Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Mutta, jos olisin jättänyt narsistin annettuani negatiivista huomiota, niin silloin hän olisi jäänyt vaille lähdettä."
Niin ihmissuhteet on vastavuoroisia, tavallaan sinäkin olisit noin toimiessasi(olisit jättänyt) jäänyt ilman narsistiasi...
että sinun tapauksessasi kai menee fiftyfifty, molemmat saatte huomiota toisiltanne, koska niin kumpikin haluaa, vaikka suhde ei ihan perinteinen olekkaan...
Toki kostajankin suhde voi mennä samalla periaatteella, hän kostaa, narsisti maksaa potut pottuina, niin molemmat saa negatiivista huomiota niin halutessaan...jos ei kerran kykene huomiotta jättämään tai itse olemaan ilman sitä narsistin huomiota...
23.03.2014 20:10
"Uskon vain, että tuossa on se todellinen haistelu jätetty tekemättä kuitenkin.
Uskon vain, että tuossa on se todellinen haistelu jätetty tekemättä kuitenkin. Itsekin olet myöntänyt, että olihan niitä merkkejä näkyvissä... Niin vain tulee mieleen, että siinä täytyy silloin itsellä olla taustalla juuri jotain sellaista, kuin vaikka alkoholismia lähipiirissä tai itsellä jolloin omassa mielessä oleva perhemalli ei ole kovin jämpti... "
Niin itseeni, omiin valintoihini liittyen, olen monesti tuonut täälläkin esille, että avioeroni jälkeen tiedostin kyllä, että olen läheisriippuvainen, ja sen juuret juontuivat lapsuuteen, opittuun käyttätysmalliin, johon liittyi vanhemman alkoholismia kuin mielenterveysongelmiakin...ihan siinä määrin että minuun kohdistettiin lastensuojelun tukitoimia...
Mitä tulee avioliittooni/lasteni isään, oltiin hirvittävän nuoria, kun alettiin seurustella/muutettiin yhteen/mentiin kihloihin, minä 16 vee ja toinen 18 vee, rakastettiin ja haaveiltiin, lapsista, perheestä, omikotitalosta onnellisesta elämästä...vaikka oikeasti minulla tuskin oli harmainta aavistusta mitä se oikeasti olisi, enemmänkin luulin sen tarkoittavan, että keitän hyvää ruokaa, leivon pullaa/leipää, pidän kodin siistinä yms. ja sitten rakastetaan ja ollaan onnellisia...
noh, toisin kävi, puolisoni tosiaan alkoholisoitui, ihan tiedostan kyllä vastuuni/virheeni siinä asiassa että lapset joutuivat näkemään/kokemaan kaikenlaista...
Lasten aikuistuessa olemme asioista puhuneet, he ovat jopa kritisoineet minuakin, joka mielestäni on ollut hyvä juttu, välimme ovat aidosti lämpimät, ollaan selvitty yhdessä ja suhde isäänkin ei ole katkennut, mitä varmasti on edesattanut sekin, että heilläkin on oikeaa tietoa alkoholismista sairautena...
En tiedä, ehkä tuo oma kokemus tekee sen verran herkäksi, että sitä kavahtaa sen tyyppisiä tarinoita kuin tässäkin, että kerrotaan, että on lapsikin ja siltikin halutaan olla suhteessa jossa oman kertomansa mukaan jo tapailuvaiheessa voidaan huonosti...
Kyllä minä vielä naimisiin mennessäni olin onnellinen ja toiveet oli korkealla...
Ehkä tämä minun "paasauksen" taustalla on toive ettei kukaan tekisi samoja virheitä kuin minä...jos ei narsistinen persoonallisuushäiriökään ilmene heti...niin sama pätee tietyllä lailla alkoholismiinkin, sekin asteittain paheneva sairaus...
Tässä ikäänkuin valmiiksi tiedetään "sairauden laatu" (kumppani on narsisti) ja ikäänkuin ei välitettäisi siitä...kuten ei siitäkään, että itsestä tuntuu pahalta...ja mitä se kaikki/äidin paha olo vaikuttaa lapseen tuntuu unohtuvan täysin...
23.03.2014 20:00
"vaan miten hän voisi kostaa... edes himan saada narsisti tuntemaan.."
Niin ettäkö jos aloittaja haluaa antaa narsistille edelleen sitä lähdettä=huomiota, eikä varsinaisesti päästäkkään hänestä eroon...Noh uskoisin että tuon negatiivisen huomionkin myötä narsisti toki varmaan tuntee itsensä vaikuttavaksi henkilöksi edelleen aloittajan elämässä...
"Kysymys:
Voiko negatiivinen palaute olla Narsistinen Lähde (NL)?
Vastaus:
Kyllä. NL sisältää huomiota, kuuluisuutta, pahamaineisuutta, ihailua, pelkoa, ylistämistä ja ihailua. Se on sekalainen pakkaus. Jos narsisti saa huomiota - positiivista tai negatiivista - se on NL. Jos hän voi manipuloida ihmisiä tai vaikuttaa heihin - positiivisesti tai negatiivisesti - se on NL.
Jopa ihmisten kanssa riitely on NL. Ehkä ei riita sinänsä - vaan kyky vaikuttaa muihin ihmisiin, synnyttää heissä tunteita ja manipuloida emotionaalisesti, kyky saada heidät tekemään jotakin tai olemaan tekemättä jotakin.
