Essayahin tapaus - Antaako Jumala paistaa auringon niin hyville

kuin pahoille ja päinvastoin? Esimerkiksi joku paha voi elää terveen hyvän elämän kuin Jumalan varjeluksessa, mutta joku Sari Essayah sairastuu rintasyöpään, vaikka minä olen joskus hänen puolestaan rukoillut. Huonot asiat voivat tapahtua niin hyville kuin pahoille? Mikä luterilaisten näkemys siihen, että hyvätkin saavat sairauksia ja joutuvat kärsimään?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006193527.html

250

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

onko sari hyvä jumalan mielestä? onko jumala niin sanonut? ehkä sari onkin jumalan mielestä paha ja siinä syy syöpään.

• Kyllä minusta Sari on uskovaisena puolueenjohtajana on hyvä. Tietysti rintasyövästä voi parantua, mutta tämä vaarantaa puoluejohtajuuden, joten se on puolueelleni KD:lle huono asia, jos johtaja poistuu kärkipaikalta. Ehkä tässä on Jumalan johdatus takana, jotta KD:n kristityt ajattelevat vähän laajemmin?

Itse kaipaisin tänne sitä näkemystä, jota luterilaisella kirkolla on asiasta tai yleensä luterilaisilla.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Kyllä minusta Sari on uskovaisena puolueenjohtajana on hyvä. Tietysti rintasyövästä voi parantua, mutta tämä vaarantaa puoluejohtajuuden, joten se on puolueelleni KD:lle huono asia, jos johtaja poistuu kärkipaikalta. Ehkä tässä on Jumalan johdatus takana, jotta KD:n kristityt ajattelevat vähän laajemmin?

Itse kaipaisin tänne sitä näkemystä, jota luterilaisella kirkolla on asiasta tai yleensä luterilaisilla.

Ei kukaan epäjumalaa palvova voi olla määritelmän mukaan hyvä.

Sati levittää jumalvalhetta ja vieläpä toimii jumalvalhepuolueen johdossa.

Jos oikea jumala on olemassa, on syöpädiagnoosi vain alku epäjumalanpalvojan pahlla tripillä.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Kyllä minusta Sari on uskovaisena puolueenjohtajana on hyvä. Tietysti rintasyövästä voi parantua, mutta tämä vaarantaa puoluejohtajuuden, joten se on puolueelleni KD:lle huono asia, jos johtaja poistuu kärkipaikalta. Ehkä tässä on Jumalan johdatus takana, jotta KD:n kristityt ajattelevat vähän laajemmin?

”Itse kaipaisin tänne sitä näkemystä, jota luterilaisella kirkolla on asiasta tai yleensä luterilaisilla.”
        ”Mikä luterilaisten näkemys siihen, että hyvätkin saavat sairauksia ja joutuvat kärsimään?”

Koska me luterilaiset ollaan aika laaja ja monivivahteinen yhteisö, niin ei voi sanoa mikä olisi se yhteinen näkemys. Mutta oletan etten ole vähemmistönä siitä, kun sanon että niin se vain kuuluukin olla kaiken elävän kohdalla, että sairauksia tulee aivan kaikille.

Se on ehkä enemmän kalvinilainen käsitys, että sairaus oli rangaistus pahoista teoista?

• mummomuori kirjoitti:

”Itse kaipaisin tänne sitä näkemystä, jota luterilaisella kirkolla on asiasta tai yleensä luterilaisilla.”
        ”Mikä luterilaisten näkemys siihen, että hyvätkin saavat sairauksia ja joutuvat kärsimään?”

Koska me luterilaiset ollaan aika laaja ja monivivahteinen yhteisö, niin ei voi sanoa mikä olisi se yhteinen näkemys. Mutta oletan etten ole vähemmistönä siitä, kun sanon että niin se vain kuuluukin olla kaiken elävän kohdalla, että sairauksia tulee aivan kaikille.

Se on ehkä enemmän kalvinilainen käsitys, että sairaus oli rangaistus pahoista teoista?

Lopetin tuon nickin(kiva.nähdä) ja meinasin olla pitkään poissa. Muuten luterilaisuudesssa mahtuu monenlaisia. Itse huomasin viikko sitten, kun yksi ei oikein uskonut evoluutioon ja miljooniin vuosiin vaan Raamattuun. Itse olen uskovainen, mutta uskon myös evoluutioon ja dinosauruksiin. Samalla tavalla kirkon sisällä on ehkä monia käsityksiä sairauksista ja jopa niiden syistä. Meitä luterilaisia mahtuu moneen lähtöön? Jotkut uskovat pahojen henkien aiheuttamiin sairastumisiin. Itse olen vähän niillä vaiheilla, että uskoisikno. Raamatussa puhutaan evanekeliumeissa paljon pahojenhenkien karkoittamisesta ja siten sairauksista parantamisista.

Nimi "P.Dinosaurus" on muuten vitsistä. Siskon poika 5-vuotiaana ilmoitti äidilleen, että hänestä tulee isona dinosaurus. Äiti ilmoitti, että se ei ole oikein mahdollista. Sen jälkeen 5 v. poika mietti hetken ja sanoi, että hänestä tulee isona Pokemon-kouluttaja. Nimeni on yhdistelmää Dinosaurus, joka minusta tuli isona ja samalla Pokemon-kouluttaja.

Sama siskoni oli 15 v., kun hänelle tuli isosiskon 5-vuotias poika puhumaan - "täti pelkäsitkö sinä silloin pienenä, kun kadulla käveli vastaan dinosauruksia?" Siihen 15 v. täti vastasi, että "Xxxxx kulta, en minä aivan niin vanha ole kuin sinä luulet."

Itse meinaan säilyttää tämän nickin ehkä pitkään?

• P.Dinosaurus kirjoitti:

Lopetin tuon nickin(kiva.nähdä) ja meinasin olla pitkään poissa. Muuten luterilaisuudesssa mahtuu monenlaisia. Itse huomasin viikko sitten, kun yksi ei oikein uskonut evoluutioon ja miljooniin vuosiin vaan Raamattuun. Itse olen uskovainen, mutta uskon myös evoluutioon ja dinosauruksiin. Samalla tavalla kirkon sisällä on ehkä monia käsityksiä sairauksista ja jopa niiden syistä. Meitä luterilaisia mahtuu moneen lähtöön? Jotkut uskovat pahojen henkien aiheuttamiin sairastumisiin. Itse olen vähän niillä vaiheilla, että uskoisikno. Raamatussa puhutaan evanekeliumeissa paljon pahojenhenkien karkoittamisesta ja siten sairauksista parantamisista.

Nimi "P.Dinosaurus" on muuten vitsistä. Siskon poika 5-vuotiaana ilmoitti äidilleen, että hänestä tulee isona dinosaurus. Äiti ilmoitti, että se ei ole oikein mahdollista. Sen jälkeen 5 v. poika mietti hetken ja sanoi, että hänestä tulee isona Pokemon-kouluttaja. Nimeni on yhdistelmää Dinosaurus, joka minusta tuli isona ja samalla Pokemon-kouluttaja.

