Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Bossu
profiilit
Bossu
Bossu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
22
Kommenttia
3525
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joo, mutta aloittaja puhui uppumarunkoisesta moottoriveneestä. Iso, liukuva vene toki on erilainen kuin purjevene. Sen pitää kyllä olla aika iso ja polttoainetta kuluu paljon, jos pitää mennä isossa aallokossa mukavasti.
18.12.2015 19:34
Olen samaa mieltä Arielin kanssa, ei taida tehot riittää sähköperämoottoreissa, etenkään jos se on perässä.
18.12.2015 19:30
Minä luulen, että tähän liittyy paljon psykologiaa. Minä olen yleensä veneen kippari, ja tällöin on tavallaan sen verran skarpimpana, ettei ole aikaa pohtia merisairautta. Jos ajatukset pysyy luonnostaan muussa, ei mun mielestä merisairaus uhkaa niin nopeasti, kuin pohtimalla, että alkaakohan se nyt. Ja on hyvä pysyä kannella. Muutaman kerran on ollut merisairaus lähellä, esim. makoillessa laivaston kuljetusaluksen kapyysin sohvalla, kun tuulta oli jotain 25 m/s ja oltiin Hangon länsipuolella. Alkavat oireet loppusivat menemällä takakannelle katselemaan merenkäyntiä. Aina, kun merisairaus on uhannut, olen ollut matkustajana ja vailla järkevää tekemistä. Useiden vuorokausien matkoja avomerellä purjeveneessä en ole tehnyt, joten siltä osin on teoria testaamatta.
18.12.2015 13:54
Noo, mulla on Perkins Perama M30 vm. 90 eikä siinä mahdu mitään rakentamaan lämmönvaihtimen ja pakoputken mutken väliin. Täsmälleen samaa moottoria myytiin sen jälkeen Volvona (2030), joten tuo ominaisuus periytyy Perkinsin marinoinnista. Osat on toki kalliita, kun nyt joutuu kuitenkin joitain marinoinnin erikoisosia ostamaan Volvolta. Toisaalta, myös Perkinsiltä saa monia osia noihin, kenties sitten halvemmalla kuin Volvolta.
18.12.2015 09:26
Siinä ja siinä, soutuveneellä saa soutaa humalassa, kunhan ei häiritse muita. Muiden parkkeerattujen veneiden seassa soutelu menee ehkä kummin päin vain. Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa ajaa kännissä edes omalla yksityisellä lammella.
17.12.2015 20:14
Riippuu veden lämpötilasta. Vedet ei ole vielä kauhean kylmiä, joten ei välttämättä riitä.
16.12.2015 14:55
Miksiköhän koet vastatuuleen menemisen purjeveneellä hankalammaksi? Siinähän on kaksi vaihtoehtoa, purjein tai moottorilla. Moottoriveneellä on ainoa vaihtoehto moottorilla meno. Purjevene menee vastatuuleen mukavammin moottorilla kuin moottorivene, koska purjeveneen isompi massa rauhoittaa menoa ja köli ja masto estävät keinumisen, jos mennään tuuleen vähän vinottain. Jos haluaa ajaa sisätiloissa, silloin toki "oikea" purjevene on huonompi.
16.12.2015 14:54
Termostaatin vaihto tai säätö. Niissä on usein säätöruuvi.
15.12.2015 20:03
Sitten voi veneessäsi tulla väkipakolla 90-asteista vettä kylmävesipuolelle. Ei kai sekään ihan toivottavaa ole? Varoventtiili on joka tapauksessa hyvä olla boilerissa. Jos on paljon sähkön päässä boileri kuumana, voi sellaisen paisuntasäiliönkin laittaa. Ei se ole monimutkainen vehje. Muutaman litran teräspullo väärin päin ja yhdellä letkulla kiinni.
14.12.2015 14:12
Minulla hajoaa ainakin yksi sähköpumppu vuodessa, sähköpumpullisia veneitä minulla on 4. Käsipumppuja on hajonnut 3 kymmenessä vuodessa. En luota kumpiinkaan yksittäisinä kovin paljoa, vaan molempia kannattaa olla. Sähköpumppu on parempi niin kauan kuin se toimii, mutta en kuuna päivänä luottaisi pelkkiin niihin sellaisessa veneessä, jolla menen perheen kanssa pois saarten suojasta, niin monta kertaa on virta ollut poikki tai sähköpumppu ei ole toiminut. Erityisesti jos veneessä on vettä ja sähköpumpun liitännät joutuvat meriveteen, on pumppu suuressa vaarassa lakata pian toimimasta. Kuparinen jännitteellinen johto merivedessä syöpyy poikki parissa tunnissa plusjohdon liitoksesta. Fiskaripaatissa minulla on pieni käsipumppu. Olen sillä silloin tällöin joutunut erinäisistä syistä pumppaamaan parin-kolmen sadan litran vesimääriä, mikä on sujunut suht vaivattomasti. Pystyisin sillä varmaan ilman pidempiä lepotaukoja tyhjentämään sen fiskaripaatin, vaikka se olisi täynnä vettä, ehkä 4 kuutiota. Purjeveneessä minulla on Whale Gusher Titan (28 gallonaa), ja sen teho on aivan toista kuin fiskaripaatin pienen käsipumpun. Ei sellaista kannata väheksyä, ja pari miestä jaksaisi sitä hätätilanteessa pumpata varmaan vuorokauden ajan, jolla saataisiin vettä pois jotain 50 kuutiota, koska sitä on paljon mukavampi pumpata kuin sellaista pikkupumppua, jota joutuu pienellä liikkeellä nykimään. Se vastaa jo aika isoa sähköpumppua, laskennallinen teho on 1700 gallonaa tunnissa (johon ei toki oikeasti päästä). Hädässä sillä voi jo olla vaikutusta. Vuodon löytäminen on tärkeää, mutta käytännössä veikkaisin, että useimmissa tapauksissa sitä ei kovinkaan tehokkaasti saada tukittua. Nätisti irronneen läpiviennin saa tukittua, mutta jos on vaikka kölin takaa laminaatti murtunut ja irvistää, tuskin sitä saa kokonaan tukittua. Puhumattakaan jostain peräsin- tai potkuriakselin vannasputkesta.
