Kenen toiminta palstalla on eettisesti oikeinta

Joku_ilm

Joku ilmoittanut että hänen päämääränsä palstalla ovat eettiset.

"Etiikan peruskysymyksiä

Kuinka meidän pitäisi elää? Kuinka muita yksilöitä tulisi kohdella? Mitä tulisi sisällyttää eettisen pohdinnan piiriin?
Mikä tekee teosta oikean tai väärän? Mitä tarkoitamme, kun sanomme, että meidän pitäisi tehdä jotakin tai että emme saisi tehdä jotakin?
Minkä periaatteen mukaan toimijan pitäisi valita, mitä tekoja hän tekee? Mitä eettisiä sääntöjä hänen tulisi noudattaa?"

Keneltä noihin kysymyksiin pitäisi kysyä vastauksia että voisi sanoa toimintansa olevan eettistä?
Voiko jokainen kysyä kysymyset itseltään ja vastata niihin itse?
Kuka noista kysyjä-vastaajista on eettisin?
Vai kuka voi valita eettisimmän ihmisen?

259

1588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Unohtunut

https://fi.wikipedia.org/wiki/Etiikka
      (Unohtunut linkki)

"Normatiivinen etiikka on eettisten normien filosofista tutkimusta. Se pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, mikä yleisesti ottaen on moraalisesti oikeaa ja väärää toimintaa."

"Velvollisuusetiikka eli deontologinen etiikka määrittää tekojen moraalisen arvon teot oikeuttavan yleisen periaatteen perusteella."

"Seurausetiikka määrittää tekojen moraalisen arvon näiden tekojen tarkoitettujen seurausten perusteella."

"Hyve-etiikassa kysytään, mitä hyveitä moraalisesti toimivalla yksilöllä tulee olla. "

"Deskriptiivinen eli kuvaileva etiikka on ihmisten eli moraalisten agenttien moraalisen toiminnan ja ajattelun empiiristä tutkimista. "

"Soveltava etiikka on erityisesti 1900-luvun lopulla kehittynyt filosofinen suuntaus, jossa pyritään etsimään vastauksia käytännön eettisiin ongelmiin soveltamalla filosofisen etiikan teorioita käytännön tilanteiden analysoinnissa. "

yms. yms.

• Autetaan

"Hyve-etiikassa kysytään, mitä hyveitä moraalisesti toimivalla yksilöllä tulee olla. Hyveinä pidettyjä ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi hyväntahtoisuus, rohkeus, ja kohtuullisuus. Hyve-etiikan edustajiin kuuluu Aristoteles. Aristoteleen mukaan yksilön tulee käyttäytyä hyveellisesti ja kehittää hyveitä, sen sijaan että hän tekisi vain yksittäisiä hyviä tekoja."

Autetaan vähän kun kysymys ilmeisesti kovin vaikea.

Eli luulisin että ilmoittaja kokee olevansa hyve-etiikan saralla muita pidemmällä, tai ainakin tuovansa palstalle raikasta hyveellistä näkökulmaa...

• Otetaan

Otetaan siis tarkastelun kohteeksi hyveet ensin.
      Hyväntahtoisuus?
      Rohkeus?
      Kohtuullisuus?

Antiikin Kreikan neljä hyvettä olivat seuraavat:

käytännöllinen viisaus (fronēsis, prudentia)
      rohkeus (thymoeides tai andreia, fortitudo)
      oikeamielisyys (dikaiosynē, iustitia)
      kohtuullisuus (sōfrosynē, temperantia)

Siis huomataan että kyseessä myös käytännöllinen viisaus ja kohtuullisuus....!!!!!

• Noin_niink

Noin niinkuin... tuota... köh köh...
      Onko merkki eettisesti korkeatasoisesta ajattelusta ja varsinkin toiminnasta että ilmoitusluontoisesti ilmoittaa olevansa porukan eettisin hekilö? Eli muut eivät nyt yllä käytännölliseen viisauteen, rohkeuteen, oikeamielisyyteen ja kohtuullisuuteen siinä määrin kuin tämä ilmoitusluontoinen ilmoitus antaa ymmärtää.
      Asia on siis pläkkiselvä.
      Äkkiä ajateltu.

• poiuytrdfgh

noh, jos tämä minuun viittaa, niin tämä ketju jo on osaltaan valehtelua ja manipuloitia.

• kysymys_

"poiuytrdfgh

8.12.2018 10:42
        Se että näyttääkö suomi24 nettikeskusteluni muodollisesti hyvältä, ei ehkä ole niin oleellista. En ole täällä sitä varten. Jos keskustelisin tavallanne tärkeämpi päämääräni voisi jäädä täyttämättä . riippuu millä tasolla liikutaan. Kyllä minä osaisin teidän kanssanne keskustella muttei mua kiinnosta sen tasonen juttu"

kysymys:
        Minua kiinnostaa ajatuksesi <tärkempi päämääräni>.
        Mikäköhän on "tärkeämpi päämääräni"?
        " poiuytrdfgh

8.12.2018 16:12
        eettinen päämäärä asiasisällön osalta "

Ja jos nyt palstaa on seurannut, niin kellään ei ole jäänyt epäselväksi että toistelet tuota eettisyyssanaa...
        Minä otin nyt aihetta tähän keskusteltavaksi.
        Että siitä vaan.

Eli tuosta voi lukea että muilla ei ole eettistä asiasisältöä päämäärien osalta.

• Tuo_näyt

"Kyllä minä osaisin teidän kanssanne keskustella muttei mua kiinnosta sen tasonen juttu"
        Tuo näyttää siltä että et ihan hollilla muidenkaan päämääristä ole.
        Voisitko selittää mitä meidän muiden päämäärät ovat sinun mielestäsi, kun eettisiä ne eivät ainkaan sinun mukaasi ole?

• poiuytrdfgh

no te puhutte vaan jostain ketjujen täyttämisestä-

• poiuytrdfgh

Koko aika vaan sitä samaa ketjujen täyttämisestä...että enhän mä jaksa semmosta edes lukea...vaan sillä välin täyttelen ketjuja...

• poiuytrdfgh

Ei ketjujen täyttäminen ole kovinkaan kiintoisa aihe nähdäkseni. Lennokkaampaa on jopa ketjujen täyttäminen kuin pelkästään siitä puhuminen koko ajan. ohan se nyt aika yksi totusta päivät pääksytusten puhua ketjujen täyttämisestä. en osaa edes osallistua semmoseen keskusteluun, ni keskustelen yksinäni...mielestöni ihan oikeutetusta koska ketjujentäyttökeskustelunne on niin tylsä että kuka semmosta jaksaa

• poiuytrdfgh
      • Niin_maailm

Niin, maailmassa on vielä paljon nopeammin lopun tuovia sairauksia.
        Ehkä autisteilla paljon elämäntapaongelmaa monista syistä johtuvaa. Päihteidenkäyttö on yksi.
        Jos olet havainnut jotain epäilyttävää ympäristössäsi tai vaikka noiden nettikuolemien suhteen, niin ilmoittaisit poliisille.

• Kopsasin

"Potilaiden kuolemat johtuivat hyvin monista eri syistä, mutta vaikeaoireisten potilaiden yleisin kuolinsyy oli epilepsia. Toiminnallisesti lievempioireiset tekivät enemmän itsemurhia kuin vaikeaoireiset."
        https://www.terve.fi/artikkelit/autismia-potevat-kuolevat-muita-nuorempina

Kopsasin tuon linkin vielä tähänkin, niin löytyy.

"Tutkimuksessa selvisi myös, että autistisilla lapsilla itsellään esiintyi keskimääräistä useammin epilepsiaa. Epilepsian riski oli kohonnut erityisesti niillä lapsilla, joilla oli diagnosoitu autismin lisäksi kehitysvammaisuus."
        https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/vaitostiedotteet/Sivut/autismikirjon-hairiot-ovat-yhteydessa-perheessa-esiintyviin-psykiatrisiin-hairioihin-ja-epilepsiaan.aspx
        Tuossa epilepsian ja autismin yhteyksistä.

"Kuolemaan liittyvät ajatukset ovat AS-henkilöillä varsin tavallisia etenkin nuoruudessa, mutta joskus myös hyvin nuorilla lapsilla, mikä tietysti on läheisten mielestä kauhistuttavaa. Arviolta n. 8% AS-henkilöistä tekee itsemurhan tai yrittää sitä."
        http://www.puoltaja.fi/vapaaehtoisuus/aspergerin-oireyhtyman-liitannaisoireet-ja-mielenterveys

Ja tuossa siitä taipumuksesta ajatella kuolemaan liittyviä ajatuksia.

• poiuytrdfgh

Itsekin olin nuoresta asti hyvin tiedostava ihmisen kuolevaisuudesta mikä sai minut varsin henkisesti suuntautuneeksi.

Aivovaurion seurauksena sain epilepsia tyyppisiä oireita...jotka ovat lieventyneet..mutta vaikeuttaa vielä liikumista

• poiuytrdfgh

• Kaikua_vituttaa

Eipä täällä nuo poiun kirjoitukset häiritse muita kuin kaikua, ainakaan noin neuroottisen suuresti.

• Osa_hä

😉 Osa hänen ajatuksistaan ovat verrannollisia yhden ex-kaverini ajatteluun ja elämään. Minulla kyllä tarvetta kääntää ajatukseni selkeämpään verbaaliseen muotoon kuin ne ovat tähän asti olleet. Hyvin paljon olen sisälläni kantanut minäkin.

• No kaikuhan nykyään keskustelee paljonkin poiun kanssa, ovat löytäneet yhteisen sävelen Asperger aiheeseen liittyen.

Muistikuvani mukaan joskus vuosia sitten hän itsekin puhui paljon Aspergereista ja palstahistorian havinoista muistaan jonkun nimittäneen häntä Asperger naiseksi.

Yhteistä heille on myös taideharratus ja muutenkin olen havaitsevinani, että muutakin yhtäläisyyttä heissä on.

Toki kaiku usein on toivonut, ettei muut juttelisi poiun kanssa, ettei poiu liikaa innostuisi, minuakin siitä moittinut useampaankin kertaan.

Mitä tulee henkilöön joka ilmoittaa tärkeimmäksi teesikseen etiikan.

Niin minun mielestäni ainakaan hänen toimintansa ei tällä palstalla ole millään muotoa eettistä. Enkä pidä häntä mitenkään hyvellisenäkään, koska kohtuullisuus on merkittävässä roolissa näissä etiikkaan liittyvissä asoissa.

Jos jotain asiaa/tekoa pohditaan etiikan kannalta, niin silloin pitäisi osata ottaa huomioon kaikki asiat ja asianosaiset joita asia koskettaa. Poiuhan ei kykene ottamaan toisia huomioon.

Otan ny esimerkin vaikka niistä luureista.

Kertomansa mukaan hän on jossain vaiheessa soitellut niihin jatkuvasti, kun olisi halunnut keskustella esim. etiikasta. En tiedä tarkalleen mihin apu/tuki puhelimiin on soitellut. Mutta kun taannoin näistä keskusteltiin niin hän ei ollenkaan tuntunut ymmärtävän, että sekin toiminta on rajallista ja että joku voisi oikeasti tarvita apua.

Se että toistelee sanaa etiikka, ei tee kenestäkään eetettistä ihmistä, samoin kuin sanan filosofia toisteleminenkaan ei tee kenestäkään filosofia.

• poiuytrdfgh

Ei sinulla ole mitään oikeita perusteita väitteillesi

• Ei_tuoll
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Ei tuollaisiin mielipiteisiin ja näkemyksiin tarvitse olla. Eikä täällä palstalla ole mihinkään pakko olla. Mutta jos haluaa että mielipiteet narsismista otetaan vakavasti niin on hyvä laittaa linkki alkuperään.

Käytännöllistä viisautta peräänkuulutan. Yksi eettisyyden peruspilareista on käytännöllinen viisaus. Eikä tämä vaadi sitä kuin hitusen.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

En väitä mitään vaan

Kyse on minun ajatuksistani ja mielipiteistäni liittyen mm. sinun eetisyyteesi, jotka ovat muodostuneet keskusteluista sinun kanssasi.

Ymmärrän kyllä, että ilmeisesti sinä et ymmärrä, vaan toistelet joitain sanoja ja sen perusteella luulet olevasi milloin mitäkin.

Totuus ny on jotain sellaista, että sinun elämäsi on enimmäkseen tällä palstalla. Olet täällä lähes tulkoon vurokauden ympäri, ettei ihme jos aamulla on paha olo.

Sinun pitäisi pikimmiten tehdä joku korjausliike oman elämäsi suhteen. Hakea apua itsellesi, oli ny sitte kyse aspergeri oireistosta tai nettiriippuuvudesta.

• Mutta_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Mutta tänään lukemani perusteella oisin sitä mieltä, että sinä menet nukkumaan tänään aikaisemmin kuin yleensä. (En tietenkään voi käskeä, mutta tämä siis mielipide.) Itsekin korjaan unirytmiäni nyt hiukan. Minulla osittain vuorotyö, niin joskus menee vähän sekaisin nukkumiset.

Ja huomasitko tuon sinisen valon vähennysohjeen tuossa toisessa linkissä.

Samoin aloin ajatella että mahtaako ne minun a-kaverini oireet myös olla epileptistä juurta. Että hermostuu jos ei voita väittelyitä... Mikä ihme siinä hermostuttaa? Minä olen ihan mielissäni kun löytyy uusia näkökulmia, en niistä suinkaan mieltäni pahoita. Ehkä se on sitä, että kun on muutaman vuoden minua vanhempi niin ei voi ymmärtää että minulla nyt jo todella paljon elämänkokemusta ja luettuakin löytyy. Siis olen tehnyt paljon sinä aikana kun hän enimmälti ollut paikoillaan...

• poiuytrdfgh

No minä yleensä voitan väittelyt niin että toinen ei osaa enää perustella ....ja se toinen hermoilee sitten ja turvautuu argumentointivirheisiin... se on mun ongelma....

• poiuytrdfgh

teodän pitäs ymmärtää että Aspergerot on yhtä erilaisia toisistaan kuin muutkin ihmiset toisistaan, tuo asperger on vaan ikäänkuin eräs fyysinen ominausuus...kaikki persoonallisuuspiirteet vaihtelee kuten uilla ihmisillä toinen toisistaan

• poiuytrdfgh

Asperger ei ole persoonatyyppi, vaan hermosto-ominaisuus, sekotatte tuon oleellisimman osan asiaa

• poiuytrdfgh

persoona on jokasella Aspergerilla yhtä eri kuin muillakin ihmisillä toisistaan , ajatelkaa miten monenlaisilla persoonilla voi olla jalka poikki....asperger on verrannollinen siihen

• poiuytrdfgh

Mutta te elätte nyt niinku kuvitelmissa että kaikki jalkapoikkiset on samanlaisia persoonia, Asperger ei oo vastaava ku narsismi

• poiuytrdfgh

Mut Asperger voi olla narsisti niinku jalkapoikkinen voi olla, mutta aspergerpiirteet on narsismista melkein päinvastaiset...

• poiuytrdfgh
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Mutta te elätte nyt niinku kuvitelmissa että kaikki jalkapoikkiset on samanlaisia persoonia, Asperger ei oo vastaava ku narsismi

Asperger ei ole silleen persoonallisuustyyppi kuten narsismi, vaan aspergereilla on erilaiset persoonat kaikilla, voi siellä seassa olla joku narsistinenkin , kun siis aspergerien kiinnostuksetkin voi olla ihan mitä vaan, niin aika erilaisia on ihmiset joita kiinnostaa kilpa-autot tai alkemia

• poiuytrdfgh

Nylymaailmassa maailmankatsomus voi jäädä tollaseksi vähän suppeeksi kuten yhteenlaskutoimituksella jos ei osaa englantia. , se rajottaa tosi paljon

• Minun_kanss
        poiuytrdfgh kirjoitti:

No minä yleensä voitan väittelyt niin että toinen ei osaa enää perustella ....ja se toinen hermoilee sitten ja turvautuu argumentointivirheisiin... se on mun ongelma....

Minun kanssani sinulla ei sitten ole tuota ongelmaa. Toki yksittäisiä asioita aina löytyy vaikka lapsen kanssa, että se lapsi tietää jotain mitä minä en tiedä, vaikkapa omia asioitaan.

Mutta minulla yleensä aika hyvä haiku siihen mitä minä en-tiedä, joten yleensä en kinaa sellaisesta...mutta kerta se on ensimmäinenkin...tai toinen.

En ole niinäkään vuosina kun tiesin ystävättäreni aspergerista, ajatellut häntä ollenkaan aspergerina, vaan ihan ihmisenä, persoonana ja omana ystävänäni. Mutta nyt kun välit ovat poikki ajattelen häntä asperger-harson lävitse...että miten näkyy hänessä.

Kun niitä tiettyjä oireita aika usein on. Mutta todella vaikea erottaa sellaista piirrettä kun se on niin moninainen. Eli se on noin. Jokainen on erilainen.

• Minä_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Nylymaailmassa maailmankatsomus voi jäädä tollaseksi vähän suppeeksi kuten yhteenlaskutoimituksella jos ei osaa englantia. , se rajottaa tosi paljon

Minä vähän huolissani sinun katsomuksestasi, kun kuvittelet että sinä ainoana bongaat noita youtube linkkejä. Kaikkea oleellista mitä sinäkin linkkaat englanninkielisiä linkkejä niin aika nopeasti myös suomeksi löytyy.
        Kas poiju kun tutkimus ei usein synny hetkessä vaan niissä pohjana pajon edeltävää tutkimusta jne. jne. Alan lehdet uutisoi aiheet.

• Mutta_nyt

Mutta nyt menen saunomaan narsisti-psykopaattini kanssa. Laitamma eukalyptustippoja löylyveteen, se kun rauhoittaa kireitä hermojani. Kookosöljy tekee suonikohjuilleni hyvää!!

• No_moi
        Mutta_nyt kirjoitti:

Mutta nyt menen saunomaan narsisti-psykopaattini kanssa. Laitamma eukalyptustippoja löylyveteen, se kun rauhoittaa kireitä hermojani. Kookosöljy tekee suonikohjuilleni hyvää!!

😉 No moi vaan. Mutta hyvä vinkki, voisin pidättäytyä privattiin muuten vain. Sekä psykopaatilla että ilman.

• poiuytrdfgh
        Minä_ kirjoitti:

Minä vähän huolissani sinun katsomuksestasi, kun kuvittelet että sinä ainoana bongaat noita youtube linkkejä. Kaikkea oleellista mitä sinäkin linkkaat englanninkielisiä linkkejä niin aika nopeasti myös suomeksi löytyy.
        Kas poiju kun tutkimus ei usein synny hetkessä vaan niissä pohjana pajon edeltävää tutkimusta jne. jne. Alan lehdet uutisoi aiheet.

Tiedän...olin itse englanninkielen taidoton koulun lopetettuani ja se oli todella rajoittavaa...ja yhteenlaskutoimitus ei voi ymmärätää Youtube videoita

• poiuytrdfgh

mutta jos yhteenlaskutoimitus katsoisi vaan niitä youtubevideoita päivittäin ehkä hän voisi oppia

• poiuytrdfgh
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

No kaikuhan nykyään keskustelee paljonkin poiun kanssa, ovat löytäneet yhteisen sävelen Asperger aiheeseen liittyen.

Muistikuvani mukaan joskus vuosia sitten hän itsekin puhui paljon Aspergereista ja palstahistorian havinoista muistaan jonkun nimittäneen häntä Asperger naiseksi.

Yhteistä heille on myös taideharratus ja muutenkin olen havaitsevinani, että muutakin yhtäläisyyttä heissä on.

Toki kaiku usein on toivonut, ettei muut juttelisi poiun kanssa, ettei poiu liikaa innostuisi, minuakin siitä moittinut useampaankin kertaan.

Mitä tulee henkilöön joka ilmoittaa tärkeimmäksi teesikseen etiikan.

Niin minun mielestäni ainakaan hänen toimintansa ei tällä palstalla ole millään muotoa eettistä. Enkä pidä häntä mitenkään hyvellisenäkään, koska kohtuullisuus on merkittävässä roolissa näissä etiikkaan liittyvissä asoissa.

