16.9. hs:ssä todettiin, ettei hoitoalalla enää ole empatiaa.
Tietenkään ei tarvitse olla äärimmäisen uhrautuvainen, erityisherkkä tms, mutta normaali kyky tuntea empatiaa. Miksi tunnekylmät ihmiset hakeutuvat hoitajiksi?
Onko kyseessä kuviteltu valta, vai toive että itse muuttuisi jotenkin paremmaksi? Nuorena 90-luvulla vielä, kovikset opiskeli jotain muuta.
Hyvä että aika ja asiat menee eteenpäin ja puhutaan terveestä itsetunnosta. Päsmäreitä on ollut tälläkin alalla aina, mutta työtovereita kiusannut saattoi silti olla asiallinen potilaita kohtaan.
Eksyin lukemaan vauva-lehden palstaa ja kauhistuin miten halvalta nuorten naisten arvomaailma vaikuttaa.
En sano että kaikki olisivat narsisteja, mutta tunnekylmyys on jotenkin lisääntynyt. Se ja vallanhalu on hyytävä yhdistelmä.
empatiakyvyttömyys hoitoalalla
170
2624
Vastaukset
- 87697697
Hoitoalan empatiakyvyttömyys on minulle tuttua vain potilaan ja omaisen näkökulmasta. Omalla alallakin olen usein ällistynyt nimenomaan naisten pirullisesta laskelmoivuudesta ja sanallisesta raakuudesta. Äidit ja isoäidit kiusaavat puolustuskyvyttömiä. Vuoronperään he tosin liittoutuvat toisiaankin vastaan ja väliin taas ovat hyvää pataa löydettyään yhteisen vihollisen. Nuori äiti voi lausua ääneen mielipiteensä, jonka mukaan koulukiusatut lapset ovat itse syyllisiä kiusaamiseen. Aika on muuttunut niin, että karkea käytös ja sanat vain vahvistavat sanojan mainetta reippaana, pystyvänä ihmisenä. Parikymmentä vuotta sitten tuollaista käytöstä vielä hävettiin.
- Temppskukkuu
Koulukiusaaminen? Vitut, ko isät opettaa pojilleen sellaset kikat, et ämmämäinen kiusaaminen loppuu. Ja samalla pitää huolen omistaan niin, ettei niistä tule kiusaajia.
Välillä oikeesti suututtaa ja harmittaa lukea tän palstan vähä-älyistä läppää narsismista.
- herkkis66
Tuollainen käytös on varmaankin lisääntynyt. Onhan siitä tutkimuksia että narsistiset häiriöt ovat lisääntyneet. Siinä varmaan osasyy mielenterveysongelmienkin kasvamiseen. On järkyttävää herkkänä ihmisenä huomata ihmisten kovuutta ja tunteettomuutta ja saa itsekin tehdä itsensä kanssa töitä ettei ala itsekin muuttumaan. Kyllä asenneilmapiiri vaikuttaa ihan meihin kaikkiin. Itse en enää ymmärrystä ja apua terveydenhuollosta hae. Käyn siellä vain äärimmäisessä hädässä.
- herkkis66
Kun menin hakemaan apua pahaan olooni niin melkein ensimmäinen asia mitä mulle sanottiin oli "ei kannata olla noin itsekeskeinen" ja sitten ei edes haluttu kuunnella mistä se paha olo johtui, eli narsistisesta parisuhteesta. Kenen ongelmista mun olisi pitänyt siellä puhua jos ei omistani ja mistä muista asioista jos ei siitä joka mulle pahaa oloa aiheutti??
- merkillinen_systeemi
On hyvin yleistä että mt-alalla ei kuunnella asiakasta ollenkaan tai leimataan valehtelijaksi.Erilaisia pillereitä kyllä kirjoitetaan mielellään.Sitten kun lääkkeistä alkaa tulla sivuvaikutuksia ja erilaisia oireita niin niitä ehkä yritetään hoitaa.
Jonkin ajan päästä potilas (hän on muuttunut asiakkaasta potilaaksi) ei enää itsekään muista minkä takia tuli alunperin apua pyytämään. - herkkis66
merkillinen_systeemi kirjoitti:
On hyvin yleistä että mt-alalla ei kuunnella asiakasta ollenkaan tai leimataan valehtelijaksi.Erilaisia pillereitä kyllä kirjoitetaan mielellään.Sitten kun lääkkeistä alkaa tulla sivuvaikutuksia ja erilaisia oireita niin niitä ehkä yritetään hoitaa.
Jonkin ajan päästä potilas (hän on muuttunut asiakkaasta potilaaksi) ei enää itsekään muista minkä takia tuli alunperin apua pyytämään.Aivan ja missään en ole tavannut yhtä sairasta porukkaa kuin mielenterveyshoidossa. Puhun siis niistä työntekijöistä. Joko ne on sadisteja tai sitten masokisteja. Kummatkin yhtä pahoja, eli joko narsisteja tai läheisriippuvaisia.. Miten ihmeessä kukaan voi toipua kun joudut olemaan eri tavalla narsistisesti häiriintyneiden ihmisten hoidettavana? Pahimmassa tapauksessa lääkeannos vaan nousee kun joudut näiden sairaiden ihmisten armoille. Pitää lopuksi vielä varuulta lisätä että en väitä kaikkien siellä alalla olevien olevan sairaita.
- kilvenkuvittelen
Lempeä mutta jämäkkä.
Olkaa lempeitä itsellenne, mutta pitäkää rajoistanne kiinni.
Kun ahdistaa muista että jossain on ainakin yksi ihminen joka tietää miltä tuntuu. Tässäkin ketjussa jo viisi samaa mieltä.- öliuytrertyuiop
ja kuudeskin täällä !!!
- lkjhgdfghjkl
Oli pakko tulla johtopäätökseen, että avunhakeminen on kamalampaa kuin kaikki sattuneet kamalat asiat.
- HNMKY
Naisvaltainen ala~siinä syy.
- skopje
Naisten julmuus on ehkä syvällisempää kuin miesten, jotka ovat fyysisesti voimakkaampia.
Jo edesmennyt, lähtöjään makedonianalbanialainen intiassa työskennellyt nunna Äiti Teresa oli nähnyt hylättyjä lapsia ja sanoi amerikkalaisen tekemässä haastattelussa, että "Jeesus-lapsi oli siksi niin kiltti, kun oli ollut naisen vatsassa".
- ex_hoitaja
Mukavaa, että asiasta keskustellaan nykyään! Olen itse entinen sairaanhoitaja, nykyinen potilas. Jaksoin järjetöntä ammattia 5 vuotta. Koetan varoittaa kaikkia alalle pyrkiviä.
Kun alalla on hirveä paine ja täytyy toimia kuin robotti, ei ole aikaa empatialle. Jaksamisen ja työuupumuksen partaalla olevalla ihmisellä ei ole tilaa positiivisille tunteille.
Opistoasteen koulutuksen muuttuminen AMK-koulutukseksi on noussut oppilaitoksilla huppuun. Mitataan enemmän korkeakouluopiskelutaitoja kuin opiskelijan tunneälyä. Tunnen parikin (varoituksistani huolimatta) sairaanhoitajakouluun pyrkinyttä. Toinen onnekseen meni pääsykokeisiin päivän liian myöhässä. Toinen pääsi, vaikka on keski-ikäinen, tunneongelmainen, päihdeongelmainen ja mielenterveyskuntoutuja.
Aloille, joilla vaaditaan hyviä ihmissuhdetaitoja (kirkollinen, opetus- ja hoitoala), hakeutuu aina ihmisiä, jotka käyttävät ihmissuhdetaitoja väärin. Jos haluatte työhön inhimilliseen ympäristöön, työskennelkää teollisuudessa. Teollisuudessa esim. työsuojelu toimii paljon paremmin kuin hoitoalalla. Siellä ei pärjää puhumalla, vaan pitää osoittaa osaaminen käytännön tekemisellä. Se karsii pahiten luonnevammaiset pois. Hoitoalalla luonnevikaisuutta ei osata karsia pois, koko työyhteisö ja potilaat kärsivät.
Hoitoalalla on myös hyviä ihmisiä töissä. Olkaa potilaina vaativia. Teillä on oikeus valita ja kieltäytyä tiettyjen henkilöiden hoidosta. Jos olette alalla toimiva sairas hoitotyöntekijä, saatte todennäköisesti huononmpaa hoitoa kuin siviili tai alalta poistunut hoitaja. Vallitsee asenne, että hoitaja ei voi sairastaa, ja jos sairastaa, hän hoitaa sairaana sekä itsensä että muut.- Oma_kokemus
Riippuu varmaan hoitolaitoksesta. Ainakin mun kokemuksen mukaan, suljetuissa mielisairaaloissa ei mitään kiirettä ole. Istuskelevat kaiket päivät kopissaan ja välillä käydään kahvi pöydässä rupattelemassa.
Mulla on sieltä jäänyt mieleen yksi hoitaja, joka omasta mielestään tietää mua paremmin, koska mulla on huono olo ja minkälaisessa kunnossa olen. Hän kertoo lääkärille sopivan tilaisuuden tullen, siis myöhemmin. Kuinka he kaikkensa yrittivät, mutta minä en suostunut syömään lääkkeitä tarpeeksi pitkään tai jätin lääkkeen kesken tehottomuuden vuoksi. Ja sitten lääkärit lähtee mukaan tuohon sättimiseen.
Mulla tuli kamalia sivuoireita niistä lääkkeistä, enkä suostunut syömään. On tullut sellaisen jälkeen sellainen olo, että kaikki vika on minussa, vaikka olen alunperin lähtenyt hakemaan apua unettomuuteen, niin sieltä on sitten nostetty vanhoja asioita esille, jotka ei millään tavalla edistä sitä varsinaista asiaa eli unettomuutta ja siihen sopivan lääkkeen löytymistä.
He eivät siellä myöskään uskoneet, että unettomuus musta teki aika pitkälti jaksamattoman. Sitten syytettiin oleskelusta, vaikka siellä ei mun käsittääkseni ole mitään pakko tehdä mitään tai siis on syödä lääkkeet(jos olet pakkohoidossa),mennä ajoissa nukkumaan ja syödä. Tämä sama hoitaja tiesi myös syyn unettomuuteen ja se oli television kattelu.
Ja tämä oli tosiaan vain se yksi hoitaja.
Mutta on kokemusta muistakin osastoista ja voin sanoa, että niissä on eroja, toisissa kylmempää kyyti, kuin toisissa. Joskus on ollut jopa hoitaja/hoitajia, jotka ovat jaksaneet jopa kuunnella.
Yksi tärkeä asia, mitä siellä olis mun mielestä hyvä olla on toisen ihmisen kunnioitus. Kun on itsessään väsyneitä ihmisiä, niin silloin pitäisi automaattisesti ymmärtää, missä ne toisen rajat menee ilman, että siitä tarvitsee erikseen mainita. - ihmiskennelistä
Juuri noin. Eikä vain rivihoitajat käytännössä, vaan hallintopuolelle päätyy näitä jotka luo uraansa nöyryyttämällä sairaita ihmisiä.
Päsmäri kertoo täyshymy virheettömästi meikatulla naamalla että "teistä vaan tuntuu siltä että minä olen väärässä, koska te olette kuntoutujia".
Jollain muulla palvelualalla, jossa asiakkaat ovat terveitä, he tekisivät valituksen huonosta kohtelusta. Mutta päältäkaunis paskakasa tietää että huonossa hapessa olevat ihmiset eivät jaksa tehdä kanteluita.
Feikkipelle kartoittaa pian kuka on tarkkanäköisin eli potentiaalisin uhka, ja tämä joutuu erityistarkkailuun. Esimiehelleen narsisti kertoo esimerkiksi tarinan sydänsairaasta kummilapsestaan, kuinka paljon hän välittää pikkuisesta, antaen empaattisen kuvan itsestään. Miesasiakkaan eteen voi mennä vahingossa selin, liian lähelle ja vähän työntää treenattua peppua tämän suuntaan. Pahin hakeutuu erityiskoulutuksen erityissuunnittelijaksi tms koska hän kokee olevansa niin erityinen. Ja onkin, huonoudessaan. - tulimieleenasiasta
ihmiskennelistä kirjoitti:
Juuri noin. Eikä vain rivihoitajat käytännössä, vaan hallintopuolelle päätyy näitä jotka luo uraansa nöyryyttämällä sairaita ihmisiä.
Päsmäri kertoo täyshymy virheettömästi meikatulla naamalla että "teistä vaan tuntuu siltä että minä olen väärässä, koska te olette kuntoutujia".
Jollain muulla palvelualalla, jossa asiakkaat ovat terveitä, he tekisivät valituksen huonosta kohtelusta. Mutta päältäkaunis paskakasa tietää että huonossa hapessa olevat ihmiset eivät jaksa tehdä kanteluita.
Feikkipelle kartoittaa pian kuka on tarkkanäköisin eli potentiaalisin uhka, ja tämä joutuu erityistarkkailuun. Esimiehelleen narsisti kertoo esimerkiksi tarinan sydänsairaasta kummilapsestaan, kuinka paljon hän välittää pikkuisesta, antaen empaattisen kuvan itsestään. Miesasiakkaan eteen voi mennä vahingossa selin, liian lähelle ja vähän työntää treenattua peppua tämän suuntaan. Pahin hakeutuu erityiskoulutuksen erityissuunnittelijaksi tms koska hän kokee olevansa niin erityinen. Ja onkin, huonoudessaan.Tuosta hallinnosta tuli mieleen, että jollekin voi tuntua pikkujutulle mitenpäin jonkun lauseen kirjoittaa, mutta nähdäkseni todellisuudessa epätodet lauseet voivat aiheuttaa jopa hyvin vaarallisia tilanteita esim. terveydenhuollossa.
Mutta silti kun yrittää jotain virhettä korjata ympäristö suhtautuu esim. näin.:
"Miksi et unohda jo tuota pilkunviilausta ja mene elämässä eteenpäin"
Eivätkö he ymmärrä, että väärät lauseet voivat johtaa vääriin toimintapoihin mistä sitten taas voi seurata vaikka mitä ja siitä taas ketjureaktiona vaikka mitä. ..????
Kun sitten yrittää huolehtia asioista vastuullisesti, että ne eivät nyt menisi jotenkin tuolla tavoin vielä pahemmin, niin on muka niinkuin joku joka nyt on turhan takia johonkin jumiutunut, - surullinentotuus
Erittäin viisaita huomioita ex_hoitajalta ja ihmiskennelistä. Julkisen puolen naisvaltaiset alat ovat täynnä heidän kuvaamaansa toimintaa, alasta riippumatta. Puhumalla ja feikkaamisella pärjää. Työkeskeiset ihmiset koetaan uhkana ja heidät leimataan tylsiksi ja vanhanaikaisiksi tai mitä ikinä pelitilanteeseen sattuu sopimaan. Työtä tekevä yhteisö sekä asiakkaat kärsivät.
- envoikuihmetellä
Miten mielenterveys paranee siitä, jos menee johonkin summanmutikassa sätittäväksi ?
- hcselviytyjä
Jollakin on voinut olla aivan normaalia, kunnes sitten on tapahtunut jotain, mitä mieli ei ehdi jäsennellä.
Jos esim joutuu rikoksen uhriksi, järkkyminen on luonnollinen tapa reagoida luonnottomaan asiaan. On sattuma minkälainen työntekijä kohdalle osuu.
Mielenterveysvaivat pitäisi kyetä näkemään vaivana siinä kuin fyysiset vaivatkin, ja apua hakevan tulisi saada apua.
Valitettavasti mt-alalla on työntekijöitä, jotka elävät summamutikassa, sammakoita suustaan päästellen. Jos on hyvä ammattitaito, osaa esittää kuuntelevansa.
Liian paljon on välinpitämättömyyttä.
Eräs psyk.sh hoki vain
"ai näin pääs käymään", aivan kuin olisi istunut terdellä raakkumassa. Useat odottaa vaan tupakkataukoja tai muuta tyhjänpäiväistä. - ongelmallinenjuttu
Ja mikä kauhea paradoksi siitä syntyy kun vain tupakkatauon odottajan puheille päätyy erittäin syvällisesti asioita pohtivia ihmisiä ja nämä sitten jossakin heikossa tilassa esim. sairauden johdosta hädissään päätyvät uskomaan mitä tupakkatauon odottelija puhuu summanmutikassa.
- ongelmallinenjuttu
ongelmallinenjuttu kirjoitti:
Ja mikä kauhea paradoksi siitä syntyy kun vain tupakkatauon odottajan puheille päätyy erittäin syvällisesti asioita pohtivia ihmisiä ja nämä sitten jossakin heikossa tilassa esim. sairauden johdosta hädissään päätyvät uskomaan mitä tupakkatauon odottelija puhuu summanmutikassa.