NL lisää seksuaalista halua - olipa se positiivinen tai negatiivinen."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html
Narsistihan juurkin pitää riitelystä, hänestä on vaan mahtavaa kun ihmiset uhraavat häneen aikaa, vaivaa/tunteita vielä pitkänkin ajan päästä...
Omastanikin muistan että kertoi lähettäneensä hyvät uuden vuoden toivotukset jollein entiselle panolleen, joka oli vastanut kipakkaan tyyliin "älä ikinä ota yhteyttä"...niin ännästä se oli vaan hauskaa...
Että kannattaisi kyllä miettiä noissa kostoaikeissaan, että jos niihin liittyy jotain laitointa niin onko se narsisti sen arvoinen, että mokoman vuoksi menisi esim. oikeuteen/maksaisi sakkoja/korvauksia yms.
Eri asia toki on jos ei siittä narsistista haluakkaan eroon vaan haluaa pitää hänet edes jollain tasolla elämässään mukana niin käsittääkseni riitely/kosto on toki hyvä keino siihen...
Narsisti vastaa samalla mitalla, sitten taas kostetaan ja jne...uskoisin että narsistin voi saada pidettyä elämässään sillä keinoin (antamalla pelkästään negatiivistakin lähdettä/huomiota) hamaan tappiin saakka jos ei hänestä eroon halua ja itsekin tykkää riidellä, suunitella kostoa ja saada itsekin huomiota siltä narsistilta...
23.03.2014 18:17
"Muistanpa vain, että olet itse perustellut asian noin, että voisit kyllä elellä yksinkin... sen puolesta."
Niin avioliittoni jälkeen kyllä ajattelin, että "se osuus elämästä" oli siinä ja uskoisin että hyvin monikin rankan suhteen/eron kokenut ajattelee asian samoin...ettei ihan hetikohta tule mieleenkään etsiä uutta suhdetta, ja mitä seksin tarpeeseen tulee...
Niin sekään ei liene tärkeysjärjestyksessä ykkösenä, kun pitää järjestää asumisensa, hankkia elanto, saada lapset kasvatetuiksi/koulutetuksi yms. ja jossain vaiheessa vielä pitää miettiä, että mikä oli ns. oma osuus, siihen missä tilanteessa silloin oli...
Mitä lasten tekemiseen tulee niin uskoisin että lapsia tehdään/saadaan tilanteessa jolloin yhdessä uskotaan suhteeseen/rakkauteen/tulevaisuuteen...
Siitä tuskin on kyse näissä tapauksissa, joita täällä tuntuu paljon olevan, sinun sanojasi lainatakseni...
"Se, että kyselee täällä palstalla lapsi helmoissaan, että kannattaisiko muuttaa jonkin ikävän tyypin kanssa yhteen, vaikka ihan narsistiksikin epäilee, on kyllä syvältä."
En tiedä, saattaahan olla etteivät noiden kyselijöiden kumppanit ole narsisteja, sanan varsinaisessa merkityksessä, kuten tiedetään nykyään siitäkin nimittelystä on tullut "muotisana"...
Muuten tuota intoa olla suhteessa/haaveilla yhteisestä tulevaisuudesta "narsistin" kanssa on vaikea selittää...
Kuten jo taisin rumasti sanoakkin, että pikkusen täytyy omaakin päätä viirata jos ehdoin tahdoin haluaa suhteeseen/saman katon alle narsistin kanssa...tiedostaen että "narsisti" halveksii niin naisia kuin rakkauttakin...
Mutta noh, nykyään kun sitä jännitystä elämään haetaan keinolla jos jollakin niin voihan joku kokea niinkin, että on hienompaa sanoa olevansa suhteessa narsistin kanssa, vaikka se kumppani olisikin suht tavallinen mies hyvine ja huonoine puolineen...kun ei se ei-narsistikaan mikään virheetön/täydellinen aina kumppanin jokaisen toiveen/tarpeen täyttävä ihminen ole...
Ohan täällä joskus nimetty mies narsistiksi lähestulkoon vain sen perusteella että pariskunnan vuokrat on jääneet useasta asunnosta maksamatta...mikä taas mielestäni kielii enemmänkin kummankin vastuuttomuudesta kuin narsismista...
23.03.2014 17:10
"Itse olet kirjoittanut, ettet ole ollut niitä kaikkein aktiivisimpia seksuaalisesti, niin kaikilla ei sitten ole noin. Itse olen ihan nuoresta asti ollut erittäin kiinnostunut miehistä, että sen vuoksi... Kaikki ei siis ole ihan verrannollista. Yksinolo ei miellytä, vaikka sitäkin on tullut kokeiltua aikanaan. Siksipä ehkä tiedänkin."
Tsih, jaa ettäkö oikein olisin seksuaalisesta aktiivisuudestanikin kirjoittanut, tiedä sitten mikä tuonkin asian määrittelee, kumppaneiden/kertojen määräkö...
Että kai mä minä sitten olen ollut vähemmän aktiivinen sillä saralla, jos ajatellaan, että neljänkympin ikävuoteen asti, minulla oli ollut vasta yksi seksikumppani, joka oli aviomieheni ettei sitä kiinnostusta muihin miehiin sitten siitä syystä ollut.
