Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ex_vippaaja
profiilit
ex_vippaaja
ex_vippaaja
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
671
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minun maksuvarani laskettiin ihan peruspalkasta mikä on n. 2000€. Palkkaani kuuluu lisäksi myös erinäisiä lisiä, nämä jätettiin huomioimatta. Ehkä siksi kun lisät voivat olla kk-tasolla 0- >2000€... Eli maksan T-S:n takaamaa järjestelylainaa n. 700€/kk vielä 3 vuoden ajan, nyt mennyt yli vuosi.UO:n meni aikoinaan vähintään n 500€, enemmän jos lisäpalkkoja.
08.05.2014 21:48
Velkaneuvonta tarjoaa myös työpaikkoja ja täten valtio saa myös lisää esim verotuloja. Takuu-Säätiö saa rahansa Veikkaus Oy:ltä.
Maailma ei ole ihan niin muistavalkoinen kuin edellinen kommentoija luulee.
08.05.2014 21:34
Omat velkani ja myös nuo velkakierteen aiheuttaneet pikavipit myös kaikki maksettu ja tietty REF noissa kaikissa. Merkinnät jäi muistoksi.. ensi kuussa ensimmäiseksi tulleet poistuvat ja viimeinen poistuu 2017 tammikuussa.
Jahka tiedot puhdistuu niin täytyy miettiä luotollisen kortin todellista tarvetta. Olen karsinut kk-menoni aika pieniksi ja näin haluaisin sen olevan tulevaisuudessakin.
Tällä hetkellä palkasta jää käteen asuinkulujen ja T-S:n järjestelylainan jälkeen kiva summa säästötilille. Tämä takaa sen että mitään luottokortteja en enää tarvitse. Työkin on melko varmalla pohjalla, jos valtio lakka olemasta niin sitten ehkä saattaa olla duuni vaarassa. Jos on puoliso niin saataa muuttaa asioita niinkuin edellinen kertoilee... eipä ole henk koht kokemusta.
04.05.2014 23:11
Omalla kohdalla merkinnät ei ole vaikuttaneet mihinkään. Sattui olemaan kotivakuutus ja liikennevakuutus ennen merkintöjä, nämä tietty pysyi merkinnöistä huolimatta. Laitoin auton pois säästääkseni kuluissa ja n. 1 v kuluttua ekasta merkinnästä hankin kuitenkin auton ja vanhassa vakuutusyhtiössä laitoin vakuutukseen. Maksoin vuoden maksun kerralla ja nyt tuli uusi liikennevakuutusmaksu joka oli laitettu 2 erään. Makselin kuitenkin könttänä pois. Visa-kortti toki meni heti merkintöjen tultua mutta hommasin Netellerin prepaid-luottokortin. Hoituu mm hotellavaraukset netissä ja autonvuokraamiset tiskillä, toki rahaa pitää tolla Net-tilillä olla hankintojen verran.
Aloittajan kannattas hommata prepaid-dataliittymä, sen saat. Nyt myös hyvä aika aloittaa elämään varojen mukaan.
04.05.2014 20:01
Juuri näin...
28.04.2014 05:42
Kaikki eivät valitettavasti peri sellaisia summia joilla velkakierteen voisi katkaista. Tällaisen onnenpotkun saava toivottavasti ottaa opikseen.
26.04.2014 20:12
Jos aikanaan tulee hylätty-päätös ja tiedät että NYT olisi "puhtaat" paperit väh. 3 kk ajalta niin ehdottomasti yhteys säätiöön vastaavalle. Jos et 1 kk kuluessa tee mitään niin hakemus tuhotaan säätiössä lopullisesti ja joudut tekeen koko rumban ihan alusta asti uudelleen ja sitä aikaa palaa mihin ei oikein olisi varmaan varaa. Omalla kohdalla velkaneuvoja teki näin ihan tietäen että hylky tulee, kertoikin jopa sen, mutta näin tehtäessä voitettiin aikaa ja saatiin se jalka ovenrakoon... ja selvittiin vain 3 kk puhtailla tiliotteilla.
25.04.2014 18:30
Jos nyt tiedät että UO väistämätön niin kannattaa hieman valmistautua etukäteen.
Itse aikoinani lopetin kaikki ylimääräiset menot esim lehdet, soneran nettiliittymä, puhelinliittymä, auto seisontaan jne jne. Netti prepaidiksi n.20€/10G ja puhelinliittymä edullisempaan pakettiversioon 20€/kk. Kaikista suurin säästö tuli auton seisottamisesta. Otin tilalle bussin arvokortin n. 40€/kk. Kotivakuutus olikin jo silloin kaikkein huokein. Vakuutuksia ei kannata lopettaa, uusia et enää saa.