Jos jotain asiaa/tekoa pohditaan etiikan kannalta, niin silloin pitäisi osata ottaa huomioon kaikki asiat ja asianosaiset joita asia koskettaa. Poiuhan ei kykene ottamaan toisia huomioon.

Otan ny esimerkin vaikka niistä luureista.

Kertomansa mukaan hän on jossain vaiheessa soitellut niihin jatkuvasti, kun olisi halunnut keskustella esim. etiikasta. En tiedä tarkalleen mihin apu/tuki puhelimiin on soitellut. Mutta kun taannoin näistä keskusteltiin niin hän ei ollenkaan tuntunut ymmärtävän, että sekin toiminta on rajallista ja että joku voisi oikeasti tarvita apua.

Se että toistelee sanaa etiikka, ei tee kenestäkään eetettistä ihmistä, samoin kuin sanan filosofia toisteleminenkaan ei tee kenestäkään filosofia.

Joo aika ihmeen hyvin tuun juttuun tuon kaikun kanssa vaikka hän onkin hankala

• poiuytrdfgh kirjoitti:

mutta jos yhteenlaskutoimitus katsoisi vaan niitä youtubevideoita päivittäin ehkä hän voisi oppia

Sorry, mut mua ny vähän naurattaa.

Ensinnäkin et ihan taida ymmärtää mitä maailmankatsomuksella tarkoitetaan jos ja kun päättelet että heillä jotka eivät osaa sujuvasti englantia on siitä syystä suppea maailmankatsomus.

Tälläisiäkin ihmisiä on maailmassa paljon ja sivistys, tieto ja taidot, arvot, oppi jne. eivät ole tulleet maailmaan englannin kielellä, vaikka se ns. valtakieli nykyään tuppaa olevan ainakin länsimaissa.

Ihan ny itsekin ymmärrän englantia auttavasti, mutta en tosiaan pysty lukemaan sujuvasti, mutta ei se tiedon etsimistä sinällään estä, kun monetkin merkittävät tutkimukset, kirjat yms. kyllä käännetään monille kielille.

Puhumaankin toki joskus joutuu, ulkomailla lomaillessa, osaan kyllä tilata ruokani ja asioida muutenkin. Tavanomaiset kohteliaisuusjutut, fraasit sujuu ja tekniikkakin tulee avuksi jos jotain sanaa ei tiedä.

Hiljattain juurkin yksillä synttäreillä jouduin /sain keskustella englanniksi yhden nuoren miehen kanssa. Kyllä me hyvinkin tulimme ymmärretyksi ja saimme kuulumiset vaihdettua, vaikkakin molempien englanti oli kömpelöä syystä, että hänen äidinkielensä on Ranska.

Mitä tulee yuotube videoihin, niin tiedätkö, että youtube videoita voi tehdä kuka tahansa, eikä niiden tiedon oikeellisuutta kukaan tarkasta. Yleensäkin internetissä julkaistujen tietojen alkuperää saattaa olla vaikea tarkistaa.

Että minun mielestäni sinä nyt elät vähän suppeassa maailmassa jos kuvittelet että yuotubevideoiden katsominen on paras tapa hankkia tietoa maailmasta.

Monesti tosiaan olen huomannut että olet hirveän lapsellinen esittämääsi ikään nähden. Että tuntuu vähän siltä, että olet näitä nuoria, jotka ovat syntyneet tän ihmeellisen internetin aikakautena 80-90 luvulla

Eikä sinulla sitten taida juuri muuta elämää ollakkaan. Ilmiselvästi olet addiktoitunut, kun lähestulkoon vuorokauden ympäri istut koneella.

• yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Ensinnäkin et ihan taida ymmärtää mitä maailmankatsomuksella tarkoitetaan jos ja kun päättelet että heillä jotka eivät osaa sujuvasti englantia on siitä syystä suppea maailmankatsomus.

Tälläisiäkin ihmisiä on maailmassa paljon ja sivistys, tieto ja taidot, arvot, oppi jne. eivät ole tulleet maailmaan englannin kielellä, vaikka se ns. valtakieli nykyään tuppaa olevan ainakin länsimaissa.

Ihan ny itsekin ymmärrän englantia auttavasti, mutta en tosiaan pysty lukemaan sujuvasti, mutta ei se tiedon etsimistä sinällään estä, kun monetkin merkittävät tutkimukset, kirjat yms. kyllä käännetään monille kielille.

Puhumaankin toki joskus joutuu, ulkomailla lomaillessa, osaan kyllä tilata ruokani ja asioida muutenkin. Tavanomaiset kohteliaisuusjutut, fraasit sujuu ja tekniikkakin tulee avuksi jos jotain sanaa ei tiedä.

Hiljattain juurkin yksillä synttäreillä jouduin /sain keskustella englanniksi yhden nuoren miehen kanssa. Kyllä me hyvinkin tulimme ymmärretyksi ja saimme kuulumiset vaihdettua, vaikkakin molempien englanti oli kömpelöä syystä, että hänen äidinkielensä on Ranska.

Mitä tulee yuotube videoihin, niin tiedätkö, että youtube videoita voi tehdä kuka tahansa, eikä niiden tiedon oikeellisuutta kukaan tarkasta. Yleensäkin internetissä julkaistujen tietojen alkuperää saattaa olla vaikea tarkistaa.

Että minun mielestäni sinä nyt elät vähän suppeassa maailmassa jos kuvittelet että yuotubevideoiden katsominen on paras tapa hankkia tietoa maailmasta.

Monesti tosiaan olen huomannut että olet hirveän lapsellinen esittämääsi ikään nähden. Että tuntuu vähän siltä, että olet näitä nuoria, jotka ovat syntyneet tän ihmeellisen internetin aikakautena 80-90 luvulla

Eikä sinulla sitten taida juuri muuta elämää ollakkaan. Ilmiselvästi olet addiktoitunut, kun lähestulkoon vuorokauden ympäri istut koneella.

Toki omakin toiminta toki joskus naurattaa,

Huomasin et youtube sanassa kirjaimet meni väärin päin. Se toki kertoo myös siitä, et käytän sitä hyvin vähän, lähinnä joskus jonkun tietyn biisin kuunteluun.

En ole kovin seurannut tuota keskustelua suomi 24 neljän uudistamisesta, mut oman tekstin muokkaaminen/kirotusvirheiden korjaaminen jälkikäteen vois olla ihan kiva juttu.

• naurattaavähemmin

Toki omakin toiminta toki joskus naurattaa,

Huomasin et youtube sanassa kirjaimet meni väärin päin. Se toki kertoo myös siitä, et käytän sitä hyvin vähän, lähinnä joskus jonkun tietyn biisin kuunteluun.

En ole kovin seurannut tuota keskustelua suomi 24 neljän uudistamisesta, mut oman tekstin muokkaaminen/kirotusvirheiden korjaaminen jälkikäteen vois olla ihan kiva juttu.

Niin, ne kirotusvirheet voi joskus olla aika paljastaviakin, että tarkkana kannattaa olla. Antavat melkoiset tunnisteet, vaikka kirjoittelisi jossain muualla ilman rekkausta. Huomasin tämän jo kauan sitten, siis vuosia sitten, kun joku sai pultin jollakin toisella palstalla, kun tällä palstalla oli mennyt sukset ristiin.

Kielitaito onkin hauska juttu ja sen kehittyminen. Joskus sitä elämään tulee vävyjä, joiden kieli ei olekaan suomi ja siitä se oma kielitaitokin alkaa paranemaan, kun sitä joutuu vähän pakon edessä käyttämään. Siis todellakin aivan ihana kokemus, jos on yhtään avoin uusille asioille. Voi vaikka oppia uuden eksoottisemmankin kielen. Mitä tulee sivistykseen, niin ei sitä englannin kieli tosiaan takaa pelkästään. Jos sitä elelee puuhun rakennetussa majassa ja ainoa oppi on elämässä selvitymisen oppi, joka vanhemmilta opittu, niin onhan siinä sivistyksessä melkoinen ero, jos on esim. jonkun koulutuksen itselleen hankkinut ensin omalla äidinkielellään ja sitten myös jollakin toisella kielellä. Itseasiassa jo ihan vain Suomessa on nähtävissä eroja sivistyksessä, vaikka täällä yritetään tasapäistää kaikki samasta peruskouluputkesta läpi.

• poiuytrdfgh

No toki jos osaat esim. espanjaa laajentaa yhtälailla, kun espanjaa puhutaan niin laajasti. Haluaisin osata espanhaa, mutten osaa.

• poiuytrdfgh

Ok myönnän itse en osaa fraaseja englanniksikaan hyvin. En itseasiasaa osaa engantia, mutta saan itseni ilmaistua sillä kuitenkin yhtä nopeasti kuin suomeksi ja luen yhtä nopeasti kuin suomeksi, vaikka en osaa sitä varsinaisesti

• poiuytrdfgh

Kyllä olen sitä mieltä että youtubessa on paljon tietoa jota tieteeltäkin saattaa puuttua, Uusia ilmiöitä joita tieteenkään parissa ei ole voelä paljoa tutkittu

• poiuytrdfgh

Outoa että koet lapselliseksi kun minulle aina nuorena sanottiin, että minulla on kuin vanhan ihmisen elämänkokemus, mutta en ole jämähtänyt paikoilleen vaan otan vastaan senkin mitö nykynuorisolla on tarjota uutta , Olen alannut tykkäämään nuorisomusiikista jota itse en teini-ikäisenä kuunnellut kun olin niin vakavamielinen.

• poiuytrdfgh

Siis en ole kuten vanhempani jotka eivät osaa oppia nuoremmalta polvelta

• poiuytrdfg

Kiitos kohteliaisisuudesta jos vaikutan niin nuorekkaalta että olen 80-90 -luvulla syntynyt. Joo olen itsekin yllättynyt koska nuorena olin aika vanhanaikaisen traditionaalinen että nyt elänkin nykytaiteen maailmaa moderneimmillaan.

• poiuytrdfgh

Olen vähän autisti, siksi hoidan 90% asioistani tietokoneella. Yhteenlaskutoimitus ei ymmärrä sitäkään, onneksi neurologi ymmärtää varmastikin.

• poiuytrdfgh

Ja halvaus etenkin asetti tieokoneesta riippuvaiseksi. Kuinka on mahdollista ettei ihmiset ymmärrä näin yksinkertaisia asioita edes hokemalla. Jotain tuntuu ainakin yhteenlaskutoimituksella jumiutuneen päässä vaikkei ole edes aivovammaa joka jumittaisi niin ku mulla jumitti

• poiuytrdfgh

Tai ranska olis tietty kanssa semmonen laajemmini puhuttu kieli

• poiuytrdfgh

Mutta itseöni kiinnostaisi eniten kielet joita kirjoitetaan kokonaan toisenlsaisilla kirjaimilla. Mut en ole kieli-ihmisiä

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Olen vähän autisti, siksi hoidan 90% asioistani tietokoneella. Yhteenlaskutoimitus ei ymmärrä sitäkään, onneksi neurologi ymmärtää varmastikin.

Minä tiedostan ja ymmärrän hyvin, et tietokone on ikkuna sinulle ikkuna maailmaan, ei ole väärin sanottu et elämäsi on internetissä ja syytkin on ilmeisiä.

Sinulla ei ole juurikaan muita face to face sosiaalisia vanhempiesi lisäksi. Et käy töissä, etkä juuri missään muallakaan. Sinulla on ongelmia ja rajoitteita liikkumisen suhteen, rahaakaan ei juuri ole.

Mutta joo

Tosiaan enimmän valveilla olo aikasi kulutat internetin äärellä, kertomasi mukaan ruokailukin hoituu siinä samalla. Kertomasi mukaan käyt tämän lisäksi myös englanninkielisilläkin narsismi palstoilla, sen lisäksi aikasi kuluu videoiden katselemiseen. Ymmärtääkseni myös ne taidepiiritkin on sinulla netissä, ettet tapaa taitelijoita henk. koht.

Mutta syy miksi lähdin vastaamaan johtui siitä, että olin tosiaan ymmärtävinäni, että sinun mielestäsi maailmankatsomus ja tietämys jää suppeaksi jos ei osaa englantia tai katsele youtubevideoita.

Mikä ny ei pidä paikkaansa, elämää on ollut ennen internettia ja youtubeakin ja vielä nykyäänkin pärjäilee vallan hyvin ilman tuota jälkimmäistä ainakin.

Että ennemminkin sinun maailmankuvasi on suppea jos se rajoittuu vain siihen, mitä tietokoneen ruutu näyttää. Edelleen kannattaa muistaa etttä internetiin voi laittaa kuka tahansa mitä tahansa, joten asioiden todenperäisyyttä saattaa olla hyvin vaikea todentaa.

Mitä tulee ikääsi, niin jossain vaihees kommentoit täti ihmisistä joita et jaksa kuunnella tai jotain sinnepäin. Mikä myös huvitti minua, kun eiköhän 50 v nainen jollainen olet kertonut olevasi, ole täti itsekin.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Ja halvaus etenkin asetti tieokoneesta riippuvaiseksi. Kuinka on mahdollista ettei ihmiset ymmärrä näin yksinkertaisia asioita edes hokemalla. Jotain tuntuu ainakin yhteenlaskutoimituksella jumiutuneen päässä vaikkei ole edes aivovammaa joka jumittaisi niin ku mulla jumitti

Mielestäni et ole verrannollinen "yhteenlaskutoimitus": n kanssa. Hän käyttää tervettä ns. maalaisjärkeä kirjoituksissaan, ei mitään mutu tuntumia kuten sinä.

• naurattaavähemmin kirjoitti:

Niin, ne kirotusvirheet voi joskus olla aika paljastaviakin, että tarkkana kannattaa olla. Antavat melkoiset tunnisteet, vaikka kirjoittelisi jossain muualla ilman rekkausta. Huomasin tämän jo kauan sitten, siis vuosia sitten, kun joku sai pultin jollakin toisella palstalla, kun tällä palstalla oli mennyt sukset ristiin.

Kielitaito onkin hauska juttu ja sen kehittyminen. Joskus sitä elämään tulee vävyjä, joiden kieli ei olekaan suomi ja siitä se oma kielitaitokin alkaa paranemaan, kun sitä joutuu vähän pakon edessä käyttämään. Siis todellakin aivan ihana kokemus, jos on yhtään avoin uusille asioille. Voi vaikka oppia uuden eksoottisemmankin kielen. Mitä tulee sivistykseen, niin ei sitä englannin kieli tosiaan takaa pelkästään. Jos sitä elelee puuhun rakennetussa majassa ja ainoa oppi on elämässä selvitymisen oppi, joka vanhemmilta opittu, niin onhan siinä sivistyksessä melkoinen ero, jos on esim. jonkun koulutuksen itselleen hankkinut ensin omalla äidinkielellään ja sitten myös jollakin toisella kielellä. Itseasiassa jo ihan vain Suomessa on nähtävissä eroja sivistyksessä, vaikka täällä yritetään tasapäistää kaikki samasta peruskouluputkesta läpi.

No mulla ei ole tuonkaltaista ongelmaa.

Sinun tapauksessasi sitten joku on ollut tosi tarkka jos on bongannut sinut ihan pelkästään kirjoitusvirheiden pohjalta muilta palstolta ja osannut liittää sinut tänne palstalle.

Kokemuksesi kyllä viittaa siihen, et joku on erityisen kiinnostunut sinusta ja mielipiteistäsi kun viitsii ja jaksaa seurata. Kerroit et asiaan liittyy joku kärhämä, et saattaa olla huonokin juttu.

En erityisemmin käy , enkä ole koskaan kirjoittanut muilla palstoilla, joskus saatan jotain vilkaista jos on jotain kiinnostavaa. Silloin kun tuun tänne ns. pitkän kautta, ensin avaan osion suomi 24 keskustelut, jossa näkyy sitten kaikki uusimmat mitä milläkin palstalla puhutaan.

Joskus kävin katsomassa noita ikäryhmä keskusteluja, et jos vaihtaisin sinne, mut jotenkin se keskustelu ilmapiiri ja aiheet oli semmosia, ettei herättänyt kiinnostusta, saati olisin liittynyt joukkoon.

No vieraskielisiä vävyjä ei ny mulla ole, eikä näköpiirissään kuten sinulla ja kuullostaa mukavalta et koet et on ihana kokemus. Niin se vaan Suomikin pikkuhiljaa kansainvälistyy ja tosiaan saattaa oma kielitaitokin karttua.

Mitä tulee puussa elämiseen, niin hiljattainhan oli kyllä jotain juttua jostain alkuperäiskansasta, jotka oli tappanut keihäillä jonkun tutkijan?, mut käsittääkseni heidänkin oloaan ja eloaan pyritään suojelemaan, ettei sinne sitä "sivistystä" aiota viedäkkään, kun siinä voi sitten käydä niin että ko. ihmiset kuolevat sukupuuttoon.

Mitä tulee koulutukseen ja sivistykseen, niin on totta, että koulutus lisää tietoa, mutta ei välttämättä sivistystä.

• poiuytrdfgh

Olen erittäin avara maailmankansalainen luonteeltani ja ajatusmaailmaltani , mutta aistitoimintojen ongelmien vuoksi minun on vaikea kohdata ihmisiä fyysisissä ympäristöissä -

Ettekö osaa erottaa tällaisia asioita ?

• poiuytrdfgh

Minun vammani ovat fyysisessä hermostossa, ne eivät ole luonneominausuus eikä kognitiivinen ongelma. Mutta monilla on sellainen kognitiivinen ongelma, etteivät kykene erittelemään tällaisia asioita. Varsinki jos ei ole kokemusta neurologisista asioista niin että oma hermosto tuntuu itsestäänselvyydelle. Alkaa minua väsyttäää se tietämättämyys

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Minun vammani ovat fyysisessä hermostossa, ne eivät ole luonneominausuus eikä kognitiivinen ongelma. Mutta monilla on sellainen kognitiivinen ongelma, etteivät kykene erittelemään tällaisia asioita. Varsinki jos ei ole kokemusta neurologisista asioista niin että oma hermosto tuntuu itsestäänselvyydelle. Alkaa minua väsyttäää se tietämättämyys

Mitä tarkoitat fyysisellä hermostolla ?

• poiuytrdfgh

• poiuytrdfgh kirjoitti:

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160609134247.htm

Muunmuassa tässä kuvaus siitä miten Asperger on pohjimmiltaan fyysinen vaiva, ei sosiaalinen ongelma

"Asperger on pohjimmiltaan fyysinen vaiva, ei sosiaalinen ongelma "

Niin jonkin verran noita hermostojuttuja on ihan koulussakin pitänyt opetella, vielä aikuiässäkin, mutta yhtäksisti tuo ilmaisu fyysinen hermosto kuullosti terminä vieraalta, että sen vuoksi kysyin.

Oletan että fyysisellä tarkoitat aivoja, selkäydintä ja kuvannnettuja hermoja, joita ihmisessä sitten risteilee päästä varpaisiin.

Aspergerissahan on kyse keskushermoston (aivot ja selkäydin) kehityshäiriöstä. Muistikuvani mukaan heillä on todettu myös neurologisia autonomisen hermoston toimintahäiriöitä.

Että kyllä joo, vaivan alkuperä on fyysinen, mutta se aiheuttaa sosiaalisia ongelmia ts. As-henkilöillä on poikkeva sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli

Yleiseisesti on tehty huomioita, että kaikilla autismikirjon henkilöillä ilmenee vaikeuksia
        Sosiaalisessa kommunikaatiossa
        Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa
        Sosiaalisessa mielikuvituksessa

https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo/aspergerin_oireyhtyma

Ilmeisesti sinä vaan, et ymmärrä tuota asiaa, että sinulla on ongelmia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.

Sinun kannaltasi katsoen ilm. koet että käytöksesi/toimintasi on ok ja muut on "viallisia". Et näe mitään korjattavaa omassa toiminnassasi.

Et kykene asettumaan toisen ihmisen asemaan, minkä vuoksi et ymmärrä mistä syystä sinulle ollaan näreissään kun innolla täytät kaikki ketjut omalla monologillasi.

Koet että kaikki sinun on puheesi on hyvää ja oikeaa ja muut ovat aina väärässä, eivätkä tiedä, eivätkä ymmärrä mitään.

