Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Olisi ollut myös mielenkiintoista tietää, kuka aloittajan ja Minän takana oikein oli. Minusta hän avasi omilla kommenteillaan jotain sellaista, mikä pysäyttää ajattelemaan sitä minuutta muullakin kantilta kuin olemme yleensä tottuneet palstalla tarkastelemaan."

Niin kuten sanoin "jokin" toi mieleeni tuon ketjun ja taisin siitä ny jonkinlaisen ahaa elämyksenkin saada, mihin kannataa kiinnittää entistä enemmän huomiota...

Yleensähän täällä palstalla "paheksutaan" juurkin tuota minä, minä asennetta, itseen keskittymistä , että se olisi nimenomaan merkki siitä "kauheasta narsismista", vaikka käsittääkseni narsistilla ei edes ole tuollaista selkeää minää...eikä hän rakasta itseään...mm. Vakninkin tuo tämän esiin...

"Narsisti ei ole virittynyt pelkästään omille tarpeilleen. Päinvastoin, hän ei piittaa niistä, koska monet niistä ovat ristiriidassa hänen kaikkeen kykenevän ja kaiken tietävän kuvansa kanssa. Hän ei aseta itseään ensimmäiseksi - hän asettaa itsensä viimeiseksi. Hän huomioi kaikkien ympärillään olevien ihmisten toiveet ja tarpeet - koska hän vaatii heidän rakkauttaan ja ihailuaan. Heidän reaktioidensa kautta hän saa tunnun itsestään erillisenä ihmisenä. Hän mitätöi itsensä monin tavoin - vain keksiäkseen itsensä uudelleen toisten suhtautumisen kautta. Hän on se, joka on vähiten herkkä omille todellisille tarpeilleen."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Sielu.html

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi uteliaisuuteen...

niin eihän voi tietää jos ei tutustu itselle vieraampiin asioihin/ajattelutapoihin...kaikkea ei tarvitse itseensä liittää, jos se ei tunnu hyvältä, mutta kaikesta voi löytää myös jotain itsellensä ...yksi asia johtaa aina toiseen...

Mitä tulee tuohon konditionaalin niin hyviä oivalluksia siitäkin tuli...

miten usein me itsekin puhumme itsellemme tyyliin minä halua(isi)n, toivo(isi)n, minun pitä(isi) tai kuten minä äsken tuossa ylempänä..."taisin siitä jonkinlaisen ahaa elämyksen saada..." joka kuulostaa epävarmalta/vähättelevältä?

jonka korjaan nyt muotoon...sain siitä ahaa elämyksen...

Että jatketaan harjoituksia/reenamista
  2. "Mikä suhde? ettehän seurustellut?
    Eli siis olitte kavereita ja suhteen päätymisen jälkeekin olitte kavereita, jotka eivät tapaile? "

jahas vai tämmöstäkin taas...

juu ei seurusteltu, mutta suhteita on olemassa muunkinlaisia kuin seurustelusuhteita...tuossa joitain määritelmiä suhteesta...

Määritelmät
    Substantiivit

1 asioiden välinen keskinäinen riippuvuus ja vuorovaikutus

2 ihmisen suhtautuminen johonkin, asenne, näkökanta
    (sosiologia) sosiaalinen suhde, kanssakäyminen henkilöiden välillä,

3 henkilösuhde, joka saattaa olla myös romanttinen rakkaussuhde tai seksisuhde

http://www.sanakirja.org/search.php?id=65749&l2=3

Tuosta kaverista tulee mieleen sekin, että ännäni kyllä nimitti kaveriksi häntäkin, jonka kanssa kertoi seurustelleensa vuosia...

Sitä, en tiedä voivatko kaverit mennä keskenään sänkyyn ja olla lähes päivittäin tekemisissä ilman että sitä ei voisi nimittää suhteeksi...jo pelkän kanssakäymisen perusteella...

Mitä tulee tuohon suhteen päättymiseen...niin jonkinlaista keskustelua satunnaisesti käytiin noin vuoden ajan , ännäni puolelta se lähinnä liittyi seksin vonkaamiseen...itselläni suhteen jälkipuintiin niissä yhteyksissä...mikä yhteydenpito ny reality elämässä on tyystin päättynyt...