Sitten kun autettava on yksinkertaisesti uskomalla ne puheet mennyt pikkuisen sekaisin, vika onkin sitten hänen päässään.
No sitten jos asia selviää mitä on päässyt käymään, vika on edelleen autettavassa, kun hän on kaikenlaista itse mennyt kritiikittömästi uskomaan, mutta mitäs sillon sitten käy kun autettava ilmenee auttajalle kriittisenä ihmisenä, niin siitä vasta moitteet voikin saada tai vähintään sanotaan, että ei ole ihmekään että hänellä on ongelmia kun hän on niin vastahakoinen eikä häntä siten kuulemma voida auttaakaan.
eli miten päin tuommoisessa tilanteessa voisi olla oikein päin ? - herkkis66
ongelmallinenjuttu kirjoitti:
Itselle kävi juuri näin. Ainakin tilapäisesti ja muutakin kauheaa josta toipumiseen on mennyt ja menee pitkä aika.
- herkkis66
hcselviytyjä kirjoitti:
Jollakin on voinut olla aivan normaalia, kunnes sitten on tapahtunut jotain, mitä mieli ei ehdi jäsennellä.
Jos esim joutuu rikoksen uhriksi, järkkyminen on luonnollinen tapa reagoida luonnottomaan asiaan. On sattuma minkälainen työntekijä kohdalle osuu.
Mielenterveysvaivat pitäisi kyetä näkemään vaivana siinä kuin fyysiset vaivatkin, ja apua hakevan tulisi saada apua.
Valitettavasti mt-alalla on työntekijöitä, jotka elävät summamutikassa, sammakoita suustaan päästellen. Jos on hyvä ammattitaito, osaa esittää kuuntelevansa.
Liian paljon on välinpitämättömyyttä.
Eräs psyk.sh hoki vain
"ai näin pääs käymään", aivan kuin olisi istunut terdellä raakkumassa. Useat odottaa vaan tupakkataukoja tai muuta tyhjänpäiväistä.Osa työntekijöistä ei edes pidä mielenterveyssairauksia sairauksina vaan jonkinlaisena asennevammana ja mielen kehittäminä harhaluuloina, vaikka oikeasti sairaudet ja jatkuva paha olo vaikuttavaa toimintakykyyn voimakkaasti jopa niin että saattavat viedä työkyvyn. Näin ollen niitä voi minun mielestäni ihan sairauksiksi kutsua. Ne on totta, ei mitään harhaa tai vastuuttomuutta tai laiskuutta. Tähän harhaluuloon uskoo kyllä osa ihan normi-ihmisistäkin.
- slowdeath
Minut uloskirjoitettiin psyk
polilta tietämättäni. Papereissa oli aivan vääriä tietoja, esim että "on menossa kelan kuntoutukseen" vaikka erikoislääkärin pitäisi tietää, ettei kela kuntouta eläkeläisiä.
Pyysin väärien tietojen korjausta. Kummallisinta oli, ettei kukaan ihmetellyt sekaannusta yhtään. Toimistonhoitaja kertoi että sekaannuksia tapahtuu paljon.
Jos fyysisten sairauksien kohdalla oltaisiin noin huolimattomia, kaikki olisivat jo kuolleita. - tapahtuusellaistakin
Minulle on oltu fyysisten sairauksien kohdalla nimenomaan.
- mietinvaantämmöstä
herkkis66 kirjoitti:
Itselle kävi juuri näin. Ainakin tilapäisesti ja muutakin kauheaa josta toipumiseen on mennyt ja menee pitkä aika.
Eikä tällainen ole eräänlaista manipulointia, jos heikossa tilassa olevalle ihmiselle auttajan asemassa oleva uskottelee epätosia asioita ?
- slowdeath
tapahtuusellaistakin kirjoitti:
Minulle on oltu fyysisten sairauksien kohdalla nimenomaan.
Jos mielenterveyskuntoutuja menee lääkäriin oikean fyysisen vaivan takia, hänen vaivaansa saatetaan vähätellä mt-asian takia.
- tapahtuusellaistakinn
slowdeath kirjoitti:
Jos mielenterveyskuntoutuja menee lääkäriin oikean fyysisen vaivan takia, hänen vaivaansa saatetaan vähätellä mt-asian takia.
Mutta en ollut mielenterveyskuntoutuja.
Menin ihan fyysisesen ongelman vuoksi mikä sinällään uskottiin kyllä.
Ja voin vain kuvitella kuinka paljon pahempaa olisi tapahtunut mielenterveyskuntoutujalle samassa tilaneessa.
- kaksikaverusta
Katja ja Pauliina ketkä olivat Malmilla töissä. Empatiakyvyttömiä olivat hyvinkin, eiköhän potkut saaneet.
- natsihoitsu
Huomasin jo lähes 30 vuotta sitten, että ne parhaat ja empaattisimmat hoitajat eivät jaksaneet työssään kovinkaan kauaa. Nykyään tilanne voi olla vieläkin pahempi, koska arvot ovat koventuneet ja inhillisyys on vähän hukassa. Kaikkeahan on kiristetty myös hoitoallaa ja rahaahan mukamas ei ole. Sitähän olis, mutta kun se jakaantuu todella epätasaisesti yhteiskunnassa nykyään. Tarvittais lähes vallankumous muuttamaan tämä nykyinen hulluus, joka rehottaa lähes kaikkialla yhteiskunnassa, eliitti tosin voi varmaan paremmin omahyväisyydessään kuin koskaan.
Empatiaahan ei juuri pidetä minään ja siitä ei pahemmin puhuta, ainakaan siellä missä siitä pitäisi eniten puhua, eli opistoissa ja kouluissa. Se on vaan jokin mikä on tai ei ole, eikä siitä sen enempää. Tosiasia on se, että moni ei pääsisi testeistä läpi, jos empatiaa mitattaisiin. Siinä vois sitten käydä lopulta niin, että hoitajia ei olisi pian kuin kourallinne. No, empatiakin kehittyy elämänkokemuksen kautta.- hikareita
Olen sivusta seurannut, kun nuori ihminen alkoi opiskella sairaanhoitajaksi. Pääasiallinen motiivi oli se, että alalla on töitä! Kouluun ei ollut ihan helppo päästä ja suoraan aloittavalta vaaditaan tosi hyvä koulutodistus, että pääsee edes pääsykokeisiin. Hän pääsi sisään ja aloitti opiskelun, mutta parin työharjoittelun jälkeen päätti vaihtaa alaa, pyrki ja pääsi toiseen AMKiin.
- EA1_voimassa
Hoitoalalla empatian puute johtuu minusta pienistä palkoista.
- natsihoitsu
Rahako se kaiken ratkaisee?
Kaikkein empaattisimmat ihmiset ovat usein pienituloisia, koska empatian kehittyminen vaatii usein sen, että ei pääse elämässään ihan liian helpolla. Rikkaat eivät ole yleensä kovinkaan empaattisia, päinvastoin.
Eikä ne hoitoalan palkat nyt niin huonoja ole. Ja jos on vielä elämänkumppani, jonka kanssa tulot ja menot ovat yhteisiä, niin ihan hyvin tässä yhteiskunnassa pärjää. Yksin elävän on tietenkin tultava omillaan toimeen.
Itse elän yksin pienellä eläkkeellä ihan siedettävää elämää elän. Tietenkin, jos haluaa rikkaaksi, niin se voi olla ongelmallista. Jos ei kestä normaalia elämää, jossa ottaa vaan sen minkä tarttee, niin silloin voi vaikka vähän tarkastella omaa arvomaailmaansa. Maailmassa on todellistakin kurjuutta ja köyhyyttä. Alle eurolla pitäs tulla päivässä toimeen. Ymmärrän kyllä sen, jos sillä rahalla yrittää tehdä vaikutuksen muihin ihmisiin ja sitä kautta löytää se elämänkumppanikin. Mihin sitä rahaa niin paljon muuhun muka tartteis, ainakaan nykyaikana Suomessa?
Ei näin suurta aineellista hyvinvointia ole ollut koskaan aiemmin Suomessa. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että se henkinen hyvinvointi on siitä vähän kärsinyt. Vähän erikoista, tai sitten ei. Aineellinen hyvinvointi taitaa tehdä meistä vähän pinnallisempia.
Nykyinen kehitys näyttää huolestuttavalta siinä mielessä, että rahaa tartteis niin paljon sen takia, että pääsis hyvälle asuinalueelle, jossa ei tartteis nähdä tämän "monikulttuurin" ongelmia. Ei ois aikoinaan uskonut, että Suomessa olis tällänen tilanne. No, mutta tämänhän piti olla "unelma".
Kenelle on, kenelle ei. - KasvatusRules
Empatia syntyy kasvatuksesta, ei kärsimyksistä. Empatiakyvyttömyys näkyy aivojen rakenteessa, mutta kasvatus voi sitä kompensoida.
En valitettavasti muista nimiä mutta aiheesta on tullut mm. TV:ssä dokumentti. Vankien aivoja kuvaamalla löydettiin poikkeamia psykopaateilla, mutta myös tutkija löysi omista aivoistaan vastaavan poikkeaman. Tutkija ei kuitenkaan ollut psykopaatti, vaikka kai aika särmikäs persoona kuitenkin. Tutkijan oli pelastanut rakastavat vanhemmat.
En yhtään ihmettele hoitoalan ongelmia koska se on niin naisvaltainen. Itse naisena olen nähnyt naisten kieroilua ja selkäänpuukotusta lapsesta saakka. Nyt teini-ikäisen tyttären äitinä näen että hän joutuu kokemaan samaa pa..kaa kuin minäkin. Yhdestä koululuokasta jo löytyy vähintään se yksi "prinsessa" joka alentaa jatkuvasti jotakuta ylentääkseen itseään. Tällä prinsessalla on seuraajansa jotka lähtevät leikkiin mukaan ollakseen "voittajan" joukoissa. Iso osa tytöistä on siis jo koulussa kiusaaja-ainesta, tai ainakin kiusaajan hovissa, vietävissä. Kovin moni heistä jatkaa samaa rataa aikuisenakin.
Miksi näin? Itsetunnosta lienee kyse. Huonoitsetuntoiset äidit kasvattavat tyttäristään huonoitsetuntoisia. Kun isät vielä heikosti osallistuvat tyttären elämään, yksi tärkeä itsetunnon tekijä on poissa. Rakastava ja kunnioittava isä on lottovoitto tytölle. - samakuinedelllä
KasvatusRules kirjoitti:
Empatia syntyy kasvatuksesta, ei kärsimyksistä. Empatiakyvyttömyys näkyy aivojen rakenteessa, mutta kasvatus voi sitä kompensoida.
En valitettavasti muista nimiä mutta aiheesta on tullut mm. TV:ssä dokumentti. Vankien aivoja kuvaamalla löydettiin poikkeamia psykopaateilla, mutta myös tutkija löysi omista aivoistaan vastaavan poikkeaman. Tutkija ei kuitenkaan ollut psykopaatti, vaikka kai aika särmikäs persoona kuitenkin. Tutkijan oli pelastanut rakastavat vanhemmat.
En yhtään ihmettele hoitoalan ongelmia koska se on niin naisvaltainen. Itse naisena olen nähnyt naisten kieroilua ja selkäänpuukotusta lapsesta saakka. Nyt teini-ikäisen tyttären äitinä näen että hän joutuu kokemaan samaa pa..kaa kuin minäkin. Yhdestä koululuokasta jo löytyy vähintään se yksi "prinsessa" joka alentaa jatkuvasti jotakuta ylentääkseen itseään. Tällä prinsessalla on seuraajansa jotka lähtevät leikkiin mukaan ollakseen "voittajan" joukoissa. Iso osa tytöistä on siis jo koulussa kiusaaja-ainesta, tai ainakin kiusaajan hovissa, vietävissä. Kovin moni heistä jatkaa samaa rataa aikuisenakin.
Miksi näin? Itsetunnosta lienee kyse. Huonoitsetuntoiset äidit kasvattavat tyttäristään huonoitsetuntoisia. Kun isät vielä heikosti osallistuvat tyttären elämään, yksi tärkeä itsetunnon tekijä on poissa. Rakastava ja kunnioittava isä on lottovoitto tytölle.Kärsimys on osa elämää ihan väkisinkin, mutta sillä on kasvattava puolensa. Sanoin vain, että ei pidä päästä elämässään liian helpolla, kärsimyksestä en sanonut sanaakaan. Jotkut yrittää suojella lapsiaan kaikelta kärsimykseltä, mikä ei ole ihan järkevää. Jos lapselle annetaan kaikki minkä hän haluaa, hän ei todennäköisesti opi joitain tärkeitä asioita mitkä pitää oppia elämässä. Lapsellahan se on suurta kärsimystä kun ei saakaan sitä lelua tavaratalossa. Eikä kieltävä vanhempi pidä itseään julmana, vaan järkevänä. Eikä mokomaa asiaa edes muutaman vuoden päästä enää muista.
Legendan mukaan Gautama Siddhartaa, paremmin tunnetu nimellä Buddhaa, estettiin lapsena näkemästä ihmisten kurjuutta ja kärsimystä, mutta hänestä tulikin sitten niiden oikea asiantuntija. Kasvatuksella on monia puolia ja jokainen on myös yksilö.
Lapsihan oppii aika pitkälti esimerkistä. On aika turhaa puhua toista ja tehdä toista. Moni epäempaattinen ihminen on varmaankin kokenut turvattoman lapsuuden ja hänellä ei ole ollut erityisen hyviä vanhempia, Hitlerin äidin sanotaan olleen palvova Adolfia kohtaan ja isän taas julma. Vanhemman osa on vaativa.
Löytyyhän täältä netistä kaikenlaista.
http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunnetaidot/vauvaikä
Aika itsestäänselviä juttuja tuossa siitä, miten jo pieni lapsi tarvitsee kaiken mahdollisen huolenpidon, jotta empatia pääsisi kasvamaan.
http://www.vau.fi/Perhe/Kasvatus/Itsekeskeisesta-empaattiseksi/
Aivotutkimukset ovat aina mielenkiintoisia, mutta tuollaisiin muutoksiin täytyy aina suhtautua varauksella, kun kerran muiltakin kuin psykopaateilta löytyy sama muutos. Tällainen tutkimus saatetaan jo aika pian kumota lisätutkimuksissa.
Tuo naisten kieroilu toisiaan kohtaan on minulle tietenkin vähän tuntematonta aluetta, toki siitä on saanut aina silloin tällöin kuulla. Me miehet ollaan aika suoria kaikessa, eikä oikein jakseta kieroilla. Ehkä se on jotain hormonaalistakin, kun se on kerran aika yleistä. Ehkä se on naaraiden tapa vähentää kilpailijoita uroksen ympäriltä. Muistan joskus lukeneeni intiaaneista sellaista, että heillä saattoi olla useampia vaimoja, tosin ihan käytännön syistä ja nämä olivat yrittäneet myrkyttää toisiaan ja tehdä kaikenlaista kamalaa toiselle naiselle.
Ihminen on laumaeläin ja siksi varsinkin nuoret hakeutuvat laumaan, joka tarjoaa heille turvaa ja varmuutta. Laumassa sitten on aina johtaja ja seuraaja, sekä usein joku tai jokin jota pidetään alempiarvoisena ja jota kiusataan. Sekin on vain laumahengen vahvistamista. Onneksi nuoruus päättyy ja aikuisuus alkaa, jolloin yleensä tilanne tasoittuu ja ihmiset palaavat normaaliin tilaan.
Isät on tärkeitä tyttärille. En ole kysynyt omalta tyttäreltäni, mutta näin olettaisin olevan omalla kohdallanikin. Olen ollut onnekas, kun minulla on sekä poika, että tytär ja molemmat ihan yhtä rakkaita. - poiuytreryuiopåä
Minä olen sitä mieltä, että ainakin köyhille tai muuten huono-osaisemmille tulee niin paljon kärsimystä pakostakin elämässä lapsesta asti vaikka heitä kuinka siltä suojelisi, että tippaakaan ei ole aiheellista antaa lapsen kärsiä ylimääräisesti, jos se on estettävissä.
Minulle ihan tuntematon niin helppo maailma, jossa tahallaan pitäisi antaa kärsiä, jotta sekin kokemus tulisi. - ölkijuytrsdfghjk
poiuytreryuiopåä kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että ainakin köyhille tai muuten huono-osaisemmille tulee niin paljon kärsimystä pakostakin elämässä lapsesta asti vaikka heitä kuinka siltä suojelisi, että tippaakaan ei ole aiheellista antaa lapsen kärsiä ylimääräisesti, jos se on estettävissä.
Minulle ihan tuntematon niin helppo maailma, jossa tahallaan pitäisi antaa kärsiä, jotta sekin kokemus tulisi.Vaikka köyhä antaisi lapselleen joka ikisen senttinsäkin, varmasti jää monta haluttua tavaraa lapselta saamatta joka tapauksessa .
