Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Omat+kokemukseni+köyhyydestä+ja+sossuun+asiakkuudesta+on+koko+lapsuusajalta+60-70+luvun+puoli+väliin.++Toisen+kerran+90+-luvun+laman+tiimoilta,+avieron+jälkeisestä+ajasta,+vasta+v.+2009+olen+alkanut+päästä+ns.+jaloilleni+talouden+suhteen,+että+yksi+työ+riitti,+eikä+tarvinnut+enää+jatkuvasti+ottaa+ns,+kulutusluottoa,+jota+tarvitsin+ihan+peruselämiseen.+Ns.+päähän+potkituksi/toisen+luokan+kansalaiseksi++en+ole+koskaan+kuitenkaan+itseäni+tuntenut,+vaikka+välillä+rankkaakin+on+ollut.+Toki+mulla+on+ollu+lapset+joiden+vuoksi+kannatti+yrittää+ja+kaiketi+perusluonne+sellainen.+Ihan+lapsuudesta+mulla+on+ollu+voimabiisinä+"harva+meistä+on+rautaa",+erityisesti+kohta+"minä+taivu+en+koskaan,+tahdon+vain+yrittää",+mutta+avioliittoni+loppumetreillä++käsitin+kuitenkin,+et+ehkä+kuitenkin+kestän+vähän+paremmin+jos+opettelemaan+taipumaan,+etten+katkea.+Mikä+mahdollisti+sen,+että+kykenin+myös+hakemaan+ja+ottamaan+apua+vastaan.+Tosiaan+olen+ollut+avunsaajana+ja+myös+avunantajana.+Joutunut+itsekin+hakemaan+eu-ruoka+paketteja,+mutta+ollut+myös+niiden+kuormien+purkajana+ja+jakamassa+niitä.+Työttömyysaikoina+toiminut+aktiivisesti+työttömien+yhdistyksessä,+myös+tukihenkilönä+mielenterveyskuntoitujien+parissa.+Tilapäisen+kodin+tarjonnut+yhdelle+lapselle+omieni+lisäksi.+Nykyinen+mottoni+on+jotain+sellaista,+et+jokainen+joka++apua+saa+tajuu+sitä+myös+antaa.+Aina+kannattaa+yrittää,+lähteä+pois+sieltä+kotoa,+ihmisten+pariin,+antamaan+itsestään++ja+vaalia+sitä+toivon+kipinää.+Jo+pelkkä+toisen+huomiominen,+kuuntelu+ja+keskustelu+saattaa+olla+merkityksellinen,+antaa+sen+toivon+kipinän,+että+inhimillisyyttä+vielä+on+olemassa.
  2. Kyllä+joo+toimeentulotukea+haettaessa+pitää+olla+tiliote,+mistä+nähdään+tulot+ja+näkyyhän+siinä+menotkin+jos+ei+käytä+käteistä.+Mutta+hieman+omituista+juttua+kyllä+nyt+on,+kun+tuosta+toimeentulotuestakin+omat+säädökset,+mitkä+menot+otetaan+huomioon+ja+periaatteessa+se+on+yksinkertaista+matematiikkaa,+"Jos+laskelmassa+huomioidut+menot+ovat+tuloja+suuremmat,+hakijalle+maksetaan+erotuksen+suuruinen+toimeentulotuki."https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihinOlen+tosiaan+itsekin+hakenut+ja+saanut+toimeentulotukea+jonkun+kerran,+silloin+aikoinaan+eron+jälkeen.+Mutta+toki+töissäkäynti+vaikuttaa+siltä+osin,+etten+paria+kertaa+enempää+saanut.+Tai+olisin+saanut,+mutta+se+olisi+peritty+takaisin+palkasta.++Että+aikas+monta+vuotta+siinä+kyllä+tuli+elettyä+alle+köyhyysrajan,+kun+samassa+taloudessa+oli+vielä+kaksi+alaikäistä.+Katoin+ny+tuolta+Kelan+sivuilta+et+näköjään+sanomalehden+tilauskin+näyttää+vieläkin+olevan+mukana,+kun+silloin+aikoinaan+mietin,+et+miten+helkkaris+semmoseen+on+varaa+jos+sossun+luukulla+joutuu+käymään.