Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "kun+yleensä+ajattelu+on+ehdottomasti+ennemminkin+liian+vähäistä."No+minun+käsitykseni+mukaan++ihmiset+ajattelee+lakkaamatta+,+usein+jopa+liiaksikin+ja+kyllä+liian+usein+ikäviä+asioita.+Tuttua+on+varmaan+monellekkin+että+varsinkin+nukkumaan+mennessä+ajatukset+alkaa+pauhata+päässä+ja+on+vaikea+nukahtaa.+Hiljattain+luin+jostain+artikkelista,+että+yksi+konsti+on+alkaa+toistella+sanoja,+"en+ajattele",+mikä+sekin+on+vaikea+toteuttaa,+kun+ne+ajatukset+kuitenkin+karkailevatJonkun+tutkimuksen+mukaan+"ihminen+ajattelee+jotain+täysin+muuta+kuin+sitä,+mitä+hän+kyseisellä+hetkellä+on+tekemässä+noin+puolet+hereilläoloajastaan."https://fi.wikipedia.org/wiki/AjatteluPaljon+kauniita+ja+hyviä+asioita+jää+huomaamatta+nykyhetkessä+jos+ajatukset+keskittää++menneisyyden+ikäviin+kokemuksiin.+Että+enemmänkin+pitäisi+pyrkiä+olemaan+läsnä+kulloisessakin+hetkessä.+Miksi+ajatella+menneitä+ikäviä+asioita+jos+siinä+hetkessä+kaikki+ok.+Tämän+ajan+trendinä+onkin+meditaatio,+millä+havitellaan+mielen+sisällön+tyhjentymistä+ja+keskittymistä+nykyhetkeen.+Mutta+no+,+esitin+eriävän+mielipiteen+asiasta,+niin+anteeksiannosta+kuin+siitä+kannattaako+sitä+vuosien+narsistia+ja+sen+ikäviä+tekoja+alati+muistella.+Olen+ajatellut+asian+niin+parhaaksi+omalla+kohdallani.+Toinen+ajattelee+sitte+toisin.++Mutta+kun+sinäkin+olit+samalla+kannalla,+sen+toisen+kanssa,+että+laitan+ajatuksia+toisen+päähän.+Niin+kertoisitko,+millaisia+omia+ajatuksiani+tässä+keskustelussa+olen+sinun+päähäsi+laittanut.+Mielenkiinnolla+odotan+myös+jos+ja+kun+se+toinenkin+ilmoittautuu+ja+kertoo+myös,+millaisia+minun++ajatuksiani+on+hänen+päähänsä+tullut.+Sitten+tosiaan+sinun+mielestäsi+tahtoisin+järjestellä+sinun+ajatuksiasi.+Mikä+sekin+kuullostaa+oudolta,+kun+lähinnä+otan+niihin+kantaa+ja+tuon+esiin+omia+mielipiteitäni+jotka+ovat+syntyneet+oman+ajatteluni+myötä+kulloisestakin+asiasta.++Sinulla++on+omat+ajatuksesi,+ajattelet+eri+asioista+tavalla+kuin+minä.+Kun+taas+minulla+on+omat+ajatukseni,+jotka+poikkeavat+sinun+ajatuksistasi.+Eihän+se+minua+mitenkään+haittaa,+päinvastoin+,+erilaista+ajattelutavoistahan+ne+keskustelut+syntyy.