Kannatan lempeyttä viimeiseen asti. - slowdeath
samakuinedelllä kirjoitti:
Kärsimys on osa elämää ihan väkisinkin, mutta sillä on kasvattava puolensa. Sanoin vain, että ei pidä päästä elämässään liian helpolla, kärsimyksestä en sanonut sanaakaan. Jotkut yrittää suojella lapsiaan kaikelta kärsimykseltä, mikä ei ole ihan järkevää. Jos lapselle annetaan kaikki minkä hän haluaa, hän ei todennäköisesti opi joitain tärkeitä asioita mitkä pitää oppia elämässä. Lapsellahan se on suurta kärsimystä kun ei saakaan sitä lelua tavaratalossa. Eikä kieltävä vanhempi pidä itseään julmana, vaan järkevänä. Eikä mokomaa asiaa edes muutaman vuoden päästä enää muista.
Legendan mukaan Gautama Siddhartaa, paremmin tunnetu nimellä Buddhaa, estettiin lapsena näkemästä ihmisten kurjuutta ja kärsimystä, mutta hänestä tulikin sitten niiden oikea asiantuntija. Kasvatuksella on monia puolia ja jokainen on myös yksilö.
Lapsihan oppii aika pitkälti esimerkistä. On aika turhaa puhua toista ja tehdä toista. Moni epäempaattinen ihminen on varmaankin kokenut turvattoman lapsuuden ja hänellä ei ole ollut erityisen hyviä vanhempia, Hitlerin äidin sanotaan olleen palvova Adolfia kohtaan ja isän taas julma. Vanhemman osa on vaativa.
Löytyyhän täältä netistä kaikenlaista.
http://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/tunnetaidot/vauvaikä
Aika itsestäänselviä juttuja tuossa siitä, miten jo pieni lapsi tarvitsee kaiken mahdollisen huolenpidon, jotta empatia pääsisi kasvamaan.
http://www.vau.fi/Perhe/Kasvatus/Itsekeskeisesta-empaattiseksi/
Aivotutkimukset ovat aina mielenkiintoisia, mutta tuollaisiin muutoksiin täytyy aina suhtautua varauksella, kun kerran muiltakin kuin psykopaateilta löytyy sama muutos. Tällainen tutkimus saatetaan jo aika pian kumota lisätutkimuksissa.
Tuo naisten kieroilu toisiaan kohtaan on minulle tietenkin vähän tuntematonta aluetta, toki siitä on saanut aina silloin tällöin kuulla. Me miehet ollaan aika suoria kaikessa, eikä oikein jakseta kieroilla. Ehkä se on jotain hormonaalistakin, kun se on kerran aika yleistä. Ehkä se on naaraiden tapa vähentää kilpailijoita uroksen ympäriltä. Muistan joskus lukeneeni intiaaneista sellaista, että heillä saattoi olla useampia vaimoja, tosin ihan käytännön syistä ja nämä olivat yrittäneet myrkyttää toisiaan ja tehdä kaikenlaista kamalaa toiselle naiselle.
Ihminen on laumaeläin ja siksi varsinkin nuoret hakeutuvat laumaan, joka tarjoaa heille turvaa ja varmuutta. Laumassa sitten on aina johtaja ja seuraaja, sekä usein joku tai jokin jota pidetään alempiarvoisena ja jota kiusataan. Sekin on vain laumahengen vahvistamista. Onneksi nuoruus päättyy ja aikuisuus alkaa, jolloin yleensä tilanne tasoittuu ja ihmiset palaavat normaaliin tilaan.
Isät on tärkeitä tyttärille. En ole kysynyt omalta tyttäreltäni, mutta näin olettaisin olevan omalla kohdallanikin. Olen ollut onnekas, kun minulla on sekä poika, että tytär ja molemmat ihan yhtä rakkaita.On normaaleja elämänkriisejä, luopumista, pettymyksiä, muutosta. Mutta rikoksen kohteeksi joutumista ei pitäisi nähdä " kasvattavana." Traumatisoituminen päinvastoin kutistaa.
Kukaan ei voi arvottaa toisen kokemusta.
- Luontainen_asenne
Empatian puute syntyy jo ihan siitä perusasiasta, että psykiatria on sosiaalikontrollin väline siinä missä poliisikin. Psykiatria auttaa asianomaisen sidosryhmiä; valtiota, vanhempia, työnantajaa, läheisiä, tuntemattomia ja niin edelleen. Ei poliisikaan halaile ja paijaa rikollisia. Ei se ole poliisin tehtävä. Poliisin ja psykiatrian tehtävä on pamputtaa ihmisiä.
- lähärivaan
Juuri tuo mt- työntekijöiden asenne ja nihkeä suhtautuminen on syynä etten ole hakenut apua mt- ongelmiini. Olen henkisesti niin rikki etten kestä tähän nyt mitään vähättelyä tai ilkeilyä lisäksi. Kuten joku jo kirjoitti, pelkään myös että mt- diagnoosi aiheuttaisi haittaa tulevaisuudessa muihin vaivoihin apua hakiessa. Olen melko varma että minulla on vakava masennus, ahdistuneisuushäiriö ja todennäköisesti vielä epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta en tällaista diagnoosilistaa papereihini halua. Luontaistuotteilla ja "omahoidolla" mennään, vaihtelevalla menestyksellä.. Mielenterveyspuolelle tarvitaan ns. matalan kynnyksen hoitopaikkoja ja asiallista ja osaavaa henkilökuntaa, kiitos.
- perushoitajaeipers
Älä käytä sanaa lähäri, se ei kuulosta arvokkaalta. Sinä ja työpanoksesi on arvokas, arvosta itseäsi.
- olenkoväärässä
Minulla on se käsitys että nykyään onkin suurinpiirtein sama hoito joka vaivaan ?
Olenko väärässä ? - ex-itus
Vikaa on johdossa, joka ei takaa kaikille taukojen onnistumista. Jos on taukohuoneessa kerran pitkän vuoron aikana eväitä syömässä, juuri siinä vaiheessa ei pitäisi kenenkään tulla hätistelemään. Potilaskellon soidessa, ylimääräistä taukoa pitävä narsistikollega sanoo "Voit sä mennä?" puhelintaan räpläten.
Vaikka osastonhoitaja on ohjeistanut, narsistille "säännöt on rikkomista varten". Narsistihan on rajaton lapsi. Olisiko vartija osastolla auktoriteetti? Voisi myös auttaa väkivaltaisten potilaiden kanssa.- Temppuilija
On oikein, kun et jää kiinni. On väärin, jos jäät.
Näillä eväillä jokainen psykopaatti pärjää oikein hyvin.
Hassua, että ylipäänsä puhutaan empatiasta, joka pohjimmiltaan on vain myytti. - desinfio
Temppuilija kirjoitti:
Hassua, että ylipäänsä puhutaan empatiasta, joka pohjimmiltaan on vain myytti.Miksi edes elät, jos olet psykopaatti? Kai ymmärrät että olet turha, kaikken kannalta turha. Olet varmasti kuvottanut jo äitiäsikin, olet jonkun visvasyylävitun perukoilta eli et mitään.
- ihmisarvokaikille
Psykopateilla on mielestäni sama olemassaolon oikeus kuin muillakin.
Ja voi olla että mua ei olis edes olemassa ilman psykopaatteja. - ihmisarvokaikille
Jos kellään on suvussaan yksikään psykopaatti, ei olisi montaakaan empaattistakaan ilman sitä psykopaattia
- skorcio
Temppuilija kirjoitti:
Hassua, että ylipäänsä puhutaan empatiasta, joka pohjimmiltaan on vain myytti.Narsistit ja psykopaatit ovat heikompia ja huonompia kuin muut ihmiset, koska eivät ole selvinneet lapsuudestaan muuttumatta kusipäiksi.
Kenelläkään ei ole täydellistä lapsuutta, mutta narsisti ei pääse siitä yli.
Jos vanhempasi olivat psykopatteja se ei tarkoita että sinun pitäisi olla. Sinun huonoutesi ei ole muiden syytä, vaan omaasi. Jos rajoja on rikottu,sillon ainakin tietää mitkä on rajat.
Ihmisen arvo on siinä miten hän kohtelee muita.
- Mietteliäs444
Mihinkä sitä empatiaa tarvitaan, jos ei ole ihmisiä, jotka voivat sitä vastaan ottaa, kysynpähön vain.
- joeikaikkitykkää
Joo minun empatia ei kelpaa mm. psykopaattimaiselle vanhemmalleni.
Hän sanoi että ihan hukkaan menee empatiani, ettei semmosta mihinkään tarvita, niin kuin ei esimerkiksi sellaistakaan turhuutta kuten lempeys.
Mutta niinkin voi käydä että joku on laittanut koko sydämensä ollakseen empaattinen, mutta ei lainkaan ole ymmärtänyt henkilöä jolle on sillätavoin sydämensä antanut, niin miksikä sellaista pitäisi nimittää ? Ei se taida olla tarkalleen empatiaa. Oikeastaan vain empatian kohde tietää onko hän oikeasti empatiaa saanut.
On mielenkiintoinen tilanne jos empatian antaja väittää olleensa empaattinen vastoin kohteen mielipidettä, kuinka se voisi olla mahdollista ?
Äärimmäisen empaattista voidaan jopa epäillä salaiseksi agentiksi. Tiedän että voidaan.
- ssaassdasdas
Siis hoitoalalle pyrkivät ne joilla olisi halu hallita. Potilas on tavallaan heidän armoillaan. Hoitohenkilö on potilaan yläpuolella. Jos potilas suuttuu heidän ylimielisyyteensä, silloin annetaan piikki, kyllä se potilas siitä rauhoittuu. Sairas henkilö on vastaavasti helppo uhriaivan kuin pieni lapsi. siis jotenkin pulustuskyvyltään sillä hetkellä normaalia heikompi. Näitä narsistit juuri etsivät. Ehkä he myös tuntevat olevansa elämän j akuoleman herroja. Mikäs sen helpompaa kuin sairaalassa hoitamalla aiheutettu tahallinen kuolema, minä voin päättää elääkö joku vai kuoleeko ajattelee sairas hoitaja, minulla on siis valta.....´
Noiita 'insuliinihoitajia' paljastuu aika ajoin ja moniko jää kokonaan paljastumatta?- herkkis66
Aivan näin on. Siellä missä on valtaa siellä on myös niitä jotka sitä haluavat käyttää väärin ja miten puolustuskyvyttömämpi uhri on niin sitä parempi näille vallankäyttäjille. Usein näillä ihmisillä on myös jonkinlainen jumalakompleksi. Potilaat ovat heidän alapuolellaan. Itse kuitenkin yritän olla arvottamatta ketään minkään ammatin tai aseman perusteella enkä suostu ajatelemaan että olen jotenkin arvottomampi tai alempiarvoisempi kuin muut.
- Kuha.lämpimikseni
herkkis66 kirjoitti:
Aivan näin on. Siellä missä on valtaa siellä on myös niitä jotka sitä haluavat käyttää väärin ja miten puolustuskyvyttömämpi uhri on niin sitä parempi näille vallankäyttäjille. Usein näillä ihmisillä on myös jonkinlainen jumalakompleksi. Potilaat ovat heidän alapuolellaan. Itse kuitenkin yritän olla arvottamatta ketään minkään ammatin tai aseman perusteella enkä suostu ajatelemaan että olen jotenkin arvottomampi tai alempiarvoisempi kuin muut.
Hmm. Jätä toki huomioiden teko ja ajattelu suosiolla toisille. Ei asiat mitenkään muutu sillä ettet SINÄ suostu tosiasioita ja vallitsevia käytäntöjä näkemään
Minäpä muuten epäilen empatian olevan synnynnäinen kyky joka on toisilla parempi kuin toisilla. Tietysti asioita voi harjoitella mutta mutta. - ölkjhgfdsdfghjkl
Maailman pahuutta ei helposti tiedä kukaan sellainen, joka ei ole ollut aikuisena avuttomassa puolustuskyvyttömässä tilassa ihmisten armoilla ilman luotettavia läheisiä.
Siinä tilanteessa huonolla tuurilla saa nähdä maailman menon arviolta 1000 kertaa pahempana kuin muulloin. - lkjhgfdfghjkl
ölkjhgfdsdfghjkl kirjoitti:
Maailman pahuutta ei helposti tiedä kukaan sellainen, joka ei ole ollut aikuisena avuttomassa puolustuskyvyttömässä tilassa ihmisten armoilla ilman luotettavia läheisiä.
Siinä tilanteessa huonolla tuurilla saa nähdä maailman menon arviolta 1000 kertaa pahempana kuin muulloin.Ihmiset onkin yllättäen kuin hyeenoja jotka käy joukolla puolustuskyvyttömän kimppuun ja ovat vielä tekevinään hyvää.
Kun jossain on "raato" on kuin joku hyeenapuoli ihmisissä haistaisi sen ja heräisi. - jdhireo
ölkjhgfdsdfghjkl kirjoitti:
Siinä tilanteessa huonolla tuurilla saa nähdä maailman menon arviolta 1000 kertaa pahempana kuin muulloin.Näin on.
- herkkis66
Kuha.lämpimikseni kirjoitti:
Hmm. Jätä toki huomioiden teko ja ajattelu suosiolla toisille. Ei asiat mitenkään muutu sillä ettet SINÄ suostu tosiasioita ja vallitsevia käytäntöjä näkemään
Minäpä muuten epäilen empatian olevan synnynnäinen kyky joka on toisilla parempi kuin toisilla. Tietysti asioita voi harjoitella mutta mutta.Mitä ihmettä selität? Puhun omista kokemuksista jotka ovat tosiasioita ja sinä selität että mun pitää hyväksyä tosiasiat. Kummin päin se nyt on? Kumpi tässä ei hyväksy tosiasioita?
- herkkis66
Kuha.lämpimikseni kirjoitti:
Minäpä muuten epäilen empatian olevan synnynnäinen kyky joka on toisilla parempi kuin toisilla. Tietysti asioita voi harjoitella mutta mutta.Tuo on juuri tuota kettuilua jota sai kuunnella mielenterveyshoidossa useita vuosia. Heh, tiedän jo teidän temput enkä niihin enää lankea.
- ewrwrwrwe
Hoitajilla empatia? Vai psykopatia? Narsisteilla on kova huolehtimisen halu ja sillä huolehtimisella juuri uhri alistetaan, koska huolehdittava on aina huolehtijan alapuolella. Jos uhri loukkaa hoitajaansa saattaa kosto olla verinen, ts kun henkisesti sairasta, huolehtivaa hoitajaa loukkaat repeääkin helvetti hänen sisällään.
Toinen juttu vanhusten hoidossa, hoitajat pääsevat näkemään hoidettavien pankkitilit joilla saattaa olla kosolti rahaa. Entäs kun sellaisen kohdalle sattuu sairaalloisen empaattinen narsistihoitaja?- jkjlöö
Narsisteilla ei todellakaan ole kova huolehtimisen halu. Alistamisen halu kylläkin varmasti on.
Mikä on "sairaalloisen empaattinen"? Ei se ainakaan narsismia ole... - dasdasdasdcvsd
jkjlöö kirjoitti:
Narsisteilla ei todellakaan ole kova huolehtimisen halu. Alistamisen halu kylläkin varmasti on.
Mikä on "sairaalloisen empaattinen"? Ei se ainakaan narsismia ole...Väännän sinulle rautalangasta: Sairaalloinen empatia on sitä joka on ylilyötyä empatiaa eli kun sitä ei henkilöllä ole tai sitä on erittäin vähän, hän siis lyö yli esittäessään empaattista. Samoin kuin auttamisen halu, äitini on juuri tälläinen narsisti, hän tunkee ja tunkee apuaan vaikka sitä ei tarvitsisi, jos kieltäydyt avun tyrkyttäminen muuttuu sairaalloiseksi. He eivät ymmärrä kun heille sanoaan EI, ja se on todella narsismin merkki. Oikeasti siis hänen tarkoitus on päästä hallitsemaan toisia 'auttamalla' heitä. Hän tunkeutuu toisen yksityiselle reviirille ja pääsee sitä kautta alistamaan lopulta. Näin voi tehdä hoitajakin potilaalle. Ja kuinka ollakaan, mikä sattuma äitini sattuu olemaan hoitoalalla!
- sellaistaseon
dasdasdasdcvsd kirjoitti:
Väännän sinulle rautalangasta: Sairaalloinen empatia on sitä joka on ylilyötyä empatiaa eli kun sitä ei henkilöllä ole tai sitä on erittäin vähän, hän siis lyö yli esittäessään empaattista. Samoin kuin auttamisen halu, äitini on juuri tälläinen narsisti, hän tunkee ja tunkee apuaan vaikka sitä ei tarvitsisi, jos kieltäydyt avun tyrkyttäminen muuttuu sairaalloiseksi. He eivät ymmärrä kun heille sanoaan EI, ja se on todella narsismin merkki. Oikeasti siis hänen tarkoitus on päästä hallitsemaan toisia 'auttamalla' heitä. Hän tunkeutuu toisen yksityiselle reviirille ja pääsee sitä kautta alistamaan lopulta. Näin voi tehdä hoitajakin potilaalle. Ja kuinka ollakaan, mikä sattuma äitini sattuu olemaan hoitoalalla!