Sama siskoni oli 15 v., kun hänelle tuli isosiskon 5-vuotias poika puhumaan - "täti pelkäsitkö sinä silloin pienenä, kun kadulla käveli vastaan dinosauruksia?" Siihen 15 v. täti vastasi, että "Xxxxx kulta, en minä aivan niin vanha ole kuin sinä luulet."

Itse meinaan säilyttää tämän nickin ehkä pitkään?

Kiitos, tuo oli hyvää mieltä tuova tarina.

Ja mikäs tuossa nimimerkissä vikana - ei niin mikään!

• mummomuori kirjoitti:

Kiitos, tuo oli hyvää mieltä tuova tarina.

Ja mikäs tuossa nimimerkissä vikana - ei niin mikään!

Kiitos, jos pidit tarinasta. Olit ensimmäinen, joka minulle vastasi tällä uudella nimimerkillä.

Itse meinasin olla poissa täältä, sillä piti saada paljon aikaa muuten, mutta kyllä se silloin tällöin täällä kirjoittelu on mahdollista.

Kiva, kun tämä aloitukseni otti näin paljon tulta allensa, että siihen vieläkin kirjoitellaan! :)

• Voiko sairaus olla siunaus - niin ainakin yksi väittää luterilaisten evl.fi -sivustolla? Voiko sairaudessa lähentyä Jumalaa?

"Vakavan sairastumisen seuraukset eivät yksinomaan kielteisiä

Tutkimuksessa haastateltiin kaikkia mukana olleita kolme kertaa vuoden aikana. Virtaniemi kuvaa sairastumista syvällisenä käännekohtana, joka samanaikaisesti on psykologinen, henkinen ja hengellinen. ”Seuraukset ovat usein kielteisiä, mutta yllättäen myös myönteisiä”, kertoo Virtaniemi.

”Sairastunut joutuu kohtaamaan raskaita ja ahdistavia asioita, kuten lähestyvän kuoleman ja odottamattoman kohtalon, täysin toisten varaan joutumisen ja hengitysvaikeuksista johtuvan tulevaisuuden uhan. Osalla haastateltavilla sairaus synnytti kiitollisuuden tunnetta ja syvensi yhteyttä Jumalaan”, kuvailee Virtaniemi tutkimustuloksiaan."

https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/20101/Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisu- Elamanlaatu voi sailya hyvana vakavasta sairaudesta huolimatta

• Anonyymi

Aiheenaloittaja lopetti nickinsä ja vetäytyy täältä. Hyvää loppukesää ja kirjoittelua! Kiva nähdä ehkä seuraavana vuonna?

kiva.nähdä, ei kirj.

• En väitä, että sairaus olisi synnin seurausta, mutta Sari on kristillinen ,

Hän vaatii, että hallituksen ja sisäsministeri Ohisalon olisi otettava vakavasti nämä toistuvat antisemitismin ilmaisut suomalaisessa yhteiskunnassa.

Hän pitää niitä uusnatsismin ja äärinationalismin tekoina. Hän ei siis tunne omaa uskontoaan, jonka seurauksia antisemitistiset ilmaisut ovat. Hän hehkuttaa kristillisiä arvoja. Antisemitismi on aina ollut kristillistä.

Tämä on erittäin noloa hänen kannaltaan. Olen tuntenut myötähäpeää.

• fari.g: "Antisemitismi on aina ollut kristillistä."

Ei ne Saksan natsit kovin kristittyjä olleet. Heillä oli oma arjalainen ideologia, joka kyllä otti tukea Martin L:n teksteistä, mutta ei minusta Saksan luterilaista kirkkoa kovin juutalaisvastaisena voi pitää. Ei myöskään Suomen Ev.lut. kirkossa käytännössä mitään antiseminismiä ole. Antisemitismiä esiintyy pääasiassa islaminuskoisissa maissa nykyään eli olet väärässä.

Pysyisit aiheessa eli - miten hyvät saavat sairauksia - eli miten Essayah sai syövän, vaikka kristillisessä mielessä hän näyttää oikein hyvältä ja uskovaiselta. Itsekin olen rukoillut viime vuonna hetken hänen puolestaan.

• Myönnetään, Hitlerin aikana luterilaiset ja roomalaiskatolisessa kirkosssa oli antisemitismiä. Hitler kuului roomalaiskatoliseen kirkkon. Jumala antaa saman auringon paistaa niin Hitlerille kuin Sari Essayahille. Nykyään Saksan tai Suomen luterilaisessa kirkossa ei ole minun tietääkseni juutalaisvastaisuutta ollenkaan. Juutalaisvastaisuutta esiintyy Suomessa kyllä äärioikeistossa ja vähän äärivasemmistossa, mutta ei kirkon piirissä. Mielestäni Hitler oli paha ihminen ja toisenlaisena pahana puoluejohtajana sairastua vakavaan syöpään ennen kuin teki pahat tekonsa?

"Kuka on kontrolloiva nykyisyyttä - fundamentalismi vaiko vapaus? Monet papit ja poliitikot vääristelevät historiaa. Heitä kuullaan tiedotusvälineissä tuomitsemassa ateisteja rutiininomaisesti väittämässä, että Adolf Hitler oli yksi heistä. Pötyä! Hitler oli roomalaiskatolilainen, kastettu tuohon uskonnollispoliittiseen laitokseen pikkulapsena Itävallassa. Hänestä tuli ehtoollisella kävijä ja alttaripoika nuoruudessaan, ja hänet konfirmoitiin "Kristuksen sotilaaksi" tuossa kirkossa. Sen pahimmat opit jäivät häneen lähtemättömästi. Hänet oli syvästi perehdytetty liturgiaan, johon kuuluivat sanat "petollinen juutalainen". Tätä vihantäyteistä sanontaa ei poistettu ennen kuin vuonna 1961.

Hitlerin aikana juutalaisviha oli normaalia. Sitä lietsoivat kovasti Saksan kaksi suurinta uskontoa: katolisismi ja luterilaisuus. Hän ihaili valtavasti Martti Lutheria, joka vihasi juutalaisia avoimesti. Hän tuomitsi katolisen kirkon sen tekopyhyydestä ja lahjonnasta, mutta kannatti paavien satoja vuosia kestänyttä juutalaisvainoa. Luther sanoi: "Juutalaiset ansaitsevat tulla hirtetyiksi seitsemän kertaa korkeammalle kuin tavalliset varkaat," ja: "Meidän pitäisi kostaa juutalaisille ja tappaa heidät." "Jumalattomiksi kurjimuksiksi" hän kutsuu juutalaisia laajalti tunnetussa teoksessaan Pöytäpuhe.

Pyrkiessään valtaan, Hitler kirjoitti kirjansa Taisteluni. "... Olen vakuuttunut siitä, että toimin Luojan edustajana. Torjuessani juutalaiset teen Herran työtä." Vuosia myöhemmin vallassa ollessaan hän lausui nuo samat sanat eräässä Reichsttagin puheessa v. 1938. "

http://www.vihrearouva.net/usko/murphy/hitlerinuskonto.html

• Anonyymi

Uudestikastajat ja monet maahan pesiytyneet lahkot esivallan "armosta"ansaitsevat tulla hirtetyiksi seitsemän kertaa korkeammalle kuin tavalliset varkaat," Ei Luther mitään käskyä tai määräystä ole antanut juutalaisista, sillä rankaiseminen kuuluu esivallalle eikä tavalliset idiootit sitä edes tiedä.

