Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Minun+mielestäni+saat+enimmäkseen+syyttää+itseäsi+että+sinua+ja+sinun+asioitasi+täällä+retostellaan.+Pääsääntöisesti+puhut+vallan+muusta+kuin+tämän+palstan+aiheesta,+joka+on+vallan+muuta+kuin+sinun+juttusi+joiden+aiheena+olet+enimmäkseen+sinä+itse+ja+puhut+enimmäkseen+näistä+sinuun+liittyvistä+aiheistaAsperger/Autismi,+filosofia,+halvaukset,+epilepsia,+köyhyys,+neurologiset+sairaudet,++etiikka,+taide,+filosofia+jne,+jne.Kaikille+noille+aihealueille+on+on+olemassa+oma+palstansa,+jossa+niistä+aiheista+kiinnostuneet+voivat+keskustella+niistä+aiheista++https://keskustelu.suomi24.fi/terveys/sairaudet/neurologiset-sairaudetArvot+ja+etiikka+löytyvät+sitten+uskonnot+ja+uskomukset+osion+alta,+omine+otsikkoineenhttps://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/arvot-ja-etiikkaFilosofia+löytyy+tiede+otsakkeen+altahttps://keskustelu.suomi24.fi/tiede-ja-teknologia/tiede/filosofiaKöyhyys+ja+yhteiskunnalliset+avustukset+ja+tuet+löytyy+yhteiskunta+otsakkeen+alta++https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/koyhyysAlaotsikoista+löytyy+mm.+neurologia+,+autismi,+epilepsia.+Neurologian+parista+löytyy+keskusteluja+halvauksesta,+lihasnykäyksistä+yms.+oireista+joita+sinäkin+olet+kuvannut+itselläsi+olevan.Edelleen+taide+eri+muotoineen+löytyy+täältä+https://keskustelu.suomi24.fi/viihde-ja-kulttuuri/taide-ja-design/taide-ja-kulttuuriHuomaatko+yhtään,+että+sinun+suurin+ongelmasi++on+se,+että+olet+väärällä+palstalla.+Sen+vuoksi+saat+kaikenlaista+kuraa+niskaasi+ja+sinut+koetaan+rasittavaksi.,+kun+puhut+vallan+muuta+kuin+mikä+tällä+palstalla+on+aiheena.+Jos+menisit+ominen+aiheinesi+oikealle+palstalle+niin+saisit+varmasti+enemmän+ymmärtäjiä+ja+kohtalotovereita.
  2. Niin,+ettäkö+ruumiilliset+vaivat+aiheuttavat+monologia,+saavat+sinut,+pommitaan+ihmisiä+soitolla/viesteillä,+aiheuttavat+kyvyttömyyttä+ottaa+muita+ihmisiä+huomioon+jne.+Kyllä+mun+ymmärtääkseni+nuo+as-henkilöiden+sosiaaliset+/vuorovaikutuksen+ongelmat+liittyvät+ihan+noihin+keskushermostohäiriöihin+.+Uskon+enemmän+lukemaani+tietoonVaikka+kerrot+olevasi+autismin+kirjooon+kuuluva+ihminen,+niin+et+halua+kuulua+joukkoon,+vaan+haluat+olla+jotenkin+spesiaalitapaus,+ainulaatuinen,+sinulle+ei+sovi+ajatus,+että+käytöksesi/toimintapasi+johtuu+keskushermoston+häiriöstä.++Mikä+tokikaan+ei+tarkoita+että+olisit+jotenkin+älyllisesti+kehitysvammainen.+No+sinulla+on+uskomuksesi+ja+tutkimukset+kertovat+muuta.+Nuo+sosiaaliset+ongelmat+johtuvat+as-oireistosta,++eivät+ole+luonteenpiirre.++Luonne+tarkoittaa+yhtäkuin+persoonallisuus.