Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
profiilit
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Lueskelin+kesällä+Ahvenanmaalla+paikallista+lehteä+ja+siellä+puhuttiin+persuista+sellaiseen+sävyyn,+etten+ole+suomalaisista+lehdistä+ennen+vastaavaa+lukenut.+Eikä+ollut+kyse+kehuista.+Sitä+niittää+mitä+kylvää.
17.11.2016 09:28
Ero+selittyy+työmäärällä.+100.neliöisen+Talon+rakentaa+1600+tunnissa,+mutta+40-jalkaisen+veneen+rakentamiseen+alusta+loppuun+vaatii+ehkä+5000+tuntia.+On+siis+parempi+vertailla+hintaa+tunti+tunnilta+kuin+neliömetreinä.+Rakensin+itse+72-neliöisen+(12x6+metriä)+venehallin+hintaan+600+euroa,+aikaa+meni+kaksi+viikkoa,+eli+sanotaan+50+tuntia.+Tuo+on+kovin+pieni+osa+siitä+tuntimäärästä,+mikä+menisi+tuohon+halliin+mahtuvan+veneen+rakentamiseen.
16.11.2016 12:08
Ahvenanmaalla+on+autonomia.+Hallituksen+keinot+määräillä+niitä+on+rajalliset.
16.11.2016 06:57
Eläköön!
15.11.2016 20:56
Mullakin+on+CQR+keulassa+ja+Fortress+perässä.+Fortressin+huonoin+ominaisuus+on+uudelleen+kiinnittyminen,+mutta+peräankkuri+ei+tähän+tilanteeseen+yleensä+joudu,+kun+keula+on+rannassa+tai+laiturissa+kiinni.
15.11.2016 13:28
Jos+ei+siellä+lautalla+oleskella+muulloin+kuin+silloin+kun+se+on+poissa+kotisatamastaan,+niin+sitten+ainakin+itse+olisin+sitten+antanut+sen+olla+paikallaan+ilman+lupia.+Ilmeisesti+näitä+väitteitä+ei+ole+uskottu?
14.11.2016 22:09
Tuosta+ei+jutussa+puhuttu+mitäön.+Mistäs+nämä+tiedät?
14.11.2016 22:05
Paraisten+rakennussäännöissä+lukee,+että+seuraaviin+tarvitaan+toimenpidelupa.+Talvisäilytys+on+veneelle+normaalia+käyttöä.+
"Stationär+placering+av+husvagn,+husbåt+eller+motsvarande+för+sådant+bruk+som+inte+avser+sedvanlig+friluftsverksamhet+eller+båtsport+"
Toimenpideluvan+hakeminen+ei+ole+niin+paha+rasti,+ettei+sitä+voisi+tehdä,+jos+kerran+sellainen+vaaditaan.
14.11.2016 22:01
Tuo+on+Ruususen+näkemys.+Lauttahan+sijaitsee+Ukin+makeanvedenaltaassa,+josta+se+ei+taida+mahtua+sulkuporttien+läpi+ulos.+Veneilyväite+kuulostaa+siis+melko+teoreettiselta.+Lautta+seisoo+rannassa+kesät+talvet.
14.11.2016 21:53
Näin+on.+Jos+jollain+on+amfibiobussi,+niin+se+voisi+olla+yhtä+aikaa+ajoneuvo-,+vene-+ja+kiinteistörekisterissä.+Jos+sillä+ajaa+nollavedentasossa+olevalla+rantaniityllä+0,7+promillen+humalassa,+niin+siinä+onkin+poliiseilla+ihmettelemistä.
14.11.2016 16:56
Itsekin+pohdin+sellaista,+kun+on+mökkitontti,+muttei+vielä+saunaa.+Toisaalta+tulin+ostaneeksi+työveneen+rungon,+jonka+takakannelle+mahtuisi+pieni+sauna.+Senpä+voisi+ajaa+mökille+ja+käyttää+saunana.+Olen+kyllä+ajatellut+ehdottaa+ainoalle+naapurilleni+herrasmiessopimusta,+ettei+puututa+toistemme+rakenteluihin,+kunhan+ne+pysyy+kohtuuden+rajoissa.
