Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
puolimutkateisti
profiilit
puolimutkateisti
puolimutkateisti
Vapaa kuvaus
Aloituksia
94
Kommenttia
2136
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Puhut+viisaita+kuten+tapanasi+on+TH.+Olen+rehellinen+todetessani+että+suurin+osa+(kristityistä+ja+islaminin+uskoisista)+uskovista+ovat+tyhmiä.+Mutta+sinulla+TH+on+sellainen+usko+joka+on+kiehtova.+Ainoa+asia+minkä+uskostasi+"korjaisin"+on+se,+että+että+uskollasi+ei+tarvitse+olla+yhtään+mitään+tekemistä+Raamatun+ilmoittaman+jumaluuden+kanssa.+
Ja+jos+poistetaan+kuviosta+vielä+kokonaan+"jumaluus"+niin+maailmankuvasi+on+yllättävän+lähellä+omaani+:)
23.07.2016 02:45
Täsmälleen+Utti!
Se+miksi+olen+niin+aktiivisesti+kommentoinut+JC-trollin+paskanjauhantaa+matematiikasta+perustuu+siihen+filosofiaan+johon+tuo+lainauksesi+pohjautuu.+JC+on+siinä+mielessä+(korostetusti)+harvinaisen+tyhmä+ja+typerä+kreationistinen+trolli,+että+tyhmyyttään+lähtee+esittelemään+typeryyttään+matematiikkaa+vastaan.
JC-multinilkin+matematiikan+vastainen+typeröinti+hakee+tällä+palstalla+vertaistaan.
23.07.2016 02:07
Aivan.+JC+ja+kvasi+tai+JC/kvasi+ovat+oivia+esimerkkejä+siitä,+että+edes+todennäköisyyden+perusteet+eivät+ole+heidän+hallussaan.
23.07.2016 01:14
Tällä+hetkellä+uskonnot,+varsinkin+äärisuskonnot+ja+kreationismi+ovat+ihmiskunnan+henkinen+syöpä.+Uskonnot+mahdollistavat+-+ikävä+kyllä+-+esimerkiksi+sen+mitä+tapahtuu+parhaillaan+Münchenissa.+
Uskonnot+ovat+kuitenkin+vain+työkaluja,+joita+ahneus+ja+vallanhimo+hyväksikäyttävät.+Uskonnot+ovat+yksi+muoto+valehdella,+kusettaa+ja+aivopestä+yksilöitä.
En+kiistä+sitä,+että+jotkit+uskonnot+saavat+jotkut+ihmiset+tekemään+hyviä+asioita.+Mutta+se+ei+ole+todiste+siitä,+että+uskontojen+väitteet+pitäisivät+paikkansa.+Pohjimmiltaan+uskontonsa+vuoksi+hyviä+asioita+tekevät+ihmiset+ajavat+omaa+etuaan,+jos+toteuttavat+hyviä+tekojaan+palkkion,+kuten+taivaspaikka,+toivossa.
23.07.2016 01:12
JC:[+Mikä+"yksittäinen+alkio"+oli+Enqvistin+kolikonheittelynsä+tulokseksi+lopulta+tunnustama+"välttämättä+jokin+jono"?+]
Palataan+multinilkki+tuohonkin+täysin+turhaan,+kiemurtelevaan+ja+kieroilevaan+"kysymykseesi"+heti+kun+olet+vastannut+tähän+minun+jo+moneen+kertaan+esittämääni+kysymykseeni+rehellisesti:
Kolikon+heitossa+ei+ole+sellaista+tulosvaihtoehtoa+kuin+"kruuna+tai+klaava".+Kun+yhden+kolikon+heiton+otosavaruus+Ω+=+{kruuna,+klaava}+niin+kerrohan+mikä+otosavaruuden+yksittäinen+alkio+on+"kruuna+tai+klaava"+kun+nolosti+typeröit+sellaisen+tulokseksi+sattuvan?
08.07.2016 00:21
Koskapa+olet+selkeästi+kaikkien+palstalaisten+mielestä+trolli,+joka+ei+kykyne+rehelliseen+keskusteluun+en+minä+ala+sinua+kieroileva+multinilkki+ja+trolli+syöttämään.