Avioeroani seurasi useamman vuoden ns. kuivakausi...ennen sitä viidenkympin villitystä joka johti suhteeseen henkilön kanssa jonka vuoksi tämän aiheen piiriin olen tullut...
että kyllä kumppaneiden määrä on jäänyt vähäiseksi jos sen perusteella seksuaalisen aktiviisuuden/kiinnostuneisuuden määrittää...
Mutta joo, itsekin tulin tosiaan sitte ns. vapaille markkinoille viiskymppisenä ja tosiaan sitä seksiä olisi ollut tarjolla kyllä yllin kyllin, mutta en ny ihan ollut kiinnostunut pelkästään miehistä vain sen vuoksi...että kaiketi sitten vissiin olen vähemmän aktiivinen "siinä mielessä"...
Parisuhde sitten on taas asia erikseen, mielestäni seksi kuuluu siihen olennaisena osana ja tietyllä lailla kun ollaan paljon yhdessä niin syntyy spontaanisti enemmän tilaisuuksia siihen kuin ns. sovitussa tapailusuhteessa...
Mutta muuten puhut asiaa, iän lisääntyessä toki voi olla vaikeampaa löytää mieleistään kumppania, ns. hyvät miehet pysyvät avioliitoissaan, eronneissa on paljon alkoholisteja, ehkä narsistejakin, sillä nainen tuskin ns. hyvää miestä jättää ja peräkamarin pojat ovat sitten taas oma lukunsa...
Tosiaan itsellä tuo vuosien kokemus ilman seksikumppania ei tuottanut tuskaa sen kummemmin, mutta ymmärrän että asia voi olla eri jos ei ole sitä perhettä/lapsia...
Etten ny sinua ole mitenkään tuomitsemassa suhteesi vuoksi, käsitän että tuo narsisti tuo kuitenkin elämääsi iloa ja hänen vuokseen kaiketi tänne palstallekkin olet tullut, että suhteesi on antanut sinulle paljon "aivotyötä" sen seksin lisäksi...
Enemmänkin minua mietityttää nuo ilmeisen nuoret joilla on pieniä lapsiakin, jotka ovat suhteessa narsistin kanssa ja suunittelevat yhteenmuuttoa yms., että pohtivatko he asiaa mitenkään lastensa kannalta...
23.03.2014 15:30
"Narsisti ei myöskään ole vuosienkaan mittaan näyttänyt minulle, etten merkitsisi hänelle mitään. Tuon asian todenperäisyyden päätteleminen jää kunkin uhrin omien tuntemusten varaan."
Niin omien tuntemusten varaan, Vaknin mainitsee asian tähän tapaan..."On tietenkin mahdollista olla narsistin kanssa sellaisessa suhteessa, että se on merkityksellinen sinulle"
Mutta joo, minulle tuo asia kyllä tehtiin tavallaan tiettäväksikin suhteen alkuaikoina, tähän tapaan, "niin kauan menee hyvin, kunhan muistat ettet loppupeleissä merkitse mitään"
minä vaan en sillon tiennyt/osannut ottaa sitä kirjaimellisesti, kun en naristeista mitään tiennyt...luulin sen tarkoittavan että hän ei missään tapauksessa jätä silloista seurustelukumppaniaan etten kuvittelisi liikoja...
Enkä kuvitellutkaan, itsekin suhtauduin suhteeseen ns, hömpöttämisenä mukavan miehen kanssa, mutta sitten kun hän narsistien tapaan kaiketi kyllästyi minuun ja löysi uuden lähteen niin alkoi se mitätöiminen, ilkeät vihjailut, on/off suhteilu yms. kun minusta piti päästä eroon...
Vaikka suhteen olisi voinut päättää ihan normaalistikin, olimme jopa sopineet niin...että jos sellainen tilanne tulee tai vain haluaa päättää suhteen...
Että joo, sitten kun aloin aavistella millainen ihminen hän mahdollisesti olikaan...niin toki minua kylmäsi, että semmostakin piti vielä kokea...no sinut tavallaan sen asian kanssa olen nykyään, mutta jonkinlainen vastenmielisyys ko. kaltaisia ihmisiä/narsisteja kohtaan on jäänyt, etten voi todellakaan ymmärtää näitä jotka sanovat tietoisesti seurustelevansa narsistin kanssa...
Ajattelisin että silloin ihmisellä itselläänkin viiraa päästä (anteeksi ruma ilmaisu)...sen ymmärrän että haksahtaa narsistiin kun ei tiedä/ymmärrä...
22.03.2014 20:26
"Itse olen veikannut hotelliemäntää. Eli siis herra Ännä käyttänyt Yhteenlaskun huoneistoa hotellina ja Yhteenlaskua siinä sivussa seuralaisena."
Noh, veikkauksesi meni pieleen, herra Ännä ei yleensä muutamaa tuntia kauempaa tuhrannut "kallista aikaansa" luonani, yöpymiskerratkin laskettavissa yhden käden sormilla, enemmän minä taisin yöpyä/kauemmin viipyä hänen luonaan...
