Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Pahoinvointia+on,+ei+kannata+silmiä+ihan+kokonaan+siltä+sulkea,+ettei+kuulu+minun+elämääni,+kun+itselläni+on+kaikki+niin+täydellistä."
No+tuskin+kenenkään+elämä+niin+täydellistä+on,+mutta+aina+välillä+tekee+mieli+korostaa,+että+ns.+normi+elämää+ja+ihmissuhteitakin+on+olemassa.+Ääripäiden+väliin+mahtuu+monenlaista,+asiat+eivät+ole+pelkästään+joko+tai
Narsistiperheissäkin+se+"ei+narsistinen+henkilö"+rakastaa+lapsiaan+ja+sitä+myöden+auttaa+tai+tukee+heitä+omien+voimavarojensa+ja+resurssiensa+myötä
Helposti+jos++näitä+juttuja+täällä+päivästä+toiseen+lukee,+niin+saattaa+tulla+elämästä+ja+ihmissuhteista+liian+negatiivinen+kuva.+
Oli+ny+lähinnä+se+pointtina+tuos+edellises+postauksessani.
20.08.2019 16:46
"Eli+ei+ollut+kyse+nyt+siitä,+että+jotkut+toiset+arvostelivat+toisten+tapoja+ja+ottivat+silmätikukseen+ja+supattivat+selän+takana,+kuten+suomalaiseen+perinteeseen+helposti+kuuluu,"
Niin+kuten+jo+mainitsin+aiemmin,+etten+lukenut+kaikkea+niin+tarkasti+kun+mun+mielestä+ny+syntyi+ns.+"paljon+melua+tyhjästä",+ikäänkuin+olisi+kyseessä+suurikin+asia
No+palasin+sitten+lukemaan+aivan+alkuun+ja+tosiaan+näytti+siltä+että+siellä+oli+vanhempi+kertomassa+että+hänen+lapsensa++olivat+olleet+monen+ruokalajin++päivällisillä+ja+kertoivat+sitten+vanhemmalleen+että+siellä+oli+henkilöitä+jotka+eivät+osannet+käyttää+oikeita+"sosimia"+oikeassa+järjestyksessä,+josta+sitten+nousi+äläkkä.+
No,+vaikea+tietää+mitenkä+asia+todellisuudessa+oli,+mutta+merkille+pantavaa+on,+että+ko.+vanhemmalle+asia+"ettei+joku+osaa+käyttää+aterimia+oikeassa+järjestyksessä"+on+niin+tärkeä,+että+halusi+tuoda+ko.+tilanteen+tänne+palstalle+ja+halusi+ko.+asialla++korostaa+omaa+koulutustasoaan.+
No+itsekullakin+ny+on+ne+omat+tärkeät+asiat+korostaa,+että+heillä+on+katettu+sillain++että+on+monet+"sosimet"+ja+lasit++että+lapsetkin+ovat+jo+pienestä+pitäen+oppineet,+millä+haarukalla+milloinkin+syödään+ja+mistä+lasista+juodaan+ja+ovat+kiitollisia+vanhemmaltaan+saamastaan+opista.+
Tottakai+lapset+oppivat,+kun+asia+usein+toistuu+ja+se+heille++kerrotaan,+mutta+en+ny+lähtisi+sillä+mitään+koulutustasoaan+korostamaan,+kun+eihän+se+vaadi+muuta+kuin+ns.+muistisäännön+,+et+yleensä+uloimilla+aterimilla+aloitetaan++ja+jos+on+epävarma+niin+aina+voi+kysyä+joko+vieruskaverilta+tai+tarjoilijalta.+
Mutta+joo,+tosiaan+asia+tuntui+olevan+sinulle+niin+merkittävä,+että+halusit+sen+tänne+kertoa+ja+miten+teillä+osataan+syödä+,mutta+vähän+jäin+miettimään,+et+miten+se+liittyy+varsinaiseen+aiheeseen+napanuoran+katkaisuun.+
Mutta+no,+ehkä+se+napanuora+on+teillä+vielä+sillain+kiinni,+et+lapset+kertovat+vanhemmalleen,+että+hänkin+saa+päivitellä+moista+asiaa+ja+tulla+tänne+kertomaan,+kuin+jotkut+ihmiset+eivät+osaa+noudattaa+aterimien+suhteen+etikettiä+ja+vanhempi+sitten+saa+itselleen+tyydytystä+siittä,+että+hänellä+onneksi+on+koulutustasoa+sen+verran,+että+on+osannut+tuon+asian+lapsilleen+opettaa.+
En+tiedä,+mut+yhtäkisti+en+osaa+ajatella,+että+mun+lapset+tulis+moista+asiaa+mulle+kertomaan/korostamaan+omaa+osaamistaan+tai+vaihtoehtoisesti+sitäkään+ettei+joku+osaa+tuota+asiaa.+
+Kotona+meillä+ei+ole+syöty+monilla+aterimilla/laseilla,+mut+joskus+harvoin+kyllä+käyty+ravintolassa+jossa+moiseen+kattaukseen+on+törmätty+ja+siinä+käyty+lävitse,+et+yleensä+ulommilla+aterimilla+aloitetaan.+
Oma+koulutustasoni+on+ihan+keskitasoa,+mut+on+mulla+kyllä+käytynä+90-+luvulla+sellainenkin+osio+kuin+perustarjoilijataidot,+et+aterimia+ja+laseja+on+tullu+kiillotettua+ja+kattauksia+tehtyä.
