Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
flegu
profiilit
flegu
flegu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
4
Kommenttia
371
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olemme tehneet yhden kanttis-mustikka syöksyn. Mustikkaa oli runsaasti mutta vanhoilla kanttispaikoilla keltainen johtui etupäässä pudonneista koivunlehdistä.
Silloin kun panimme sieniin puolet petäjäistä säilöin runsaasti tatteja, mustia torvisieniä ja jonkin verran ukonhattuja kuivaamalla. Joskus löytyi todella paljon koivunkantosieniä ja silloin oli, paitsi pannuhuoneen kuivatusritilä, niin myöskin sähkösaunan lauteet täynnä niitä pieniä herkkuja.
Noiden "sieniin puolet petäjäistä" vuosien jälkeen ei toinen lapsemme ole suuhunsa sieniä laittanut. Mistähän johtuu?
Hinnat ja vaimoni kuntoilu. Tänä kesänä hänen vakituinen lenkkikaverinsa on ollut estyneenä joten olen kannustanut vaimoa harrastamaan hyötyliikuntaa. Lidleen on matkaa reilu 3km ja siellä jäävuorisalatti, tomaatit, tietyt juustot, vaimon jugurtit ja minun rahkani ovat reilusti halvempia kuin lähikaupoissa joten, kun ei kerralla anehdi paljoa, niin lenkkeilyn syy löytyy niukkuuden optimoinnista!
24.08.2015 17:37
Mielestäni kotitöiden jakautuminen on hyvin pinnallinen tasa-arvon mittari! Kuten totesit, se tekee jolla on tilaisuus, joka osaa paremmin tai inhoaa vähemmän.
Kun vaimoni oli kokoaikaisesti kotona ja minä etsin, päätyöni lisäksi, marginaalimarkkoja pitkin eteläistä Suomea niin en tehnyt kotona mitään.
Kerrostaloneliö työsuhdeasuntona ei sekään kuormittanut. Myöhemmin ok:n kanssa oli eri juttu ja silloin, tarpeen vaatiessa ja minun poissa ollessa, vaimo haki apuun naapurin tai jonkun tuttavan.
Viimeiset 14 vuotta tilanne on ollut täysin toinen. Koskaan emme ole neuvotelleet töiden jakamisesta. Työnjako on muotoutunut itsestään.
Minä harrastan sellaista josta vaimoni ei piittaa pätkääkään. Vastaavasti, hän ei laske minua sotkeentumaan rätteihin missään mielessä ja vaiheessa.
Tärkeä osa työnjakoa on halu tehdä kumppanin elämä mahdollisuuksien mukaan miellyttäväksi.
23.08.2015 13:22
Käytän itselleni ja elinkumppanilleni sopivasti.
Alkoholin käyttöön kloonasin viimeisten työvuosieni rytmin, pätkittäin ja silloin kunnolla. Vaihtelevan mittaiset välit.
Miksikö? Koska se on kivaa!
Syys- ja kevätrupeamilla menen, silkasta myötätunnosta, aamuisin satamakapakkaan mereltä palanneiden kalastajien kaveriksi ottamaan päivän ensimmäiset terävät.
Aamupäivisin, vaimon kanssa rantakuppilaan, vaimo kahville, minä luostarioluelle.
Lounaan rakentelun yhteydessä tulee maisteltua viiniä.
Iltajuomat vaihtelevat. Asunnolla usein halpaa kuohkaria sen nauttimisen luonteen vuoksi. On maisteltava, suussa kuohumisen vuoksi ei pysty lotkuttamaan.
Laadukkaita tisleitä kuluu ehkä 0,7l/ viikko tai kaksi.
Olutta ilmojen mukaan.
Lyhyemmät irtiotot tapahtuvat ilman aamupiristettä.
Miksikö? Minulla se liittyy rentoon elämäntapaan. Kotona kuntoillaan raittiina.
Hillitsevänä tekijänä on alkon vaikutus erään elintoiminnon aktiivisuuteen.
23.08.2015 11:07
Minulla ei ole tilastollisesti edustavaa otantaa, vain muutamien tuttavien käytäntö.
On minun tiliä ja sinun tiliä. On yhteistä tiliä ja on matkustustiliä. On jakoa kumpi maksaa mitäkin ja on toistuvia riitoja rajojen tulkinnasta.
Omalla sepustuksellani halusin sanoa miten helppoa elämä on ilman mitään rajoja ja laskentaa mikä kuuluu kellekin.
Elämäntilanteet määrittivät meidän käytäntömme.
Esimerkiski ennen nettiaikaa, vaimoni ollessa kotona, oli luonnollista, että hän hoiti kaiken maksuliikenteen.
Kaikein karmein ja nöyryyttävin tilanne oli äidilläni kun isäni antoi hänelle talousrahaa jonka suuruus riippui isäni mielentilasta ja sen hetken tuloista.
Poikkeamat aiheuttivat joskus katkeriakin riitoja.
Kotiäidillä ja myös vähemmän ansaitsevalla puolisolla tulee mielestäni olla täysin vapaa harkinta perheen kaikkien tulojen käytön suhteen.
