Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. Jaa,+että+ylttiä+ny+taas+pitäis+saada+kommentoimaan.No+eiköhän+tää+aloitus+ja+aiheen+mukainen+keskustelu+häpeästä+ole+käyty+jo+vuosia+sitten,+mut+joku+ny+aina+tykkää+näitäkin+nostaa,+syystä+tai+toisesta.+No+kommentoin+sit+ko.+nostajan+oliks+se++joku+"nuudeli+jotain"+kommentin+perään+ja+aikas+pian+sit+aihe+vaihtui+keskusteluun+narsisti+vanhempien+lapset+ja+anteeksiantaminen+ja+sitte+joku+halusi+poiunkin+mukaan+keskusteluun+ja+loppu+sit+onkin+sitä+poiun+tyypillistä+minäminä+puhetta.Mut+ei+mua+sinällään+häiritse,+ku+kyseessä+tosiaan+on+vanha+keskustelu,+ohan+täs+ny+poiulle+tilaa+vaik+kuin+paljon,+oliks+se+raja+jotain+viissataa+ennenku+lukittuu.Jossain+toises+kohtaahan+kävin+tätä+poiu+ongelmaa+lävitse,+et+jos+hän+malttais+olla+sotkematta+uusia+aloituksia+het+alkuun+omalla+höpinällään,+kun+uskoisin,+et+monikaan+lukija+ei+niitä+kaikkia+jaksa+lukea,+ku+on+niin+paljon+saman+toistoa+päivästä+toiseen+ja+aloituksen+aihe+sit+hukkuu+sinne+poiu+monologin+taakse,+et+kuka+semmosta+jaksaa.+Kommentoida+jotain+aloituksen+aihetta+jos+välis+on+poiun+höpinää+kymmennittäin.+Mut+joo,+tää+on+tämmöstä,+nykyään+täällä+ny+ei+ole+juurikaan+kävijöitä,+eikä++uusia+aloituksia+eikä+keskustelua+synny,+et+sillain+ei+ole+niin+väliä+jos+poiu+ny+haluaa+näitä+vanhojakin+ketjuja+täyttää.
  2. Niin,+ei+tiedä+kun+ei+tiedä+mistä/millaista+rajoitteista+on+kysymysNarsistikodissa+on+varmaan+tuo+puhumisen+kielto,+mutta+tuskin+se+aikuisena+enää+pätee,+kun+aikuisena+ihminen+on+ikäänkuin+itse+itsensä+herra,+ellei+se+oma+tahto+sitten+ole+jäänyt+sinne+vanhemman+taskuun.Viimeistä+lausettasi+en+ymmärrä+ollenkaan,+kun+maailmassa+on+niin+monenlaisia+ihmiskohtaloita+ettei++kaikkeen+vilkkainkaan+mielikuvitus+riitä.+Sitä+vaan+kuvittelee+ettei+kellään+voi+tämmöstä/näin+kauheaa,++vaikka+näennäisesti+hyvin+toimeentulevillakin+ihmisillä+voi+olla+taustoissaan+vaikka+minkälaisia+kauheita+kokemuksia,+joista+he+ovat+selviytyneet+tavalla+tai+toisella.Kaikilla+meillä+on+omat+taakkamme.+Itse+aikoinaan+viehätyin+tarinasta+jossa+muuan+mies+valitteli+oman+ristinsä+painavuutta+jonka+vuoksi++hän+sai+mahdollisuuden+kokeilla+muiden+ristejä+josko+ne+olisivat+helpompia+kantaa.+Mies+kokeili+kaikkia+tarjolla+olevia,+mutta+mikään+niistä+muista+ei+ollut+sen+helpompi+kantaa,+joten+hän+lopulta+kuitenkin+halusi+valita+sen+omansa.+En+ny+osannut+niin+hienosti+tuota+tarinaa+kertoa+mutta+otaksun,+että+tarinan+pointti+ny+kuitenkin+tuli+ymmärretyksi.Ehkä+sinulle+sitten+on+sellainen+risti+annettu,+millaiselta+se+sinusta+nyt+tuntuu.+Voisiko+sitä+joiltain+osin+yrittää+pienentää,+vaikkapa+sieltä+alkupäästä.+Onko+se+tarpeellista+kantaa+kaikkea+elämän+mukana+kertynyttä+mukanaan,+varsinkaan+niitä+huonoja+asioita.Entä+voisiko++sen+ristin++aina+ajoittain+hetkeksi+laittaa+nojaamaan+vaikkapa+seinää+vasten+ja+osallistua+johonkin+sellaiseen+tekemiseen+jonka+jälkeen+se+tie+olisi+hetken+kevyempi+kulkea.