  2. "Mutta+sinulle+ei+ole+enää+olemassa+mitään+nph:ä+vaan+kaikki+olemme+samaa+herran+kansaa+ja+halleluja"Vastaan+tähän+että+olen+kyllä+tietoinen,+että+on+olemassa+ihmisiä,+joilla+on+narstinen+persoonallisuushäiriö,+kuin+siitäkin,+että+maailmassa+lukuisa+joukko+ihmisiä+jotka+eivät+yleisen+mittapuun+toimi+ja+elä+normaalilla+tavalla.+Mutta+mielestäni+ketään+heistä,+ei+ole++syytä+nostaa+erityisesti+jalustalle+sen+kummemmin+hyvässä+kuin+pahassakaan.+Tai+kuten+joku+kirjoitti,+ei+ole+syytä+demonisoida.+Narsistikin+ovat+vain+ihmisiä+ja+Vakninin+teksteistä+on+jäänyt+mieleen+sellainenkin+kohta,+että+hän+saattaa+tunnistaa+toisen+kaltaisekseen,+mutta+ajattelee+itse+kuitenkin+olevansa+aina+pikkusen+parempiNykykäsityksen+mukaanhan+narsistisuus+on+lisääntynytkin+,+että+koko+joukko+ihmisiä+on+jotka+toimivat+oman+laatunsa+mukaan+hyväksikäyttäen+ihmisiä+tavalla+tai+toisella.+Niin+työpaikoilla+kuin+muissakin+ihmisuhteissa.+Narsisti+toki+itse+voi+olla+sitä+mieltä,+että+hän+on+maailman+napa.+Asiahan+mainitaan+jo+virallisissa+kriteereissäkin+1.+suuret+käsitykset+itsestään+eli+liioittelee+saavutuksiaan;2.++keskittyy+mielikuviin+rajattomasta+menestyksestä,+voimasta,+kauneudesta+tai+suuresta+rakkaudesta;3+.+uskoo+olevansa+niin+ainutlaatuinen,+että+häntä+voivat+ymmärtää+vain+muut+huomattavat+henkilöt+tai+instituutiot;Mutta+joo,+huomattu+on,+että+sinun+kokemuksesi++on+niin+erityislaatuinen,+että+muiden+kokemukset+tuntuvat+olevan++hyvinkin+vähäpätöisiä+sen+rinnalla.+Edelleen+mitä+tulee+palstalla+olooni,+niin+se+ei+nyt+ainakaan+vielä+ole+sinun+hallinnassasi.+Toisaalta+kenen+kanssa+edes+keskustelisit,+kun+täällä+juurikaan+muita+ei+edes+ole.
  3. "Tuossa+väität+että+minä+kuvittelisin+sinun+laittavan+ajatuksia+minun/muiden+päähän."No+kyllä+tuosta+alkuperäisestä+saa+hieman+sellaisen++käsityksen+ja+lisäksi+vielä+vetoat+muihinkin,+jotka+ovat+niin+kokeneet,+että+ketähän+sitten+lienee+ne+muut,+jotain+sinun+tuttujasiko?Sitä+sitten+haluaa+tarkennella+,+että+mistäköhän+on+kysymys,+kun+moiset++luulot+ajatusten+siirtämisestä,+lähettämisestä+tai+varastamisesta+kuuluvat+esim.+skitsofrenian+oirekuvastoonVielä+kun+samaan+syssyyn+näytti+palstalle+tuodun+se+huumeet+palstalta+peräisin+olevan+heppu,+niin+ajatuksissa+käväisi,+et+myös+kannabis+saattaa+aiheuttaa+skitsofreniaa.+Mutta+joo,+tokihan+kun+ihmiset+lukevat+tai+kuulevat+jostain+asiasta,+niin+oman+kiinnostuksen+mukaan+he+sitten+saattavat+alkaa+ajattelemaan+sitä+mitä+se+toinen+sanoi/kirjoitti,+mutta+kyllä+se+sitten+on+sitä+omien+aivojen+toimintaa+kuitenkin++vaikka+ajatteliskin+samalla+tavalla/olisi+samaa++asiasta+kuin+joku+toinen.+Mitä+tulee+yleisluontoisuuteen,+niin+kyllä+joo.+Esim.+tässä+ketjussa+otin+kantaa+anteeksiantamiseen+ja+olin+sitä+mieltä,+että+minusta+se+voi+olla+hyväksi+ihmiselle+itselleen.+Se+vapauttaa+vihasta,+joka+sitoo+ihmisen+sen+kohteeseen.+Jatko+keskusteluissa+sitten+oli+puhetta,+pitääkö/kannattako+sitä+vuosien+takaista+ikävää+kokemusta+kerrata+jatkuvasti+ja+kuljettaa+mukanaan+vuodesta++toiseen.+Mistä+olin+myös+sitä+mieltä+etten+näe+sellaisen+olevan+järkevääPuhun+siksi+yleisluontoisesti,+että+itsekukin+toki+tekee+omat+ratkaisunsa+tämänkin+asian+suhteen,+miten+itselleen+parhaimmalta+tuntuu.+En+pidä+omia+ajatuksiani+minään+absoluuttisina+totuuksina,+kunhan+ilmaisen+oman+mielipiteeni.+Kyse+ei+ole+mistään+ajatusten+laittamisesta+toisen+päähän,+vaan+enemmänkin+kyse+on+siitä,+että+tuo+itse+esille+omat+ajatuksensa+kulloisenkin+asian+suhteen.++Se+miten+muut+ihmiset+ajattelee/toimii,+on+sitten+itsekunkin+henkilökohtainen+valinta.
