Vapaa kuvaus

Aloituksia

245

Kommenttia

4572

1. "Tai+kun+joku+toinen+tie+ois+vaan+hyihyi+liian+epämukavalta+vaikuttava..+ja+vaikka+se+pelastais+jonkun+toisenkin+ihmisen.+Mitäpä+sellanen+kiinnostais+kun+vaan+se+TheOmaNapa+on+kaiken+keskiössä."Minusta+hätätie-vertaus+on+hyvä.++Ihminen+on+loukussa+ja+talo+palaa+ja+on+pakko+tehdä+nopeita+ratkaisuja.+++Sitten+tulee+abortinvastustaja,+joka+muka+tietää+mitä+hätäteitä+on+käytössä+rakennuksessa,+jota+ei+ole+koskaan+nähnyt+eikä+siellä+itse+koskaan+oleskellut.++Abortinvastustajan+mielestä+kyseessä+on+vain+"epämukavuus"+vaikka+loukkuun+jäänyt+olisi+vaikka+invalidi+tai+loukkantunut.++Eikä+abortinvastustaja+tietenkään+tee+yhtään+mitään+auttaakseen+sitä+joka+on+loukussa,+kunhan+vain+huutelee+halveksivia+kommenttejaan,+ihan+kuin+niistä+jotain+apua+olisi.
  2. "Miten+noita+asioita+voi+edes+vertailla?+Toisen+kieltämisestä+seurais+se+että+noin+10+tuhatta+useempi+sais+pitää+ihmisoikeutetun+elämänsä+(moni+myös+mielenterveytensä+ja+elämänsä),+kun+taas+toisesta+syntyvyys+laskis+nopeesti+nollaan+ja+sukupuuttoon.+Älytöntä...+ei+kai+tässä+vaan+lipsahtanu+nyt+"argumentti-asiantuntijalta"+se+virheellinen+analogia+;-D1.+Sinä+et+tiedä,+miten+kävisi+jos+abortti+kiellettäisiin.+Sinä+toivot+jotain,+mutta+se+on+argumentointivirhe+toiveajattelusta,++jossa+asiat+nähdään+sellaisina+kuin+ne+haluttaisiin+olevan+sen+sijaan,+että+nähtäisiin+ne+sellaisina+kuin+ne+itsessään+ovat.+Toiveajatteluun+sortuvat+päätöksentekijät+sivuuttavat+vakuuttavat+todisteet,+tieteelliset+tutkimukset,+rationaalisen+ajattelun+sekä+olemassaolevan+todellisuuden.+Toiveajattelijoiden+tavoitteena+on+ratkaista+uskomustensa+ja+halujensa+välinen+ristiriita.+Sen+yleinen+kaava+on+seuraava:Henkilö+X+esittää+argumentin+AHenkilö+X+esittää,+että+A+on+BSiispä+B+on+tosi,+kun+A+on+tosi+(wiki)2.+Kun+väität,+että+abortti+aiheuttaa+mielenterveysongelmia+ottamatta+huomioon+taustamuuttujia,+on+kyseessä+Cum+hoc+ergo+propter+hoc+-argumenttivirhe.+Vedät+suorat+yhteydet+kahden+ilmiön+välille+ilman+taustamuuttujan+huomioimista,+vaikka+tutkijakin+tästä+vinkkasi.+3.+Puheena+tässä+on+se,+että+väität+aborttien+aiheuttavan+mielenterveyshäiriöitä+argumenttina+abortin+kieltämiselle.++Koska+synnytykset+ja+raskauden+jatkuminenkin+aiheuttaa+mielenterveysongelmia,+niin+on+ihan+kelpo+vertailla+näitä,+koska+itse+käytät+kieltämisen+perusteena+mielenterveysongelmien+esiintyvyyttä,+eli+näillä+on+yhteinen+kvaliteetti,+ei+pelkkä+assosiaatio.++Jos+haluat,+että+gynekologiaan+liittyvät+mielenterveysongelmat+loppuisi+naisilta,+täytyisi+kieltää+siis+sekä+abortit,+että+synnytykset.