Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

3525

1. Olen samaa mieltä Arielin kanssa, ei taida tehot riittää sähköperämoottoreissa, etenkään jos se on perässä.
  2. Minulla hajoaa ainakin yksi sähköpumppu vuodessa, sähköpumpullisia veneitä minulla on 4. Käsipumppuja on hajonnut 3 kymmenessä vuodessa. En luota kumpiinkaan yksittäisinä kovin paljoa, vaan molempia kannattaa olla. Sähköpumppu on parempi niin kauan kuin se toimii, mutta en kuuna päivänä luottaisi pelkkiin niihin sellaisessa veneessä, jolla menen perheen kanssa pois saarten suojasta, niin monta kertaa on virta ollut poikki tai sähköpumppu ei ole toiminut. Erityisesti jos veneessä on vettä ja sähköpumpun liitännät joutuvat meriveteen, on pumppu suuressa vaarassa lakata pian toimimasta. Kuparinen jännitteellinen johto merivedessä syöpyy poikki parissa tunnissa plusjohdon liitoksesta. Fiskaripaatissa minulla on pieni käsipumppu. Olen sillä silloin tällöin joutunut erinäisistä syistä pumppaamaan parin-kolmen sadan litran vesimääriä, mikä on sujunut suht vaivattomasti. Pystyisin sillä varmaan ilman pidempiä lepotaukoja tyhjentämään sen fiskaripaatin, vaikka se olisi täynnä vettä, ehkä 4 kuutiota. Purjeveneessä minulla on Whale Gusher Titan (28 gallonaa), ja sen teho on aivan toista kuin fiskaripaatin pienen käsipumpun. Ei sellaista kannata väheksyä, ja pari miestä jaksaisi sitä hätätilanteessa pumpata varmaan vuorokauden ajan, jolla saataisiin vettä pois jotain 50 kuutiota, koska sitä on paljon mukavampi pumpata kuin sellaista pikkupumppua, jota joutuu pienellä liikkeellä nykimään. Se vastaa jo aika isoa sähköpumppua, laskennallinen teho on 1700 gallonaa tunnissa (johon ei toki oikeasti päästä). Hädässä sillä voi jo olla vaikutusta. Vuodon löytäminen on tärkeää, mutta käytännössä veikkaisin, että useimmissa tapauksissa sitä ei kovinkaan tehokkaasti saada tukittua. Nätisti irronneen läpiviennin saa tukittua, mutta jos on vaikka kölin takaa laminaatti murtunut ja irvistää, tuskin sitä saa kokonaan tukittua. Puhumattakaan jostain peräsin- tai potkuriakselin vannasputkesta.