Mutta joo, toki voin ymmärtää ettei ehkä narsisti katso mitään suhdetta itsellään kehenkään ihmiseen olevankaan...

loogisestihan sen voi ymmärtää kun ajattelee että kuka ny suhteessa ihmisiin jotka eivät ihmisinä merkitse mitään kokisi olevansakaan...esineitä koneita vaan käytetään...
  3. "Kiitos aivan erityisen paljon tästä kommentista ja lainauksista! Nyt ymmärrän paljon enemmän, mitä eilen en tiennyt!"

Niin vastaan kiitoksiisi hyvin kliseisellä lauseella...lukeminen kannattaa aina...ja lukiessakin kannattaa miettiä lukemaansa myös välillä ikäänkuin suhtauttaen itseensä...esim. tämä "Kun muut keskustelevat - narsisti on vakuuttunut että hän on keskustelun aiheena." saattaisi ehkä koskea montaa uhriakin...

Mutta siihenkin on Vakninilla tekstiä...otsikolla narsistin sureminen...

"Suhteet narsistien kanssa päättyvät aina ja väistämättä kahden asian tajuamiseen. Ensimmäinen on se, että olen joutunut narsistin hyväksikäyttämäsi ja toinen on, että narsisti on pitänyt minua vaihtokelpoisena, vaihdettavana ja pois heitettävänä esineenä.

Tämän uuden tietämyksen hyväksyminen on kauhistuttava prosessi, jota ei useinkaan pystytä käsittelemään loppuun asti. Ihmiset jäävät siihen kiinni eri vaiheisiin. He eivät kykene kohtaamaan sitä, että heidät on hylätty ihmisinä - mikä on kaikkein totaalisin hylkäämisen muoto.

Me kaikki reagoimme menetykseen. Menetys saa meidät kokemaan itsemme avuttomiksi ja elämän pelinappuloiksi. Kun rakkaimpamme kuolevat - koemme että Luonto tai Jumala tai Elämä kohtelee meitä pelinappuloina. Kun eroamme (erityisesti jos emme eroa omasta aloitteestamme), me koemme usein, että meitä on käytetty hyväksi ja kohdeltu väärin, että meidät heitetään menemään, ja että tarpeistamme ja tunteistamme ei välitetä. Lyhyesti sanottuna, koemme että meitä pidettiin esineinä.

Narsistin menettäminen ei eroa millään lailla muista suurista elämämme menetyksistä. Se käynnistää menetyksen ja suremisen jakson (ja myös traumaattisen stressin jälkitilan oireita [post traumatic stress disorder, PTSD], mikäli kyseessä on ollut vakavaa väärinkäyttöä). Tässä jaksossa on neljä vaihetta: kieltäminen, raivo, suru ja hyväksyminen.

Kieltäminen voi saada monia muotoja. Jotkut teeskentelevät, että narsisti on vielä osa heidän elämäänsä, jopa siihen äärimmäisyyteen asti, että jatkavat "vuorovaikutusta" hänen kanssaan teeskentelemällä "kommunikoivansa" hänen kanssaan tai "tapaamalla" häntä (esimerkiksi muiden välityksellä).

Jotkut kehittävät vainoharhaisia mielikuvia ja sulauttavat mielikuvitusnarsistin elämäänsä jatkuvana pahaenteisyyden tumman läsnäolon tuntemuksena. Tämä varmistaa "hänen" jatkuvan "mielenkiintonsa" heitä kohtaan - olipa tuo "kiinnostus" sitten miten pahanilkinen ja uhkaava hyvänsä. Nämä ovat radikaaleja puolustusmekanismeja, lähellä psykoosia, ja usein ne purkautuvat lyhyiden "mikropsykoosien" kautta.

Hienovaraisemmat ja häilyvämmät puolustusmekanismit pitävät sisällään uuden maailmankuvan. Narsistin jokainen teko ja äännähdys tulkitaan suunnatuksi kärsivään ihmiseen, hänen entiseen kumppaniinsa, ja sen ajatellaan sisältävän salatun viestin, jonka vain sen vastaanottaja voi "avata".

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq68.html

"Kun muita ei voi kokonaan poistaa elämästään, auttaa varmaan ainakin itseä, jos ymmärtää, miksi joku toimii jollakin tietyllä tavalla."

Niin narsistin käyttätymismekanismien ymmärtäminen toki on avuksi, mutta jossain vaiheessa kannattaisi kääntää se katse myös itseen...

