Aika usein tulee luettua että jumala on, koska kukaan ei todistanut ettei jumalaa ole. Jos noudatetaan samoja kriteereitä meillä on useampia jumalia.
Jahve (Juutalaisuus);
Viracocha (Inka)
Vishnu & Shiva (Hindu, Intia)
Jahve (Kristinusko, Juutalaisuus);
Allah (Islam)
Ra (Egypti);
Utu (Sumer);
Apollo & Helios (Kreikka);
Vivasvat, Surya, Vishnu (Hindu);
Aurinkoisä (Pueblo);
Huitzilopochtli (Asteekki);
Inti (Inka);
Jaguaari Auringonjumala (Maya);
Wakan Tanka (Preerian intiaanit)
Tsukuyomi (Japani);
U Bnai (Khasi, Intia);
Nannar (Sumer);
Men (Vähä-Aasia)
Ho Po (Kiina)
Himalaja (Intia);
Popocatépetl (Meksiko)
Huanacauri huaca (Inka);
Lingam (Intia);
Matzeva (Lähi-Itä)
Geb (Egypti)
Anu (Babylonia);
Uranos (Kreikka);
Tien (Kiina);
Rangi (Maori)
Susano (Japani);
Enlil (Babylonia);
Zeus (Kreikka);
Lei kung (Kiina);
Taranis (Gallit);
Thor (Norja);
Oshe (Joruba);
Ilyapa (Inka)
Tlaloc (Tolteekit,Meksiko);
Chac (Maya);
Tarhun (Hittiitit);
Indra (Hindu)
Baal (Lähi-Itä)
Poseidon (Kreikka);
Fjord (Norja)
Quetzalcoatl, Sulkakäärme (Asteekit);
Hun Ahau (Maya)
Xipe-Totec (Asteekit);
Attis (Fryygia, Anatolia)
Cernunnos (Keltit);
Age (Dahome);
Rudra (Hindu);
Dionysios (Kreikka)
Hanuman (Hindu)
Meilichios (Kreikka)
Anubis (Egypti)
Amun (Egypti)
Atum (Egypti);
El (Lähi-Itä)
Hades (Kreikka);
Odin (Norja);
Xibalban jaguaariherra (Maya)
Avalokiteshvara (Buddha)
Eros (Kreikka);
Krisna (Intia)
Huitzilopochtli (Asteekit);
Tlaloc (Maya);
Indra (Hindu)
Ogu (Voodoo)
Varuna (Vedalaisuus, Intia)
Enki (Sumer);
Thoth (Egypti)
Nu Kua (Kiina);
Ishtar (Mesopotamia);
Hämähäkki Isoäiti (Keres Pueblo);
Taivaanemo (Irokeesi)
Kali, Durga (Intia);
Sheela na Gig (Keltit)
Isis (Egypti, Rooman valtakunta);
Ishtar (Mesopotamia)
Amaterasu (Japani);
Ka Sngi (Khasi, Intia);
Akewa (Toba, Argentiina);
Arinnitti (Hittiitit, Anatolia);
Sutalidihi, Kuudesti tappava (Cherokee)
Selene (Kreikka);
Ix Chel (Maya);
Heng-o (Kiina);
Kilya (Inka, Peru);
Isis (Hellenistinen Egypti)
Ashera (Lähi-Itä)
Danu (Keltit);
Sequana (Keltit);
Ganga (Intia);
Volga (Venäjä);
Chalchihuitlicue (Asteekit);
Ardvi Sura (Iran)
Pele (Hawai'i);
Fuji (Japani);
Teotihuacanin jumalatar (Meksiko);
Iztaccíhuatl (Meksiko);
Chomo lhari (Bhutan)
Kaaban musta kivi (Islam);
Kybelen musta kivi (Fryygia, Anatolia)
Demeter (Kreikka);
Gaia (Kreikka);
Ninhursag (Babylonia);
Hämähäkkinainen (Pueblo);
Coatlicue (Asteekit);
Papa (Maori);
Nungüin (Jibaro);
Pachamama (Peru);
Durga (Intia);
Mattarahkka (Saami)
Nut (Egypti);
Taivaanemo (Irokeesi)
Ch'ih Sung Tzu (Kiina);
Tefnut (Egypti)
Ishtar (Babylonia, Mesopotamia)
Maissiemo (Pohjois-Amerkka);
Xilonen & Tonantzin (Asteekit);
Zaramama (Peru)
Artemis (Kreikka);
Kybele (Fryygia, Anatolia)
Manasha (Bengali);
Buto (Egypti);
Cihuacoatl (Asteekit);
Asherah (Lähi-Itä)
Epona (Irlanti)
Valkoinen Puhvelinainen (Pohjois-Amerikka);
Hathor (Egypti)
Bastet (Egypti)
Ereshkigal (Babylonia);
Jabmiidahkka (Saami)
Kuan Yin (Kiina);
Tara (Tiibetin laamalaisuus)
Inanna (Sumer);
Hathor (Egypti);
Afrodite (Kreikka);
Freya (Norja);
Erzulie (Voodoo)
Morrigan (Irlanti);
Bellona (Roomalainen);
Sekhmet (Egypti)
Ma'at (Egypti);
Ishtar (Babylonia)
Sofia (Hellenistinen juutalaisuus);
Pallas Athene (Kreikka)
Brigit (Irlanti);
Vach, Sarasvati (Hindu)
Todisteita ettei jumalaa ole?