  4. "Mistä+se+johtuu+että+tahtoisit+muidenkin+ajatukset+järjestellä+mielesi+mukaan.+En+ole+ainoa+joka+sellaisen+on+huomannut.+Sinulle+on+palstalla+toistuvasti+joku+muukin+sanonut+että+laitat+ikäänkuin+ajatuksia+toisten+päihin.."Mitä+sinä+ny+sekoilet,+niinku+muka+laittasin+ajatuksia+toisten+päihinKerron/kirjoitan+täällä+mitä+ajatuksia+minulle+milloin+tulee+mistäkin+aiheesta,+eli+ne+on+minun+ajatuksiani.+Sinulla+taas+on++omat+ajatuksesi,+ajattelet+omalla+tavallasi+,kuten+jossain+kohtaa+jo+toitkin+ajatuksesi+esiin,+että+sinun+mielestäsi+on+ihmisille+hyväksi+pitää+se+vuosien+takainen+narsisti+aina+mielessä.+Kun+taas+minä+ajattelen,+ettei+sellainen+ole+järkevää.+Kumpikin+käyttää+omia+aivojaan,+huomaatko+ajatellaan+eri+tavallaJoku+muu+henkilö+sitten+taas+saattaa+lukea++näitä++meidän+kommentteja+ja+ajattelee+sitten+omilla+aivoillaan,+voisiko+asia+olla+noin+kun+tuo+kirjoittaa+vai+voisko++se+asia+olla+niin+kuin+tuo+toinen+kirjoittaa.+Vai+ajatteleeko+hän+ihan+itse+ja+hänen+ajatuksensa++poikkeavat+kummankin+edellisen+kirjoittajan+ajatuksista.++Mutta+joo+ihan+yleisellä+tasolla+sanoisin,+että++jos+joku+uskoo,+että+joku+laittaa+ajatuksiaan+hänen+päähänsä,+jopa+järjestelee+niitä,+niin+ehkä+olisi+tarpeen+käydä+lääkärissä.+Toki+asialta+voi+välttyä+silläkin+tavalla,+ettei+lue+minun+kirjoituksiani,+eikä+kommentoi+niitä.+Niin+ainakin+välttää+tartunnalta+jollei+se+foliohattu+suojaa+tarpeeksi
  5. "Mikä+minussa+on,+etten+opi+muista+malleja+ja+mistä+tämä+malli+on+peräisin?+"No+tätäkin+asiaa+olen+aikoinaan+pohtinut+tälläkin+palstalla+moneenkin+kertaan.+Mutta+kun+viittasit+minuun+ja+pohdit+tuota+kysymystä+niin+vastaan+kuitenkin+,+vaikka+mitä+ilmeisemmin+olet+lukenut+tarinani+hyvinkin+tarkkaan+etten+ny+kovin+pitkiä+luentoja+enää+lähde+tässä+pitämään+vaan+laitan+ny+wikipedian+linkin,+josta+asia+käy+lyhykäisyydessään+ilmiSe+oli+lapsuudessa+opittu+selvitymiskeino+"Toimintamalli+syntyy+tyypillisesti+lapsena+vanhemman+alkoholin+väärinkäytön+seurauksena:+Lapsi+joutuu+ottamaan+vastuuta+vanhemmastaan+ja+joutuu+siksi+torjumaan+omat+tarpeensa"Mikä+tosiaan+saattaa+altistaa+hyväksikäytölle+vielä+aikuisenakin+Mitä+tulee+esiin+tuomaasi"+haukkuma"+sanaan+liittyen+entiseen+puolisooni.+Niin+tosiaan+hänellä+oli+joskus+tapana+hirveessä+humalassa+puuskahtaa,+että+"että+kun+sinä+olet+niin+saa**an+pyhä"Niin+hän+koki+tilanteen++niin,+kun+en+provosoitunut,+enkä+lähtenyt+häntä+sen+kummemmin+haukkumaan,+syystä+etten+halunnu+tilanteen+eskaloituvan+väkivaltaisemmaksi+omalla+toiminnallani.+No+sitten+kun+lähdin,+niin+en+ny+tokikaan+hänen+mielestään+enää+ollut+pyhä,+kun+lakkasin+huolehtimasta+hänen+asioistaan.+Mutta+joo,+tosiaan,++saattaa+tosiaan+käydä+niinkin,+ettei+ihan+kerrasta+opi,+kuten+tiedetään+on+ihmisiä+joilla+on+suurempi+riski+joutua+hyväksikäytetyksi+kun+on+kasvanu+sellaiseksi.Meitä+ihmisiä+on+täällä+joka+lähtöön,+on+monenlaisia+ihmiskohtaloita,+kaikki+eivät+ole+niin+fiksuja+syystä+tai+toisesta.+Mutta+tosiaan+nuokin+asiat+on+menneisyyttä+avioliittoni+päättyi+jo+90-luvun+lopussa+ja+sen+kyseenalaisen+suhteen+päättymisestäkin++on+pian+kymmenkunta+vuotta+aikaa.Että+elämä+jatkuu+kaikesta+huolimatta