Toisaalta kyllä jossain kohtaa olen pannu merkille, että osittain toimintasi saattaa olla myös tarkoituksellistakin. Jos niin on, niiin se tarkoittaa, että haluat tahallasi sabotoida keskusteluja

Sekin on tullut selväksi, että otat joka ikisen omastasi poikkeavan mielipiteen kilpailuna ja riennät hetikohta julistamaan voittaneesi väittelyn vaikka toinen ei edes tiennyt sellaisenaan osallistuneensakaan.

Selväksi on myös tullut, ettet piittaa ns. sopivaisuusäännöistä ja kohtuullisuuskin taitaa olla aika tuntematon käsite, ainakin silloin kun innostut tai sinulla tulee tarve saada kontakti johonkin ihmiseen. Kertomasi mukaan pommitat ihmisiä jatkuvilla soitollasi, tukit toisten sposteja jne.

Että kyllä sinulla on sosiaalinen ongelma liittyen muihin ihmisiin.

Ihan pelkästään jo siitä syystä ettet kykene ottamaan muita huomioon, sinä vaan et ilm. ymmärrä sitä tai toinen vaihtoehto on ettet välitä.

Tämmösiä ajatuksia ny tuli tähän kohtaan.

• poiuytrdfgh

Joo mutta se poikkeava vuorovaikutuksen tyyli johtuu fyysisistä vaivoista, ei luonteenpiirteistä.
        Tiedän asian varmuudella, koska kamppailen niiden vaivojen kanssa fyysisesti aamusta iltaan.

• poiuytrdfgh

Siis vaiva tuo samalla tapaa ongelmia kuin se, että jos on jalka poikki, mutta asia tuo siksi sosiaalisia ongelmia, koska hermostovaiva ei näy ja ihmiset eivät ymmärrä sitä kokemuksellisesti.

• poiuytrdfgh

Siis esim. jos sulla on jalka poikki, joudut käveleen eri lailla kuin muut ja se voi tuottaa sinulle sosiaalisia ongelmia. Ei Aspergerissa ole kyse mistään tuon kummemmasta. Tiedän sen, mutta se menee monimutkaiseksi koska muut ei kokemuksellisesti pysty kuvittelemaan tuota.

• poiuytrdfgh

Kyllä minä ymmärrän että minulla on ongelmia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa mutta minä ymmärrän myös ettei asiaa voi ymmärryksellä muuttaa, koska vaiva on fyysinen ja parantumaton, Ja minä tiedän että tuo poikkeavuus johtuu fyysisestä vaivasta, ei luonteestani, niin siks i en kuuntele sitä vaikka joku väittäisi sen johtuvan luonteesta, koska tiedän ettei se johdu ja henkilö on vain tietämätön ja tietyllä tapaa varsin epäoikeudenmukainen väittäessään niin. Se on ihan sama kuin väittäisit jalkapoikkisen kävelytyylistä, että outo kävelytyyli kuvaa hänen luonnettaan . Hän kävelee niinkuin pystyy ja minä kommunikoin niinkuin pystyn.

• poiuytrdfgh

Sinä et millään ymmärrä sitä ettei minulla ole ainakaan ymmärryksessä yhtään sen enempää vikaa kuin sinullakaan.

• poiuytrdfgh

Olen pahoillani Aspergerin taustalla olevaa vaivaa ei voi korjata vaikka kuinka käskisit, eikä se ole ihmisen tahdosta riippuvainen asia kuin siinä määrin mitä tahdonvoimalla voit korjata hermostovaurioita,

• poiuytrdfgh

Täytän ketjut siksi, ettet ole ymmärtänyt asiaa oikein joten perustelen yhtä itsepintaisesti kuin sinä selität tuota juttuasi.

• poiuytrdfgh

Ei tämä liity mitään toisen ihmisen asemaan asettumiseen. Olen yksinkertaisesti tässä palstakeskustelussa erimielinen ja intän yhtälailla kuin tekin. Perusteluni vain ovat pitkiä ja pätkinä.

• poiuytrdfgh

Yksinkrtaisesti olet ymmärtänyt minut täysin väärin, etkä mitään pointtiani ollenkaan.

• poiuytrdfgh

Päätän tähän.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Joo mutta se poikkeava vuorovaikutuksen tyyli johtuu fyysisistä vaivoista, ei luonteenpiirteistä.
        Tiedän asian varmuudella, koska kamppailen niiden vaivojen kanssa fyysisesti aamusta iltaan.

Niin, ettäkö ruumiilliset vaivat aiheuttavat monologia, saavat sinut, pommitaan ihmisiä soitolla/viesteillä, aiheuttavat kyvyttömyyttä ottaa muita ihmisiä huomioon jne.

Kyllä mun ymmärtääkseni nuo as-henkilöiden sosiaaliset /vuorovaikutuksen ongelmat liittyvät ihan noihin keskushermostohäiriöihin . Uskon enemmän lukemaani tietoon

Vaikka kerrot olevasi autismin kirjooon kuuluva ihminen, niin et halua kuulua joukkoon, vaan haluat olla jotenkin spesiaalitapaus, ainulaatuinen, sinulle ei sovi ajatus, että käytöksesi/toimintapasi johtuu keskushermoston häiriöstä. Mikä tokikaan ei tarkoita että olisit jotenkin älyllisesti kehitysvammainen.

No sinulla on uskomuksesi ja tutkimukset kertovat muuta.

Nuo sosiaaliset ongelmat johtuvat as-oireistosta, eivät ole luonteenpiirre. Luonne tarkoittaa yhtäkuin persoonallisuus.

Sen vuoksi as-henkilötkään eivät ole kaikki samanlaisia, toiset ovat ulospäinsuuntautuneita, toiset taas hiljaisempia, omissa oloissaan viihtyviä. Toiset ovat huolettomia, toiset huolellisia, toiset ilmentävät tunteita avoimemmin toiset taas ovat varautuneempia jne.

Mutta yhteistä heillä on nuo että heillä esiintyy vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, kommunikaatiossa ja mielikuvituksessa, kellä enemmän, kellä vähemmän.

Sinullakin nuo ongelmat ovat sivulliseten selvästi havaittavissa, vaikka itse et jostain syystä asiaa joko ymmärrä/tiedosta tai et hyväksy.

Ymmärrän kyllä, ettei As-oireisto ole sillä tavalla korjattavissa, mutta se ei tarkoita etteikö heidänkin toimintaansa voisi rajoittaa ja opastaa antamaan vuoroa toisillekkin ja siirtymään toiseen paikkaan puhumaan monologiaan jos muilla on menossa joku muu keskustelu.

Mitä tulee monologiisi, niin yleensä se sinun on vaan pelkkää pääsi sisältöä, suurimmaksi osaksi ne eivät liity mihinkään täällä käytyihin keskusteluihin.

Muutenkin suurin osa puheestasi on sitä minä, minä puhetta eikä liity edes palstan aiheesen ja osa sitten sitä lapsellista höpinää ja omia uskomuksiasi.

• poiuytrdfgh

Niin, ettäkö ruumiilliset vaivat aiheuttavat monologia, saavat sinut, pommitaan ihmisiä soitolla/viesteillä, aiheuttavat kyvyttömyyttä ottaa muita ihmisiä huomioon jne.

Kyllä mun ymmärtääkseni nuo as-henkilöiden sosiaaliset /vuorovaikutuksen ongelmat liittyvät ihan noihin keskushermostohäiriöihin . Uskon enemmän lukemaani tietoon

Vaikka kerrot olevasi autismin kirjooon kuuluva ihminen, niin et halua kuulua joukkoon, vaan haluat olla jotenkin spesiaalitapaus, ainulaatuinen, sinulle ei sovi ajatus, että käytöksesi/toimintapasi johtuu keskushermoston häiriöstä. Mikä tokikaan ei tarkoita että olisit jotenkin älyllisesti kehitysvammainen.

Nuo sosiaaliset ongelmat johtuvat as-oireistosta, eivät ole luonteenpiirre. Luonne tarkoittaa yhtäkuin persoonallisuus.

Sen vuoksi as-henkilötkään eivät ole kaikki samanlaisia, toiset ovat ulospäinsuuntautuneita, toiset taas hiljaisempia, omissa oloissaan viihtyviä. Toiset ovat huolettomia, toiset huolellisia, toiset ilmentävät tunteita avoimemmin toiset taas ovat varautuneempia jne.

Mutta yhteistä heillä on nuo että heillä esiintyy vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, kommunikaatiossa ja mielikuvituksessa, kellä enemmän, kellä vähemmän.

Sinullakin nuo ongelmat ovat sivulliseten selvästi havaittavissa, vaikka itse et jostain syystä asiaa joko ymmärrä/tiedosta tai et hyväksy.

Ymmärrän kyllä, ettei As-oireisto ole sillä tavalla korjattavissa, mutta se ei tarkoita etteikö heidänkin toimintaansa voisi rajoittaa ja opastaa antamaan vuoroa toisillekkin ja siirtymään toiseen paikkaan puhumaan monologiaan jos muilla on menossa joku muu keskustelu.

Mitä tulee monologiisi, niin yleensä se sinun on vaan pelkkää pääsi sisältöä, suurimmaksi osaksi ne eivät liity mihinkään täällä käytyihin keskusteluihin.

Muutenkin suurin osa puheestasi on sitä minä, minä puhetta eikä liity edes palstan aiheesen ja osa sitten sitä lapsellista höpinää ja omia uskomuksiasi.

En ketään ihmisiä pommitaan millään. en ole kehenkään ihmisiin yhteydessä sähköpostilla enkä puhelimella paitsi taideasioissani, Oletko tyytyväinen ? Olet käsittämättömän törkeä

• poiuytrdfgh

Sitä paitsi et ole Asperger etkä Aspergerexpertti joten sinun puheillasi asiassa ei ole minulle mitään virkaa. ..kun et edes kunnolla saa luettua noita englanninkielisiäö tutkimuksia

• poiuytrdfgh kirjoitti:

En ketään ihmisiä pommitaan millään. en ole kehenkään ihmisiin yhteydessä sähköpostilla enkä puhelimella paitsi taideasioissani, Oletko tyytyväinen ? Olet käsittämättömän törkeä

Olet itse kertonut soittaneesi niin luureihin kuin vanhemmillesi jatkuvasti, uudelleen ja uudelleen, vaikka saat luuria korvaasi, mikä kertoo siitä etteivät he halua jutella sinun kanssasi.

Edelleen olet itse kertonut lähettäneesi jatkuvasti satoja sposteja joillekkin henkilöille. Olet jopa perustellut tällä palstalla oloasi sillä, ettet sitten ole häiriöksi enää sillä tavalla, täytä toisten sposteja sadoilla viesteilläsi.

Mitä tulee minuun, en ole mielestäni erityisen törkeä, käytä alatyylisiä sanoja, huutele hävyttömyyksiä, suorasanainen kyllä olen ja pyrin ilmaisemaan mielipiteeni/näkemykseni asiallisesti.

Mutta joo, mulla odottaa ny piparitaikina tuolla, et jatkan muihin puuhiin, mutta vielä tekee mieli kysyä, että mikset kirjoita/keskustele As-palstoilla, kaltaistesi parissa. Saisit sieltä vertaistukea, ymmärrystä ja mahd. jopa ystäviä.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Tuosta väitteestäsi olen eri mieltä. Aiemmin kerroit kuinka olet soittanut tuhansia kertoja esim. psykopaatillesi ja saanut tuhansia kertoja luurin korvaasi.

• poiuytrdfgh

Tiedät jo mistä siinä on kyse. Lopeta valehtelu. Olet jo kerran jäänyt siitä kiinni. Vieläkö pitäisi psykopaatiltani kysyä erikseen. Yritätte jälleen huijata netin lukijoita.

• poiuytrdfgh
        41neurologistavaivaa kirjoitti:

Tuosta väitteestäsi olen eri mieltä. Aiemmin kerroit kuinka olet soittanut tuhansia kertoja esim. psykopaatillesi ja saanut tuhansia kertoja luurin korvaasi.

Sinä et tiedä asiasta mitään. OLet joku tuntematon netin lukija.

• poiuytrdfgh

Olet itse kertonut soittaneesi niin luureihin kuin vanhemmillesi jatkuvasti, uudelleen ja uudelleen, vaikka saat luuria korvaasi, mikä kertoo siitä etteivät he halua jutella sinun kanssasi.

Edelleen olet itse kertonut lähettäneesi jatkuvasti satoja sposteja joillekkin henkilöille. Olet jopa perustellut tällä palstalla oloasi sillä, ettet sitten ole häiriöksi enää sillä tavalla, täytä toisten sposteja sadoilla viesteilläsi.

Mitä tulee minuun, en ole mielestäni erityisen törkeä, käytä alatyylisiä sanoja, huutele hävyttömyyksiä, suorasanainen kyllä olen ja pyrin ilmaisemaan mielipiteeni/näkemykseni asiallisesti.

Mutta joo, mulla odottaa ny piparitaikina tuolla, et jatkan muihin puuhiin, mutta vielä tekee mieli kysyä, että mikset kirjoita/keskustele As-palstoilla, kaltaistesi parissa. Saisit sieltä vertaistukea, ymmärrystä ja mahd. jopa ystäviä.

Isäni on jo vastannut että se ei kerro siitä, vaan hän haluaa tietenkin olla yhteydessä m inuun.
        Mikä teillä on motiivina ? Se tässä alkaa olla ylivoimaisesti hämäräperäisempää kuin minun vanhempani.

• poiuytrdfgh

Olette sen verran hämäräperäistä sakkia valehteluntarpeinenne että häivyn täältä

• poiuytrdfgh

Isäni jo varoitti minua teistä . Siinä lienee olevan oikeassa.

• poiuytrdfgh

Sanoisin että siellä henkii jonkinlainen vihamielisyys koko meidän perhettämme kohtaan., joka aiheuttaa tarvetta valehdella ei vain koskien minua, mutta myös vanhempiani.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Sanoisin että siellä henkii jonkinlainen vihamielisyys koko meidän perhettämme kohtaan., joka aiheuttaa tarvetta valehdella ei vain koskien minua, mutta myös vanhempiani.

Niin, ilmeisesti käsität niin, että jos joku ilmaisee mielipiteensä joka poikkeaa sinun omastasi, niin tulkitset sitten henkilön valehtelevan, kun jo aiemmin on käynyt ilmi, että omasta mielestäsi vain sinun hallussasi on totuus.

Mutta joo, vanhempiisi liittyen voi olla mahdollista että sinulle luurin korvaan lyömisellä on hyvä tarkoitus.

Ensinnäkin vanhemmilla on oikeus omaan elämään varsisnkin kun lapset ovat jo kasvaneet aikuisiksi. Silloin ei ole enää pakko vastata aikuisen lapsen tarpeisiin aina silloin kun lapsi tarvitsee, kun aikuisen ihmisen pitäisi löytää muitakin ihmissuhteita.

Ehkä he myös ovat oivaltaneet myös oman elämänsä rajallisuuden ja luurin korvaan lyömisellä he yrittävät saada sinut itsenäistymään. Sitäkin on hyvä alkaa valmistelemaan hyvissä ajoin, että lapsi sitten edes suht säällisesti pärjäisi itsekseen.

Mutta yleisluontoisesti voisi itsekukin ajatella, että millaista se olisi jos sama henkilö soittelisi taukoamatta/jatkuvasti, kymmeniä kertoja päivässä, ilman että hänellä olisi sen kummempaa asiaa. Uskoisin, että monkin siihen väsyisi vaikkakin kyseessä olisi oma aikuinen lapsi.

Ettei tosiaan välttämättä vanhemmilla ole sen helpompaa vaikka erityislapsi nimellisesti oliskin jo aikuisten kirjoissa.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Tähän vielä sen verran, että jos et todellisuudessa ole pommittanut ketään liiallisilla soitteluilla ja sadoilla sposteilla.

Niin miksi ihmeessä sitten kirjoittelet itsestäsi tänne sellaisia keksittyjä juttuja.

• ettäsillai

Nyt linkitän vähän, jotta uskot, että väitteesi: luonne tarkoittaa yhtäkuin persoonallisuus, on vähän puppua.

https://mielenihmeet.fi/persoonallisuuden-temperamentin-ja-luonteen-erot/

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Tiedät jo mistä siinä on kyse. Lopeta valehtelu. Olet jo kerran jäänyt siitä kiinni. Vieläkö pitäisi psykopaatiltani kysyä erikseen. Yritätte jälleen huijata netin lukijoita.

Tiedän vain sen, mitä itse tänne kirjoitat. Ei ole minun valeitani se, että sinä itse kerrot soittaneesi tuhansia kertoja psykopaatillesi, ja saaneesi yhtä monta kertaa luurin korvaasi. Älä kerro täällä tämmöisistä asioista, jos ne eivät olekaan totta. Sinun kertomuksiasi täällä kertaan, kun alatkin väittämään muuta tapahtuneen ja minun valehteleva. Minulla ei ole syytä olla vihamielinen perhettäsi kohtaan, sen kummemmin kuin sinuakaan, mutta pysy totuudessa edes omissa jutuissasi, äläkä ala syyttämään valehtelijaksi, kun et muista mitä olet tänne kommentoinut. Yhteenlaskutoimitus osaa sanoa samat asiat fiksummin, mutta sanomansa sisältö on sama.

• ettäsillai kirjoitti:

Nyt linkitän vähän, jotta uskot, että väitteesi: luonne tarkoittaa yhtäkuin persoonallisuus, on vähän puppua.

https://mielenihmeet.fi/persoonallisuuden-temperamentin-ja-luonteen-erot/

No näistäkin asioista ja sanoista voi alkaa saivarteleman., monessakin asiassa käytetään milloin minkäkinlaista sanaa mutta saatetaan puhua samasta asiasta.

Luonne on tutumpi sana käyttää yleiskielessä kuin persoonallisuus, mutta jos katsot luonne sanan synonyymeistä mitä sana luonne tarkoittaa, niin se persoonallisuuskin sieltä löytyy, synonyymi tarkoittaa vastaavaa/saman merkityksen omavaa sanaa

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/millainen-luonne-olen

• poiuytrdfgh

Niin, ilmeisesti käsität niin, että jos joku ilmaisee mielipiteensä joka poikkeaa sinun omastasi, niin tulkitset sitten henkilön valehtelevan, kun jo aiemmin on käynyt ilmi, että omasta mielestäsi vain sinun hallussasi on totuus.

Mutta joo, vanhempiisi liittyen voi olla mahdollista että sinulle luurin korvaan lyömisellä on hyvä tarkoitus.

Ensinnäkin vanhemmilla on oikeus omaan elämään varsisnkin kun lapset ovat jo kasvaneet aikuisiksi. Silloin ei ole enää pakko vastata aikuisen lapsen tarpeisiin aina silloin kun lapsi tarvitsee, kun aikuisen ihmisen pitäisi löytää muitakin ihmissuhteita.

Ehkä he myös ovat oivaltaneet myös oman elämänsä rajallisuuden ja luurin korvaan lyömisellä he yrittävät saada sinut itsenäistymään. Sitäkin on hyvä alkaa valmistelemaan hyvissä ajoin, että lapsi sitten edes suht säällisesti pärjäisi itsekseen.

Mutta yleisluontoisesti voisi itsekukin ajatella, että millaista se olisi jos sama henkilö soittelisi taukoamatta/jatkuvasti, kymmeniä kertoja päivässä, ilman että hänellä olisi sen kummempaa asiaa. Uskoisin, että monkin siihen väsyisi vaikkakin kyseessä olisi oma aikuinen lapsi.

Ettei tosiaan välttämättä vanhemmilla ole sen helpompaa vaikka erityislapsi nimellisesti oliskin jo aikuisten kirjoissa.

Satakertainen määrä minua on pommitettu kuin minä koskaan ketään. Olis ollu riskaapelia jäädä vaan hiljaa

• poiuytrdfgh

Eikä muutenkaan ole sinun tehtäväsi tämä asia.

• poiuytrdfgh

Soitinkin äsken psykopaatilleni tuosta uudesta autismitutkimuksesta. Ei hän yhtään valittanut , eikä nyt edes lyöny luuria.

• poiuytrdfgh

Yhteenlaskutoimitus tunkee nokkaansa asioihin jotka ei hänelle kuulu.

• poiuytrdfgh

Minä se paremmin tiedän kuka mitenkäkin luuria lyö . Kyllä he haluaa olla yhteydessä minuun, mutta silleen narsistisesti kun ei he muuhun pysty. Luuri lyödään siksi että voivat täysin hallita keskustelua, jotten sano mitään minun omaa.