+Sen+vuoksi+as-henkilötkään+eivät+ole+kaikki+samanlaisia,+toiset+ovat+ulospäinsuuntautuneita,+toiset+taas+hiljaisempia,+omissa+oloissaan+viihtyviä.+Toiset+ovat+huolettomia,+toiset+huolellisia,+toiset+ilmentävät+tunteita+avoimemmin+toiset+taas+ovat+varautuneempia+jne.+Mutta+yhteistä+heillä+on+nuo+että+heillä+esiintyy+vaikeuksia+sosiaalisessa+vuorovaikutuksessa,+kommunikaatiossa+ja+mielikuvituksessa,+kellä+enemmän,+kellä+vähemmän.+Sinullakin+nuo+ongelmat+ovat+sivulliseten+selvästi+havaittavissa,+vaikka+itse+et+jostain+syystä+asiaa+joko+ymmärrä/tiedosta+tai+et+hyväksy.+Ymmärrän+kyllä,+ettei+As-oireisto+ole+sillä+tavalla+korjattavissa,+mutta+se+ei+tarkoita+etteikö+heidänkin+toimintaansa++voisi+rajoittaa+ja+opastaa+antamaan+vuoroa+toisillekkin++ja+siirtymään+toiseen+paikkaan+puhumaan+monologiaan+jos+muilla+on+menossa+joku+muu+keskustelu.+Mitä+tulee+monologiisi,+niin+yleensä+se+sinun+on+vaan+pelkkää+pääsi+sisältöä,+suurimmaksi+osaksi+ne+eivät+liity+mihinkään+täällä+käytyihin+keskusteluihin.+Muutenkin+suurin+osa+puheestasi+on+sitä+minä,+minä+puhetta+eikä+liity+edes+palstan+aiheesen+ja+osa+sitten+sitä+lapsellista+höpinää+ja+omia+uskomuksiasi.
  3. "Asperger+on+pohjimmiltaan+fyysinen+vaiva,+ei+sosiaalinen+ongelma+"Niin+jonkin+verran+noita+hermostojuttuja+on+ihan+koulussakin+pitänyt+opetella,+vielä+aikuiässäkin,+mutta+yhtäksisti++tuo+ilmaisu+fyysinen+hermosto+kuullosti+terminä+vieraalta,+että+sen+vuoksi+kysyin.+Oletan+että+fyysisellä+tarkoitat+aivoja,+selkäydintä+ja+kuvannnettuja+hermoja,+joita+ihmisessä+sitten+risteilee+päästä+varpaisiin.++Aspergerissahan+on+kyse+keskushermoston+(aivot+ja+selkäydin)+kehityshäiriöstä.+Muistikuvani+mukaan+heillä+on+todettu+myös+neurologisia+autonomisen+hermoston+toimintahäiriöitä.+Että+kyllä+joo,+vaivan+alkuperä+on+fyysinen,+mutta+se+aiheuttaa+sosiaalisia+ongelmia+ts.+As-henkilöillä+on+poikkeva+sosiaalisen+vuorovaikutuksen+tyyliYleiseisesti+on+tehty+huomioita,+että+kaikilla+autismikirjon+henkilöillä+ilmenee+vaikeuksiaSosiaalisessa+kommunikaatiossaSosiaalisessa+vuorovaikutuksessaSosiaalisessa+mielikuvituksessahttps://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtymaIlmeisesti+sinä+vaan,+et+ymmärrä+tuota+asiaa,+että+sinulla+on+ongelmia+sosiaalisessa+vuorovaikutuksessa.+Sinun+kannaltasi+katsoen++ilm.+koet+että+käytöksesi/toimintasi+on+ok+ja+muut+on+"viallisia".+Et+näe+mitään+korjattavaa+omassa+toiminnassasi.+Et+kykene+asettumaan+toisen+ihmisen+asemaan,+minkä+vuoksi+et+ymmärrä+mistä+syystä+sinulle+ollaan+näreissään+kun+innolla+täytät+kaikki+ketjut+omalla+monologillasi.Koet+että+kaikki+sinun+on+puheesi+on+hyvää+ja+oikeaa+ja+muut+ovat+aina+väärässä,+eivätkä+tiedä,+eivätkä+ymmärrä+mitään.