  6. "Narsistikokemuksiaan+kannattaa+kerrata+että+se+säilyy+oikeanlaisena+koostumukseltaa+muistissa+eikä+aika+ala+esim.+kultaamaan+sen+sisältöä+jolloin+heppu+tulee+ja+tekee+temppunsa+uudelleen..."Niin+kyse+ei+välttämättä+ole+siittä,+että+aika+kultaisi+muistot+vaan+useinkin+saattaa+myös+käydä+niinkin,+että+matkan+varrella+saattaa+tulla+lisänneeksi+kaikenlaista,+mitä+välttämättä+ei+ole+tapahtunut+vaan+perustuu+arveluihin+ja+sitä+myöden+kuvitelmiin.+Tällaiset+palstatkin+saattavat+ruokkia+sitä,+joku+kertoo+omasta+kokemuksesta+,+niin+toinen+panee+paremmaksi,+ettei+tuo+ny+ollut+vielä+mitään.+Ikäänkuin+kilpailtaisiin+siittä+kenen+narsisti+on/on+ollut+pahin,+se+rikollinen+ja+sekopää,+joita+kyllä+maailmassa+piisaa.+Mietin+vaan,+etten+muista+että+olisit+aikojen+alussa+kertonu,+että+silloinen+kumppanisi+olisi+ollut+rikollinen,+saati+väkivaltainen+sekopää.+Ennemmin+kuvasit+silloista+kumppaniasi+tyhmäksi+ja+osaamattomaksi+ja+enimmäkseen++muistikuvani+mukaan+ongelma+piili+siinä,+että+kumppanillasi+oli+muitakin+naisia+sinun+lisäksesi,+peuhasi+puistoissa+alkkisten+naisten+kanssa+ja+sitten+oli+niitä+"hotellinpitäjiäkin",+joiden+luona+pesetti+paitanasa+ja+vietti+joulunsa+yms.+toinen+huono+asia+oli,+että+kertomasi+mukaan+silloinen+kumppanisi+havitteli+asuntoasi+ja+rahojasi,+mutta+tarina+ei+kertotunut,+onnistuiko+hän+siinä.Se,+että+jonkun+narsisti+on+rikollinen,+ei+tarkoita+että+kaikki+narsistit+ovat+rikollisia.+Sitten+taas+jos+viitataan+rikollisuuteen,+niin+jollain+lailla+pitäisi+olla+todisteita+siittä,+vähintäänkin+on+ollut+paikalla/+nähnyt+tai+henkilö+itse+kertonut+esim.+rahoittavansa+elämänsä+rikollisella+toiminnallaToisaalta+taas+jos+ummistaa+silmänsä+toisen+rikollisuudelta+niin+sitäkin+voi+miettiä+miksi+haluaa+suojella+sitä+rikollista.+Viittaan+kirjoittamaasi+kohtaan,+"mutta+siellä+missä+nph:ta+esiintyy,+moraali+on+alhaalla+ja+missä+moraali+on+alhaalla+siellä+rikollisuus+viihtyy.",+että+ovatko+ne+uhritkin+sitten+alhaisia+moraalitaan,+kun+eivät+ilmoita+rikollisesta+toiminnasta+vaan+suojelevat+sitä+narsistiaan.No+näitä+tarinoita+on+joka+lähtöön,+mutta+sen+oman+kokemuksen+mukaan+ei+ole+syytä+leimata+kaikkia+narsistejakaan+rikollisiksi,+kun+nykylainsäädännön+mukaan+ei+aviorikoskaan+enää+täytä+rikoslain++määritelmää.+Kun+maailma+on+muuttunut,+ihan+julkisestikin+jotkut+ihmiset+kertovat+suhteistaan+joissa+saattaa+olla+mukana+kaksikin+kumppania.+Sillä+joku+nimikin,+piti+tarkistaa+polyamoria.+Mitä+tulee+tuohon+takaisin+tulemiseen,+niin+sitäkin+vähän+ihmettelen,+että+miksi+se+narsisti+tulisi+takaisin.+Eiköhän+se+sinunkin+ny+tässä+vuosien+saatossa+ole+pärjäillyt++ja+pärjäilee+vastakin++ilman+sinua,+kun+kertomasi+mukaan+teiänkin+suhde+oli+viimiset+vuodet+pelkästään+seksisuhde+ja+olit+siinä+itse+niinkuin+"pomona"Että+miksi+kuvittelet,+että+hän+tulisi+takaisin?