++a)+Abortti+aiheuttaa+mielenterveysongelmia,+siis+se+pitää+kieltää+=>+naisten+mielenterveys+koheneeb)+Synnytys+aiheuttaa+mielenterveysongelmia,+siis+se+pitää+kieltää++=>+naisten+mielenterveys+koheneeTässä+ei+ole+kyse+siitä,+mitä+näistä+kiellon+jälkeen+seuraisi,+vaan+itse+olet+esittänyt+usein+tämän+mielenterveys+-argumentin+(ainoan,+mitä+yleensä+voi+esittää).+Se,+että+alat+menemään+asiasta+ja+uusille+urille+väittämällä,+että+10+000+lasta+syntyisi,+ei+mitätöi+tosiseikkaa,+että+synnytyksestä+tulee+EDELLEEN+mielenterveysongelmia.+Niitä+tulisi+itse+asiassa+enemmän+kuin+ennen,+sillä+viidesosa+äideistä+masentuu,+osa+vakavasti.++Siis+abortin+kieltäminen+ei+itse+asiassa+poistaisikaan+mielenterveysongelmia,+joten+sekin+on+täysin+kelvoton+argumenttina+aborttia+vastaan!+Ja+koska+10+000+raskauksista+olisi+vastentahtoisia,+pakolla+synnyttäminen+toisi+vielä+lisää+ennalta+arvaamattomia+ongelmia,+kun+naiset+eivät+saisi+enää+päättää+omasta+kehostaan+ja+synnyttämisistään.Se,+että+väität+tarkkaan+tietäväsi,+mitä+näiden+kieltämisestä+seuraisi,+on+taas+sitä+toiveajatteluasi.+Sinulla+on+uskomus,+että+kaikki+ongelmat+ratkeaisi+sillä,+että+sosiaalinen+abortti+kiellettäisiin+etkä+nojaa+esim.+tiedettyihin+tosiseikkoihin,+lähihistoriaan,+muihin+maihin+tai+yleensä+mihinkään.+Sinä+vaan+olet+varma,+että+kaikki+menee+kuten+sinä+haluaisit+=+virheellinen+argumentointi.++Kuitenkin+kokemus+ja+kaikki+tieto+viittaa+siihen+suuntaan,+että+naiset+eivät+tähän+alistuisi,+vaan+hankkisivat+abortin+tavalla+tai+toisella,+kuten+muualla+tapahtuu.Uskonto-+ja+aborttipalstat+on+oikeita+argumentointivirhekokoelmien+aarreaittoja.+---Niin+muuten,+koska+mielenterveysongelmia+on+suurimmaksi+osassa+miehillä,+hyödyttäisi+varmaan+suuresti,+jos+viinan+myynti+lopetettaisiin,+koska+alkoholi+on+sekä+masennuksen+ja+itsemurhien,+että+henkirikosten+ja+väkivallan+suurin+välillinen+aiheuttaja.++Varmaan+viinanjuonti+loppuisi+kieltämiseen+ja+miehet+paranisivat+kertaheitolla+vai?+:D+++Ihan+kuin+kieltolain+aikaan+meillä+ja+Jenkeissä.++Ihmettelenkin,+miksei+kukaan+enää+paasaa+viinaa+vastaan,+vaan+mielummin+keskitytään+naisten+seksuaalisuuden+kontrollointiin+ja+paheksutaan+naisten+seksielämää+ja+kuvitellaan+yksityiskohtia+haarojen+levittelyistä+lähtien.+Minusta+tämä+kertoo+kyllä+jostain+fetissistä,+kun+tämä+tuntuu+olevan+niin+tärkeä+seikka.++Jos+siis+olisi+tarkoituksena+parantaa+suomalaisten+elämänlaatua,++mielenterveyttä+ja+työkykyä,+olisi+keskityttävä+vähän+muihin+asioihin+kuin+abortteihin.+https://www.hameensanomat.fi/uutiset/kotimaa/161471-alkoholi-vie-usein-elakkeelle