+Toisaalta+kyllä+jossain+kohtaa+olen+pannu++merkille,+että+osittain+toimintasi+saattaa+olla+myös+tarkoituksellistakin.+Jos+niin+on,+niiin+se+tarkoittaa,+että+haluat+tahallasi+sabotoida+keskustelujaSekin+on+tullut+selväksi,+että+otat+joka+ikisen+omastasi+poikkeavan+mielipiteen+kilpailuna+ja+riennät+hetikohta+julistamaan+voittaneesi+väittelyn+vaikka+toinen+ei+edes+tiennyt+sellaisenaan+osallistuneensakaan.+Selväksi+on+myös+tullut,+ettet+piittaa+ns.+sopivaisuusäännöistä+ja+kohtuullisuuskin+taitaa+olla+aika+tuntematon+käsite,+ainakin+silloin+kun+innostut+tai+sinulla+tulee+tarve+saada+kontakti+johonkin+ihmiseen.++Kertomasi+mukaan+pommitat+ihmisiä+jatkuvilla+soitollasi,+tukit+toisten+sposteja+jne.Että+kyllä+sinulla+on+sosiaalinen+ongelma+liittyen+muihin+ihmisiin.+Ihan+pelkästään+jo+siitä+syystä+ettet+kykene+ottamaan+muita+huomioon,+sinä+vaan+et+ilm.+ymmärrä+sitä+tai+toinen+vaihtoehto+on+ettet+välitä.+Tämmösiä+ajatuksia+ny+tuli+tähän+kohtaan.
  4. No+mulla+ei+ole+tuonkaltaista+ongelmaa.+Sinun+tapauksessasi+sitten+joku+on+ollut+tosi+tarkka+jos+on+bongannut+sinut+ihan+pelkästään++kirjoitusvirheiden+pohjalta+muilta+palstolta+ja+osannut+liittää+sinut+tänne+palstalle.+Kokemuksesi+kyllä+viittaa+siihen,+et+joku+on+erityisen+kiinnostunut+sinusta+ja+mielipiteistäsi+kun+viitsii+ja+jaksaa+seurata.+Kerroit+et+asiaan+liittyy+joku+kärhämä,+et+saattaa+olla+huonokin+juttu.+En+erityisemmin+käy+,+enkä+ole+koskaan+kirjoittanut++muilla++palstoilla,+joskus+saatan+jotain+vilkaista+jos+on+jotain+kiinnostavaa.++Silloin+kun+tuun+tänne+ns.+pitkän+kautta,+ensin+avaan+osion+suomi+24+keskustelut,+jossa+näkyy+sitten+kaikki+uusimmat+mitä+milläkin+palstalla+puhutaan.+Joskus+kävin+katsomassa+noita+ikäryhmä+keskusteluja,+et+jos+vaihtaisin+sinne,+mut+jotenkin+se+keskustelu+ilmapiiri+ja+aiheet+oli+semmosia,+ettei+herättänyt+kiinnostusta,+saati+olisin+liittynyt+joukkoon.No+vieraskielisiä+vävyjä+ei+ny+mulla+ole,+eikä+näköpiirissään+kuten+sinulla+ja+kuullostaa+mukavalta+et+koet+et+on+ihana+kokemus.+Niin+se+vaan+Suomikin+pikkuhiljaa+kansainvälistyy+ja+tosiaan+saattaa+oma+kielitaitokin+karttua.+Mitä+tulee+puussa+elämiseen,+niin+hiljattainhan+oli+kyllä+jotain+juttua+jostain+alkuperäiskansasta,+jotka+oli+tappanut+keihäillä++jonkun+tutkijan?,+mut+käsittääkseni+heidänkin+oloaan+ja+eloaan+pyritään+suojelemaan,+ettei+sinne+sitä+"sivistystä"+aiota+viedäkkään,+kun+siinä+voi+sitten+käydä+niin+että+ko.+ihmiset+kuolevat+sukupuuttoon.+Mitä+tulee+koulutukseen+ja+sivistykseen,+niin+on+totta,+että+koulutus+lisää+tietoa,+mutta+ei+välttämättä+sivistystä.