Juuri näin eli kyseessä on henkilö, joka tunkee liikaa iholle auttaessaan. Voisin kuvailla, että suhteesta tullee sellainen, että on kuin äitinä ihan pientä lasta auttaessaan, vaikka autettava olisi lähes kuuskymppinen. Useinkaan ei kestä sitä, että kritisoi hänen ohjaustaan tai yliempaattisuuttaan, vaan käyttäytyy siinä tilanteessa martyyrimaisesti.
- herkkis66
dasdasdasdcvsd kirjoitti:
Väännän sinulle rautalangasta: Sairaalloinen empatia on sitä joka on ylilyötyä empatiaa eli kun sitä ei henkilöllä ole tai sitä on erittäin vähän, hän siis lyö yli esittäessään empaattista. Samoin kuin auttamisen halu, äitini on juuri tälläinen narsisti, hän tunkee ja tunkee apuaan vaikka sitä ei tarvitsisi, jos kieltäydyt avun tyrkyttäminen muuttuu sairaalloiseksi. He eivät ymmärrä kun heille sanoaan EI, ja se on todella narsismin merkki. Oikeasti siis hänen tarkoitus on päästä hallitsemaan toisia 'auttamalla' heitä. Hän tunkeutuu toisen yksityiselle reviirille ja pääsee sitä kautta alistamaan lopulta. Näin voi tehdä hoitajakin potilaalle. Ja kuinka ollakaan, mikä sattuma äitini sattuu olemaan hoitoalalla!
Juuri näin ja tätä tapahtuu hoitoalalla varmaankin aika paljon. Aika pelottavaa. Narsismiinhan kuuluu nimenomaan rajattomuus eli ei osata erottaa rajoja itsensä ja toisten väliltä joten sekaannutaan asioihin jotka eivät itselle kuulu. Itselläni tällaiset kokemukset ovat vain lisänneet traumoja ja rajojen puolustamisen ja suojelemisen heikoutta ja ahdistusta. Alalla on siis häiriintyneitä ihmisiä jotka eivät sinne kuulu!
- RFJOHFJH
Ei ainakaan tuntemani narsisti viitsi hoitaa yhtään mitään tai ketään. Hän on hoitavinaan ja huolehtivinaan, jos siihen liittyy jonkin ns. hyöty, mutta hän ei todellakaan viitsi nähdä vaivaa kenenkään tai minkään takia oikeasti. Koko homma on yhtä näytelmää.
Narsisti oli "kotiäiti" koska "lapsen ainoa oikea paikka on kotona". Tosiasiassa lapset ovat olleet tekosyy olla ottamatta mitään vastuuta perheen toimeentulosta. Töissä käyminen on narsistille täysin mahdoton ajatus, ja kaikenlaisten tukien hakeminen ja loisiminen muiden kustannuksella on narsistille ihan arkipäivää.
Narsistin lapsenhoito oli hyvin saman tapaista kuin narkkari tms. perheessä jossa vanhemmilla on liikaa omia ongelmia kyetäkseen huolehtimaan lapsesta. Narsisti kyllä kykeni niin halutessaan, mutta ei halunnut. Vasta kun laiminlyönnit alkoivat olla sitä luokkaa ettei niitä voinut oikein mitenkään selittää, narsisti saattoi aktivoitua vähäksi aikaa. Narsisti tiesi kyllä erittäin hyvin laiminlyövänsä lapsia koska ihan selkeästi yritti salailla tilannetta. Siinä vaiheessa kun vanhempi sisarus alkoi olla riittävän iso huolehtimaan nuoremmasta, nuoremman "olot" paranivat pysyvämmin.
Mutta se kontrolli, sen narsisti on pitänyt itsellään. Jos lapsilla uhkaa olla kivaa, tai vain omaa elämään, narsisti jyrähtää ja pistää lapset taas hyppimään pillinsä mukaan. Pelko narsistia kohtaan on lapsissa syvällä, ja nyt jo aikuinen lapsista näyttää edelleen olevan hyvin tiukasti äitinsä talutusnuorassa. - ölkjhgsdfghjkl
herkkis66 kirjoitti:
Juuri näin ja tätä tapahtuu hoitoalalla varmaankin aika paljon. Aika pelottavaa. Narsismiinhan kuuluu nimenomaan rajattomuus eli ei osata erottaa rajoja itsensä ja toisten väliltä joten sekaannutaan asioihin jotka eivät itselle kuulu. Itselläni tällaiset kokemukset ovat vain lisänneet traumoja ja rajojen puolustamisen ja suojelemisen heikoutta ja ahdistusta. Alalla on siis häiriintyneitä ihmisiä jotka eivät sinne kuulu!
No minulla on kokemusta siitä kun etsii apua siihen, ettei osaa suojella rajojaan.
Ilmeisesti sellaiseen ongelmaan ei voi hakea apua, koska suurin osa "auttajistakin" oikeuttaa itselleen silloin toisen rajojen rikkomisen, kun hän ei kerran niitä itse ole edelleenkään vartioinut. Ja sitten se perustellaan vaan naureskellen sillä, että maailma on kova, että pitää oppia, huonosti käy jos ei pidä rajojaan.
Eli mitenkään asiallisemmin ei voi ilmeisesti etsiä apua heikkoihin rajoihin.
Siis siinä sitten vaan rökitetään kunnes oppii. Mutta siis minusta se on hieman kyseenalainen tapa. Tai voitaisiin edes kertoa, että: "Meillä on sitten vaan "rökitysapua", että osaisi edes vähän olla varautunut.
- mädäntykööt
Useamman tuntemani narsistin äiti oli sairaanhoitaja. Äidit olivat normaaleja, mutta ilmeisesti lellineet kersojaan liikaa. Olisiko vuorotyö aiheuttanut harmia?
Lisäksi, kun itse olin hoitoalalla ja nasset muilla aloilla esim taidekoulussa tai yliopistossa,
jouduin rankasti näiden nassejen kynsiin. Syynä oli kiltteyteni, mutta aina toisinaan kävi mielessä, että he projosoivat äitivihaansa minuun, kun olin samalla alalla kuin heidän äitinsä.
Eikö jossain mainittu, että narsismi saa alkunsa juuri varhaislapsuuden äitiongelmasta. Tosin, ei kai tuollaista voi pelkkä vuorotyö aiheuttaa. Varsinkin miesnarsistin huomiohakuisuus oli pohjatonta. - muistuipamieleen
Vuosikymmenet mielenterveysalalla toiminut läheiseni kertoi välillä, että näytti vähän siltä, että aika usein hoitoon tuotiin perheestä väärä henkilö.
- muistuipamieleen
Hän itse ei ollut empaattinen henkilö, mutta paljon elämää nähnyt oli.
- maailma.on.kova.paikka
Samalla tavalla koulukiusaamisessa kohteeksi joutuu kilteimmät. Työpaikkojen huonossa ilmapiirissä samoin liian hyvätahtoiset. Sellainen henkinen terveys, että ajattelee kaikkien kuuluvan porukkaan, ei ole nykypäivää.
- dasasasdsd
Hoitoalalla ihmiset pääset purkamaan omia traumojaan ja kiukkujaan ihmisiin. Joku raksaduunari työmaalla viskelee kiukkupäissään lankunpätkää vastaavasti tai potkii sahaansa. Mihin muihin kuin ihmisiin hoitoalalla voisi purkaa kiukkunsa? Omien vanhempien aiheuttamat traumat on varmaan helppoa purkaa kenenkään juuri huomaamatta. Potilasta ei tarvitse kuunnella vaan voi määrätä kuten itsevaltias, kostan omassa lapsuudessani kokemaani samanlaista kohtelua vanhemmiltani. Tai aviomieheni jättää niin sen voi kostaa tuolle sängyssä makaavalle avuttomalle potilaalle, se saa tuntemaan itsensä vahvaksi. Kontrolloi ja kontrolloi potilaita. Näyttää valtaansa henkilökohtaisesti tietyille avuttomassa asemassa oleville ihmiselle. Pistää potilaat kärsimään kun sille päälle sattuu...ja jos omat asiat niin vaativat.
- åpoiuytredfghjk
Missään ei mene niin huonoon kuntoon kuin autettavana.
- oiuyrdfghj
Yksin ympärimaailman kiertolaisetkin vaikuttaa selviävän paremmassa kunnossa,
- Ootte_tietämättömiä
Miksi orjuuden harjoittamiseen empatiaan tarvittaisiin? Hupsut.
Involuntary Mental Hospitalization: A Crime Against Humanity
kirjoittaja: Thomas S. Szasz (1920-2012), Psykiatrian Emeritus Professori, New York, Yhdysvallat
http://www.brown.edu/Courses/BI_278/Other/Clerkship/Didactics/Readings/Crime_Against_Humanity.pdf - KaikkeaKanssa
Minulla oli aikoinaan työkaveri, sanotaan nyt vaikka "Eeva", jonka epäempaattisuus aina välillä hätkähdytti.
Eräs toinen työtoverimme sai huonoja uutisia kesken työpäivän ja oli aivan järkyttynyt. "Eevan" reaktio oli väännellä naamaa tuon järkyttyneen tyypin selän takana, irvaillen toisen järkytystä. Samainen "Eeva" oli riidoissa milloin kenenkäkin kanssa, ja tapasi ottaa jokun sopivan uhrin seuraansa johonkin nurkkaan supattamaan kanssaan ja mulkoilemaan muita. Joskus tuntui että jos kertoisi "Eevalle" kuolevansa ensi viikolla, hän alkaisi kertoa omasta näpystään, joka on paljon vakavampi asia.
Otin tietoisesti etäisyyttä koko "Eevaan", ja onneksi hän vaihtoi työpaikkaakin. Myöhemmin kuulin että hänen uusi ammatti on hyvinvointivalmentaja! En tiedä menestyykö hän työssään, mutta vähän vaikea kuvitella että ihminen, jolla ei ole mitään kykyä edes kuunnella muita, voisi auttaa ketään. - pallukkas
Kyllähän sinne kaikenlaista sälliä menee hoitoalalle. Varmasti eräs mahdollinen syy on, että tuntevat olevansa ylempänä toisia ihmisiä. Tai sitten alussa ovat idealisteja, mutta satojen potilaitten jälkeen eivät enää välitä tai jopa alkavat vahingoittaa potilaita, kun kyrsiintyvät työhön. Onhan noita tapauksia, joissa hoitaja on tappanut potilaita vaikka insuliinilla. Ja kun niitäkin on useita ja tietää, että tämä on vain jäävuoren huippu, niin voi kuvitella, miten paljon lievempiä tapauksia potilaan vahingoittamisesta on empatiakyvyttömyydestä puhumattakaan.
"Kyllähän sinne kaikenlaista sälliä menee hoitoalalle."
Niin nykyäänhän se on syystä, että soveltuvuuskokeet on poistettu ja työkkäri niitä tyrkkää ja koulutuskin on suppeampi.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hs-lahihoitajakouluun-paasee-ihmisia-jotka-voivat-olla-vaaraksi-hoidettavilleen-opetusministeri-haluaa-soveltuvuustestit-takaisin/7125024
- luuta
Työllisyyden parantuessa raskas hoitoala putsaantuu heistä jotka eivät tosissaan halua hoitaa.
- herratjanarrit
Erittäin hyviä kirjoituksia asiasta,vaikka en ihan kaikkia lukenutkaan.
Toisessa ketjussa kirjoitinkin,että onko ihmiseillä niin pahaolo,että pitää purkaa toisiin pahaoloaan ja alkaa käytäytyä kuin narsistinen. Oletan,että narsistinen ei synny hetkessä vaan on pitkään jatkuneiten asioiten summa,jossa ihminen menettää myös itsekunnioituksen ja on piittamaton ja onko kyse kateudestakin? Sillä kateus on suomalaisten ikivanha vitsaus.
Liekö yhteiskunta luoo tavallaan narsismia,kun pitää olla niin tehokas joka suhteen.
Ensikin yhteikunnan varat ovat hupeneet vuosikymmennien ajan,kun ensin rakennettiin suomea ja siitä ihmisten hyvinvointi valtio. Mutta sekin on ollut todennäköisin niin "leväperäistä",että kun on törsätty suomen varoja kaikkiin turhaankin,kuten joskus oli terveyshoito ilmaista.
Nuorena aikuisena jo ihmettelin,että miten pysyy terveysasemat pystyssä,kun ei ole mitään pientä maksua esim.aikuiselta,vaikka kunnat ovatkin vastuussa asiasta.
Samoin Kreikkaan menneet miljoinat,jonka jälkeen suomen velka kasvoi vauhtia,jonka jälkeen kaikki kiristyi suomessa. Tälläinen ei voi jättää jälkeä yhteiskuntaan,mutta miten tälläinen asia suomessa hoidetaan? Siihen ei ole herraroilla keinoa korjata taaskaan,joten jälkipyykki tulee olemaan suomessa likainen ajan myötä. Suomessa pienituloisten ostovoimaa on heikentynyt pahasti,joita on enemmän,kuin suurtuloisia. Jolloin se on heikentänyt suomessa ostovoimaa suuresti ja jokainen pelkää itse joutuvan rahallisesti ahtaalle.
Jolloin ihminen joutuu äärirajoille kaiken tavoin pysyäkseen "pinnalla",joka luo taas sitä narsismia.
Kenellekään ei jää edes hetkeä miettimään ihmellisyyttä, toisten kunnioitusta taikka empaatia,joka on karu totuus tänä päivän suomesta.
Jonka vuoksi en kokenut suomen satavuotispäivää kovin ylpeäksi,vaikka esi-isämme taistelivat itsenäisyyden puolesta,eikä ketään edes kiinnosta millaista on olla kauhun ja sodan keskellä.- Alkurivejä
Alkurivejä lukiessani vähän mietin mitä tämä nyt on, mutta Kreikkaan asti päästyäni sitten totesin, että näitä taas...
- RAHARAHARAHA
RAHA,RAHA,RAHA,RAHA,RAHA
Nimimerkille "herratjanarrit",
En nyt löytänyt teksistäsi mitään erityistä kiinnekohtaa, jota lähtisin kommentoimaan, mutta uskoisin kuitenkin ymmärtäväni kokonaisuuden.
Olen samoilla linjoilla tästä nykymenosta ja kansan kahtia jaosta. Toisilla on kaikkea jopa liiaksi kun taas toisilla on vaikeuksia saada sitä jokapäiväistä leipäänsäkään.
Ei ihme, että tilanne katkeroittaa ja alkaa vihaamaan ns. parempiosaisia kun jää ns. ulkopuolelle.
Näiden ulkopuolelle jäävien joukko on kovasti suurentunut viime vuosista syystä tai toisesta, monetkin yhteiskunnan palvelut on ajettu alas ja tilalle on tullut yksityiset yrittäjät
Kreikka ny tuskin on syyllinen kaikkeen vaikka se mieli mieluusti pyrkiikin jonkun syyllisen hakemaan.
Suomi on edelleen hyvinvointivaltio ja kykenisi edellen myös huolehtimaan paremmin vähäosaistaan, mutta jotenkin tää maailma on mennyt tämmöseksi.
Karkkeja ei nykyään enää jaeta vaan kaikki halutaan itselle ja kun ei jaksa kaikkea enää itse syödä niin säilötään veroparatiiseihin kasvamaan korkoa
Huolissaanhan tästä tilanteesta pitää olla
Itse ny työskentelen vanhustenhuollossa ja kyllä itselläkin aina välillä käy mielessä, että kumpa luoja korjaisi pois ettei itsen tarvitsi sitä kokea
Kyllähän vanhustenhoidostakin aina välillä älämölöä pidetään, mutta tuolla arjessa ei se mitenkään näy. Vierailijoita käy hyvin harvoin.
Mutta ettei kaikki vaikuttaisi toivottomalta niin loppuun jotain hyvääkin.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/jyty-lahjoittaa-100-000-euroa-nuorten-tyollistamiseen-ja-lukutaidon-edistamiseen?publisherId=3326&releaseId=69847529
Ehkä joku tälläkin sitte saa sen aktiivisuutensa täytettyä ettei se entisestää peruspäiväraha pienentyisi ja lukeminen kannattaa aina.- poiuytrdfgh
Olen jäänyt täysin ulkopuolelle, mutta en vihaa itseäni parempiosaisia millään tavalla. Pikkusen vain haluan kertoa mitä maailmassa oikeasti tapahtuu ihan tiedoksi ja tietämättömyyden vähentämiseksi.