27
148
Vastaukset
- raamatunjumala
Jokaisella heimolla ja kansalla on jumalansa mutta on olemassa kaikkivaltias korkein jumala joka on henkien isä ja hosta kaikki alkujaan on lähtenyt. Hän on tämä persoonallinen jumala jota minä sydämeltäni raamatun tekstejä lukeneena kutsun kaikkivaltiaaksi korkeimmaksi jumalaksi. Muuta nimeä en hänelle Ole laittanut. Moni kutsuu häntä muilla nimillä. Minä löysin hänet raamatusta eikä hänellä Ole nimeä. Hän on ja on oleva raamatun jumala.
- akuonjumala
Minä aku ankkaa lukeneena, en hyväksy muita jumalia.
- IsäNitro
Oletteko kysyneet kenenkään islaminuskoisen mielipidettä asiasta? Lienevätkö samaa mieltä tuosta kaikkivaltiaasta, tai pieni hinduporukka budhalaisista puhumattakaan.
- raamatunjumala2
Jos olet lukenut raamattua ja uskot raamatun Jumalaan, silloin Hänellä valitettavasti on nimi, Jahve.
- SpinozaBaruch
Minun jumalani on puolestaan luonto. Hänstä on raamattusi sivutkin peräisin ja sinä olet osa häntä. En ala kiistelemään tästä, koska vapaata tahtoa ei ole, etkä siis voi mielipiteillesi mitään.
- Veritevinos
Jumala monistettunakin on liian ahdas nykyihmiselle. Ei ihme että mustia aukkoja halutaan ampua alas.
- EiOikeinVakuuta
Raamattu on kiistatta koottu monista eri ihmisten eri vuosisatoina kirjoittamista teksteistä. Jumalan itse kirjoittamia tekstejä siinä ei ole riviäkään.
Raamatusta löytyy monia viisaita ajatuksia, joskikn myös vähemmän viisaita ainakaan tähän aikaan sovellettavaksi.
Jotakin konkreettisempaa näyttöä pitää olla, jotta Jumalan voisi tietää olevan olemassa.- Brina
"Jotakin konkreettisempaa näyttöä pitää olla, jotta Jumalan voisi tietää olevan olemassa."
Tätä minäkin olen joskus miettinyt. Minkälainen voisi olla sellainen "konkreettinen näyttö", kun tässä maailmassa ei ole oikeasti mitään konkreettista; kaikki on aistien välittämää ja aivojen luomaa suhteellista mielikuvaa (ei siis kaikilla samaa)...ja tätä vaan kaikki eivät vielä ymmärrä, mutta jokainen voi halutessaan tutustua kvanttifysiikkaan sekä nykyiseen tietoisuus- ja aivojen toiminta-tutkimuksiin ...niin voisi alkaa ymmärtämään miten uskonnoilla ja politiikalla yms. on helppo ohjata ihmisten mielikuvia ja siten hallintaa.