Seuralainen, kai minusta ny sitte seuraakin oli, vaikka enemmän se seurustelu hoitui sitten päivittäin mesen ja sähköpostien välityksellä noiden viikottaisten tapaamisten lisäksi...ihan jonkun kerran vietettiin aikaa julkisesti hyvin matalalla profiililla suhteen laadusta johtuen...
Että kyllä se hyöty, minkä hän minusta sai liittyi ainoastaan siihen seksiin, emme tapailleet ilman sitä... joka tuli hyvinkin ilmi hänen sanoissaankin "ku mä oon mikä oon, ei mulla ole aikaa eikä kiinnostusta ihmisiin joista ei ole mitään hyötyä", kun ilmoitin etten enää halua tapailla häntä...
Noh, tulihan sitä sieltä vielä kutsua pelkästään kahvillekkin jälkeenpäin, seksiehdotusten lisäksi, mikä minua kovasti huvittikin, että kaikella tapaa piti yrittää huijata...
Mielestäni tuo seksi=hyöty ei ole mikään arvoitus siinä tapauksessa jos mies on seksiaddikti, useimmat narsistit ovat, ottaen vielä huomioon ännäni iän ja fyysiset ominaisuudet, itsekin joskus totesi "ettei tämmönen mies niin vain naista saa"...
22.03.2014 20:04
"Jos hän on narsisti, niin vanhempiesi talo on se syy miksi hän on sinun kanssasi. Eikä hän välitä muuten sinusta lainkaan."
Niin mene ja tiedä miten monenlaisia narsisteja sitä on, mutta itse pidän merkittävänä kriteerinä juurkin sitä esineellistämistä, sitä ettei toinen ihminen merkitse ihmisenä narsistille mitään...joka tuli tuosta mieleen kun laitoin tuos toises linkin lähteenä olemisesta ns. kostajalle, että harkitsisi vielä ja törmäsin tähän lauseeseen...
"Haluaisitko sinä että televisiosi pitäisi sinusta? Narsistille ihmiset ovat vain työkaluja, Narsistisen Lähteen lähteitä."
Aloittja tosiaan tuli pohtimaan, että miten narsisti reagoi jättämisaikeeseen...
Niin tiedetään, että naristit vihaavat naisia eivät kykene rakastamaan, muut ihmiset ovat hänelle esineitä yms., että kaiketi narsisti sitten hankkii/hänellä on varalla muitakin lähteitä jos ny sattuis käymään niin ettei aloittaja käy siivoamas, eikä seksiäkään saisi...
Vaknin mukaan
"On mahdotonta olla narsistin kanssa sellaisessa suhteessa, että se olisi merkityksellinen narsistille."
Mutta aloittajaan liittyen, olen ymmärtänyt että hän ei itse oikeasti halua luopua "narsististaan", vaikka noita erouhkailuja heittelee...
"On tietenkin mahdollista olla narsistin kanssa sellaisessa suhteessa, että se on merkityksellinen sinulle"
Vaikea tietää onko aloittajan mies narsisti vaiko ei, mutta ainakaan aloittaja ei ole kaikkea narsistiin liittyvää sisästänyt vaan uskoo narsistinsa jos ei rakastavan niin ainakin pitävän hänestä enemmän kuin televisiostaan...
Että ehkä aloittaja enemmän aiheesta lukiessaan huomaakin että ehkei hänen kumppaninsa mahdollisesti olekkaan "se narsisti" millaista ihmistä tällä palstalla narsistiksi kutsutaan...
Toisaalta jos taas aloittaja on vakaasti sitä mieltä, että on se naristi niin hänen kannattaisi enemmänkin pohtia itseään, mistä syystä hän itse haluaa tulla kohdelluksi esineenä, haluaa olla suhteessa tietoisena siitä että toinen vain teeskentelee tykkäävänsä, eikä aloittaja/suhde oikeasti merkitse ihmisenä sille narsistille mitään...toki hän yytyväinen saadessaan ilmaista palvelua...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
22.03.2014 18:59
"Miten siis narsistin saa lyötyä? Mitkä on narsistin heikot kohdat?"
Narsistin heikko kohta on se ettei hän saa minkäänlaista huomiota, ei hyvässä eikä pahassa...pahinta narsistille on välinpitämättömyys...
Kosto ja siihen liittyvä narsistin elämän seuraaminen, kiusanteko yms. ovat narstille huomion=lähteen antamista...
"Voiko negatiivinen palaute olla Narsistinen Lähde (NL)?
Vastaus:
Kyllä. NL sisältää huomiota, kuuluisuutta, pahamaineisuutta, ihailua, pelkoa, ylistämistä ja ihailua. Se on sekalainen pakkaus. Jos narsisti saa huomiota - positiivista tai negatiivista - se on NL. Jos hän voi manipuloida ihmisiä tai vaikuttaa heihin - positiivisesti tai negatiivisesti - se on NL.
Jopa ihmisten kanssa riitely on NL. Ehkä ei riita sinänsä - vaan kyky vaikuttaa muihin ihmisiin, synnyttää heissä tunteita ja manipuloida emotionaalisesti, kyky saada heidät tekemään jotakin tai olemaan tekemättä jotakin.
