Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14592

1. Kopioi+se+avauksesta.+Näkyy+jääneen+joku+merkki+pois.
  2. Mitä+hän+sitten+sanoi?
  3. Oletko+siivooja,+vai?
  4. On+erittäin+vaikeaa+todellisuudessa+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+kristillisiä+ja+mitkä+eivät.+Totuus+lienee+nimittäin+kuitenkin+se,+että+varsin+moni+nykypäivän+ilmiöistä+EI+ole+kotoisin+kristinuskosta,+vaan+on+pikemminkin+yleistynyt+vasta+maallistumisen+myötä.Jos+tutkiskelemme+menneisyyttä+-+mikä+aina+onkin+yhtä+antoisaa+ja+opettavaista+-+havaitsemme+kyllä+hyvin+nopeasti+sen,+että+menneinä+aikoina+tulkinnat+Raamatusta+ja+kristinuskostakin+olivat+paljon+nykyistä+ankarammat.+Täytyy+olla+sokea,+jos+tätä+ei+huomaa.+Käytännössä+monikin+asia+on+muuttunut+myönteisempään+suuntaan+vasta+maallistumisen+myötä+-+olipa+kyseessä+sitten+demokratia+tai+vaikkapa+sukupuolten+tasa-arvo.+Kristinusko+ei+ole+ainoa,+jonka+nimissä+on+surutta+valtaa+käytetty+niin+perheen+sisällä+kuin+valtakuntien+tasollakin.+On+kuitenkin+hieman+koomista+lukea+niitä+mielipiteitä,+joissa+tuomitaan+islaminuskoisten+taipumus+yhdistää+politiikka+ja+uskonto,+mutta+seuraavassa+lauseessa+sitten+jo+ylistetäänkin+vaikkapa+Patmoksen+muutamien+johtohahmojen+avointa+politikointia.+Kun+olen+aiheesta+koettanut+kysyä,+olen+aina+jäänyt+ilman+vastausta.+Totuus+uskonnoista+on+se,+että+ainakin+Lähi.idän+"tuotokset"+eli+juutalaisuus,+kristinusko+ja+Islam+ovat+lähtökohdiltaan+suvaitsemattomia:+oletus+siitä,+että+se+oma+usko+on+ainoa+oikea,+on+varsin+selkeä.+Tästä+onkin+seurannut+historian+valossa+tarkasteltuna+konflikteja+valtava+määrä+ja+eipä+niille+vieläkään+loppua+näy.+Niin,+"seroius",+on+oikeastaan+mahdotonta+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+hyviä+ja+mitkä+eivät.+Itse+puhuisin+mieluummin+ihanteista.+Niitäkään+vain+eivät+tosiasiassa+kaikki+kristityt+kuitenkaan+allekirjoita+-+varsinkaan,+jos+ne+jotenkin+loukkaavat+heidän+fundamentalistisempia+uskomuksiaan.+Minun+nähdäkseni+uskonto+on+lopulta+aina+jonkinasteista+vallankäyttöä,+kuorrutettiinpa+se+miten+sievästi+tahansa.+Ihan+aina+joku+lopulta+amäärittelee+ihmisen+valintoja+ja+räikeimmillään+jopa+hyvinkin+merkittävissä+asioissa.+Se+on+se+syy,+minkä+vuoksi+kriittisesti+uskontoihin+suhtaudun.+Toki+toinen+sy+on+uskovaisten+haluttomuus+myöntää+tiukan+paikan+tullen+sitä,+että+uskominen+itsessään+on+lopulta+irrationaalista+ja+perustuu+usein+toiveille+ja+oletuksille.+Minua+ärsyttää+myöskin+se,+että+ihmisen+psyyken+vaikutus+eri+ilmiöiden+taustalla+halutaan+tyystin+kieltää.
  5. On+erittäin+vaikeaa+todellisuudessa+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+kristillisiä+ja+mitkä+eivät.+Totuus+lienee+nimittäin+kuitenkin+se,+että+varsin+moni+nykypäivän+ilmiöistä+EI+ole+kotoisin+kristinuskosta,+vaan+on+pikemminkin+yleistynyt+vasta+maallistumisen+myötä.Jos+tutkiskelemme+menneisyyttä+-+mikä+aina+onkin+yhtä+antoisaa+ja+opettavaista+-+havaitsemme+kyllä+hyvin+nopeasti+sen,+että+menneinä+aikoina+tulkinnat+Raamatusta+ja+kristinuskostakin+olivat+paljon+nykyistä+ankarammat.+Täytyy+olla+sokea,+jos+tätä+ei+huomaa.+Käytännössä+monikin+asia+on+muuttunut+myönteisempään+suuntaan+vasta+maallistumisen+myötä+-+olipa+kyseessä+sitten+demokratia+tai+vaikkapa+sukupuolten+tasa-arvo.+Kristinusko+ei+ole+ainoa,+jonka+nimissä+on+surutta+valtaa+käytetty+niin+perheen+sisällä+kuin+valtakuntien+tasollakin.+On+kuitenkin+hieman+koomista+lukea+niitä+mielipiteitä,+joissa+tuomitaan+islaminuskoisten+taipumus+yhdistää+politiikka+ja+uskonto,+mutta+seuraavassa+lauseessa+sitten+jo+ylistetäänkin+vaikkapa+Patmoksen+muutamien+johtohahmojen+avointa+politikointia.+Kun+olen+aiheesta+koettanut+kysyä,+olen+aina+jäänyt+ilman+vastausta.+Totuus+uskonnoista+on+se,+että+ainakin+Lähi.idän+"tuotokset"+eli+juutalaisuus,+kristinusko+ja+Islam+ovat+lähtökohdiltaan+suvaitsemattomia:+oletus+siitä,+että+se+oma+usko+on+ainoa+oikea,+on+varsin+selkeä.+Tästä+onkin+seurannut+historian+valossa+tarkasteltuna+konflikteja+valtava+määrä+ja+eipä+niille+vieläkään+loppua+näy.+Niin,+"seroius",+on+oikeastaan+mahdotonta+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+hyviä+ja+mitkä+eivät.+Itse+puhuisin+mieluummin+ihanteista.+Niitäkään+vain+eivät+tosiasiassa+kaikki+kristityt+kuitenkaan+allekirjoita+-+varsinkaan,+jos+ne+jotenkin+loukkaavat+heidän+fundamentalistisempia+uskomuksiaan.+Minun+nähdäkseni+uskonto+on+lopulta+aina+jonkinasteista+vallankäyttöä,+kuorrutettiinpa+se+miten+sievästi+tahansa.+Ihan+aina+joku+lopulta+amäärittelee+ihmisen+valintoja+ja+räikeimmillään+jopa+hyvinkin+merkittävissä+asioissa.+Se+on+se+syy,+minkä+vuoksi+kriittisesti+uskontoihin+suhtaudun.+Toki+toinen+sy+on+uskovaisten+haluttomuus+myöntää+tiukan+paikan+tullen+sitä,+että+uskominen+itsessään+on+lopulta+irrationaalista+ja+perustuu+usein+toiveille+ja+oletuksille.+Minua+ärsyttää+myöskin+se,+että+ihmisen+psyyken+vaikutus+eri+ilmiöiden+taustalla+halutaan+tyystin+kieltää.
  6. Asioita+täyty+suhteuttaa.+Jos+eläisimme+keskiaikaa,+joka+paikka+olisi+täynnä+kuolleita+ja+kuolevia.+Toisin+ovat+asiat+nyt.