Jos haluat kynsin hampain pitää kiinni asunnostasi niin hoidat säännöllisesti vain sen laina/asuinkulut ja muut luotot ja vipit annat valua ulosottoon. Menee useampi kk ennenkuin sieltä tulee se eka vireilletuloilmoitus. Jos näin päätät tehdä niin kannattaa säästää kaikki ylimääräinen rahat, ne mitä et siis enää laita velkoihin, jemmaan jonnekin. Kun se uo alkaa ottamaan palkastasi niin siitä ei sitten enää maksella mitää velkoja ja silloin on hyvä että on pienikin rahavarasto jemmassa. Itse tein näin koska yhdessä lainassa oli sukulainen takaajana ja häntä en halunnut maksumieheksi. Eli makselin vain omat asuinkulut ja tämän yhden lainan säntillisesti sekä monia pieniä velkoja aina kun oli varaa niihin, koko takauksen hakuajan.
Jos kuitenkin useita pieniä velkoja niin niitä kannattaa maksella "vapaaehtoisesti" heti alkaen pienimmästä, näin säästät kuluissa loppupeleissä. En jaksanut enää lukea koko viestiketjuu mutta jospa tästä joku saisi jotain irti...
25.04.2014 18:22
Tulostettiin heti ekalla kerralla verkkopankista 6 kk tiliotteet vaikkei ollut ihan vielä puhtaat, saatiin kuitenkin jalka oven väliin säätiöön. Aluksi tuli kieltävä päätös takaukselle jotka perustui noihin velkaneuvojalla tulostettuihin otteisiin mutta SOITTAMALLA selvitin tilanteen ja vastaava pyysi uudet tiliotteet kesäkuulta 2012 eteenpäin 3 kk ajalta. Nämä olivatkin jo ihan täysin puhtaita, kaikki panot olivat palkkatuloja ja niistä näkyi myös miten paljon makselin velkojani ylipäätäänsä.
Tiliotteissa ei siis ehdottomasti saa näkyä YHTÄÄN vippifirman panoa yms, siihen karahtaa takauksen haun eteneminen, koska noista pitäisi todentaa että henkilö ei ole enää velkaantunut/velkaantuminen päättynyt.
24.04.2014 19:31
Mikä siinä "pelottaa"? Esittelet itsesi ja kerrot haluavasi varata ajan tapaamiselle. Ovat erittäin sympaattisia ja ymmärtäväisiä... ei missään nimessä voi verrata esim johonkin sossu tanttaan. Nehän ei sinänsä kerro mitä sinun tulee nyt tehdä vaan kertovat eri mahdollisuuksista jotta itse voisit päätellä jatkosta. Oma olo ainakin helpottui paljon ensi tapaamisen jälkeen. Mahdollisimman pian nyt varaat ajan.
Saat postissa tarkemmat ohjeet kunhan ensin varaat ajan. Esim vuokrasopimus, sähkö, kotivakuutus ja virkatodistus "velkajärjestelyä varten", tämä on ilmainen senkun hakee ja tietty senhetkiset velat... ota siis nekin huomioon joita on saattanut olla ennen kun asiat meni pieleen. Mulla laitettiin aivan kaikki vippivelat, luotot, visat yhteen nippuun jotka sitten pankkilainan turvin maksettiin.
23.04.2014 19:36
Ikävää että noinkin pitkään menee mutta sekin on alku. Hyvä puoli on se että velkasi kuitenkin lyhenee ulosoton johdosta joka kuukausi. Elokuussa velkapotti n. 4.000€ pienempi ja sehän ei siis enää nouse jos kerran kaikki velkasi on jo ulosoton piirissä. Ja sinne velkaneuvojan pakeille sinun tapauksessa riittää tuo ulostosta saatava saldoerittely velkojen osalta ja myös todistukset asumiskustannuksista (sähkö/vuokrasopimus), virkatodistus jne jne täytyy hommata. Muistaakseni velkaneuvonta lähettää sinulle vielä postissa kyllä paremmat ohjeet ekaa käyntiä varten.
Hyvää kevättä jaTsemppiä odotukseen.
22.04.2014 19:33
Soititko Velkalinjalle ja tilasit ajan vneuvojalle ?