  3. "YnseäFemakko"++-aloittaja+siis+kertoo+hevosen+suulla+kuuluvansa+aborttiväkeen.++Minä+olen+äiti+ja+olen+ollut+läheisissä+tekemisissä+miehen+kanssa+useinkin.++Tosin+muulloinkin+kuin+vain+raskautuakseni.++Ja+aloittaja+on+sitten+solvannut+ja+halveerannut+mitä+kummallisin+sanankääntein.+Mutta+että+aloittaja+ilmoittaa+olevansa+vielä+feministikin,+niin+se+oli+kyllä+suuri+yllätys.++Feminismillä+minä+ymmärrän+sukupuolten+välistä+tasa-arvoisuutta.++Se+ei+oikein+välity+aloittajan+kommenteista+täällä.++Ja+hei+kuule,+ei+muita+taida+kiinnostaa+lähimmäisen+seksinharrastaminen+ja+sen+merkkien+etsiminen++niin+kovasti+kuin+Ynseää.++Mutta+vinkkinä,+sellaisetkin,+joka+ei+ole+raskaana,+on+ehkä+harrastanut+sitä+mukavuusseksiä+ilman+lisääntymistarkoitusta.+:)
  4. Kaikki+lääketieteelliset+toimenpiteet++tuppaavat+olemaan+verisiä,+mutta+vain+abortin+ollessa+kysessä+sillä+oikein+herkutellaan+ja+hekumoidaan,+jotta+saataisiin+jo+lähtökohtaisesti+aborttikielteiset+ihmiset+kiihotettua+maksimaaliseen+kliimaksiin+ja+vihaan+oman+fetissinsä+äärellä.++Ja+tietenkin+yleistetään+joku+yksittäinen+(mahdollisimman+kauhea)+tapaus+koskemaan+kaikkia+abortteja.++Oletteko+muuten+koskaan+ollee+katsomassa+mitään+kirurgista+toimenpidettä,+tai+synnytystä?+Synnytys+on+paljon+verisempi,+kivuliaampi+ja+naiselle+vaarallisempi+tapahtuma.+Joka+vuosi+kuolee+monta+naista+synnytykseen+ja+raskaus+vaarantaa+aina+naisen+terveyden.++Abortti+on+itse+asiassa+tosi+vähäverinen+ja+siisti++tapahtuma+kun+vertaa+synnytykseen.++Saahan+näistä+vaikka+mitä++jos+on++jonkinlainen+verifetissi+ja+muutenkin++taipumusta+s/m-osastolle,+kuten+varmaan+monilla+kiihkouskovaisilla+tuppaa+olemaan,+sen+verran+voi+ihan+näistä+jutuista+ihan+suoralta+kädeltäkin+päätellä.Jos+tuo+myöhäisvaiheen+abortti+tuntuu+lääkäristä+ja+hoitajista+kamalalta,+niin+voitte+ehkä+kuvitella,+miltä+toivotun+raskauden+myöhäinen+keskeyttäminen+sitten+vanhemmista+tuntuu,+kun+tilanteessa+ei+nähdä+muita+vaihtoehtoja.++Miten+toimisitte+itse+tilanteessa?+++Sikiö+ei+synny+elävänä+laillisessa+abortissa+koska+keuhkot+eivät+ole+tarpeeksi+kehittyneet+(muuten+kyse+olisi+keskosesta)+ja+misoprostostoli+aiheuttaa+supistukset,+jotka+irrottaa+sikiön+kohdusta,++joten+saatte+ihan+suosiolla+pistää+nuo+tarinat+sinne+Jenkkilän+konservatiiviuskovaisten+urbaanilegenda-osastolle.+Imukaavintaa+tarvitaan+jos+kohtu+tyhjenee+epätäydellisesti.+++Lähdekriittisyyttä+hieman+hei.++Onko+sitä+edes+teoriassa+mahdollista+perätä,+jos+jo+lähtökohtaisesti+uskoo+Raamatun+olevan+Jumalan+sanaa+ja+totta?++Silloinhan+uskoo+mitä+tahansa+satuja+haluaa+ilmeisesti++muutenkin+eikä+pysty+kyseenalaistamaan+mitään,+mihin+haluaa+uskoa?++Aborteista+valtaosa++tehdään+ensimmäisellä+kolmanneksella+(lähes+90%)+ja+niistäkin+suurin+osa+alle+6+rv.++Siinä+vaiheessa+alkio+näyttää+korkeintaan+katkaravulta,++jos+sitä+sieltä+muun+materiaalin+seasta+edes+erottaa.