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
Nimimerkille "herratjanarrit",
En nyt löytänyt teksistäsi mitään erityistä kiinnekohtaa, jota lähtisin kommentoimaan, mutta uskoisin kuitenkin ymmärtäväni kokonaisuuden.
Olen samoilla linjoilla tästä nykymenosta ja kansan kahtia jaosta. Toisilla on kaikkea jopa liiaksi kun taas toisilla on vaikeuksia saada sitä jokapäiväistä leipäänsäkään.
Ei ihme, että tilanne katkeroittaa ja alkaa vihaamaan ns. parempiosaisia kun jää ns. ulkopuolelle.
Näiden ulkopuolelle jäävien joukko on kovasti suurentunut viime vuosista syystä tai toisesta, monetkin yhteiskunnan palvelut on ajettu alas ja tilalle on tullut yksityiset yrittäjät
Kreikka ny tuskin on syyllinen kaikkeen vaikka se mieli mieluusti pyrkiikin jonkun syyllisen hakemaan.
Suomi on edelleen hyvinvointivaltio ja kykenisi edellen myös huolehtimaan paremmin vähäosaistaan, mutta jotenkin tää maailma on mennyt tämmöseksi.
Karkkeja ei nykyään enää jaeta vaan kaikki halutaan itselle ja kun ei jaksa kaikkea enää itse syödä niin säilötään veroparatiiseihin kasvamaan korkoa
Huolissaanhan tästä tilanteesta pitää olla
Itse ny työskentelen vanhustenhuollossa ja kyllä itselläkin aina välillä käy mielessä, että kumpa luoja korjaisi pois ettei itsen tarvitsi sitä kokea
Kyllähän vanhustenhoidostakin aina välillä älämölöä pidetään, mutta tuolla arjessa ei se mitenkään näy. Vierailijoita käy hyvin harvoin.
Mutta ettei kaikki vaikuttaisi toivottomalta niin loppuun jotain hyvääkin.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/jyty-lahjoittaa-100-000-euroa-nuorten-tyollistamiseen-ja-lukutaidon-edistamiseen?publisherId=3326&releaseId=69847529
Ehkä joku tälläkin sitte saa sen aktiivisuutensa täytettyä ettei se entisestää peruspäiväraha pienentyisi ja lukeminen kannattaa aina.Vielä lisää hyviä uuutisia , syystä ettei kuitenkaan alettaisi ajattelemaan, et kaikki ihmiset on itsekkäiä paskoja/vaila empatiaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miesten-ryhma-kerasi-hurstin-ruoka-avulle-yli-11-000-euroa-vuorokaudessa-jengi-haluaa-varmistaa-vahaosaisille-joulumielen/7184154?fbclid=IwAR1w1xpEg17rhaeOyTQNgDBwkZbm8MJhHL5kkW2ADjo3YIAfsgaiK1TXPf4
Myös hyviä ihmisiä on olemassa.
- epäileväi-nen
Minä en pidä toivottavana että heikompiosaisten asiat ja toimeentulo, terveys ja turvallisuus on talkoohengen ja hyväntekeväisyyden armoilla. Monelleko silloin pitäisi avun saajan olla nöyrä ja kiitollinen. Siis siitä että on olemassa? Minusta pelottavaa kehitystä, vaikka ihan oikein, että jotkut olivat tuossa tilanteessa toimineet.
- poiuytrdfgh
Joo olen samaa mieltä.
Sosiaalisysteemissä on se vika, että jos rahaa ei myönnetä välttämättömyyksiin, ei sitä saa itsekään yrittää millään luovuudella hätätilanteessa hankkia, vaan ihminen pakotetaan pärjäämään niin pienellä summalla, jolla ei ole mitenkään mahdollista kyseisessä tilanteessa selvitä terveenä. - poiuytrdfgh
Mielestäni ihmisellä tulisi olla oikeus hätätilanteessa nälkäänsä yrittää tehdä jotain asian hyväksi väliaikaisesti poikkeustilanteissa.
- poiuytrdfgh
On älytöntä nähdä nälkää, jos kykenisi esim. 30 euroa hankkimaan. Pitää vain muodon vuoksi nähdä nälkää.
- poiuytrdfgh
Kirkolta sen 30 e saa hakea, muttei itse hankkia...
- poiuytrdfgh
Sitten kaupan kassa katsoo tosi loukkaavasti sen kirkon ruokalapun kanssa kulkijaa. En mielelläni kokisi sitä toista kertaa.
"Minä en pidä toivottavana että heikompiosaisten asiat ja toimeentulo, terveys ja turvallisuus on talkoohengen ja hyväntekeväisyyden armoilla. "
En minäkään, mutta on mun mielestä ohan okei tilanteessa jossa yhteiskunta ei syystä tai toisesta joko halua tai ei kykene huolehtimaan heikommistaan.poiuytrdfgh kirjoitti:
Sitten kaupan kassa katsoo tosi loukkaavasti sen kirkon ruokalapun kanssa kulkijaa. En mielelläni kokisi sitä toista kertaa.
Sivusta huomautan
Jo ajat sitten toimeentulotuki on maksettu asiakkaan tilille, jos ei ole syytä epäillä että hän käyttää sitä väärin tai hallitse rahankäyttöään.
Lappusysteemi oli aikansa tuote, leima päällä ei alkoholia ja tupakkaa- poiuytrdfgh
Niin on. Kyllä ihmisten pitäs saada sitten edes itse auttaa itseään tai toisiaan. Vaikka ei olisi tarjolla sellaista työtä johon olisi kykeneväinen.
- poiuytrdfgh
Sivusta huomautan
Jo ajat sitten toimeentulotuki on maksettu asiakkaan tilille, jos ei ole syytä epäillä että hän käyttää sitä väärin tai hallitse rahankäyttöään.
Lappusysteemi oli aikansa tuote, leima päällä ei alkoholia ja tupakkaapuhun kirkosta, joka voi auttaa jos sosiaalitoimikaan ei auta. Heiltä saa vain lappuja joiden kanssa on noloa.
- poiuytrdfgh
ku on sitten sosiaalipummiakin alempi kansalainen ikäänkuin kuten minä...
poiuytrdfgh kirjoitti:
Niin on. Kyllä ihmisten pitäs saada sitten edes itse auttaa itseään tai toisiaan. Vaikka ei olisi tarjolla sellaista työtä johon olisi kykeneväinen.
En ny oikein ymmärrä höpötystäsi ettei mukamas itse saisi rahaa hankkia.
Nykyäänhän saa tienata 300 euroa kuussa ilman että työttömyysturva pienenee.
Vanhus eläkkeellä saa myös myös tienata miten paljon haluaa.
Työkyvyttömyys ja osa-aika eläkkeellä n jotain rajoituksia, mutta ei rahan ansaitseminen kielletty ole, mitä ny yrität ikäänkuin väittää
https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/elakkeensaajalle/tyonteko-elakkeella/- poiuytrdfgh
Väärä käsitys, että pohjimmaiset juopottelisi, he mahdollisesti lukee filosofisia opuksia .
- poiuytrdfgh
En ny oikein ymmärrä höpötystäsi ettei mukamas itse saisi rahaa hankkia.
Nykyäänhän saa tienata 300 euroa kuussa ilman että työttömyysturva pienenee.
Vanhus eläkkeellä saa myös myös tienata miten paljon haluaa.
Työkyvyttömyys ja osa-aika eläkkeellä n jotain rajoituksia, mutta ei rahan ansaitseminen kielletty ole, mitä ny yrität ikäänkuin väittää
https://www.keva.fi/henkiloasiakkaalle/elakkeensaajalle/tyonteko-elakkeella/Kuule kaikki minkä köysin ansaitsee häneltä miinustetaan heti joka euro tuista. Tuo etu tulee käytännössä vain rikkaammille. ..tai kun ansaitsee suurempia summia. Pienet summat miinustetaan heti köyhimmiltä.
- poiuytrdfgh
Tiedän asian tarkalleen. En höpötä.
- poiuytrdfgh
Kaikkein köyhimmät eivät pääse yrittämäänkään itse itsensä auttamista.
- poiuytrdfgh
Kun oikein pohjalle päätyy ujoinkin ja sisäänpäinkääntyneinkin saattaa päätyä suomi24 palstalle ...näin....
poiuytrdfgh kirjoitti:
Kuule kaikki minkä köysin ansaitsee häneltä miinustetaan heti joka euro tuista. Tuo etu tulee käytännössä vain rikkaammille. ..tai kun ansaitsee suurempia summia. Pienet summat miinustetaan heti köyhimmiltä.
Niin, en tiedä tapaustasi, mutta on olemassa tietyt rajat ja kiteerit ja toki kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Mutta ei kaikkien pienituloisilla.
Oletan että saat kansaneläkettä jonka määrä on yksinasuvalla vähän päälle 600 euroa ja siihen lisää sen verran, että pääset ns. takuueläkkeeseen määrään joka on 775 euroa ja risat
Lisäksi saat asumistukea lähes täysmääräisesti kun yksinasuvan alin raja on hiukka päälle 700 euroa jolloin ei ole enää perusomavastuuta.
Toki voi olla niinkin, et saat jotain muutakin eläkettä, esim, tapaturma tai vammaisuuden perusteella joka saattaa vähentää kansaneläkkeesi määrää, mutta takuueläke varsmistaa sen, että loppusumma on kaikille sama.
Takuueläkettä eivät pienennä
eläkettä saavan hoitotuki
rintamalisä
eläkkeen lapsikorotus
ansiotulot
pääomatulot
omaisuus
kunnan maksama omaishoidon tuki.
En usko, että mainitsemasi 30 euroa vaikuttaa mitenkään tuloihisi, eikä satunnaiset tulot vaikuta asumistukeen. Myöskään toimeentulotukea ei lasketa tuloksi.
Ei asia sitten on toki jos tulosi nousevat huomattavasti.
https://www.kela.fi/takuuelake
https://www.kela.fi/tulot-jotka-eivat-vaikuta-asumistukeenpoiuytrdfgh kirjoitti:
puhun kirkosta, joka voi auttaa jos sosiaalitoimikaan ei auta. Heiltä saa vain lappuja joiden kanssa on noloa.
Tuokaan ei ole totta.
Diakonia auttaa monella tapaa, välttämättä ei tosiaan rahaa saa käteen, mutta he maksavat myös laskuja, joka käytössä tapahtuu niin, et viet laskut sinne ja he maksavat ne siellä.
Toki sielläkin tehdään sitä kartoitusta, että onko hakenut niitä avustuksia joihin on oikeus, myöskin keskustellaan siitä miten vaikeaan tilanteeseen on päädytty.
Monella nykyään syynä on sairaudet ja lääkkeiden kallistuminen- poiuytrdfgh
Hain kerran ruoka-apua ja sain nimelleni tehdyn asiakirjan jolla sain kerran ostaa ruokaa kaupasta.
- poiuytrdfgh
Kaupanmyyjät saavat tietää oikein nimeltä kuka on sellainen henkilö jolla ei ole ollut ruokaakaan.
- poiuytrdfgh
Jopa tuon pienen summan eteen piti vielä monta kertaa henkilökorttia esitellä jne. Olo oli kuin olisi laiton maahanmuuttaja tai jotain.
- poiuytrdfgh
No olihan se henkisesti "rikastuttavakin" kokemus. Olen ihan tyytyväinen, että olen kokenut senkin että millasta on olla sosiaalipummiakin alempi. Kun seuraavan kerran menin kauppaan yritiin taas pokkana käyttäytyä kuin hieno nainen konsanaan.
poiuytrdfgh kirjoitti:
Kaupanmyyjät saavat tietää oikein nimeltä kuka on sellainen henkilö jolla ei ole ollut ruokaakaan.
Mitä tuohon tulee
Niin kaupan kassat eivät enää hetken päästä muista sinua, saati nimeäsi jollet asu niin pienellä paikkakunnalla, että kaikki tuntee toisensa ilman henkilötodistustakin.
Minäkin olen ostanut ruokaa tuollaisella lapulla, enkä kokenut et se olis ollu sen kummempi juttu. Kassaneiti tunnisti minut kyllä, kun olin ollut työntekijänäkin ko. kaupassa
Sen verran toki vaivasi alkuun, et en ollut sitä itse hakenut/anonut vaan joku muu oi ilmoittanut minut avun saajaksi. Nimelläni varustettu kirjekuori ja maksusitoumus löytyi postilaatikosta.- ykspistepirkko
Mitä tuohon tulee
Niin kaupan kassat eivät enää hetken päästä muista sinua, saati nimeäsi jollet asu niin pienellä paikkakunnalla, että kaikki tuntee toisensa ilman henkilötodistustakin.
Minäkin olen ostanut ruokaa tuollaisella lapulla, enkä kokenut et se olis ollu sen kummempi juttu. Kassaneiti tunnisti minut kyllä, kun olin ollut työntekijänäkin ko. kaupassa
Sen verran toki vaivasi alkuun, et en ollut sitä itse hakenut/anonut vaan joku muu oi ilmoittanut minut avun saajaksi. Nimelläni varustettu kirjekuori ja maksusitoumus löytyi postilaatikosta.Hui hai...kyllä kaupan kassa muistaa. Yks kakkonen kävi ukkomiehen kanssa yhdessä lähikaupassa, niin kylläpä muisti, kun sama ukkomies meni sinne vaimon kanssa. Ett ei nyt niin huono muisti ole, kunhan keksit...
- poiuytrdfgh
Nimenomaan VAIN kaikkein pienituloisimmilta miinustetaan joka euro jonka hankkii itse.
"Nimenomaan VAIN kaikkein pienituloisimmilta miinustetaan joka euro jonka hankkii itse."
Laitas jotain faktaa tuohon tai kerro omasta tapauksestasi, milloin ja miksi sinun tulojasi on vähennetty
Viime päivinä toki tuo otsikko on ollut esillä, mutta kyse on ollut aktiivimallista ja työttömyysturvasta.
Oletan ettei ne koske sinua- poiuytrdfgh
Elätkö jossain toisessa maailmassa ?
- poiuytrdfgh
Asia selvinnee kun opiskelet tietyt viralliset nettisivut ja pykälät riittävän perusteellisesti.
poiuytrdfgh kirjoitti:
Elätkö jossain toisessa maailmassa ?
En elä, vaan köyhyys on ollut jossain vaiheessa elämää minunkin arkeani.
Sen vuoksi tiedänkin näistä asioista jotain ja kuulisin mieluusti miksi sinulta miinustetaan tuloja, jos et edes kuulu noihin aktiivimallilaisiin, ole työtön työnhakija.- poiuytrdfgh
En keskustele aiheesta enempää. Mutta se menee noin kuten sanoin. Ahtaimmilla taloudellisesti olevilla miinustetaan tuista joka euro jonka hankkii.
poiuytrdfgh kirjoitti:
Asia selvinnee kun opiskelet tietyt viralliset nettisivut ja pykälät riittävän perusteellisesti.
Laitas tänne linkkiä niistä sivuista jotka koskevat sinun tilannettasi.
Laitas tänne linkkiä niistä sivuista jotka koskevat sinun tilannettasi.
Oletko sinä eläkkeellä vai pitkäaikaistyötön
- poiuytrdfgh
En kerro täällä minun yksityisasioitani mutta tiedän että on näin. Heikoimmassa taloudellisessa ja terveydellisessä asemassa olevilla on mahdoton omilla toimillaan mitenkään kohentaa tilannettaan. Koska joka euro jonka omilla toimillaan onnistuisi kohentamaan, miinustetaan.
Terveemmälläkin ja vähän työkykisemmalläkin voi ilmaantua tuon tyyppinen tilanne etenkin , jos on esim. taiteilija. Se on toki totta, että hallitus on leikannut kaikkien pienituloisimmalta, mutta minua ny kummastuttaa tuo sinun väitteesi, että köyhillä jokainen hankittu euro vähennetään tuista.
- poiuytrdfgh
Itseasiassa mulla on aikoinaan vähän terveempänäkin taiteilijana semmonen tilanne, että jos olisin ottanut vastaan minulle tarjotut pienimuotoiset työt, olisin menettänyt yhteiskunnan tuet ja kuollut nälkään, joten mun oli pakko kieltäytyä töistä, joita mulle tarjottiin, jotta pysyn hengissä.
- poiuytrdfgh
Noin se menee mutten jaksa aiheesta enempää.
poiuytrdfgh kirjoitti:
En kerro täällä minun yksityisasioitani mutta tiedän että on näin. Heikoimmassa taloudellisessa ja terveydellisessä asemassa olevilla on mahdoton omilla toimillaan mitenkään kohentaa tilannettaan. Koska joka euro jonka omilla toimillaan onnistuisi kohentamaan, miinustetaan.