NL lisää seksuaalista halua - olipa se positiivinen tai negatiivinen"
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/NarSupply.html
"Narsisteilla ei ole vihollisia. Heillä on ainoastaan Narsistisen Lähteen lähteitä. Vihollinen merkitsee huomiota merkitsee lähdettä. Ihmisellä on vaikutusvalta viholliseensa. Jos narsistilla on voima herätellä tunteita sinussa - sinä olet vieläkin lähde hänelle, täysin riippumatta siitä mitkä tunteet ovat kyseessä.
Hän palaa takaisin vanhojen lähteidensä luokse silloin kun hänellä ei ole ehdottomasti yhtään ainutta Narsistista Lähdettä käytettävissään. Sellaisessa tilanteessa narsistit yrittävät epätoivoisesti kierrättää vanhoja lähteitään. Mutta narsisti EI tekisi edes tätä ellei hän kokisi että hän voisi vielä onnistua saamaan edes hitusen Narsistista Lähdettä vanhasta lähteestään (jopa narsistia vastaan hyökkääminen on hänen olemassaolonsa tunnustamista ja huomion osoittamista!!!)"
Lue ja mieti, haluatko vielä olla narsistille lähteenä...
22.03.2014 18:26
"Ehkä olet tottunut riitelyihin, epäsopuun ja muuhun mitä narsistin kanssa oli. Nyt ilman näitä asioita voi elämä tuntua tyhjältä, vaikka paluuta vanhaan ei kaipaakaan.
Uusi suhde voi tuntua liiankin hissukalta ym. mutta se on vaan sitä kun omat käsitykset parisuhteesta ovat vääristyneet tavalla tai toisella."
Niin otit esille asian jota itsekin olen monesti pohtinut, sillä itsekin olen tunnistanut tuon asian jollain tasolla, että tavallaan kun lapsuus/kotiolot oli mitä oli, 20 v avioliitto alkoholistin kanssa...
Niin ihminen on saattanut omaksua tietynlaisen elämisen mallin, että sitten kun tulee suhde, jossa ei koko ajan ole ongelmia pohdittavaksi, tietynlaista "jännitystä", sitä vuoristorataa. Niin siitä vapautuu runsaasti energiaa jonka pitäisi kyetä suuntaamaan muualle ettei omalla käytöksellään ala provosoimaan niitä ongelmia tai etsi kissojen ja koirien kanssa toisesta niitä vikoja, saadakseen sitä entisenlaista "jatkuvaa draamaa"
Tosiaan itse tässä jo parisen vuotta seurustellut ns. tavismiehen kanssa ja kyllä sitä on joutunut tekemään ajatustyötä tuonkin asian parissa ja hakemaan niitä "haasteita" niin työn, harrastusten kuin elämysten parista ettei ala kehittelemään niitä ongelmia sinne missä niitä ei ole...
Että itseäni ajatellen, ns. tavallisen elämän elämisenkin voi joutua ikäänkuin vasta myöhemmällä iällä opettelemaan...
21.03.2014 11:05
"Tuntuu oudolta, kun ei voi kontrolloida mielialaansa niin voimakkaasti enään. Itse yritän pysyä neutraalina. "
Niin, tuosta mielialan kontrolloinnoista niin käsittääkseni mielialaan vaikuttaa hyvin pitkälti se, mitä me ajattelemme, ajatukset muovaavat mielentilaamme...
Mutta joo, nämäkin asiat olen itsekin joutunut ns. opettelemaan, enkä välttämättä osaa tuoda asioita oikein esille, joten laitan jälleen kerran linkin josta itse kukin voi lukea aiheesta jos kiinnostaa...
http://psykologinblogi.wordpress.com/2012/02/19/ajatuksen-voimasta/
http://cdon.fi/kirjat/hay,_louise_l-/muuta_ajatuksesi,_muutat_elämäsi-4231555
Mitä tulee tuohon mainitsemaasi spirituaalisuuteen yms. juttuihin niin olen niistäkin lukenut ja pienimuotoisesti "yrittänyt" meditoidakin yms. Mutta lähtökohtaisesti yrittänyt soveltaa niiden "oppeja" vain itseeni...
Nykyään on tarjolla jos jonkinlaista ismiä ja oppia, itsehoito ohjelmia, suuntauksia jos jotakin, että hyvin helposti "pieni ihminen" jonka psyykkinen tasapaino ei syystä tai toisesta ole kohdallaan esim vaikeiden elämän tilanteiden/kokemusten vuoksi saattaa ikäänkuin "hurahtaa" elämään vaan sitä "korkealentoista" elämää ja vieraantuu kokonaan ns. todellisesta maailmasta...
Mutta kyllä, ihminen on jotain muutakin kuin pelkkä fyysinen olemuksensa ja rationaalinen järkensä, että yksi avain itsetuntemuksen lisäämiseen on myös tämä henkinen ulottuvuus...
http://www.selfcon.fi/henkaly.htm
21.03.2014 09:39
. "Se tunne on vain niin sairas sekä tyhjä, kun joku ei oleta näin olevan kohdallani."
Niin, tulee mieleen Kukkurukuun sanoitus, laulu liittyy surullisiin tapahtumiin, mutta siinäkin on toivon kipinä...
"Ne sydämesi särkivät mut siipesi ehjät on,
vielä voit valita itselles toisenlaisen kohtalon.
Ja tulee sekin päivä kun lähdet lentämään,
saat vapaudessa laulaa ja illan tullen käydä lepäämään."