Että jonain päivänä myös pääsisi ns. koko p'skasta eroon...ettei ny itsekin jää elämään kokoaikaista narsistin/kiusaajan uhri elämää...joka kaiketi sitten alkaa jo vaikuttaa narsistin elämältä tyyliin minustako ny puhutaan, minuako tuo ny tarkoitti...

Uskoisin että moni minun laillani "syyllistyy" täällä palstalla tuohon, vaikka ei joko kykene sitä edes itselleen myöntämään tai sitten on tullut jo sokeaksi itseensä nähden...

että aina välillä on itselleenkin hyvä päivittää hyvinkin tiukasti ne asiat/tapahtumat mitkä ovat oikeasti totta ja tapahtuneeksi todistettavia, erotukseksi niistä asioista joita mieleen pesiytyy tämän palstakirjoittelun myötä...
  4. "Sanot, ettet usko nimettömällä nettikirjoittelulla pysty vaikuttamaan asioihin. Olen täysin eri mieltä."

Noh, haluan tarkentaa tuota ajatustani sanalla pelkästään..."etten usko että pelkästään nimettömällä nettikirjoittelulla pystyy vaikuttamaan...

ymmärrän pointtisi, mutta ensin pitäisi löytyä se ihminen, joka laittaisi itsensä henk. koht. likoon asioiden muuttamikseksi oikeassa elämässä...kuten tuossa sinun esimerkkitapauksessasi kävi...

Enkä ole ny ihan sitäkään mieltä, että antaa asioiden vain olla, mutta sitten tulee vastaan ne omat resurssit ja minkä painoarvon itsekukin sitten millekkin asialle antaa...

Mitenkään väheksymättä tänne kirjoittelun arvoa niin kuitenkaan minulle tämä palsta ei ole henk. koht. niin tärkeä, että lähtisin yksin sotimaan esim. jotain tiettyä henkilöä vastaan josta en ny oikeasti tiedä mitään, kuka ja millainen henkilö hän on...ja kenelle hän nimenomaan herjansa osoittaa...Asia on aina eri jos siirrytään kiusaamaan jotain tiettyä henkilöä todellisessa elämässä.

Nykyisellään katson järkevimmäksi keinoksi täällä yrittää olla sen kummemmin provosoitumatta kuin myös yrittää pitää itseni kurissa ettei tietyntyyppinen käytös sillä tavoin tartu, että se muuttuisi itsellenikin tavaksi...

Että pitäydyn ny siinä maailmanparantamisyrityksessäni tässä kohtaa itsessäni ja omassa pienessä maailmassani...ja uskoisin, että maailma muuttuu silläkin tavalla jos jokainen tekisi niin omalta osaltaan...

Mitä taas tuohon tulee...

"Kukaan ei ole niin kova, ettei kovempaa löydy. Voittajallekin löytyy aina voittaja"

Niin olen useasti miettinyt ännäni aikoinaan lähes vuosi suhteen päättymisen jälkeen minulle lähettämässään spostissa tuohon viittavaa lausetta...

"tiedän mihin pyrit, turha koittaa xxx (=ännäni nimi) voittaa...

Mikä sitten mahtaa olla narsistille voitto, itse ainakin pitäisin jonkinlaisena voittona hänen kannaltaan katsoen juurkin sitä, että muuttuisin hänen kaltaisekseen...

Että itseeni liittyen voisin ajatella, tämän jostain lukeneeni ajatuksen sanoin
    "tulla lujaksi, pysyä pehmeänä, siinä on haastetta kylliksi yhteen elämään"...

Ei minulla ole tarvetta ns. yrittää voittaa ketään...ainakaan tällä palstalla sen kummemmin kuin reality elämässäkään...
  5. Vielä ny noihin kiusaamis yms. sellaisiin juttuihin liittyen esimerkki siitä kun ylempänä korostin sitä myös sitä omaa suhtautumistavan valinnan vapautta...regoiko vaiko eikö reagoi...

Niin periaatteessa voisin ajatella että tuo 25.10, klo 11.40 nimimerkin viaton uhri nimimerkin kirjoitus jossa mm. oltiin sitä mieltä, että läheisriippuvaisuus on tosi ruma sairaus yms.olisi voinut olla suunnattu minulle...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11802021

Mutta sillä ei ny ole merkitystä tulkisinko väärin vaiko enkö, vaan kun luin sen niin ajattelin, että olkoonkin että läheisriippuvaisuus teemana on minulle erittäin tärkeä syystä, että itsekin olen tunnustautunut sellaiseksi...ja tuohon viestiin liittyen olen käsitellyt sitäkin teemaa, että narsistit mielestäni halventavat naista tavalla tai toisella...

