Kuinka monelle uhrille tulee viha sortajaansa vastaan? Jäänyt kenellä viha hallitsemaan? Mitä pitäisi tehdä jos se jää hallitsevaksi ts. uhri elää vihan tunteessa vaikkei kohdetta enää ole?
Vihanhallintakurssille?
20
235
Vastaukset
- lilja2
Pystyn hallitsemaan vihaani vain välimatkan päästä. Samaan huoneeseen joutuminen jo aiheuttaa fyysistä pahoinvointia, verenpainetta, sydämen tykytystä ja paniikkihäiriömäistä ahdistusta.
Pelkkä tekstarin piippaus tekee toisinaan tuon saman.
Narsisti ei taida poistua uhrinsa elämästä koskaan. Puhutaan siitä anteeksiannosta, että antaisi itselleen anteeksi narsistia kohtaan osoittamansa inhimillisyyden ja hyväuskoisuuden. Tekihän sen kuitenkin sydämestään, vilpittömästi, uskoen siihen, että toinenkin arvostaa eikä vain käytä hyväkseen. - Rakkauden vast.
Rakkauden vastakohta ei ole viha vaan välinpitämättömyys.
Ennen välinpitämättömyysvaihetta taitaa useimmiten tulla se viha, itselläni suoranainen raivo, joka muuttui kaipaukseksi ja taas rakkaudeksi... Tuossa rakkaus-viha-kaipaus -oravanpyörässä kiepuin useita vuosia. Halveksuntakin oli mukana tunnekuvioissa erittäin voimakkaasti.
Lopulta koittivat ajat, jolloin pystyin ihme ja kumma, vastoin omia odotuksiani alkamaan työn anteeksiannon eteen. Anteeksianto on ennen kaikkea parasta, mitä itselleen voi antaa. Narsistiparka ei moisen hienouden päälle ymmärrä. Suurin lahja tulee tuossa tapauksessa itselle.
Olen joutunut aivan uskomattoman paljon käymään läpi elämääni, elämäntilannettani, etsimään itseäni, keskustelemaan täällä palstalla ja kirjoittelemaan. Myös olen käynyt ammattiauttajalla tänä aikana (kahdellakin).
Nykyään tilanne on se, että minä en narsistia enää varsinaisesti kaipaa. Joskus hyväksyn hänet käymään luonani, koska vielä minulla ei muuta mieskumppania. Tänään juuri ajattelin, että olen löytänyt itsestäni jotain uutta, mitä en luullut enää edes kykeneväni tuntemaan. Olen alkanut ajattelemaan, mitä voisin tahtoa suhteelta oikeasti. Uskon, että se on merkki eräänlaisesta avautumisesta. Ehkä ensimmäinen todellinen liikahdus kohti mahdollista uutta suhdetta.
Uusi suhde ei voi tulla, jos sille ei anna mahdollisuutta. Tähän asti olen ollut kovin kielteinen millekään uusille suhteille.
Vihanhallinta voi olla ensiapu. Itseen tutustuminen ja omien toiveiden ja tahdon löytäminen ja toteuttaminen vasta voi olla tie ulos narsistin uhriudesta.
Itselleni on ollut selvää, että narsistinrenttu ei minun elämääni hallitse, mutta oma rakkaudentunteeni ja muut ongelmat ovat pitäneet minua otteessa. Narsistireppana "sattui" vain paikalle oikeaan aikaan. Tosiasiassa niiden nenät haistavat ihmisten ahdingon, ja jos on sopiva ihminen niin ottavat pyydykseen.- lilja2
Miksi haluat jatkaa suhdettasi narsistiin? Moni täällä neuvoo aivan päinvastaista: juokse, älä päästä uuteen asuntoosi, älä vastaa tekstiviesteihin/soittoihin...
- Angryeagle
Oletko sanonut narsistille itselleen että olet antanut hänelle anteeksi?