• Anonyymi

Luulenpa, että Sari keksii hyvän syyn kiittää jumalaansa syövästään. Jotain hyvää, suurempaa sellaista, jota ihminen ei ehkä kykene tajuamaan, jumala tälläkin sairaudella tavoittelee. Eikös tosiuskovaiset jotenkin noin ajattele?

Ajan kanssa Sari varmaankin keksii mitä hyvää sairaudesta hänelle koitui.

Pikaista paranemista kuitenkin!

Terveisin ateisti

• Anonyymi

Jumala ei ehkä ole kaikkiin asioihin puuttuva armollinen Jumala vaan suurin osa maailman tapahtumista sekä sairauksista tapahtuu sattumalta. Tietysti voi itse aiheuttaa esimerkiksi tupakoimalla keuhkosyövän jne., mutta pohjimmiltaan kaikki tapahtuu Jumalan sallimalla sattumalla? Tämä ei ole kaikkien luterilaisten näkemys vaan he uskovat henkilökohtaiseen johdatukseen niin kuin ilmeisesti Sari Essayah? Raamatussa sanotaan sama aurinko paistaa niin hyville ja pahoille - ateisteille ja uskoville?

Itse voin olla pahasti väärässä, miksi kyselen luterilaista näkemystä ja sellaista käsitystä esimerkiksi sairauksiin, mitkä ovat luterilaisen kirkon opin mukaisia näkemyksiä.

• Me uskovat kiitämme Jumalaa kaikesta koska Hän tietää mikä meille on parasta vaikka itse emme sitä aina sillä hetkellä tietäisikään 🤓

• usko.vainen kirjoitti:

Me uskovat kiitämme Jumalaa kaikesta koska Hän tietää mikä meille on parasta vaikka itse emme sitä aina sillä hetkellä tietäisikään 🤓

Aha. Missä vaiheessa syöpä muuttuu parhaaksi asiaksi?

Tosiasia on, että kaikille ihmisille voi sattua mitä huonoa vaan. Minäkin olen ollut kuolemaa lähellä jo kolme kertaa, mutta selvinnyt.

• usko.vainen kirjoitti:

Me uskovat kiitämme Jumalaa kaikesta koska Hän tietää mikä meille on parasta vaikka itse emme sitä aina sillä hetkellä tietäisikään 🤓

Tuollainen ajattelu on välttämätön, jottei uskon korttitalo romahda. Jokaisen palan pitää sopia peliin, ja jos sitä epäilee, ei ole oikea kristitty.

• Anonyymi

Miksi pidät uskoa 'korttitalona'? Vastaan itse: koska käsittelet uskoa järjen ja logiikan keinoin. Samoin jos jonkun 'usko' perustuu loogisiin päätelmiin niin samaan ojaan hän ajautuu kuin missä itsekin ryömit. Ette ole yhtään erilaisia vaan täysin samassa jamassa. Jos nyt ymmärrät mitä sanon?

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi pidät uskoa 'korttitalona'? Vastaan itse: koska käsittelet uskoa järjen ja logiikan keinoin. Samoin jos jonkun 'usko' perustuu loogisiin päätelmiin niin samaan ojaan hän ajautuu kuin missä itsekin ryömit. Ette ole yhtään erilaisia vaan täysin samassa jamassa. Jos nyt ymmärrät mitä sanon?

Olen itsekin huomannut kuinka jopa räikein valhein pidetään itsepintaisesti kiinni uskon kysymyksistä.

Ja koko ajan on kyse vain uskosta, joka ei ole totuutta.

• torre12 kirjoitti:

Olen itsekin huomannut kuinka jopa räikein valhein pidetään itsepintaisesti kiinni uskon kysymyksistä.

Ja koko ajan on kyse vain uskosta, joka ei ole totuutta.

Ja tämän kannan esitti henkilö, joka etsii koko elämänsä ajan totuutta kaikkeen.

• Anonyymi

Jumala ei pelasta meitä uskovia tämän maailman ongelmilta, mutta Hän pelastaa meidät tämän maailman ongelmissa!!

• Anonyymi

Sari Essayah ei ole yhtään sen hyvempi kuin kukaan muukaan vaikka hän onkin uskovainen. Ikävää on kuitenkin aina sairastuminen. Onneksi lääketiede on kehittynyt jo niin paljon että syöpäkin on voitettavissa. Toivon hänen paranemistaan.

T: luterilainen

• Anonyymi

Sarille paljon voimia ja siunausta! Myös hänen perheelleen! Rukouksin häntä muistaen.

• Anonyymi kirjoitti:

Sarille paljon voimia ja siunausta! Myös hänen perheelleen! Rukouksin häntä muistaen.

Minä rukoilin hänen puolestaan pitkän aikaa viime vuonna. Enää en rukoile, sillä uskon hänen parantuvan ja tiedän joittekin muitten rukoilevan hänen puolestaan.

Harmi vaan se, että hetkeksi KD menettää hyvät kärkikasvot, jos pian valitaan tilalle uusi puheenjohtaja puolueeseen. Itse äänestin vaaleissa Savo-Karjalan vaalipiirissä Sari Essayahia.

• Anonyymi kirjoitti:

Aamen 🙏 tapahtukoon Jumalan hyvä tahto.

• Anonyymi

Syöpä on ihan lääketieteellinen juttu, sillä ei ole minkään maakunnan syntien kanssa mitään tekemistä. Se ei jaottele hyviä eikä pahoja, ainoastaan terveet elämän tavat voivat auttaa sen välttämiseen. Paljon kasviksia, sopiva määrä liikuntaa, ei vihaisia nettikirjoituksia... tiedätte kyllä.

• Molemmat väärin 😂

• Anonyymi

Essayah on hurmahenkinen hellarisaarnaaja, joka on myös liberaaliteologi. On parempi, ettei hän jatkaisi KD:n puheenjohtajana.

• Anonyymi

Ketä jumalatonta juopporetkua siihen suosittaisit?

• Miten voi olla noita molempia yhtä aikaa? 😮

• Ei uskovaisia ole vapautettu kärsimyksistä. Myös uskovaisten osaksi voi tulla vastoinkäymisiä, sairauksia ja kärsimyksiä. Me uskovaiset elämme edelleen maailmassa ja sen lainalaisuuksien mukaan, mutta emme maailmasta. Uskovaisilla on kuitenkin Jumala, johon voi turvata niissä kärsimyksissä. Jumala ei hylkää eikä jätä. Tähän voimme luottaa aina.

• juhani1965: "Jumala ei hylkää eikä jätä. Tähän voimme luottaa aina."