Terveemmälläkin ja vähän työkykisemmalläkin voi ilmaantua tuon tyyppinen tilanne etenkin , jos on esim. taiteilija.Niin kuten sanoin omaakin kokemusta on, aikoinaan asumistuen suhteen, kun sitä sitten perittiin takaisin kun tuloni olivat suuremmat kuin silloin kun se oli määritelty.
Mutta en minä ny kokonaisuudessa kuitenkaan miinukselle jäänyt pitkässä juoksussa , mielestäni kuitenkin työnteko kannattaa aina.
Se taas on eri juttu jos ei kykene töihin, mutta mun käsittääkseni eläkkettä ei vähennetä satunnaisista tuloista ja tosiaan asumistuessakin on alin tuloraja.
Perustoimeentulotuki taas on yksinelävällä hiukka vaille viis sataa ja siihen täysiasumistuki päälle. En usko siittä vähennettävän mitään vaik sen kolmekymppiä jostain tienaiskin.poiuytrdfgh kirjoitti:
Itseasiassa mulla on aikoinaan vähän terveempänäkin taiteilijana semmonen tilanne, että jos olisin ottanut vastaan minulle tarjotut pienimuotoiset työt, olisin menettänyt yhteiskunnan tuet ja kuollut nälkään, joten mun oli pakko kieltäytyä töistä, joita mulle tarjottiin, jotta pysyn hengissä.
olen ymmärtänyt että olet eläkkeellä, enkä ymmärrä mistä tuista ny puhut. Kun laitoinkin jo et eläkkeelläkin ollessa voi ansaita jonkin verran
- poiuytrdfgh
Sinä et tiedä ollenkaan mitä puhut, enkä keslustele kanssasi aiheesta enempää.
- poiuytrdfgh
Ihmettelen sitä miten ihmiset aina luulee etten muka tietäisi mitä puhun. Ehkä se on sitä heidän oman tietämättömyytensä projisointia. Minä en sentään kuvittele tietäväni esim- sinun taloudellisia asioitasi ja olen siinä mielessä realistisempi kuin sinä.
- poiuytrdfgh
Snulla on monista asioista vähemmän tietoa kuin minulla mutta koko ajan neuvot minua. Etkö huomaa tuota ?
En ole ennen sanonut tätä ihmisille ääneen, mutten oikeen enää jaksa. poiuytrdfgh kirjoitti:
Ihmettelen sitä miten ihmiset aina luulee etten muka tietäisi mitä puhun. Ehkä se on sitä heidän oman tietämättömyytensä projisointia. Minä en sentään kuvittele tietäväni esim- sinun taloudellisia asioitasi ja olen siinä mielessä realistisempi kuin sinä.
En väitä tietäväni mitään, enemmänkin vaan epäilen, ettet ole ihan sitä mitä sanot olevasi.
Sen vuoksi kysynkin, kun aiemmin olet antanut ymmärtää et olet eläkkeellä ja nyt puhut joistain tuista.
Mistä jälkimmäisestä voi päätellä että saatat elää ilmeisesti perustoimeentulotuella. Joka sekin ihmetyttää kun sinulla on mittava määrä sairauksia ja vaivoja, että mikset ole eläkkeellä
Molemmat asiat niin eläkkeet kuin yhteiskunnan tuetkin ovat julkista asiaa ja ne määrittyvät tietyllä tavalla ja niihin liittyvät lait ja asetukset koskevat myös sinua.poiuytrdfgh kirjoitti:
Niin edelleen, laitas linkki niihin tiettyihin virallisiin nettisivustoihin mistä pääsen opiskelemaan, jos ne ovat jotain muuta kuin Kelan sivustoja, josta minä tietoni hankin niin eläkkeistä kuin yhteiskunnan tuistakin.
- poiuytrdfgh
No ehket ole pystynyt opiskelemaan kaikkia mahdollisia elämäntilannevariantteja. Miten voit ajatella noin yksinkertaisesti ? Ookko tosissasi ?
Kun yritän puhua psykopaatilleni syvällisiä asioita, hän keskeyttää koko aika ja korjailee minun sanojen lausuntaani. Esim. Lausuin Einstein niinkuin kirjoitetaan ja hän korjasi sen kaksi kertaa ja kun sanoin Platon hän korjasi Platonin, eikä mitään muuta keskustellut...sanojen kirjainten korjailua vaan - poiuytrdfgh
En jaksanut lukea viestejäsi kun niitä on niin paljon, mutta mulla on sulle tehtävä. Kokoa vaikka alkuun Kelan pykälistä kaikki mahdolliset erilaiset yhdistelmät, niitä lienee kyllä aika paljon, ja sit vielä kerää niille kaikki mahdolliset tulkinnat ja sit sovella niitä kaikkin mahdollisiin elämäntilanteisii, ja kokoa niistä miten sä saisit kokoon sellasen mistä kerron, niin ehkä tolleen voisit toimia kuin salapoliisi ja saada selville mikä se voi olla ?
- Jos_ei
Se on toki totta, että hallitus on leikannut kaikkien pienituloisimmalta, mutta minua ny kummastuttaa tuo sinun väitteesi, että köyhillä jokainen hankittu euro vähennetään tuista.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-muiden-etuuksien-vaikutus
"Perustoimeentulotuki on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät tule toimeen ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, sosiaalietuuksien avulla tai muilla tuloillaan tai varoillaan. Se on myös tarkoitettu heille, joita elatusvelvollinen ei pysty elättämään.
Jos olet työtön 17–64-vuotias, ilmoittaudu TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Muussa tapauksessa perustoimeentulotuen perusosan määrää voidaan joutua alentamaan."
"Perustoimeentulotuki on viimesijainen tuki, ja sen määrään vaikuttavat kaikki käytettävissäsi olevat tulot ja varat. Tuloiksi lasketaan myös muut sosiaalietuudet.
Perustoimeentulotuen viimesijaisuus tarkoittaa sitä, että sinun pitää kykysi mukaan huolehtia omasta ja perheesi toimeentulosta sekä hakea ensin kaikki muut etuudet, joihin sinulla saattaa olla oikeus. "
Jos ei siis ilmoittaudu te-palveluihin työttömäksi työnhakijaksi, voi saada sitä alennettua toimeentulotukea.
Tuo lienee esim. vaikeissa päihdeongelmissa tilanne kun ongelmainen ei tosiasiallisesti kykene työllistymään eikä jaksa heikon terveyden takia etujaan ajaa.
Mikä estää muitakin välttämästä hakukoneiston vaateet. Jos ei jaksa ei jaksa. Ja tuolla viimesijaisella on tilanteessa, jossa kaikki tulot huomioidaan jos niitä on ja vähennetään jos ei pysty osoittamaan että on isompia tarpeita kuin mitä jää käteen.
Täydentävää toimeentulotukea voi hakea erikseen.
"Toimeentulotuki muodostuu kolmesta osasta:
perustoimeentulotuesta
täydentävästä toimeentulotuesta
ehkäisevästä toimeentulotuesta."
Mitä olen tuota poijua kuunnellut niin hän ei jaksa eikä pysty noihin hakukoneistoihin mennä ja niistä hauista huolehtia. Todennäköisesti saa alinta toimeentulotukea eikä ole työttömänä työnhakijana... - poiuytrdfgh
Mutta kun esim tuota täydentävää voidaan vaan päättää olla antamatta vaikka olis kuinka mahdoton tilanne, kun vaan sanotaan ettei myönnetä. En jaksa enää. En vastaa tähän enempää. Esim. perustelulla että yksinasuville ei myönnetä mitä muille myönnetään.
- poiuytrdfgh
Ei niistä kaikki saa samoja. Jotkut saa mitä toiset ei saa.
- poiuytrdfgh
Liian vaivalloista mennä esim. joka esineen saamisen takia erikseen lääkäriin. En jaksa mennä lääkäriin siksi, että saisin jonkun esineen. Mulla on tutkimattomia oikeita sairauksia riittämiin.
- Voitko
poiuytrdfgh kirjoitti:
Mutta kun esim tuota täydentävää voidaan vaan päättää olla antamatta vaikka olis kuinka mahdoton tilanne, kun vaan sanotaan ettei myönnetä. En jaksa enää. En vastaa tähän enempää. Esim. perustelulla että yksinasuville ei myönnetä mitä muille myönnetään.
" Esim. perustelulla että yksinasuville ei myönnetä mitä muille myönnetään."
Voitko kertoa tuosta vaikka yhden esimerkin? - Varmaan
poiuytrdfgh kirjoitti:
Liian vaivalloista mennä esim. joka esineen saamisen takia erikseen lääkäriin. En jaksa mennä lääkäriin siksi, että saisin jonkun esineen. Mulla on tutkimattomia oikeita sairauksia riittämiin.
Varmaan noin. Sinun kokonaistilanne huono. Vaatisi kokonaisvaltaista parannusta ja joitain sellaisia keinoja joihin et halua lähteä.
Sairaseläkkeen saamisen edellytyksetkin voivat joskus olla jotain sellaista mihin kaikki ihmiset eivät vain pysty sisäisesti taipumaan, esim. vaarallisia leikkauksia. Sitten myös voidaan vaatia käyttämään jotain lääkityksiä jotka eivät sovi tai joiden seurauksista ei ole tietoa riittävästi.
Nythän on esim. masennuslääkkeinä käytettyjen serotoniinien haittavaikutuksista tullut lisää tietoa.
https://www.seksuaaliterveysklinikka.fi/miesten_seksuaalihairiot/tutkimuksia/ssri-laakkeiden_aiheuttama_pysyva_seksuaalitoimintojen_hairio.608.news
"SRI-lääkkeiden käytön jälkeisellä seksuaalitoimintojen häiriöllä tarkoitetaan sitä, että lääkkeen käytön aikana ilmenee seksuaalisia sivuvaikutuksia, jotka jatkuvat vaikka käyttö lopetetaan. Näitä sivuvaikutuksia ovat esim. heikentynyt seksuaalinen halu, sukuelinten tunnottomuus, erektiohäiriöt, vaikeutunut siemensyöksy, kostumisen vaikeu naisilla ja orgasmikyvyttömyys. Eräässä tutkimuksessa raportoitiin, että pysyväluonteisia seksuaalisivuvaikutuksia ilmenee 5-15%:lla SSRI-lääkkeiden käyttäjistä. On selvää, että tällaiset haitat vaikuttavat hyvin kielteisesti elämänlaatuun."
Kuka nyt haluaa riskeerata mies- tai naiskuntonsa... Eivät kaikki ainakaan.
Eikä tuossa suinkaan ole kaikki. Onhan seksuaalisuus ja tuntoaisti sekä psyykkiset tuntemukset täysin keskeistä elämänsisältöä. - poiuytrdfgh
Niin en kommentoi nyt omaa tilannettani mutta tuo on totta. (psyykelääkkeitä en ole käyttänyt eikä minulle ole määrättykään )
Itse menetin tuntoaistini muusta syystä useiksi vuosiksi ja kokemus oli hyvin painajaismainen. - poiuytrdfgh
Ja tokihan kun menettää tuntoaistin lähes kokonaan niin fyysisellä tasolla seksuaalisuuden menettää samalla. Se on aika järkyttävää.
- Trallatilaa
Se on toki totta, että hallitus on leikannut kaikkien pienituloisimmalta, mutta minua ny kummastuttaa tuo sinun väitteesi, että köyhillä jokainen hankittu euro vähennetään tuista.
Jos on toimeentulotuella (ei esim. työmarkkinatuella), jokainen lisäeuro tosiaan lähtee. Esim. jos laitat lapselles tilille rahat, että osta uudet piilolinssit, laitettu raha vähennetään toimeentulotuesta. Ts. se raha pitää iskeä seteleinä kouraan.
Työmarkkinatuen ulkopuolelle jää nuorien lisäksi sairaita, työkyvyttömiä joille Kela ei myönnä eläkettä jne. - poiuytrdfgh
Ja jos on saanut toimeentulotukea ja saa vaikka yllätyslaskun ja siinä ei auteta, niin kuinka elät esim. 100 eurolla tai vaikka nolla eurolla kuukauden ? Silti et saa esim. myydä mitään saadaksesi ruokaa ja pelastaaksesi itsesi. Eli pitää oikeesti kuolla nälkään ? Olen järkyttynyt tästä todella.
- poiuytrdfgh
Ymmärrän vielä sen että jos yllätyslaskussa ei auteta, mutta en sitä ettei ihminen saa yrittää mitään pelastaakseen henkensä-
Trallatilaa kirjoitti:
Jos on toimeentulotuella (ei esim. työmarkkinatuella), jokainen lisäeuro tosiaan lähtee. Esim. jos laitat lapselles tilille rahat, että osta uudet piilolinssit, laitettu raha vähennetään toimeentulotuesta. Ts. se raha pitää iskeä seteleinä kouraan.
Työmarkkinatuen ulkopuolelle jää nuorien lisäksi sairaita, työkyvyttömiä joille Kela ei myönnä eläkettä jne.Kyllä joo toimeentulotukea haettaessa pitää olla tiliote, mistä nähdään tulot ja näkyyhän siinä menotkin jos ei käytä käteistä.
Mutta hieman omituista juttua kyllä nyt on, kun tuosta toimeentulotuestakin omat säädökset, mitkä menot otetaan huomioon ja periaatteessa se on yksinkertaista matematiikkaa,
"Jos laskelmassa huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalle maksetaan erotuksen suuruinen toimeentulotuki."
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
Olen tosiaan itsekin hakenut ja saanut toimeentulotukea jonkun kerran, silloin aikoinaan eron jälkeen.
Mutta toki töissäkäynti vaikuttaa siltä osin, etten paria kertaa enempää saanut. Tai olisin saanut, mutta se olisi peritty takaisin palkasta.
Että aikas monta vuotta siinä kyllä tuli elettyä alle köyhyysrajan, kun samassa taloudessa oli vielä kaksi alaikäistä.
Katoin ny tuolta Kelan sivuilta et näköjään sanomalehden tilauskin näyttää vieläkin olevan mukana, kun silloin aikoinaan mietin, et miten helkkaris semmoseen on varaa jos sossun luukulla joutuu käymään.
Mut tosiaan oudon kuuloista on, et jos tukea alennetaan jos sattuu tilille tulla muutama euro tai rahaa menee johonkin muuhun esim. noihin piilolinsseihin.
Eri asia sitten toki on jos antaa toiselle rahaa ja sitten haluaa ikäänkuin kelan korvaavan sen toiselle annetun rahan, kun toimeentulotuki on kuitenkin tarkoitettu hakijan omiin tarpeisiin.
Vanhemmat toki antavat rahaa lapsilleen , myös köyhätkin vanhemmat, mutta silloin antaa niinkuin omastaan, tyytyy itse vähempään.
Mitä tulee tuohon poiuun niin pidän hänenkin tilannettaan outona. Hän on laajasti tuonut esiin sairauksiaan ja vammaisuuttaan niin tuntuu tosi oudolta ettei hän ole eläkkeellä.
Pakostakin sitten sitä syytäkin pohtii jolloin jäljelle jää ajatus, että todennäköisesti hän ei juurikaan ole käynyt tutkimuksissa, hänen sairauksiaan ja vammojaan ei ole lääkäri todentanu, hänellä ei ole virallisia diagnooseja.
Millään muulla tavalla en voi tuota asiaa ymmärtää, jos ajattelee et on asperger, hän on liikuntavammainen, ajoittain halvauskohtauksia ja lukematon määrä muita aivoperäisiä oireita.
Mutta joo, sitten tullaan siihen itsemääräämisoikeuteen, ketään ei voi pakottaa lääkärin diagnosoitavaksi et sais eläkettä, kun ikä ei vielä riitä vanhuuseläkkeeseen.
Että osaksi kyse saattaa olla poiun omasta valinnasta
Mutta oli niin tain näin. niin poiun jutut on osin ristiriitaisia, useaan otteeseen hän maininnut et on laittanut luureihin paljonkin rahaa, mistähän sitten ne rahat on saatu
Mitä tulee "yllätyslaskuihin", niin ne kaiketi liittyvät kodinkoneiden hajoamisiin tai sairaudenhoitokuluihin ja ainakin mun tietojen mukaan niitä on kustannettu harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta.
Edelleen jos henkilöllä on säästöjä tai omaisuutta niin se pitäisi realisoida, esim myydä asunto. Että kuulostaa oudolta tuokin ettei saisi myydä mitään saadakseen ruokaa, saati yrittää mitään pelastaakseen henkensä
Ne taas on niitä valintakysymyksiä, esim. alkkiksethan usein myyvät jopa kengät jalastaan, voidakseen ostaa viinaa, mutta ei se ihan niinkään mene et heti perään sais maksusitoutumuksen uusiin kenkiin.
Tämmöstä tuli tähän kohtaan. Sitä voi itsekukin sit miettiä ja laskeskella et kuin paljon sitä tarvitsee rahaa ns. peruselämiseen tai mihin se raha menee.
