Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
InhottavaRealisti
profiilit
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
Vapaa kuvaus
Aloituksia
323
Kommenttia
14592
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kopioi+se+avauksesta.+Näkyy+jääneen+joku+merkki+pois.
27.04.2020 17:29
Eikö+ihmisen+tule+iloita+pienistäkin+asioista?
27.04.2020 17:25
Kuulostaa+kovasti+ääriuskovaisen+kommentilta+ja+tyypilliseltä+fundamentalistin+puheelta:+juuri+tuollaista+ahdasmielistä+uskonnollisuutta+ja+viktoriaanista+ajattelua+Lähi-itä+on+iloksemme+tuottanut.+Siinä+irvokkaassa+maailmassa+väitetään,+että+seksaalisuus+on+yksi+niistä+pääasioista,+joita+Jumala+ihmisenelämässä+vahtii.+Nainen+pelkistetään+siinä+todellisuudessa+pelkäksi+objektiksi,+joka+"kiihottaa"+kauheasti+miestä+jo+silloin,+jos+vähän+paljasta+ihoa+jostakin+vilahtaa.+Mies+puolestaan+typistetään+aivottomaksi+idiootiksi,+joka+ei+tietenkään+pysty+kontrolloimaan+seksuaalisuuttaan+oikein+missään+olosuhteissa.
Mitä+sitten+lääkkeeksi?+No,+TIETENKIN+Oikeaa+Uskoa+edustavat+papit+ja+käytännössä+lähinnä+fundamentalistit,+jotka+sitten+kertovat+meille+muille,+mitä+me+SAAMME+tuntea+ja+miten+me+SAAMME+mistäkin+asioista+ajatella!+Nuo+oikeamielisyyden+perikuvat+sitten+ohjaavat+meitä,+jotta+vain+emme+vahingossa+ajattele+liikaa+omilla+aivoillamme.+
NIINKÖ,+oi+bismillah???
27.04.2020 17:20
Onko+se+usko+sitten+se+OIKEA?+Onko+hän+esim.+kreationisti+ja+julistaako+hän+Jumalan+rankaisevan+seksuaalisia+vähemmistöjä?
27.04.2020 16:47
Mitä+hän+sitten+sanoi?
27.04.2020 16:42
Sama+trendi+on+ollut+nähtävissä+jo+jonkin+aikaa.+Ahvion+puuhiin+on+kyllästynyt+moni+uskova+ihminenkin.
27.04.2020 16:40
Enpä+ole+oikeastaan+ikinä+tainnut+törmätä+Puolimatkan+ajatuksiin,+joista+olisin+suoran+heti+samaa+mieltä.+Siksi+ainakaan+minä+en+ole+kiinnostunut+lukemaan+häneltä+kokonaista+kirjaakaan.
27.04.2020 16:38
Näyttääkö+Sinusta+siltä,+että+täällä+kirjoittelevat+uskovat+ovat+yleisesti+ottaen+hyvinkin+korkealla+tasolla+keskustelijoina?
27.04.2020 16:36
Kiitos!+Aina+tarpeen,+vaikka+viestisi+idea+toki+ei+epäselväksi+jääkään.
27.04.2020 16:33
Avvauksessani+on+kyse+siitä+samasta+asiasta,+jonka+olen+täällä+jo+useampia+kertoja+esiin+tuonut:+Juha+Ahvio+on+siirtynyt+jutuissaan+niin+äärilaitaan,+että+jo+Patmoksen+väen+keskuudessakin+alkaa+esiintyä+kritiikkiä+tuota+valintaa+kohtaan.+
Kun+Ahvion+blogeka+lukaise,+huomaa+nopeasti+uskonnollisuuden+siirtyneen+hänen+jutuissaan+lähinnä+sivurooliin.+Politiikka+ja+nyttemmin+myös+salaliittoteorian+ilmeisesti+kiinnostavat+häntä+enemmän.
27.04.2020 16:27
Eli+olet+pystynyt+sulkemaan+TÄYSIN,+TOTAALISESTI+ja+ILMAN+EPÄILYSTÄ+pois+sen+vaihtoehdon,+että+oma+psyykesi+jotenkin+tuohon+kokemukseesi+olisi+vaikuttanut?
27.04.2020 16:01
Oikein+hyvä.+Olemme+samoilla+linjoilla.+Tämä+on+ilon+päivä.
27.04.2020 15:58
Kuulostaa+kovasti+islamilaiselta.+Valitan,+ei+kuulu+Suomeen.
27.04.2020 15:58
Oletko+siivooja,+vai?