Saat+multinilkki+nylkyttää+vaikka+siihen+myyttiseen+Jeesuksen+toiseen+tulemiseen+saakka,+mutta+minä+en+tämän+kommentin+jälkeen+sinun+kommentteihisi+vastaa.+Olet+täysin+vapaa+manifestoimaan+typeryyttäsi+ja+epärehellisyyttäsi+haluamillasi+tavoin.+Palstalaiset+kyllä+tunnistavat+kommenttiesi+epärehellisyyden+ja+niihin+sisältyvän+kieroilun.
08.07.2016 00:08
JC:[+Kumpaa+alkeistapausta+puolimutka+tarkoitat+sanalla+"sen"?+]
Palataan+multinilkki+tuohon+täysin+turhaan,+kiemurtelevaan+ja+kieroilevaan+"kysymykseesi"+heti+kun+olet+vastannut+tähän+minun+kysymykseeni+rehellisesti:
Kolikon+heitossa+ei+ole+sellaista+tulosvaihtoehtoa+kuin+"kruuna+tai+klaava".+Kun+yhden+kolikon+heiton+otosavaruus+Ω+=+{kruuna,+klaava}+niin+kerrohan+mikä+otosavaruuden+yksittäinen+alkio+on+"kruuna+tai+klaava"+kun+nolosti+typeröit+sellaisen+tulokseksi+sattuvan?
08.07.2016 00:02
JC:[+"Satunnaiskokeen+tulos+on+sattunut+yksittäinen+tulosvaihtoehto+-+yksi+tulosvaihtoehdoista."
Kerro+nyt+puolimutka+kaikille:+mikä+oli+tämä+"yksittäinen+tulosvaihtoehto"+molochin+ensimmäisellä+lantilla?+]
Mistäpä+minä+tiedän+etukäteen+kumpi+tulosvaihtoehdoista+sattuu+tulokseksi.+Tiedän+vain+että+tulokseksi+sattuva+tulosvaihto+on+otosavaruuden+Ω+=+{kruuna,+klaava}+alkio+ja+että+sen+sattumisen+todennäköisyys+on+P({ω})+=+1/2,+kun++{ω}+⊂+Ω.
JC:[+Siksi+lanttisi+ei+voinut+antaa+kuin+jonkin+tuloksen,+"kruunan+tai+klaavan".+]
Selittäisitkö+vielä+lisäksi+meille+multinilkki+mikä+on+motivaatiosi+kieroilla+ja+trollata?+Oletko+meille+itseäsi+älykkäämmille+ja+erityisesti+rehellisemmille+noin+kateellinen?
07.07.2016 00:11
Vastausta+ei+tule+koska+kvasi+on+kreationistina:
-+älyllisesti+epärehellinen+eikä+vastaa+kiusallisiin+kysymyksiin
-+pelkuri+kun+ei+kykene+puolustamaan+mölinöitään
-+yksinkertainen+ja+oppimaton+typerys,+joka+omahyväisyydessään+ylentää+itsensä+matematiikan+yläpuolelle
Olethan+sinä+kvasi+itse+retostellut+että:+"Todistaminen+kuuluu+matematiikkaan."
http://keskustelu.suomi24.fi/t/10899392/jumalaa-ei-ole
Miksi+et+siis+kykene+väitteitäsi+todistamaan+matematiikalla+kvasi?
Löysin+googlaamalla+tällaisen+huvittavan+esimerkin+kvasin+"matemaattisista+todistuksista"+:+http://keskustelu.suomi24.fi/t/11646979/empiirista-kolikonheittoa
Sieltä+löytyi+myös+mielenkiintoinen+kommentti+kvasilta:
kvasi:[+Jos+heittää+kolikkoa+ja+olettaa,+että+mahdollisia+tuloksia+ovat+vain+kruuna+tai+klaava,+niin+silloin+muita+vaihtoehtoja+ei+ole.+]
Etkö+siis+kvasi+allekirjoitakaan+kreationistisen+höperömatematiikan+kollegasi+JC:n+väitettä+siitä,+että+tulos+voi+olla+myös+"kruuna+tai+klaava"?
06.07.2016 23:04
n..a:[+Mitkä+hemmetin+väitteet?+Missä+siellä+häh?+Nämäkö+ovat+tai+näistäkö+saat+väännettyä+väitteitä+]
Esitit+kysymyksiä+ja+vastasit+niihin+itse+eli+muodostit+niistä+premissejä.