- Brina
Ei se nimien moninaisuus todista monista jumalista, vaan ainoastaan monista erilaisista, erikielisistä käsityksistä Jumalasta...
- olematontaenpalvo
Minä en tarvitse mitään jumalaa oli se millainen tahansa, koska jumala on satu.
Et kuitenkaan pystyisi puhumaa asiasta ellei sinulla olisi jokin käsitys asiasta eli tarvitset ja käytät sanaa jumala tietääksesi että se on sinulle satu. Aivan perustellusti voidaan katsoa että tunnet tämän sadun varsin hyvin koska olet siitä niin varma.
- ViimeinenVipunen
olematontaenpalvo kirjoitti:
Minä en tarvitse mitään jumalaa oli se millainen tahansa, koska jumala on satu.
Jokainen asia, mitä ihminen pitää elämässään kaikkein tärkeimpänä ja pyhimpänä, on hänelle jumala.
Ja tästä Korkeimman luojan puolesta puhuu myös se, ettei mikään uskonto Lähi-Idän uskontojen lisäksi väitä muita jumalia vääriksi. Ja Islam on luotu kristinuskon ja juutalaisuuden pohjalta, joten heillä on suurinpiirtein samat käsitykset kuin kristityillä. - lukekaa.ihmiset
ViimeinenVipunen kirjoitti:
Jokainen asia, mitä ihminen pitää elämässään kaikkein tärkeimpänä ja pyhimpänä, on hänelle jumala.
Ja tästä Korkeimman luojan puolesta puhuu myös se, ettei mikään uskonto Lähi-Idän uskontojen lisäksi väitä muita jumalia vääriksi. Ja Islam on luotu kristinuskon ja juutalaisuuden pohjalta, joten heillä on suurinpiirtein samat käsitykset kuin kristityillä."Jokainen asia, mitä ihminen pitää elämässään kaikkein tärkeimpänä ja pyhimpänä, on hänelle jumala." - Totta kirjoitat, ja se jumalana rahan, omaisuuden yms. pitäminen on kylläkin epäjumala.
Islamista voit lukea. Se on täysin eri uskonto kuin juutalaisuus ja kristinusko. Allah on täysin eri asia kuin Raamatun Jumala.
Islam on kristinuskoon verrattuna täysin lakihenkinen uskonto toisin kuin kristinusko, joka perustuu armoon. Tarkoittaa rautalangasta väännettynä sitä, että islam on "keräilyuskonto"; ihmisen tulee tehdä "hyviä töitä" tullakseen hyväksytyksi Allahin edessä siis pelastuakseen, mutta sittenkään muslimi ei voi olla varma pelastuksesta. Ainoastaan jihadissa kuolleet pääsevät paratiisiin, mikäli Allah suo (siis siinäkään ei ole varmuutta).
Islam uskontona ei todellakaan ole suvaitsevainen kuten usein kuulee sanottavan. En tiedä mihin sen sanojat tietonsa perustavat. Kyllä Koraanissa ja haditheissa sanotaan esim. varsin selvästi mitä toisuskoisille (tarkoittaa ennenkaikkea kristittyjä ja juutalaisia) tulee tehdä mikäli nämä eivät käänny islamiin tai ainakin alistu sille. Raamatussa ei puolestaan käsketä ottaa hengiltä toisella tavoin uskovia.
On tietysti erilaisella tavoin Islamia tulkitsevia muslimilahkoja. Jotkut ovat hyvinkin pluralistisia. Mutta se mitä tänä päivänä esim. Lähi- ja Keski-idässä näemme ei todellakaan ole sitä vaan eriasteista islamin maailmanvaltaan tähtäävää toimintaa. Koraani käskee valtaamaan takaisin kerran islamille kuuluneet alueet. Ensisijaisen tärkeää on Israelin valtion ja juutalaisten tuhoaminen kansana. Kristityt ovat kuitenkin se vihollinen nro 1.
