Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
Liittynyt 9v sitten
323
aloitusta ·
14591
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
70-luvulla+ihmisistä+varsinkin+miehet+kuolivat+sydän-+ja+verisuonisairauksiin+tämän+päivän+mittapuulla+nuorina.+Tämän+huomaa+esim.+silloin,+kun+käyn+ukkini+haudalla.+70-luvulla+kuoli+sodat+käyneitä+miehiä+liukuhihnalta.+Ei+siinä+ehditty+syöpään+sairastua.+Kuvitteletko+oikeasti,+että+kun+esim.+tupakointi+oli+hyvin+yleistä+tuolloin,+siitä+ei+mitään+seurannut?+Et+ole+tullut+ajatelleeksi,+että+epäterveelliset+elämäntavat+tekivät+ihmisistä+selvää+jo+ennen+syöpää?
Sinun+luulisi+"maasweudulla+eläneenä"+käsittävän+senkin,+että+monet+asiat+ovat+maanviljelyssä+muuttunet+sitten+aikojen+vaikkapa+80-luvulla+saati+aikaisemmin.+Tunnen+suurta+sympatiaa+maanviljelijöitä+kohtaan,+mutta+aika+vain+on+toinen.+Ei+pienviljelijän+elämä+ole+ollut+herkkua+ikinä.+Jos+olet+kovinkin+romanttisia+ja+leppoisia+aikoja+kokenut,+kyseessä+on+ollut+suuri+ja+vauras+tila.+Kyllä+minäkin+olen+nähnyt,+mitä+vuosikymmenten+kova+työ+pientilalla+on+tehnyt+ihmisten+kehoille.+Älä+siis+viitsi+haihatella+täyttä+roskaa.+Aika+tuppaa+kultaamaan+muistot+itse+kullakin.+
Loppuosa+tekstistäsi+meneekin+sitten+valitettavasti+höpötyksen+puolelle.
10.08.2019 12:55
Ja+LÄHDE+tälle?
10.08.2019 12:41
Noudatatko?+Minä+epäilen,+että+et+ole+naimisissa.+Toisaalta,+tuossa+tilanteessa+on+varmasti+helppoa+noudattaakin+tuota+"ohjetta",+vai+mitä?
Raamattu+ei,+kuten+olemme+todenneet,+puhu+oikeastaan+kenenkään+avioliitoista.+Se+puhuu+vain+liitosta+ihmisten+välillä.+Kyseessä+on+tällöin+lähinnä+se+vanha+juutalaisten+perheiden+välinen+liitto.+Siihenkö+haluat+palata?
10.08.2019 12:39
Niin?
Eli+esim.+Amerikka+ja+Australiako+ovat+vastoin+Jumalan+tahtoa+eurooppalaisten+asuttamia?
10.08.2019 12:36
OVATKO+luterilaiset+Suomessa+Sinusta+hyvinkin+turvattomassa+tilanteessa+vai+eivät?
10.08.2019 12:36
Sinäkö+koet+turvattomuutta?+No+NYT+ymmärrän!
10.08.2019 12:35
Miksi+uskovat+sitten+eivät+noudata+tuota+selkeää+ohjetta+avionrikkomisesta?
Missä+kohtaa+määritellään+muuten,+mitä+se+"haureus"+tarkoittaa?
Etkö+muuten+käsittänyt/suostunut+ymmärtämään+edellä+olevaa+toteamustani+siitä,+että+Raamatun+sanomisilla+ei+hirveästi+merkitystä+ole?
10.08.2019 12:33
Raamattu+ei+puhu+avioliitosta+mitään.+Se+ei+sano,+etä+avioliitto+olisi+tietyin+menoin+solmittava.+Raamatun+kirjoittajat+elivät+maailmassa,+joka+oli+toisenlainen+kuin+tämä.+Naisen+arvo+oli+käytännössä+nolla.+Naisen+"kunnia"+korvattiin+rahalla+tai+avioitumalla+esim.+raiskaustilanteessa.+On+siis+omituista,+että+takerrut+tiettyihin+lauseisiin,+etkä+kaikkiin.+Miksi+et?
