Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Omat+kokemukseni+köyhyydestä+ja+sossuun+asiakkuudesta+on+koko+lapsuusajalta+60-70+luvun+puoli+väliin.++Toisen+kerran+90+-luvun+laman+tiimoilta,+avieron+jälkeisestä+ajasta,+vasta+v.+2009+olen+alkanut+päästä+ns.+jaloilleni+talouden+suhteen,+että+yksi+työ+riitti,+eikä+tarvinnut+enää+jatkuvasti+ottaa+ns,+kulutusluottoa,+jota+tarvitsin+ihan+peruselämiseen.+
Ns.+päähän+potkituksi/toisen+luokan+kansalaiseksi++en+ole+koskaan+kuitenkaan+itseäni+tuntenut,+vaikka+välillä+rankkaakin+on+ollut.+Toki+mulla+on+ollu+lapset+joiden+vuoksi+kannatti+yrittää+ja+kaiketi+perusluonne+sellainen.+
Ihan+lapsuudesta+mulla+on+ollu+voimabiisinä+"harva+meistä+on+rautaa",+erityisesti+kohta+"minä+taivu+en+koskaan,+tahdon+vain+yrittää",+mutta+avioliittoni+loppumetreillä++käsitin+kuitenkin,+et+ehkä+kuitenkin+kestän+vähän+paremmin+jos+opettelemaan+taipumaan,+etten+katkea.+
Mikä+mahdollisti+sen,+että+kykenin+myös+hakemaan+ja+ottamaan+apua+vastaan.+
Tosiaan+olen+ollut+avunsaajana+ja+myös+avunantajana.+Joutunut+itsekin+hakemaan+eu-ruoka+paketteja,+mutta+ollut+myös+niiden+kuormien+purkajana+ja+jakamassa+niitä.+Työttömyysaikoina+toiminut+aktiivisesti+työttömien+yhdistyksessä,+myös+tukihenkilönä+mielenterveyskuntoitujien+parissa.+Tilapäisen+kodin+tarjonnut+yhdelle+lapselle+omieni+lisäksi.+
Nykyinen+mottoni+on+jotain+sellaista,+et+jokainen+joka++apua+saa+tajuu+sitä+myös+antaa.+Aina+kannattaa+yrittää,+lähteä+pois+sieltä+kotoa,+ihmisten+pariin,+antamaan+itsestään++ja+vaalia+sitä+toivon+kipinää.+
Jo+pelkkä+toisen+huomiominen,+kuuntelu+ja+keskustelu+saattaa+olla+merkityksellinen,+antaa+sen+toivon+kipinän,+että+inhimillisyyttä+vielä+on+olemassa.
02.12.2018 12:43
Niin,+usein+sitten+saattaa+tulla+eteen+tilanne,+että+se+asunnon+joutuu+myymään+siinä+kuin+sen+autonkin+jos+se+auto+ei+ihan+välttämätön+ole.+
Myös+säästöt+pitää+käyttää+ensin,+toimeentulotuki+kun+on+se+viimesijainen+vaihtoehto+kun+muuta+ei+ole.++Jos+on+paljon+laskuja+rästisä,+niin+niiitäkään+ei+"sossu"+hevin+lähde+makselemaan.
Moni+sitten+hakee+apua+dikaonia+toimistosta,+josta+juurkin+saattaa+saada+laskujen+maksamiseen.+Mutta+kyllä+sielläkin+sitten+pyritään+kartoittamaan+se+kokonaistilanne.++Yhdessä+mietitään+keinoja+tilanteen+korjaamikseksi.
