Vapaa kuvaus

Aloituksia

63

Kommenttia

2419

1. Sinun+ei+tarvitse+tehdä+mitään.++Ei+tarvitse+odottaa+tuloksia.+Riittää+aivan+tavallinen+elämä+ja+koti+ja+työ.+Omat+odotuksesi+saattavat+aiheuttaa+toteutumattomia+toiveita+eli+toivottomuutta
  2. Totus+on+aina+tiedetty:”Länsimaiden+historiassa+luetuimpia+stoalaisia+tekstejä+eivät+ole+Senecan+tutkielmat+ja+kirjeet,+vaan+Epiktetoksen+(n.+50-135+jKr.)+suppea,+mutta+kuitenkin+riittävän+kattava+yleisesitys+stoalaisesta+moraalifilosofiasta.+Tekstit+ovat+oppilas+Arrianoksen+julkaisemia+“muistiinpanoja”+Epiktetoksen+luennoista.Epiktetos+oli+alun+perin+orja.+Hän+syntyi+Lähi-idässä,+Hierapoliksen+kaupungissa+nykyisen+Kaakkois-Turkin+alueella.+Jossakin+vaiheessa+Epiktetoksen+isännäksi+tuli+keisari+Neron+vapautettu+orja+ja+sihteeri+Epafroditos.+Hänen+mukanaan+Epiktetos+siirtyi+Roomaan.+Mahdollisesti+hän+oli+alkanut+opiskella+filosofiaa+jo+kotiseudullaan,+mutta+hänen+tärkeimmäksi+opettajakseen+tuli+Roomassa+luennoinut+stoalainen+Musonius+Rufus.Epafroditos+vapautti+Epiktetoksen,+joka+mahdollisesti+aloitti+opettamisen+jo+Rooman-aikoinaan.+v.+95+keisari+Domitianus+karkotti+filosofit+kaikkialta+Italiasta,+jolloin+Epiktetos+siirtyi+Länsi-Kreikan+suureen+keskukseen+Nikopolikseen,+jonne+hän+perusti+filosofikoulun.”
”Ihmisiä+eivät+järkytä+asiat,+vaan+heidän+uskomuksensa+niistä.+Ei+esimerkiksi+kuolema+ole+mitään+kauheaa,+vaan+kauhea+on+se+uskomus+kuolemasta,+että+se+on+kauhea.+Kun+siis+jokin+estää+tai+järkyttää+meitä+tai+kun+tunnemme+tuskaa,+älkäämme+syyttäkö+ketään+toista+vaan+itseämme,+siis+omia+uskomuksiamme.+Sivistymätön+syyttää+toisia+omasta+epäonnestaan,+sivistyksen+makuun+päässyt+syyttää+itseään+ja+sivistynyt+ei+syytä+toista+eikä+itseään.””Eivät+ne+asiat,+vaan+suhtautumisemme+niihin”:+Epiktetoksen+ajattelun+ehdoton+helmi!”Älä+koskaan+sano+mistään:+“Olen+menettänyt+sen”,+vaan+sano:”Olen+antanut+sen+takaisin”.+Kuoliko+lapsesi?+Hänet+annettiin+takaisin.+Kuoliko+vaimosi?+Hänet+annettiin+takaisin.+“Minun+maatilkkuni+on+riistetty”.+Sekin+on+annettu+takaisin.+“Mutta+se+oli+kelvoton+mies,+joka+sen+riisti.”+Mitä+sinuun+kuuluu,+kenen+kautta+antaja+pyysi+sen+takaisin?+Niin+kauan+kuin+Hän+antaa,+pidä+siitä+huolta+kuin+vieraasta+omaisuudesta,+niin+kuin+matkustavaiset+majatalosta.””Muista,+ettei+sinua+loukkaa+se,+joka+herjaa+tai+lyö+sinua,+vaan+se+uskomus,+että+he+loukkaavat+sinua.+Kun+siis+joku+ärsyttää+sinua,+tiedä,+että+sinua+ärsyttää+oma+käsityksesi.+Tähtää+ensimmäiseksi+siihen,+ettei+vaikutelma+tempaa+sinua+mukaansa.+Kun+kerran+saat+aikaa+ja+rauhaa+miettiä,+hillitset+itsesi+helpommin.””Jos+joku+luovuttaisi+sinun+ruumiisi+vastaantulijan+käsiin,+olisit+närkästynyt.+Etkö+sitten+häpeä+sitä,+että+uskot+oman+mielesi+kenen+tahansa+käsiin,+niin+että+se+järkkyy+ja+luhistuu,+jos+hän+herjaa+sinua?””On+heikkolahjaisuuden+merkki+kiinnittää+paljon+huomiota+ruumiiseen:+urheilla+paljon,+syödä+paljon,+juoda+paljon,+ulostaa+paljon+ja+paritella+paljon.+Nämä+asiat+tulee+tehdä+ohimennen,+ja+kaikki+huomio+tulee+kiinnittää+mieleen.””Jokaisella+asialla+on+kaksi+kahvaa,+toinen,+josta+sitä+kannetaan,+ja+toinen,+josta+sitä+ei+voi+kantaa.+Jos+veljesi+tekee+väärin,+älä+tartu+asiaan+siltä+kannalta,+että+hän+tekee+väärin,+sillä+se+kahva+ei+ole+se,+josta+tätä+asiaa+kannetaan.+Tartu+siihen+sen+sijaan+siltä+kannalta,+että+hän+on+veljesi+ja+kasvinkumppanisi,+niin+saat+kiinni+siitä,+mistä+tätä+asiaa+kannetaan.””Olipa+jokin+miellyttävää+tai+epämiellyttävää,+totea+sen+laatu.+Älä+kiinny+siihen+väärällä+tavalla,+jotta+sen+menettäminen+voisi+viedä+sinulta+mielenrauhan.””Älä+vaadi,+että+asiat+tapahtuvat+niin+kuin+sinä+toivot,+vaan+toivo+niiden+tapahtuvan+niin+kuin+ne+tapahtuvat.+Silloin+elämässäsi+vallitsee+rauha
  3. Juuri näin. Koska mitään minää ei ole on ainoastaan oleminen? Ehkä paremminkin Minä on kaikki oleminen auto asiakas ja myyjä jne....
  4. HolyNumber3
    11.5.2016 11:43 kirjoitat mm.
    "Eli mielestäsi on yksi Jumala joka omaa lukemattomia mielenlaatuja Kuuluisimpana hyvä ja paha ? Jos me kaikki olemme ajatuksia Jumalasi mielessä näin ollen Jumalasihan on todella sairas kun katsoo maailman touhua? Eikö"