Premisseistä+vedit+sitten+johtopäätöksen:
n..a:"Johtopäätökseni+noista:+kokonaisuudessaan+olemme+seurausta+satunnaisuudesta.+Mitään+osaa,+piirrettä,+jms.+meissä+ei+ole+mikä+ei+alkunsa+olisi+saanut+satunnaisuudesta.+"
Et+esittänyt+meille+kysymystä+siitä+että+olemmeko+me+kokonaisuudessaan+seurausta+satunnaisuudesta.+Kysymyksen+sijaan+esitit+meille+vain+oman+johtopäätöksesi+eli+väitteesi.+
Toisin+kuin+kieroillaksesi+yrität+multinilkki+vääristellä,+johtopäätöskin+on+väite:+
"Päättely+on+ajattelua,+joka+tavallisesti+etenee+oletuksista+johtopäätökseen.+Usein+päättelylle+annetaan+perusteluja.+Päättelyn+perusteiden+ja+todistusketjujen+esittämistä+kutsutaan+argumentaatioksi.+Argumentaatio+rakentaa+yhteyden+päättelyn+perusteiden+ja+päättelyn+johtopäätöksen+välille.+Johtopäätös+on+väite,+jonka+puolesta+päättelyssä+argumentoidaan."
Lue+ja+ymmärrä+multinilkki:+"Johtopäätös+on+väite,+..."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Päättely
Lisää+argumentoinnin+peruskäsitteistä.
http://wanda.uef.fi/oikeustieteet/netti11-12/FILMEN2012.pdf
http://viestinnantietoaines.aalto.fi/Tieteellinen/perustelu.htm
Lopuksi+vielä+esität+selkeän+väitteen,+joka+tieteen+tutkimustulosten+ja+evoluutioteorian+vastainen:
n..a:+"Joten+mielestäni+on+virheellistä+väittää+etteikö+kaikki+olisi+juurikin+satunnaisuuden+satoa.+Ei+satunnaista+mutaatiota,+ei+ominaisuutta,+täysin+riippumatta+ympäristöstä."
Teet+tuossa+selkeän+väitteen+siitä,+että+mitään+ominaisuutta+ei+olisi+ilman+satunnaista+mutaatiota+ja+vieläpä+ympäristöstä+riippumatta.
Ja+vaikka+tarkoituksesi+olisi+ollut+esittää+kysymys+niin+et+ole+hyväksynyt+bg-open+ja+muiden+tieteen+mukaisia+vastauksia.+Eli+et+ole+ollut+kysymässä+todellisuudessa+yhtään+mitään+meiltä+vaan+olet+ollut+tyrkymättämässä+omaa+näkemystäsi+ilman+mitään+asiantuntemusta+omaan+naiivin+ja+omahyväiseen+ite-tuossa-aattelin-menetelmään+pohjautuen.
06.07.2016 22:48
"Miten+helvetissä+tuon+voi+käsittää+siten,+että+väittäisin+siinä+omaavani+jotain+totuuksia+maailmasta+–+saati+että+oikein+nyrkit+pystyssä+väittäisin+tiedettä+vastaan.+Et+voi+olla+tosissasi."
Sinulle+eivät+kelvanneet+bg-open+ja+muiden+tieteen+mukaiset+selvennykset+siitä,+että+emme+ole+sattuman+satoa+eivätkä+satunnaiset+mutaatiot+ole+merkittävin+evoluution+mekanismi.+Sillä+tavoin+annoit+kuvan+että+omaat+totuuksia+maailmasta.+Kreationistisen+"totuuden"+omaamista+kuvastaa+kohdallasi+myös+se,+että+viittasit+evouskovaan.
06.07.2016 22:16
n..a:[+No+hyvä.+Sittenhän+tämä+menee+omalla+painollaan+maaliin...+]
Aivan.+Keskustelu+on+itseasiassa+liian+ylevä+sana+kuvaamaan+sitä+trollausta+ja+kieroilua+mitä+esitit+bg-opea+kohtaan+teidän+"sattuman+satoa"+-keskustelussanne.+Bg-ope+osoitti+sinulle+tieteen+käsityksen+siitä,+että+satunnaiset+mutaatiot+eivät+ole+edes+merkittävin+evoluution+mekanismi+eliölajien+ominaisuuksien+kehityksessä.+Ja+sinä+väitit+että+kaikki+ominaisuudet+ovat+satunnaisten+mutaatioiden+ansiota+ilman+
Väitit+olevasi+muka+ateisti,+mutta+käytöksesi,+evoluutioteorian+vastaiset+väitteesi+sekä+viittauksesi+evouskoviin+kertovat+attä+olet+kreationisti.+Olet+siis+valehtelija+ja+kieroilija.