Näin vanhana kun ny suurinpiirtein "kaikki on hankittu", ni aikas vähällä tulee toimeen, kun ei omista autoa, eikä sitä sanomalehteäkään ole tullu tilattua.
Se mikä täs iäs harmittaa, et aikonaan työeläke alkoi karttua vasta 23 vuotiaana, et kuutisen vuotta työelämässä meni siltä osin ns "mopen perseeseen", ettei kovin mittavaa eläkettä ole kertynyt, et eläkeellä sit joutuu taas kitkuttamaan kunhan ny viä muutaman vuoden jaksaa töis käydä.- Trallatilaa
Kyllä joo toimeentulotukea haettaessa pitää olla tiliote, mistä nähdään tulot ja näkyyhän siinä menotkin jos ei käytä käteistä.
Mutta hieman omituista juttua kyllä nyt on, kun tuosta toimeentulotuestakin omat säädökset, mitkä menot otetaan huomioon ja periaatteessa se on yksinkertaista matematiikkaa,
"Jos laskelmassa huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalle maksetaan erotuksen suuruinen toimeentulotuki."
Olen tosiaan itsekin hakenut ja saanut toimeentulotukea jonkun kerran, silloin aikoinaan eron jälkeen.
Mutta toki töissäkäynti vaikuttaa siltä osin, etten paria kertaa enempää saanut. Tai olisin saanut, mutta se olisi peritty takaisin palkasta.
Että aikas monta vuotta siinä kyllä tuli elettyä alle köyhyysrajan, kun samassa taloudessa oli vielä kaksi alaikäistä.
Katoin ny tuolta Kelan sivuilta et näköjään sanomalehden tilauskin näyttää vieläkin olevan mukana, kun silloin aikoinaan mietin, et miten helkkaris semmoseen on varaa jos sossun luukulla joutuu käymään.
Mut tosiaan oudon kuuloista on, et jos tukea alennetaan jos sattuu tilille tulla muutama euro tai rahaa menee johonkin muuhun esim. noihin piilolinsseihin.
Eri asia sitten toki on jos antaa toiselle rahaa ja sitten haluaa ikäänkuin kelan korvaavan sen toiselle annetun rahan, kun toimeentulotuki on kuitenkin tarkoitettu hakijan omiin tarpeisiin.
Vanhemmat toki antavat rahaa lapsilleen , myös köyhätkin vanhemmat, mutta silloin antaa niinkuin omastaan, tyytyy itse vähempään.
Mitä tulee tuohon poiuun niin pidän hänenkin tilannettaan outona. Hän on laajasti tuonut esiin sairauksiaan ja vammaisuuttaan niin tuntuu tosi oudolta ettei hän ole eläkkeellä.
Pakostakin sitten sitä syytäkin pohtii jolloin jäljelle jää ajatus, että todennäköisesti hän ei juurikaan ole käynyt tutkimuksissa, hänen sairauksiaan ja vammojaan ei ole lääkäri todentanu, hänellä ei ole virallisia diagnooseja.
Millään muulla tavalla en voi tuota asiaa ymmärtää, jos ajattelee et on asperger, hän on liikuntavammainen, ajoittain halvauskohtauksia ja lukematon määrä muita aivoperäisiä oireita.
Mutta joo, sitten tullaan siihen itsemääräämisoikeuteen, ketään ei voi pakottaa lääkärin diagnosoitavaksi et sais eläkettä, kun ikä ei vielä riitä vanhuuseläkkeeseen.
Mutta oli niin tain näin. niin poiun jutut on osin ristiriitaisia, useaan otteeseen hän maininnut et on laittanut luureihin paljonkin rahaa, mistähän sitten ne rahat on saatu
Mitä tulee "yllätyslaskuihin", niin ne kaiketi liittyvät kodinkoneiden hajoamisiin tai sairaudenhoitokuluihin ja ainakin mun tietojen mukaan niitä on kustannettu harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta.
Edelleen jos henkilöllä on säästöjä tai omaisuutta niin se pitäisi realisoida, esim myydä asunto. Että kuulostaa oudolta tuokin ettei saisi myydä mitään saadakseen ruokaa, saati yrittää mitään pelastaakseen henkensä
Ne taas on niitä valintakysymyksiä, esim. alkkiksethan usein myyvät jopa kengät jalastaan, voidakseen ostaa viinaa, mutta ei se ihan niinkään mene et heti perään sais maksusitoutumuksen uusiin kenkiin.
Tämmöstä tuli tähän kohtaan. Sitä voi itsekukin sit miettiä ja laskeskella et kuin paljon sitä tarvitsee rahaa ns. peruselämiseen tai mihin se raha menee.
Näin vanhana kun ny suurinpiirtein "kaikki on hankittu", ni aikas vähällä tulee toimeen, kun ei omista autoa, eikä sitä sanomalehteäkään ole tullu tilattua.
Se mikä täs iäs harmittaa, et aikonaan työeläke alkoi karttua vasta 23 vuotiaana, et kuutisen vuotta työelämässä meni siltä osin ns "mopen perseeseen", ettei kovin mittavaa eläkettä ole kertynyt, et eläkeellä sit joutuu taas kitkuttamaan kunhan ny viä muutaman vuoden jaksaa töis käydä.Voisitko oikeasti yhteenlaskutoimitus käyttää energiaasi johonkin muuhun kuin toisten keskustelijoiden työtilanteen, tulojen, eläkkeiden tai yksityiselämän uteluun? Mitä ne sulle kuuluu? Tai tälle palstalle?
Käytä se aika vaikka tutustumalla Kelan ja te-hallinnon sivuihin ja tukiviidakkoon.
Tai mene lenkille: raikas ilma tekee hyvää. - poiuytrdfgh
No ne rahat luuriin meni niistä minimaalisista rahoistani. Olinkin tosi hädässä siinä sillon. Mutta he puhuivat niin pelottavia ja ahdistavia, että oli pakko soittaa aina uudelleen selvittääkseen tilannetta. Mutta se oli sillon, En ole enää vuoteen soittanut.
- poiuytrdfgh
Tilanne on tietyiltä osin paljon parempi nyt. Pystyn jopa soittamaan vanhemmilleni niin että ihan lyhyet puhelut menee suht ok.
- poiuytrdfgh
He ovat hieman rauhoittuneet..
- poiuytrdfgh
Ja onhan tää nyt ihan eri tilanne kun pystyy itse käymään kaupassa ja kävelemään.
- heräääjo
Niin kuten sanoin omaakin kokemusta on, aikoinaan asumistuen suhteen, kun sitä sitten perittiin takaisin kun tuloni olivat suuremmat kuin silloin kun se oli määritelty.
Mutta en minä ny kokonaisuudessa kuitenkaan miinukselle jäänyt pitkässä juoksussa , mielestäni kuitenkin työnteko kannattaa aina.
Se taas on eri juttu jos ei kykene töihin, mutta mun käsittääkseni eläkkettä ei vähennetä satunnaisista tuloista ja tosiaan asumistuessakin on alin tuloraja.
Perustoimeentulotuki taas on yksinelävällä hiukka vaille viis sataa ja siihen täysiasumistuki päälle. En usko siittä vähennettävän mitään vaik sen kolmekymppiä jostain tienaiskin.Kuule vänkääjä, miltä vuodelta oma kokemuksesi on? Koeta tajuta, että sairaat, työttömät ja kaikki heikommassa asemassa olevat ovat todellakin päähän potkituin sakki jopa taloudellisesti. Välillä ihmettelee, että mitä aineita oikein aivosumun saadaksesi käytät?
- Ne_mitä
Kyllä joo toimeentulotukea haettaessa pitää olla tiliote, mistä nähdään tulot ja näkyyhän siinä menotkin jos ei käytä käteistä.
Se mikä täs iäs harmittaa, et aikonaan työeläke alkoi karttua vasta 23 vuotiaana, et kuutisen vuotta työelämässä meni siltä osin ns "mopen perseeseen", ettei kovin mittavaa eläkettä ole kertynyt, et eläkeellä sit joutuu taas kitkuttamaan kunhan ny viä muutaman vuoden jaksaa töis käydä."""Jos laskelmassa huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalle maksetaan erotuksen suuruinen toimeentulotuki."
Ne mitä nuo menot on, on tarkkaan määritelty.
Jos asuu esim. omassa asunnossa josta lainaa niin mitään lainanlyhennyksiä ei sosiaali maksa eikä ota huomioon.
"Vuokra tai vastike
Vesi- ja saunamaksu
Lämmitys
Taloussähkö
Asuntolainan korot
Omakotitalon hoitomenot
Kotivakuutus
Terveydenhuolto
Lääkkeet
Lapsen päivähoito ja koululaisen iltapäivätoiminta
Muut menot
Muina perusmenoina otetaan huomioon kohtuullisen suuruisena:
asumismenot (esim. vuokra, vastike, omakotitalon hoitomenot, taloussähkö ja kotivakuutus)
välttämättömät muuttokustannukset ja vuokravakuudet
muut kuin perusosaan sisältyvät julkisen terveydenhuollon menot (esim. terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeiden omavastuuosuudet ja silmälasit)
lasten kunnallisen päivähoidon sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot
lapsen tapaamisesta etävanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne perustuvat kunnan sosiaalihuollon vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot.
Perusosalla katetaan:
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot."
Eli mitä tulee noihin "muihin" menoihin, niin aika olematonta on tuo "muu" meno.
Myöskään matkakustannuksiin ei taida herua rahaa jos asuu paikallisliikenteen saavuttamattomissa.
Lääkärilaskut ovat myös sellaisia että ihan kaikkea ei toimeentulotuki kustanna. Hammaslääkäri lienee mittava epäkohta josta nipistetään. Ne_mitä kirjoitti:
"""Jos laskelmassa huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalle maksetaan erotuksen suuruinen toimeentulotuki."
Jos asuu esim. omassa asunnossa josta lainaa niin mitään lainanlyhennyksiä ei sosiaali maksa eikä ota huomioon.
"Vuokra tai vastike
Vesi- ja saunamaksu
Lämmitys
Taloussähkö
Asuntolainan korot
Omakotitalon hoitomenot
Kotivakuutus
Terveydenhuolto
Lääkkeet
Muut menot
asumismenot (esim. vuokra, vastike, omakotitalon hoitomenot, taloussähkö ja kotivakuutus)
muut kuin perusosaan sisältyvät julkisen terveydenhuollon menot (esim. terveyskeskuksen asiakasmaksut, reseptilääkkeiden omavastuuosuudet ja silmälasit)
lasten kunnallisen päivähoidon sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan menot
lapsen tapaamisesta etävanhemmalle aiheutuvat menot siltä osin, kun ne perustuvat kunnan sosiaalihuollon vahvistamaan sopimukseen tai tuomioistuimen päätökseen
välttämättömän henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankintamenot.
Perusosalla katetaan:
ravintomenot
vaatemenot
sanomalehden tilaus
muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot."
Eli mitä tulee noihin "muihin" menoihin, niin aika olematonta on tuo "muu" meno.
Myöskään matkakustannuksiin ei taida herua rahaa jos asuu paikallisliikenteen saavuttamattomissa.
Lääkärilaskut ovat myös sellaisia että ihan kaikkea ei toimeentulotuki kustanna. Hammaslääkäri lienee mittava epäkohta josta nipistetään.Niin, usein sitten saattaa tulla eteen tilanne, että se asunnon joutuu myymään siinä kuin sen autonkin jos se auto ei ihan välttämätön ole.
Myös säästöt pitää käyttää ensin, toimeentulotuki kun on se viimesijainen vaihtoehto kun muuta ei ole. Jos on paljon laskuja rästisä, niin niiitäkään ei "sossu" hevin lähde makselemaan.
Moni sitten hakee apua dikaonia toimistosta, josta juurkin saattaa saada laskujen maksamiseen. Mutta kyllä sielläkin sitten pyritään kartoittamaan se kokonaistilanne. Yhdessä mietitään keinoja tilanteen korjaamikseksi.heräääjo kirjoitti:
Kuule vänkääjä, miltä vuodelta oma kokemuksesi on? Koeta tajuta, että sairaat, työttömät ja kaikki heikommassa asemassa olevat ovat todellakin päähän potkituin sakki jopa taloudellisesti. Välillä ihmettelee, että mitä aineita oikein aivosumun saadaksesi käytät?
Omat kokemukseni köyhyydestä ja sossuun asiakkuudesta on koko lapsuusajalta 60-70 luvun puoli väliin. Toisen kerran 90 -luvun laman tiimoilta, avieron jälkeisestä ajasta, vasta v. 2009 olen alkanut päästä ns. jaloilleni talouden suhteen, että yksi työ riitti, eikä tarvinnut enää jatkuvasti ottaa ns, kulutusluottoa, jota tarvitsin ihan peruselämiseen.
Ns. päähän potkituksi/toisen luokan kansalaiseksi en ole koskaan kuitenkaan itseäni tuntenut, vaikka välillä rankkaakin on ollut. Toki mulla on ollu lapset joiden vuoksi kannatti yrittää ja kaiketi perusluonne sellainen.
Ihan lapsuudesta mulla on ollu voimabiisinä "harva meistä on rautaa", erityisesti kohta "minä taivu en koskaan, tahdon vain yrittää", mutta avioliittoni loppumetreillä käsitin kuitenkin, et ehkä kuitenkin kestän vähän paremmin jos opettelemaan taipumaan, etten katkea.
Mikä mahdollisti sen, että kykenin myös hakemaan ja ottamaan apua vastaan.
Tosiaan olen ollut avunsaajana ja myös avunantajana. Joutunut itsekin hakemaan eu-ruoka paketteja, mutta ollut myös niiden kuormien purkajana ja jakamassa niitä. Työttömyysaikoina toiminut aktiivisesti työttömien yhdistyksessä, myös tukihenkilönä mielenterveyskuntoitujien parissa. Tilapäisen kodin tarjonnut yhdelle lapselle omieni lisäksi.
Nykyinen mottoni on jotain sellaista, et jokainen joka apua saa tajuu sitä myös antaa. Aina kannattaa yrittää, lähteä pois sieltä kotoa, ihmisten pariin, antamaan itsestään ja vaalia sitä toivon kipinää.
Jo pelkkä toisen huomiominen, kuuntelu ja keskustelu saattaa olla merkityksellinen, antaa sen toivon kipinän, että inhimillisyyttä vielä on olemassa.- poiuytrdfgh
Ne_mitä kirjoitti:
"""Jos laskelmassa huomioidut menot ovat tuloja suuremmat, hakijalle maksetaan erotuksen suuruinen toimeentulotuki."
"Vuokra tai vastike
Vesi- ja saunamaksu
Lämmitys
Taloussähkö
Asuntolainan korot
Omakotitalon hoitomenot
Kotivakuutus
Terveydenhuolto
Lääkkeet
Muut menot
Perusosalla katetaan:
ravintomenot
vaatemenot
sanomalehden tilaus
Lääkärilaskut ovat myös sellaisia että ihan kaikkea ei toimeentulotuki kustanna. Hammaslääkäri lienee mittava epäkohta josta nipistetään.Joo ei ihmiselle oikeesti käytännössä noita kaikkia perusasioita elämään makseta ja sitten on lisäksi kiellettyä yrittää itsekään niitä hankka jotenkin, koska heti miinustetaan. Eli käytännössä pakotetaan tulemaan toimeen niin pienellä sullalla jolla ei voi tulla toimeen ja lisääkään ei saa yrittää saada. Joten loukku on kamala. Ikäänkuin hengenvaara koko aika: sairaus, jota ei voi hoitaa, nälkä, jota ei voi ruokkia ja mitään et saa yrittää kohentaaksesi tilannetta...heti miinustataan jos yritätkään...
Ja kuinka kauheen kalliiksi tulee pestä pyykit siis pussilakanat ja kaikki kulutukseen mukaan maksettavalla vedellä käsin ? Jo siihen menee kaikki ruokarahat kun se tilanne tulee ja ruokaa on kielletty yrittääkään hankkia. poiuytrdfgh kirjoitti:
Joo ei ihmiselle oikeesti käytännössä noita kaikkia perusasioita elämään makseta ja sitten on lisäksi kiellettyä yrittää itsekään niitä hankka jotenkin, koska heti miinustetaan. Eli käytännössä pakotetaan tulemaan toimeen niin pienellä sullalla jolla ei voi tulla toimeen ja lisääkään ei saa yrittää saada. Joten loukku on kamala. Ikäänkuin hengenvaara koko aika: sairaus, jota ei voi hoitaa, nälkä, jota ei voi ruokkia ja mitään et saa yrittää kohentaaksesi tilannetta...heti miinustataan jos yritätkään...
Ja kuinka kauheen kalliiksi tulee pestä pyykit siis pussilakanat ja kaikki kulutukseen mukaan maksettavalla vedellä käsin ? Jo siihen menee kaikki ruokarahat kun se tilanne tulee ja ruokaa on kielletty yrittääkään hankkia."ruokaa on kielletty yrittääkään hankkia."