+Mut+tosiaan+oudon+kuuloista+on,+et+jos+tukea+alennetaan+jos+sattuu+tilille+tulla+muutama+euro+tai+rahaa+menee+johonkin+muuhun+esim.+noihin+piilolinsseihin.+Eri+asia+sitten+toki+on+jos+antaa+toiselle+rahaa+ja+sitten+haluaa+ikäänkuin+kelan+korvaavan+sen+toiselle+annetun+rahan,+kun+toimeentulotuki+on+kuitenkin+tarkoitettu+hakijan+omiin+tarpeisiin.+Vanhemmat+toki+antavat+rahaa+lapsilleen+,+myös+köyhätkin+vanhemmat,+mutta+silloin+antaa+niinkuin+omastaan,+tyytyy+itse+vähempään.Mitä+tulee+tuohon+poiuun+niin+pidän+hänenkin+tilannettaan+outona.+Hän+on+laajasti+tuonut+esiin+sairauksiaan+ja+vammaisuuttaan+niin+tuntuu+tosi+oudolta+ettei+hän+ole+eläkkeellä.+Pakostakin+sitten+sitä+syytäkin+pohtii+jolloin+jäljelle+jää+ajatus,+että+todennäköisesti+hän+ei+juurikaan+ole+käynyt+tutkimuksissa,+hänen+sairauksiaan+ja+vammojaan+ei+ole+lääkäri+todentanu,+hänellä+ei+ole+virallisia+diagnooseja.+Millään+muulla+tavalla+en+voi+tuota+asiaa+ymmärtää,+jos+ajattelee+et+on+asperger,+hän+on+liikuntavammainen,+ajoittain+halvauskohtauksia+ja+lukematon+määrä+muita+aivoperäisiä+oireita.+Mutta+joo,+sitten+tullaan+siihen+itsemääräämisoikeuteen,+ketään+ei+voi+pakottaa+lääkärin+diagnosoitavaksi+et+sais+eläkettä,+kun+ikä+ei+vielä+riitä+vanhuuseläkkeeseen.+Että+osaksi+kyse+saattaa+olla+poiun+omasta+valinnastaMutta+oli+niin+tain+näin.+niin+poiun+jutut+on+osin+ristiriitaisia,+useaan+otteeseen+hän+maininnut+et+on+laittanut+luureihin+paljonkin+rahaa,+mistähän+sitten+ne+rahat+on+saatuMitä+tulee+"yllätyslaskuihin",+niin+ne+kaiketi+liittyvät+kodinkoneiden+hajoamisiin+tai+sairaudenhoitokuluihin+ja+ainakin+mun+tietojen+mukaan+niitä+on+kustannettu+harkinnanvaraisesta+toimeentulotuesta.+Edelleen+jos+henkilöllä+on+säästöjä+tai+omaisuutta+niin+se+pitäisi+realisoida,+esim+myydä+asunto.+Että+kuulostaa+oudolta+tuokin+ettei+saisi+myydä+mitään+saadakseen+ruokaa,+saati+yrittää+mitään+pelastaakseen+henkensäNe+taas+on+niitä+valintakysymyksiä,+esim.+alkkiksethan+usein+myyvät+jopa+kengät+jalastaan,+voidakseen+ostaa+viinaa,+mutta+ei+se+ihan+niinkään+mene+et+heti+perään+sais+maksusitoutumuksen+uusiin+kenkiin.+Tämmöstä+tuli+tähän+kohtaan.+Sitä+voi+itsekukin+sit+miettiä+ja+laskeskella+et+kuin+paljon+sitä+tarvitsee+rahaa+ns.+peruselämiseen+tai+mihin+se+raha+menee.+Näin+vanhana+kun+ny+suurinpiirtein+"kaikki+on+hankittu",+ni+aikas+vähällä+tulee+toimeen,+kun+ei+omista+autoa,+eikä+sitä+sanomalehteäkään+ole+tullu+tilattua.+Se+mikä+täs+iäs+harmittaa,+et+aikonaan+työeläke+alkoi+karttua+vasta+23+vuotiaana,+et+kuutisen+vuotta+työelämässä+meni+siltä+osin+ns+"mopen+perseeseen",+ettei+kovin+mittavaa+eläkettä+ole+kertynyt,+et+eläkeellä+sit+joutuu+taas+kitkuttamaan+kunhan+ny+viä+muutaman+vuoden+jaksaa+töis+käydä.