- En ole sanonut
Angryeagle kirjoitti:
Oletko sanonut narsistille itselleen että olet antanut hänelle anteeksi?
"Oletko sanonut narsistille itselleen "
En ole sanonut. En ole myöskään puhunut halaistua sanaa narsismista enkä persoonallisuushäiriöistä.
Hänelle ei kannata sanoa, koska hän ei ymmärtäisi kuitenkaan. Narsistin kanssa kun on tekemisissä, niin on otettava huomioon hänen rajalliset kykynsä kommunikoinnissa. Ja jos sanoisin, että olen antanut hänelle anteeksi, hän ajattelisi että hyväksyn hänen toilailunsa ja niinhän se ei tietenkään ole.
Ehkä se anteeksianto on tässä tapauksessa enemmän sitä, että olen ymmärtänyt hänen vajavuutensa ja ymmärrän, että hän ei itse voi sitä muuttaa. Tosiasioiden hyväksymistä.
- Elämäntilanteeni on
"juokse, älä päästä uuteen asuntoosi, älä vastaa"
Elämäntilanteeni on sellainen, että se kestää tuon. Olen myöskin luonteeltani sellainen, että pystyn näkemään hänen lävitseen, joten "osaan kohdella" häntä siten, että ei tule konflikteja.
Olen vain tahtonut jonkinlaisen voitonkin tästä tilanteesta. Olen tahtonut näyttää narsistinreppanalle, että moinen pelle ei minua kyykytä... Eihän hän tietenkään mitenkään ole sen arvoinen, että aikaani olisi kannattanut hänelle uhrata, mutta itseni kanssa tahdon tulla toimeen. Tahdon olla se ihminen, joka olen kuvitellut olevani.
Olen pitänyt hänestä fyysisesti, eli harrastan seksiä hänen kanssaan mielellään. Nykyään en ehkä enää niin mielelläni, tuntuu, että kaikki on sillä saralla koettu hänen kanssaan ja tahdon mieheltä muutakin. Tähän asti tuo on vain sopinut.
Suurin osa ihmisistä ei missään nimessä voi tulla narsistin kanssa toimeen missään olosuhteissa. Enkä minäkään voi. Eli olemme olleet vain tapailusuhteessa ja minulla on täydellisesti oma elämä. Narsistilla ei ole missään asiassa mitään säätämistä minun elämässäni.
Eli olen kyennyt pystyttämään paksut muurit narsistille, hän voi tulla vain, kun aukaisen itse paksusalpaisen oveni. Sen jälkeen suljen sen hänen jälkeensä huolellisesti.
Minulla ei ole sellaisia läheisiä ihmisiä narsistin ulottuvilla, että hän voisi mitään kautta pinkoa elämääni, eikä hän edes yritä enää, koska hän tietää minut, minkälainen luonnejättiläinen olen kun suutun. - ---------
ei ole jäänyt vihaa. olen seurustellut aivan vääränlaisten ihmisten kanssa kun en kait kokenut ansaitsevani parempaa ja vasta tämä mu*kku sai minut tajuamaan, että mieluummin yksin kuin vääränlaisen miehen kanssa.
jätettyä narsistimiehen olen ensimmäistä kertaa elämässäni tasapainoisessa, hyvässä suhteessa ja muutenkin elämä hymyilee ;) - patoumaa pukkaa
Varmasti on jäänyt arpia sieluun, vihaakin. Vaikka työpaikkanarsisti ei enää ole läsnä, hänen hovinarrejaan on. Puistattaa ajatella, mihin ne tyypit pystyvät. Muistoja vanhoista juonista nousee mieleen päivittäin.
Olen muuttunut kyynikoksi. Vihaan narsistia oikeutetusti, mutta luottamus muihinkin ihmisiin on vähissä. Mietin aina, millä perusteilla jonkun sanomisiin pitäisi uskoa, mitä taka-ajatuksia hänellä on. Punnitsen jokaisen sanani tuskallisen tarkkaan ja pidän yllä korkeaa suojausta. Rajoitan itseäni paljolti aivan turhaan. Toisaalta ajattelen kuinka jokaisen olisi terveellistä ymmärtää, että osa ihmisistä on mieleltään hyvin sairaita, vaikka he näyttäytyvät aurinkoisina positiivisuuden lähettiläinä.