02.12.2018 12:19
Kyllä+joo+terveyskeskukset+ovat+kovasti+ylikuorimitettuja,+että+sieltä+tosiaan+pyritään+kotiuttamaan+mahd.+nopeasti,+et+sitten+ollaan+omaisten+ja+kotisairaanhoidon+varassa.+
+Ja+nykyään+on+mahdollisuus+myös+kotisairaalahoitoon,+mutta+se+yleensä+vaatii+omaisen/läheisen++panosta+ts.+että+joku+on+paikalla+sen+24/7
Harva+kuitenkaan+haluaa+niissä+tilanteissa+kovin+paljon+yksin+olla+jos+kyse+on+vakavasta+sairaudesta.+Että+jos+läheisistä+ole+apuja+niin+joutuu+sen+hoitajan+itse+palkkaamaan.+
Myös+usein+saattaa+kuitenkin+käydä+niin,+et+ihan+loppumetreillä+kuitenkin+halutaan+sairaalaan+jos+tilannetta+ei+kotona+pysytytä+hallitsemaan.+
Nykyäänhän+jo+perusterveydenhuollossakin+tehdään+kotikäyntejä,+kotisairaanhoito+käy+laittamassa+iv-antibioottteja+ihan+työikäisillekkin.+
Mitä+tulee+sitte+kenenkin+"viime+vaiheisiin,"+tai+hoitoon+vakavan+sairastumisen+sattuessa.+
Niin+niistä+asioista+kannattaa+tosiaan+puhua+läheisten+kanssa+hyvissä+ajoin+vielä+kun+pystyy+puhumaan+ja+harkitsemaan.+Esim.++aivoinfartikin+saattaa+tulla+niin+yllätten,+et+ne+asiat/missä+haluaa+itseään+hoidettavan+ei+ole+enää+itsen+päätettävissä.+
Että+se+hoitotahto+kannattaa+tehdä+vielä+kun+siihen+kykenee+ja+toivoa+et+omaiset/läheiset+haluavat+sit+toimittavan+sen+mukaan.+
Loppusi+viittaa+johonkin+mistä+minulla+ei+tietoa
02.12.2018 12:08
Kyllä+joo+toimeentulotukea+haettaessa+pitää+olla+tiliote,+mistä+nähdään+tulot+ja+näkyyhän+siinä+menotkin+jos+ei+käytä+käteistä.+
Mutta+hieman+omituista+juttua+kyllä+nyt+on,+kun+tuosta+toimeentulotuestakin+omat+säädökset,+mitkä+menot+otetaan+huomioon+ja+periaatteessa+se+on+yksinkertaista+matematiikkaa,+
"Jos+laskelmassa+huomioidut+menot+ovat+tuloja+suuremmat,+hakijalle+maksetaan+erotuksen+suuruinen+toimeentulotuki."
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
Olen+tosiaan+itsekin+hakenut+ja+saanut+toimeentulotukea+jonkun+kerran,+silloin+aikoinaan+eron+jälkeen.+
Mutta+toki+töissäkäynti+vaikuttaa+siltä+osin,+etten+paria+kertaa+enempää+saanut.+Tai+olisin+saanut,+mutta+se+olisi+peritty+takaisin+palkasta.++
Että+aikas+monta+vuotta+siinä+kyllä+tuli+elettyä+alle+köyhyysrajan,+kun+samassa+taloudessa+oli+vielä+kaksi+alaikäistä.+
Katoin+ny+tuolta+Kelan+sivuilta+et+näköjään+sanomalehden+tilauskin+näyttää+vieläkin+olevan+mukana,+kun+silloin+aikoinaan+mietin,+et+miten+helkkaris+semmoseen+on+varaa+jos+sossun+luukulla+joutuu+käymään.+
Mut+tosiaan+oudon+kuuloista+on,+et+jos+tukea+alennetaan+jos+sattuu+tilille+tulla+muutama+euro+tai+rahaa+menee+johonkin+muuhun+esim.+noihin+piilolinsseihin.+
Eri+asia+sitten+toki+on+jos+antaa+toiselle+rahaa+ja+sitten+haluaa+ikäänkuin+kelan+korvaavan+sen+toiselle+annetun+rahan,+kun+toimeentulotuki+on+kuitenkin+tarkoitettu+hakijan+omiin+tarpeisiin.+
Vanhemmat+toki+antavat+rahaa+lapsilleen+,+myös+köyhätkin+vanhemmat,+mutta+silloin+antaa+niinkuin+omastaan,+tyytyy+itse+vähempään.