  7. "Minkä+sinä+voisit+demonisoida+kun+et+voi+demonisoida+ketään+ihmistä?"Vastaan,+etten+tiedä.+En+ole+tutustunut+noihin+henkimaailman+asoihin+kovinkaan+paljon,+mutta+pidän+demoneita+joinain+muinaisten+tarinoiden+ilkeinä++henkiolentoihina,+enkä+ole+moiseen+henkilöolentoon+koskaan+törmnnytkään.Siitä+syystä+en+lähtisi+narsistejakaan+demonisoimaan,+korottamaan+miksikikään+ylimaalliseksi/kaikkivoipaiseksi+henkilöksi,+joita+pitäisi+pelätäNarsisti+toki+itse+voi+kuvitella+olevansa+kaikkivoipainen+,+mutta+minun+mielestäni+narsistit+ny+ovat+kuitenkin+vain+ihmisiä.+Ihmisiä+joita+koskevat+samat+lait+kuin+ketä+tahansa+muuta+ihmistä.Narsisteja+on+joka+lähtöön+riippuen+narsimin+tasosta.+Monet+elävät+tuiki+tavallista+elämää+tavallisten+ihmisten+parissa.+Joukossa+on+molemman+sukupuolen+edustajia,+mustia+ja+valkoisia,+on+tyhmiä+ja+älykkäitä+,+kauniita+ja+rumia,+rikkaita+ja+köyhiä,+töissäkäyvi+ja+työttömiä++jne.+Narsistit+koostuvat+hyvin+sekalaisesta+joukosta,+kuten+ny+ihmiset+yleensäkin.+Narsistit+syntyvät,+elävät+elämäänsä++ja+kuolevat+kuten+me+kaikki+muutkin+ihmiset.+Totta+on,+että+he+eivät+kunnoita+muita+ihmisiä,+arvoivat+toista+ihmistä+hyödyn+näkökulmasta.+Käyttävät+ihmistä++härskiksi+hyväkseen,+mutta+niinhän+ihmiset+tekevät+joko+pienemmässä+tai+isomassa+mittakaavassa.+Onneksemme+enää+elä+siinä+maailmassa+jolloin+ihmisiä+poltettiin+noitin+roviolla+tai+yritettiin+ajaa+riivaajia+ihmisistä+keinolla+jos+toisella.+Onneksi+on+enemmän+tietoa,+sivistystä++ja+inhimillisyyttä.+Ymmärrämme+lopulta+me+ihmiset+olemme+ihmisinä+kuitenkin+hyvin+samankaltaisia,+asuinpaikasta+ja+ihon+väristä+huolimatta.+Ihminen+tuomitaan+teoista,+ei+siksi+että+hän+on+olemassa
  8. "Esineellistäminen+ja+dehumanisointi,+sehän+on+yksi+vihan+ilmaus+sekin"Niin+mielestäni+nuo+termit+liittyvät+oleellisena+osana+narsismiin.+Jotenkin+ajattelsin+niin,+että+narsistit+ovat+jonkin+sortin+ihmisvihaajia+syystä+ettei+tunne+kuuluvansa+joukkoon.+Muilla+ihmisillä+jotain+joka+häneltä+puuttuu.+Kun+esineellistää+ihmisen,+ei+tarvitse+välittää+sen+kummemmin+siittä+ihmisestä+ja+sen+tunteista.+Eihän+se+ihminen+merkitse+mitään,+ei+sillä+ole+arvoa.+Mutta+no,+narsistitkin+ovat+vain+ihmisiä,+heitä+ei+tosiaankaan+ole+syytä+sen+kummemmin+demonisoida,+saati+laittaa+samaan+nippuun.+Mutta+niin+vaan+tehdään,+ehkä+joillain+ihmisillä+on+kovin+mustavalkoinen+kuva+ihmisistä+ja+elämästä.+Jos+et+ole+puolellamme,+olet+meitä+vastaan.