Mitä tuohon tulee...
"Olen kaoottisessa elämänvaiheessa paitsi tulevaisuuteni, myös itseni kanssa. Kokoajan raadan sekä yritän saada elämäni täysipainoiseksi pikkuhiljaa. Kaikista ristiriitaisinta on se, että teen sen kaiken ilman uskoa mihinkään."
Niin, tiedä sitten mistä ihmiset sen uskon elämänsä mielekkyyteen hakevat, itseäni on suuresti auttanut aikoinaan Viktor Frankilinin ajatukset/logoterapia...
"Logoterapia ei ole vain psykoterapiaa, vaan filosofisena ajattelumallina logoterapiaa voidaan soveltaa kaikilla elämänalueilla kuten työelämässä, perhe-elämässä, kasvatuksessa ja opetuksessa sekä elämäntaidollisissa kysymyksissä. Se tukee ihmisenä olemista ja siihen liittyvien ongelmien tarkoituskeskeistä ratkaisemista tässä ajassa. Logoterapia ei yritä selvittää, mikä ihmisen elämässä on mennyt pieleen, vaan painottuu siihen, mitä hyvää ja ehjää vielä on jäljellä, minkä varaan voi rakentaa tulevaisuutta.
Aina ei pysty vaikuttamaan siihen, mitä tapahtuu, mutta omaan asenteeseensa pystyy vaikuttamaan. Logoterapian mukaan meitä ei niinkään muuta se, mitä meille tapahtuu, vain se, miten asennoidumme asioihin"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Logoterapia
Mutta noh, ei Roomaakaan rakennettu päivässä, eikä ihminen muutu käden käänteessä, hiljaa hyvä tulee tässäkin asiassa ja edelleen kehoittaisin sinua menemään juttelemaan asioistasi joko sosiaalitoimistoon tai terveyskeskuspsykolgin kanssa...mikä on ns. ilmaista, kuuluu perusmaksun piiriin...
Näissä merkeissä taas hyvää yötä...
20.03.2014 22:54
"Minua lähinnä häiritsi, että narsisti tuntuu olevan saatanallisen pahuuden synonymi. Kärjistin hieman näkökantaani, mutta mielestäni narsismissa on olemassa positiivisiakin puolia. Kannatan harmautta mustavalkoisuuden sijaan."
Niin, tuos toisessa ketjussa jo laitoin yhden linkin, josta tulee ilmi , että narsisteissa/persoonallisuushäiriöissä on toki eroja
"B-klusteriin kuuluvat epäsosiaalinen (F60.2), epävakaa (F60.3), huomionhakuinen (F60.4) sekä narsistinen persoonallisuushäiriö (F60.8).
Tätä ryhmää leimaavat toistuvat ristiriidat yhteiskunnan ja/tai lähipiirin kanssa. Häiriöstä saattaa aiheutua kärsimystä lähipiirille ja ympäristölle, samoin kuin potilaalle, joka usein hakee apua ihmissuhderistiriidoista aiheutuvaan ahdistuneisuuteen tai masentuneisuuteen.
Epäsosiaaliselle persoonallisuudelle on tyypillistä impulsiivisuus sekä piittaamattomuus laista ja moraalista, josta johtuen hän altistuu ristiriidoille lähipiirin ja yhteiskunnan kanssa.
Epävakaaseen persoonallisuuteen taas kuuluu mielialojen ja suunnitelmien ailahtelevuus sekä impulsiivisuus, josta seuraa usein ihmissuhdemyllerryksiä ja masennusoireita.
Huomionhakuinen persoonallisuus pyrkii hankkimaan erilaisin keinoin huomiota, ja altistaa itsensä parisuhderistiriidoille, sekä huomion puuttuessa myös masennusoireille.
Narsistisessa persoonallisuudessa tavoittelun kohteena on arvostus, ja sitä leimaa usein epärealistiset kuvitelmat omista kyvyistä."
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/default.aspx
Etten usko, että tietynlaista narsitin protyyppiä on olemassakaan, kun kaikki vaikuttaa kaikkiin, myös narsistiin, elinympäristö, älykkyys, sosiaalinen status, muut ihmissuhteet jne...
Mitä tulee narsismissa olevaan positiiviseen puoleen, tarkoittanet ehkä ns. tervettä narsismia...
"Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena.[7] Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia.[7] Terveen narsistista itsensä toteuttamista voidaan pitää elämänhaluisen elämän edellytyksenä. Terveellä narsistilla on rikas tunne-elämä ja sen myötä kyky kokea voimakkaita tunteita ja innostusta.[8] Hyvän itsetunnon ansiosta narsisti pystyy tarvittaessa olemaan myös yksin, ja terveen narsismin avulla ihminen kykenee selviytymään elämän kriiseistä ja kovistakin koettelemuksista.[7][8]"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi
Asia jota täällä on joskus kiivaastikin vastustettu, mutta en usko, että nphoolla, jota tarkoitan narsistista puhuessani on tervettä narsismia, käsittääkseni heidän ongelmansa johtuvat juurkin alhaisesta itsetunnosta...
sama puute tuntuu vaivaavan myös monia ns. uhreja,
http://www.naistenkartano.com/artikkelit/ihmissuhteet/terve-ja-epaterve-narsismi-ihmis/
Noh tää on tämmöstä, omasta kokemuksestani on jo aikaa, että voi/haluaa laajemminkin perehtyä koko narsismi aiheeseen, koska käsittääkseni narsismi koskettaa meitä kaikkia tavalla tai toisella...meissä kaikissa sitä on...
