Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

671

1. Minun maksuvarani laskettiin ihan peruspalkasta mikä on n. 2000€. Palkkaani kuuluu lisäksi myös erinäisiä lisiä, nämä jätettiin huomioimatta. Ehkä siksi kun lisät voivat olla kk-tasolla 0- >2000€... Eli maksan T-S:n takaamaa järjestelylainaa n. 700€/kk vielä 3 vuoden ajan, nyt mennyt yli vuosi.UO:n meni aikoinaan vähintään n 500€, enemmän jos lisäpalkkoja.
  2. Juuri näin...
  3. Jos nyt tiedät että UO väistämätön niin kannattaa hieman valmistautua etukäteen.
    Itse aikoinani lopetin kaikki ylimääräiset menot esim lehdet, soneran nettiliittymä, puhelinliittymä, auto seisontaan jne jne. Netti prepaidiksi n.20€/10G ja puhelinliittymä edullisempaan pakettiversioon 20€/kk. Kaikista suurin säästö tuli auton seisottamisesta. Otin tilalle bussin arvokortin n. 40€/kk. Kotivakuutus olikin jo silloin kaikkein huokein. Vakuutuksia ei kannata lopettaa, uusia et enää saa.

Jos haluat kynsin hampain pitää kiinni asunnostasi niin hoidat säännöllisesti vain sen laina/asuinkulut ja muut luotot ja vipit annat valua ulosottoon. Menee useampi kk ennenkuin sieltä tulee se eka vireilletuloilmoitus. Jos näin päätät tehdä niin kannattaa säästää kaikki ylimääräinen rahat, ne mitä et siis enää laita velkoihin, jemmaan jonnekin. Kun se uo alkaa ottamaan palkastasi niin siitä ei sitten enää maksella mitää velkoja ja silloin on hyvä että on pienikin rahavarasto jemmassa. Itse tein näin koska yhdessä lainassa oli sukulainen takaajana ja häntä en halunnut maksumieheksi. Eli makselin vain omat asuinkulut ja tämän yhden lainan säntillisesti sekä monia pieniä velkoja aina kun oli varaa niihin, koko takauksen hakuajan.
    Jos kuitenkin useita pieniä velkoja niin niitä kannattaa maksella "vapaaehtoisesti" heti alkaen pienimmästä, näin säästät kuluissa loppupeleissä. En jaksanut enää lukea koko viestiketjuu mutta jospa tästä joku saisi jotain irti...
  4. nimim. loppu: itse samanlaisessa tilanteessa 2012, seinä nousi vastaan. Koko palkkatili hupeni laskuihin. Tärkeintä olisikin heti puhaltaa peli poikki ja myöntää että tästä ei selviä ilman apuja. Velkavelho jo kertoikin oikeastaan jo kaiken mitä nyt tulisi tehdä. Itseä harmittaa kun en aikaisemmin nähnyt oman tilanteeni mahdotomuutta, olisi nyt vielä tod näk luototiedot kunnossa. Oma T-S:n takauksenhaku kesti 2012 kesäkuusta 2012 joulukuuhun jolloin tuli myöntävä päätös takauksesta ja laina nostettiin 2013 helmikuussa.. Prosessia tosin nopeutti valkaneuvojan omatoimisuus joka juuri ennen kesälomalle lähtöään(seuraava päivä) lähetti T-S:öön hakupaperit liitteineen jotka olin jo valmiiksi tehnyt kotona. Lisäselvityksiä tosin vaadittiin mutta saatiin jalka ovenrakoon T-S:lle ja homma hoitui kitkattomasti tämän jälkeen. Ihan oikeesti heti luuri käteen kun arki koittaa ja varaa aika velkaneuvojalle, myös säätiön ilmainen Velkalinja 0800 9 8009 auttaa akuutteihin kysymyksiin.
  5. Kun itse ekan kerran velkaneuvontaan soitin ja varasin ajan, pyysivät velkaneuvonnassa keräämään kaikki velat eli uo:ssa olevat, perinnässä olevat, maksusopimuksessa olevat sekä kaikki muut hoidossa olevat velat yhdelle paperille tai jotenkin niin että kaikista olisi senhetkinen velkasaldo tiedossa.
    Näistä neuvoja sai ensitapaamisessa todellisen kuvan tilanteesta jotta voisi antaa neuvoja miten eteenpäin. Jos kaadat kaiken velkaneuvojan niskaan eli pyydät häntä ottamaan veloistasi selvää niin todella kauan menee ennekuin pääsette yhtään mihinkään. Ei ole kovinkaan paha rasti vaikka tehdä listä mihin on velkaa ja soittaa/e-meilata firmaan ja kysyä velkojen saldoa. Omalla kohdalla sain kaikilta velkojilta n. viikossa velkasaldot selville... Näkee myös muuten viim. laskusta jos niitä ei ole kärrätty roskiin jo.
    Tämä helpotti velkaneuvojan hommaa ja saatiinkin jo siis ekalla käyntikerralla selvyys tilanteestani.. velkasaldo oli n. 28.000€. Velkaneuvoja ehdotti heti T-S takausta joka myös laitettiin samalla kerralla eteenpäin. Seuraava yhteyden otto olikin T-S:n takausvastaava soitti ja pyysi lisäselvityksiä. Oma prosessini kesti 2012 kesäkuusta 2012 joulukuuhun jolloin tuli tieto että takaus oli minulle myönnetty. Heti 2013 tammikuussa menin omaan pankkiini takauspaperini kanssa ja hain järjestelylainaa maksimisummalle 34.000€. Tämän verran oli velkasaldo noussut hakuaikana kun osa veloista meni UO:oon ja osa perintään.
    Myös tuona aika makselin sen mikä pystyin velkoja, pienimmästä lähtien jotta olisin säästänyt käräjöintikuluissa yms. Sitten 2013 helmikuussa nostettiin laina ja maksettiin kaikki pois. Ennenkuin laina nostettiin laskettiin vielä uudelleen kokonaisvelkasaldo tietylle päivämäärälle joka pankin kanssa aikaisemmin sovittiin. Eli jouduin vielä kerran ottamaan velkojiin yhteyttä ja sopia päivämäärä jolle laskettiin velan korot. Tuo päivämäärä oli lainan nostohetki. Taattiin se että yksittäisestä velasta ei koituisi enää harmia tulevaisuudessa. Omalla kohdalla meni 450€ takauksen ylärajan yli velkapotti mutta pankki ja T-S takausvastaava sopivat että tuo yli mennyt osa maksetaan heti pois seuraavasta palkastani. Olipa onni että olin vapaaehtoisesti maksanut velkoja UO:sta huolimatta ja sain noi ylimääräiset kulut minimoitua...
    Tässä mun tarina, voi ottaa opiksi tai ei... miten kukin haluaa.

Puolison velat ei ole sinun velkojasi ja hänen korttejaan ei lopeteta. T-S haluaa vain kokonaiskuvan tilanteestasi jotta voivat päättää saatko takausta vai et.