Jeesus sanoi ristillä jotain: "Jumalani, Jumalani miksi hylkäsit minut". Myönnetäänkö, että itse juttelin 3-vuotiaana ilmeisesti mielikuvituksessa pikkuveljen kuoleman jälkeen Jumalan kanssa. Ehkä aivot keksivät "Jumalan" selittämään sitä - mitä on kuolema ja miksi pikkuveljen piti kuolla. Myös äitini kuoli tässä, kun olin 20-luvullani. Silloin Jeesus ilmestyi uneeni ja paransi minut. Olin lähellä vaipumista surusta jonkinlaiseen psykoosin, mutta Jeesuksen kanssa juttelu paransi surun pois ja tervehdyin jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä. Joulupäivä oli ihana, sillä suru oli poissa. Jumalalla on ehkä ollut näppinsä siis minun elämässäni, mutta minusta tuntuu siltä, että ihminen voi kokea kuin Jeesus, että vastoinkäymisissä Jumala voi hylätä hänet?

• kiva.nähdä kirjoitti:

juhani1965: "Jumala ei hylkää eikä jätä. Tähän voimme luottaa aina."

Jeesus sanoi ristillä jotain: "Jumalani, Jumalani miksi hylkäsit minut". Myönnetäänkö, että itse juttelin 3-vuotiaana ilmeisesti mielikuvituksessa pikkuveljen kuoleman jälkeen Jumalan kanssa. Ehkä aivot keksivät "Jumalan" selittämään sitä - mitä on kuolema ja miksi pikkuveljen piti kuolla. Myös äitini kuoli tässä, kun olin 20-luvullani. Silloin Jeesus ilmestyi uneeni ja paransi minut. Olin lähellä vaipumista surusta jonkinlaiseen psykoosin, mutta Jeesuksen kanssa juttelu paransi surun pois ja tervehdyin jouluaaton ja joulupäivän välisenä yönä. Joulupäivä oli ihana, sillä suru oli poissa. Jumalalla on ehkä ollut näppinsä siis minun elämässäni, mutta minusta tuntuu siltä, että ihminen voi kokea kuin Jeesus, että vastoinkäymisissä Jumala voi hylätä hänet?

Hienoa kuulla lohduttavista kokemuksistasi surusi keskellä. Jeesus voi todella auttaa ja lohduttaa tavalla jos toisella.
        Varmaan myös ihminen voi kokea että Jumala on hylännyt kun ei apua eikä rukousvastauksia kuulu. Mutta silloinkin voimme luottaa siihen että Jumala ei jätä. Jumala on rakkaus eikä hän voi luontoaan kieltää. Kaikella on kuitenkin tarkoituksensa, aina emme sitä heti näe emmekä ymmärrä, silloin tarvitaan luottamusta, sehän on yksi uskon ulottuvuuksista. Aina ja kaikessa voimme lähestyä Jumalaa rukouksessa, hän kuulee ja kuuntelee kyllä.

• juhani1965 kirjoitti:

Hienoa kuulla lohduttavista kokemuksistasi surusi keskellä. Jeesus voi todella auttaa ja lohduttaa tavalla jos toisella.
        Varmaan myös ihminen voi kokea että Jumala on hylännyt kun ei apua eikä rukousvastauksia kuulu. Mutta silloinkin voimme luottaa siihen että Jumala ei jätä. Jumala on rakkaus eikä hän voi luontoaan kieltää. Kaikella on kuitenkin tarkoituksensa, aina emme sitä heti näe emmekä ymmärrä, silloin tarvitaan luottamusta, sehän on yksi uskon ulottuvuuksista. Aina ja kaikessa voimme lähestyä Jumalaa rukouksessa, hän kuulee ja kuuntelee kyllä.

Kiitos hienosta vastauksesta monien epäuskoisten keskellä. Itse en ole niin varma mitä Jumala on ja maailma. Tänään illalla raamattupiirissä vähän yli 20-vuotias uskoi, että tieteen antama maailmankuva ei pidä paikkansa, mutta Raamatun pitää. Hän uskoi Raamattuun ja ei uskonut miljooniin vuosiin kehitykseen, mitä tiede antaa. Minulla tuli mieleen, että yleensä itsekin voin olla väärässä monissa asioissa. Päätin, että en lähde muodostamaan varmaa maailmankuvaa ja Jumala-kuvaa, sillä eksyn niissä mahdollisesti väärille jäljille, vaikka perustaisinkin ne Raamattuun. Taidan nöyrästi rukoilla Jumalaa ja yrittää seurata hänen tahtoaan.

• Anonyymi
        kiva.nähdä kirjoitti:

Kiitos hienosta vastauksesta monien epäuskoisten keskellä. Itse en ole niin varma mitä Jumala on ja maailma. Tänään illalla raamattupiirissä vähän yli 20-vuotias uskoi, että tieteen antama maailmankuva ei pidä paikkansa, mutta Raamatun pitää. Hän uskoi Raamattuun ja ei uskonut miljooniin vuosiin kehitykseen, mitä tiede antaa. Minulla tuli mieleen, että yleensä itsekin voin olla väärässä monissa asioissa. Päätin, että en lähde muodostamaan varmaa maailmankuvaa ja Jumala-kuvaa, sillä eksyn niissä mahdollisesti väärille jäljille, vaikka perustaisinkin ne Raamattuun. Taidan nöyrästi rukoilla Jumalaa ja yrittää seurata hänen tahtoaan.

" Tänään illalla raamattupiirissä vähän yli 20-vuotias uskoi, että tieteen antama maailmankuva ei pidä paikkansa, mutta Raamatun pitää. "

Tieteen maailmankuva pitää paikkansa siltä osin kuin se raportoi Jumalan tekemistä asioista, kuten luomakunnasta, luonnonlaeista ja vaikka ydinfysiikasta, mutta tiede usein myös harhautuu rahan- ja vallanhimossaan alueille missä se toimii eksyttäjänä ja valehtelijana.

• Anonyymi kirjoitti:

" Tänään illalla raamattupiirissä vähän yli 20-vuotias uskoi, että tieteen antama maailmankuva ei pidä paikkansa, mutta Raamatun pitää. "

Tieteen maailmankuva pitää paikkansa siltä osin kuin se raportoi Jumalan tekemistä asioista, kuten luomakunnasta, luonnonlaeista ja vaikka ydinfysiikasta, mutta tiede usein myös harhautuu rahan- ja vallanhimossaan alueille missä se toimii eksyttäjänä ja valehtelijana.

Vai niin. Kukaan ei vaan tiedä Jumalan mitään tehneen.

• torre12 kirjoitti:

Vai niin. Kukaan ei vaan tiedä Jumalan mitään tehneen.

Itse olen nähnyt vain ihmisten tekemiä asioita.

• Anonyymi

Joh 9: 1 -3 Tien sivussa Jeesus näki miehen, joka oli syntymästään saakka ollut sokea. Opetuslapset kysyivät häneltä: »Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?» Jeesus vastasi: »Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki.

Jes 55:8-9 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

• Mitkähön Jumalan teot tulivat julki Essayahan tapauksessa?

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Mitkähön Jumalan teot tulivat julki Essayahan tapauksessa?