20.03.2014 22:33
"Pointti oli kuitenkin, että narsistit ovat ihania mutta heidän kanssaan pitää osata tulla toimeen. Heidän käytöstään voi kyseenalaistaa ja pyrkiä opettamaan heitä toimimaan siedettävällä tavalla. "
No joo, näit paljon vaivaa todistellaksesi jotain, niin mitä, että narsistit ovat ihania, totta voivat he välillä ihaniakin olla, sitä en kiistä, varsinkin silloin kun haluavat jotain...
Mutta tuohon lainaukseen liittyen kyseenalaistamisesta ja opettamisesta ns. tavoille...
Niin olet kovin eri linjoilla mitä Vaknin teksteissään tuosta asiasta mainitsee...
"Narsisti kokee jokaisen erimielisyyden - puhumattakaan kritiikistä - valtavana uhkana. Hän reagoi puolustautumalla. Hänestä tulee närkästynyt, aggressiivinen ja kylmä. Hän ottaa emotionaalista etäisyyttä uuden (narsistisen) kärsimyksen pelosta. Hän aliarvostaa sitä, joka teki väheksyvän huomautuksen"
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html
Oman mutu tuntumani mukaan kyllä narsisti itse kouluttaa/opettaa tavoille sitä "narsistiaan"...kuten tiedät narsisteista lukeneina, että he hyvin usein siirtävät omat vikansa toisiin...
Tuosta tietynlaisesta sietokyvyn testaamisesta, miten paljon ns. uhri sietää ennenkuin lähtee, olen kanssasi osin samaa mieltä, kuten siitäkin, että ihmisen itse on vastuussa omista rajoistaan...
Mutta noh, meitä/minunlaisia ns. venyviä ihmisiä on paljon, että monetkin asiat joutuu oppimaan vasta aikuisella iällä ja osin kantapään kautta...
Mutta joo, uskon kyllä että narsistien kanssa voi tulla toimeen jos he ovat vaan ns. hyvän päivän tuttuja, ettei tarvi sen enempää olla tekemisissä, mutta ihan en usko ettei narsistin kanssa samassa taloudessa asuminen vaikuttaisi negatiivisesti ns. kanssaihmisen psyykeen, elämänlaatuun ja mielenterveyteen...
Ajattelisin ettei kukaan tietoisesti narsistia kumppanikseen/lastensa vanhemmaksi valitse...
20.03.2014 21:29
"Mä en ole koskaan kuullut epävakaasta persoonallisuudesta nimitystä "narsismin esiaste" Miten sen perustelet?"
No vastaan täältä sivusta, että Lunakuu on markkinoinut kirjaansa täällä ennenkin, muistaakseni aiemmin nimellä "olen narsisti"
Mitä taas tulee tuohon epävakaaseen, niin käsittääkseni persoonallisuushäiriöt ovat "oma rypppäänsä" joissa on kullekin tyypille ominaisia kuin myös samoja piirteitä, mutta kun linkitin tuota epävakaata niin kyllä, se kuuluu samaan ryhmään kuin narsistinen persoonallisuushäiriökin...
"B-klusteriin kuuluvat epäsosiaalinen (F60.2), epävakaa (F60.3), huomionhakuinen (F60.4) sekä narsistinen persoonallisuushäiriö (F60.8).
Tätä ryhmää leimaavat toistuvat ristiriidat yhteiskunnan ja/tai lähipiirin kanssa. Häiriöstä saattaa aiheutua kärsimystä lähipiirille ja ympäristölle, samoin kuin potilaalle, joka usein hakee apua ihmissuhderistiriidoista aiheutuvaan ahdistuneisuuteen tai masentuneisuuteen.
Epäsosiaaliselle persoonallisuudelle on tyypillistä impulsiivisuus sekä piittaamattomuus laista ja moraalista, josta johtuen hän altistuu ristiriidoille lähipiirin ja yhteiskunnan kanssa.
Epävakaaseen persoonallisuuteen taas kuuluu mielialojen ja suunnitelmien ailahtelevuus sekä impulsiivisuus, josta seuraa usein ihmissuhdemyllerryksiä ja masennusoireita.
Huomionhakuinen persoonallisuus pyrkii hankkimaan erilaisin keinoin huomiota, ja altistaa itsensä parisuhderistiriidoille, sekä huomion puuttuessa myös masennusoireille.
Narsistisessa persoonallisuudessa tavoittelun kohteena on arvostus, ja sitä leimaa usein epärealistiset kuvitelmat omista kyvyistä."
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku
/F60-69/F60/Pages/default.aspx
Tiedä sitten voisin ajatella että tuskin ihan "puhdasta prototyyppiä" on tässäkään lajissa...käsittääkseni narsistikin voi olla huomionhakuinen, epävakaa, epäsosiaalinen jne...