Mitä+tulee+tuohon+poiuun+niin+pidän+hänenkin+tilannettaan+outona.+Hän+on+laajasti+tuonut+esiin+sairauksiaan+ja+vammaisuuttaan+niin+tuntuu+tosi+oudolta+ettei+hän+ole+eläkkeellä.+
Pakostakin+sitten+sitä+syytäkin+pohtii+jolloin+jäljelle+jää+ajatus,+että+todennäköisesti+hän+ei+juurikaan+ole+käynyt+tutkimuksissa,+hänen+sairauksiaan+ja+vammojaan+ei+ole+lääkäri+todentanu,+hänellä+ei+ole+virallisia+diagnooseja.+
Millään+muulla+tavalla+en+voi+tuota+asiaa+ymmärtää,+jos+ajattelee+et+on+asperger,+hän+on+liikuntavammainen,+ajoittain+halvauskohtauksia+ja+lukematon+määrä+muita+aivoperäisiä+oireita.+
Mutta+joo,+sitten+tullaan+siihen+itsemääräämisoikeuteen,+ketään+ei+voi+pakottaa+lääkärin+diagnosoitavaksi+et+sais+eläkettä,+kun+ikä+ei+vielä+riitä+vanhuuseläkkeeseen.+
Että+osaksi+kyse+saattaa+olla+poiun+omasta+valinnasta
Mutta+oli+niin+tain+näin.+niin+poiun+jutut+on+osin+ristiriitaisia,+useaan+otteeseen+hän+maininnut+et+on+laittanut+luureihin+paljonkin+rahaa,+mistähän+sitten+ne+rahat+on+saatu
Mitä+tulee+"yllätyslaskuihin",+niin+ne+kaiketi+liittyvät+kodinkoneiden+hajoamisiin+tai+sairaudenhoitokuluihin+ja+ainakin+mun+tietojen+mukaan+niitä+on+kustannettu+harkinnanvaraisesta+toimeentulotuesta.+
Edelleen+jos+henkilöllä+on+säästöjä+tai+omaisuutta+niin+se+pitäisi+realisoida,+esim+myydä+asunto.+Että+kuulostaa+oudolta+tuokin+ettei+saisi+myydä+mitään+saadakseen+ruokaa,+saati+yrittää+mitään+pelastaakseen+henkensä
Ne+taas+on+niitä+valintakysymyksiä,+esim.+alkkiksethan+usein+myyvät+jopa+kengät+jalastaan,+voidakseen+ostaa+viinaa,+mutta+ei+se+ihan+niinkään+mene+et+heti+perään+sais+maksusitoutumuksen+uusiin+kenkiin.+
Tämmöstä+tuli+tähän+kohtaan.+Sitä+voi+itsekukin+sit+miettiä+ja+laskeskella+et+kuin+paljon+sitä+tarvitsee+rahaa+ns.+peruselämiseen+tai+mihin+se+raha+menee.+
Näin+vanhana+kun+ny+suurinpiirtein+"kaikki+on+hankittu",+ni+aikas+vähällä+tulee+toimeen,+kun+ei+omista+autoa,+eikä+sitä+sanomalehteäkään+ole+tullu+tilattua.+
Se+mikä+täs+iäs+harmittaa,+et+aikonaan+työeläke+alkoi+karttua+vasta+23+vuotiaana,+et+kuutisen+vuotta+työelämässä+meni+siltä+osin+ns+"mopen+perseeseen",+ettei+kovin+mittavaa+eläkettä+ole+kertynyt,+et+eläkeellä+sit+joutuu+taas+kitkuttamaan+kunhan+ny+viä+muutaman+vuoden+jaksaa+töis+käydä.
01.12.2018 16:35
Niin+edelleen,+laitas+linkki+niihin+tiettyihin+virallisiin+nettisivustoihin+mistä+pääsen+opiskelemaan,+jos+ne+ovat+jotain+muuta+kuin+Kelan+sivustoja,+josta+minä+tietoni+hankin+niin+eläkkeistä+kuin+yhteiskunnan+tuistakin.
30.11.2018 23:26
En+väitä+tietäväni+mitään,+enemmänkin+vaan+epäilen,+ettet+ole+ihan+sitä+mitä+sanot+olevasi.+
Sen+vuoksi+kysynkin,+kun+aiemmin+olet+antanut+ymmärtää+et+olet+eläkkeellä+ja+nyt+puhut+joistain+tuista.+
Mistä+jälkimmäisestä+voi+päätellä+että+saatat+elää+ilmeisesti+perustoimeentulotuella.+Joka+sekin+ihmetyttää+kun+sinulla+on+mittava+määrä+sairauksia+ja+vaivoja,+että+mikset+ole+eläkkeellä
Molemmat+asiat+niin+eläkkeet+kuin+yhteiskunnan+tuetkin+ovat+julkista+asiaa+ja+ne+määrittyvät+tietyllä+tavalla+ja+niihin+liittyvät+lait+ja+asetukset+koskevat+myös+sinua.
30.11.2018 23:17
Ahas,+lähdit+saivartelemaan+ja+vääntelemään+yksityiskohdista
Kyllä+joo+monillakin+on+tummat+silmänaluset+luonnostaan,+mut+ne+saattavat+kieliä+myös+valvomisesta.+
Mutta+edelleen+tarkkanäköiset+saattavat+nähdä+toisen+ihmisen+ilmeistä,+eleistä++ja+kehonkielestä+milloin+toinen+valehtelee.+
Laihtumisen+huomaa+myös+kyllä+jos+asiakas+on+tuttu,+käyntejä+on+useita.