Jos tietäisimme mitkä teot ja miksi, niin tietäisimme niinkuin Jumala, ".. mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua." .. ja .."kuka voi sen suoristaa, minkä Hän on vääräksi tehnyt? " .. "vanhurskaita on, joiden käy, niinkuin olisivat jumalattomain tekoja tehneet, ja jumalattomia on, joiden käy, niinkuin olisivat vanhurskaitten tekoja tehneet. "

• torre12 kirjoitti:

Mitkähön Jumalan teot tulivat julki Essayahan tapauksessa?

En kyllä ymmärrä sitäkään, miten se Jumalaa kirkastaa, jos joku on sokea.

• Anonyymi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

Voi hyvänen aika sitä pimeyttä missä elät! Oletko ihan sokea? Lues nyt vaikka evankeliumeista kuinka Jeesus paransi sokeita ja kuinka nämä sokeat ovat esimerkillään tuoneet valoa miljoonille myöhempinä vuosisatoina. Amen

• Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvänen aika sitä pimeyttä missä elät! Oletko ihan sokea? Lues nyt vaikka evankeliumeista kuinka Jeesus paransi sokeita ja kuinka nämä sokeat ovat esimerkillään tuoneet valoa miljoonille myöhempinä vuosisatoina. Amen

Aha. Kuvittelet vaan.

En ole havainnut sokeiden tuoneen sen enempää valoa miljoonille kuin muutkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Evankeliumit ovat ilosanomaa alkukristityille eivätkä mitään tosiasioissa pitäytyvää historiankirjoitusta. Luulis tohtorin sen verran tietävän. Tai sitten elät pimeydessä, kuten elätkin.

• Anonyymi

Evankeliumit ovat ilosanomaa alkukristityille eivätkä mitään tosiasioissa pitäytyvää historiankirjoitusta. Luulis tohtorin sen verran tietävän. Tai sitten elät pimeydessä, kuten elätkin.

"Evankeliumit ovat ilosanomaa alkukristityille eivätkä mitään tosiasioissa pitäytyvää historiankirjoitusta. "

Evankeliumit ovat tarkoitetu kaikelle kansalle. Amen

Luuk. 2:10

Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:

• Anonyymi kirjoitti:

"Evankeliumit ovat ilosanomaa alkukristityille eivätkä mitään tosiasioissa pitäytyvää historiankirjoitusta. "

Evankeliumit ovat tarkoitetu kaikelle kansalle. Amen

Luuk. 2:10

Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:

No, eipä sitä iloa tullut kaikelle kansalle.

Eikä tosiaankaan ollut tarkoitus kertoa totuuksia.

• Anonyymi

Alunperin kirjoittaja puhui Jumalan tekojen julki tulemisesta. Kirkastaminen on vahvasti uskonnollinen termi. Olet ehkä ollut tekemisissä hyvin uskonnollisten ihmisten kanssa.
        Kirkastaminen on enemmän tapahtuma (sokean tuleminen näkeväksi) kuin tila (sokeus).

• Anonyymi

On tosiaan kohtuutonta, että juuri hän on sairastunut, vaikka sinäkin olet hänen puolestaan joskus rukoillut!
      Olisit voinut aikasi paremmin käyttää, jos olisit arvannut.

• Jumala ei lupaa omilleen elämää ilman sairauksia ja muita vaikeuksia. Mutta Jumala lupaa olla omiensa kansa niissä vaikeuksissa ja sairauksissa ja antaa heille voimaa kestää ne 🤓

• usko.vainen kirjoitti:

Jumala ei lupaa omilleen elämää ilman sairauksia ja muita vaikeuksia. Mutta Jumala lupaa olla omiensa kansa niissä vaikeuksissa ja sairauksissa ja antaa heille voimaa kestää ne 🤓

Tässä hyvä teksti ja laulu aiheesta

Jalanjäljet hiekassa

"Herra, silloin kun päätin seurata sinua,
        sinä lupasit kulkea aina kanssani.
        Taivaalla välkehti kuvia elämästäni.
        ja näin lisää kuvia, niissä
        kaikissa oli jalanjälkiä hiekassa.
        Joskus jälkiä oli kahdet,
        joskus vain yhdet.
        Elämäni vaikeissa kohdissa
        näin vain yhdet jalanjäljet ja sanoin:
        Herra, sinä lupasit kulkea aina kanssani.
        Mikset sinä ollut rinnallani,
        kun tarvitsin sinua kipeimmin?
        Herra vastasi: ""Niissä kohdissa
        joissa olet nähnyt vain yhdet jalanjäljet,
        lapseni, minä kannoin sinua .♥

https://m.youtube.com/watch?v=EogW4K0ju5U

• Itse asiassa rukoilin nyt viime yönä nukkumaan mennessä Sari Essayahin paranemisen puolesta. En meinannut aluksi rukoilla, sillä pidin turhana, mutta halusin hänen paranevan, miksi rukoilin viimeseksi hänen puolestaan erityisesti.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Itse asiassa rukoilin nyt viime yönä nukkumaan mennessä Sari Essayahin paranemisen puolesta. En meinannut aluksi rukoilla, sillä pidin turhana, mutta halusin hänen paranevan, miksi rukoilin viimeseksi hänen puolestaan erityisesti.

Sari käärii nyt vaan hihat ja ottaa lääketiedettä avukseen kuten vanhan urheilijan tuleekin.

• KTS kirjoitti:

Sari käärii nyt vaan hihat ja ottaa lääketiedettä avukseen kuten vanhan urheilijan tuleekin.

Ei siinä syövässä taida niin lääkeitä ottaa vaan on sädehoitoa, jolla yritetään tuhota syöpäpesäke. Myös syövän sairastuttama rinta voidaan leikata kokonaan pois?

• Anonyymi
        kiva.nähdä kirjoitti:

Ei siinä syövässä taida niin lääkeitä ottaa vaan on sädehoitoa, jolla yritetään tuhota syöpäpesäke. Myös syövän sairastuttama rinta voidaan leikata kokonaan pois?

Älä tee arvioita kun et edes tiedä syövän laatua.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Puhuin lääkeTIETEESTÄ joka kattaa muutakin kuin lääkkeet.

• usko.vainen kirjoitti:

Jalanjäljet hiekassa

joskus vain yhdet.

Jumalan kengännumero on siis sama kuin laulun kirjoittajalla.

• usko.vainen kirjoitti:

Jalanjäljet hiekassa

joskus vain yhdet.

Melko naurettavaa.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Melko naurettavaa.

Sinulle kaikki kaunis on naurettavaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulle kaikki kaunis on naurettavaa.

Mutta nuo sanat ovat tuulesta temmatut. Sikäli huvittavaa.

• Heh. Kun sanat ovat vailla mitään perää, niin tuossa tilanteessa se on naurettavaa. Miten siihen homona oleminen liittyy?

• kiva.nähdä kirjoitti:

”Ei siinä syövässä taida niin lääkeitä ottaa vaan on sädehoitoa, jolla yritetään tuhota syöpäpesäke.”

Oikeastaan pitäisi puhua syövistä, sillä niitä on lukuisia. Niihin on kehitetty jo hyvin monenlaisia lääkkeitä, solunsalpaajahoidot ehkä ovat tunnetuimpia.
        Leikkaus on yksi tapa, solusalpaaja hoidot toinen, sädehoito kolmas, joita yleensä kaikkia käytetään.