• poiuytrdfgh

He haluavat sen niin että saavat lyödä luuria, enkä minä silti hylkää heitä . He haluaa niin.

• poiuytrdfgh

He on vähän kuin lapsi joka sanoo: "En halua lohdutustasi" ja menee pois, mutta haluaa äidin tulevan perässä. Ja on parempi olla lapsella jos äiti vaan itsepintaisesti seuraa perässä lohduttamaan, vaikka lapsi sanoisi ettei tarvi.
        Noh, se on ok, mutta se on rankkaa mun täytyy tehdä se vaikkei he tehny minulle.

• poiuytrdfgh

Tuosta syystä aina vaan soittelen vaikka kuinka lyödään luuria.

• poiuytrdfgh

He saa narsistista lähdettä kun sulkevat puhelimen ja puhelin taas soi heitä kohti...energia kulkee heitä kohti niin. He tarvii sitä, eikä ilahtuisi jos uskoisin teitä

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Yhteenlaskutoimitus tunkee nokkaansa asioihin jotka ei hänelle kuulu.

Minä, sen paremmin kuin kukaan mukaan täällä ei tietäisi mitään sinun asioistasi jos et itse niitä tänne kaikelle kansalle retosteltavaksi toisi.

• poiuytrdfgh

Joo mutta muuntelette sanomisiani toisin merkityksin , ja vaikka korjaisin, toistatte yhä uudelleen vääristetyn merkityksen. Esim. tuli jo vähän aikaa sitteb selvästi esiin, ettäö on vale väittää, ettei esimerkiksi isäni haluaisi olla yhteydessä minuun, koska jopa soitin hänelle varmistin käsitykseni , ja nyt olette alkaneet väittää sellaista taas. Katsonkin, että kirjoitatte näitä juttuja kiusaamistarkoituksessa.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Joo mutta muuntelette sanomisiani toisin merkityksin , ja vaikka korjaisin, toistatte yhä uudelleen vääristetyn merkityksen. Esim. tuli jo vähän aikaa sitteb selvästi esiin, ettäö on vale väittää, ettei esimerkiksi isäni haluaisi olla yhteydessä minuun, koska jopa soitin hänelle varmistin käsitykseni , ja nyt olette alkaneet väittää sellaista taas. Katsonkin, että kirjoitatte näitä juttuja kiusaamistarkoituksessa.

Minun mielestäni saat enimmäkseen syyttää itseäsi että sinua ja sinun asioitasi täällä retostellaan.

Pääsääntöisesti puhut vallan muusta kuin tämän palstan aiheesta, joka on vallan muuta kuin sinun juttusi joiden aiheena olet enimmäkseen sinä itse ja puhut enimmäkseen näistä sinuun liittyvistä aiheista

Asperger/Autismi, filosofia, halvaukset, epilepsia, köyhyys, neurologiset sairaudet, etiikka, taide, filosofia jne, jne.

Kaikille noille aihealueille on on olemassa oma palstansa, jossa niistä aiheista kiinnostuneet voivat keskustella niistä aiheista

https://keskustelu.suomi24.fi/terveys/sairaudet/neurologiset-sairaudet

Arvot ja etiikka löytyvät sitten uskonnot ja uskomukset osion alta, omine otsikkoineen
        https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/arvot-ja-etiikka

Filosofia löytyy tiede otsakkeen alta
        https://keskustelu.suomi24.fi/tiede-ja-teknologia/tiede/filosofia

Köyhyys ja yhteiskunnalliset avustukset ja tuet löytyy yhteiskunta otsakkeen alta https://keskustelu.suomi24.fi/yhteiskunta/koyhyys

Alaotsikoista löytyy mm. neurologia , autismi, epilepsia. Neurologian parista löytyy keskusteluja halvauksesta, lihasnykäyksistä yms. oireista joita sinäkin olet kuvannut itselläsi olevan.

Edelleen taide eri muotoineen löytyy täältä
        https://keskustelu.suomi24.fi/viihde-ja-kulttuuri/taide-ja-design/taide-ja-kulttuuri

Huomaatko yhtään, että sinun suurin ongelmasi on se, että olet väärällä palstalla. Sen vuoksi saat kaikenlaista kuraa niskaasi ja sinut koetaan rasittavaksi., kun puhut vallan muuta kuin mikä tällä palstalla on aiheena.

Jos menisit ominen aiheinesi oikealle palstalle niin saisit varmasti enemmän ymmärtäjiä ja kohtalotovereita.

• poiuytrdfgh

Minä en ole Aspergerkeskustelun avaaja enkä ole väärällä palstalla siirtykää runoketjuun

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Minä en ole Aspergerkeskustelun avaaja enkä ole väärällä palstalla siirtykää runoketjuun

Kyllä sinä olet väärällä palstalla.

Enimmäkseen kirjoittelet itsestäsi ja omista fyysisistä ja neurologisista vaivoistasi liittyen Asperger oireistoosi ja asiasi tueksi linkität Aspergeriin liittyviä linkkejä.

Välillä sitten toistelet etiikka sanaa ja olet omasta mielestäsi kovinkin eettinen, vaikka käytöksesi puhuu vallan muuta. Aiemmin oli sama juttu filosofia sanan kanssa.

Tämän palstan yläosassa lukee

Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

Jos et ole sattunut huomaamaan.

Mitä tulee runoihin, niin niillekkin on oma palsta

https://keskustelu.suomi24.fi/viihde-ja-kulttuuri/kirjallisuus/runot

• poiuytrdfgh

Se oli tämän ketjun aihe tuo aspergerin ja narsismin vertailu, enkä aloittanut ketjua. Montako kertaa pitää sanoa ?
        Runokin koskee palstan aihetta.

• poiuytrdfgh

Tai siis sen viereisen ketjun, josta tämä on nähdäkseni jatkoa. Tässä selvennetään miten asperger eroaa narsismista. Sam Vakninkin puhuu aiheesta, eikä puhu väärästä aiheesta.

• poiuytrdfgh

Kyllä narsismi liittyy ihan kaikkeen. Sinä et nyt ihan ymmärrä. Se ilmenee kaikilla elämän tasoilla kutakuinkin.

• poiuytrdfgh

Ei se tarkoita vain niitä muutamaa oppia joita hoet

• "Tässä selvennetään miten asperger eroaa narsismista. Sam Vakninkin puhuu aiheesta, eikä puhu väärästä aiheesta. "

Niin sinä et ole Sam Vaknin ja sinä puhut väärästä aiheesta tässä ketjussa. Tämän ketjun aiheena ei ole Asprgerin ja narsistin erot

• poiuytrdfgh

Et nyt tunnu ymmärtävän asiaa,

• Tarkoitus
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Tai siis sen viereisen ketjun, josta tämä on nähdäkseni jatkoa. Tässä selvennetään miten asperger eroaa narsismista. Sam Vakninkin puhuu aiheesta, eikä puhu väärästä aiheesta.

Tarkoitus oli tässä nyt ihmetellä kunkin eettisiä tavoitteita joihin kirjoittelulla pyritään.
        Mutta koska tämä asperger-narsismi kiinnostaa niin se sitten kiinnostaa.
        Jatketaan eettisistä periaatteista ja tavoitteista kun aika on kypsä joskus toiste.

• poiuytrdfgh

Hyvä teema, kunkin eettiset tavoitteet
        En nyt jaksa mutta olis toisaalta kiva kun kaikki tekis semmosen raportin asiasta, tai jos se olis vaikka keskustelun edellytys, että pitää alottaa raportilla eettisistä tavoitteistaan, ja sit joku valvoo noudattaako keskustelijat omia tavoitteitaan.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Et nyt tunnu ymmärtävän asiaa,

Niin, en tiedä mitä sinun mielestäsi minun pitäisi ymmärtää.

Mutta omasta puolestani vastaan, että kaikkea ei voi, eikä kykene ymmärtämään, jolloin joutuu vaan ihmettelemään, että kaikenlaista ja kaikenlaisia ihmiskohtaloita tää maailma pitää sisällään niin pienemmässä kuin suuremmassa mittakaavassa.

Jonkinlaisen ahaa elämyksen/oivalluksen kyllä sain eilen, liittyen niin itseeni, sinuun, kuin tähän palstajuttuun. Kimmoke siihen tuli opiskelijalta joka oli laittanut spostiini koulutehtävänsä ja kyseli siinä sitten vielä, että miten minä suhtaudun harhoihin. (opiskelijoiden ohjaus kuuluu hoitajien toimenkuvaan)

Johon vastasin yleisluontoisesti , että ns. hyvälaatuisia harhoja en lähde oikaisemaan, jos ne saavat henkilön, iloiseksi tai rauhoittavat häntä, mutta jos harhat aiheuttavat ahdistusta, levottomuutta ja kuullostavat uhkaavilta pyrin palauttamaan asiakkaan todellisuuteen.

Sen jälkeen kävin vilkaisemas tätä ketjua ja silmäilin myös omia kommenttejani ja ed. liittyen rupesin ajattelemaan, et oikeesti onko sillä ny niin väliä, et jos toi tyyppi kuvittelee olevansa palstan eettisin henkilö tai suurikin filosofi. Jos nuo kuvitelmat tekee hänet onnelliseksi niin mitä sitten, jotain iloa hänelläkin.

Omaakin toimintaani täällä tarkastelin hieman kriittisesti ja päädyin ajatukseen, et oonkohan mäkään ny niin fiksu, kun paasaan vammaiselle henkilölle, et hänen pitäisi mennä aiheen mukaisille palstoille kirjoittelemaan

Kun ilmiselvästi hän itse haluaa olla tällä palstalla, tää on hänen tärkeä juttunsa ja hänen elämänsä on täällä, kun hänen resurssinsa ovat rajalliset, eikä ilmiselvästi hänellä ole mahdollisuutta muunlaiseen elämään

Mikä sitten johti pohdintaan, et onkohan mullakaan ny enää niin tarvetta keskustella nimenomaan tämän palstan aiheesta, kun siittä on aikaa kun täällä ees on syntynyt kunnon keskusteluja. Et aivan sama sit jos hän haluaa käyttää tätä palstaa omana kanavanaan ja minä voin mennä muualle keskustelemaan jos tarvetta tulee.

Edelleen ajatukset veivät eteenpäin ja mieleen hiipi kiitollisuus siitä et omat lapset on sillain terveitä, että kykenevät hankkimaan elantonsa, hoitamaan asiansa, solmimaan aitoja ihmissuhteita, elämään ns. tasavertaista elämää muiden rinnalla. Sitä ny toki ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut nautitaan tästä hetkestä jolloin kaikki on riittävän hyvin.

Mitä tulee oppimiseen, niin minä ajattelen että jotkut asiat ja ihmiset tulevat elämäämme koska me tarvitsemme heitä oppiaksemme samalla jotain itsestämme. Nää narsisti kohtaamisetkin on sellaisia, senkin ymmärtää sitten pitkässä juoksussa vasta ajan kuluessa. Uskoisin, et jos osaa ottaa opetuksena niin ei hevin enää toista kertaa moiseen haksahda.

Kyllähän tää tapaus poiukin on omalla tavallaan opettavainen.

Kanssakäymisessä tulee paljon sellaista todellista/käytännöläheistä/konkreettista asiaa ja käytösmallia, mitä ei hetikohtakaan kirjoista lukemalla opi , et mitä se sit todellisuudessa on. Samalla lisääntyy myötätunto erityislasten vanhempia kohtaan

Lopputulemana vielä tuli mieleen sellainen sanonta kuin "taistella tuulimyllyjä vastaan" mikä on turhaa ja silti sitä itsekukin joskus tekee, oli ny kyseessä narsisti tai joku poiun kaltainen.

Väen väkisin yrittää saada "sairasta" toimimaan terveen tavalla, vaikka oikeampi tapa olisi yrittää opetella hyväksymään, et maailmassa on paljon ihmisiä ja asioita joille vaan ei voi mitään.

No tämmöstä ny tuli tähän kohtaan

• minätäällähei

Mutta omasta puolestani vastaan, että kaikkea ei voi, eikä kykene ymmärtämään, jolloin joutuu vaan ihmettelemään, että kaikenlaista ja kaikenlaisia ihmiskohtaloita tää maailma pitää sisällään niin pienemmässä kuin suuremmassa mittakaavassa.

Jonkinlaisen ahaa elämyksen/oivalluksen kyllä sain eilen, liittyen niin itseeni, sinuun, kuin tähän palstajuttuun. Kimmoke siihen tuli opiskelijalta joka oli laittanut spostiini koulutehtävänsä ja kyseli siinä sitten vielä, että miten minä suhtaudun harhoihin. (opiskelijoiden ohjaus kuuluu hoitajien toimenkuvaan)

Johon vastasin yleisluontoisesti , että ns. hyvälaatuisia harhoja en lähde oikaisemaan, jos ne saavat henkilön, iloiseksi tai rauhoittavat häntä, mutta jos harhat aiheuttavat ahdistusta, levottomuutta ja kuullostavat uhkaavilta pyrin palauttamaan asiakkaan todellisuuteen.

Sen jälkeen kävin vilkaisemas tätä ketjua ja silmäilin myös omia kommenttejani ja ed. liittyen rupesin ajattelemaan, et oikeesti onko sillä ny niin väliä, et jos toi tyyppi kuvittelee olevansa palstan eettisin henkilö tai suurikin filosofi. Jos nuo kuvitelmat tekee hänet onnelliseksi niin mitä sitten, jotain iloa hänelläkin.

Omaakin toimintaani täällä tarkastelin hieman kriittisesti ja päädyin ajatukseen, et oonkohan mäkään ny niin fiksu, kun paasaan vammaiselle henkilölle, et hänen pitäisi mennä aiheen mukaisille palstoille kirjoittelemaan

Kun ilmiselvästi hän itse haluaa olla tällä palstalla, tää on hänen tärkeä juttunsa ja hänen elämänsä on täällä, kun hänen resurssinsa ovat rajalliset, eikä ilmiselvästi hänellä ole mahdollisuutta muunlaiseen elämään

Mikä sitten johti pohdintaan, et onkohan mullakaan ny enää niin tarvetta keskustella nimenomaan tämän palstan aiheesta, kun siittä on aikaa kun täällä ees on syntynyt kunnon keskusteluja. Et aivan sama sit jos hän haluaa käyttää tätä palstaa omana kanavanaan ja minä voin mennä muualle keskustelemaan jos tarvetta tulee.

Edelleen ajatukset veivät eteenpäin ja mieleen hiipi kiitollisuus siitä et omat lapset on sillain terveitä, että kykenevät hankkimaan elantonsa, hoitamaan asiansa, solmimaan aitoja ihmissuhteita, elämään ns. tasavertaista elämää muiden rinnalla. Sitä ny toki ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut nautitaan tästä hetkestä jolloin kaikki on riittävän hyvin.

Mitä tulee oppimiseen, niin minä ajattelen että jotkut asiat ja ihmiset tulevat elämäämme koska me tarvitsemme heitä oppiaksemme samalla jotain itsestämme. Nää narsisti kohtaamisetkin on sellaisia, senkin ymmärtää sitten pitkässä juoksussa vasta ajan kuluessa. Uskoisin, et jos osaa ottaa opetuksena niin ei hevin enää toista kertaa moiseen haksahda.

Kanssakäymisessä tulee paljon sellaista todellista/käytännöläheistä/konkreettista asiaa ja käytösmallia, mitä ei hetikohtakaan kirjoista lukemalla opi , et mitä se sit todellisuudessa on. Samalla lisääntyy myötätunto erityislasten vanhempia kohtaan

Lopputulemana vielä tuli mieleen sellainen sanonta kuin "taistella tuulimyllyjä vastaan" mikä on turhaa ja silti sitä itsekukin joskus tekee, oli ny kyseessä narsisti tai joku poiun kaltainen.

Väen väkisin yrittää saada "sairasta" toimimaan terveen tavalla, vaikka oikeampi tapa olisi yrittää opetella hyväksymään, et maailmassa on paljon ihmisiä ja asioita joille vaan ei voi mitään.

Hienoa, että olet kykenevä oppimaan itsestäsikin uutta ja ohjatessasi ymmärrät, että sinun omiin kokemuksiisi perustuva ratkaisu ei ole ainoa mahdollinen toimintamalli. Olen sitä mieltä, että vasta, kun ne hienosti ja hyvin pärjäävät lapset kohtaavat vakavan kriisin omassa elämässään voi nähdä, miten todellisuudessa selviytyvät. Tekevätkö samat virheet ja sotkevat elämänsä kuin vanhempansa, ovatko hyvyyden vai pahuuden puolella jne.

Hauskaa, että tulit tälle palstalle tarkastelemaan omia harhojasi. Minun on heti oikaistava niistä muutama sellainen, jotka koskevat itseäni. Harhaisuudessasi asetat usein sanat ja jopa teot toisille, kun oikein tulkitset asioita. Väitit minun mm. aivan etsimällä vanhoista keskusteluista kaivaneeni yhden vuoden 2012 kiintoisista keskusteluketjuista. Olet täysin väärässä tässä harhassasi, sillä todellisuudessa halusin etsiä sinulle linkin (linkki kai pätevöittää, näin olen ymmärtänyt) persoonallisuuden ja luonteen eroista ja siinä sekin keskusteluketju pongahti esille. Muitakin harhamaisia ajatuksia sinulla puskee läpi, mutta ei nyt niistä sen enempää, vaikka välillä tuntuu, että aika satuttava tapa syyttää toista jostakin omasta harhastasi eli kuvasta, jonka olet omassa päässäsi luonut. Sitä joutuu ikäänkuin rulettiin ja ainoa poispääsy on huudahdus, minä lähden ja ovet paukkuu. Mahdollisesti oven kummallakin puolella kuuluu mutinaa, jota ei toinen kuule. Myöhemmin tulee tarve kurkistaa oven raosta, että millainen kaaos syntyi.

• Ole_sin

"Väen väkisin yrittää saada "sairasta" toimimaan terveen tavalla, vaikka oikeampi tapa olisi yrittää opetella hyväksymään, et maailmassa on paljon ihmisiä ja asioita joille vaan ei voi mitään."
        Ole sinäkin vain armollinen itsäsi kohtaa.
        Emmehän voi tietää mistä kaikesta on hänenkään kohdallaan kyse ja olisiko hän lopulta kiinnostunut jostain muustakin keskustelusta, jos emme asiaa mitenkään edes ehdotuksin kyselisi.

Minua tosiasiallisesti kiinnostaa myös narsismin ja aspergerin liittyminen toisiinsa. Palstalla on aina keskusteltu narsismista versus muut häiriöt. Nyt keskustelun alla tämä.

• poiuytrdfgh
        minätäällähei kirjoitti:

Hienoa, että olet kykenevä oppimaan itsestäsikin uutta ja ohjatessasi ymmärrät, että sinun omiin kokemuksiisi perustuva ratkaisu ei ole ainoa mahdollinen toimintamalli. Olen sitä mieltä, että vasta, kun ne hienosti ja hyvin pärjäävät lapset kohtaavat vakavan kriisin omassa elämässään voi nähdä, miten todellisuudessa selviytyvät. Tekevätkö samat virheet ja sotkevat elämänsä kuin vanhempansa, ovatko hyvyyden vai pahuuden puolella jne.

Hauskaa, että tulit tälle palstalle tarkastelemaan omia harhojasi. Minun on heti oikaistava niistä muutama sellainen, jotka koskevat itseäni. Harhaisuudessasi asetat usein sanat ja jopa teot toisille, kun oikein tulkitset asioita. Väitit minun mm. aivan etsimällä vanhoista keskusteluista kaivaneeni yhden vuoden 2012 kiintoisista keskusteluketjuista. Olet täysin väärässä tässä harhassasi, sillä todellisuudessa halusin etsiä sinulle linkin (linkki kai pätevöittää, näin olen ymmärtänyt) persoonallisuuden ja luonteen eroista ja siinä sekin keskusteluketju pongahti esille. Muitakin harhamaisia ajatuksia sinulla puskee läpi, mutta ei nyt niistä sen enempää, vaikka välillä tuntuu, että aika satuttava tapa syyttää toista jostakin omasta harhastasi eli kuvasta, jonka olet omassa päässäsi luonut. Sitä joutuu ikäänkuin rulettiin ja ainoa poispääsy on huudahdus, minä lähden ja ovet paukkuu. Mahdollisesti oven kummallakin puolella kuuluu mutinaa, jota ei toinen kuule. Myöhemmin tulee tarve kurkistaa oven raosta, että millainen kaaos syntyi.