Aivan+ensimmäiseksi+avauksessasi+kerroit+että:+"Ensimmäiseksi+haluan+kertoa+etten+tiedä+evoluution+yksityiskohtia+juurikaan,"-+ja+silti+väität+että:
-+"Toinen+syy+millä+aloituksen+liitän+palstan+aiheeseen+on+ainakin+yhden+ns.+evouskovan+väite+ettei+satunnaisuus+ole+perimmäinen+syy+muutokseen."+eli+olet+sitä+mieltä+että+satunnaisuus+on+perimmäinen+syy+muutokseen.
-+"Muutokset+johtuvat+mutaatioista,+eikö+totta?+(Kyllä)".+Todellisuudessa+evoluutiossa+tapahtuviin+eliölajien+muutoksiin+vaikuttavat+kaikki++evoluution+mekanismit+ja+niistä+tärkeimpinä+kumuloituva+luonnonvalinta+ja+rekombinaatio
-+"Johtopäätökseni+noista:+kokonaisuudessaan+olemme+seurausta+satunnaisuudesta.+Mitään+osaa,+piirrettä,+jms.+meissä+ei+ole+mikä+ei+alkunsa+olisi+saanut+satunnaisuudesta.+"+
Ja+tuossahan+on+tuo+keskeisin+aivopierusi.+Jos+evoluutiota+tarkastellaan+kokonaisuutena+niin+se+ei+todellakaan+perustu+pelkkään+sattumaan+kuten+kreationistit+olkiukkoilevat.+Kuten+sinulle+monet+palstalaiset+bg-ope+etunenässä+kertoivat+niin+evoluutiossa+vaikuttavat+merkittävämmin+muut+evoluution+mekanismit+kuin+satunnaiset+mutaatiot.
Tässä+on+mielestäni+yksi+hyvä+artikkeli,+joka+asettaa+satunnaisuuden+merkityksen+evoluutiossa+oikeaan+valoon:+
http://www.thenewatlantis.com/publications/evolution-and-the-illusion-of-randomness
06.07.2016 19:45
Utti:[+Epiphanius+juuri+epäili+samaa+täällä+missä+trolli+mainosti+lavastamaansa+keskustelua+..]
No+huh+huh.+Olipas+ihmeellisiä+väitteitä.+Minusta+on+täysin+selvää+että+sinä+Utti+ja+bg-ope+ette+ole+saman+keskustelijan+nikkejä.+Nolo..aukko+tai+joku+muu+kreationisti+on+nyt+erehtynyt.+Enkä+minä+ole+bg-open+nimimerkki+myöskään+-+vaikka+mielelläni+omaisin+hänen+perusteellisen+ja+laajan+tietämyksensä+biologisesta+evoluutiosta.+Bg-ope+kuuluu+palstan+parhaisiin+kirjoittajiin.
Tuo+sanottuna+kaikella+kunnioituksella+bg-opea+kohtaan+olen+hieman+närkästynyt+siitä+että+huomasin+(vasta+nyt)+hänen+epäillään+eräässä+keskustelussa+minun++olevan+nolo..aukko.+Ihmettelen+tuota+epäilyä+koska+olen+kommentoinut+että+pidän+noloa..aukkoa+kieroilevana+ja+trollaavana+kreationistin.+Ja+olen+sitä+mieltä+että+bg-ope+on+oikeassa+ja+nolo..aukko+väärässä.
Lisäksi+en+ole+iwukin+kanssa+länkyttänyt+nikki.+Myönnän+että+olen+kirjoittanut+valtavan+määrän+kommentteja+osoittaessani+JC:n+kieroilut+ja+valheet.+Myönnän+myös+että+herkästi+provoankin+JC:tä,+jos+hän+livauttaa+jossain+keskustelussa+vanhat+valheensa+koskien+todennäköisyys-keskusteluja.+Siihen+minulla+on+omat+motivaationi,+jotka+olen+kertonut+palstalaisille.