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

"Sari käärii nyt vaan hihat ja ottaa lääketiedettä avukseen kuten vanhan urheilijan tuleekin."

Näinhän me uskovat nykyään toimimme. Annamme Jumalan auttaa meitä myös lääkäreitten avulla. Otammehan apuja vastaan aina kun sitä on hädässä tarjolla, esim. onnettomuustilanteissa. Ja myös ruoan suhteen otamme maanviljelijöiden työn tuloksia vastaan mielihyvin vaikka Jumala on luvannut meitä ruokkia. Näin se homma hoituu. Jumalan on se apu, mutta ihmiset ovat aika useinkin välikappaleita, ehkä eniten muut uskovat. Mutta kiitos on Jumalan. Amen

• Anonyymi kirjoitti:

"Sari käärii nyt vaan hihat ja ottaa lääketiedettä avukseen kuten vanhan urheilijan tuleekin."

Näinhän me uskovat nykyään toimimme. Annamme Jumalan auttaa meitä myös lääkäreitten avulla. Otammehan apuja vastaan aina kun sitä on hädässä tarjolla, esim. onnettomuustilanteissa. Ja myös ruoan suhteen otamme maanviljelijöiden työn tuloksia vastaan mielihyvin vaikka Jumala on luvannut meitä ruokkia. Näin se homma hoituu. Jumalan on se apu, mutta ihmiset ovat aika useinkin välikappaleita, ehkä eniten muut uskovat. Mutta kiitos on Jumalan. Amen

Olette siis Raamatun vastaisia. Jumala ei ole mikään parantaja, eikä ole käyttänyt lääkäreitäkään apuna.

Jeesus ei anna sellaista ohjettakaan: uskovien merkkinä seuraa, että HE parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen. Näin sen homman pitäisi hoitua.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Olette siis Raamatun vastaisia. Jumala ei ole mikään parantaja, eikä ole käyttänyt lääkäreitäkään apuna.

Jeesus ei anna sellaista ohjettakaan: uskovien merkkinä seuraa, että HE parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen. Näin sen homman pitäisi hoitua.

"Jumala ei ole mikään parantaja, eikä ole käyttänyt lääkäreitäkään apuna. "

Jumala käyttää muita ihmisiä lähes alinomaan meidän parhaaksemme, maanviljelijöitä, lääkäreitä ja paljon eri ammattilaisia. On viisasta ottaa apua vastaan, koska Jumala on meitä kehoittanut auttamaan hädänalaista. Kts. vertaus Laupiaasta samarialaisesta. Amen

• Anonyymi kirjoitti:

Jumala käyttää muita ihmisiä lähes alinomaan meidän parhaaksemme, maanviljelijöitä, lääkäreitä ja paljon eri ammattilaisia. On viisasta ottaa apua vastaan, koska Jumala on meitä kehoittanut auttamaan hädänalaista. Kts. vertaus Laupiaasta samarialaisesta. Amen

Jumalan suusta ei ole kuulut, että hän käyttää ihmisiä kaikkien parhaaksi.

Olet keksinyt päässäsi Jumalasta asioita, joita ei ole Raamatussa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kun Jumalaa ei näy eikä kuulu, keksitään panna Hänet sitten ilmaisemaan itsensä juuri siten että Hän ei näy eikä kuulu. Tavallaan ihan järkevää, jotta korttitalo pysyy kasassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Jumala on viisaudessaan käyttänyt maanviljelijöitä Itämeren suurimpina rehevöittäjinä. Toivoisin vähän toisenlaista otetta asioihin kyllä.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

”Ei siinä syövässä taida niin lääkeitä ottaa vaan on sädehoitoa, jolla yritetään tuhota syöpäpesäke.”

Oikeastaan pitäisi puhua syövistä, sillä niitä on lukuisia. Niihin on kehitetty jo hyvin monenlaisia lääkkeitä, solunsalpaajahoidot ehkä ovat tunnetuimpia.
        Leikkaus on yksi tapa, solusalpaaja hoidot toinen, sädehoito kolmas, joita yleensä kaikkia käytetään.

Kiitos seurasta ja vastauksestasi. Kun tuon kirjoitit niin olin jo lopettanut nickini, joten en voinut vastata. Kävin nyt yöllä katsomassa vielä sen, mitä tänne on kirjoitettu.

Kiitos monesta kirjoituksesta ja hyvää loppuvuotta. Itse saatan palata seuraavan vuoden puolella jolloin uudella nimimerkillä.

kiva.nähdä ei-kirjautunut, nicki lopetettu

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Usko ja uskovaisuus ovat eri asioita. Jeesuksen opetuslapsillakaan ei ollut tarpeeksi uskoa parantaa kaatumatautista - miten sitten jokaisella kirkkoon kuuluvalla. Sinapinsiemenenkin verran uskoa riittää siirtämään vuoren. Lujalla uskolla mikään ei olisi mahdotonta.

Raamatun mukaan Jumala tekee, mitä tahtoo: "Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni." Jumalan tahto on, että jokainen, joka kuulee Jeesuksen sanat, tekee niiden mukaan: kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille.

• Anonyymi kirjoitti:

Usko ja uskovaisuus ovat eri asioita. Jeesuksen opetuslapsillakaan ei ollut tarpeeksi uskoa parantaa kaatumatautista - miten sitten jokaisella kirkkoon kuuluvalla. Sinapinsiemenenkin verran uskoa riittää siirtämään vuoren. Lujalla uskolla mikään ei olisi mahdotonta.

Raamatun mukaan Jumala tekee, mitä tahtoo: "Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni." Jumalan tahto on, että jokainen, joka kuulee Jeesuksen sanat, tekee niiden mukaan: kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille.

Kuule. On realistista ajatella, että lujalla uskollakaan emme voisi liidellä tuosta vaan taivaalle, panna vuoret muualle, kävellä järven päällä.

Jumala taitaa tuossa puhua vähän lööperiä: ei hän ainakaan Raamatussa paranna ketään, vaan heitti spitaalisetkin leiristä ulos. No hän tekee mitä tahtoo, mutta ei tahdo parantaa.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Kuule. On realistista ajatella, että lujalla uskollakaan emme voisi liidellä tuosta vaan taivaalle, panna vuoret muualle, kävellä järven päällä.

Jumala taitaa tuossa puhua vähän lööperiä: ei hän ainakaan Raamatussa paranna ketään, vaan heitti spitaalisetkin leiristä ulos. No hän tekee mitä tahtoo, mutta ei tahdo parantaa.

Ei ihminen voi omalla uskollaan siirtää vuoria, yrittihän sitä profeetta Muhamedkin onnistumatta. Mutta Jumalalle mikä ei ole mahdotonta, eikä sille joka on yhtä Jumalan kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ihminen voi omalla uskollaan siirtää vuoria, yrittihän sitä profeetta Muhamedkin onnistumatta. Mutta Jumalalle mikä ei ole mahdotonta, eikä sille joka on yhtä Jumalan kanssa.

No eipä taida olla kukaan yhtä Jumalan kanssa.

Kyllä totuus on se, että meille jokaiselle on mahdotonta hyvin monet asiat.