Tässä kohtaa sairas mielesi on kehittänyt tuon ajatuksen.
En usko, että kukaan kieltää sinua yrittämästä hankkia itsellesi ruokaa.yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"ruokaa on kielletty yrittääkään hankkia."
Tässä kohtaa sairas mielesi on kehittänyt tuon ajatuksen.
En usko, että kukaan kieltää sinua yrittämästä hankkia itsellesi ruokaa.Vielä tuli mieleen kun tuos facebookkia selasin,
et nykyään sielläkin varmaan joka paikkakunnan lähialueita kattava joku "annetaan/lahjoitetaan/vaihdetaan" palsta tai joku vastaava roskalava nimityksellä, kun jonkun roska voi olla myös toinen aarre.
Mikä tarkoittaa et tarjolla on ihan ilmaiseksi kaikenlaista tavaraa, niin isompaa kuin pienempää, vaatteista koriste esineisiin huonekaluihin ja kodinkoneisiin, toisinaan myös ruokaa niin eläimille kun koirillekkin.
Itsekin sinne tarjosin hiljattain vanhaa kahvinkeitintäni, kun ostin uuden ja kaapissa vielä varalla myös vanha toimiva keitin. Kohta jo huomenissa joku nainen kävikin sen hakemassa.
Jotkut myös lupautuvat tuomaan kotiinkin, samoin voi esittää pyyntöjä oman tarpeen mukaan ja näin joulun alla monistakin yhteisöistä on mahdollista saada apua.
Edelleen isommilla paikkakunnilla toimii ns. yhteinen jääkaappi johon voi viedä ruokatarvikkeita joita ei itse jostain syystä tarvitse ja sieltä sitten tarvitsevat voivat hakea.
Myös ilmaista ruokaa tarjoillaan vähävarasille monissakin paikoissa varsisnkin näin joulun alla, joista saattaa saada viedä kotiinkin vietävää.
Että etsivä löytää, enkä usko kenenkään kieltävän käyttämästä noita juttuja parantaakseen elämänlaatuaan ainakin tilapäisesti.
Päinvastoin tosiaan se toisaalta vähentää n. hävikkiruuan määrää ja turhaa jätettä ettei käyttökelpoisia tavaroita viedä roskiin.
Joillekkin ympäristötietoisille se on itse valittu elämäntapa ja jotkut dyykkaavat ruokaa jopa roskiksista. Että sellainen alemmuudentunto ja häpeä näissä asioissa joutaa jo romukoppaan.
Eri asia sitten on jos jääräpäisesti ajattelee, etten tarvitse mitään apuja niin silloin se on oma valinta.- luuta
Vielä tuli mieleen kun tuos facebookkia selasin,
et nykyään sielläkin varmaan joka paikkakunnan lähialueita kattava joku "annetaan/lahjoitetaan/vaihdetaan" palsta tai joku vastaava roskalava nimityksellä, kun jonkun roska voi olla myös toinen aarre.
Mikä tarkoittaa et tarjolla on ihan ilmaiseksi kaikenlaista tavaraa, niin isompaa kuin pienempää, vaatteista koriste esineisiin huonekaluihin ja kodinkoneisiin, toisinaan myös ruokaa niin eläimille kun koirillekkin.
Itsekin sinne tarjosin hiljattain vanhaa kahvinkeitintäni, kun ostin uuden ja kaapissa vielä varalla myös vanha toimiva keitin. Kohta jo huomenissa joku nainen kävikin sen hakemassa.
Jotkut myös lupautuvat tuomaan kotiinkin, samoin voi esittää pyyntöjä oman tarpeen mukaan ja näin joulun alla monistakin yhteisöistä on mahdollista saada apua.
Edelleen isommilla paikkakunnilla toimii ns. yhteinen jääkaappi johon voi viedä ruokatarvikkeita joita ei itse jostain syystä tarvitse ja sieltä sitten tarvitsevat voivat hakea.
Myös ilmaista ruokaa tarjoillaan vähävarasille monissakin paikoissa varsisnkin näin joulun alla, joista saattaa saada viedä kotiinkin vietävää.
Että etsivä löytää, enkä usko kenenkään kieltävän käyttämästä noita juttuja parantaakseen elämänlaatuaan ainakin tilapäisesti.
Päinvastoin tosiaan se toisaalta vähentää n. hävikkiruuan määrää ja turhaa jätettä ettei käyttökelpoisia tavaroita viedä roskiin.
Joillekkin ympäristötietoisille se on itse valittu elämäntapa ja jotkut dyykkaavat ruokaa jopa roskiksista. Että sellainen alemmuudentunto ja häpeä näissä asioissa joutaa jo romukoppaan.
Eri asia sitten on jos jääräpäisesti ajattelee, etten tarvitse mitään apuja niin silloin se on oma valinta."Jotkut myös lupautuvat tuomaan kotiinkin,"
Varottaisin tuosta kaikkia. Koskaan ei voi tietää minkälaisia konnankoukkuja rosmot keksivät. luuta kirjoitti:
"Jotkut myös lupautuvat tuomaan kotiinkin,"
Varottaisin tuosta kaikkia. Koskaan ei voi tietää minkälaisia konnankoukkuja rosmot keksivät.Niin, nykyään toki on hyvä olla epäluuloinen, mutta sille tiellekkään ei kannata lähteä, että pelkää kaikkea ja kaikkia. Kotiin linnottautuminen pelon vuoksi on myös ihmiselle tuhoisaa ja tekee sairaaksi, mielikuvitus alkaa kehittelemään ties millaisia uhkakuvia ja salaliittoteorioita jos ei ole kontakteja ulkomaailmaan/muihin ihmsiin.
Rosmoja ja pahoja ihmisiä on, mutta suurin osa suomalaisista on kyllä ihan rehellistä väkeä ja monet auttavat kaveritaan, tuttaviaan ahdingossa.
Ne "annetaan/roskalava"palstat joihin vittasin ovat usein paikallisia, siellä laitetaan usein tavaroista valokuva ja tosiaan ihmiset esiintyvät facebookki profiileillaan.
Että on mahdollista tarkistaa henkilöllisyys ja koti osoitekin.
Periaatteessa ne menee niin, et henkilö itse hakee tavarat, mutta joskus joku autoton kyselee kyytiä, et voisko joku auttaa jos matka on pitkä tai tavara isokokoinen, ja useimmiten se auttaja on joku tuttu joka tarjoaa apua kaverilleen.
Yhtäkkiä en usko et ihan tuntemattomat juurikaan moisiin käytettyjen tavaroiden hakemisiin ja kuljettamisiin edes ryhtyvät. Ennemminkin joku voi yrittää tehdä niillä rahaa, ilmaiseksi saatu pannaan myyntiin esim. tori.fii n
Mitä tulee ruokavun kotiin kuljetukseen, niin kautta aikain niin diakonia, Spr ja muutkin tahot vievät ruokaa myös koteihin. Heille jolla ei ole autoa tai jotka eivät syystä tai toisesta pääse liikkumaan tai liikkumisessa on vaikeuksia.
Käyntejä odotetaan ja apu otetaan kiitollisena vastaan.
- pölveli
Nykyään kun on niin paljon ihmisiä ja vaihtuvia tilanteita, niin empatiakyvyttömyydestä ei ole seurauksia. Heivataan vaan ihminen elämästä, alainen työpaikasta tai potilas ovesta ja seuraava sisään. Narsistit ym. pystyvät sitten vahvistamaan omaa maailmankuvaansa helposti, kun kukaan ei ole vastaansanomassa tai aidosti keskustelemassa.
- Tutkimukset
Jos potilas ei sokeasti halua seurata niitä määräyksiä mitä annetaan, vaan niitä mitä tutkimuksetkin aiheista kertoo, niin johan koston kierre on valmis.
Kaikenlaista "hauskaa" voi olla luvassa. - poiuytrdfgh
Yksi asia vielä. Ovatko monet ihmiset oikeasti niin naiiveja että he uskovat, että kaikki "avuksi" kutsuttu aina oikeasti kannattaa ja on avuksi ? Että kun sanotaan esim. "hae apua", niin he luottavat, että aina kaikkialla on joku sellainen fiksu henkilö, että hänestä on oikeasti apua , jos sinne menee ?
Kuvittelin minäkin suunnilleen niin nuoruudessani, mutta elämänkokemus on osoittanut että asia ei suinkaan ole niin ja sen tiedän 100% varmuudella.- poiuytrdfgh
Kerron vielä miksi en kadehdi itseäni parempiosaisia lainkaan.
Kannatan oikeudenmukaisuutta. Jos joku todella ansaitsee minua enemmän , silloinhan se on oikeudenmukaista, joten kannatan sitä. Mutta jos joku ottaa itselleen ylimääräistä mitä ei ole ansainnut, en haluaisikaan olla hänen paikallallaan, koska sitten menettäisin oikeudenmukaisuuden. itsessäni, mikä on minulle arvokkaampaa.
- karutotuus
Pojuyt..
Kirjoittaa asiaa,mutta tuskin monikaan ymmärtää edes mitä narsismi on,kun se menee todella pitkälle.
kirjoituksena rahaan liittyvät asiat: Suomen kiristynyt tilanne,jolla tarkoitetaan,että jokainen joutuu kampailemaan omasta aseemastaan eli pysyä siinä,että on riittävästi tuloja(toiselle riittää vähemmän). Kysessä on kuitenkin siitä,että kilpailu on erittäin julmaa,jossa tälläinen vahva narsistinen tyyppinen ihminen tekee kaikensa,että itse ei joudu "pudotukseksi" eli, että ei putoaa siitä ylläkyllyydestä millä haalitaan kaikkea mahdollista. Peli on todella raakaa ja narsistinen tyyppinen ihminen tekee kaikensa,että hänen asemansa säylyy,koska pelkää itsensä puolesta.
Siis kyse on rahasta ja siitä,että ei joudu nöyrtymään "alemalle" tasolle,josta joutuu luopumaan asioista,jolla hänellä ei ole varaa ostaa ihan mitä vaan. Tarvitseeko ihminen kaikkea kulutushyödykkeitä? Ja miten se liittyy suomeen? Koska suomen talous kasvaa ostovoimasta(jota rikkaat mällää). Monien perustyöläisten palkka ei ole mieltä ylentävä.
Jolloin tälläinen kamppailu aiheuttaa ihmisessä tavallaan narsismia,jotta voi osaa mitä vaan, vaikka ei tarvis. Sekin on tavallaan materiasmia ja se ajatus malli,että köyhät ei oo mitään.
Tuskin kukaan ajattelee mitä köyhyys voi pahamillaan olla,kun ei ole näkemystä asiasta(kun se ei koske itseään). Tavallaan narsistinen peittää itseään sillä materialla ja omalla statuksella.
Eli kamppailu ei ole tavallaan tervettä rehellisellä pohjalla,vaan aina ollaan askeleita edellä ja "ketunhäntä" kainolassa. Pelko siitä omasta asemastaan. Toiseksi narsistinen on häikemätön ahne,jolle ei riitä mikään,joka on taas tavallaan narsismia.
Ainahan pienituloista moititaan ja mollataan,mutta tuskin he ovat tilassa vapaaehtoisesti.
Jos joku tahtoo ehdottamasti olla köyhä niin suokoon heille sellainen.
Ja tuskinpa kukaan täällä oikeasti pohtisi edes syvällisemmin asiaa,vaan aina se negatiivinen ajattelu. Ja kun on omat asiat hyvin niin tuskin tulee mieleen,muiten hädät todellisuudessa.
Koska on opettettu,että älä piittaa kuin itsestään ja älä ole empaatia kykyinen vaan ole ole itsekäs.
Että ei ole toista Veikko Hurstia samanlaista,että pistäsi omat tulonsa muiten hyväksi.
Siksi suomi luo narsistista ajattelua ja kukaan ei viitti edes olla ystävällinen toisella,koska ollaan niin itsekeskeisiä.("paitsi harvat ja valitut").
Ennen pidetiin huolta lähimäisestä ja oli sijaa empaatialle. Nyt vain ahneus ja katus määrittelee,joka ei ole normi käytäytymismallia.
Suomen itsenäisyyden puolesta esi-isämme taisteli,jolloin huolehdetiin kaikista,eikä kukaan silloin määritellyt et millaiset tulot oli kellekään.(jotkut rikkaat pakeni ulkomaille).- poiuytrdfgh
Joo ja näin köyhää kiinnostaa enemmän ruoka kuin mikään esim. terapia. Mitään muuta ei sitten voikaan ostaa kuin ainoastaan ruokaa, mutta ei mahan täydeltä.
- poiuytrdfgh
Mainokset voi laittaa saman tien roskiin, eikä tullut vilaistuakaan mitään Black Fridayta, koska joka tapauksessa ei olisi halvimmallakaan hinnalla rahaa ostaa mitään.
- poiuytrdfgh
Ainoa mitä mulla on niin yksinäni (ei ole miestäkään tai mitään ) maalaan edullisimmilla mahdollisilla tarvikkailla tauluja (joita minulla ei tällä hetkellä ole rahaa maalata) Ja siitäkin ihmiset on mulle kateellisia !
- poiuytrdfgh
Mun psykopaatti kertoi että uuden tutkimuksen mukaan Aspergerit eivät ole vähemmän tunteellisia vaan kokevat usein tunteet voimakkaammin, mutta vain eivät osaa sosiaalisesti ilmaista ja aivokuvasta näkyy että Aspergerit käsittelee tunteita eri aivojen osalla kuin muut.
- poiuytrdfgh
Tämä vois selittää sitäkin ettei tuntunu yhtään hyvältä kun luuriväki tuputti omanlaisiaan tunnekokemuksia minulle olessani aivovaurioituneena, Se on ymmärrettävää että eivät ymmärtäneet, mutta se on mielestäni väärin, että eivät uskoneet vaikka sanoin asiasta.
- poiuytrdfgh
Mun mielestä olisi mukavinta jos ihmiset selittäisi aina ihan suoraan tunteensa juuri niinkuin ne on.
- florencee
Narsisti lesbo on ainakin miespuoliselle potilaalle melkoinen kasapanos. Tietenkin hän on turvannut selustansa ja hankkinut ryhmässä kannatuksen, että kukaan ei ryhdy arvostelemaan hänen "jalouttaan".
- taidokasta
"Mun mielestä olisi mukavinta jos ihmiset selittäisi aina ihan suoraan tunteensa juuri niinkuin ne on. "
No enpä tiedä tuosta. Positiivisia tunteita olisi helppo "ottaa vastaan", mutta enpä tiedä sitten auttaisiko asiaa se, että kun esim. aikuinen raivoaa lapselle ja nimittelee häntä alatyylisesti selitys että tekee sen siksi kun on mustasukkainen enkä voi vain sietää silmissään muistuttamassa entisen liiton sekstailuista. Tai voisi kai se selventää lapsen kokemaa "hämmennystä", mutta ei ehkä pelkoa niinkään. Voisi kai auttaa myös vähän jos joku aikuinen silloin myös nimeäisi lapsen tunteen ja sanoisi empaattisesti että sinä varmaan pelkäät. Mutta entäs sitten?- poiuytrdfgh
No ei lapsille voi selittää mitä vain. Mutta muutoin toivoisin että ihmiset raivoamatta kuvailisivat tunteensa koska sitten olis niin helppo valita paras mahdollinen suhtautuminen kun yksinkertaisesti tietäisi mitä ne on.
- raakileita
poiuytrdfgh kirjoitti:
No ei lapsille voi selittää mitä vain. Mutta muutoin toivoisin että ihmiset raivoamatta kuvailisivat tunteensa koska sitten olis niin helppo valita paras mahdollinen suhtautuminen kun yksinkertaisesti tietäisi mitä ne on.
Joo, tuskin äly osoittautuu niinkään kohtalokkaaksi. Ennemmin tunteiden rikkaruohoihin tukehdutaan tai tukahdutetaan. Älykkäät tietysti kykenevät helpommin nousemaan tunteidensa yläpuolelle tarkastelemaan tilannetta järkevästi ja suhteuttaen.
- Ai_Mistä
raakileita kirjoitti:
Joo, tuskin äly osoittautuu niinkään kohtalokkaaksi. Ennemmin tunteiden rikkaruohoihin tukehdutaan tai tukahdutetaan. Älykkäät tietysti kykenevät helpommin nousemaan tunteidensa yläpuolelle tarkastelemaan tilannetta järkevästi ja suhteuttaen.
Ai. Mistä noin päättelet että tunteiden yläpuolelle löydetään helpommin?
Kyllä sinne tunteiden yläpuolelle löytää huonokin järki helposti toisinaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1125088
- 1535063
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h464752- 1463044
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa302763- 1582204
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue202178- 421997
- 411798
- 231568