Mutta tunne mikä minulle ny tuosta lukemastani tuli, oli se että olkoot ny, en ny jaksa tuohon puuttua, aina noita samoja asioita jaksa vääntää ja yrittää todistella/jakaa oikeaa tietoa läheisriippuvaisuudesta yms.

Että noilla ajatuksilla jätin mokomaan tyystin vastaamatta ettei ny tuo ko. henkilö ainakaan siinä kohtaa saanut minulta huomiota jos se ny sitten olikaan tarkoitus...

Että netissä aina on myös mahdollisuus valita vastaako vaiko ei, reagoiko vaiko jättää reagoimatta, lähteekö kiistelemään vaiko ei....

Noh, tähän kiusamiskeskusteluun sitten näköjään halusin taas osallistua...että sitähän tämä on täällä keskustelupalstalla, ei mikään eikä kukaan pakota täällä osallistumaan mihinkään...

teemme sen omasta tahdostamme ja voimme tulla tai olla tulematta tänne keskustelupalstoille...ja kun tiedämme mitä tämä täällä on...jolloin joudumme joko "hyväksymään" kaiken näihin keskustelupalstoihin liittyvän tai äänestämme jaloillamme pysymällä pois...

Käsittääkseni ny muuta ei ole tehtävissä jos ny joku tosiaan ei saa aikaan esim. sääntöä, että keskusteluihin osallistua voivain omalla nimellä ja vahvoilla tunnistamistiedoilla...

Mutta kaikesta huolimatta voimme edes yrittää omalla kohdallamme välttää samaistumasta tähän yleiseen ilmapiiriin/käyttätymiskulttuuriin, ettei sillä ole mitään väliä mitä netissä "suustaan" päästää...

Se kannattaa myös aina yrittää muistaa, että kirjoitettujen sanojen takana on aina ihminen, kuin ehkä miettiä sitäkin , että millaisen kuvan itse itsestään ihmisenä täällä antaa...
  6. "Sanotko koulukiusatuillekin, perheväkivallan uhreille jne. että se nyt vaan on vallalla oleva käytäntö ja sitä nyt vaan sattuu - että tämmöstä nyt on? Niinkö maailma muuttuu jonakin päivänä muka paremmaksi?"

Noh, ensinnäkin ny kannattaa erottaa tämä nettimaailma todellisesta elämästä...tuosta kuvitteellisesta "koulukiusaamisestakin" on olemassa ihan tosielämän esimerkkikin, josta kirjoittaja sai käsittääkseni jonkinlaiset santoitkin, kun myi keksittyä tarinaansa/kuvitteelisa henkilöitä sisätävää tarinaansa totena...

Mitä mainitsimiisi asioihin tulee...niin voin sanoa itse olevani ns. perheväkivallan uhri kuin koulukiusaamisestakin on ihan oma kohtaista kokemusta liittyen nuorimpaan tyttäreeni...

Noh, perheväkivalta kohdallani on loppunut, siihen auttoi aikoinaan nuorena kotoa poismuutto kuin sitten toisessa tapauksessa avioero...

Mitä tulee tuohon koulukiusaamisjuttuun, niin senkin olen täällä joskus kertonut, että tässä ny lyhyesti totean vaan, että kiusatun tyttäreni vastusteluista huolimatta otin yhteyttä koululle, asiaa selviteltiin, osalliset saivat sanktoinsa, myös pari kiusaajan vanhempaa otti yhteyttä pahoitellen asiaa... ja kyllä järjestelmällinen kiusaaminen loppui...