• Anonyymi

Kukahan Apostoleista pyrki puoluejohtajaksi j amissä Jeesus sitä mahtoi suositella esim sanomalla; pyrkikää muotojumalsien kristillisen liiton johtajiksi kaikin keinoin, laittakaa paljon rahaa vaalikilpailuun, mainostakae itseänne niin pääsette hyville palkoille ja eläke myös kohentuu !?

Kuka muistaa?

• Anonyymi

Minä muistan ent. kristillisen liiton ent. jäsenen sanonnan että pitää saada uskovia maallisiin virkoihin kuten presidentiksi, jne.. Olen aina inhonnut kristillistä liittoa, koska se eksyttää, sanovat pyrkimyksiään Jumalan tahdoksi.

• Anonyymi

Minä halua ateisteja maallisiin virkoihin koska se on saatana tahto.

-a-teisti

• Anonyymi

2Moos.4:11 Ja Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö minä, Herra? 5Moos.32:39 Katsokaa nyt, että minä, minä olen, eikä yhtäkään jumalaa ole minun rinnallani. Minä kuoletan ja minä teen eläväksi, minä lyön ja minä parannan; eikä ole sitä, joka pelastaisi minun käsistäni. 5Moos.4:35. 1Sam.2:6.

• Heh- turhaa puhetta. Eihän Herra parantanut ketään ainakaan Raamatussa.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Heh- turhaa puhetta. Eihän Herra parantanut ketään ainakaan Raamatussa.

Ei ainakaan ateisteja eikä paranna nytkään.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei Raamatun kuvaamassa maailmassa ollut ateisteja lainkaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö tajua? Jumala ei parantanut ketään. Heitti spitaalisetkin ulos leiriltä.

Jeesus sanoo, että uskovien merkkinä seuraa, että he parantavat sairaat panemalla kädet heidän päälleen.

Myös ateisti voi olla sairas.

• Anonyymi

Ei Raamatun kuvaamassa maailmassa ollut ateisteja lainkaan.

Monet väittivät jo silloin, ei Jumalaa ole.

• Anonyymi kirjoitti:

No missä se Jumala on, ettei tarvitsisi moista väittää?

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu?

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä se sinulle kuuluu?

Ei välttämättä kuulukaan, mutta haluan aina ottaa asioista selvää. Totuutta Jumalasta ei ole kuulunut paljosta puheesta huolimatta.

• Anonyymi kirjoitti:

Varmasti, mutta heillä oli sitten jokin muu uskonto kuin juutalaisuus.

• torre12 kirjoitti:

Korkkiruuvin mukaan avaruudessa. Kuten myös pahuuden henkivallat.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

"No missä se Jumala on, ettei tarvitsisi moista väittää?"

Jumala on taivaassa ja sitten Pyhän Hengen kautta meidän sydämissämme. Jumala on myös siellä missä Hänen nimeään avuksi huudetaan. Amen

• Anonyymi kirjoitti:

"No missä se Jumala on, ettei tarvitsisi moista väittää?"

Jumala on taivaassa ja sitten Pyhän Hengen kautta meidän sydämissämme. Jumala on myös siellä missä Hänen nimeään avuksi huudetaan. Amen

Tuo on sitä uskonnollista höttöä. Saat uskoa miten parhaaksi koet.

Jumala ei ole ainakaan Raamatussa sanonut olevansa Pyhän Hengen kautta kenenkään sydämessä.

• Anonyymi

Ei ehkä mainita sydäntä elimenä, mutta useissa kohdin Raamattua lukee, että Pyhä Henki elää uskovissa. Jopa niin, että jos joku on täynnä Pyhää Henkeä (esim. Pietarista näin mainitaan), hän voi toimia erityisellä lailla Jumalan kunniaksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ehkä mainita sydäntä elimenä, mutta useissa kohdin Raamattua lukee, että Pyhä Henki elää uskovissa. Jopa niin, että jos joku on täynnä Pyhää Henkeä (esim. Pietarista näin mainitaan), hän voi toimia erityisellä lailla Jumalan kunniaksi.

Ai jaa. Jos kyseessä on sama Pyhä Henki kaikilla, niin uskovat antavat siitä kummallisen sekavan kuvan. Kun jokaisella on omat jutut, joiden kautta kaikkea peilataan. Pyhä Henki sekoittuu ihmisten ajatuksiksi.

• Anonyymi kirjoitti:

>jos joku on täynnä Pyhää Henkeä (esim. Pietarista näin mainitaan), hän voi toimia erityisellä lailla Jumalan kunniaksi.

Keitä nykypäivän suomalaisia voisit nimetä tällaisiksi Pyhän Hengen täyttämiksi henkilöiksi?

• Anonyymi

Jos olisi joku jumala, ei olisi esim. Putinin kaltaisia "ihmisiä".

• Anonyymi

Ihminen ei ole robotti. Sinäkin olet olemassa.

• Anonyymi

Ihmiskehoa on sanottu joskus tomumajaksi, josta joudumme kerran luopumaan. Riippuu siitä kuinka paljon painoarvoa itse kukin tomumajalleen antaa. Uskon että Sarin arvot tässä asiassa ovat kohdallaan. Jumala voi korjata hänen tomumajansa tai sitten ei, mutta se ei kai lienne iankaikkisuusen kannalta oleelisinta. Tärkeintä on se mihin sitten päädymme kun tämän tomumajamme kerran joudumme jättämään.

• >Jumala voi korjata hänen tomumajansa tai sitten ei

Meinaatko että Sarin pitäisi jättää hoidot ottamatta ja katsoa, korjaako Jumala hänet vai ei? Yli 99 prosentin todennäköisyydellä nimittäin ei korjaisi.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

>Jumala voi korjata hänen tomumajansa tai sitten ei

Meinaatko että Sarin pitäisi jättää hoidot ottamatta ja katsoa, korjaako Jumala hänet vai ei? Yli 99 prosentin todennäköisyydellä nimittäin ei korjaisi.

Ihmisen suorittama korjaaminen taas tuottaa 90 prosentin onnistumistodennäköisyyden.

• Anonyymi

Vai on ihminen tomumaja. Eipä ole montaakaan päivää siitä, kun ilmoitettiin lutteripalstalla päättäväisesti, että viimeisenä päivänä nämä tomumajat herätetään henkiin ja niistä paenneiden sielujen on palattava tähän loppuunkäytettyyn kuoreen.
        Päättäkää nyt viimein miten asia on.

Kun itse asiaa mietin, sitä nimitettiin suunsoitoksi. Sen verran asialle on täällä arvoa annettu.

• Anonyymi

Ihmisen suorittama korjaaminen taas tuottaa 90 prosentin onnistumistodennäköisyyden.

Kuka mihinkin uskoo, mutta kyllähän Jumala johdattaa sitä lääkäriäkin, ja mitään lääketiedettä ei edes olisi, ellei Jumala sitä sallis. Ihminen luukee kaiken lähtevän itsestään.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka mihinkin uskoo, mutta kyllähän Jumala johdattaa sitä lääkäriäkin, ja mitään lääketiedettä ei edes olisi, ellei Jumala sitä sallis. Ihminen luukee kaiken lähtevän itsestään.