Mitä pitäisi tehdä, että voisin palata entiseksi itsekseni? En tiedä.- roolin vetoa
"osa ihmisistä on mieleltään hyvin sairaita, vaikka he näyttäytyvät aurinkoisina positiivisuuden lähettiläinä."
No se vain opettaa sen, että älä luota ensivaikutelmaan ihmisissä. Haistele, katsele, tunnustele. Havaintokuva vahvistuu ajan myötä.
Itse en luota ensivaikutelmaan, se on pettänyt minut monesti. Moni vetää roolia, jonka alta paljastuu aivan jotain muuta.
"Kuinka monelle uhrille tulee viha sortajaansa vastaan? Jäänyt kenellä viha hallitsemaan?"
Uskoisin, että monetkaan uhrit eivät uskalla tunnistaa/saati kokea vihaansa kunnolla vaan enempi se koteloituu sisään katkeruudeksi joka vie ilon elämästä vaikka ei sitä narsistia konkreettisesti elämässä olisi enää vuosiin ollutkaan...
Vihanhallintakursseista en tiedä, mutta itse aikoinani löysin jostain opaasta hyvin itselleni käyttökelpoisen ja yksinkertaisen keinon, saada sitä vihaa edes jotenkin ilmaistua ja ulos...
Ohjeena oli kirjoittaa paperilapulle sen ihmisen/asian nimi johon suuttumus kohdistuu ja sen jälkeen repiä se paperi niin pieneksi silpuksi kuin ikinä saa...
Ainakin omalla kohdallani tuo tuntui toimivan, huomasin kiristeleväni hampaitani, repiväni koko voimallani, kasvoni kalpenivat, minua vapisutti ja teki mieli sylkeä siihen paperimyttyyn ja vielä jalalla möyhentää se olemattomaksi...
Tarkoitus olisi tehdä tuota niin montaa kertaa ettei ko. asia/ihmisen nimi enää aiheuta noita tunteita sitä paperia repiessä...ainakin itselläni ajan saatossa jo rupes naurattaan ja tunsi iloa siitä ettei enää siten reagoinut, että tiesi ettei asia enää tunteen tasolla hallinnut...- viha on kanavoitava
Vihan tunteessa ei ole mitään väärää. Sen avulla voi saada paljon todella hyvää aikaan, esimerkiksi viha sisältää valtavan määrän energiaa. Tämän energian voi kanavoida:
- urheilemiseen
- juoksuun
- punttisalille
- vaellukseen
- suursiivoukseen, ihan mihin vaan!
Viha on saatava ulos mielestä, jotta keho ei sairastuisi kokonaan. Itse käyn mm. pitkillä lenkeillä metsässä. Joskus olen "sekoillut" siellä puiden ja polkujen keskellä itsekseni oikein kunnolla ja palannut lenkiltä kuin uudesti syntyneenä. Jossain määrin narsisti on koukuttamisella sekä pitkään jatkuneella henkisellä mitätöinnillä voinut muuttaa kehon tapaa reagoida asioihin ja ärsykkeihin, jopa hermostolliset muutokset olivat itselläni jatkuvasti läsnä, kuten jatkuva varuillaan olo, jatkuva hermoston ylivireys, toisaalta voimattomuus ja tyhjyyden tunne. On tärkeää saada viha kanavoitua pois tavalla tai toisella, muuten se sairastuttaa.