En minä olen väittänyt mitään sellaista, eettä olisin palstan eettisin henkilö. Minun mielestäni teillä ei ole varsinaisesti oikeutta valehdella minun tunteitani ja ajatuksiani sellaisiksi joita en niitä itse ole kuvannut. Minulla on suurikin huoli koko ajan olenko onnististunut olemaanriittävän eettinen ja se on todellinen tunteeni, oikein kalvava sellainen , mutta koen sen epäeetiseksi että solkenaan muut ihmiset valehtelevat tunteistani kysymättä minulta itseltäni mitä minä tunnen, Minulle tuntuu tunteellisesto tpsi kauhealle kun muut vuosikymmeniä valehtelee tunteistani ja se onkin oleellinen syy palstalle päätymiseeni. Pitäisi olla sen verran kunnioitusta että ihmiseltä itseltään edes kysyttäisiin mitä hän tuntee, eikä muut katsoisi aina itsestäänselväksi oikeudekseen keksiä hänen puolestaan hänen tunteensa. Se on ihan kauheaa ja irtaannuttaa aidoista tunteista joiden takaisin saamiseksi kanppailen tosi paljon,

Mulla on kauhea pelko siitä olenko onnistunut olemaan riittävän eettinen aivovammankin aikana (ja saan pelkotiloja sen takia joka päivä, taas tänäkin aamuna), enkä koe olevani mikään palstan eettisin henkilö. Te yritätte valehdella minun tunteeni, jotta saisitte ihmiset voelä lisää hyökkäämään minua tunteellisesti kuvitellessaan minulle heitä ärsyttäviä tunteota, joita minulla ei ole. Tätä on tehty mulle tosi paljon ja mun mielestä se on ovelaa yhteisökiusaamista. Luodaan mielikuvituksella jollekin joku tunne jota hänellä ei ole mutta reagoidaan hänträ kohtaan joukolla ikäänkuin olisi. Yhteenlaskutoimitus on oikein tyypillinen kiusaaja tässä suhteessa.

• poiuytrdfgh

Tarkoitus oli vastata yhteenlaskutoimituksen viestiin lainasin vahingossa väärää viestiä

• poiuytrdfgh
        Ole_sin kirjoitti:

"Väen väkisin yrittää saada "sairasta" toimimaan terveen tavalla, vaikka oikeampi tapa olisi yrittää opetella hyväksymään, et maailmassa on paljon ihmisiä ja asioita joille vaan ei voi mitään."
        Emmehän voi tietää mistä kaikesta on hänenkään kohdallaan kyse ja olisiko hän lopulta kiinnostunut jostain muustakin keskustelusta, jos emme asiaa mitenkään edes ehdotuksin kyselisi.

Minua tosiasiallisesti kiinnostaa myös narsismin ja aspergerin liittyminen toisiinsa. Palstalla on aina keskusteltu narsismista versus muut häiriöt. Nyt keskustelun alla tämä.

Kuten uudesta aloittamastani ketjusta ilmenee, asperger ja narsismi pääosin liittyvät toisiinsa niin, että asperger on eräs narsismin uhriutta edesauttava ominaisuus . Siis narsistit helposti valitsevat aspergereja kohteikseen koska nämä ovat sosiaalisesti hyväuskoisia ja näkevät maailman usein idealistisesti. eivätkä voi aavistaa niin ilkeitä motiiveja joita narsisteilla on

• poiuytrdfgh

Aspergeriin kuuluu sosiaalinen naiivius ja tokihan se on manipuloijalle mieleinen ominaisuus. niin yksinkertainen asia loppuenlopuksi on.
        Ja sitten se että Aspergeria ohjaa kiinnostus johonkin asiaan ja huomio sosiaalisosta sekoista siirtyy sinne. Esim. jos minua kiinnostaa keijukaiset ja enkelit, niin minua on (ainakin ollut) helppo vetää nenästä puhumalla minulle niin innostavia juttuja keijukaisista ja enkeleistä, etten huomaa mitä muuta on meneillään samalla kun aivan intopäissäni elän enkeli ja keijukaismaailmoissa. Tätä on tapahtunut minulle monta kertaa ja sitten yhtäkkiä herään viimetingassa : Hui mihin loukkoon olenkaan mennyt siinä samalla huomaamattani. Äkkiä pakoon (mikä ei välttis ole siinä vaiheessa enää aivan yksinkertaista)

• poiuytrdfgh
        Ole_sin kirjoitti:

Olet siinä mielessä oikeassa että mitä todennäköisemmin muutun sekunnissa toisenlaiseksi jos joku komminikoi avoimesti minua kohti. Mutta koen jotenkin ettei ennakkoluuloiset ansaitse sitä. Ihmiset vaan on sellaisia ettei oikein kukaan halua tehdä mitään jonkun käskystä.

• minätäällähei kirjoitti:

Jahas tämmöstä, en ny katsoisi harhaksi, et kun joku tuo palstalle jonkun vanhan vuosien takaisen keskustelun, kommentoimalla vuosien takaista juttua.

Siellähän se on todellisena asiana kaikkien nähtävänä

Mitä tulee jälkikasvuun, niin kommentoinkin , että tällä hetkellä minulla on aihetta kiitollisuuteen, "siitä et omat lapset on sillain terveitä, että kykenevät hankkimaan elantonsa, hoitamaan asiansa, solmimaan aitoja ihmissuhteita, elämään ns. tasavertaista elämää muiden rinnalla"

Mitä tulee kriiseihin, niin heidänkään lapsuutensa niin auvoista ole ollut, mutta sanotaanko, että he ovat selvinneet, vaikka toki lapsuus on jälkensä jättänyt ja muokannut heidän personaallisuuttaan. Nyt aikuisena osaavat itsekin nauttia ja arvostaa tämän hetkistä elämäänsä, sitä mitä heillä on, kun toisinkin olisi voinut käydä.

No sinä ny näköjään pyrit ennakoimaan itsellesi tuntemattomien ihmisten tulevaisuuttakin ja tekstistäsi kyllä huokuu tietty tarkoituksellisuus ja pahantahtoisuus.

Mutta no, tulevaisuudesta ei tiedä kukaan, kun aika ja aavistamattomat tapahtumat kohtaavat kaikkia , joten on viisain elää ny tätä päivää, mitä kommentoin tähän tapaan. "Sitä ny toki ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut nautitaan tästä hetkestä jolloin kaikki on riittävän hyvin."

Mutta joo edellinen kommenttini liittyi ny ennemmänkin niin tähän palstaan, itseeni kuin tuohon poiuuun, että sinunlinkkisi ja aiheesi jäi ny ns. jalkoihin.

En ymmärtänyt että joku kokee tuon luonne/persoona aiheen niin tärkeäksi että varta vasten etsii linkin ja haluaa osoittaa sen minulle. Kuten tässä ny kerrot tähän tapaan "sillä todellisuudessa halusin etsiä sinulle linkin (linkki kai pätevöittää, näin olen ymmärtänyt) persoonallisuuden ja luonteen eroista"

Samalla sitten linkkiä etsiessäsi pongahti esiin tuo mielestäsi yksi "vuoden 2012 kiintoisista keskusteluketjuista", jota sitten kommentoitiin, että saatiin se vanhakin keskustelu näkyviin.

Että ymmärrän kyllä et saattaa tuntua vähättelyltä, kun sivuutin asiasi ja linkkisi, kun en ymmärtänyt että se mitä sanaa käyttää on sinulle niin tärkeä asia, että halusit näpäyttää minua persoonallisuus sanan käytöstä.

Kuten tässä ja siinä vanhaan ketjuun kommentoinnissani tulee kyllä esille, ettei minulle tuo asia/aihe ole niin tärkeä, kun minun mielestäni on makuasia mitä sanaa käyttää ja jos enemmänkin tutkit asiaa niin se usein on. Toiset käyttää sanaa luonne ja toiset persoona.

En näe siinä mitään erityistä ongelmaa.

• Ole_sin kirjoitti:

"Nyt keskustelun alla tämä."

Niin, muistan kyllä et sinäkin olet aikoinasi myös tätä Asperger aihetta tuonut tänne keskusteluun. Jossain vaihees jo kommentoinkin, et silloin esiintyi huuteluakin tyyliin aspergeriii, aspergernainen,

Mä vaan toisinaan oon niin yksoikoonen, et luulin, et tän ketjun aihe on etiikka ja näyttää toinen aloitus olevan samalla otsikolla.

Mut sit poiu vaihtoikin aihetta ja loppu sit on sitä aspergeria ja autismia.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Minä se paremmin tiedän kuka mitenkäkin luuria lyö . Kyllä he haluaa olla yhteydessä minuun, mutta silleen narsistisesti kun ei he muuhun pysty. Luuri lyödään siksi että voivat täysin hallita keskustelua, jotten sano mitään minun omaa.

Tuo "keskustelun hallinta" toimii myös toisinkin päin, eli soitat heille jatkuvasti, vaikka lyövät luurin korvaasi. Et halua uskoa, että eivät välitä keskustella kanssasi. Uskot vakaasti heidän kuitenkin oikein odottavan soittojasi, etkä siksi "hylkää" heitä empaattisilta, hyvää tarkoittavilta yhteydenotoiltasi. Kerrot sen soittelusi olevan sulle rankkaa, mutta sun on se tehtävä, vaikka he eivät tee sitä sulle. Minkähän takia eivät tee? Liika on liikaa tässäkin tapauksessa.

• poiuytrdfgh

Asiaa pitäisi kysyä heiltä. Oikea vastaus ei tuohon asiaan tule sinun tai minun päästäni, joten meidän on turha asiasta väitellä. Totuus tuosta asiasta on vanhempieni kokemus ja jos he olisivat kertaakaan pyytäneet etten soittaisi heille enää, en olisi soittanut. He eivät ole esittäneet toivomusta, etten soittaisi heille ja kummatkin ovat antaneet ohjeen, ettei minun tulisi kuunnella vieraita ihmisiä. Mitä mieltä tästä olet ? Vaiko sinua ei kiinnosta vanhempieni mielipide asissa ollenkaan ?
        Jos he olisivat toivoneet etten soita, asia olisikin ollut sosiaalisesti yksikertainen: olisin ollut yhteydessä muihin ihmisiin tuoden ettei että vanhempani eivät halua minun olevan yhteydessä heihin ja asia olisikin yksinkertainen, mutta kun asia ei ole noin

• poiuytrdfgh

Tuo "keskustelun hallinta" toimii myös toisinkin päin, eli soitat heille jatkuvasti, vaikka lyövät luurin korvaasi. Et halua uskoa, että eivät välitä keskustella kanssasi. Uskot vakaasti heidän kuitenkin oikein odottavan soittojasi, etkä siksi "hylkää" heitä empaattisilta, hyvää tarkoittavilta yhteydenotoiltasi. Kerrot sen soittelusi olevan sulle rankkaa, mutta sun on se tehtävä, vaikka he eivät tee sitä sulle. Minkähän takia eivät tee? Liika on liikaa tässäkin tapauksessa.

Et ymmärrä narsismista mitään. Narsisti tarvii lähdettä alentamalla toista tunnetasolla, siitä tuossa soittokäytännössä on kyse
        He tarvii sitä että yrotän soittaa ja he saa torjua. Ei he halua minun lopettavan soittamista koska sitten heilllä ei olisi mitä torjua eivätkä saisi lähdettä- Siksihän narsisti ei toivo välinpitämättömyyttä jolta se heille tuntuisi jos en soittaisi. He lyö luuria juurikin jotta soittaisin lisää- kun asiaa ei koskaan selvitetä...

• poiuytrdfgh

siksi he ei sano sellaista että toivoisivat etten soita, vaan vaan lyövät luuria mutta kysyttäessä sanovat että eivät tarkoita ettei minun pitäisi soittaa. Se on sitä narsistin kaksoissidosviestintää. Lyö luuria mutta sanoo että kyllä saa soittaa. Samoin kun he ennen aina raivosi minulle sanoen etten ole tehnyt mitään väärää. Etkö tajua tässä on kyse narsismista ?

• poiuytrdfgh

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

siksi he ei sano sellaista että toivoisivat etten soita, vaan vaan lyövät luuria mutta kysyttäessä sanovat että eivät tarkoita ettei minun pitäisi soittaa. Se on sitä narsistin kaksoissidosviestintää. Lyö luuria mutta sanoo että kyllä saa soittaa. Samoin kun he ennen aina raivosi minulle sanoen etten ole tehnyt mitään väärää. Etkö tajua tässä on kyse narsismista ?

Tässä asiassa ymmärrän vanhempiesi käyttäytymisen siten, että väsyvät jatkuvaan soitteluusi lyömällä luurinkorvaasi. Itse mielessäsi oikeutat näitä soittelujasi mieltäessäsi heidän tekonsa narsistiseksi , koska eivät ole suoraan kieltäneet soittelujasi. Itsekin ymmärrän jo yhdestä luurin korvaan lyömisestä, että puheluni ei ole tervetullut, eikä sitä tarvitse erikseen mainita kieltämällä soittelun. Ilmeisesti sinulle on joka asiassa erikseen perusteltava, miksi joku toinen on jostain kanssasi eri mieltä. Silloin vasta ymmärrät sen perustan.

• poiuytrdfgh

No tavalliset ihmiset kenties reagoi kuten selität, mutta vanhempani eivät ole sellaisia tavallisia ihmisiä. Isänihän on itsekin myöntänyt olevansa narsisti ja kirjoittanut ja sanonut minun olevan oikeassa siitä , että äitini on psykopaatti, siis ihan normaalilla asiallisella tekstiviestillä isäni näin vastasi. Hän ei ole perunut sanojaan. Isäni on hyvin asiallisen oloinen henkilö. He ovat molemmat suht älykkäitä, mutta narsistisia siten, että harjoittavat kaksoissidosviestintää. Jos jaksaisin heiltä kysyä, he kenties olisivat toinen toisistaankin sitä mieltä, että harjoittavat sellaista, mutta en tässä vaiheessa nyt jaksa selvitellä asiaa heidän puolestaan. Ainakin valittavat kovasti vaikeutta kommunikoida toinen toistensa kanssa. ja ovat jo alistuneet siihen, että se on sellaista kummallista kuin on.
        Kuvitteletko tosiaan tuntevasi tai tietäväsi asetelman paremmin ?

• poiuytrdfgh

Olen vakuuttunut siitä, että mikäli olisin aivan väärässä asiassa, kyllä minun vanhempani itse sanoisivat minun olevan väärässä., koska kyllä he sanovat minulle muistakin asioista, jos olen niissä väärässä ja he tietävät minun olevan väärässä.
        Tästä narsismi/psykopatia-aiheesta kun heille kerran "luennoin". Isä osallistui keskusteluun ja lähti sanoen: "Hyvä keskustelu". Väitätkö että näin ei ole tapahtunut ja tämä ei ole totta ?

• poiuytrdfgh

Äitini silloin tokaisi keskusteluun: "No onkos niille psykopaateille omaa vertaistukiryhmää!"
        Ja kysyi : " Mikä ratkaisuksi ? Ei liene olevan muuta kuin ettei ole tekemisissä ?" Mutta lisäsi, että hän ei välejä katkaise.

• poiuytrdfgh

Kerran hän sanoi, että jos tavallaan turhista hätääntymisistäni hieman toisessa asiassa soitan jonnei turhaan, siinä tapauksessa hän ei kylläkään enää halua olla kanssani tekemisissä..

• poiuytrdfgh

hän ei tarkoittanut itseään vaan että jos soitan ulkopuoliselle jotain olemassaolematonta huolta koskevaa asiaa. koska he saavat minut välillä hätääntymään. ..turhaan...ei turhaan tunnetasossa mutta konkretiaa ajatellen turhaan...niin että olisi turhaa soitella minnekään

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Olen vakuuttunut siitä, että mikäli olisin aivan väärässä asiassa, kyllä minun vanhempani itse sanoisivat minun olevan väärässä., koska kyllä he sanovat minulle muistakin asioista, jos olen niissä väärässä ja he tietävät minun olevan väärässä.
        Tästä narsismi/psykopatia-aiheesta kun heille kerran "luennoin". Isä osallistui keskusteluun ja lähti sanoen: "Hyvä keskustelu". Väitätkö että näin ei ole tapahtunut ja tämä ei ole totta ?

Miksi edes väittäisin, ettei sellaista ole tapahtunut, koska en muusta tiedä kuin siitä, mitä itse täällä kerrot. Nämä kommenttini täällä perustuvat vain siihen, minkä käsityksen ole sinun puheistasi saanut. En luule, enkä arvaile mitään tapahtuneen. En kyseenalaista vanhempiasi, enkä heidän tekojaan, koska he eivät edes ole täällä puheenaiheina. En kuvittele, enkä tunne mistään asetelmista yhtään mitään. Tässäkin keskustelussamme oli kyse puheluista ja luurin korvaan lyömisestä.

• poiuytrdfgh

Sinä joku olet sitä mieltä että nämä asiat ovat jotenkin toisin ? Mihin erilainen näkemyksesi perustuu ?
        Minun perustuu itse puhumiini ja kuulemiini satoihin keskusteluihin,

• poiuytrdfgh

Miksi edes väittäisin, ettei sellaista ole tapahtunut, koska en muusta tiedä kuin siitä, mitä itse täällä kerrot. Nämä kommenttini täällä perustuvat vain siihen, minkä käsityksen ole sinun puheistasi saanut. En luule, enkä arvaile mitään tapahtuneen. En kyseenalaista vanhempiasi, enkä heidän tekojaan, koska he eivät edes ole täällä puheenaiheina. En kuvittele, enkä tunne mistään asetelmista yhtään mitään. Tässäkin keskustelussamme oli kyse puheluista ja luurin korvaan lyömisestä.

Luurin korvaan lyömisellä ei ole kaikenkaikkiaan vain yhtä mahdollista tunnesisältöä-. Etkö ymmärrä sitä ? Ihmiset voivat olla kukin kovinkin erilaisissa ajatuksissa lyödessään luurin korvaan. Jos joskus jaksan listaan niitä mahdollisia ajatuksia sinulle, mutta nytt en jaksa.

• poiuytrdfgh

sitä mikä se luurin korvaan lyömisen sisaältö kunkin kohdalla on, ei voi välttämättä tietää, jos hän ei oke itse kertonut. Ei voi esim. tietää onko se joku loukkaantuminen mikä olisi korjattavissa, jos tietäisi mikä se on , vai se ettei yksinkertaisesti halua sen ihmisen kanssa olla tekemisissä. Eikä voi tiietää voiko käsitys muuttua vai ei....ei voi tietää onko kyse väärinkäsityksestä vai ei. Ei voi tietää haluaako henkilö todella eroon soittajasta vai toivoo soittajan soittajan uudellelleen jotenkin muuttuneena. Ei noita voi tietää jos luurin korvaan lyöjä ei kerro, paitsi ehkä jos tuntee sen henkilön hyvin

• poiuytrdfgh

Tiedän varmuudella että on tilanteita, joissa henkilö voi lyödä luurin korvaan, mutta tulee todella onnettomaksi, mikäli hänelle ei yritetä välittömästi soittaa uudelleen. Tiedän 100% varmasti että ihmisillä voi olla sellainen tunnetila. Itsellänikin voisi olla. Varsinkin jos henkilä jolle olusin lyönyt luurin korvaan soittaisi heti takaisin ja pyytäisi anteeksi., olisin ilahtunut.

• poiuytrdfgh

Täten joo, empatia saa minua soittelemaan ihmisille jotka ovat lyöneet luurin korvaan, koska pitää varmistaa ettei heille ole jäänyt tuollein onneton olo.