No+tää+oli+tämmönen+juttu,+josta+esimerkistäsi+jäi+jälkimauksi+se,+että+halusit+ikäänkuin+korostaa+itseäsi+ja+omaa+osaamistasi/koulutustasoasi++sillä,+että+lapsesi+tietävät+millä+aterimilla+milloinkin+syödään.+
No+sen+verran+tekee+mieli+vielä+sanoa,+et+minäkin+tunnen+joitain+hyvinkin+korkeastikoulutettuja+ihmisiä+ja+heillä+kotona+saattaa+olla+kaikki+hujan+hajan+ja+ruokaa+syödään+milloin+mistäkin+astiasta,+kun+heille+se+ole+niin+tärkeää.+
Sen+verran+vielä+mainitsemastasi+nimittelystä,+niin+en+löytänyt+kommenteista+sanoja+idiootti,+älykääpiö,+mutta+itse+ny+käytin+moukka+sanaa+joka+liittyi+päivällisillä+olleisiin+henkilöihin+jotka+nostivat+asiasta+äläkän
Mutta+joo,+toki+joskus+itsekin+tuntee+itsensä+idiootiksi+,+kun+täällä+kaikenlaista+juttua++alkaa+vääntämään.
20.08.2019 10:52
"Melko+kohtuutonta+nimittelyä,+jos+täällä+nimenomaisesti+aikuiset+kirjoittelevat"
No+ihan+jokaista+kommenttia+ei+tullut+luettua,+mutta+kommentoin+juurkin+kohtaa+jossa+mainitsit+että+jotkut+henkilöt+nostivat+äläkän,+kun+joku+nappasi+väärät+ruokailuvälineet.+
Tiedä+sitten+tapahtuiko+tuo+etikettivirhe++epähuomiossa+vai+oliko+kyse+tietämättömyydestä.+
Mutta+outoa+ja+kyllä+hyvin+moukkamaista+minun+mielestäni+on+nostaa+äläkkä+moisesta+päivällispöydässä+niin,+että+kaikki+muutkin+tulevat+tietoiseksi+ko.+henkilön+virheestä.+
Mun+mielestä+hyvinkin+tuohon+asiaan+sopii+muinainen+sananlasku,+"hullu+ei+huomaa+ja+viisas+ei+virka+mitään"
Mutta+joo,+vastaan+tuosta+käyttämästäni+moukka+sanasta+siltä+osin,+että+se+lähinnä+kuvaa+henkilön+käytöstä+siinä+tilantessa.+Moukallahan+tarkoitetaan+sivistymätöntä+ihmistä.+
Sivistystäkin+on+monenlaista,+joillekkin+se+mikä+näkyy+ulospäin/muotoseikat+/vaikutelmat+++ovat+tärkeitä,+sitten+taas+on+olemassa+ns.+sydämen+sivistystä,+johon+empatiakin+kuuluu
19.08.2019 13:10
"Sattui+samalla+päivällisellä+olemaan+henkilöitä,+jotka+sitten+nostivat+äläkän,+kun+menivät+nappaamaan+väärästä+kohtaa+välineet.+"
No+sattui+siellä+päivällisillä+sitten+olla+muutama+moukkakin,+fiksut+/sivistyneet+ihmiset+eivät+kiinnitä+moiseen+huomiota+saati,+että+nostaisivat+asiasta+äläkän.