22.04.2014 16:31
Kerrot hänelle että jos maksuja ei hoideta kuten on sovittu niin laitat asian perintäfirmalle toimeksiantona. Vaativat kyllä mustaa valkoisella. Siitä se sitten lähtee. Jos kaverisi on palkkatyössä niin todennäköisesti tulet rahat saamaan siinä vaiheessa kun UO astuu kehiin... aikaa kyllä menee.. :(
21.04.2014 17:07
Jep jos näin on käynyt että työnantaja omaan taskuun laittanut rahasi niin sulla ei ole huolen häivää. En kyllä uskoisi tällaista tapahtuvan.. onko isokin firma kyseessä? Tosiaan nyt olisi ensisijaisen tärkeää mennö kaikkien lippujen ja lappujen kanssa ulosottovirastoon ja jos ei uo-miehesiole paikalla niin hänen esimiehen juttusille, voudille siis kertomaan tilanne.
21.04.2014 17:04
Juu ei kato, leimaavat mukisematta tuomion. IJ kyllä ihan oikea perintäfirma, noi luvattomat perintäfirmat kannattaa riitauttaa kyllä...
21.04.2014 16:53
En ihan pysynyt kärryillä koska niin sekavaa tekstiä aloittajalla että mutta omasta kokemuksesta:
Tilinauhassani luki aina ULOSOTTO ja summa, joka 1/3 palkasta.
Oli muistaakseni aina heti ennakonpidätyksen jälkeen mainittu.
Ainakin itse hyvin mielelläni nykyäänkin tarkastan että palkkani on laskettu oikein, outoa jos et ole itse huomannut mitään puutteita kuten tuo ulosoton määrä.
Jos työnantaja on saanut maksukiellon pitää sen myös sitä noudattaa kuten laki määrää. Jos kielto on annettu ja siitä huolimatta työnantaja ei tilitä summaa ulosottoon niin vastuu on työnantajan ja myös korvausvelvollisuus.
Jos taas olet itse lupautunut tilittämään 1/3 palkastasi ulosottoon niin vastuu on kyllä sinun. Yleensä ei kauaa mene kun uo alkaa kysellä jos tilityksiä ei kuulu kuten on sovittu. Nyt kannattaisi käydä uo-miehen juttusilla ihan nokikkain ja selvittää tilanne, voi olla mieluinenkin yllätys tiedossa.
21.04.2014 11:05
nimim. loppu: itse samanlaisessa tilanteessa 2012, seinä nousi vastaan. Koko palkkatili hupeni laskuihin. Tärkeintä olisikin heti puhaltaa peli poikki ja myöntää että tästä ei selviä ilman apuja. Velkavelho jo kertoikin oikeastaan jo kaiken mitä nyt tulisi tehdä. Itseä harmittaa kun en aikaisemmin nähnyt oman tilanteeni mahdotomuutta, olisi nyt vielä tod näk luototiedot kunnossa. Oma T-S:n takauksenhaku kesti 2012 kesäkuusta 2012 joulukuuhun jolloin tuli myöntävä päätös takauksesta ja laina nostettiin 2013 helmikuussa.. Prosessia tosin nopeutti valkaneuvojan omatoimisuus joka juuri ennen kesälomalle lähtöään(seuraava päivä) lähetti T-S:öön hakupaperit liitteineen jotka olin jo valmiiksi tehnyt kotona. Lisäselvityksiä tosin vaadittiin mutta saatiin jalka ovenrakoon T-S:lle ja homma hoitui kitkattomasti tämän jälkeen. Ihan oikeesti heti luuri käteen kun arki koittaa ja varaa aika velkaneuvojalle, myös säätiön ilmainen Velkalinja 0800 9 8009 auttaa akuutteihin kysymyksiin.
21.04.2014 10:44
Kaikki on aina saamassa "huomattavan" rahasumman lähiaikoina mutta juuri nyt tarvitsisi vippiä jostakin mitä pikimmiten... ilmainen vinkki: odota siihen asti kunnes tuo "huomattava" rahasumma tilille saapuu ja törsää sitten. Yleensäkin kannattaa miettiä vippaamista, tai ylipäätänsä mitään muutakin, yön pari yli... itse ainakin olen huomannut että eipä sitä vippiä/juttua olisi tarvinnutkaan.