Ihmisiä+syntyi+noina+aikoina+vain+heteroseksin+seurauksena.+Noihin+aikoihin+ei+ollut+olemassa+esim.+koeputkihedelmöitystä.+Lähi-idän+uskonnoissa+homoseksuaalisuuteen+suhtauduttiin+kielteisesti.+Ihmiset+Raamatun+normiston+kuitenkin+loivat.+Raamattu+on+kulttuuri-+ja+aikakausisidonnainen.+Nykypäivän+näkökulmasta+katsottuna+on+oikeastaan+merkityksetöntä,+mitä+Raamattu+aiheesta+sanoo.+Kansa+elää+kuitenkin+tavallaan.+Raamatun+kaikkia+muitakaan+ohjeita+eivät+edes+uskovaiset+noudata.
10.08.2019 12:21
Siirät+taaskin+sitä+maalia.+Ymmärrän+kylklä+syyn:+Raamattu+ei+esimerkiksi+määrittele+missään,+että+avioliitto+tulisi+solmia+tietyin+menoin.+Koetas+kuitenkin+muistaa,+että+avioliitto+on+alunperin+ollut+täysin+maallinen,+lähinnä+sukujen+välinen+sopimus.+Siihen+ovat+sitten+uskonnot+ängenneet+vain+mukaan.
10.08.2019 12:04
Niinkö?+Sinähän+hupaisaksi+heittäydyt.+Toisaalta,+jos+noin+olisi,+Sinullahan+olisi+työttömänä+asiat+hyvin?
10.08.2019 12:02
Ilmeisesti+avaaja+kuitenkin+olettaa+kuuluvansa+oikein+uskvien+jaloon+joukkoon?
Puhut+tuossa+siitä,+mitä+ateistit+tekevät+raamatulle.+Ilmeisesti+uskovaiset+EIVÄT+noin+tee?
10.08.2019 11:35
Miten+IHMEESSÄ+Raamatun+aikoina+olisi+noilla+alueilla+voitu+toisin+ajatella?+Minua+kinnostaa+kuitenkin+nyt+se,+missä+kohtaa+Raamattua+määritellään,+miten+ja+missä+avioliitto+on+solmittava.+Kertoisitko?
10.08.2019 11:34
Missä+kohtaa+Raamattua+avioliitto+siis+määritellään+TARKASTI+juuri+tietynlaiseksi?
10.08.2019 10:40
"Todellisuutta"+ei+ole+se,+että+väitetään+anonyymeinä+asioita.+Jos+jotakin+suurta+törkeyttä+on+tapahtunut,+se+on+tullut+julkisuuteen.+Asioista+voi+kertoa+myös+yleisemmällä+tasolla.+Yksityiskohtia+ei+ole+pakko+kertoa.+Jossakin+Sinäkin+sitä+paitsi+olet+tuosta+tahtumasta+kuullut.+Ilmeisesti+uskovat+kertovat+siis+räikeistäkin+ongelmista+vain+muille+uskoville?+Erikonen+juttu+sikäli,+että+minä+ammatissani+olen+törmännyt+vain+vanhempiin,+jotka+nopeasti+nostavat+esille+tapahtuneita+-+jopa+silloinkin,+kun+eivät+ole+itse+täysin+tapahtuneista+perillä.
10.08.2019 10:33
Kiemurtelua,+kuten+aina.+
"Kristinuskossa+hyvin+riittää+kun+kertoo+uskosta,+uskoontulosta+Jeesukseen+ja+kertoo+ja+todistaa+mitä+tekoja+Herramme+on+tehnyt+elämässämme+ja+muuallakin.+Myös+aito+lähetystyö+kehottamalla+vastaanottamaan+usko+Jeesukseen+olisi+paikallaan."
Ikinä+tuo+ei+ole+"riittänyt".+Uskontoihin+on+aina+liittynyt+myös+vallankäyttö+ja+kyllä+kirkko+on+Suomessa+ollut+myös+osa+vallankäyttökoneistoa.+Pohdi+tarkemmin,+niin+huomaat+sen+vielä+nykypäivänäkin.+Kun+taas+menet+kauemmaksi+menneisyyteen,+huomaat+kyllä+uskonnon+vaikuttaneen+rajusti+vaikkapa+käsityksiin+perheistä,+naisen+asemasta+ja+vaikkapa+kasvatuksesta.+Oletko+eri+mieltä?