19.08.2019 10:51
"Kuule+ei+tuo+taida+olla+realityä."
Kyllä+se+vaan+on+realityä+monessakin+perheessä,+kuten+jo+totesin+ne+läheisimmät+joiden+puoleen+voi+kääntyä+löytyvät+yleensä+perhepiiristä+tai+hyvinkin++pitkäaikaista+ystävistä+tai+toisaalta+vaikka+kavereista+jos+jollakulla+on+samankaltainen+tilanne.+
Monet+ydinperheen+vanhemmat+auttavat+lastenhoidossa,+jopa+taloudellisestikin+jos+pystyvät+ja+monillakin+se+sisarukset+ovat+niitä+parhaita+ystäviä,+koska+he+ovat+kasvaneet+yhdessä/tuntevat+toisensa+parhaiten.+
Kysehän+on+enimmillään+luottamuksesta+ja+rakkaudesta,++ne+rakkaimmat+ovat+niitä+läheisimpiä+ja+jos+sattuu+lisänä+on+jokunen+hyvä+ystävä+ja+sitten+ne+kaverit+ja+muut+ihmissuhteet.+
Mutta+joo,+välttämättä+narsistiperheissä+se+ei+ole+realityä,+
syystä+että+se+narsisti+useinkin+pyrkii+siihen,+ettei+kumppanilla+olisi+ollenkaan+muita+ihmissuhteita.+Narsistihan+haluaa+jakamattoman+huomion+ja+saattaa+olla+mustasukkainen/kateellinen++jopa+perheen+lasten+saamasta+huomiosta.+
Liian+paljon+on+tosiaan+niitäkin+tarinoita+joissa+on+käynyt+niin,+että+kumppani+kieltää+perheenjäsenten,+ystävien+ja+muiden+ihmisten+tapaamisen.+Sekin+saattaa+käydä+niin+vaivihkaa,+narsisti+uskottelee,+että+he+ovat+vaaraksi+heidän+suhteelleen,+että+uhri+itsekin+alkaa+luulla+niin.
Mitä+tulee+loppuusi,+niin+onhan+se+niinkin,+että+elämä+joskus+vie+erilleen,+mielestäni+se+ei+ny+välttämättä+johdu+noista+mainitsemistasi+rikastumisesta,+koulutuksesta+yms.++seikoista+vaan+enemmänkin+jostain+sellaisesta+ettei+ole+enää+olemassa+sitä+yhteistä+asiaa+joka+aikoinaan+ihmisiä+yhdisti
Kyllähän+se+perhe+ja+työkin+vie++leijonanosan+ihmisen+elämästä+ja+lasten+myötä+puheenaiheet+muuttuu,+että+kanssakäymistä+on+sitten+enemmän+niiden+kanssa+joiden+elämäntilanne+on+sama.+
Mutta+toisaalta+taas+ystävyys+voi+säilyä,+jos+on+yhteinen+kiinnostuksen+kohde/harrastus+,+hieman+samankaltainen+ajatusmaailma+tai+kokee+itse+ystävyyden+tärkeäksi+ja+haluaa+ylläpitää+sitä,+olla+yhteyksissä.+Paljon+nää+asiat+on+myös+itsestä+kiinni
19.08.2019 10:21
No+kuullostaa+oudolta,+ei+ne+sitten+taida+olla+läheisiä,+jos+ei+ole+aikaa.+
Mun+mielestä+läheiset+ovat+niitä,+joihin+otetaan+yhteyttä+suuremmissa++suruissa+ja+kuin+myös+iloissa.+
Useinhan+ne+läheiset+löytyvätkin+perhepiiristä+ja+ovat+kyllla+valmiina+kuuntelemaan+jos+ei+sillä+siunaamalla+hetkellä,+niin+heti+kun+sopii
Ei+se+perheellisyyskään+sitä+tarkoita,+etteikö+ehtisi+kuunnella+muiden+perheenjäsentensä/läheistensä+kuulumisia
Kyllä+monet+vanhemmat+ja+sisarukset+kuuntelevat,+myös+hyvälle+ystävälle+voi+aina+soittaa.+Toki+sekin+on+vastavuoroista+ja+itsekin+on+valmis+kuuntelemaan
On++hyvä+pitää+yhteyttä+läheisiinsä+säännöllisesti++kun+jonain+päivänä+saattaa+itsekin+tarvita+apua,+tukea+ja+kannustusta
18.08.2019 17:32
"Tästä+kirjoituksestako+löysit+sen+väkivallan,+josta+nyt+kovasti+toitotat?"