  3. Niin,+voi+antaa+anteeksi+vaikka+vastapuoli+ei+pyydä,+saati+ole+valmis+edes+keskustelemaan+asiasta.+Miksikö+näin,+siksi+että"Anteeksianto+tarkoittaa+hyväksymistä,+myötätuntoa+ja+armollisuutta.+Se+tarkoittaa+että+pystyy+päästämään+irti+asioista,+joille+ei+voi+mitään."Niin+millään+keinoin+sitä+(narsisti)vanhempaakaan+ei+voi+paremmaksi+muuttaa,+eikä+tehtyjä+tekoja+ja+sanottuja+sanoja+yms.+voi+enää+miksikään+muuttaa"Jos+menneisyydestä+ei+kykene+irrottautumaan,+se+hallitsee+nykyisyyttä.+Syyllisyyteen+tai+katkeruuteen+kiinnittyminen+tarkoittaa+lukittautumista+loukkaavaan+tekoon+tai+tapahtumaan.+Tämä+vie+jatkuvasti+tilaa+hyviltä+asioilta.+Anteeksianto+ei+tarkoita+väärän+teon+tai+traumaattisen+tapahtuman+puolustamista,+tapahtumien+ja+menetysten+kieltämistä+tai+sen+torjumista+mielestä.Anteeksianto+on+tärkeä+nimenomaan+omia+voimavaroja+vahvistavana+psykologisena+tekona.+Se+tapahtuu+ensisijaisesti+omassa+mielessä+ja+kehossa.++Kuluttavien+kielteisten+tunteiden+kierteestä+irrottautuminen+vapauttaa+omat+voimavarat+parempaan+käyttöön.Anteeksianto+auttaa+huomaamaan+paremmin+nykyhetken+ja+suuntaamaan+ajatukset+ja+voimavarat+kohti+tulevaisuutta.+Aito+anteeksianto+tekee+tilaa+rakentaville+tunteille+ja+ajatuksille.+Sen+tunnistaakin+katkeruuden+lievittymisestä+sekä+hyvän+tekemisen+halun+ja+myönteisten+tunteiden+lisääntymisestä,+samoin+toisen+satuttamisen+halun+vähenemisestä."https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/myötätunto-ja-anteeksiantaminen/anna-ja-pyydä-anteeksiMutta+joo,+toki+jos+nuo+ikävät+asiat+ja+tapahtumat+ovat+vielä+kovin+tuoreita+niin+eihän+se+ihan+yks+kaks+käy+varsinkaan+jos+elämässä/nykyhetkessä++ei+ole+mitään+muuta+tärkeämpää+joka+veisi+ajatukset+muihin+asioihin+ja+kohti+tulevaisuutta.Itsekukinhan+käsittelee+näitä+asoita+omasta+näkökulmastaan+käsin.+Minä+ny+olen+jo+niin+vanha,+että+tuntusi+jo+ihan+hullultakin+jos+vatvoisin+vielä+50+vuotta+sitten+tapahtuneita+asioita.+Toki+niitäkin+voi+joskus+muistelee,+mutta+ikävätkin+muistot+aiheuttavat+enimillään+surumielisyyttä+ja+lähettää+sen+hiljaisen+huokauksen+sinne+jonnekkin.++Silloiselle+lastensuojelulle+olen+kyllä+ikuisesti+kiitollinen+saamastani+avusta.+Että+aika+aikaansa+kutakin,+itse+palasin+noihin+lapsuus+asioihin+parisenkymmentä+vuotta+sitten,+kun+tajusin+itsestäni+jotain+oleeellista+jonka+juuret+sitten+ulottui+ihan+lapsuuteen+saakka.+Että+syy+miksi+käyttydyin/+olin/olen+sellainen+kuin+olin+löytyi+sieltä+lapsuudestaHyvähän+siellä+lapsuudessa+on+aikuisenakin+käydä+niin+ymmärtää+paremmin+itseään,+mutta+jos+aikoo+elää+omaa+aikuisen+elämäänsä+niin+ei+sinne+lapsuuteen+kannata+"ajatuksen"+tasollakaan+ainaiseksi+jäädähttps://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ont00012