Linkki artikkeliin, joka käsittelee vihan kanavoimista urheilun kautta:
http://www.fit.fi/elamanhallinta/valjasta-viha-voimaksi/1782
"Kyky tuntea ja ilmaista vihaa on myös positiivinen käyttövoima, koska sen avulla on mahdollista määritellä omat rajat ja ottaa omaa tilaa, puolustautua ja suojautua tarvittaessa, olla rohkea, itsenäinen ja riippumaton toisten mielipiteistä,
omata aloite- ja toimintakykyä sekä motivoitua. Kyky tuntea ja ilmaista vihaa on lähtökohta omalle tahdolle.
Viha on rohkeuden energiamoottori. Vaikka jämäkässä käytöksessä ei ole havaittavissa näkyvää vihaa tai aggressiivista käytöstä, kykyä siihen tarvitaan kuitenkin jämäkkyyden osana. Näkyvästi jämäkkyys voi olla rauhallista tietoisuutta omasta paikasta ja omista rajoista, itsevarmuutta."
Lähde: http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/loyda_tunne/vihaNiin, tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta, ja noita manitsemiasi keinoja, liikunta yhdisttetynä kivien potkimsella, siivoaminen yms. on tullut käytettyä ja hyviksi havaittu, mutta lisään jatkoksi vielä linkin aiheesta miksi kaikenlaisten erityisesti omien tunteiden tunnistaminen ja niiden äärelle pysähtyminen on tärkeää, kun ne tunteet viestittävät meille useinkin jotain hyvin tärkeää itsestämme/omasta olostamme..
"Kyky havaita ja tiedostaa omia tunteita on tunnetaitojen ja itsetuntemuksen perusta. Sitä tarvitaan myös toisten tunteiden hahmottamisessa ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Jos omia tunteita ei pysty näkemään, on hankala ymmärtää toistenkaan tunteita.
Tunteiden ymmärtäminen kattaa myös kyvyn nähdä niiden syitä ja seurauksia. Jos tunteita ei ymmärrä, tai näe niiden syitä ja seurauksia, jää helposti niiden armoille. Tunteita ymmärtävä taas kykenee tekemään pieniä arjen päätöksiä, eikä erehdy niin helposti elämän suurissakaan valinnoissa."
http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunnetaidot/tunnetaitojen_perusteet- viha on kanavoitava
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Niin, tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta, ja noita manitsemiasi keinoja, liikunta yhdisttetynä kivien potkimsella, siivoaminen yms. on tullut käytettyä ja hyviksi havaittu, mutta lisään jatkoksi vielä linkin aiheesta miksi kaikenlaisten erityisesti omien tunteiden tunnistaminen ja niiden äärelle pysähtyminen on tärkeää, kun ne tunteet viestittävät meille useinkin jotain hyvin tärkeää itsestämme/omasta olostamme..
"Kyky havaita ja tiedostaa omia tunteita on tunnetaitojen ja itsetuntemuksen perusta. Sitä tarvitaan myös toisten tunteiden hahmottamisessa ja vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Jos omia tunteita ei pysty näkemään, on hankala ymmärtää toistenkaan tunteita.
Tunteiden ymmärtäminen kattaa myös kyvyn nähdä niiden syitä ja seurauksia. Jos tunteita ei ymmärrä, tai näe niiden syitä ja seurauksia, jää helposti niiden armoille. Tunteita ymmärtävä taas kykenee tekemään pieniä arjen päätöksiä, eikä erehdy niin helposti elämän suurissakaan valinnoissa."
http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunnetaidot/tunnetaitojen_perusteetJa taas yhteenlaskutoimitus sekoilee. Olet kyllä aivan ihmeellinen tapaus, huomaatko sinä itsekään miten ristiriitaisesti keskustelet? Kirjoitat, että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta". Ja heti perään lisäät tekstiä "kaiken laisista tunteista" linkkeineen. ????? Minähän nimenomaan kirjoitin vihan kanavoimisesta.
Ihmisillä on oikeasti hermostollisesti eri tapoja reagoida vihaan ja tunteisiin ylipäätään eri tavalla. Mm. mallioppiminen, empatia yms. voivat kehittyä aktiivisen liikuntaharrastuksen kautta, koska hermostollinen reagointitapa muuttuu. Fyysisellä suorituksella on lukuisia terveysvaikutuksia.