+Vaikka+todellisuudessa+meitä+ihmisiä+on+joka+lähtöön+ja+pelkästään+hyvää+ihmistä+ole+olemassakaan.+Meissä+jokaisessa+on+mahdollisuus+myös+pahuuteen.+Maailmassa+on+paljon+ihmisiä+ja+asioita+jotka+eivät+ole+pelkästään+hyväksyttäviä+tai+tuomittavia,+hyviä+tai+pahoja.+On+paljon+kaikenlaista+siltä+väliltäToki+ydinkysyms+on+siinäkin,+pystyykö+ihminen+muuttumaan.+Mitä+tulee+raiskaajiin+yms.,+niin+onhan+se+ensimmäinen+ajatus+heti,+että+munat+pois+ja+hirteen.+Mutta+no+onneksi+minun+ei+tarvitse+noista+asioista+päättää+ja+on+kyetty+luomaan+jonkinlaiset+lait+joiden+puitteissa+tekijät+tuomitaan.+Toki+siinä+samalla+toivoisi,+että+myös+uhrille+olisi+tarjolla+apua.Mutta+kun+tässä+elämää+on+eletty+kantilta+jos+toiselta+ja+kuultu+monenlaisia+ihmiskohtaloita.+Niin+hämmästyttävää+on+myös+ihmisen+kyky+selvitä+vaikeistakin+kokemuksista+niin,+että+eläminen+tuntuu+kaikesta+huolimatta++elämisen+arvoiselta.
  9. "tuota+jäin+pohtimaan,+että+oliko+se+kokonaan+hänen+syy,+kotoako+sinut+haki+?"No+yleensäkin+ihmissuhteet+ovat+kahden+kauppa,+jossa+molemmat+osapuolet++tekee+omat+valintansa+ja+kantaa+niistä+vastuun,+myös+niistä+vääristäkin+valinnoistaan.Mitä+tulee+siihen+suhteeseeni+joka+minut+tämän+aiheen+piiriin+toi,+niin+kyseessä+ei+ollut+kenenkään+puoliso.+Hänellä+oli+vakituisempi+seurustelukumppani+kyllä,+mutta+eivät+asuneet+yhdessä.+Edelleen+minun+ja+tuon+silloisen+seurustelukumppanin+lisäksi+hänellä+oli+samanaikasesti+muitakin+suhteita.Mitä+tulee+mainitsemaasi++moniin+ottamisiin,+niin+silloin+aikoinaan+hän+oli+vasta+toinen+mies+minun+elämässäni.+Mitä+tulee+imarteluihin,+yleensäkin+narsistisuhteisiin+niin+jos+vähänkin+olet+tutustunut+narsismi+aiheeseen,+niin+se+on+hyvin+tyypillinen+alku+suhteille.+Kun+ei+ole+ole+sellaiseen+tottunut,+niin+sitä+kun+ei+tiedä+että+kaikki+se+alun+hyvä+on+vaan+pelkkää+teatteria+ja+petkutusta.+Vaikka+näistä+asioista+nykyään+puhutaan+paljon+julkisuudessakin+niin+siltikin+monet+lähettävät+sitä+rahaakin,+uskovat+satuihin.+Niin+miehet+kuin+naisetkin.+Että+tosiaan+jotkut+asiat+oppii+vasta+kantapään+kautta.+Mutta+joo,+mulla+noista+ajoista+on+jo+niin+pitkä+aika,+kuten+varmaan+huomasit+että+kommentti+johon+vastasit+oli+v-15+ja+silloinkin+noista+ajoista+oli+jo+jokunen+vuosi+mennyt.+Nykyään+sekin+juttu+on+itsellä++jo+jäänyt+osaksi+mennyttä+elämää.+Mutta+näyttää+se+kuitenkin+kiinnostavan+aina+joitakuita+ja+aiheuttaa+pohdintaa