  5. Kiitos+kommentistasi.1.++Mulle+jäi+hämäräksi,+että+vertaatko+itseäsi+raiskaajaan+vai+raiskauksen+uhriin.+"Valitsisin+siis+aborttia+mieluummin+varmimman+raskaudenehkäisykeinon/adoption+kuin+abortin,+aivan+kuten+valitsisin+mieluummin+ahdistelun+jos+vaihtoehtona+on+raiskaus"No+oli+miten+oli,+ihan+mukavaa+kun+joku+pohtii+näitä+asioita+noin+syvällisestikin.2.++"Joten+kysyn+vielä:+Jos+raiskaajan+henk.koht.+vakaumuksen+mukaan+nainen+ei+ole+ihminen+(ainakaan+siinä+mielessä,+että+tällä+tulisi+olla+laillisia+oikeuksia),+voidaanko+se+sinusta+nähdä+raiskausta+lieventävänä+asianhaarana?+Ja+jos+ei,+niin+miksi+sama+logiikka+olisi+itsestäänselvää+sikiön+kohdalla?""Voidaanko+se+SINUSTA+nähdä..."+Minä+pidän+edelleen+tätä+analogiaa+tosi+irrationaalisena.++Rikoslaki+määrittelee+lieventävät+asianhaarat,+en+minä.+Jos+tarkoitat+jotain+moraalifilosofisia+lievennyksiä,+niin+nämä+on+tosi+subjektiivisia+käsityksiä.++Jokainen+abortin+tekijä+ja+raiskaaja+on+subjekti,+ja+ajattelee+mitä+ajattelee.++Näiden+vertaaminen+on+virheellinen+analogia+ja+näitä+yhdistää+vain+sinun+luoma+assosiaatio,+joten+vastauksena+voisi+olla+vaikka+"Kanada".++Abortti+ei+ole+rikos,+mutta+raiskaus+on.+Nämä+on+tekonakin+erilaiset,+että+voisi+verrata.++Aborttiin+menevän+ei+tarvitse+perustella+lääkäreille+tai+jollekin+tuomioistuimelle+tekoaan++kun+ei+saa+mitään+tuomiotakaan+(mihin+sitä+lievennystä+pyytää)++abortista.++Naisella+merkitsee+se,+pitääkö+hän+itse+alkiota/sikiötä+biomassana+vai+lapsena,+riippuen+raskauden+kestosta.+fi.wikipedia.org/wiki/Virheellinen_analogiaAsia+muuttuisi,+jos+abortti+olisi+laiton+ja+nainen+joutuisi+siitä+tilille.++Silloin+asioita+voitaisiin+verrata,+eikä+varmastikaan+tuomioistuin+ottaisi+huomioon+mitään+rikollisen+omia+käsityksiä+uhrin+ihmisyydestä.++Lieventäviä+asianhaaroja+laittomassa+abortissa+on+niin+että+nainen+voi+välttää+rangaistuksen+kokonaan,+kun+rangaistus+on+muutenkin+vain+parkkisakkojen+luokkaa.+Myös+raiskauksessa+näitä+voi+olla,+esim.+nämä+älylliset+suoriutumiskyvyt+jne.++Eli+minä+en+niin+kauheasti+ole+edes+kiinnostunut,+mitä+raiskaaja+ajattelee+uhristaan,+ja+tuskin+aborttia+tarvitseva+nainenkaan+pahemmin+vaikeassa+tilanteessa+ajattelee+mitään+muuta+kuin+omaa+selviytymistään.+Fokus+on+siinä+hetkessä,+ei+missään+filosofiassa,+yleisessä+aborttikeskustelussa+tai+siitä+mikä+on+jonkun+toisen+mielestä+oikeutettua+ja+mikä+ei.++Vain+arkipäivän+asiat+ja+oma+käsitys+tilanteesta+ja+resurssien+kalkukointi+merkitsee.