27.04.2020 15:57
Jos+OIKEIN+tarkasti+luet,+Rakas+Ystäväni,+huomaat+kritiikin+kohdistuvan+jo+koko+patmokseenkin+eikä+vain+Ahvioon.+
Minä+en+kuitenkaan+viitsi+enää+alentua+jankuttamaan+kanssasi,+kuten+lupasin.+Jos+Sinulla+on+todellista+keskusteltavaa+aiheen+tiimoilta,+olen+valmis.+Noihin+jankutuksiisi+en+viitsi+alentua.
27.04.2020 15:55
Sinäkö+lähdet+siitä,+että+on+kyse+hyvästä+itsetunnosta,+jos+pitää+omaa+toimintaansa+virheettömänä+joka+tilanteessa+ja+syyttää+aina+muita?
Oletko+kuullut,+että+noin+ajatteleminen+EI+ehkä+ole+oikeasti+pelkkä+hyve?
27.04.2020 15:46
On+erittäin+vaikeaa+todellisuudessa+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+kristillisiä+ja+mitkä+eivät.+Totuus+lienee+nimittäin+kuitenkin+se,+että+varsin+moni+nykypäivän+ilmiöistä+EI+ole+kotoisin+kristinuskosta,+vaan+on+pikemminkin+yleistynyt+vasta+maallistumisen+myötä.
Jos+tutkiskelemme+menneisyyttä+-+mikä+aina+onkin+yhtä+antoisaa+ja+opettavaista+-+havaitsemme+kyllä+hyvin+nopeasti+sen,+että+menneinä+aikoina+tulkinnat+Raamatusta+ja+kristinuskostakin+olivat+paljon+nykyistä+ankarammat.+Täytyy+olla+sokea,+jos+tätä+ei+huomaa.+Käytännössä+monikin+asia+on+muuttunut+myönteisempään+suuntaan+vasta+maallistumisen+myötä+-+olipa+kyseessä+sitten+demokratia+tai+vaikkapa+sukupuolten+tasa-arvo.+
Kristinusko+ei+ole+ainoa,+jonka+nimissä+on+surutta+valtaa+käytetty+niin+perheen+sisällä+kuin+valtakuntien+tasollakin.+On+kuitenkin+hieman+koomista+lukea+niitä+mielipiteitä,+joissa+tuomitaan+islaminuskoisten+taipumus+yhdistää+politiikka+ja+uskonto,+mutta+seuraavassa+lauseessa+sitten+jo+ylistetäänkin+vaikkapa+Patmoksen+muutamien+johtohahmojen+avointa+politikointia.+Kun+olen+aiheesta+koettanut+kysyä,+olen+aina+jäänyt+ilman+vastausta.+
Totuus+uskonnoista+on+se,+että+ainakin+Lähi.idän+"tuotokset"+eli+juutalaisuus,+kristinusko+ja+Islam+ovat+lähtökohdiltaan+suvaitsemattomia:+oletus+siitä,+että+se+oma+usko+on+ainoa+oikea,+on+varsin+selkeä.+Tästä+onkin+seurannut+historian+valossa+tarkasteltuna+konflikteja+valtava+määrä+ja+eipä+niille+vieläkään+loppua+näy.+
Niin,+"seroius",+on+oikeastaan+mahdotonta+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+hyviä+ja+mitkä+eivät.+Itse+puhuisin+mieluummin+ihanteista.+Niitäkään+vain+eivät+tosiasiassa+kaikki+kristityt+kuitenkaan+allekirjoita+-+varsinkaan,+jos+ne+jotenkin+loukkaavat+heidän+fundamentalistisempia+uskomuksiaan.+Minun+nähdäkseni+uskonto+on+lopulta+aina+jonkinasteista+vallankäyttöä,+kuorrutettiinpa+se+miten+sievästi+tahansa.+
Ihan+aina+joku+lopulta+amäärittelee+ihmisen+valintoja+ja+räikeimmillään+jopa+hyvinkin+merkittävissä+asioissa.+Se+on+se+syy,+minkä+vuoksi+kriittisesti+uskontoihin+suhtaudun.+Toki+toinen+sy+on+uskovaisten+haluttomuus+myöntää+tiukan+paikan+tullen+sitä,+että+uskominen+itsessään+on+lopulta+irrationaalista+ja+perustuu+usein+toiveille+ja+oletuksille.+Minua+ärsyttää+myöskin+se,+että+ihmisen+psyyken+vaikutus+eri+ilmiöiden+taustalla+halutaan+tyystin+kieltää.
27.04.2020 14:27
On+erittäin+vaikeaa+todellisuudessa+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+kristillisiä+ja+mitkä+eivät.+Totuus+lienee+nimittäin+kuitenkin+se,+että+varsin+moni+nykypäivän+ilmiöistä+EI+ole+kotoisin+kristinuskosta,+vaan+on+pikemminkin+yleistynyt+vasta+maallistumisen+myötä.