06.07.2016 00:43
n..a[+Kerta+et+tajua+ja+tiedä:+Mutaatioiden+satunnaisuus+ei+poistu+yhtään+minnekään,+vaikka+kuinka+määrän+ja+laadun+todennäköisyyksiä+muutetaan+tai+muuttuvat.+]
Niin+mutta+kun+sinun+aivopierusi+kieroilija+olikin+se+että+kaikki+ominaisuutemme+ovat+pelkästään+sattuman+summaa+johtuen+mutaatioiden+satunnaisuudesta.+Todellisuudessa+tieteen+mukaan+kasautuva+luonnonvalinta+ja+rekombinaatio+ovat+mutaatioita+merkittävämpi+evoluution+mekanismi.+Ja+tuon+bg-ope+on+sinulle+jo+moneen+kertaan+kertonut.+
Eli+kieroilijana+siirtelet+maalitolppia.
Miksi+multinilkki+trollaat+bg-opea?+Hän+on+rehellinen+keskustelija+sekä+aivan+palstan+kärkeä+mitä+tulee+biologisen+evoluution+asiantuntemukseen.
Oletko+evoluution+täysin+hyväksyvä+ateisti+vaiko+kreationisti?
06.07.2016 00:18
Kuten+tuossa+jo+joku+teitä+kreationistisen+höperömatematiikan+edustajia+fiksumpi+jo+vähän+siihen+suuntaan+kommentoikin+niin+tapahtuman+todennäköisyys+voidaan+symmetrisissä+satunnaiskokeissa+vasta+kun+tiedetään+tapahtuman+alkioiden+määrä+suhteessa+otosavaruuden+kokoon.+Jos+otetaan+satunnaiskokeeksi+Enqvistin+kolikkoesimerkki,+jossa++|+Ω+|+=+2^100,+niin+määrittele+minulle+kvasi+joukkoina+tapahtumat+"jokin"+ja+"tietty".+
Ja+jos+et+määrittele+niin+johtopäätös+on+jälleen+se,+että+olet+kvasi+liian+typerä+tai+liian+epärehellinen+antamaan+vastauksen.+Kumpi+on+sinulle+itsellesi+kvasi+mieluisampi+vaihtoehto?
Minä+ainakin+mieluummin+tunnustan+osaamattomuuteni+tai+tietämättömyyteni+jossain+asiassa+kuin+ryhdyn+epärehelliseksi.+Mutta+mitä+olenkin+ateisti+enkä+jumalansa+nimiin+valehteleva+kreationisti.
Entäs+sinä+kvasi?
06.07.2016 00:01
JC:+[Nähtävästi+et+moloch+suostu+lopettamaan+inttämistäsi+tulosvaihtoehdoista,+vaikka+jo+myönsit+että+voimme+sanoa+nopan+tuloksen+olevan+esim.+"parillinen".+Se+ei+ole+tulosvaihtoehto+sen+enempää+kuin+kertomasi+tulos+ensimmäiselle+lantillesi,+"kruuna+tai+klaava".+]
Satunnaiskokeen+tulos+on+sattunut+yksittäinen+tulosvaihtoehto+-+yksi+tulosvaihtoehdoista.+Nopan+heitossa+ei+ole+sellaista+tulosvaihtoehtoa+kuin+"parillinen".+Eikä+kolikon+heitossa+sellaista+tulosvaihtoehtoa+kuin+"kruuna+tai+klaava".
JC:[+Kyse+oli+suotuisasta+tapauksesta+kertomallesi+tulokselle,+"kruuna+tai+klaava".++]
Kolikon+heitossa+ei+ole+sellaista+tulosvaihtoehtoa+kuin+"kruuna+tai+klaava".+Kun+yhden+kolikon+heiton+otosavaruus+Ω+=+{kruuna,+klaava}+niin+kerrohan+mikä+otosavaruuden+yksittäinen+alkio+on+"kruuna+tai+klaava"?
Oletko+multinilkki+umpikiero+vai+umpitollo+väittäessäsi,+että+kolikonheitossa+on+tulosvaihtoehto+"kruuna+tai+klaava".+Moloch+ei+ole+sellaista+väittänyt.+Sinä+olet+vääristellyt,+että+hän+on+väittänyt.+
JC:[+Siellä+on+juuri+"joku+silmäluku",+aivan+varmasti.+Muuta+mahdollisuutta+ei+ole.+Tapahtuma+nopanheitossa+todennäköisyydellä+1/6+toteutuu+vain+silloin,+kun+sellaisen+tapahtuman+suotuisa+tapaus+sattuu.+Et+ole+edes+yrittänyt+kertoa+mikä+silmäluku+kuudesta+mahdollisesta+se+oli.]