Edellisessä+jo+kommentoin+tähän+tapaan+"sanomani+olen+osoittanut+heille,+jotka+kertovat+pelkäävänsä+kumppaniaan.+"
Mutta+joo,+mikä+ihme+sua+vaivaa,+kun+pitää+joka+kommentista+vääntää.+
Tosiaan+kommenttini+ei+ollut+sinulle+tarkoitettu,+eikä+kenellekkään+yksittäiselle+kirjoittajalle,+vaan+toin++väkivallan+esille+syystä+että+ketjun+alussa+tuotiin+esille,+että+pelätään.
18.08.2019 17:19
"+On+aivan+pakko+korjata+luomaasi+vääristymää+jo+sen+suhteen,+että+liitossa+ei+ollut+väkivaltaa+edes+pientä+pisaraa."
En+ole+sinun+suhdettasi+kommentoinut+millään+tavalla+vaan+sanomani+olen+osoittanut+heille,+jotka+kertovat+pelkäävänsä+kumppaniaan.+
Sinä+vaan+ny+tulit+siihen+väliin+kertomaan+itsellesi+tärkeistä+asioista.+
Mitä+tulee+loppuusi
"Ja+tuo+sama+on+yhä+kaiken+jälkeen+periaatteeni,+jos+on+tahtoa,+niin+on+myös+halua+ja+ongelmat+voi+ratkaista+luovasti+molempia+tyydyttävällä+tavalla"
Niin+noissa+toisenlaisissa+tapauksissa+se+ei+vaan+mene.+
Väkivalta+ei+lopu+itsekseen+vaan+useinkin+raaistuu+ajan+saatossa.+Apua+pitäisi+hakea+niin+tekijän+kuin+uhrinkin.+Useinkaan+sitä+tahtoa,+eikä+halua+ole+sillä+tekijällä.+
Myös+lapset+joutuvat+pelkäämään,+vaikka+väkivalta+ei+suoranaisesti+heihin+kohdistuisikaan.
15.08.2019 19:07
"Kehoitat+kaatamaan+kulissit+eli+provosoit+henkilöä+vain+lisäongelmiin+ja+kaaokseen."
Niin+kehoitin+henkilöä+kaatamaan+ns.+kulissit++ja+kertomaan+tilanteestaan+jollekkin+läheiselle+ihmisille.+
Syystä,+että+kommentti+on+ketjussa+jossa+puhutaan+pelosta+ja+ko.+kirjoittaja+viittasi+"karkeisiin+tekoihin"+ja+siihen+ettei+kukaan+tiedä+mitä+siellä+kodin+seinien+sisällä+tapahtuu.
En+minäkään+tiedä,+mutta+se,+että+pelkää+kertoo+jo+jostain.++
Mutta+joo,+itsekukin+kommentoi+täällä+paljolta+omien+kokemustensa+kautta.+Minäkin+olen+joutunut+pelkäämään+avioliitossani.+
Tiedän+myös+senkin+ettei+se+eroamien+niin+helppoa+ole.+Itsekin+aikoinaan+lähdin+ja+palasin+kahdesti+vasta+kolmas+kerta+toden+sanoi.+Ilmiö+on+hyvin+yleinen,+ilman+omaa+kokemusta+on+helppoa+huudella,+että+erot+käy+tuost+vaan.+
"Irtaantumisen+vaikeus
Parisuhdeväkivallasta+on+vaikea+irtaantua,+ja+usein+väkivaltaa+parisuhteessaan+kokevat+saattavat+elää+suhteessa+pitkään+ennen+avun+hakemista+tai+eroa.+Suhteesta+saatetaan+lähteä+ja+palata+siihen+monta+kertaa+ennen+lopullista+eroa.
Parisuhdeväkivallan+uhrit+kokevat+usein+syyllisyyttä+ja+häpeää+tapahtumista+sekä+pelkäävät+suhteesta+lähtemisen+seurauksia+ja+väkivallan+uhkaa.
