Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Narsisti kadehtii "syntipukin" empatiakykyä. Ja asennetta elämään. Johon hän ei itse kykene."

Niin, ehkä se sitten oli jotain tuollaista, vaikka on hirveän vaikea ymmärtää tuollaista kateuttakaan perinpohjin...helpommin kateus on ymmärettävissä jos kateuden kohde olisi joku kaunis, rikas tai kuuluisia, erityisen menestynyt elämässään...

Mutta että kadehditaan ns. tavallista ihmistä/tavallista elämää iloineen ja suruineen...niin että se johtaa tuonkaltaiseen ajatusmaailmaan/toimintaan...

"kateellinen kiistää kadehtimaltaan kaiken arvon ja merkityksen eikä tyydy edes siihen. Arvon kieltämisen lisäksi hän pyrkii perin pohjin häpäisemään ja tuhoamaan kohteensa."

Lainaus on tuolta ylempää...mitä tulee tuohon...

"Ja narsistilla, ainakin tässä minun tapauksessa. On äärimmäisen heikko itsetunto."

Niin tuo itsetunnon heikkous on käsittääkseni jokaisen narsistin taustalla, kertoohan jo taru Narcissoksesta sen, ettei narsisti kykene katsomaan itseään...

"Itsekeskeisyys ja narsismi kertovat itsetuntemuksen ja itsearvostuksen puutteesta. Narsistinen tai itsekeskeinen ihminen nimenomaan tarvitsisi parempaa itsetuntemusta.

Itsetuntemuksen auttaa ihmistä tarkastelemaan itseään rehellisesti hyvine ja huonoine puolineen sekä näkemään myös kehitettäviä asioita itsessään.

Narsismi ja itsekeskeisyys, vaikkakin näyttävät pinnalta ylemmyyden tunteelta, kertovat pohjimmiltaan syvästä arvottomuudesta suhteessa toisiin. Minäkuvan vauriot aiheuttavat kyvyttömyyttä asettua toisten asemaan. "

http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/mina/itsetunto/itsetuntemus_ja_itsetunto

Noh, itseeni/omaan tarinaani liittyen Ännä toki antoi ymmärtää ettei minulla olllut hänelle mitään arvoa ihmisenä vaan pelkästään se välinearvo ja pyrkimystä perinpohjin häpäisemiseenkin on ollut havaittavissa...

Mutta täshän sitä ny edelleen sinnitellään...
    edelleen ihmisenä ihmisten joukossa...
  2. "Eli narsisti ei kysy muilta lupaa, saako hän pitää itseään ylivoimaisena"

Niin, niin, ymmärrän kyllä narsisteista lukemani perusteella, että noin saattaa olla, narsistithan luulee olevansa suurinpiirtein Jumalasta seuraavia...

Mutta se on ny hänen illuusionsa itsestään, mutta sillä ole mitään tekemistä sen kanssa mitä minä itsestäni ja suhteemme laadusta ajattelen...

että kyllä minun kannaltani katsoen suhde oli todellisuudessa sitä mitä minä ajattelin sen olevan...että jos hän eli mielikuvitusmaailmassaan kuvitellen itsestään suuria, niin minä en jakanut hänen kanssaan samaa harhaa...

Mitä tuohon tulee...

"Narsistit narraavat ja tuottavat ikäviä yllätyksiä."

Niin en tiedä, varsinaisesti ei narrannutkaan, ei suoranaisesti uskotellut minulle suhteen olevan mitään muuta kuin sellainen kuin se oli...

toki jossain kohtaa, ehkä tuli jotain sellaista narrauksen yrityksesti tulkittavaa...mutta en ny niihin kompastunut, kuhan mielessäni naureskelin, etten minä ny niin typerä ole että kaikkia uskoisin...

Että turhaan ny rinnastat suhdettani sinun suhteeseesi, minun ei ollut suurta rakkautta kummankaan osalta ja mitä sinuun tulee...niin ymmärtääkseni pidät n/p:täsi itsekin ykkösenä elämässäsi, mitä tulee kumppaniehdokkaisiin...

ja mitä tulee noihin ikäviin yllätyksiin, niin senhän vuoksi tämän aiheen piiriin olen tullut , etsimään vastauksia kysymyksiin, millainen ihminen yrittää mitätöidä kaiken toiselle tärkeän ja jopa toisen arvon ihmisenä...

Mutta joo, sekin täällä palstalla/matkan varrella on tullut selväksi, että kun narsisti on luokitellut naisen "sellaiseksi"...niin se on hänelle yhtä totta kuin tuo kuvitelma hänen ylivertaisuudestaan...

Että periaatteessa turha taistella tutkainta vastaan...vaan täytyy hyväksyä että ihan oikeasti tuollaisiakin ihmisiä on todellisuudessa olemassa...niin käsittämättömältä kuin he tuntuvatkin ja olla kiitollinen siitä, että suhde on reality elämässä päättynyt...
  3. "Hän on ensimmänen järjestyksessä ja pysyy."