Kerrohan+multinilkki+toteutuuko+joka+kerta++6-tahkoista+noppaa+heitettäessä+yksi+nopanheiton+yksialkioisista+tapahtumista,+joita+on+nopanheiton+otosavaruus+sisältää+osajoukkoina+kuusi+kappaletta.+Jos+väität+että+ei+aina+toteudu+niin+todista+matemaattisesti,+että+ei+toteudu.
JC:[+Kunkin+tietyn+silmäluvun+todennäköisyys+on+1/6.+Esimerkissäsi+kumpikaan+lantin+puoli+ei+ollut+tietty,+siis+tapahtumaksi+määritelty.+]
Väitätkö+multinilkki,+että+kolikonheitossa+kumpikaan+tulosvaihtoehto+ei+voi+sattua,+jos+ne+eivät+ole+"tiettyjä"?+Muistutan+että+olet+itse+määritelly+tuon+kreationistisen+höperömatematiikan+kieroilukäsitteen+tarkoittavan+sitä,+että+"tietty+tulosvaihtoehto"+on+tulosvaihtoehto,+jota+on+veikattu+tai+arvattu+ennen+arvontaa.
Höperöitkö+multinilkki,+että+yhden+kolikonheitossa+mikään+sen+tulosvaihdoista+ei+voi+sattua+jos+mitään+tulosvaihtoehtoa+ei+nimetä+etukäteen?
Tiedätkö+mitä+multinilkki?+Heitin+kolikkoa+kerran.+En+arvannut+enkä+veikkannut+mitään+ennen+heittoa.+En+edes+valinnut+mitään+sigma-algebraa+ennen+kolikon+heittoa.+Enkä+täyttänyt+mitään+muutakaan+kreationistisen+höperömatematiikan+vaatimusta+höperöä+vaatimusta.+Silti+kahdesta+tulosvaihtoehdosta+sattui+kruuna+ja+samalla+toteutuivat+tapahtumat+{kruuna}+ja+{kruuna,+klaava},+joiden+todennäköisyydet+ovat+P({kruuna})+=+1/2+ja+P({kruuna,+klaava})+=+1.+Kiusallista+kannaltasi+ja+erityisesti+kieroilujesi+kannalta+vai+mitä+multinilkki?
JC:[+Siksi+lanttisi+ei+voinut+antaa+kuin+jonkin+tuloksen,+"kruunan+tai+klaavan".+]
Kolikon+heitossa+ei+ole+sellaista+tulosvaihtoehtoa+kuin+"kruuna+tai+klaava".+Kun+yhden+kolikon+heiton+otosavaruus+Ω+=+{kruuna,+klaava}+niin+kerrohan+mikä+otosavaruuden+yksittäinen+alkio+on+"kruuna+tai+klaava"?
JC:[+Muista+nyt+moloch:+minä+en+valehtele.+Jos+et+usko+kertomaani+jäät+valheen+vangiksi+puolimutkan+tapaan+ja+vahingoitat+sieluasi.]
Ja+todistettavastihan+sinä+valehtelet+multinilkki+-+sen+olen+todistanut,+jopa+matematiikalla+useaan+otteeseen.
05.07.2016 22:56
Tässäpä+muutama+JC:n+manifestaatio+omastaylivertaisuudestaan+matematiikan+alueella.+(Etkä+muka+muista+mitä+on+tullut+kehua+retosteltua?)
JC:+"Ymmärrän+täydellisesti+klassisen+todennäköisyyden+kentän:+otosavaruuden,+sigma-algebran+ja+todennäköisyysmitan.+Sen,+mitä+ne+ovat+ja+mitä+ne+merkitsevät."
JC:+"Taidat+myös+unohtaa,+että+minä+ymmärrän+täydellisesti+todennäköisyysteorian+keskusteluumme+liittyen."
JC:+"Et+ole+ensimmäinen+matemaatikko,+jonka+ajattelussa+olen+havainnut+pahoja+puutteita.+Aivan+lähipiirissäni+on+peräti+tohtorintutkinnon+suorittanut+matemaatikko,+jonka+ajattelua+olen+joutunut+muutamaankin+kertaan+korjaamaan."