Olemme eläneet tällä poeriaatteella pian 46-vuotta, riidoitta.
23.08.2015 09:32
Naisen euro? Vuosikaudet vaimoni euro oli yli 80% perheemme euroista. Minulle jäi tuo vajaa 20%. = vaimoni hallinnoi likimain kaikkea rahaliikennettämme, tuloja lukuun ottamatta.
Koskaan hän ei ole valittanut liian pienestä eurostaan. Oli vuosia jolloin hän vain totesi kokonaisuudessaan niiden vähyyden.
Nykyään vaimoni hallinnoi 28%:n osuudella 50%:a taloudestamme. Käytännössä rajaa ei ole.
22.08.2015 17:25
Olet tasan tarkkaan oikeassa. Tuottavuus ja kannattavuus ovat käsitteinä kateissa.
Samoin Häkämiehen 5%:n "loikka" joka ei lopultakaan ole ratkaisu ongelmiimme.
Elinkeinoelämämme johto on kykenemätön kehittämään toimintoja kilpailijoidemme tasolle eikä se siitä muutu.
Ennen EMUa tuo kykenemättömyys korjattiin toistuvilla devalvatioilla jotka olivat oikeudenmukaisia seurausten kohdistuessa kaikkiin.
Puhuttakoon asioista niiden oikeilla nimillä.
Mutta nuo peruskäsitteet, tuottavuus ja kannattavuus! Ottakaa selvää ja pysykää asiassa!
22.08.2015 15:22
Kreikan "demokratiaa" alettiin hehkuttaa ja romantisoida 1800 alkupuolen Kreikan itsenäisyystaistelun aikaan etupäässä muutaman englantilaisen toimesta.
"Demokratia" oli orjayhteiskunnan vapaiden miesten "joko / tahi" päätöksiä joita usein ohjailivat demagogit.
Tuolta ajalta on myös peräisin itsekkyys, kavaluus ja moraaliton kotiin veto kaikessa rajoittuen omaan perheeseen, sukuun ja välittömiin intressiryhmiin. Tuossa järjestyksessä. Valtio on vieläkin käsitteenä hämärä eikä velvoita mihinkään.
Esimerkiksi suomalainen kyläyhteisö oli demokraattinen. Ukot istuivat käräjäkivillä valmistellen asioita ja tehden päätöksiä.
Naiset olivat täysivaltaisia talouspiirinsä itsenäisiä valtiaita ukkojen ollessa pitkin metsiä metsällä, vesillä kalassa tai tappelemassa naapuriheimojen kanssa.
Tutustuminen kreikkalaisiin meille molemmille vieraassa ympäristössä oli opettava kokemus.
22.08.2015 15:15
Toivoisin näkeväni päivän jolloin vataväestö saavuttaisi tasa-arvon suhteessa etnisiin ja varsinkin uskonnollisiin vähemmistöryhmiin.
Toivomus tasa-arvosta johtaa syytteisiin rasismista.
Pelkään, ettei ikäni riitä siihen, että nykyiset eliittivähemmistöt hyväksyisivät suomalaiset tavikset vertaisikseen ja että tavisten viralliset edustajat hyväksyisivät sen!
Mitä tulee sukupuolten väliseen tasa-arvoon niin mielestäni siinä suhteessa on jo ylitetty luonnon asettamat rajat.
Parisuhteessa tasa-arvo toteutuu parhaiten siten, että hyväksytään kummankin osapuolen vahvuudet ja valtuudet kyseenalaistamatta niitä sukupuolen perusteella.
Ps. Tasa-arvoinen vaimoni on täsmälleen samaa mieltä kanssani!
22.08.2015 09:49
Huomisesta alkaen rytmittävät kisalähetykset elämäämmem mm. viriiliyteen liittyvää.
Niin pahasti on vaimoni mömmähtänyt, ettei seuraa öisiä lähetyksiä vaan tyytyy aamupäivien uusintojen yhteenvetoihin.
Iltapäivät on ohjelmoitu kisojen loppuun saakka.
Punttitouhut hoidan tavanomaisen aikataulun mukaan, lauantai lepopäivä, mutta viime viikolla mavessa revähtänyt kylki aiheuttaa muutoksia sisältöön.
Kahdesta en luovu ja toinen niistä on punttitreenit.
21.08.2015 20:29
Elämäni johtotähti on jo vuosia ollut vaimoni pitäminen tyytyväisenä. Kaikesta päätellen olen onnistunut kohtalaisen hyvin.
20.08.2015 17:49
70-luvun alkupuolen itsetutkiskelun jälkeen omaksuin asenteen jonka mukaisesti elän edelleenkin.
Kun olen tehnyt parhaani ja jos se ei toimeksiantajan mielestä riitä enkä ole ollut ehdotuksineni riittävän uskottava niin minä olen väärä henkilö tehtävään.
Vastuu on aina toimeksiantajalla.
Ehdotukset ovat saattaneet sisältää lisää resursseja, menetelmiä, tekniikkaa, koulutusta tms. Useimmiten on onnistunut mutta pettymysten kohdalla menetys on vain teettäjän.
20.08.2015 14:59
19 / 19