  5. Minä+tiedostan+ja+ymmärrän+hyvin,+et+tietokone+on+ikkuna+sinulle+ikkuna+maailmaan,+ei+ole+väärin+sanottu+et+elämäsi+on+internetissä+ja+syytkin+on+ilmeisiä.+Sinulla+ei+ole+juurikaan+muita+face+to+face+sosiaalisia+vanhempiesi+lisäksi.+Et+käy+töissä,+etkä+juuri+missään+muallakaan.+Sinulla+on+ongelmia+ja+rajoitteita+liikkumisen+suhteen,+rahaakaan+ei+juuri+ole.++Mutta+jooTosiaan+enimmän+valveilla+olo+aikasi+kulutat+internetin+äärellä,+kertomasi+mukaan+ruokailukin+hoituu+siinä+samalla.+Kertomasi+mukaan++käyt+tämän+lisäksi+myös+englanninkielisilläkin+narsismi+palstoilla,+sen+lisäksi+aikasi+kuluu+videoiden+katselemiseen.++Ymmärtääkseni+myös+ne+taidepiiritkin+on+sinulla+netissä,+ettet+tapaa+taitelijoita+henk.+koht.+Mutta+syy+miksi+lähdin+vastaamaan+johtui+siitä,+että++olin+tosiaan+ymmärtävinäni,+että+sinun+mielestäsi+maailmankatsomus+ja+tietämys++jää+suppeaksi+jos+ei+osaa+englantia+tai+katsele+youtubevideoita.+Mikä+ny+ei+pidä+paikkaansa,+elämää+on+ollut+ennen+internettia+ja+youtubeakin+ja+vielä+nykyäänkin+pärjäilee+vallan+hyvin+ilman+tuota+jälkimmäistä+ainakin.+Että+ennemminkin+sinun+maailmankuvasi+on+suppea+jos+se+rajoittuu+vain+siihen,+mitä+tietokoneen+ruutu+näyttää.++Edelleen++kannattaa+muistaa+etttä+internetiin+voi+laittaa+kuka+tahansa+mitä+tahansa,+joten+asioiden+todenperäisyyttä+saattaa+olla+hyvin+vaikea+todentaa.+Mitä+tulee+ikääsi,+niin+jossain+vaihees+kommentoit++täti+ihmisistä+joita+et+jaksa+kuunnella+tai+jotain+sinnepäin.+Mikä+myös+huvitti+minua,+kun+eiköhän+50+v+nainen+jollainen+olet+kertonut+olevasi,+ole+täti+itsekin.
  6. Sorry,+mut+mua+ny+vähän+naurattaa.+Ensinnäkin+et+ihan+taida+ymmärtää+mitä+maailmankatsomuksella+tarkoitetaan+jos+ja+kun+päättelet+että+heillä+jotka+eivät+osaa+sujuvasti+englantia+on+siitä+syystä+suppea+maailmankatsomus.Tälläisiäkin+ihmisiä+on+maailmassa+paljon+ja+sivistys,+tieto+ja+taidot,+arvot,+oppi+jne.+eivät+ole+tulleet++maailmaan+englannin+kielellä,+vaikka+se+ns.+valtakieli+nykyään+tuppaa+olevan+ainakin+länsimaissa.+Ihan+ny+itsekin+ymmärrän+englantia+auttavasti,+mutta+en+tosiaan+pysty+lukemaan+sujuvasti,+mutta+ei+se+tiedon+etsimistä+sinällään+estä,+kun+monetkin+merkittävät++tutkimukset,+kirjat+yms.+kyllä+käännetään+monille+kielille.Puhumaankin+toki+joskus+joutuu,+ulkomailla+lomaillessa,+osaan+kyllä+tilata+ruokani+ja+asioida+muutenkin.+Tavanomaiset+kohteliaisuusjutut,+fraasit+sujuu+ja+tekniikkakin+tulee+avuksi+jos+jotain+sanaa+ei+tiedä.+Hiljattain+juurkin+yksillä+synttäreillä+jouduin+/sain+keskustella+englanniksi+yhden+nuoren+miehen+kanssa.