14.12.2015 13:38
Pelastusrenkaan irroitus ei saa olla hankalaa. Mielellään ei mitään lukitusta, vaan vain irroitetaan ja heitetään. Jos se on kuskin vastuulla, hän tietysti ekana laittaa moottorin tyhjäkäynnille, koska siihen menee vain 0,5 sekuntia. Käytännössä kun tarvittavat liikkeet on etukäteen harjoiteltu, koko hommaan menee muutama sekunti. Minulta karkasi jolla viime kesänä Airistolla. Huomasin sen noin 500 metrin päässä, eikä ollut suurta aallokkoa, muttei sekään heti näkynyt. Puhumattakaan kuinka hankalaa on nähdä tummaa päätä hämärällä merellä isossa aallokossa ilman saaria kiintopisteinä. Kyllä minun mielestäni kannattaa joku kiintopiste mereen heittää. Kun alkaa veneen kanssa kääntyillä sinne tänne, aika pian häviää käsitys siitä, missä kohtaa se kaveri tippuikaan.
14.12.2015 13:22
Eikö itse asiassa Swanien isä, Pekka Koskenkylä, ironista kyllä, mennyt ainakin Atlantin yli moottoriveneellä 5-10 vuotta sitten. Siinä oli muutaman kuution polttoainetankit.
14.12.2015 11:27
Ööö, miten niin uppoumarunkoinen moottorivene sopisi paremmin? Mitä etuja se tarjoaisi purjeveneeseen verrattuna? Purjevene on ihan hyvä moottorivene.
14.12.2015 09:29
Kyllä se purjehdusreissu alkaa äkkiä tuntua ikävältä, jos veneen ominaisuuksien puolesta ei haluakaan lähteä merelle. Mukavat sisätilat on muissakin veneissä kuin moderneissa.
11.12.2015 09:06
Veikkaan, että kyseessä on tottumiskysymys. Kun katselee veneitä satamissa, niin ne ovat kuin yhdestä muotista tehdyt. Muutama merkki hallitsee markkinoita. Suomalaiset ovat tavattoman konservatiivisia kokeilemaan uutta.
11.12.2015 09:04
Pitäis varmaan olla finskij rinok. Finska on lyhyt muoto feminiinisestä adjektiivista "Finskij", kun taas rinok on maskuliini, "markkina".
09.12.2015 08:24
Sähköpostiluukkuun tipahti Navionicsin mainos: "Dock-to-dock Autorouting, a unique breakthrough in boating navigation, quickly creates detailed routes even through narrow waterways and channels, based on chart data and nav aids. It is available in the Navionics Boating app for iPhone and iPad, with a Navionics+ subscription."
Kyseessä on siis käänteentekevä uutuus, joka laajentaa tajuntasi.
02.12.2015 11:35
Kuvissa näytti, että palkisto oli revennyt kölin mukana ainakin pääosin irti. Pulttien kiinnitys oli hyvä, palkiston mitoitus tai rakenteen kunto väärä. Jossain kuvassa näkyi, kuinka laminaatin kerrokset olivat erottuneet. Jos lasikuitu on tervettä, eli hartsia on ollut tarpeeksi ja se on kunnolla imeytetty kuituun ja kuitukerrokset ovat näin liittyneet yhteen, ei laminaatin eri kerrosten pitäisi kovassa vedossakaan irrota toisistaan. Veikkaan siis materiaalivirhettä, varmistuksena liian ohuet laminaatit.
02.12.2015 10:14
Kyllä kitti tarkoittaa myös hiottavaa tasoitetta.
http://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?ListWord=kitti&SearchWord=kitti&page=results
02.12.2015 10:05
Tässä yksi vaihtoehto, jos jostain löytyy:
http://www.nettivene.com/purjevene/guy/553292
30.11.2015 09:54
161 / 177