30.11.2018 23:00
olen+ymmärtänyt+että+olet+eläkkeellä,+enkä+ymmärrä+mistä+tuista+ny+puhut.+Kun+laitoinkin+jo+et+eläkkeelläkin+ollessa+voi+ansaita+jonkin+verran
30.11.2018 22:37
Niin+kuten+sanoin+omaakin+kokemusta+on,+aikoinaan+asumistuen+suhteen,+kun+sitä+sitten+perittiin+takaisin+kun+tuloni+olivat+suuremmat+kuin+silloin+kun+se+oli+määritelty.+
Mutta+en+minä+ny+kokonaisuudessa+kuitenkaan+miinukselle+jäänyt+pitkässä+juoksussa+,+mielestäni+kuitenkin+työnteko+kannattaa+aina.+
Se+taas+on+eri+juttu+jos+ei+kykene+töihin,+mutta+mun+käsittääkseni+eläkkettä+ei+vähennetä+satunnaisista+tuloista+ja+tosiaan+asumistuessakin+on+alin+tuloraja.++
Perustoimeentulotuki+taas+on+yksinelävällä+hiukka+vaille+viis+sataa+ja+siihen+täysiasumistuki+päälle.++En+usko+siittä+vähennettävän+mitään+vaik+sen+kolmekymppiä+jostain+tienaiskin.
30.11.2018 22:35
Se+on+toki+totta,+että+hallitus+on+leikannut+kaikkien+pienituloisimmalta,+mutta+minua+ny+kummastuttaa++tuo+sinun+väitteesi,+että+köyhillä+jokainen+hankittu++euro+vähennetään+tuista.
30.11.2018 22:25
Oletko+sinä+eläkkeellä+vai+pitkäaikaistyötön
30.11.2018 22:18
Laitas+tänne+linkkiä+niistä+sivuista+jotka+koskevat+sinun+tilannettasi.
30.11.2018 22:17
En+elä,+vaan+köyhyys+on+ollut+jossain+vaiheessa+elämää+minunkin+arkeani.+
Sen+vuoksi+tiedänkin+näistä+asioista+jotain+ja+kuulisin+mieluusti+miksi+sinulta+miinustetaan+tuloja,+jos+et+edes+kuulu+noihin+aktiivimallilaisiin,+ole+työtön+työnhakija.
30.11.2018 22:15
Mitä+tuohon+tulee+
Niin+kaupan+kassat+eivät+enää+hetken+päästä+muista+sinua,+saati+nimeäsi+jollet+asu+niin+pienellä+paikkakunnalla,+että+kaikki+tuntee+toisensa+ilman+henkilötodistustakin.+
Minäkin+olen+ostanut+ruokaa+tuollaisella+lapulla,+enkä+kokenut+et+se+olis+ollu+sen+kummempi+juttu.+Kassaneiti+tunnisti+minut+kyllä,+kun+olin+ollut+työntekijänäkin+ko.+kaupassa
+Sen+verran+toki+vaivasi+alkuun,+et+en+ollut+sitä+itse+hakenut/anonut+vaan+joku+muu+oi+ilmoittanut+minut+avun+saajaksi.+Nimelläni+varustettu+kirjekuori++ja+maksusitoumus+löytyi+postilaatikosta.
30.11.2018 22:12
"Nimenomaan+VAIN+kaikkein+pienituloisimmilta+miinustetaan+joka+euro+jonka+hankkii+itse."
Laitas+jotain+faktaa+tuohon+tai++kerro+omasta+tapauksestasi,+milloin+ja+miksi+sinun+tulojasi+on+vähennetty
Viime+päivinä+toki+tuo+otsikko+on+ollut+esillä,+mutta+kyse+on+ollut+aktiivimallista+ja+työttömyysturvasta.++
Oletan+ettei+ne+koske+sinua
30.11.2018 22:03
Tuokaan+ei+ole+totta.+
Diakonia+auttaa+monella+tapaa,+välttämättä+ei+tosiaan+rahaa+saa+käteen,+mutta+he+maksavat+myös+laskuja,+joka+käytössä+tapahtuu+niin,+et+viet+laskut+sinne+ja+he+maksavat+ne+siellä.+
Toki+sielläkin+tehdään+sitä+kartoitusta,+että+onko+hakenut+niitä+avustuksia+joihin+on+oikeus,+myöskin+keskustellaan+siitä+miten+vaikeaan+tilanteeseen+on+päädytty.