+Kyllä+me+hyvinkin+tulimme+ymmärretyksi+ja+saimme+kuulumiset+vaihdettua,+vaikkakin+molempien+englanti+oli+kömpelöä+syystä,+että+hänen+äidinkielensä+on+Ranska.+Mitä+tulee+yuotube+videoihin,+niin+tiedätkö,+että+youtube+videoita+voi+tehdä+kuka+tahansa,+eikä+niiden+tiedon+oikeellisuutta+kukaan+tarkasta.+Yleensäkin+internetissä+julkaistujen+tietojen+alkuperää+saattaa+olla+vaikea+tarkistaa.+Että+minun+mielestäni+sinä+nyt+elät+vähän+suppeassa+maailmassa+jos+kuvittelet+että+yuotubevideoiden+katsominen+on+paras+tapa+hankkia+tietoa+maailmasta.+Monesti+tosiaan+olen+huomannut+että+olet+hirveän+lapsellinen+esittämääsi+ikään+nähden.+Että+tuntuu+vähän+siltä,+että+olet+näitä+nuoria,+jotka+ovat+syntyneet+tän+ihmeellisen+internetin+aikakautena+80-90+luvullaEikä+sinulla+sitten+taida+juuri+muuta+elämää+ollakkaan.+Ilmiselvästi+olet+addiktoitunut,+kun+lähestulkoon+vuorokauden+ympäri+istut+koneella.
  7. No+kaikuhan+nykyään+keskustelee+paljonkin+poiun+kanssa,+ovat+löytäneet+yhteisen+sävelen+Asperger+aiheeseen+liittyen.+Muistikuvani+mukaan+joskus+vuosia+sitten+hän+itsekin+puhui+paljon+Aspergereista+ja+palstahistorian+havinoista+muistaan+jonkun+nimittäneen+häntä+Asperger+naiseksi.+Yhteistä+heille+on+myös+taideharratus+ja+muutenkin+olen+havaitsevinani,+että+muutakin+yhtäläisyyttä+heissä+on.+Toki+kaiku+usein++on+toivonut,+ettei+muut+juttelisi+poiun+kanssa,+ettei+poiu+liikaa+innostuisi,+minuakin+siitä+moittinut+useampaankin+kertaan.+Mitä+tulee+henkilöön+joka+ilmoittaa++tärkeimmäksi+teesikseen+etiikan.+Niin+minun+mielestäni+ainakaan+hänen+toimintansa+ei+tällä+palstalla+ole+millään+muotoa+eettistä.+Enkä+pidä+häntä+mitenkään+hyvellisenäkään,+koska+kohtuullisuus+on+merkittävässä+roolissa+näissä+etiikkaan+liittyvissä+asoissa.+Jos+jotain+asiaa/tekoa++pohditaan+etiikan+kannalta,+niin+silloin+pitäisi+osata+ottaa+huomioon+kaikki+asiat+ja+asianosaiset+joita+asia+koskettaa.+Poiuhan+ei+kykene+ottamaan+toisia+huomioon.+Otan+ny+esimerkin+vaikka+niistä+luureista.+Kertomansa+mukaan+hän+on+jossain+vaiheessa+soitellut+niihin+jatkuvasti,+kun+olisi+halunnut+keskustella+esim.+etiikasta.+En+tiedä+tarkalleen+mihin+apu/tuki+puhelimiin+on+soitellut.+Mutta+kun+taannoin+näistä+keskusteltiin+niin+hän+ei+ollenkaan+tuntunut+ymmärtävän,+että+sekin+toiminta+on+rajallista+ja+että+joku+voisi+oikeasti+tarvita+apua.+Se+että+toistelee+sanaa+etiikka,+ei+tee+kenestäkään+eetettistä+ihmistä,+samoin+kuin+sanan+filosofia+toisteleminenkaan+ei+tee+kenestäkään+filosofia.
  8. *reps*