  4. "Minusta+on+pöyristyttävää+että+tuputat+anteeksiantoa+pahoinpideltyjen+vanhemmille+kun+taas+omalle+nassepuolisolle+tai+-kokemukselle+tai+mikä+lie+oli+et+antaisi+ja+naureskelet+jo+pelkälle+ajatukselle..?"En+ole+tuputtamassa+kenellekkään+mitään,+vaan+käsittelin+asiaa+ihan+yleisluontoisesti.+Mitä+tulee+anteeksi+sanaan+ja+naureskeluun,+niin+kommentoin+taannoin+ketjussa+"henkevää+keskustelua+narsismista"+,+jossa+keskustelua+toivottiin+nimenomaan+tästäMitä+nykyään+ajattelee+elämänsä+narsistista+ne+jotka+sellaiseen+törmänneet+kauvan+sitten?Niin+vastasin+siellä+tähän+tapaan"Mutta+ettäkö+pitäis+henkevää+keskustelua+viritellä+muinaismuistosta,+anteeksi+ny+mua+naurattaa.+Miksi+ihmeessä+?"Että+äläpäs+ny+muuttele+sanomiasi+miksikäänSamaa+mieltä+kanssasi+olen+siitä+että+narsistin+lapsena+oleminen+on+tuhovaa.+Se+saattaa+jopa+johtaa+siihen,+että+myös+lapsen+persoonallisuus+häiriintyy+ja+hänestä+kasvaa+ihminen,+jota+myös+saatetaan+nimittää+narsistiksi+hänen+piirteidensä+ja+käyttätymisensä+perusteella.Mutta+on+myös+toisenlaisiakin+tarinoita.+Vaikeistakin+oloista+voi+selvitä+ja+elämä+antaa+korvaavia+kokemuksia,++ja+aikuisena+voi+ymmärtää+ja+hyväksyä,+että+vanhemmat+eivät+yksinkertaisesti+kyenneet+parempaan,+rakastamaan+lastaan+omista+ongelmistaan+johtuen.+Mikä+saattaa+johtaa+siihen,+että+kykenee+antamaan+anteeksi+vanhemmilleen+heidän+epätäydellisyytensä+ja+jatkamaan+elämäänsä+ilman+katkeruutta+vanhempiaan+kohtaan.
  5. Niin,+en+huomannutkaan,+että+joku+olikin+vastannut+kommenttiiniMitä+tulee+tuohon+lapsuueen+liittyen+,+niin+pienellä+vauvalla/lapsella+ei+ole+valinnan+mahdollisuutta,+välttämättä+hän+ei+edes+tiedä,+että+jossain/jollain++muualla+on+paremmin.+Mutta+uskoisin,+että+se+on+sisäsyntyinen+juttu,+että+kaikesta+huolimatta+pieni+lapsi+lähestyy+vanhempaansa+hakien+sitä+rakkautta,+turvaa+ja+lämpöä+ravinnon+ja+huolenpidon+lisäksi.+Tiedetään,+että+pienet+lapset+ovat+hirveän+lojaaleja+vanhemmilleen,+eivät+halua+menettää+vanhempiaan.Iän+ja+elinpiirin+laajentuessa+sitten+kun+on+nähty+muukinlaista+elämää+ja+vanhemmuutta,+kuin+kotona,+niin+lapsi+saattaa+alkaa+kyseenalaistamaan+vanhempansa+toimintapoja,+saattaa+alkaa+jopa+halveksumaan+ja+vihaamaan,+kuten+sinun+tapauksessasi+on+käynytJossain+vaiheessa+sitten+aikuisena+saattaa+ymmärtää+epätäydellisten+vanhempiensa+rajallisuuden,+siitä+johtuvan+käytöksen+ja+anteeksiantokin+on+mahdollista+kun+ymmärtää,+etteivät+vanhemmat++omista+syistään+johtuen+kyenneet+parempaan.+Mitä+tulee+tuohon+,+ettei+sinusta+ole+enää+tuotteliaaksi,+niin+niinkin+on+mahdollista+käydä,+mahdollisuudet+ovat+menneet+traumaattisen+lapsuuden+myötä,+mutta+onneksi+Maarit+Kalliota+siteeraten+on+niinkin+että+"Hyvä+elämä+ei+ole+terveiden+superihmisten+yksinoikeus.+Moni+hengen+sodissa+haavoittunut+on+iäti+säröillä,+mutta+silti+hyvän+elämän+ulottuvilla.+Toivoa+on+ilman+sankaritarinaakin."Hyvää+elämää+voi+elää+vähemmän+täydellisenäkin+ja+pienemmilläkin+resursseilla,+sellaisestakin+on+nykyään+paljon+esimerkkejä+itsekunkin+lähipiirissäkin+varmaan.