03.07.2016 14:29
JC:[+Kiitos+kvsi.+En+tiedä+itsekään+miksi+olen+näin+kauan+tätä+viitsinyt+jatkaa.+Kai+syynä+on+ollut+esitettyjen+väitteiden+älyttömyys+ja+yritykset+kääntää+meidät+todenpuhujat+valehtelijoiksi.+]
Kumma+vaan,+että+et+ole+esimerkiksi+Enqvistin+kolikkoesimerkkiä+koskevaa+väitettäsi+etkä+lukemattomia+muitakaan+väitteitäsi+kyennyt+oikeiksi+todistamaan.
JC:[+Matematiikka+ei+koskaan+ole+älytöntä+ja+muutamat+harvat+paradoksit+eivät+ole+matematiikkaa+tieteenä+uhanneet.+]
Ei+todellinen+matematiikka+toki+olekaan,+mutta+väitteesi,+kuten+tämä:
JC:+"P(toisella+heitolla+saadaan+sama+tulos+kuin+1.+heitolla)+=+P(toisella+heitolla+saadaan+kruuna+tai+klaava)+=+2/2+=+1."
eivät+edustakaan+matematiikkaa+vaan+kreationista+höperömatematiikka.
JC:[++Matemaattisesti+ei+ole+totta+että+esim.+tapahtuma+todennäköisyydellä+1/6+toteutuisi+joka+kerta+satunnaiskokeessa.+]
Niin+kyllähän+sinä+jo+tiedät,+että+sinulle+on+jo+lukemattomat+kerrat+todettu,+että+kukaan+ei+olekaan+väittänyt,+että+tietty+tapahtuma+A,+jonka+todennäköisyys+P(A)+=+1/6+tapahtuisi+aina+satunnaiskoe+suoritettaessa.+Tiedät+varsin+hyvin+kieroileva+ketku+että+olemme+yrittäneet+sinulle+kärsivällisesti+opettaa+esimerkiksi+sen,+että+kun+satunnaiskoe+suoritetaan+toteutuu+siinä+aina+muitakin+tapahtumia+kuin+Ω.+Symmetrisessä+satunnaiskokeessa+toteutuu+aina+yksi+kokeen+yksialkioisista+tapahtumista,+joitan+on+N+kappaletta.+Ja+kunkin+yksialkioisen+tapahtuman+todennäköisyys+on+1/N,+kun+N+=+|Ω|.+Esimerkiksi+nopan+heitossa+toteutuu+aina+yksi+yksialkioisista+tapahtumista,+joista+kunkin+todennäköisyys+on+1/6.
Vai+kiellätkö+tämän+matemaattisen+tosiasian+multinilkki?+
JC:[+Me+kaksi+ymmärsimme+alusta+alkaen+oikein+mikä+E:n+esimerkissä+oli+vikana.+Kirjoitin+itse+pitkään+turvautumatta+lainkaan+lähdeteoksiin.+Kun+sittemmin+niitä+lueskelin+sain+huomata+monet+niistä+varsin+epäselvästi+muotoilluiksi,+ne+olettivat+että+ne+tulkittaisiin+järkevästi+eikä+tarkoitushakuisesti+kieroillen.+]
Ja+tässäpä+se+sinun+harvinaisen+nolo+väärinymmärtämisesi+tosiaan+on:
JC,+23.3.2012:
"Rivin+todennäköisyys+on+joko+yksi+tai+yhden+suhde+triljoonaan+triljoonaan+sen+mukaan+nimetäänkö+rivi+ennen+kolikonheittoa+vai+ei.+Koska+E+ei+esittänyt+riviä+ennen+heittoja,+sen+todennäköisyys+oli+1+..."
http://keskustelu.suomi24.fi/t/10538289/enqvist-ja-craig
Eli+keskeinen+typeryytesihän+tuossa+on,+että+rivin+sattumisen+todennäköisyys+riippuu+siitä+että+nimetäänkö+rivi+ennen+kolikonheittoa+vaiko+ei.+Kun+taas+matematiikan+mukaan+symmetrisessä+satunnaiskokeessa+kunkin+tulosvaihtoehdon+(eli+tässä+tapauksessa+kolikkorivin)+todennäköisyys+on+sama+1/2^100+riippumatta+siitä+että+nimetään+yksi+tai+useampia+tulosvaihtoja+tai+ei+ainoatakaan+ennen+kolikkojen+heittoja.