21.04.2014 10:28
debbie, ehdotomasti yhteyttä säätiöön. Sulla ilmeisesti vaki duuni, olet uo:ssa joten velkaantuminen on katkaistu eli maksuhäiriömerkintöjä on ja olet jo pitkän aikaa maksanut kohtuu suurta summaa kk velkoihin. On ihan sama onko osa vai kaikki velat jo uo:ssa. Varmaan uo:kin jo tainnut ehdottaa sulle että olisiko mahdollista maksaa uo-velka pois järjestelylainan turvin? Oma uo-virkailijani kysyi samaa kun ekan kerran tavattiin kun kerroin että lisää on tulossa. Kerroin myös heti että olen hakenut järjestelylainan takausta T-S:ltä ja asia vielä kesken. Oli toiveikas että tuon takauksen mitä luultavimmin myös saisin kun katsoi tietojani omista tietokannoistaan. Ei ole ihan sama minne maksaa, itse maksan pankkilainaani 2% korkoa.... UO:ssa paljon korkeampi. On jopa todennäköistä että saattaisit maksaa T-S lainaa pienemmällä kk-erällä kuin ulosotto ottaa palkastasi(1/3 otaksun). Itse makselen T-S:n määrittelemää kk-erää n. 700€ verran 3 vuoden ajan. Säätiöllä ilmainen puhelinneuvonta (Velkalinja), numero löytyy Takuu-säätiön sivulta. Vinkkinä: neuvonta kesälomalla ainakin Turussa kesä-heinäkuu joten heti itseä niskasta kiinni ja aikaa varaamaan... tosin taitaa jonot olla paaljon pidemmät kuin 1,5 vuotta sitten :(
21.04.2014 00:35
Kun itse ekan kerran velkaneuvontaan soitin ja varasin ajan, pyysivät velkaneuvonnassa keräämään kaikki velat eli uo:ssa olevat, perinnässä olevat, maksusopimuksessa olevat sekä kaikki muut hoidossa olevat velat yhdelle paperille tai jotenkin niin että kaikista olisi senhetkinen velkasaldo tiedossa.
Näistä neuvoja sai ensitapaamisessa todellisen kuvan tilanteesta jotta voisi antaa neuvoja miten eteenpäin. Jos kaadat kaiken velkaneuvojan niskaan eli pyydät häntä ottamaan veloistasi selvää niin todella kauan menee ennekuin pääsette yhtään mihinkään. Ei ole kovinkaan paha rasti vaikka tehdä listä mihin on velkaa ja soittaa/e-meilata firmaan ja kysyä velkojen saldoa. Omalla kohdalla sain kaikilta velkojilta n. viikossa velkasaldot selville... Näkee myös muuten viim. laskusta jos niitä ei ole kärrätty roskiin jo.
Tämä helpotti velkaneuvojan hommaa ja saatiinkin jo siis ekalla käyntikerralla selvyys tilanteestani.. velkasaldo oli n. 28.000€. Velkaneuvoja ehdotti heti T-S takausta joka myös laitettiin samalla kerralla eteenpäin. Seuraava yhteyden otto olikin T-S:n takausvastaava soitti ja pyysi lisäselvityksiä. Oma prosessini kesti 2012 kesäkuusta 2012 joulukuuhun jolloin tuli tieto että takaus oli minulle myönnetty. Heti 2013 tammikuussa menin omaan pankkiini takauspaperini kanssa ja hain järjestelylainaa maksimisummalle 34.000€. Tämän verran oli velkasaldo noussut hakuaikana kun osa veloista meni UO:oon ja osa perintään.
Myös tuona aika makselin sen mikä pystyin velkoja, pienimmästä lähtien jotta olisin säästänyt käräjöintikuluissa yms. Sitten 2013 helmikuussa nostettiin laina ja maksettiin kaikki pois. Ennenkuin laina nostettiin laskettiin vielä uudelleen kokonaisvelkasaldo tietylle päivämäärälle joka pankin kanssa aikaisemmin sovittiin. Eli jouduin vielä kerran ottamaan velkojiin yhteyttä ja sopia päivämäärä jolle laskettiin velan korot. Tuo päivämäärä oli lainan nostohetki. Taattiin se että yksittäisestä velasta ei koituisi enää harmia tulevaisuudessa. Omalla kohdalla meni 450€ takauksen ylärajan yli velkapotti mutta pankki ja T-S takausvastaava sopivat että tuo yli mennyt osa maksetaan heti pois seuraavasta palkastani. Olipa onni että olin vapaaehtoisesti maksanut velkoja UO:sta huolimatta ja sain noi ylimääräiset kulut minimoitua...
Tässä mun tarina, voi ottaa opiksi tai ei... miten kukin haluaa.
Puolison velat ei ole sinun velkojasi ja hänen korttejaan ei lopeteta. T-S haluaa vain kokonaiskuvan tilanteestasi jotta voivat päättää saatko takausta vai et.
20.04.2014 18:59
30 / 34