Vaikka+suhteessa+pysymiseen+ei+olisi+taloudellista+pakkoa,+vaikeuttavat+tunne-+ja+vastuusidokset+suhteesta+lähtemistä.+Väkivallan+uhri+voi+kokea+olevansa+vastuussa+väkivallan+tekijän+hyvinvoinnista+tai+pyrkiä+pysymään+suhteessa+lasten+takia.+Väkivallan+näkemisellä+ja+väkivaltaisella+ilmapiirillä+voi+kuitenkin+olla+erittäin+kielteisiä+vaikutuksia+lapsiin+ja+heidän+kehitykseensä"
https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/vakivallan-ehkaisy/lahisuhdevakivalta
Mutta+joo,+huomaan,+että+sinä+edustat+toisenlaista,+puhumattomuuden+linjaa,+ettei+peloistaan,+huonosta+kohtelusta,+mahdollisesta+väkivalllasta+tai+sen+uhasta+ei++saisi+puhua+kenellekkään.
Minä+taas+kehoitan+puhumaan+ja+tosiaan+se+ensiaskel+voisi+olla+juurkin+se+että+kertoo+omasta+tilanteestaan+jollekkin+läheiselleen+vanhemmalleen,++sisarukselleen,+muulle+sukulaiselle,+hyvälle++ystävälle+yms.+
Toki+ehkä+parempi+vaihtoehto+saattaisi+olla+yhteyden+ottaminen,+esim.+naistelinjaan,+niin+ei+ainakaan+sitten+tule+"juoruiltua".+
https://www.naistenlinja.fi/
Minä+itse+tosian+aikoinaan+jouduin+loppuvaiheissa+turvautumaan+jopa+naapuriapuun,+silloin+90+luvulla+ei+ollut+nettiäkään+,+eikä+tietoa+siten+kuin+tänään,++ja+poliisin+soittamiseenkin+oli+korkea+kynnys
Kommenttejani+toki+saa+kommentoida,+kunhan+ei+lähde+niitä+vääristelemään+ja++itsekukin+puhuu+itselleen+tärkeistä+asioista
Tämä+nyt+vaan+tähän,+että+liin+usein/liian+kauan+näitä+asioita+salataan,+pidetään+niitä+kulisseja+yllä,+mikä+vaikuttaa+lapsiinkin.+Suomessa+lähisuhdeväkivalta+on+jostain+syystä+hyvin+yleistä.+
Vihkikaavassahan+sanotaan+,+"kunnes+kuolema+erottaa"+niinkin+tapahtuu+liian+usein,+ilman+että+kuolema+olisi+johtunut+sairaudesta+tai+korkeasta+iästä
15.08.2019 08:32
"Erikoisesti+tuo+patologisuus+ylätti,+että
onko+se+niin+yleistä+ja+kuuluvaa+narsistelle.
Onko+myös+molemmille+sukupuolille.+"
No+kannattaa+lukea+muualtakin,+narsistithan+hyvin+helposti+kyllästyvät+kumppaneihinsa,+tutkimusten+mukaan+monet+ovat+seksiaddikteja+ja+kyllä+uskottomia.+
Uskon,+että+koskee+molempia+osapuolia,+täällä+vain+harvoin+miehet+kirjoittavat
14.08.2019 21:44
"Ei+minua+harmita+mikään,+kaikkein+vähiten+kannanottosi"
No+sinä+olisit+voinut+esittää+omat+ajatuksesi+ko.+henkilön+kommenttiin+ihan+ilman+viittausta+minun+kommenttiini.
Nyt+tuli+vaikutelma+että+osoitit+sanasi+enemmänkin+minulle+kuin+tuolle+asianosaiselle+jolle+oman+kommenttini+esitin.++
Muutenkin+jos+luit+kommenttini,+niin+siinä+ei+lue+että+kehoittaisin+eroamaan,+ensi+askeleellakin++tarkoitin,+että+puhuisi+tilanteestaan+jonkun+itselleen+läheisen+ihmisen+kanssa.+
Tarkalleen+siinä+lukee+näin.+
"Mutta+mitä+jos+ottaisit+sen+ensimmäisen+askeleen,+kaataisit+ne+kulissit+ja+kertoisit+jollekkin+läheisellesi+tilanteestasi.+Jo+pelkkä+kertominenkin+helpottaa,+on+joku+joka+tietää,+joku+johon+voi+turvautua+hädän+hetkellä.+"
14.08.2019 21:36
"Mikä+on+lopulta+kulissi+ja+kuka+sen+määrittelee?"