Tietenkin sitä saa uskoa vaikka siihen K-kaupan muovikassiin. Ja onhan se hyvä uskoakin, että siinä kestää rivat kotiin saakka, jos on tehnyt enempi ostoksia. Mitään "ilmoitusta" siihen kassiin ei kuitenkaan liity. Toisin on kristinuskon kohdalla, joka perustuu Raamatun ilmoitukseen. Entä se Koraani ja sen "ilmoitus"? Muhammed on kirjoittanut Koraanin hieman yli 600 vuotta jKr. Koraani jäljittelee monin paikoin Raamattua (esim. lopun aikojen osalta), mutta lähtee kuitenkin aivan eri näkökannasta. Jeesuksen rooli on aivan erilainen kuin Raamatussa. Islam ja kristinusko ovat jo lähtökohtaisesti täysin yhteensovittamattomia uskontoja. - enmietierä
Sehän on vain fakta, että Muhammad kirjoitti Koraanin juutalaisten ja kristinuskon pohjalta...tukeutuen omiin ilmestyksiinsä.
Mutta mikä nauttii Beethovenin sinfonian kuuntelemisesta?
- JumalaSielläToinenTäällä
Tuosta voi vähentää kristityt, juutalaiset ja muslimit yhdeksi ryhmäksi sillä niillä on sama jumala. Toisaalta onko kristyilläkään sama jumala vai onko katolisilla, ordotokseilla ja protestanteilla eri jumala.
- MielikuvitusVero
Ainoa todiste ovat hullujen puheet kuten Jeesus : Skitsofreniaaa
Nykyään minua kutsutaan monilla erilaisilla nimillä mutta suomalaisille olen Euro/Raha , kaiken teet vuokseni ja jos et kumarra minua tarpeeksi jäät osattomaksi
- nää_on_näitä
Kukan ei kuitenkaan määrittele mitä pitäisi olla jotta olisi varmuus jostakin. Aina pystyy väittämän että kaveri puhuu omiaan. Kun kukan ei pysty puhumaan muuta kuin omiaan.
Siis aloittaja miettiköön jos huvittaa miten jonkun ihmisen ajatukset pystyisi määräämään - jotakin on /jotakin ei ole.
Tästä minulla on todisteet. Määrään aloittajan toistamaan että hänen mielestään todisteita jumalasta ei ole.
Puhun omiani ja totean että nuo ovat hänen ajatuksiaan eikä mikään todiste mistään muusta.
Voisiko ihmisen ajatus olla todiste mistään muusta kuin hänen ajatuksistaan. Kyllä voi, ajatus todistaa kokemuksesta - jotakin on koettu. Aloittaja luo käsitteestä jumala itselleen sellaisen mielikuvan jota hän pitää mahdottomana, siihen hänellä on tietenkin täysi oikeus.
Muuten melko hauska ajatus, ensin luo mielikuvan ja sitten väittää että eihän sellaista voi olla. Siinä riittää pohdittavaa Aivan kuten koomikko ihmettelee että menen suihkuun ja sitten tarvitsen runsaasti kosteusvoiteita.
Vieläkö puhun omiani, eihän tällaista voi olla, lukija vain katselee omia mielikuviaan..... - nää_on_näitä
Tutki nykyistä hiukkasfysiikkaa, ilmiö muuttuu sen mukaan mitä tutkija kysyy. Jos mitataan nopeutta ei pystytä määrittelemään sijaintia tai jos määritellään sijainti, nopeus jää ilmenemättä....
ts. jos Jumalalle märitellään ominaisuus silloin jumaluus häviää tai jos määritellään jumaluus ominaisuudet häviävät. On ainoastaan oleminen? - 12___13
Niinpä niin, mitä tahansa voidaan kutsua jumalaksi, jopa kultaista vasikkaa. Ratkaiseva kysymys on, mitä itse pitäisit omana jumalanasi? Tai mitä jumalaa sinä palvelet omilla teoillasi? Jokaisella ihmisellä on jumala. Toisilla se voi olla esim. pelko, jolloin pelko on se, mikä määrittelee ihmisen teot. Toisilla se on rakkaus, joka Raamatun mukaan on Jumala ja se näkyy rakkautena.
http://www.kolumbus.fi/r.berg/Jumala.html - jnml
siinäpä kysymys ollaanko täällä vain tuo lyhyt hetki en usko niin sanotuun jumalaan
- nää_on_näitä
Kun ei ole muuta kuin tämä hetki. Onko eilinen jossain, missä huominen on, siis ollaan vain tämä lyhyt hetki.