Mutta en usko, että mitään saavutetaan tuollaisissa tapauksissa anonyymillä kirjoittelulla netin keskustelupalstoilla...jos oikeasti joku reality elämässä puutu siihen...

netissä on hirveän vaikea tietää asioiden todellista laitaa...asia joka tulee ilmi mm. facebookissa...yhtenään tulee toinen toistaan riipaisevia tarinoita esim. huoltajuuskiistoista ja sitten jaetaan ja otetaan kantaa asettumalla ko. henkilön puolelle ja tuomitaan ja päivitellään tuntemattomia ihmisiä...ilman mitään sen kummempia faktoja...tuntematta ihmisiä/tapausta/taustoja sen kummemmin...

http://www.keski-uusimaa.fi/keskustelut/211632

Että ajattelisin, että valitettavasti ainut mitä ny yksittäinen ihminen voi tehdä on , miettiä itse omaa toimintaansa niin netin keskustelupalstoilla...kuin todellisessakin elämässä...

katsoisin että anonyymilla nettikirjoittelulla ei maailmaa paranneta...eikä kiusaamistakaan saada loppumaan...vaikka mielipiteensä ilmaiseekin...sanat on vaan sanoja, vain teoilla tai tekemättä jättämisellä on merkitystä...

Toki yleinen paheksunta/tuomitseminen voi saada henkilön häpeämään käytöstään ja sitä kautta muuttamaan toimintatapojaan...

Mutta edelleen , jos kokee nettikiusaamisen vähentämisen itselleen tärkeäksi asiaksi..niin kuten sanoin yhteyttä ylläpitoon ja nettipoliisiin, ip osoitteet on kyllä selvitettävissä, moni unohtaa että nettiin jää aina jälki ja poistetutkin viestit säilyvät arkistossa...

Eikä edelleenkään ole tarkoitus väheksyä netttikiusaamista, mutta en usko, että anonyymilla kirjoittelulla siihen voidaan paljonkaan vaikuttaa...kun ei aina edes välillä tiedä kuka on kiusaaja ja kuka kiusattu...joten puolensakin valitsee ikäänkuin pelkästään mutu tuntumalla...ja käsittääkseni samakin kirjoittaja voi olla sekä/että...kumpiko ny kulloinkin sopii paremmin hänen tarkoitusperiinsä saada huomiota...
  7. "Kysymys kuuluukin: kuinka hyvin Sinä tunnistat narsistisuutesi?"

Niin tuohon kysymykseen ja tähän kiusaamisjuttuun liittyen, tekee mieli laittaa taas pohdittavaksi, muutamia kohtia Vaknin teksteistä...joiden pohjalta itse kukin voi miettiä, myös tuota EK:n heittämää kysymystä...

"Vankeuteen joutuneen eläimen lailla narsisti on aina tähystyspaikallaan: oliko tämä kommentti tarkoitettu halveksimaan häntä? Oliko tämä äännähdys tietoinen hyökkäys?"

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html

"Narsisti elää "kaikki tai ei mitään" maailmassa, jatkuvassa "ollako vai eikö olla" tilassa. Jokainen keskustelu, johon hän osallistuu, jokaisen ohikulkijan jokainen katse vakuuttaa häntä hänen olemassaolostaan tai kyseenalaistaa sen. Tämän takia narsistin reaktiot vaikuttavat niin suhteettomilta: hän reagoi siihen, minkä hän kokee vaarantavan hänen itseytensä olemassaoloa. Niinpä narsisti tulkitsee jokaisen pienenkin ristiriidan Narsistisen Lähteen kanssa - siis toisen ihmisen kanssa - uhkana hänen itsensä määrittelylle."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Sielu.html

"Tämä jatkuva pakkomielle omasta keskuksesta, omasta paikasta pyörän napana - johtaa kummalliseen maailmankuvaan (viitekehykseen). Se johtaa vakaumukseen, että hän on muiden ihmisten käyttäytymisen, puheiden ja jopa ajatusten keskipiste. Henkilö joka kärsii tällä tavalla vääristyneestä maailmankuvasta, kuvittelee olevansa kaikkien jatkuvan mielenkiinnon kohde.

