Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
TheRat
TheRat
TheRat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
35
Kommenttia
18263
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuo on totta. Tosin kun vänkääjä on nyymi, on vähän hankala arvioida saako se tästä edes mitään kiksejä.
12.04.2024 20:49
Varmaan on, mutta sinäkään et sitä taida löytää, kun et uskalla suoraan linkata, saati lainata.
Epämääräistä selitystä on kyllä vaikka kuinka paljon. Lain kirjaimen mukaan kuitenkin kaikkia saattueita on väistettävä.
12.04.2024 13:03
Ah, sotket siis huonon ilmanvaihdon ja löylyin lain. Se selittääkin. Ilmanvaihto on välttämätöntä ja hyvä on parempi kuin huono. Ja hyvä ilmanvaihto "sotkee" ilmaa mukavasti, korjaten löylyn lain aiheuttamia ongelmia.
Sopivalle korkeudelle sijoitetut lauteet auttavat nostamaan alalauteen riittävän ylös. Ei tarvitse nostella jalkoja ettei palele.
12.04.2024 13:03
Kyllä se on teoriassa mahdollista melkein millaisessa saunassa vain. Ja kyllä olen sen havainnut myös huonosti suunnitellussa jatkuvalämmitteisessä puusaunassa...
12.04.2024 13:01
Onhan se, mutta kyllä siitä seuraavana aamuna vielä jotkut lämmöt saa...
12.04.2024 12:59
Ja minä vastasin.
Aika usein siis. Ei ehkä painumisen seurauksena, mutta rapautumisen takia kylläkin.
11.04.2024 14:09
Aitoon. Minusta ainut järkevä valinta, jos on aikaa (ja puita) lämmitellä.
11.04.2024 14:08
Seuraavaan saunaani katselin Kerkesejä. Olikohan 1700 euroa kivet. Ajattelin hankkia.
Kyllä julkisissa saunoissa vähintään kerran vuodessa kivet vaihdetaan (paitsi nyt keraamiset tietysti). Omassa saunassa on näppärää, kun nuohooja nostelee kivet pois kerran vuodessa, on helppo sitten vaihtaa huonokuntoisimpia... Mutta kivimäärä on todella pieni, jotain 35 kilon luokkaa.
11.04.2024 13:08
Löylyn lakiin olen törmännyt monessakin saunassa. Varsin vähäistä se on esimerkiksi omassa jatkuvalämmitteisessä ja koneellisesti ilmastoidussa saunassa (mutta kyllä sen sielläkin huomaa, onneksi on lauteet tarpeeksi korkealla). Kaverin jatkuvalämmitteisessä taas löylyn laki on todella kovasti läsnä, painovoimaisesta ilmanvaihdosta johtuen. Lauteet vielä vähän matalalla, niin pitää jalkoja nostaa ylöspäin ettei palele...
11.04.2024 13:04
Ah, kyseinen nyymi ei siis osaa puhua, sotkee vain satunnaisia sanoja keskelle keskuteluja.
Ei jotenkin yllätä tällä foorumilla.
11.04.2024 13:03
No vastataan: en ole vielä korkannut. Edes sitä olutta...
Kannattaako tälle palstalle edes kirjoitella, jos et tiedä edes perusasioita saunasta?
11.04.2024 12:29
Ai niin, kunnon kiukaissa tuollainen kivimäärä ei ole mikään ongelma. Tietysti rapautessa ilmankierto heikkenee, joten joko keraamiset kivet tai tarpeeksi usein vaihtoon.
11.04.2024 12:22
Taidat olla aika paljon pihalla, jos et ymmärrä miten:
1. löylyn laki toimii ja miksi tietyntyyppiset kiukaat kärsivät siitä enemmän
2. mitä tapahtuu lämpötilalle, jos 60-70 asteiseen ilmaan lisätään 100 asteista vesihöytyä
3. mitkä ne kolme tapaa lämmön siirtymiseen olivatkaan.
Mutta voisihan tässä toisaalta mennä tuohon pihalle ja ottaa oluen. Ainakin siellä on kiva sää.
11.04.2024 12:19
Olen hieman huolissani, jos kyse on oikeasta nimestä.
11.04.2024 12:17
Kivet lämpenivät about saman verran kuin muissakin jatkuvalämmitteisissä, jos ovat vaihtokunnossa. Tämä on ihan ymmärrettävää, kun ei tuossa kiukaassa mitään kovin erikoista ole.
Löylyn lakiin olen itsekin törmännyt usein. Jotkut kiukaat kärsivät siitä enemmän, jotkut vähemmän. Saunan rakenteella ja ilmanvaihdon hyvin suunnittelemalla siitä voidaan päästä melko hyvin eroon. Tämä kiuas luontevasti maksimoi löylyn lain, joten sitä ei kannata ihan ensimmäiseksi painovoimaisella ilmanvaihdolla varustettuun saunaan sijoittaa.
Yksi ongelma minusta oli todella matalat lämpötilat. Katon rajassa päästiin melkein 80 asteeeen... Löylyä reilusti lappaamalla lämpöä saatiin vähän nostettua pään tasolla. Lopputuloksena kosteat, epätasaiset löylyt.
Ei oikein mitään syytä hankkia sytäriä. Ainut hyvä puoli on kylmä ulkokuori (joka varmaan on suuri syyllinen siihen, ettei sauna lämpene). Ainakaan siihen ei kovin pahasti itseään polta, joten jos harrastaa paljon kuuman kiukaan päälle kaatuilua, niin ehkä sitten... Tosin siihenkin on parempia ratkaisuja tarjolla.
11.04.2024 11:39
Mikäs siinä olisi esteenä? Jos haluat hifistellä, niin voit vaikka liimata ne laatat siihen eristeeseen, joskin sen tulevan kasvuston poistaminen voi olla helpompaa kun voi nostaa laatan irti ja putsaa raot...
11.04.2024 10:02
Ahvenanmaalla voi. Muualla kunnalla on etuosto-oikeus, johon on varattu muutama kuukausi aikaa kaupantekohetkestä. Ei siis estä kaupan tekemistä, mutta voi käydä niin, ettet sitten omistanutkaan sitä mökkiä..
11.04.2024 09:55
Joku sentään on...
> Sille lain edellyttämälle saattueelle on muuan kyylä pomo,
> tässäkin ketjussa, antanut lainkirjaimen mukaisen määritelmän
11.04.2024 09:30
Sanopa muuta. Jos mainostaminen täällä ei olisi minua vakuuttanut, niin viimeistään tuon arvostelun jälkeen olen varma. Sytäriä ei ikinä tule yhteenkään saunoistani.
11.04.2024 09:30
Tässä ketjussa ei ole yhtään nimimerkin "kyylä pomo" kirjoittamaa viestiä.
Oliko sitä lain kirjaimen mukaista määritelmää tarjolla vai ei? Oletan että ei.
10.04.2024 12:03
54 / 914