Ja, tunteen äärelle pysähtyminen EI TARKOITA välttämättä konkreettista pysähtymistä ja istumista aloilleen. Myös ns. liikkeessä ja aktiivisessa toiminnassa voi olla mieli levossa. Ihmiset osaavat tehdä muutakin kuin kävellä ja syödä purkkaa samaan aikaan, juostessa voi myös ajatella. ;) Useat ihmiset kuntoilevat juuri sen takia, koska silloin myös ajatukset lepäävät ja mm. vihan tunnetta voi käsitellä ehkä tehokkaammin. viha on kanavoitava kirjoitti:
Ja taas yhteenlaskutoimitus sekoilee. Olet kyllä aivan ihmeellinen tapaus, huomaatko sinä itsekään miten ristiriitaisesti keskustelet? Kirjoitat, että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta". Ja heti perään lisäät tekstiä "kaiken laisista tunteista" linkkeineen. ????? Minähän nimenomaan kirjoitin vihan kanavoimisesta.
Ihmisillä on oikeasti hermostollisesti eri tapoja reagoida vihaan ja tunteisiin ylipäätään eri tavalla. Mm. mallioppiminen, empatia yms. voivat kehittyä aktiivisen liikuntaharrastuksen kautta, koska hermostollinen reagointitapa muuttuu. Fyysisellä suorituksella on lukuisia terveysvaikutuksia.
Ja, tunteen äärelle pysähtyminen EI TARKOITA välttämättä konkreettista pysähtymistä ja istumista aloilleen. Myös ns. liikkeessä ja aktiivisessa toiminnassa voi olla mieli levossa. Ihmiset osaavat tehdä muutakin kuin kävellä ja syödä purkkaa samaan aikaan, juostessa voi myös ajatella. ;) Useat ihmiset kuntoilevat juuri sen takia, koska silloin myös ajatukset lepäävät ja mm. vihan tunnetta voi käsitellä ehkä tehokkaammin."Ja taas yhteenlaskutoimitus sekoilee. Olet kyllä aivan ihmeellinen tapaus, huomaatko sinä itsekään miten ristiriitaisesti keskustelet? Kirjoitat, että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta". Ja heti perään lisäät tekstiä "kaiken laisista tunteista" linkkeineen. ????? Minähän nimenomaan kirjoitin vihan kanavoimisesta."
Öh, tuota kyllä kirjoitin että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta"
Ja kyllä puhuit nimenomaan vihan kanavoimisesta, tuosta lenkkeilystä mainitsin omana kokemuksenani myös, että itsekin käyttänyt sitä, tavallaan purkanut kiukkua liikkumalla rivakasti, kunnes tavallaan kireys helpottuu/sen liikunnan kautta...
Kyllä joo, heti perään lisäsin tekstiä kaikenlaisista tunteista...ihan vaan laajentaakseni keskustelua koko tunneskaalaan...jonka ilmeisesti ny koet sekoiluksi/ristiriitaiseksi keskusteluksi...
Mutta joo, useinhan keskustelut täällä rönsyilevät, eivät ihan pysy aiheessa...tässä tapauksessa pelkästään vihassa ja sen hallinassa...sinäkin ny pikkusen poikkesit aiheesta takertumalla sekoilevaan kirjoittajaan...- viha on kanavoitava
"Ja taas yhteenlaskutoimitus sekoilee. Olet kyllä aivan ihmeellinen tapaus, huomaatko sinä itsekään miten ristiriitaisesti keskustelet? Kirjoitat, että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta". Ja heti perään lisäät tekstiä "kaiken laisista tunteista" linkkeineen. ????? Minähän nimenomaan kirjoitin vihan kanavoimisesta."