No+kulissilla+tarkoitetaan,+että+esitetään+jotain,+mutta+asiat+ovat+todellisuudessa+jotain+muuta.+
Sana+on+tullut+nykykieleen+juurikin+sellaisissa+tapauksissa,+joissa+ulospäin+päin+näytellään,+että+kaikki+on+hyvin,+vaikka+ei+olekkaan.++Ajattelen+että+tuossa+tapauksessa+ehkä+on+niin,+kun+ei+kerran+kukaan+tiedä.+
Mitä+tulee+tuohon
"Miksi+painostat+toisia+ottamaan+sen+ensimmäisen+askeleen+ja+juuri+sinun+antamiesi+neuvojen+mukaan+eli+eroaskeleen?+"
Niin+tuskin+nyt+kukaan+minun+mielipiteitteni+mukaan+toimii.+
Luotan+siihen+että+ihmiset+itse+tietävät+asiansa+ja+toimivat+sen+mukaan,+minkä+itselleen+kokevat+olevan+hyväksi.+
Toki+kannustan+siihen,+että+jos+perheessä+on+esim.+väkivaltaa,+että+kertoisi+jollekkin+ja+muutenkin+varmistasi+että+on+joku+paikka+johon+voi+mennä+ja+josta+saa+apua+jos+sellainen+tilanne+tulee.+
Kunhan+nyt+otan+kantaa+erinäisiin+asioihin+,+mikä+taas+sinua,+kuka+lienetkin+tuntuu+jostain+syystä++kovasti+harmittavan.
14.08.2019 13:00
"Kiinnostava+tulokulma+tuo+ajattelutapasi+ylempi+ja+alempi+arvoisista"
Niin,+sinä+se+jaksat+vääntää+ja+vääristellä.+Kommentoin+"Ettei+nykyään+enää+ajatella,+että+naimisissa+olevat+olisivat+jotenkin+ylempiarvoisia"
Liitty+ihan+noihin+aikaisempiin+kommentteihin+joissa+asia(ylempiarvoisuus)+tuotiin+esiin+kahdellakin+kommentilla.+
Ensin+joku+kommentoi+että+
"Joskushan+oli+niin+että+ihan+virallisesti+olivat+ikäänkuin+ylempiarvoisia+ihmisiä+kuin+naimattomat+kun+oli+päässyt+naimisiin.+Siinä+sosioekonominen+asema+nousi."
Ja+heti+perään+toinen+komppasi+
"Tälläkin+vuosituhannella+Suomessa+on+äitejä,+jotka+opastavat+tyttäriään+”ei+sillä+koulun+käynnillä+merkitystä+ole,+tärkeintä+on+löytää+hyvä+aviomies”.+Siitä+voi+päätellä,+kuinka+merkityksellinen+asia+avioliitto+on+sosioekonomisesti.+"
Että+kastijaon+ny+loi+joku+muu+ja+minä+peräänkuuutin+ettei+ainakaan+pelkästään+avioliiton+solmimimen+nykyaikana+kenenkään+sosioekonomista+statusta+nosta.+
Toki+eri+asia+on+jos+toinen+osapuoli+on+kovin+koulutettu,+varakas+ja+menestynyt+työelämässä/yhteiskunnassa,+niin+se+toinen+voi+paistatella+siinä+sivussa.
Mutta+mitä+nykyään+tulee+seurattua,+niin+eiköhän+suurin+osa+elämässä+menestyneistä+kuitenkin+halua+kumppanikseen+jonkun+samankaltaisen.
Tuhkimotarinat+on+sitte+asia+erikseen.
14.08.2019 12:39
"Niin+tämän+"alaketjun"+aloite+oli+tällainen,+jota+minä+sitten+komppasin+omassa+kommentissani.."
Niin+vastasit+toiseen+kommenttiin,+jossa+
"Niin+yleensä+narsisteina+toimii+naimisissa+olevat+ihmiset+jotka+kuvittelevat+liittonsa+kuuluvan+kaikki+muutkin.+Eivät+osaa+eritellä+yksityiselämäänsä+ja+käyttäytyvät+kuin+kaikki+olisivat+heidän+puolisoitaan"+
ja+minä+taas+toiseen+kommenttiin+,+jossa+oltiin+sitä+mieltä,++että+avioliitto+ikäänkuin+määrittäisi+sosioekonomisen+aseman.+
Tarkoituksena+tuoda+esiin,+ettei+nykyään+avioliitto+enää+ole+sellainen+instituutio+kuin+ennen+muinoin,+eikä+enää+määritä+ihmisen+sosiokonomista+asemaa,+kuten+ennen+muinoin.+
Että+puhuttiin+ny+vaan+eri+asioista,+sinä+narsistien+avioliitosta,+millainen+se+on++ja+minä+taas+enemmänkin+yleisluontoisesti+avioliitoista+nykyään.+
Ettei+nykyään+enää+ajatella,+että+naimisissa+olevat+olisivat+jotenkin+ylempiarvoisia.+Toki+narsistit+voivat+ajatella+niin,+mutta+yleisesti+ei+enää+niin+ajatella.+
Voihan+narsisti+ajatella+niinkin,+että+hänen+puolisonsa+pitää+olla+kiitollinen,+kun+on+päässyt+niinkin+ainutlaatuisen+ja+mahtavan+henkilön+puolisoksi,+että+hän+on+armollisesti+huolinut+sellaisen+mitättömyyden+puolisokseen.