Niin noh, tavallaan tuo malli oli olemassa minunkin aviliitossani, vaikken tiedä oliko puolisoni narsisti, mutta sairaus nimeltä alkoholismi valloitti koko elämän/minutkin alkoholistin puolisona siten, että siihen liittyvien asioiden vuoksi sivuutin omani jopa lasteni tarpeet...

että tietyllä lailla olen onnellinenkin että minulla oli siinä välissä monta yksinäistä vuotta, pohtia itseäni enenkuin Ännä tuli osaksi elämääni...

Toki suhteen laadusta johtuen en koskaan edes havitellut häntä omakseni, enkä usko hänenkään havitelleen minua, että siltä pohjalta tuntuu kummalliselta jos hän olisi kuvitellut/ajatellut että hän olisi ykkönen elämäsäni...käsittääkseni molemmat tiesimme mikä oli pelin henki...

Noh, sitten kuvioon tosiaan tuo se nuoruudenrakkaus, josta tuli nykyinen seurustelukumppani, kun edellinen monivuotinen jouti mennä...jos ei kokonaan niin ainakin takavasemmalle...kun eksänkin seksin tarpeista Ännä koki oli olevansa vastuussa...

Mutta joo, toivotaan ny että tuo Ännääni palavasti rakastunut nyksä on sitä lajia nainen, että asettaa miehen elämässään ykköseksi ja muistaa huomioida, kehua ja palvoa joka käänteessä...lisättynä Ännäni kuvitelmilla , että kaikki kadehtii häntä...niin voisin kuvitella, että suhteessa pyyhkii suht hyvin...

Minut tuo aikoinaan tuollainen...
    toiselle/toista varten eläminen sai aikaan sen että aloin inhota itseäni...

Etten ny niin pahasti haksahtanut imarteluistakaan, että olisin niin palavasti rakastunut, kuten Ännäni puheiden mukaan useat naiset häneen olivat...

Näitä ny kun tässä mietiskelen, niin tulee mieleen sellainenkin asia, että minun on vaikea uskoa, että kerran narsistiin törmännyt ja narsismin koko kirjon täysin ymmärtänyt enää sellaiseen toiste haksahtaisikaan...kun jos lukee narsisteista niin pakostakin törmää myös uhreihin ja käänteisnarsisti termiinkin...ja joutuu pohtimaan myös omaa osuuttaan, sillä ilman uhria ei ole narsistiakaan...
  4. "Eli olisiko mahdollista, että olisit epähuomiossa kohdellut vaikka lapsiasi tasa-arvoisina ihmisinä narsistin kanssa, ja hän olisikin ollut toista mieltä omasta arvostaan"

Käytätpä hassua sanaa tuossa "epähuomiossa"

mutta joo vastaan ensin ihan yleisellä tasolla, että narsistihan luulee olevansa ns. koko maailman keskus...ja tuohon liittyen olemme voineet täälläkin lukea tarinoita, miten narsisti pyrkii eristämään ihmisiä läheisistään, niin ettei kumppanilla saisi muita ihmisuhteita ollakkaan...kumppanin pitäisi olla ja elää vain hänen kauttaan/hänen tarpeitaan varten ja mitä lapsiin tulee niin Vaknininkin mainitsee jossain kohtaa narsistin kadehtivan jopa omia lapsiaan jos he saavat enemmän huomiota puolisolta kuin hän...

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html

Mitä taas tulee minun suhteeseeni, niin sen laadusta johtuen, kerta viikkoon tapaaminen ei todellakaan tehnyt hänestä itselleni maailman tärkeintä ihmistä sillä tavoin, että olisin odottanut ja elänyt vain sitä varten...

ja tuohon epähuomiossa sanaan liittyen, niin tottakai lapseni olivat minulle tärkeysjärjestyksessä ennen häntä...etten käyttäisi tuota epähuomiossa sanaa vaan kyse oli ihan normaalista asiasta...jota minun ei tarvinnut edes ajatella...

Mutta noh, lapseni olivat jo aikuisia/asuivat muualla ja tosiaan suhteemme laadusta johtuen, he ny oikeastaan eivät olleet missään tekemisissä ko. henkilön kanssa...

paitsi sattumalta kohdattiin yleisellä paikalla, joka tapaaminen sitten johtikin siihen että Ännäni koki tarvetta loukata tytärtäni...samoin satunnaisessa tapaamisessa ilmeisesti kävi miniäni ja ystäväni kohdalla joista molemmat kummastelivat jälkeenpäin itselleen tuntemattoman miehen puheita...

Noh, tässä nykyisessä suhteessani ei tuollaisia ongelmia ole, kummankin lapset ovat tervetulleita käymään ja omani pitävät nyk. miesystävästäni ja ovat iloisia äiskänsä uudesta elämästä...

ovat kyllä joskus nauraneet että meidän perheessä asiat menee niin, että kun ottaa yhden naisen niin joutuu samalla ottamaan kaikki muutkin perheenjäsenet...mutta eipä tuo nyk. miesystävä tunnu siitä pahoillaan olevan...päinvastoin hän tuntuu nauttivan "äänekkäiden" lasteni seurasta...puhetta ja naurua ainakin piisaa...saisivat kuulemma käydä useamminkin...