20.03.2014 18:22
"Meille on kuitenkin tulossa sosiaalityöntekijät käymään ja voisin varmaankin keskustella heidän kanssaan näistä asioista, ehkäpä. Tai ainakin kysellä. "
Niin aloituksessa keskityit nimenomaan äitiisi, kuvauksestasi päätellen äidilläsi on jonkinsortin ongelmia itsensä/oman pahan olonsa kanssa, jota sitten purkaa sinuun...
Mutta noh, vanhempiaan ei voi valita, eikä heitä muunlaisiksi muuttaa saati parantaa, että mieluusti kannustan sinua keskittymään siihen, miten voisit omaa oloasi/elämääsi parantaa...Nosta itsesi ja oma tilanteesi tällä hetkellä itsellesi tärkeimmäksi asiaksi.
"Heikkoutta ei ole pyytää apua, kun omat voimat eivät enää riitä, sillä vain vahvat ihmiset uskaltavat tunnustaa olevansa myös heikkoja. Ole oikeasti vahva, äläkä tyydy vain esittämään vahvaa yksin pärjäävää! Pyydä ammattilaisilta ajoissa apua."
http://www.kuuleekokukaan.com/nuorten-laheisten-oma-sivu
Sinullakin on oikeus elää sellaista elämää millaista toivoisit sen olevan ottaen huomioon omat resurssisi...
Muistan joskus aikoja sitten lukeneeni täältä palstalta kauniin ajatuksen joka meni jotenkin näin, että välttämättä elämän väripaletissa ei ole kaikille jaettu kaikkia värejä, mutta jokainen voi maalata oman sateenkaarensa niillä väreillä jotka hänellä käytössään on...
20.03.2014 09:19
"Kiitos tarkentavasta terveydentilaasi koskevasta ilmoituksesta."
Noh, kun noin kohteliaaksi herkesit niin ajattelin että kertoa että ny mä meen nukkumaan ja toivotella sinullekkin hyvää yötä...
Mitä tulee muihin lukijoihin jotka paheksuvat tämän tyyppistä aiheeseen liittymätöntä "keskustelua" niin vetoan tämän hetkiseen terveydentilaani, pää täynnä räkää ihminen harvemmin on kovin fiksu...
19.03.2014 22:54
"Kyse on taloudellisista asioista, en oikein omista mitään. Minulla ei olisi mitään, mitä viedä asuntoon ja en ole koskaan olettanut saavani mitään ilmaiseksi. Olen ajatellut yrittää säästää töihin menemällä kesäksi, työajaksi laitoin hakemukseen koko kesän."
Niin aikuisena ihmisenä toki teet itseäsi ja omaa elämääsi koskevat valinnat/ratkaisut itse...
Mutta en malta vielä olla laittamatta, että käsittääkseni toimeentulotukea saa esim. huonekalujen/kodinkoneiden yms. hankintaan ja sosiaalitoimisto takaa mm. vähävaraisten takuuvuokria...
Lisäksi olet vielä niin nuori, että nuorten tukijärjestöiltä myös saisit apua vaikeaan elämäntilanteeseesi...niilläkin on asumiseen liittyvää tukea yms.
googlettamalla näitä asioita voisit pohtia mahdollisuuksiasi...
Tämä kaikki ny vain siitä syystä, että näin sivusta tarkasteltuna kertomuksesi perusteella sinun olisi itsesi ja oman elämäsi kannalta hyvä muuttaa pois kotoa ja hakea apua itsellesi...
Mitä tulee ns. "avun takaisin maksamiseen" niin tavallaan senkin tulet sitten aikanaan tekemään käymällä töissä ja maksamalla veroja...
19.03.2014 22:30
"Päivän naurut. Kiitos tarkennuksesta sekoilevaan kirjoitukseen joka sekoilee sekoilijasta, eiku mitä, häh...! :) "
Ole hyvä vaan, ihan ny en jaksanut lähteä "mukamas provoisoitumaan", mullon pää täynnä räkää, flunssaa pukkaa...
19.03.2014 20:17
"Ja taas yhteenlaskutoimitus sekoilee. Olet kyllä aivan ihmeellinen tapaus, huomaatko sinä itsekään miten ristiriitaisesti keskustelet? Kirjoitat, että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta". Ja heti perään lisäät tekstiä "kaiken laisista tunteista" linkkeineen. ????? Minähän nimenomaan kirjoitin vihan kanavoimisesta."
Öh, tuota kyllä kirjoitin että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta"
Ja kyllä puhuit nimenomaan vihan kanavoimisesta, tuosta lenkkeilystä mainitsin omana kokemuksenani myös, että itsekin käyttänyt sitä, tavallaan purkanut kiukkua liikkumalla rivakasti, kunnes tavallaan kireys helpottuu/sen liikunnan kautta...
Kyllä joo, heti perään lisäsin tekstiä kaikenlaisista tunteista...ihan vaan laajentaakseni keskustelua koko tunneskaalaan...jonka ilmeisesti ny koet sekoiluksi/ristiriitaiseksi keskusteluksi...
Mutta joo, useinhan keskustelut täällä rönsyilevät, eivät ihan pysy aiheessa...tässä tapauksessa pelkästään vihassa ja sen hallinassa...sinäkin ny pikkusen poikkesit aiheesta takertumalla sekoilevaan kirjoittajaan...
19.03.2014 19:55
195 / 223