  6. Niin+nää+on+näitä+vanhoja+ketjuja+jolloin+vielä+syntyi+enemmänkin+keskustelua,+vaikka+tämä+aihe+on+aina+vähän+vaikea,+kun+tuskin+kukaan+mieluusti+tunnustaa+häpeävänsä++vaikka+"Ilman+häpeää+ihmisestä+tulee+paha,+ilkeä+ja+epäinhimillinen+robotti,"Sekin+on+totta,+että+häpeän+juuret+saattavat+olla+jo+lapsuudessa,+sanotaankin+,+että+moni+aikuinen+on+kantanut+häpeä+reppuaan+jo+lapsuudesta+saakka"Köyhyyden+lisäksi+lapsi+voi+saada+kotoaan+häpeätaakan+mukaansa,+jos+hänen+vanhempansa+ovat+selvästi+erilaisia+kuin+yhteiskunnan+enemmistö+tai+kokonaan+yhteiskunnan+ulkopuolella,"Kyse+on+pohjimmiltaan+nähdyksi+tulemisesta.+"Häpeä+on+reaktio+hyväksyvän+vastavuoroisuuden+puutteeseen.+Ihminen+häpeää+väärää+odotustaan.+Häpeän+taustalla+voi+olla+vaikeita+lapsuudenkokemuksia,+joissa+yksilö+on+kokenut+hylkäämisiä+ja+sivuutetuksi+tulemista.+"Mihin+se+sitten+johtaa,+mahdollisesti+sen+narsistisen+persoonallisuushäiriön+syntyyn,+jolloin+luodaan+se+väärä+minä,+jossa+ei+ole+mitään+vikaa+tai+"Häpeä+ja+itsetuntotyhjiö+saattavat+myös+kavalasti+ajaa+ihmisen+epäterveisiin+ihmissuhteisiin+tai+ryhtymään+sarjamiellyttäjäksi,+joka+ei+arvosta+omia+rajojaan."Itse+ajattelen,+jos+aihetta+peilataan+tän+palstan+aiheen+mukaan.++niin++häpeä+on+olleellisena+osana+kummassakin+tapauksessa+oli+kysessä+narsisti++tai+uhriTää+häpeä+teemahan+on+ny+viime+aikoina+jonkin+verran+ollutkin+esillä+Janne+Viljanmaan+kirjoittaman+kirjan+Hirveä+Häpeä++tiimoilta,+häntä+on+haastateltukin+monissakin+yhteyksissä,+että+aiheeseen+on+törmännyt+niin+radiossa+kuin+teeveessäkin.Itse+en+ole+kirjaa+vielä+lukenut,+että+lainaukset+ny+on+peräisin+Iltalehdestä+ja+Väestöliiton+blogista.+https://www.iltalehti.fi/pinnalla/201809072201187425_iq.shtmlhttps://vaestoliitonblogi.com/2015/10/31/hapea-saa-piiloutumaan-toiselta/Edelleen+olen+myös+samaa+mieltä+kuin+vuosia+sitten,+että+aihetta+voi+pohtia+hiljaa+itsekseen+ja+miksei+ammatti+ihmisenkin+kanssa,+kun+harvalla+niitä+niin+läheisiä+ja+luotettavia+ihmisiä+on,+että+voi+ja+uskaltaa+niitä++kipeimpiä+tuntojaan+paljastaa.+Ja+vielä+kun+narsisti+palstalla+ollaan,+niin+varmasti+kaikilla+on+kokemusta+on+siitäkin,+että+on+tullut+luottaneeksi+väärään+ihmiseen,+avauduttua+väärälle+ihmiselle,+joka+sitten+käyttää+kuulemaansa+lyömäaseena.