Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

9

  1. Hei Sureva,

    Nyt vasta näin viestisi, vaikka olen palstaa lähes päivittäin seurannut.. Kummallista että on mennyt ohi. Kyllä tuo osoitteeni on oikein, olisiko palvelimilla ollut vikaa tuolloin kun yritit?
  2. Hei,

    Kiitos teille vastauksista.

    Todellakin, liian nuoria olemme tämän läpi käymiseen. Monille paljon vanhemmillekin oman äidin (tai isän) menettäminen on aivan hirvittävän vaikeaa, mutta entä meille, joilla on elämä vielä edessä.. Itselläni ei vielä ole lapsia, eikä varmasti vielä vuosiin ole tulossakaan, mutta yksi ensimmäisistä ajatuksistani uutiset kuultuani oli "miten minusta voi tulla hyvä äiti, kun oma äiti ei ole enää opettamassa". Mun mielestä (varmaan lähes kaikkien mielestä) mun äiti oli kaikista paras äiti ja sanoinkin jo kauan sitten että jos musta itsestäni äiti joskus tulee niin haluan olla samanlainen äiti kuin oma äiti on. Se voi olla vaikeaa, kun ei ole enää neuvojaa..

    Jotkin päivät menee jo ihan sujuvasti. Kerran meni viikko ilman ongelmia, ilman suurta murehtimista ja jatkuvaa ahdistusta. Sitten se iskee ja rytinällä - mun täytyy selvitä koko mun loppuelämä - ilman äitiä. En ymmärrä miten selviän siitä.
    Pakko se on.

    Äiti oli todella tärkeä ystävä. Vertaistuki. Ainut ihminen jolle pystyin puhumaan kaikesta. Mutta hei, ainakin oli hyvät välit. :)

    Itse kävelin suoraan lääkäriin ja pyysin ammattiapua. Pelkään etten osaa käsitellä tätä ja tiedän sen kostautuvan myöhemmin. Hyvä että sinäkin, Äidintyttö, olet saanut apua.

    Mainitsen teille kaikille vielä sururyhmistä, joita seurakunnat pitää.. Nyt kesällä niitä ei välttämättä kovin paljoa ole, mutta syksymmällä sitten. En ole kovinkaan uskonnollinen mutta omien hakujeni perusteella seurakunta näyttää olevan ainut yhteisö joka tarjoaa vertaistukitoimintaa. Voi olla että sururyhmissä suurin osa osallistujista on vanhempaa ikäpolvea, mutta siellä kuitenkin huomaa ettei ole ainoa, joka suree. Ja että ne surun tunteet ovat saman suuntaisia muillakin. Se auttaa, kun tietää ettei ole yksin.
    Toki ammattilaisestakin on apua, mutta se on kuitenkin erilaista puhua sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat samassa tai saman tyyppisessä tilanteessa.

    Mulle hautajaiset olivat myös sellainen kulmakivi, jonka jälkeen .. Noh, hautajaisten jälkeen illalla tuntui että raskas taakka on pudonnut harteilta. Se vaikein tilaisuus on järjestetty ja pikkuhiljaa tilanne alkaa muuttua todellisuudeksi. Se ei tosiaan olekaan painajaista, vaikka sitä niin toivoi. Itselleni tuo aikaväli kuoleman ja hautajaisten välissä oli todella surrealistista, mikään ei tuntunut todelta tai aidolta. Mikään ei ollut normaalia. Hautajaisissa jokin loksahti lokeroonsa. Elämästä tuli erilaista, todellisempaa. Kamalaa, mutta todellista.

    Se on kamalaa kun ystävät eivät ymmärrä. Mutta eivät he voi, jos eivät ole kokeneet samaa. Sitä voi kuvitella että ymmärtäisi miltä vanhemman menettäminen tuntuu, mutta ei sitä käsitä. Varsinkaan sitä ei käsitä, kuinka pitkäaikaista suru on ja kuinka kauan se vaikuttaa ja painaa mieltä.