Jos+tutkiskelemme+menneisyyttä+-+mikä+aina+onkin+yhtä+antoisaa+ja+opettavaista+-+havaitsemme+kyllä+hyvin+nopeasti+sen,+että+menneinä+aikoina+tulkinnat+Raamatusta+ja+kristinuskostakin+olivat+paljon+nykyistä+ankarammat.+Täytyy+olla+sokea,+jos+tätä+ei+huomaa.+Käytännössä+monikin+asia+on+muuttunut+myönteisempään+suuntaan+vasta+maallistumisen+myötä+-+olipa+kyseessä+sitten+demokratia+tai+vaikkapa+sukupuolten+tasa-arvo.+
Kristinusko+ei+ole+ainoa,+jonka+nimissä+on+surutta+valtaa+käytetty+niin+perheen+sisällä+kuin+valtakuntien+tasollakin.+On+kuitenkin+hieman+koomista+lukea+niitä+mielipiteitä,+joissa+tuomitaan+islaminuskoisten+taipumus+yhdistää+politiikka+ja+uskonto,+mutta+seuraavassa+lauseessa+sitten+jo+ylistetäänkin+vaikkapa+Patmoksen+muutamien+johtohahmojen+avointa+politikointia.+Kun+olen+aiheesta+koettanut+kysyä,+olen+aina+jäänyt+ilman+vastausta.+
Totuus+uskonnoista+on+se,+että+ainakin+Lähi.idän+"tuotokset"+eli+juutalaisuus,+kristinusko+ja+Islam+ovat+lähtökohdiltaan+suvaitsemattomia:+oletus+siitä,+että+se+oma+usko+on+ainoa+oikea,+on+varsin+selkeä.+Tästä+onkin+seurannut+historian+valossa+tarkasteltuna+konflikteja+valtava+määrä+ja+eipä+niille+vieläkään+loppua+näy.+
Niin,+"seroius",+on+oikeastaan+mahdotonta+määritellä,+mitkä+arvot+lopulta+ovat+hyviä+ja+mitkä+eivät.+Itse+puhuisin+mieluummin+ihanteista.+Niitäkään+vain+eivät+tosiasiassa+kaikki+kristityt+kuitenkaan+allekirjoita+-+varsinkaan,+jos+ne+jotenkin+loukkaavat+heidän+fundamentalistisempia+uskomuksiaan.+Minun+nähdäkseni+uskonto+on+lopulta+aina+jonkinasteista+vallankäyttöä,+kuorrutettiinpa+se+miten+sievästi+tahansa.+
Ihan+aina+joku+lopulta+amäärittelee+ihmisen+valintoja+ja+räikeimmillään+jopa+hyvinkin+merkittävissä+asioissa.+Se+on+se+syy,+minkä+vuoksi+kriittisesti+uskontoihin+suhtaudun.+Toki+toinen+sy+on+uskovaisten+haluttomuus+myöntää+tiukan+paikan+tullen+sitä,+että+uskominen+itsessään+on+lopulta+irrationaalista+ja+perustuu+usein+toiveille+ja+oletuksille.+Minua+ärsyttää+myöskin+se,+että+ihmisen+psyyken+vaikutus+eri+ilmiöiden+taustalla+halutaan+tyystin+kieltää.
27.04.2020 14:27
Asioita+täyty+suhteuttaa.+Jos+eläisimme+keskiaikaa,+joka+paikka+olisi+täynnä+kuolleita+ja+kuolevia.+Toisin+ovat+asiat+nyt.
26.04.2020 17:11
Selvä.+Niinpä+voin.
Luepa+nyt+taas+siis+oikein+tarkasti:+palaan+kanssasi+siihen+vanhaan+käytäntöön,+eli+en+enää+mitenkään+kommentoi+tekstejäsi,+jos+tunnistan+ne+Sinun+tekemiksesi.+
Erityisesti+totean+seuraavaa:+EN+enää+mitenkään+kommentoi+jankutuksiasi,+varsinkin,+jos+ne+koskevat+mahdollisia+tekemiäni+avauksia.+Jos+kirjoitat+asiallisesti,+voin+toki+erehtyä+Sinulle+vastaamaan,+mutta+siinä+vaiheessa,+kun+taas+tuolle+jankkaavalle+linjalle+siirryt,+lopetan+kaiken+keskustelun.+Enimmäksen+yritän+pysyä+irti+tuotoksistasi.+
Moi+moi!
26.04.2020 17:06
14 / 730