14.08.2019 11:58
"Seksityöläisiä,+toisten+orjia,+on+vaan+valitettavasti+vieläkin+olemassa."
Niin+nykyään+puhutaan+paljon+ihmiskaupasta
Mitä+tulee+tuohon+toiseen+asiaan.+
Niin+on+totta,+että+menestyneiden+miesten+vanavedessä+pyörii+paljon+kauniita+naisia+ja+varakkaat+miehet+ovat+valmiita+maksamaan+siitä,+että+niitä+on+siinä+kuin+kalliita+autoja+ja+muskeliveneitäkin.+
Mutta+yhtäkisti+en+osaa+ajatella,+että+ne+naiset+ihan+elätettäviä+olisivat.+Enemmänkin+ehkä+julkisuushakuisia,+tykkäävät+makeasta+elämästä+ja+haluavat+tulla+esitellyiksi+ns.+paremmissa+piireissä
14.08.2019 10:28
"Mikä+siis+oli+alun+alku+tälle+avioliittopohdinnalle."
No+eiköhän+se+ollu+tässä,
+"Tälläkin+vuosituhannella+Suomessa+on+äitejä,+jotka+opastavat+tyttäriään+”ei+sillä+koulun+käynnillä+merkitystä+ole,+tärkeintä+on+löytää+hyvä+aviomies”.+Siitä+voi+päätellä,+kuinka+merkityksellinen+asia+avioliitto+on+sosioekonomisesti.+"
Jota+nyt+lähdin+alunperin+kommentoimaan,+että+Suomessa+tyttöjen/naisten+kouluttatuminen+on+huippuluokkaa,+eikä+avioliittokaan+enää+ole+mikään+itseis-saati+ihmisarvon+mittari.
14.08.2019 10:16
"Kukaan+ei+edes+huomaa+tilannetta+kodin+sisällä.+"
Niinhän+sitä+saattaa+luulla,+toki+asia+on+hieman+eri+jos+pidät+kulisseja+yllä,+elät+täysin+maailmalta+sulkeutuneena/lähestulkoon+ilman+muita+ihmissuhteita+ja+kerrot+kaikille+läheisillesi+että+olet+onnellinen+ja+sinulla+on+ihana+puoliso
Mutta+siltikin+ihmiset+saattavat+aavistella+jotain.+Harvemmin+kukaan+jaksaa+pitää+naamiota+yllä+kaiken+aikaa.+Pakostakin+se+joskus+rakoilee.+
Joku+saattaa+panna+merkille+pelokkuuden,+surun,+väsymyksen,+jännittyneisyyden.+Sen,+että+teeskentelet+että+kaikki+on+hyvin.+Myös+lapset+ovat+hyvinkin+herkkiä+huomaamaan+ettei+perheessä+ole+kaikki+hyvin.+
Toisaalta+taas+narsisti+hyvinkin+saattaa+nolata+sinua+myös+vieraiden+läsnäollessa,+mutta+sehän+on+vain+huumoria,+leikkiä,+sinulla+on+hyvä+huumorintaju,+naurat+mukana.+
Mutta+joku+toinen+saattaa+huomata,+ettei+se+sitä+ole.+Puolisosi+pilkkaa+sinua+ja+sinä+mielistelet+häntä.+Onhan+hän+niin+mukava+seuramies/nainen+niin+kotona+kuin+maailmallakin.+
Edelleen+narsistithan+ovat+useinkin+patologisesti+uskottomia,+että+kyllä+ulkopuolella+saatetaan+hyvin+tietää+monenlaista,+vaikka+sinä+ajattelet+ettei+kukaan+tiedä
Mutta+joo,+itsehän+sen+oman+elämänsä+joutuu+elämään+ja+omilla+valinnoillaan+vaikuttaa+millaista+se+on.+
Sen+verran+tekee+mieli+sanoa,+että+useimmilla+eronneilla+on+nuo+kaikki+samat+asiat+yhteinen+talous,+tavarat,+velat+ja+lapset.+Et+ole+mikään+poikkeus+siinä+suhteessa.