Kun+luettelet+noita+alueita,+puhut+sekä+täysin+erilaisista+toimintaympäristöistä+että+myös+muusta+kuin+luterilaisista.
10.08.2019 10:29
On+täysin+mahdotonta+sanoa,+mitkä+tarinat+täällä+ovat+totta+ja+mitkä+eivät.+En+hetkeäkään+usko,+että+kaikki+jutut+täällä+olisivat+totta.+Minä+en+kiistä+sitä,+että+joku+ei+aborttiaan+katuisi,+mutta+kyllä+terve+ihminen+taas+sitten+ongelmista+ja+murheista+ylikin+pääsee.+Sekin+on+vain+inhimillistä,+että+ratkaisujaan+saattaa+kriittisesti+myöhemmin+pohtia.+Sellaista+elämä+on.+
Sinä+kuitenkin+yrität+siirtää+maalia.
10.08.2019 10:26
Sinä+puhut+jostakin+idyllisestä+50-luvun+illuusiosta+ja+sadusta,+joka+ei+ollut+edes+silloinkaan+totta.+Maatalon+työ+oli+silloinkin+jo+äärimmäisen+kovaa+ja+romantiikka+kukoisti+vainelokuvissa.+Minä+taas+puhun+laajemminkin+menneisyydestä.+Se+tuntuu+olevan+asia,+johon+te+uskovaiset+ette+joko+halua+tutustua+perinpohjaisesti+tai+sitten+ette+siihen+kykene.+Tutustu+vaikkapa+elämään+keskiajalla+tai+1800-luvulla+ja+teekin+se+tutustuminen+oikein+kunnolla.+
Syöpiä+on+enemmän+kuin+mitä+oli+aikaisemmin+siksi,+että+ihmiset+elävät+vanhemmiksi.+En+minä+väitä,+että+ympäristömme+ei+saattaisi+jotenkin+vaikuttaakin,+mutta+ihmisten+elinaikaodote+on+noussut+Suomessakin+rajusti+sitten+1900-luvun.+
Stressi+on+suhteellista.+Minun+nähdäkseni+stressiä'+myös+jonkin+verran+liioitellaan.+Jos+meidät+laitettaisiin+elämään+vaikkapa+1800-luvun+olosuhteissa,+kuolisimme+nopeasti.+Silloin+energia+meni+varsinkin+pienituloisimmalla+kansanosalla+hengissäpysymiseen.+Siinä+ei+ehditty+stressata.+Lapsikuolleisuus+oli+rajua+kulkutaudeista+puhumattakaan.+Maailma+oli+ihan+toinen.+
Stressi+ei+ole+minullekaan+vieras,+mutta+se+ei+saisi+estää+objektiivista+ajattelua.+Me+elämme+maailmassa,+jossa+asiat+ovat+aivan+toisin+kuin+vaikkapa+vielä+30+vuottakin+sitten.
10.08.2019 10:23
Jos+oikein+kovasti+pinnistelet,+huomaat+minun+kysyneen+jotakin+muuta.
10.08.2019 09:49
Olisiko+kirkko+sitten+nykyistä+suositumpi,+jos+se+olisi+takertunut+tiukan+fundamentalistisiin+Raamatun+tulkintoihin?
10.08.2019 09:44
Jälleen+kerran+lähdet+pokkana+luennoimaan+aiheesta,+josta+et+tiedä+mitään.+Otat+tuosta+oppaasta+tuttuun+tapaan+muutaman+irrallisen+kohdan+piittaamatta+todellisuudesta.+Ikävä+kyllä,+juuri+tuollaista+toimintaa+te+uskovaiset+Persujen+fanit+harrastatte+jatkuvasti.+Outoa+sinänsä.+
Jos+fundamentalistit+saisivat+päättää,+kouluissa+ei+opetettaisi+luultavasti+sukupuoliasioista+yhtään+mitään.
10.08.2019 09:42
147 / 730