Kun muut keskustelevat - narsisti on vakuuttunut että hän on keskustelun aiheena. Kun he riitelevät - mitä todennäköisimmin hän on saanut sen aikaan. Kun he virnistävät - hän on heidän pilkantekonsa kohde. Jos he ovat onnettomia - hän teki heidät sellaisiksi. Jos he ovat onnellisia - he ovat itsekkäitä ollessaan piittaamatta hänestä. Hän on vakuuttunut siitä, että muut koko ajan seuraavat hänen käyttäytymistään ja kritisoivat, vertaavat, analysoivat, hyväksyvät ja matkivat. Hän pitää itseään niin korvaamattomana ja arvokkaana osana muiden elämää, että hänen jokainen tekonsa, jokainen sanansa, jokainen laiminlyöntinsä - väistämättä järkyttää, loukkaa tai tyydyttää hänen yleisöään."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html

Ja narsistille jokainen on vain yleisöä. Kaikki lähtee hänestä ja palaa häneen. Tämä on narsistin ympyränmuotoinen ja suljettu universumi. Hänen maailmankuvansa on hänen primitiivisten puolustusmekanismiensa (kaikkivoipaisuus, kaikkitietävyys, kaikkialla läsnä olevuus) luonnollinen jatke.

Hänen kaikkialla läsnäolevuutensa selittää sen, miksi jokainen ihminen, jokaisessa paikassa, on kiinnostunut hänestä. Hänen kaikkivoipaisuutensa ja kaikkitietävyytensä sulkee muut vähäisemmät ihmiset toisten ihailun, palvonnan ja mielenkiinnon ulkopuolelle
  8. "Eilen taidettiin puolustella sitäkin, että parempi kiusata täällä kuin lähimmäisiään, mutta hei, miksi pitää kiusata ketään, missään, ikinä?"

Noh, minä tunnustaudun tuon ajatuksen kirjoittajaksi...
    mutta ihan en tarkoittanut tuolla tavalla...

Tarkoitus oli sanoa, että tietäen näiden keskustelupalstojen luonteen niin valitettavasti vaan sitä joutuu ottamaan huomioon, että täällä on vallalla tuollainen tapa...

Esimerkiksi tuttavani joka ei muuten keskustele näillä palstoilla niin kertoi laittaneensa autopalstalle jonkun kysymyksen, liittyen autoon..

saihan hän vastauksia, haukuttiin tyhmäksi, homoksi, köyhäksi ja ties miksi...yhtäkään vastausta kysymykseensä hän ei saanut...mutta ei hän kuitenkaan katsonut tarpeelliseksi vastata noihin "homoitteluihin yms." mitenkään...

Ymmärtääkseni hän ei kuitenkaan kokenut tulleensa henk. koht. kiusatuksi/loukatuksi, kuhan kummasteli asiaa...

Että kyllä minä tietyllä lailla ajattelen niinkin, että tätä anonyymia "nettikiusaamista" on pakko jollain tasolla valitettavasti sietää, yrittää opetella olemaan reagoimatta, myös kuvittelematta että Aina justiin tuossa tarkoitettiin nimenomaan minua... tai sitten on yksinkertaisesti viisain pysyä pois...

Tää ny tämmöstä, ei tarkoitus puolustella kiusaajia vaan jotenkin ajattelen sekin vaan ny täytyy "hyväksyä" että tämmöstä on...olemassaolevana tosi asiana niin ikävää kuin se onkin...

Mutta aina on mahdollisuus ottaa yhteyttä niin ylläpitoon kuin nettipoliisinkin...kuten minäkin aikoinaan tein sen ikäänkuin minuna kirjoitetun ilkeämielisen viestin taholta, jossa minusta yritettiin leipoa jopa työpaikkakiusaaja, kun kuulemma niin tykkään kiusaamisesta...

tai sitten alkaa tosissaan kampanjoimaan sen puolesta, että esim. keskustelupalstoilla ei saisi esiintyä anonyymina...uskoisin että asiattomuudet vähenisivät huomattavasti jos joutuisi ihan omalla nimellään kirjoittamaan...tai palstalla kirjoittaminen vaatisi ns. vahvaa tunnistautumista...

Että tähän liittyen ainoa mihin itse kukin voi yrittää täällä vaikuttaa on oma käyttäytyminen...ja kaiketi paljon saisi aikaan jo sillä ettei reagoisi...

Eri asia sitten on reality maailmassa, silloin toki pitäisi uskaltaa puolustaa sitä kiusattua ja viedä asiaa ns. eteenpäin, tuoda asia ns. päivän valoon...

Senkin uhalla, että kiusaamisen kohde saattaa itsekin asian esille nostamisesta tuntea häpeää, jopa suuttua...
  9. "Olen edelleen siinä käsityksessä, että kirjoituksesi on käsitetty nimenomaan niin, että olet tullut palstalle arvostelemaan tällaisissa suhteissa eläneitä ja niin, että katsot heidän syyllistyneen itse siihen kiusaamiseen tällä palstakirjoittelullaan.