• 41neurologistavaivaa
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Sinä joku olet sitä mieltä että nämä asiat ovat jotenkin toisin ? Mihin erilainen näkemyksesi perustuu ?
        Minun perustuu itse puhumiini ja kuulemiini satoihin keskusteluihin,

Näkemykseni perustuu pelkästään sinun kirjoituksiisi, ei mihinkään omiin luuloihini. Huomaan, että sinulle pitää perustella perusteellisesti jokainen näkemys ja jos ne eivät sinua miellytä, niin et hyväksy niitä, vaan käännät juttua aina toiseen suuntaan. Tästä asiasta on turha jatkaa keskustelua, kun se ei johda mihinkään.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Täten joo, empatia saa minua soittelemaan ihmisille jotka ovat lyöneet luurin korvaan, koska pitää varmistaa ettei heille ole jäänyt tuollein onneton olo.

Niin kerrot että "empatia" saa sinut soittelemaan ihmisille, jotka ovat lyöneet luurin korvaan koska eivät halua jutella sinun kanssasi ja sinä luulet että he ovat onnettomia kun eivät pääse juttelemaan kanssasi, kun lyövät luuria korvaan.

Aikamoista sanoisin

Minusta toimintasi kuullostaa lähinnä kiusanteolta ja häiriköinniltä

• 41neurologistavaivaa

Niin kerrot että "empatia" saa sinut soittelemaan ihmisille, jotka ovat lyöneet luurin korvaan koska eivät halua jutella sinun kanssasi ja sinä luulet että he ovat onnettomia kun eivät pääse juttelemaan kanssasi, kun lyövät luuria korvaan.

Aikamoista sanoisin

Näköjään näillä "empatia" tuntemuksillaan poiu oikeuttaa itsensä häirikkösoittoihin. No jollain lailla ne varmaan on sitten perusteltava meille muille, jotka ihmettelemme koko asetelmaa.

• 41neurologistavaivaa kirjoitti:

Näköjään näillä "empatia" tuntemuksillaan poiu oikeuttaa itsensä häirikkösoittoihin. No jollain lailla ne varmaan on sitten perusteltava meille muille, jotka ihmettelemme koko asetelmaa.

Niin, mene ja tiedä, ehkä hän oikeasti luulee että ihmiset tulevat onnettomiksi jos eivät saa jutella hänen kanssaan.

Ts. voi olla jotain sen tyyppistä et kääntää oman tuntemuksensa toiseen jolla oikeuttaa tekonsa, kun itse on onneton kun ihmiset ei halua jutella hänen kanssaan.

Mut ajatellaan postiivisesti/ollaan kiitollisia ettei itsellä ny ole lähipiirissä ketään joka tuommosta häirikköä. Joskus aikoinaan/vuosia sitten känniääliöt kyllä häiriköivät mut sekin onneksi mennyttä aikaa.

• poiuytrdfgh

No minä olen joka tapauksessa kirjoittanut ihan toisin.

Mitä järkeä on perustaa yhtään mitään kirjoituksiin, joita ei usko ?

• poiuytrdfgh

Aikamoista sanoisin

Noin sanoo ei -herkkätunteinen ihminen. Monet herkät arvostaa sellaista rakkautta, Tiedän sen.

• poiuytrdfgh

Rakkautta että rakastaa toista vaikka hän löisi luuria korvaan. Osa ihmisistä pitää sellaista arvossa. Eikä sitä aina voi tietää ennenkun kokeilee.

• poiuytrdfgh

En minä sellaisille soita jos ovat kertoneet että siksi lyövät luurin korvaan, että todella pohjimiltaan eivät halua minun soittavan, että se on se heidän pohjimmainen tunne siinä-

• poiuytrdfgh

Mutta hoku voi lyödä luurin myös esim. sisäisen kivu takia, enkä minä sellaista ihmistä voi hylätä tuottaen lisää kipua.

• poiuytrdfgh

No minä tiedän 100% varmuudella että olen tuottanut maailmassa myös hyvää toimintatavallani.

• minätäällähei

Jahas tämmöstä, en ny katsoisi harhaksi, et kun joku tuo palstalle jonkun vanhan vuosien takaisen keskustelun, kommentoimalla vuosien takaista juttua.

Siellähän se on todellisena asiana kaikkien nähtävänä

Mitä tulee jälkikasvuun, niin kommentoinkin , että tällä hetkellä minulla on aihetta kiitollisuuteen, "siitä et omat lapset on sillain terveitä, että kykenevät hankkimaan elantonsa, hoitamaan asiansa, solmimaan aitoja ihmissuhteita, elämään ns. tasavertaista elämää muiden rinnalla"

Mitä tulee kriiseihin, niin heidänkään lapsuutensa niin auvoista ole ollut, mutta sanotaanko, että he ovat selvinneet, vaikka toki lapsuus on jälkensä jättänyt ja muokannut heidän personaallisuuttaan. Nyt aikuisena osaavat itsekin nauttia ja arvostaa tämän hetkistä elämäänsä, sitä mitä heillä on, kun toisinkin olisi voinut käydä.

No sinä ny näköjään pyrit ennakoimaan itsellesi tuntemattomien ihmisten tulevaisuuttakin ja tekstistäsi kyllä huokuu tietty tarkoituksellisuus ja pahantahtoisuus.

Mutta no, tulevaisuudesta ei tiedä kukaan, kun aika ja aavistamattomat tapahtumat kohtaavat kaikkia , joten on viisain elää ny tätä päivää, mitä kommentoin tähän tapaan. "Sitä ny toki ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut nautitaan tästä hetkestä jolloin kaikki on riittävän hyvin."

Mutta joo edellinen kommenttini liittyi ny ennemmänkin niin tähän palstaan, itseeni kuin tuohon poiuuun, että sinunlinkkisi ja aiheesi jäi ny ns. jalkoihin.

En ymmärtänyt että joku kokee tuon luonne/persoona aiheen niin tärkeäksi että varta vasten etsii linkin ja haluaa osoittaa sen minulle. Kuten tässä ny kerrot tähän tapaan "sillä todellisuudessa halusin etsiä sinulle linkin (linkki kai pätevöittää, näin olen ymmärtänyt) persoonallisuuden ja luonteen eroista"

Samalla sitten linkkiä etsiessäsi pongahti esiin tuo mielestäsi yksi "vuoden 2012 kiintoisista keskusteluketjuista", jota sitten kommentoitiin, että saatiin se vanhakin keskustelu näkyviin.

Että ymmärrän kyllä et saattaa tuntua vähättelyltä, kun sivuutin asiasi ja linkkisi, kun en ymmärtänyt että se mitä sanaa käyttää on sinulle niin tärkeä asia, että halusit näpäyttää minua persoonallisuus sanan käytöstä.

Kuten tässä ja siinä vanhaan ketjuun kommentoinnissani tulee kyllä esille, ettei minulle tuo asia/aihe ole niin tärkeä, kun minun mielestäni on makuasia mitä sanaa käyttää ja jos enemmänkin tutkit asiaa niin se usein on. Toiset käyttää sanaa luonne ja toiset persoona.

En näe siinä mitään erityistä ongelmaa.

Makuasioitahan riittää, jos sillä haluaa selitellä ja sehän kelpaa ihan kaikkeen mahdolliseen. Kiitos taas ruodinnasta. Olet sikäli väärässä, jos kuvittelet, että minä tai kuka tahansa muu tällä palstalla on vaan itselleen huomiota hakemassa. Miksi näin ajattelet? Ovatko ihmiset mielestäsi niitä huomiohenkilöitä vai, mistä nyt kenkä puristaa? Itse yritän olla täällä kiinnostuneena lukemassa ja keskustelemassa ja vain sen vuoksi, että saisin itse kasvatettua omaa tietämystäni ihmisen käyttäytymisestä. Siksi minulle oli tärkeää se persoonallisuus ja luonne, ei se ollut mitään saivartelua. Mikähän siinäkin on, kun joku muu haluaa tarkentaa, niin alkaa ahdistus, mutta jos itse tarkentelet, niin se onkin ihan okei? Mutta nyt on taas lähdettävä piparinpaistoon.

• poiuytrdfgh

Minä en ole ainoa tunteellisen rakkaudenkaipuinen maailmassa. Olen oppinut tämän: osa ihmisistä suuttuu tunteellisesta rakkaudesta, osa ei

• poiuytrdfgh

Itse en koe siinä mitään suututtavaa, jos joku ilmaisee m inulle rakkautta, jos se on aitoa ja pyyteetöntä. Kokisin täysin absurdiksi suuttua sellaisesta

• poiuytfdfgh

Siksi myös kohteliaasti kiitän, jos minua kehutaan. En minä siitä suutu. Se sanonta ei selvästikään toimi että kohtele lähimmäistäsi kuinka toivoisit itseäsi kohdeltavan. Niin toisen pitäisi sitten kertoa että kuinka häntä tulisi kohdella.

• kaikennäköistäjoo

Niin, mene ja tiedä, ehkä hän oikeasti luulee että ihmiset tulevat onnettomiksi jos eivät saa jutella hänen kanssaan.

Ts. voi olla jotain sen tyyppistä et kääntää oman tuntemuksensa toiseen jolla oikeuttaa tekonsa, kun itse on onneton kun ihmiset ei halua jutella hänen kanssaan.

Mut ajatellaan postiivisesti/ollaan kiitollisia ettei itsellä ny ole lähipiirissä ketään joka tuommosta häirikköä. Joskus aikoinaan/vuosia sitten känniääliöt kyllä häiriköivät mut sekin onneksi mennyttä aikaa.

Olet oikeassa. Itseäni aikoinaan häiriköi soittelija, jolle olin myös kiusaamisen kohde. Keksi kaikenlaista kyselyä, siis höpöhöpöä. Soitteli ihan päivittäin, kerran huvikseni vastailin hänen kyselyihinsä ja hän kertoi, että soittaa uudelleen, jos voitan mattojen pesun. Varsinainen riesa. Laittoi jopa juoksupojat asialle, että ihan ovella kävivät pimputtelemassa, että vieläkö asun siinä talossa. Että kaikkea sitä kananaivoista keksitään, kun kytitään toisen eloa. Varmaan ne känniääliöt olivat myös ihan kamalia, mutta elämään mahtuu kaikennäköistä ja kokoista yrittäjää.

• poiuytrdfgh

Itseäni toivoisin kohdeltavan 100% rehellisesti, mutta emotionaalisesti herkästi kuin pientä kukkasta,

• poiuytrdfgh

avoimesti.

• poiuytrdfgh

Sydän avattuna. Haluaisin jaata toisten kanssa sydämen

• poiuytrdfgh

No mutta onneksi sitä vaaraa ei ole, että kaipaisin kaltaistanne seuraa. Ette saisi minua millään suostumaan soittamaan teille kertaakaan. Mielenkiintoisesti se on yhteenlaskutoimitus itse joka olisi halunnut minut tavatakin. Parikin kertaa hän ehdotteli sitä täällä-

• minätäällähei kirjoitti:

Makuasioitahan riittää, jos sillä haluaa selitellä ja sehän kelpaa ihan kaikkeen mahdolliseen. Kiitos taas ruodinnasta. Olet sikäli väärässä, jos kuvittelet, että minä tai kuka tahansa muu tällä palstalla on vaan itselleen huomiota hakemassa. Miksi näin ajattelet? Ovatko ihmiset mielestäsi niitä huomiohenkilöitä vai, mistä nyt kenkä puristaa? Itse yritän olla täällä kiinnostuneena lukemassa ja keskustelemassa ja vain sen vuoksi, että saisin itse kasvatettua omaa tietämystäni ihmisen käyttäytymisestä. Siksi minulle oli tärkeää se persoonallisuus ja luonne, ei se ollut mitään saivartelua. Mikähän siinäkin on, kun joku muu haluaa tarkentaa, niin alkaa ahdistus, mutta jos itse tarkentelet, niin se onkin ihan okei? Mutta nyt on taas lähdettävä piparinpaistoon.

"Siksi minulle oli tärkeää se persoonallisuus ja luonne, ei se ollut mitään saivartelua. "

Niin ymmärsin kyllä, että tuo aihe ja noiden sanojen merkitys oli/on sinulle tärkeä, kun kerran puheeksi otit

Mutta kuten viittaat makuasioihin, niin minulle ei niillä ei ole sen kummempaa merkitystä, kumpaa sanaa käyttää

Mitään huomionhausta en ole mielestäni kommentoinut, kunhan sanoin, et linkkisi ny jäi kaiken tään muun höpötyksen alle/varjoon

Minä ny piparit paistelin eilen, pari limppuakin vielä perään, tänään välipäivä leipomusten suhteen.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

No mutta onneksi sitä vaaraa ei ole, että kaipaisin kaltaistanne seuraa. Ette saisi minua millään suostumaan soittamaan teille kertaakaan. Mielenkiintoisesti se on yhteenlaskutoimitus itse joka olisi halunnut minut tavatakin. Parikin kertaa hän ehdotteli sitä täällä-

Niin, olisi mielenkiintoista nähdä ja tavata henkilöitä joiden kanssa pidempään on täällä keskustellut.

Mutta onhan kaikessa riskinsä, varsisnkin jos vastapuoli ei ihan ookoo ole.

Itsellekin kävi aikoinaan niin, kun kävin laitosvapaaehtoisen roolissa, mielenterveyskuntoutujien asumusyksikössä.

Niin minun piti se sitten lopettaa kun eräs henkilö sieltä alkoi tulla tämän tästä kotiini. Hän käyttäytyi ja puhui sen verran erikoisia että mun silloiset pienet lapset pelkäsivät häntä.

Mitä tulee sitten tuohon sydämen avaamiseen, niin kuule kun tää palsta ja ihmiset tekee sut vaan entistä enemmän sairaaksi.

Mene etsimään sitä rakkautta muualta, tämä ei ole oikea paikka

• poiuytrdfgh

Minä en paista piparia enkä tee jouluna mitään arjesta poikkeavaa

• poiuytrdfgh

Niin, olisi mielenkiintoista nähdä ja tavata henkilöitä joiden kanssa pidempään on täällä keskustellut.

Mutta onhan kaikessa riskinsä, varsisnkin jos vastapuoli ei ihan ookoo ole.

Itsellekin kävi aikoinaan niin, kun kävin laitosvapaaehtoisen roolissa, mielenterveyskuntoutujien asumusyksikössä.

Niin minun piti se sitten lopettaa kun eräs henkilö sieltä alkoi tulla tämän tästä kotiini. Hän käyttäytyi ja puhui sen verran erikoisia että mun silloiset pienet lapset pelkäsivät häntä.

Mitä tulee sitten tuohon sydämen avaamiseen, niin kuule kun tää palsta ja ihmiset tekee sut vaan entistä enemmän sairaaksi.

Mene etsimään sitä rakkautta muualta, tämä ei ole oikea paikka

No minä en ole käynyt kenenkään kodissa ainakaan kymmeneen vuoteen eikä ole suunnitelmia mennäkään, että riskinä olisi lähinnä sinun tunkeilusi.

• poiuytrdfgh

En myöskään pidä vieraista, koska kokemukseni perusteella olen niin uteliaisuutta herättävä parsoona niin että vieraille tulee haluja kurkkia komeron oven taakse ja ränkätä tietokonettani vastustelustani huolimatta jne.

• poiuytrdfgh
        poiuytrdfgh kirjoitti:

No minä en ole käynyt kenenkään kodissa ainakaan kymmeneen vuoteen eikä ole suunnitelmia mennäkään, että riskinä olisi lähinnä sinun tunkeilusi.

Psykopaattini luona olen käynyt.

• poiuytrdfgh

Psykopaatin mielestäni voi tunnistaa siitä, että kun visualisoi hänen sisimmän tunnelmaa näkee jotain tosi mustan mustaa ja tavallaan säkenöivää

• poiuytrdfgh

Paljastan nyt vielä tämän verran. En ole oikeasti tunkeileva henkilö lainkaan vaan erittäin voimakkaasti ei koskaan tunkeileva.
        Tämä että minusta on annettu tunkeileva vaikutelma on eräänlainen huijaus. Taustalla on erikoinen tarina miksi olen päätynyt jokuselle poikkeukselliselle henkilölle kirjoittamaan erikoisesti sähköpostia. Mutta kyseessä on poikkeuksellinen kuvio, ei minun luonteenpiirre. Joistakin näistä henkilöistä minä jätän jotain kertomatta. ..pysyvästi.
        Joka tapauksessa en ole kenellekään koskaan kirkoittanut tavalla tai syystä, jollaista selostatte. Eikä ole edes oletettavaa että edes koskaan enää tulisin kirjoittamaan, koska kyseessä ei ole minun alkuperäinen luonteenpiirteeni .
        Kuitenkin joillain henkilöillä voisi olla motiivi valehdella tästä asiasta, jotta muut ihmiset tulisivat valheellisesti epäluuloisiksi eivätkä vastaisi minulle, vaikka itseasiassa tosiasiallisesti he saisivat hyvän ei yhtään häiritsevän kokemuksen jos he vastaisivat. Eli siinä on minuun kohdostuva eristämispyrkimys taustalla pohjimmiltaan.

• poiuytrdfgh

Tämä monologinihan on tavallaan juuri tuota minun ei yhtään tunkeilevaa olemustani. Pysyn kokonaan omissa nahoissani, enkä halua puuttua teihin mitenkään. Pidätte tätä itsenne ei huomioimisena mutta se on myls tätä että minä en häiritse toisia, en ylitä rajoja. En koske toisten asioita. En mielelläni mene kenenkään kotiin enkä suostu menemään tai kutsumaan kylään, en mielelläni kosketa ketään,(elän vapaaehtoisesti selibaatissa) en mielelläni puutu mihinkään toisen asiaan , en halua tutustua toisen kavereihin, en utele enkä kysele mitään....tämä kaikki ei oikein käy yksiin tunkeilevan persoonan kanssa. ...

• poiuytrdfgh

Ja jos olisitte koskaan olleet kuolemaisillanne tietäisittä että sellaisissa olosuhteissa henkilö saattaa käyttäytyä poikkeuksellisesti. Minä kuitenkin harvinaisen hillitysti.

• poiuytrdfgh

En edes soittanut ambulanssia koska tilanne oli siitä erikoinen, että toiselle henkilölle olisi voinut koitua siitä riskiä, jos minä olisin soittanut ambulanssin. Jumala vaan tietää mitä minä oon oikeesti käynyt läpi.

• poiuytrdfgh

Noh, nyt olen kuitenkin tyytyväinen etten soittanut ambulanssia itselleni.

• poiuytrdfgh

Jos tietäisin jonkun vastaavassa tilanteessa kuin olin, ilmanmuuta hyväksyisin häneltä sähköpostia..

• poiuytrdfgh

Etenkin kun on kyseessä henkilö jolla on selllainen luonne että on taattua ettei hän oikeasti ala mitään tunkeilla, eikä ole valios hyväksikäyttämään toisia ihmisiä äärimmissäkään olosuhteissa,

• poiuytrdfgh

siis ei ole valmis

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Paljastan nyt vielä tämän verran. En ole oikeasti tunkeileva henkilö lainkaan vaan erittäin voimakkaasti ei koskaan tunkeileva.
        Tämä että minusta on annettu tunkeileva vaikutelma on eräänlainen huijaus. Taustalla on erikoinen tarina miksi olen päätynyt jokuselle poikkeukselliselle henkilölle kirjoittamaan erikoisesti sähköpostia. Mutta kyseessä on poikkeuksellinen kuvio, ei minun luonteenpiirre. Joistakin näistä henkilöistä minä jätän jotain kertomatta. ..pysyvästi.
        Joka tapauksessa en ole kenellekään koskaan kirkoittanut tavalla tai syystä, jollaista selostatte. Eikä ole edes oletettavaa että edes koskaan enää tulisin kirjoittamaan, koska kyseessä ei ole minun alkuperäinen luonteenpiirteeni .
        Kuitenkin joillain henkilöillä voisi olla motiivi valehdella tästä asiasta, jotta muut ihmiset tulisivat valheellisesti epäluuloisiksi eivätkä vastaisi minulle, vaikka itseasiassa tosiasiallisesti he saisivat hyvän ei yhtään häiritsevän kokemuksen jos he vastaisivat. Eli siinä on minuun kohdostuva eristämispyrkimys taustalla pohjimmiltaan.

"Tämä että minusta on annettu tunkeileva vaikutelma on eräänlainen huijaus."

Niin kaikki mitä tiedämme sinusta on peräisin sinun kertomastasi, niin nuo spostijutut kuin luurijututkin. Vaikutelma on tullut siitä mitä itse kerrot täällä itsestäsi.