12__13 tosiaan näkee raamatun Jumalan rakkautena. Samoin minä. Silloin en tarvitse mitään uskoa koska tiedän että on olemassa rakkaus. Siitä on itselläni lukuisia kokemuksia samoin rakkaudettomuudesta. Maailmanhistoriasta luen että jo paljon ennen kirjoitustaidon keksimistä on yritetty parantaa maailma tappamalla vastaantulijat. Siitä on seurauksena se mitä nyt nähdään ympärillä. Eli jatkuva väkivalta ja varustautuminen siihen.
Ainut vaihtoehto on yrittää rakkaudella eikä tappamalla. Varovasti opetetaan lapsille että väkivaltaa ei saa käyttää. Valoa siis on; ehkä tuhannen vuoden kuluttua osa ihmiskuntaa on oppinut että väkivalta ei ole elämän ratkaisu. On ainoastaan Rakkaus eli Jumala. Kuten näilläkin sivuilla nähdään matkaa vielä on...
Nepaliin vietiin Suomalainen eläintenkouluttaja opettamaan norsuja palkitsemalla niitä, kun aiemmin siellä opettivat piiskaamalla .... valoa on
- piruetti
Onko sillä todistustaakka, joka kiistää jonkun väittämän? Mun mielestäni ei.
- nää_on_näitä
piruetti, jos kysyt minulta, nää_on_näitä minun on todistettava itselleni että vain minä voin valita miten minä ajattelen eikä mitään toimintaa voi olla ennen kuin on ajatus siitä toimesta ajatteluni perusteella.
Aloittaja on ilmaissut oman mielipiteensä koska hänellä on selvä käsitys mikä tai mitä hän tarkoittaa sanalla Jumala. (sitä hän ei ole ilmaisut mutta siitä saa aavistuksen kun katselee hänen listaansa hänen jumalistaan)
Muuten jälleen kerran, mielenkiintoista on että on märättömästi nimiä jumalille ja samassa lauseessa väitetään että niistä ei ole todisteita.
Mitä siis väitetään kun on nimet ja samalla sanotaan että niitä ei ole. Ainakin tässä minun koneeni näytöllä ne ovat joka hetki. Varmaa on että ne ovat jokaisen lukijan mielessä. Kukaan ei vastaa kun kysyn että MITÄ aloittajan mielessä ei ole. Todista nyt helvetissä mitä sinun mielessäsi ei ole. Miten selvästi pitää kysyä MITÄ ei ole.
On ainakin hillitön into pyytää todisteita että jotain ei ole. Ei ole vastausta ?? »Onko sillä todistustaakka, joka kiistää jonkun väittämän? Mun mielestäni ei.»
Perustelemattomat väitteet voidaan kumota perusteluitta.
- NoSeOliSemmone
Minulle meidän kristittyjen Jumala on todellinen.
Kerran mietin tuota kovasti, siitä noin 20 v aikaa. Olin aika eksyksissä, surullinen ja ahdistunutkin. Tuohon aikaan en lukenut raamattua. Mutta ruona päivänä olin ahdistunut ja siinä aohvalla istuessani ajattelin, että pitäisikö lukea raamattua, kunnes muistin, että mieheni oli heittänyt raamatun menemään.
Mutta sattui aemmoinen juttu siinä istuessani, että kuulin mielessäni äänen tai, kuin ajatuksen, että ei se raamattu ole hukassa, eikä sitä ole hwitetty pois, vaan se on siellä korkealla makuuhuoneen kaapin päällä.
No, minä ihmettelemään, että mitäs tämä nyt on. Hain kuitenkin keitiötikkaat ja kurotin käteni kaapin päällä olevaan tilaa, jolloin käteni osui suoraan raamattuun. En siis nähnyt kaapin päälle. Hyvä, kun yletyin sinne.
Sain heti raamatun käteeni ottaessani, kuin ajatuksena päähäni raamatun kohdan ja tuo kohta tuli seuraavana kolmena peräkkäisenä päivänä toisesta tietolähteestä jne jne..
Ja tuosta tapahtumasta alkoi sellainen pidempi juttu, joka elää vielä tänäkin päivänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2151449- 961286
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan41088Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle171076Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9928Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86900Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.61852- 32840
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37778Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii45770