Noh, minä olen tässä yrittäny ymmärtää, mistä nimenomaan tämä rähäkkä sai alkunsa ja kaiketi tästä...

"Itseäni on aina erittäin paljon huvittanut toisten habituksen ja luonteen/häiriöiden analysoinnit näillä nettipalstoilla. Pienikin asia aina merkkaa "jotain", ja yleensä se kertoo jotain pahaa. Kukaan ei ikinä sano toiselleen mitään positiivista!
    Kuuntelin iltana eräänä Yle Puheelta ohjelmaa, jossa tartuttiin tällaiseen nettikirjoitteluun ja sen negatiivisuuden syihin. Miettikääpä; monella on hankala sukulainen/puoliso, jolle EI KOSKAAN sanota suoraan sitä, mikä ajatellaan - puristetaan vaan nyrkkiä taskussa. Sitten täällä tuntemattomat kirjoittajat muka tuntevat toisensa ja haukkuvat suun ja silmät täyteen! Siksikö, ettei siellä oikeassa elämässä ole asiat hyvin, eikä uskalleta sanoa sille veemäiselle sukulaiselle/puolisolle, mitä oikeasti on pielessä? "

että itsekukin ny sitten miettii, miksi otti tuosta itseensä...käsittääkseni tuo negatiivisuus tarkoitti yleensä keskustelupalstoja ei pelkästään tätä palstaa...

Noh, saattaa ny tämä rähäkkä olla ehkä tarkoituksellisestikin aiheutettu, kuten toisaalla jo totesin, ehkei aihe miellyttänyt eikä joku löytänyt aiheesta mitään itselleen sopivaa pohdittavaa...

ja keskustelu tuntui lähestulkoon tyrehtyvän, että piti äkkiä keksiä jotain, millä palstaan saisi jotain eloa...ja itsekin löytäisi jotain kommentoivaa/saisi osallistua/kokevansa olevansa "elossa"...

Ainakin näin sivusta seuraten, huomaa, että ikäänkuin kirjoittajia on ny huomattavasti enemmän kun aihe vaihtui tähän, kuka ketäkin kiusaa/on kiusannut...
  10. "Miksi myönteinen narsismi ts siitä keskustelu koetaan uhkana?"

Niin harmi vaan kun tämäkin ketju näytti jonninjoutavaksi väittelyksi, kuka kiusaa ja ketä ja kuka on oikeassa tai väärässä, mutta ehkä se oli tarkoituskin...

Että varsinainen aihe... tulisi sivuutetuksi...

Mitä tulee tuohon iewuskan viittaamaan..."Kuuntelin iltana eräänä Yle Puheelta ohjelmaa, jossa tartuttiin tällaiseen nettikirjoitteluun ja sen negatiivisuuden syihin."

Niin eiköhän tuo tullut ny konkretisoiduksi samantien kun aihetta tuolla lauseella sivuttiin niin rähäkkä oli valmis, en minä mutta sinä...

Mitä taas tuohon tulee...

"Luulisin että se "psykologisointi" useammalle on kuitenkin aika pieni pala sitä muuta. Jos siis kykenee pyörittämään mainitsemiasi töitä, taloutta, biologiaa jne. Kaikki nämä yhdessä vie suuren ja aktiivisen osan elämästä ja vuorokausirytmistä. Henkiselle tarkastelulle ei ehkei juuri jääkään tilaa tai aikaa. Minkä verran sitten siihen haluaa siteen käyttää vapaa-aikaa... varmaan yksilöllistä. Yksi osa on ehkä kuitenkin hyvä pyhittää ajattelulle: Kuka olen? Mitä haluan? Kuinka saavutan sen?"

Niin kaiketi tuo oman itsen "psykologisointi" kumpuaa itsekunkin omasta tarpeesta, uskoisin, että silloin kun elämä on sujunut niinkuin on itse toivonut/halunnut ilman sen kummempia ongelmia niin itsen kuin toistenkaan suhteen niin ehkei sellainen ihminen juurikaan koe tuollaista tarvetta...

Mutta jos ajattelen, tätä palstaa niin veikkaisimpa että kaikilla täällä kirjoittavilla on/on ollut jonkinlainen narsimiin liittyvä häiriö joka on tänne tuonut...