Monella+nykyään+syynä+on+sairaudet+ja+lääkkeiden+kallistuminen
30.11.2018 20:24
Niin,+en+tiedä+tapaustasi,+mutta+on+olemassa+tietyt+rajat+ja+kiteerit+ja+toki+kaikki+vaikuttaa+kaikkeen.
Mutta+ei+kaikkien+pienituloisilla.+
Oletan+että+saat+kansaneläkettä+jonka+määrä+on+yksinasuvalla+vähän+päälle+600+euroa+ja+siihen+lisää++sen+verran,+että+pääset+ns.+takuueläkkeeseen+määrään+joka+on+775+euroa+ja+risat
Lisäksi+saat+asumistukea+lähes+täysmääräisesti+kun+yksinasuvan+alin+raja+on+hiukka+päälle+700+euroa+jolloin+ei+ole+enää+perusomavastuuta.+
Toki+voi+olla+niinkin,+et+saat+jotain+muutakin+eläkettä,+esim,+tapaturma+tai+vammaisuuden+perusteella+joka+saattaa+vähentää+kansaneläkkeesi+määrää,+mutta+takuueläke+varsmistaa+sen,+että+loppusumma+on+kaikille+sama.++
Takuueläkettä+eivät+pienennä
++++eläkettä+saavan+hoitotuki
++++rintamalisä
++++eläkkeen+lapsikorotus
++++ansiotulot
++++pääomatulot
++++omaisuus
++++kunnan+maksama+omaishoidon+tuki.
En+usko,+että+mainitsemasi+30+euroa+vaikuttaa+mitenkään+tuloihisi,+eikä+satunnaiset+tulot+vaikuta+asumistukeen.+Myöskään+toimeentulotukea+ei+lasketa+tuloksi.+
Ei+asia+sitten+on+toki+jos+tulosi+nousevat+huomattavasti.
https://www.kela.fi/takuuelake
https://www.kela.fi/tulot-jotka-eivat-vaikuta-asumistukeen
30.11.2018 20:19
Jaa+en+ole+törmännyt+moiseen+ohjeistukseen,+tarkoitin+enemmänkin,+et+kysyjä+ikäänkuin+tutkailee+samalla+avunhakijaa.+
Monet+ovat+tarkkanäköisiä+ja+huomaavat+milloin+toinen+valehtelee.
+Samoin+ulkoinen+olemus+saattaa+paljastaa+totuuden,+jos+asiakas+on+esim.+laihtunut+silmin+nähden,+vaatteet+roikkuu+päällä+ja+silmien+alla+tumman+varjot.+
Tälläsistä+asioista+kun+voi+päätellä+että+ehkei+asiakkaalla+ole+kaikki+ookoo
Mitä+sitten+tulee+rahan+tarpeeseen+jos+se+on+syynä,+niin+yhdessä+sitten+pohditaan+mistä,+millä+tavoin+tilanne+helpottuisi.+Kartoitetaan+mahdollisuus+saada+esim.+toimeentulotukea+ja+ohjataan+hakemaan+apua+esim.+diakonia+toimistosta.
30.11.2018 19:54
En+ny+oikein+ymmärrä+höpötystäsi+ettei+mukamas+itse+saisi+rahaa+hankkia.
Nykyäänhän+saa+tienata+300+euroa+kuussa+ilman+että+työttömyysturva+pienenee.+
Vanhus+eläkkeellä+saa+myös+myös+tienata+miten+paljon+haluaa.
Työkyvyttömyys+ja+osa-aika+eläkkeellä+n+jotain+rajoituksia,+mutta+ei+rahan+ansaitseminen+kielletty+ole,+mitä+ny+yrität+ikäänkuin+väittää
https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/elakkeensaajalle/tyonteko-elakkeella/
30.11.2018 15:45
Sivusta+huomautan
Jo+ajat+sitten+toimeentulotuki+on+maksettu+asiakkaan+tilille,+jos+ei+ole+syytä+epäillä+että+hän+käyttää+sitä+väärin+tai+hallitse+rahankäyttöään.+
Lappusysteemi+oli+aikansa+tuote,+leima+päällä+ei+alkoholia+ja+tupakkaa
30.11.2018 15:34
40 / 223