Öh, tuota kyllä kirjoitin että "tässä ny ketju nimenomaan vihan tunteesta"
Ja kyllä puhuit nimenomaan vihan kanavoimisesta, tuosta lenkkeilystä mainitsin omana kokemuksenani myös, että itsekin käyttänyt sitä, tavallaan purkanut kiukkua liikkumalla rivakasti, kunnes tavallaan kireys helpottuu/sen liikunnan kautta...
Kyllä joo, heti perään lisäsin tekstiä kaikenlaisista tunteista...ihan vaan laajentaakseni keskustelua koko tunneskaalaan...jonka ilmeisesti ny koet sekoiluksi/ristiriitaiseksi keskusteluksi...
Mutta joo, useinhan keskustelut täällä rönsyilevät, eivät ihan pysy aiheessa...tässä tapauksessa pelkästään vihassa ja sen hallinassa...sinäkin ny pikkusen poikkesit aiheesta takertumalla sekoilevaan kirjoittajaan...Päivän naurut. Kiitos tarkennuksesta sekoilevaan kirjoitukseen joka sekoilee sekoilijasta, eiku mitä, häh...! :)
viha on kanavoitava kirjoitti:
Päivän naurut. Kiitos tarkennuksesta sekoilevaan kirjoitukseen joka sekoilee sekoilijasta, eiku mitä, häh...! :)
"Päivän naurut. Kiitos tarkennuksesta sekoilevaan kirjoitukseen joka sekoilee sekoilijasta, eiku mitä, häh...! :) "
Ole hyvä vaan, ihan ny en jaksanut lähteä "mukamas provoisoitumaan", mullon pää täynnä räkää, flunssaa pukkaa...- viha on kanavoitava
"Päivän naurut. Kiitos tarkennuksesta sekoilevaan kirjoitukseen joka sekoilee sekoilijasta, eiku mitä, häh...! :) "
Ole hyvä vaan, ihan ny en jaksanut lähteä "mukamas provoisoitumaan", mullon pää täynnä räkää, flunssaa pukkaa...Kiitos tarkentavasta terveydentilaasi koskevasta ilmoituksesta.
viha on kanavoitava kirjoitti:
Kiitos tarkentavasta terveydentilaasi koskevasta ilmoituksesta.
"Kiitos tarkentavasta terveydentilaasi koskevasta ilmoituksesta."
Noh, kun noin kohteliaaksi herkesit niin ajattelin että kertoa että ny mä meen nukkumaan ja toivotella sinullekkin hyvää yötä...
Mitä tulee muihin lukijoihin jotka paheksuvat tämän tyyppistä aiheeseen liittymätöntä "keskustelua" niin vetoan tämän hetkiseen terveydentilaani, pää täynnä räkää ihminen harvemmin on kovin fiksu...
- vihan virrassa
Olen jäänyt vihan tunteeseen kiinni, jonka tunteen vain aika keventää, mutta ei poista muistoja koskaan.
- Minulla oli
Minulla oli valtava määrä vihaa narsistia ja ennen kaikkea seurauksena niistä kaameista tapahtumista mihin narsistin tolloilu johti. Hän periaattessa nolasi itsensä lisäksi minutkin rällätessään ja remutessaan kuin vaivainen idiootti.
Kiltti ja mukava herrasmies muuttui hirviötarujen Superhirviöksi. Putkahti että unelmien mies olikin kaikkien painajaisten isä.
Sain aivan hirveitä agressiivisia raivokohtauksia joita ei ollut patoaminen, vaan syydin tulta ja laavaa narsistin niskaan niin että narsistikin pelkäsi...
Olen tänä päivänäkin onnellinen siitä, että sain purettua raivoni juuri ja tarkalleen siihen osoitteeseen minne se kuului. Tunnen itseni aika-ajoin todella tasapainoiseksi ja onnelliseksi. On kyllä muita murheita sitten, etten ihan leijumaan ala : ).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801562Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141024Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95922Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot141689- 53664
- 79664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641