JC:[+Englanninkielisen+Wikipedian+artikkelit+todennäköisyysteoriasta+ovat+päteviä,+ne+eivät+jätä+juurikaan+tilaa+kieroileville+tulkinnoille.+]
Ja+silti+olet+kieroillut+niitäkin+lainauslouhimalla+ja+vääristelmällä.+
JC:[+Olen+sieltä+lainannut+tänne+useita+kohtia+ja+ne+ovatkin+vahvistaneet+aiemmin+kertomani.+Muuta+en+toki+odottanutkaan+koska+olin+täysin+varma+siitä+että+olin+ymmärtänyt+nämä+kysymykset+oikein.+]
Olet+tosiaan+lainauslouhinut+ja+ilman+viitettä+lähteeseen+useammat+kerrat.
Ja+jotku+vieläkin+kuvittelevat+että+nimimerkki+JC+olisi+vakavissaan+oleva,+totuutta+puolustava+ja+hurskas+uskovainen.+Todistetusti+todellisuus+on+täysin+päinvastainen.+Olet+tietoisesti+valehtelevan+ja+kieroileva+ja+siten+trollaava+multinilkki,+joka+on+valmis+härskisti+valehtelemaan+vaikka+jumalansa+nimiin.
03.07.2016 14:26
salmiakkisaluki:[+Pidän+siis+täysin+mahdollisena,+että+JC+on+aivan+tosissaan.+Hänen+nuorena+lukemansa+kirjat+ovat+arvatakseni+antaneet+hänelle+sellaisen+mä-kyllä-tiedän-koska-kirjassa-sanotaan-uskon,+joka+Pikku+Jättiläisen+ahmineella+ekaluokkalaisella+on.+Eikös+hän+ole+kertonut+hotkineensa+mm.+tämän:+]
Perustat+siis+arviosi+siihen+mitä+JC+on+itsestään+kertonut+luodakseen+haluamansa+kaltaisen+kuvan+itsestään?
Tämä+seikka+minua+hämmentää+joissakin+evo-keskustelijoissa.+Trollihan+nyt+voi+syöttää+mitä+tahansa+pajunköyttä+mistä+tahansa+luodakseen+haluamansa+kaltaisen+profiilin+nimimerkilleen.
03.07.2016 13:41
kvsi:[+Niin,+P(A)+riippuu+tietenkin+siitä+miten+A+määritellään.+ Helppoa,+mutta+noille+liian+vaikeaa.+]+
Eikä+olekin+mielenkiintoista+että+minä+olen+juurikin+yrittänyt+saada+teitä++kreationistisen+höperömatematiikan+edustajia+määrittelemään+tapahtumanne+yksikäsitteisesti+esimerkiksi+joukkona+tai+muuten+formaalisti,+niin+syystä+tai+toisesta+ette+ole+niitä+tapahtumianne+yksiselitteisesti+määritteletteet?+(Tokihan+syykin+on+selvä)
Kun+nyt+toteat+aivan+oikein+että+P(A)+riippuu+tietenkin+siitä+miten+A+määritellään+ja+se+vieläpä+helppoa,+niin+olepa+hyvä+kvasi+määrittele+tapahtuma+"jokin+jono"+yksiselitteisesti+tapahtumana+eli+joukkona.+Ja+vielä+huomioon+ottaen+se,+että+JC+on+väittänyt+tuolle+tapahtumalleen+todennäköisyydeksi+P("jokin+jono")+=+1.
Otetaan+esimerkiksi+vaikka++Enqvistin+kolikko+esimerkki.+Täytyy+myöntää+että+olisi+äärimmäisen+hämmästynyt+jos+sinä+kvasi+osoittaisit+ensimmäisen+kerran+rehellisyyttä+ja+antaisit+rehellisen+ja+oikean+vastauksen.+
Se+oikea+vastaus+kun+on+äärimmäisen+triviaali.+Mutta+ehkä+sittenkin+liian+vaikea+sinulle+kvasi?
kvsi:[+Olen+hyvin+pettynyt+noiden+"matemaatikkojen"+pölhöilyihin.+
Tietenkinhän+se+täytyy+olla+niin,+että+kreationistisen+höperömatematiikan+edustaja+pitää+todellisen+matematiikan+mukaisia+väitteihtä+"pölhöilyinä".
kvsi:[+Onneksi+sinä+jaksat+vielä+valistaa+tietämättömiä.+]
Ettet+tässä+nyt+vain+itseäsi+kehuisi+JC?
03.07.2016 13:29
50 / 107