Mutta+mitä+jos+ottaisit+sen+ensimmäisen+askeleen,+kaataisit+ne+kulissit+ja+kertoisit+jollekkin+läheisellesi+tilanteestasi.+Jo+pelkkä+kertominenkin+helpottaa,+on+joku+joka+tietää,+joku+johon+voi+turvautua+hädän+hetkellä.
14.08.2019 10:00
No+mun+mielestä+se+tarkoittaa+lapsen+kohdalla+sitä,+että+että+itsenäistyy+ja+alkaa+elää+omaa+elämäänsä.+Vanhemman+taas+pitää+ymmärtää+päästää+irti+ja+tukea+että+lapset+aikuistuvat+ja+itsenäistyvät+.+
Mikä+ei+tarkoita+etteikö+vanhempiensa+kanssa+voi+olla+läheiset+välit.+
Mutta+eiköhhän+tuo+napanuora+tarkoita+lähinnä+lapsen+tai+vanhemman+riippuvaisuutta+toisistaan.+Elämän+alussahan+tosiaan+lapsi+on+täysin+riippuvainen+äidistään,+kiinni+äidissään+napanuoralla.+
+Mutta+kun+lapsi+kasvaa,+niin+jotkut+vanhemmat+eivät+halua+lapsensa+itsenäistyvän+ja+toisaalta+taas+jotkut+lapset+eivät+kykene+syystä+tai+toisesta+itsenäistymään.+
Riippuvaisuus+muusta+ihmisestä+on+sitten+taas+toinen+juttu
13.08.2019 13:21
"riippuu+paljon+kodin+ilmapiiristä+ja+koulutusmyönteisyydestä,+miten+em.+onnistuu."
Niin,+ainakin+tyttöjen/naisten+osalta+on+onnistuttu,+mikä+näkyy+tilastoissa+ihan+Euoroppalaisella+tasollakin.+
Mitä+tulee+avioliittoon,+niin+sen+perusta+on+uskonnoissa+ja+ehkä+se+alun+alkaen+on+ajateltu+naisen+ja+lapsen+turvaksi+aikana+jolloin+naisen+asema+oli+huomattavan+heikko,+eikä+ehkäisyä+käytetty.+
Onhan+sillä+tosiaan+nykyäänkin+oma+statuksensa,+mutta+paljon+on+myös+niitä+jotka+elävät+avoliitossa+suhteen+alusta+loppuun+asti,+millä+nyt+tarkoitan+ns.+elämän+pituista+avoliittoa,+jossa+eletään+niinku+avioparit+ikään,+vaikka+suhdetta+ei+ole+virallistettu.+
Toki+nykyään+erotaan+paljon,+oli+ny+kyse+kummasta+liitosta+tahansa.
Mutta+avoparien+kohdalla+kannattaa+huomioida+se,+ettei+avopuoliso+esim.+peri+ilman+testamenttia,+eikä+hänellä+ole+oikeutta+perhe+eläkkeeseen.+Eron+tullessa+myös+voi+tulla+kiistaa+omistussuhteista.+
Maailma+ny+on+vaan+muuttunut,+nykyäänhän+ihmisten+suhteet+ovat+kovasti+monimuotoistuneet+ja+ihmiset+ovat+maallistuneet,+kirkosta+erotaan+paljon,+eikä+edes+lapsia+enää+kasteta.+Mikä+omalta+osaltaan+on+romuttanut+tuota+perinteisen+avioliiton+arvostusta.+
Ja+tosiaan+naisten+asema+Suomessa+on+paljon+parantunut+tuon+koulutuksen+myötä.++Naiset+eivät+enää+tarvitse+itselleen+elättäjää.+Toki+tehtäväsarkaa+on+vieläkin,+esim.+palkkojen+suhteen.
13.08.2019 12:54
"Sitten+kun+ei+enää+perheen+vuoksi+voi
paeta+aloittaa+karkeat+tekonsa.+"
Miksi+ei+voi+lähteä+?
13.08.2019 12:12
7 / 223