Jonkin verran saattaa olla tulkinta eroja kun itsekunkin arvioi asioita omista lähtökohdistaan käsin ja siitä syystä "näkee " asiat eritavalla. Esim, jatkuva soittelu useimmiten koetaan häiriköimisenä.

Itsekään en ole sillä tavalla tunkeileva, ettei sinulla ole mitään syytä pelätä minua. Vaikka ny "tapaamisehdotuksen" olen heittänytkin, mutta en niin tosissani kuitenkaan. Ja vaikka se tapaaminen järjestyisikin, niin en tokikaan menisi itselleni tuntemattoman henkilön kotiin vaan tapaaminen sovittasiin ihan julkiselle paikalle.

Mitä tulee tuohon sanaan tunkeileva, niin en ole aiemmin huomannut että sitä sanaa liittyen sinuun olisi juurikaan käytetty. Ennemmin on yritety tehdä selväksi, että vähempikin riittäisi

Hieman olet kyllä ristiriitainenkin puheissasi, yhtäältä toivot rakkautta, mutta et halua tutustua ihmisiin., etkä ole kiinnostunut heistä., heidän ajatuksistaan, tekemisistään yms. Kun se rakkauskin on tai ainakin sen pitäisi olla vastavuoroista, toinen toisensa tukemista ja yhdessäoloa.

Jonkin verranhan olen yrittänyt ehdottaa sinulle, että menisit kaltaistesi pariin niin voisit löytää ystävän, mahdollisesti rakkaudenkin. Aikoinaan täällä oli sen niminen ketju kuin "persoonaallisuushäiriöiset parisuhteessa" Siellä oli kaunis tarina siitä miten kaksi ei niin täydellistä ihmistä olivat löytäneet toisensa ja tavallaan täydensivät toisiaan.

Itsekin tunnen sellaisen pariskunnan, jossa toinen on ikäänkuin aivot, hoitaa kaikki vähänkin järkeä vaativat asiat, kun taas toinen toimii toiselle jalkoina ja käsinä,hoitaa sen fyysisen tekemisen.

Annat myös ymmärtää, että eristätyminen olisi ikäänkuin jonkun muun syytä, vaikka samaan aikaan korostat noita asioita, että ikäänkuin yksinäisyys olisi oma valintasi.

• poiuytrdfgh

Joo mutta kun en minä nyt kaikkea voi täällä kertoa. Yksi "häiriköimistäni" henkilöistä oli sitä ennen itse häiriköinyt minua tavallaan., niin kaskin seb tarkkaan ettö jos kuolemaisillani vähän häiriköin puolestani häntä olemme loppuenlopuksi vain tasoissa.

• luoteispasaati
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Täytän ketjut siksi, ettet ole ymmärtänyt asiaa oikein joten perustelen yhtä itsepintaisesti kuin sinä selität tuota juttuasi.

Poiuytrdfgh 100 % varmuudella yhdistän sinut aikaisemmin alkoholipalstalla meuhkaavaksi tissuksi eri variaatioineen. Myös vaihtoehtopalstan torbetoijaksi.
        Satuilet ikäsi 30-40 ikäiseksi menestyneeksi mieheksi. Oikeasti olet perheesi mukana lähtenyt evakkoreessä venäjän aluevalloitusta pakoon.
        Nettiaddiktisuus on eräs ominaisuutesi. Jaksat kuten tässäkin ketjussa lätkyttää asian vierestä tuntikausia. Saat siitä "pätevyyden"tunnetta.

• poiuytrdfgh

laskin siis tarkkaan, ettei minusta tulisi olemaan hänelle enemmän haittaa kuin mitä hän on saanut hyötyä-

• poiuytrdfgh
        luoteispasaati kirjoitti:

Poiuytrdfgh 100 % varmuudella yhdistän sinut aikaisemmin alkoholipalstalla meuhkaavaksi tissuksi eri variaatioineen. Myös vaihtoehtopalstan torbetoijaksi.
        Satuilet ikäsi 30-40 ikäiseksi menestyneeksi mieheksi. Oikeasti olet perheesi mukana lähtenyt evakkoreessä venäjän aluevalloitusta pakoon.
        Nettiaddiktisuus on eräs ominaisuutesi. Jaksat kuten tässäkin ketjussa lätkyttää asian vierestä tuntikausia. Saat siitä "pätevyyden"tunnetta.

häh.

Minä en ole koskaan juonu alkoholia kulaustakaan

• poiuytrdfgh

sinä oot kyllä tainnu hörppiä enemmänkin kun n oin "tunnistat"

• poiuytrdfgh

"Tämä että minusta on annettu tunkeileva vaikutelma on eräänlainen huijaus."

Niin kaikki mitä tiedämme sinusta on peräisin sinun kertomastasi, niin nuo spostijutut kuin luurijututkin. Vaikutelma on tullut siitä mitä itse kerrot täällä itsestäsi.

Jonkin verran saattaa olla tulkinta eroja kun itsekunkin arvioi asioita omista lähtökohdistaan käsin ja siitä syystä "näkee " asiat eritavalla. Esim, jatkuva soittelu useimmiten koetaan häiriköimisenä.

Itsekään en ole sillä tavalla tunkeileva, ettei sinulla ole mitään syytä pelätä minua. Vaikka ny "tapaamisehdotuksen" olen heittänytkin, mutta en niin tosissani kuitenkaan. Ja vaikka se tapaaminen järjestyisikin, niin en tokikaan menisi itselleni tuntemattoman henkilön kotiin vaan tapaaminen sovittasiin ihan julkiselle paikalle.

Mitä tulee tuohon sanaan tunkeileva, niin en ole aiemmin huomannut että sitä sanaa liittyen sinuun olisi juurikaan käytetty. Ennemmin on yritety tehdä selväksi, että vähempikin riittäisi

Hieman olet kyllä ristiriitainenkin puheissasi, yhtäältä toivot rakkautta, mutta et halua tutustua ihmisiin., etkä ole kiinnostunut heistä., heidän ajatuksistaan, tekemisistään yms. Kun se rakkauskin on tai ainakin sen pitäisi olla vastavuoroista, toinen toisensa tukemista ja yhdessäoloa.

Jonkin verranhan olen yrittänyt ehdottaa sinulle, että menisit kaltaistesi pariin niin voisit löytää ystävän, mahdollisesti rakkaudenkin. Aikoinaan täällä oli sen niminen ketju kuin "persoonaallisuushäiriöiset parisuhteessa" Siellä oli kaunis tarina siitä miten kaksi ei niin täydellistä ihmistä olivat löytäneet toisensa ja tavallaan täydensivät toisiaan.

Itsekin tunnen sellaisen pariskunnan, jossa toinen on ikäänkuin aivot, hoitaa kaikki vähänkin järkeä vaativat asiat, kun taas toinen toimii toiselle jalkoina ja käsinä,hoitaa sen fyysisen tekemisen.

Annat myös ymmärtää, että eristätyminen olisi ikäänkuin jonkun muun syytä, vaikka samaan aikaan korostat noita asioita, että ikäänkuin yksinäisyys olisi oma valintasi.

kaltaisiani ei ole vielä tullut vastaan, vaikka aina välillä niin olen luullut. niin en toistaiseksi tiedä keiden joukkoon pitäisi mennä

• poiuytrdfgh

Joo siis on yksinäisyys eräiden syytä, mutta toisaalta en muodosta ihmissuhteita ihan tavalliseen tapaan...enkä edes halua ihan sillä tavallisimmalla tapaa . miestä en halua kuin sellaisen jonka kanssa siitä kohtaamisesta voisi tulla ikäänkuin taideteos

• poiuytrdfgh

Mulle olis tärkeintä suhteessa eräänlainen abstrakti estetiikka...

• poiuytrdfgh

Mitä minä kaipaan itselleni mieheltä on abstraktia esteettistä kokemusta, en oikeestaan juuri muuta tarvi

• poiuytrdfgh

• poiuytrdfgh

Tärkeempää on yhteinen abstrakti estetiikka kuin yhteinen autismi.

No tarkoitin noita Autismin kirjon henkilöitä

https://www.autismiliitto.fi/toimintaa_ja_tukea/vertaistuki

https://www.tukinet.net/keskustelu/viesti.tmpl?grp=183;mid=51394

Niin katsoin että tuolla tukinetin sivuilla oli ilmo, et huomenna olis tän vuoden viimeinen Autismi chat, jonne voi osallistua anonyyminakin.

Muistutus!

Vuoden viimeinen Autismi-chat on täällä Tukinetissä keskiviikkona 12.12. klo 18-19.30.

Chatin järjestää Autismi- ja Aspergerliitto ja siihen voi osallistua anonyymisti, nimimerkin suojissa.

Tervetuloa mukaan

https://www.tukinet.net/keskustelu/viesti.tmpl?grp=183;pager_current=99999;mid=55900#166034

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Tärkeempää on yhteinen abstrakti estetiikka kuin yhteinen autismi.

Niin mutta et voi tietää jos siellä olisi joku muukin, jolle ajatukset yhteisestä estetiikasta sopisi hyvin.

• poiuytrdfgh

No ehkä joku mut ei siellä ole mun kanssa yhtään sen samanlaisempia kuin muuallakaan,, Mietinkin että mikä se on ero, niin kenties psykopaattiäiti joka teli elämästäni niin hurjaa ja vauhdikasta seikkailua jota ei oo aspergereilla joilla ei ooo psykopaattiäitiä, joten he kokee etten ole oikeanlainen Asperger...olen suomalaiseksi aspergeriksi liian esiintymiskykyinen

• poiuytrdfgh

Sovin ainoostaan taiteiljoiden kanssa, he on ainoa ihmisryhmä jotka ei ole minua koskaan kiusanneet. Niin suomalaiset kuin ulkomaalaiset taiteilijat ei ole kiusanneet koskaan

• poiuytrdfgh

Mun olemus ei niin heitä häiritte kun siellä niinku ikäänkuin kuuluukin olla semmonen ku oon luonnostaan.

• poiuytrdfgh

Mun taidekin on kaikki mun omasta mielikuvituksesta että ei oo ainakaan keltään plagioitua. Oikeestaan mulla on jokaisen taulun takana kokemus omasta oikeasta elämästäni jollakin tavalla,

• poiuytrdfgh kirjoitti:

No ehkä joku mut ei siellä ole mun kanssa yhtään sen samanlaisempia kuin muuallakaan,, Mietinkin että mikä se on ero, niin kenties psykopaattiäiti joka teli elämästäni niin hurjaa ja vauhdikasta seikkailua jota ei oo aspergereilla joilla ei ooo psykopaattiäitiä, joten he kokee etten ole oikeanlainen Asperger...olen suomalaiseksi aspergeriksi liian esiintymiskykyinen

Sinä et voi tietää miten ja millaiseksi toinen sinut kokee.

Mitä tulee esiintymiskykyysi, niin yhtälailla moni muukin as-henkilö voi olla esiintymiskyinen, kirjo varmasti laaja heidänkin piirissään, ja temperamenttikin varmaan vaikuttaa siinä kuin kiinnostuksen kohteet.

Mielestäni sinulla on liikaa tuollaista "olen niin erityislaatuinen " Sitä vaan kun yksin elelee ja enimmäkseen keskustelee itsensä kanssa, itse kysyy ja itse vastaa. Niin voi tulla joko sokeaksi itsensä suhteen tai alkaa luulemaan itsestään liikoja, kuvittelee olevansa kovastikin poikkeava tai erilainen

On olemassa sellainen sanonta kuin
        "Ihmissuhteet ovat peili, josta näet oman itsesi"

• poiuytrdfgh

No voi vittu, no kerron sulle tänkin...mua ei hyväksytty niiden aspergerien joukkoon !!!!

• poiuytrdfgh

50 vuoden etsinnän jälkeen löysin YHDEN sosiaalisen ryhmän, johin kelpasin: kansainväliset taiteilijat
        se on ainoo ryhmä johon koen kuuluvani
        mul on jo 3000 nettiseuraajaa

• poiuytrdfgh

Joo on kivaa ekaa kertaa elämässä kuulua ryhmään...
        ja joukossa on tosi hyviä taiteilijoita....

• poiuytrdfgh

Viihdyn parhaiten tuollaisessa ryhmässä joka ei ole yhtään homogeeninen. Tuo on varmaan yjsi maailman epähomogeenisimpiä porukoita mihin minä kuulun, siellä on ihan kaikkea kauniisti sikin sokin

• poiuytrdfgh kirjoitti:

No voi vittu, no kerron sulle tänkin...mua ei hyväksytty niiden aspergerien joukkoon !!!!

Ai mikä siinä sitten oli syynä vai kävikö niinkuin täälläkin, et liikaa monologia et osannu ottaa muita huomioon, antaa tilaa toisille.

Mitä tulee noihin taiteilija seuroihin niin, ehkä siellä sit kykenet käyttäymään paremmin kun tuskin voit olla siellä suuna ja päänä

Toisaalta se varmaan on niin iso ryhmä, että joukkoon mahtuu jos jonkinlaista.
        Mutta toki on hyvä, et sulla on joku muukin kontakti ulkomaailmaan ku tää palsta.

• poiuytrdfgh

No eohän mun tarvii olla suunapäänä paikassa jossa mut otetaan normaalisti mitenkään minua kyseenalaistamatta vastaan. Mähän olen suuna päänä koska koko aika kyseenalaistatte minut. niinku ne luuritkin teki. mutta eihän mun tarvi puhua paljon mitään sit jos mut vaanotetaan itsenäni vastaan mitenkään kyseenalaistamatta

• poiuytrdfgh

En edes pidä puhumisesta. Mun oli pakko opetella puhumaan itsepuolustukseksi. Tarviin sitä just perusteluun kun mut kyseenalaistetaan. En muuten juuri puhetta tarvi. Hyvä perustelukyky on minulle elintärkeä ja näen sen eteen vaivaa

• poiuytrdfgh

Niinku esim. nettiseuraajat. Odotan yleensä että minut lisätään ensin, niin en tarvi mitään puolustuspuhetta olemassaololleni eikä sitten tarvitse vaikuttaa tuppaajalle. Huomasin jo nuorena ettö aina menee pieleen jos olen aloitteellinen että mun pitää odottaa että muut ottaa minuun kontaktia jotta kommunikaatio jatkuu ok, mutta olis vaan kiva joskun saada itsekin valita ystäväni.

• poiuytrdfgh

Tosin mun aloitteeni voi olla tän tyyppisiä. "Oi kuinka rakastankaan tätä asiaa sydämeni pohjasta !"
        Tuo sitteniosan ihmisiö mykistää tylyksi,
        Itselleni jos tullaan noin sanomaan...vastaan suu leveessä hymyssä: "Tosiaako ?"

• poiuytrdfgh kirjoitti:

No eohän mun tarvii olla suunapäänä paikassa jossa mut otetaan normaalisti mitenkään minua kyseenalaistamatta vastaan. Mähän olen suuna päänä koska koko aika kyseenalaistatte minut. niinku ne luuritkin teki. mutta eihän mun tarvi puhua paljon mitään sit jos mut vaanotetaan itsenäni vastaan mitenkään kyseenalaistamatta

"No eohän mun tarvii olla suunapäänä paikassa jossa mut otetaan normaalisti mitenkään minua kyseenalaistamatta vastaan. "

Niin olen havainnut että jostain syystä liiallinen monologisi on alkanut usein silloin, kun mikään/kukaan ei ole viitannut sinuun tai sinun asiaasi. Niin sinä alat höpöttämään niitä omia juttujasi, jotka eivät liity keskustelun aiheeseen mitenkään.

Minusta ja uskoisin monesta muustakin sellainen tuntuu sabotoinnilta, kun ei anna toisten rauhassa keskustella vaan tunkee väliin kymmenitäin niitä omia eriaiheisia juttujaan.

Kun taas tässä ja usein muulloinkin kykenet keskustelemaan normaalisti siitä huolimatta, ettet edes pidä minusta ja minäkin kuulun niihin jotka kyseenalaistavat sinun toimintaasi ja ajatuskuvioita.

Mutta joo, mun päivä on ollut tänään pitkä, mulla on kauhee flunssa, ei ole jaksanu oikein tehdä mitään normi ruuanlaiton lisäksi.

Täs koneella paljon notkunut ja yrittänyt ees selata noita verkkokauppoja, josko sais jotain vinkkejä joululahja ostosiin.

Ny aattelin mennä nukkuun josko tää yö olis edellistä parempi.
        Hyvää yötä sinnekkin

• poiuytrdfgh

En silloin keskustelle kanssanne ajatuksissani ollenkaan., lähetän vaan tekstejä nettipalstalle. En sillon mieti teitä ollenkaan

• poiuytrdfgh

Myöskin jos aiheenne on mielestäni liian tyhmä vähän ignooraan sillon...
        puhun vaan ittekseni jotain mielestäni edes hieman järkevämpää

• poiuytrdfgh

Osaan keskustella vaikka millaisten ihmisten kanssa hyvin monipuolisesti, jos he vaan keskustelee mun kanssa avoimesti aiheesta eikä mitään pelaile,,,

• Tyhmä
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Tyhmä ja tyhmä, mutta niinkuin sanoitkin, -sinusta, sinun mielestäsi.
        Mutta silloin sinun pitäisi antaa toisten pitää tyhmät aiheensa eikä pykätä niihin ketjuihin tai aloituksiin yhtään mitään, jos et kerran ole kiinnostunut aiheesta.

• Olit_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

En edes soittanut ambulanssia koska tilanne oli siitä erikoinen, että toiselle henkilölle olisi voinut koitua siitä riskiä, jos minä olisin soittanut ambulanssin. Jumala vaan tietää mitä minä oon oikeesti käynyt läpi.

"En edes soittanut ambulanssia koska tilanne oli siitä erikoinen, että toiselle henkilölle olisi voinut koitua siitä riskiä, jos minä olisin soittanut ambulanssin. Jumala vaan tietää mitä minä oon oikeesti käynyt läpi."
        Olit siis jonkinlaisen kahakoinnin uhri, jos tuollaisesta on kyse. Joku olisi jäänyt käpälälautaan. Eikö sellaisiin käpälautoihin olisi ollut hyvä saada syyllinen.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Niin, kuka mitenkin käsittää ingooramisen.

Minulle se tarkoittaa että sivuutan/ jätän huomiotta, kun taas sinä näet siinä mahdollisuuden sabotoida ja häiriköidä toisten keskustelua omasta mielestäsi järkevämmällä keskustelulla.

• poiuytrdfgh
        Olit_ kirjoitti:

"En edes soittanut ambulanssia koska tilanne oli siitä erikoinen, että toiselle henkilölle olisi voinut koitua siitä riskiä, jos minä olisin soittanut ambulanssin. Jumala vaan tietää mitä minä oon oikeesti käynyt läpi."
        Olit siis jonkinlaisen kahakoinnin uhri, jos tuollaisesta on kyse. Joku olisi jäänyt käpälälautaan. Eikö sellaisiin käpälautoihin olisi ollut hyvä saada syyllinen.

itseasiassa en ollut. tilanne on kaikinpuolin melko erikoinen tavalla että yhteiskunta ei ole systeemissään varautunut sellaisiin, siksi siihen ei löytynyt asianmukaista apua ja vaarallisten virheiden kierteen riski oli suuri.

• poiuytrdfgh

Siis tilanne oli sellainen , mutta nyt seitsemässä vuodessa muuttunut aika paljon eikä enää ole samanlainen

• poiuytrdfgh

Minulla oli tilanne jossa oli monta niin "epätodennäköistä" asiaa yhtä aikaa, että ulkopuoliset ihmiset ei pystyneet sellasta tilannetta tiedostamaan.

• poiuytrdfgh

Minulle se tarkoittaa että sivuutan/ jätän huomiotta, kun taas sinä näet siinä mahdollisuuden sabotoida ja häiriköidä toisten keskustelua omasta mielestäsi järkevämmällä keskustelulla.

No mutta juttu on alannu luistaa ihan hyvin tuon palstan toisenkin hankalan tyypin kanssa. Onko hän sama jota aluksi niin häiritsin ?

Vielä tuli mieleen,

että voisko se olla niin, että tarve monologiin tulee juuri silloin, kun muut ihmiset keskustelevat jostain sinun mielestäsi tyhmästä aiheesta, niin sinulle tulee pakottava tarve siirtää keskuskelun painopiste sinuun ja sinun asioihisi.