14.11.2016 15:48
Niin,+kyllä+tuollaisen+lautan+sijoitus+omaan+rantaan+tulee+ilman+muuta+rakennusvalvonnan+tietoon,+joten+kannattaa+kysyä+niiltä+kantaa+etukäteen.+Oma+veikkaukseni+on,+että+jos+tuolla+saunotaan+vakituisesti+omassa+rannassa+niin+se+tekee+siitä+saunan.+Jos+siinä+saunottaisiin+kun+ollaan+veneilemässä,+niin+sitten+ei.+Saunalautta+on+näin+ollen+rakennusvalvojan+mielestä+tehty+vain+säännösten+kiertämiseksi.
14.11.2016 11:23
Kunnasta+riippuen+ilmeisesti+rakennuslupa+tai+toimenpidelupa.+Paraisilla+riittää+toimenpidelupa.
13.11.2016 22:25
Voisi+kuvitella,+että+lupa+jälkikäteen+olisi+maksanut+1000-1500+euroa,+mutta+tuli+nyt+vielä+kalliimmaksi.+No,+kuntalaiset+maksavat+veroista+tuon+riitelyn,+kun+herra+mökkiläinen+on+mielestään+oikeassa.+Itse+mieluummin+höllentäisin+rakentamisen+määräyksiä+maalla+esim.+rantasaunojen+neliöiden+tai+talousrakennusten+luvanvaraisuuden+suhteen+kuin+merellä,+koska+tuollaiset+ponttoonihärvelit+on+rumia+ja+näkyviä.
13.11.2016 21:43
Niin,+ja+sehän+olisi+voinut+saada+sen+luvan,+mutta+päätti+taistella+luvan+hakemista+vastaan.+Omasta+hallistani+mä+hain+lopulta+luvan+ja+sain+sen,+vaikkei+sääntöjen+mukaan+varmaan+olisi+kuulunut+saada.
13.11.2016 20:21
Kyllä+mä+luulen,+että+suakin+harmittais,+kun+joku+sun+mökkinaapuriisi+parkkeerais+ruman+kaljalautan,+jos+vaikka+siihen+ei+mitään+saisi+rakentaa.+Ei+tollakaan+tyypillä+olisi+mennyt+kuin+kaksi+minuuttia,+kun+se+olisi+etukäteen+kysynyt+asiasta+rakennustarkastajalta.+Itsekin+olen+joskus+kyllä+joutunut+sakkomaksuja+maksamaan,+kun+luulin,+ettei+rakentamani+venehalli+tarvitse+lupaa,+mikä+oli+väärin+luultu.
13.11.2016 20:14
Musta+oli.
13.11.2016 15:26
Kyllä+ihan+laillisissa+rakennusmääräyksissä+vaaditaan+tuollaisiin+hankkimaan+lupa.+Ja+KHO+tuskin+keksii+itse+lakeja.+Ei+kai+kukaan+toivo+tuollaisia+ponttoonivirityksiä+saaristomme+kauniita+rantoja+rumentamaan.+Olis+toikin+kaveri+vain+hankkinut+luvan+ja+rakentanut+tavallisen+saunan,+paljon+halvemmaksi+olisi+tullut.+Joka+rantaan,+johan+saa+rakentaa+mökin,+saa+rakentaa+myös+saunan.
13.11.2016 15:25
Jos+ne+on+jossain+venesatamassa,+missä+muutenkin+paljon+liikkuu+ihmisiä,+niin+silloin+näiden+toiminta+ei+häiritse+naapureita.+Se+on+kuitenkin+kunnan+rakennustarkastajista+tai+ympäristölautakunnasta+kiinni+mihin+raja+vedetään.+Varmasti+on+eroja+kuntien+suhteen.+Tuo+on+kuitenkin+helpommin+ratkaistavissa,+kun+ne+veneet+ei+ole+jonkun+mökkitontin+edustalla.+Veneiden+omistajat+voivat+vaihtaa+satamaa,+kun+taas+tuo+saunalauttailija+menettää+mökiltään+saunan,+jos+hän+ei+saa+lautalleen+lupaa.
13.11.2016 09:05
Se+menee+käytön+perusteella.+Jos+lauttaa+käytetään+saunana+siinä+oman+rannan+edustalla,+se+on+sauna.+Jos+sitä+vain+säilytetään+siinä+ja+saunotaan+muualla,+ei+lupaa+vaadita.+Jos+sillä+ajetaan+humalassa,+sakot+tulee.+Sakkoihin+ei+ole+vaikutusta+sillä,+onko+sille+haettu+rakennuslupaa.+Tämä+on+jo+vanha+juttu,+mistä+on+KHOn+ennakkotapauksia.+Huolellisempi+toimittaja+olisi+saanut+tämän+selville.
13.11.2016 07:48
123 / 177