ja ep vastaa: tosiaankin sanoessani että olen ajatus Jumalan mielessä voidaan käsittää myös niin kuin olet käsittänyt. Että Jumalalla on miljoonia eri ajatuksia eli ihmisiä mielessään.
    Minun tarkoitukseni on ilmaista että Jumala näkee oman ajatuksensa. Ei ihmistä kehona vaan rakastavana ajatuksena. Se rakastava ajatus on ikuinen ja SAMA jokaisen "ihmisen" kohdalla. Eli Jumala on Rakkaus ja ainoastaan rakkaus ikuisesti. Jumala ei rakastaa ketään erityisesti vaan jokaista yhtenä täydellisenä. Jos on täydellinen niin silloinhan kukaan ei voi olla muuta kuin täydellinen eli samanlainen. Silloin ei puhuta kehosta vaan ajatuksesta, mielessä. Varmasti jokainen on kokenut ajatuksen joka on LIIKUTTANUT kirjaimellisesti kehoa. Mitään ei tapahdu ennen kuin on ajatus mielessä.

Vastakohtien kautta on kenties helpompi ilmentää: Siis ihmiskunta on totaalisesti varma että ellemme varustaudu sotaan tulee joku toinen joka tappaa ja vallitse, alistaa minut, minun kotini ja omaisuuteni.
    Niin kauan kuin ihmisistä on muistitietoa tämä on ehdoton ja moninkertaisesti todistettu totuus ja sillä on varmistettu että on pysyvä jatkuva tappaminen ja sotatila kautta maailman. Eikö ole?
    Jeesus opetti rakkautta joka aloitetaan: Annan itselleni anteeksi virheelliset uskomukseni ja ajatukseni itsestäni ja sinusta ja jokaisesta. Eikä se ole jotain passiivista hymistelyä vaan totinen päätös hyväksyä käsky Rakasta itseäsi.
    Olen ajatus Jumalan mielessä, ei ole syyllisyyttä.
    Onko missään todella kokeiltu tätä tosissaan? Tappaminen kyllä toteutuu joka hetki vaikka luulisi tiedetyn että aatetta, ideaa, ei voi poistaa ihmisiä tappamalla. Siksikin kurssi sanoo maailmaa mielisairaaksi. Tapetaan vaikka tuloksen tiedetään lisäävän tappamishalua. Eikö siis lopultakin olisi aika kokeilla tappamisen syyttämisen ja syyllistämisen vastakohtaa, sekä lopetetaan pelkääminen.