Useinhan siinä käy niin, et alkuperäinen keskustelu tyrehtyy kun väliin tulee kymmennitäin sitä sinun juttuas,

En tiedä, mutta mielestäni on kyllä viitteitä siihen suuntaan, et toimintasi on osittain tarkoituksellista. Tul ilmi tuosta ingooramiskommentistasikin, vaikka käsität ingooraamisen vähän toisella tapaa.

Mikä sitten on tyhmä aihe, sekin on makuasia ja jos joku aihe tuntuu tyhmältä sen voi sivuuttaa.

Kerrot, että laitat sitten omasta mielestäsi jotain järkevämpää. Niin yleensä niissä tapauksissa se sinun "järkevämpi" on enimmäkseen puhetta sinusta ja sinun asioistasi.

Pakostakin sitä ajattelee, että ehket tahdo suvaita sellaista keskustelua, missä sinut on täysin unohdettu ja puhutaan vallan muusta.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

No mutta juttu on alannu luistaa ihan hyvin tuon palstan toisenkin hankalan tyypin kanssa. Onko hän sama jota aluksi niin häiritsin ?

Joo se on se kaiku, joka laittoi sulle niitä stop merkkejä

• poiuytrdfgh

Okei, ei melkeen tunnista samaksi :)

• poiuytrdfgh

Vielä tuli mieleen,

että voisko se olla niin, että tarve monologiin tulee juuri silloin, kun muut ihmiset keskustelevat jostain sinun mielestäsi tyhmästä aiheesta, niin sinulle tulee pakottava tarve siirtää keskuskelun painopiste sinuun ja sinun asioihisi.

Useinhan siinä käy niin, et alkuperäinen keskustelu tyrehtyy kun väliin tulee kymmennitäin sitä sinun juttuas,

En tiedä, mutta mielestäni on kyllä viitteitä siihen suuntaan, et toimintasi on osittain tarkoituksellista. Tul ilmi tuosta ingooramiskommentistasikin, vaikka käsität ingooraamisen vähän toisella tapaa.

Mikä sitten on tyhmä aihe, sekin on makuasia ja jos joku aihe tuntuu tyhmältä sen voi sivuuttaa.

Kerrot, että laitat sitten omasta mielestäsi jotain järkevämpää. Niin yleensä niissä tapauksissa se sinun "järkevämpi" on enimmäkseen puhetta sinusta ja sinun asioistasi.

Pakostakin sitä ajattelee, että ehket tahdo suvaita sellaista keskustelua, missä sinut on täysin unohdettu ja puhutaan vallan muusta.

Ei. Tuo on sinun kuvitelmaasi minulla ei ole tarvetta siirtää huomiota itseeni. Olen siinäkin tyypillinen Asperger joka enemmänkin välttelee huomiota kuin hakee sitä. Se ilmeisesti Kaikun päätön ja hännätön ketjunaloituskin tuolla jossain pitää enemmän paikkansa kuin sinun teoriasi,

• poiuytrdfgh

Kohtuuton viestimäärä johtuu siitä, että jos on aivovammautunut on kiire käyttää aivoja vaikka edes miten sattuu, koska muuten lisää aivosoluja voi päästä kuolemaan.
        Pystyn todistamaan että kaikki tolkuton viestinlähettelyni alkoi ekan kerran elämässäni muutama kuukautta sen jälkeen kun sain aivovamman

• poiuytrdfgh

Intuitioni sanoi: Tärkeintä on vain pysyä aktiivisena, ei edes niin tarkkaa miten

• poiuytrdfgh

On mulle eräs ystävällinen luurikin sanonut että kuulostan kuin eri ihmiseltä kuin kun minusta ensimmäisen kerran kuultiin.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Ei. Tuo on sinun kuvitelmaasi minulla ei ole tarvetta siirtää huomiota itseeni. Olen siinäkin tyypillinen Asperger joka enemmänkin välttelee huomiota kuin hakee sitä. Se ilmeisesti Kaikun päätön ja hännätön ketjunaloituskin tuolla jossain pitää enemmän paikkansa kuin sinun teoriasi,

No ei mulla mitään teoriaa ole, enkä ny kuvittelekkaan. Perustan kommenttini ihan kaikkien nähtävillä olevaan asiaan.

Että moneenkin ketjuun olet tullut pitämään monologiasi, jossa aiheena olet sinä itse ja sinun asiasi, vaikka alkuperäinen keskustelun aihe on vallan muuta.

Ko. kaikukin on monesti tuonu ko. asian esille.
        Mutta toki hyvä jos koet, että kaiku ymmärtää sinua paremmin.
        Minusta teissä on paljon samaa

• poiuytrdfgh

Taas näet ihan väärin minussa ja Kaikussa ei ole paljon samaa

• poiuytrdfgh

minun näkökulmastani hän puhuu aivan liikaa päättömiä

• poiuytrdfgh

Ja minä en käytä tuommoisia karskeja sanamuotoja kuten hän, vaikka asiasta olisikin tavallaan samaa mieltä.
        Siksi ehkä minun psykopaattinikin kuulostavat varsin kilteiltä, koska ilmaisu läpäisee minun kiltin sanankäyttöni siivilän. Se hassusti saa ihmiset luulemaan minun kirjoitetusteni perusteella että ihmiset joista kerron ovat aivan kilttejä. Tämä on taas yksi näitö kummastuksiani että kuinka ihmiset eivät hahmota, että mikä on asiassa oikeasti kilttiä on minun sanavalikoimani. Tuon tyyppinen päättelykyvyn puute on minulle ihan käsittämätön ihmisissä-

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Taas näet ihan väärin minussa ja Kaikussa ei ole paljon samaa

No se on mun näkemys, enkä koskaan ole väittänyt et mielipiteeni olis yhtäkuin totuus.
        Minusta ny vaan tuntuu siltä, et teissä on samankaltaisuutta.

Mitä tulee päättömien puhumiseen, niin etköhän sinäkin harrasta samaa. Sinä vaan et huomaa, kun ajattelet/olet sitä mieltä et kaikki sun puhe on järkevää.

• poiuytrdfgh

Ja se on mulla myös tarkoituksellista. Pyrin luomaan sillä rauhaa ristiriitojen keskelle. niin tuntuu epäreilulle että se aina käännetään minus vastaan. Maalaan psykopaattini kauniiksi. Koen luovani siten tasapainoa

• poiuytrdfgh

No se on mun näkemys, enkä koskaan ole väittänyt et mielipiteeni olis yhtäkuin totuus.
        Minusta ny vaan tuntuu siltä, et teissä on samankaltaisuutta.

Mitä tulee päättömien puhumiseen, niin etköhän sinäkin harrasta samaa. Sinä vaan et huomaa, kun ajattelet/olet sitä mieltä et kaikki sun puhe on järkevää.

Ei välttämättä kuuosta mun puhe järkevälle mutta ajatukseni sen takana on järkevä. Esim. jos kirjoitan täyttä hölöä pitääkseni aivosoluni elossa olen varsin järkevä kuulostaen aivan päättömälle

• poiuytrdfgh

Sinun ouheesi voi k uulostaa järkevämmälle, mutta tulokset sinun ajatuksellasi olisivat huonompia.

• poiuytrdfgh

Esim. aivovaurioituneen mykistäminen ei ole mitenkään kovin älykästä "hoitoa"

• poiuytrdfgh

Poikkeuksellisiin asioihin tarvitaan poikkeukselliset ratkaisut.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Esim. aivovaurioituneen mykistäminen ei ole mitenkään kovin älykästä "hoitoa"

Niin, mutta vammaisellekkin voi ja saa sanoa, milloin liika on liikaa, ja ohjata esim omaan huoneeseen jos käytös on häiritsevää/hölötys on liiallista.

Ei se niin mene, että vammaisuus antaa oikeuden olla ja käyttäytyä miten satttuu. Monet kyllä pyrkivät käyttämään sitä "vammaisuuskortia", herättääkseen kanssaihmisissä syyllisyyttä

• poiuytrdfgh

Tuolla viisaudella on periaatteessa mahdollista ratkoa jopa mahdottomalle vaikuttavia ongelmia

• poiuytrdfgh

Ei se ole yhtään liikaa jos se säästää aivot pahemmalta aivovauriolta. Ja se että aivovaurio ei pahane on muidenkin etu sillä pahasti aivovaurioitunut sitten hallitse e käytöksensö vielä huonommin

• poiuytrdfgh

Viisas miettiin suhteellisuutta siinä mistä todella on haittaa ja vahinkoa
        Edes se ei olisi kauheen vakavaa tai vaarallista vaikka joku hakisi viattiman hullunkurisella käytösellä huomiota. Se ei kuitenkaan ole minun tapaukseni

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Ei se ole yhtään liikaa jos se säästää aivot pahemmalta aivovauriolta. Ja se että aivovaurio ei pahane on muidenkin etu sillä pahasti aivovaurioitunut sitten hallitse e käytöksensö vielä huonommin

Kyllä se on liikaa ja erittäin häiritsevää, jos ei anna muille tilaa/ota muita huomioon vaan hölöttää ja hölöttää omiaan.

On ihan hyvä ratkaisu siirtää ko. henkilö toiseen tilaan jossa hänen hölötyksensä ei häiritse muita. Tavallaan mainitsemasi kaikukin yritti tuota, pyrki ohjaamaan sinua omiin ketjuihsi hölöttämään.

Se että yhdellä on aivovaurio, ei tarkoita sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi kärsiä siitä

• poiuytrdfgh

Pitäisi niinku ajatella vähän pidemmälle ja myös pidemmälle asioiden ja ilmiöiden taakse

• poiuytrdfgh

Olen erimieltä, sillä muille on vähiten häiriötä siitä aivovauriosta, jos se paranee mahdollisimman hyvin ja nopeasti oikeasti

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Olen erimieltä, sillä muille on vähiten häiriötä siitä aivovauriosta, jos se paranee mahdollisimman hyvin ja nopeasti oikeasti

No sinun ei ole parantunut, eikä käsittääkseni asperger/autismi ole edes parannettavissa. Sen kanssa vaan joutuu elämään.

Mutta ikäävähän se on kanssaihmisille jos ko. henkilö ei yhtään osaa ottaa huomioon muita ihmisiä, eikä heidän toiveitaan/tarpeitaan.

Mikä kyvyttömyys asettua toisen asemaan liittyy juurikin ko. oireistoon.

Se mikä kokemus minulla on, niin jokut kyllä ohjattuna pyrkivät parantamaan käytöstään, antavat tilaa myös toiselle

• poiuytrdfgh

minun asperger ei ole aiheuttanut vähäisintäkään häiriökäyttäytymista vaan aivan päinvastoin olin koko kouluajankin luokan parhaiten käyttäytyviä aina. Myöskin harrastukseni olivat erityisen hyvää muodollista käytöstä vaativia,

• poiuytrdfgh

koko meidän perhe osaa käyttäytyä muodollisesti oikein hyvin. Kukaan ei ikinö edes juopottele niin, että siten hölmöilisi edes

• poiuytrdfgh

Minun neiropsykologin todistukseni mukaan en ole kyvytön asettumaan toisen asemaan tavalla jota sinä selostat. Nämä on sinun ikiomia ennakkoluulousia "nettidiagnoosejasi".
        Oikeesti diagnooseja täydennetään pitkillä lausunnoilla, eikä vaivani painotu kuten sinä kuvaat. En ole koskaan saanut sinun kuvaamasilaista diagnoosia.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

minun asperger ei ole aiheuttanut vähäisintäkään häiriökäyttäytymista vaan aivan päinvastoin olin koko kouluajankin luokan parhaiten käyttäytyviä aina. Myöskin harrastukseni olivat erityisen hyvää muodollista käytöstä vaativia,

"minun asperger ei ole aiheuttanut vähäisintäkään häiriökäyttäytymista"

Täällä palstalla sinun käyttäytymisesi/toimintasi kyllä on koettu häiriökäyttätymiseksi. Uskoisin, et myös siellä luureissa ja mahdollisesti myös vanhempasi ovat väsyneitä.

• poiuytrdfgh

tämä tietty käytökseni seurasi aivovauriosta, ei aspergerista ja on siten mahdollisesti ja todennäköisestikin tässä vaiheessa paraneva vaiva

• poiuytrdfgh

sinä se häiriökäyttäydyt

• poiuytrdfgh

tarkoitan että niin on koettu täällä

• poiuytrdfgh

kumma juttu sitten että aspergerista aiheutunut huono käytös ei kertaakaan ilmennyt lapsuudessa. Kuinka sen selität ?
        minua ei saatu edes mukaan jos muut lapset olivat tottelemattomia minkä johdosta minua kiusattiin kun minun ajateltiin olevan olevinani kun käyttäydyin niin tarkkaan.

• poiuytrdfgh kirjoitti:

tarkoitan että niin on koettu täällä

Joo olen tietoinen siittä.

Jo vuosia sitten minua yritetty häätää pois täältä palstalta,

Ihan suoraan se kaiku tehny semmosia aloituksiakin tyylin "kaikki te jotka haluatte yhteenlaskutoimituksen poistuvan niin kirjoitakaa tähän yms.

Aikas alusta/vuosien takaa muistan aiheeseen liittyen tyypin joka käytti kommentoidessaan nimmaria "henkistä väkivaltaa".

Millä hän tarkoitti että minun palstalla oloni oli hänelle sitä. Lisäksi hän mainitsi , että hän on kaikki muut nimimerkit paitsi rekisteröidyt

No nykyäänhn täällä ei enää olekkaan juuri ketään, et enimmäkseen tätä ny voi nimittää "poiun palstaksi"

No voi olla et säkin toivoisit et myös minä lähtisin sua kiusaamasta, et areena olis niinku kokonaan sinun.

• poiuytrdfgh

minulle näin aspergerina on samantekevää kuka tämän palstan täyttää..minulla ei ole minkäänlaisia tunteita siitä asiasta

• poiuytrdfgh kirjoitti:

minulle näin aspergerina on samantekevää kuka tämän palstan täyttää..minulla ei ole minkäänlaisia tunteita siitä asiasta

Niin huomattu on jo ajat sitten, ettet kykene ottamaan muiden ihmisten toiveita huomioon ts. et osaa ajatella että joku voisi tuntea harmitusta siitä, että joku Asperger tulee posmottamaan omaa monologiaan keskelle toisten keskustelua.

Mutta nykyäänhän sillä ny ei ole mitään merkitystä. En usko tän palstan enää tästä muuttuvan miksikään, että siltä osin tuskin enää monogisi ketään häiritsee.

• poiuytrdfgh

Ootko tosissasi että äärimmäisessä kriisisä ihmisen pitäisi kauheesti huomioida tuntemattomia nettikirjoittaijia ? Minulle riittää se etten ole mitenkään puuttunut heidän asioihinsa enkä siten sotkenut niitä. Se on minulle riittävää huomiointia. Jos kaikki miljardit ihmiset netissä vaatisi minulta samanlaisya huomiota kuin sinä niin oletetako sen olevan kohtuullista ?
        Minä en ole sanallakaan valittanut siitä etten saa huomiota

• poiuytrdfgh kirjoitti:

Ootko tosissasi että äärimmäisessä kriisisä ihmisen pitäisi kauheesti huomioida tuntemattomia nettikirjoittaijia ? Minulle riittää se etten ole mitenkään puuttunut heidän asioihinsa enkä siten sotkenut niitä. Se on minulle riittävää huomiointia. Jos kaikki miljardit ihmiset netissä vaatisi minulta samanlaisya huomiota kuin sinä niin oletetako sen olevan kohtuullista ?

Niin muistan, että alkuun kirjoittelit monologiasia Ö;llä alkava kirjainyhdistelmällä Muistikuvani mukaan jo silloin jonkin sinulle huomatettiin liialisista kommenteista jotka ei liittynyt aiheeseen.

Tänä aikan mikään ei ole viitannut siihen että sinulla olisi akuutti hätä, toki mainitset joskus hirveästä/kauheasta olostas ja lihasnykimisistä yms. Mutta ei se nyt ainakaan tunnu tätä palstallaoloa haittaavan Jaksat hyvinkin olla täällä aamusta iltaan, usein myös yötä myöden.

Mitä tulee muiden huomiointiin niin näköjään et oikeasti ymmärrä. Kyllä sinä olet sotkenut monetkin viestiketjut posmottamalla sitä omaa minäminä juttuasi. Sinulle on asiasta sanottu kauniisti ja vähemmän kauniisti.

Sinun ei tarvitse välttämättä huomioida ihmisiä, mutta sinun pitäisi huomioida heidän toiveensa ja tarpeensa, olla huomaavainen ja antaa heidän keskustella rauhassa omaa asiaansa.

Ilman että tulet väliin loputtoman minäminä puheesi kanssa.

• Kyllä_pitäisi
        poiuytrdfgh kirjoitti:

"Ootko tosissasi että äärimmäisessä kriisisä ihmisen pitäisi kauheesti huomioida tuntemattomia nettikirjoittaijia"
        Kyllä pitäisi huomoida mihin palstalle menee kirjoittaan jos päättää kirjoittaa äärimmäisessä kriisissä.
        https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-elämäntilanteet/kriisit/shokista-uuteen-alkuun
        "Traumaattisen kriisin vaiheet ovat shokkivaihe, reaktiovaihe, käsittelyvaihe ja uudelleen suuntautumisen vaihe."
        https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/itsearviointi_omaapu/oma-apu/toivo/Pages/osio_1_lue_lisaa.aspx
        "Sokkivaihe alkaa heti kriisin laukaisseen tilanteen jälkeen ja kestää yleensä tunneista muutamiin vuorokausiin."
        Etköhän sinä ole jo ohittanut shokin, reaktiovaiheen ja käsittelyvaiheen ja siirtynyt ainakin osittain uudelleensuuntautumisvaiheeseen.

"Uudelleen suuntautumisen vaihe

Kriisin uudelleen suuntautumisen vaiheessa tapahtunut alkaa hiljalleen muuttua osaksi elämää ja kokemusta omasta itsestä. Tapahtuneen kanssa pystyy elämään, eikä se ole mielessä jatkuvasti. Aina välillä tuska voi nousta pintaan, mutta elämässä on myös iloa. Huomaat kykeneväsi suuntautumaan tulevaisuuteen, ja luottamus elämään palautuu."

• UskovainenUrmas

Pappien toiminta palstalla on kaikkein eettisintä!

• poiuytrdfgh

Mutta vaikka olen psykologosointia niin kritisoinut niin täytyy sanoa että ennen aivovauriota tehty neuropsykologin lausunto on kyllä niin hyvin tehty etten muistanutkaan enää tämän kaiken sen jälkeen tapahtuneen kaaoksen keskellä aivovauriossa. Että kritiikkini ei suinkaan koske kaikkea, vaan vain niitä asioita jotka ovat menneet epäasianmukaisesti.

• 41neurologistavaivaa

No tuostakaan viestistäsi ei ota mitään selvää mihin se liittyy ja mitä loppujen lopuksi edes tarkoitat.

• poiuytfdfgh

No luulekko että minä tuommosille kirjottajille kaiken kertoisin

• poiuytrdfgh

En minä nyt ihan niiiiiiiiin hölmö ole vaikka autistinen olenkin.

• topisiitäläheltä
        poiuytrdfgh kirjoitti:

En minä nyt ihan niiiiiiiiin hölmö ole vaikka autistinen olenkin.

Oikein hyvä tietää kun minun asperger-ominaisuuttani olet netissä toistuvasti halventanut.

• IdänKimi

Kaikki toimintani on 100% eettistä!
      Olen eettisin ihminen palstoilla.

• poiuytrdfgh

https://www.youtube.com/watch?v=XOU2ubWkoPw

Tässä Youtubesta löytämässäni videossa on nähdäkseni varsin oleellisia asioita joita olisi nähdäkseni tärkeää ottaa huomioon mikäli jotakuta ihmistä halutaan aidosti auttaa.

• poiuytrdfgh

https://www.youtube.com/watch?v=p4JPFr8g3yQ

Tämä video kuvaa nähdäkseni hyvin sitä kuinka erilaiset asiat auttavat paremmin köyhän kuin rikkaan asemassa elävää, vaikka ihmiset olisivat muutoin samanlaisia, .

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4421
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      98
      3956
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      51
      3479
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      22
      2713
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      25
      2552
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2403
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      43
      2267
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1897
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47