Sinä luulet kaiken olevan Jumalasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina täytyy muistaa että Jumala tekee aina sen suurimman työn jokaisen sairauden tai vamman parantumisessa. Myös pienessä haavassa ihminen voi panna korkeintaan laastari tai ommella se umpeen ja sitten desinfioida, mutta Jumala tekee haavassakin tuhansia eri operaatioita aina hyytymisprosessista lähtien jotta haava paranee. Hyvin siis voimme ottaa vastaan aina ihmisen avun erilaisissa hätätilanteissa.

• Anonyymi kirjoitti:

Aina täytyy muistaa että Jumala tekee aina sen suurimman työn jokaisen sairauden tai vamman parantumisessa. Myös pienessä haavassa ihminen voi panna korkeintaan laastari tai ommella se umpeen ja sitten desinfioida, mutta Jumala tekee haavassakin tuhansia eri operaatioita aina hyytymisprosessista lähtien jotta haava paranee. Hyvin siis voimme ottaa vastaan aina ihmisen avun erilaisissa hätätilanteissa.

Aina täytyy muistaa että mistään sen jumalasi tekemästä työstä ei ole edelleenkään yhtään ainoaa todistetta.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi elät luuloissa? Eihän Jumala paranna ketään koko Raamatussa, joten miten hän voisi tehdä nyt sen suurimman työn? Hän, joka heitti spitaaliset ulos.

Jeesuskaan ei sanonut olevansa enää parantaja, vaan se on uskovien tehtävä. Uskovalle kuuluu se suurin työ: panna kätensä sairaiden päälle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja me "ilkeät" ihmiset täällä olemme hakemassa konfliktia teidän uskovaisten kanssa? Ei, vaan olemme (tai ainakin minä) pelastamassa teitä uskovaisia valheelta ja manipuloinnilta jota harrastetaan syntymästä asti valtion tukemana, voidaan puhua jopa kirkkoterrorista. Otan esimerkin lähipiiristä, veljentyttärestä 9v joka oli hoidossa ja silmät vetistäen kysyi että joutuiko pappa helvettiin kun se kiroili niin paljon? (Isäni oli kuollut puoli vuotta aiemmin, olivat hyvin läheisiä). Hetken juteltuamme sain tietää että koulussa oli uskonnontunnilla valistettu synneistä ja helvetistä. Mietin tätä asiaa ja päätin että joka kerta kun uskovaisia voi käännyttää, pyrin myös tekemään sen, ainakin antamaan miettimistä! On kamalaa ajatella että lapsia pelotellaan systemaattisesti koululaitoksen toimesta, vaikka se tuntuu ehkä vähäpätöiseltä niin pelon siemen on kylvetty mieleen itämään. On olemassa varmasti monia uskovaisia jotka ei ole koskaan onnellisia vaan ainoastaan elämänsä riutuu peloissaan ikuisesta kidutuksesta helvetissä jonka muka ansaitset jos haluat seksiä vieraan kanssa, himoitset samaa sukupuolta tai lopettaa epätoivotun raskauden. Miettikää joskus ihan vakavissaan kuinka paljon ahdistusta, pelkoa ja kärsimystä tämä instituutio aiheuttaa suhteessa siihen että paljonko konkreettisesti saatte takaisin? Pelkkiä tyhjiä lupauksia! Mitään tämän yksiin kansiin nivotun satukirjan höpinöistä ole totta, sen editoi konklaavi ihmisiä jotka lisäsi ja poisti itselleen edullisia asioita sisältävän propagandan. Mikään täällä ei ole jumalan luomaa vaan kaikelle löytyy selitys, paitsi ehkä ei ihmisen typeryydelle, kuinka uskovaiset sen näemmä todistaa.

• Anonyymi

>> Antaako Jumala paistaa auringon niin hyville kuin pahoille <<

Yksinkertaisin vastaus on se, ettei mitään Jumalaa ole olemassakaan.
      Kun kuollaan, niin hävitään.

• Anonyymi

En jaksanut lukea palstaa läpi mutta joko jossakin on mainittu, ettei Essayah ole "oikea kristitty?"

• Anonyymi

Kerro millainen on se kuvittelemasi "oikea kristitty" !

vertaa sitä sitten uudenliiton todellisiin kristrittyihin,ok.

• Antisemitismi on Kristillistä, koska pahimmat panettelut löytyvät evankeliumista. Isästä perkeleestä, kyykäärmeen sikiöitä, ei voi välttyä helvetin tulelta etc.

Monikaan ei huomaa kun evankeliumia lukee, tai ei ole kykenevä huomaamaan, koska siitä on tullut tapa johon on totuttu, ajattelematta ollenkaan miltä toisesta osapuolesta tuntuu. Sitä on hehkutettu myös jumalan sanana, joka muka oikeuttaa sen olemassaolon.

• Anonyymi

Evankeliumit eivät kehota antisemitismiin. Farsiseukset ja kirjanoppineet vihasivat Jeesusta. He etsivät lakkaamatta syitä Jeesuksen tuhoamaiseksi takertuen siihen mitä hän sanoi ja mitä tahansa, josta saattoi syyttää - kuten sairaan parantamisesta sapattina. Fariseuksilla ja kirjanoppineilla ei tarkoiteta juutalaisia kansana, vaan niitä, jotka .. sulkevat taivasten valtakunnan ihmisiltä .. eivät salli meneväisten sisälle mennä."

Jeesus rakasti niitä juutalaisia, jotka pitivät käskyt ja kehotti tekemään ja pitämään mitä kirjanoppineet ja fariseukset sanovat. Hän varotti seuraamasta heidän tekojaan, "sillä he sanovat, mutta eivät tee" .. "Kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat."

• Anonyymi kirjoitti:

Evankeliumit eivät kehota antisemitismiin. Farsiseukset ja kirjanoppineet vihasivat Jeesusta. He etsivät lakkaamatta syitä Jeesuksen tuhoamaiseksi takertuen siihen mitä hän sanoi ja mitä tahansa, josta saattoi syyttää - kuten sairaan parantamisesta sapattina. Fariseuksilla ja kirjanoppineilla ei tarkoiteta juutalaisia kansana, vaan niitä, jotka .. sulkevat taivasten valtakunnan ihmisiltä .. eivät salli meneväisten sisälle mennä."

Jeesus rakasti niitä juutalaisia, jotka pitivät käskyt ja kehotti tekemään ja pitämään mitä kirjanoppineet ja fariseukset sanovat. Hän varotti seuraamasta heidän tekojaan, "sillä he sanovat, mutta eivät tee" .. "Kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat."

Farigee fanittaa ainoastaan murhaajajuutalaisia ja sehän on nähty täällä moneen kertaan.

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Farigee fanittaa ainoastaan murhaajajuutalaisia ja sehän on nähty täällä moneen kertaan.

Hänellä ja sinulla on yhteistä se, että ette koskaan voi puolustaa mitään vastustamatta jotain toista.

• Anonyymi kirjoitti:

Hänellä ja sinulla on yhteistä se, että ette koskaan voi puolustaa mitään vastustamatta jotain toista.

Trumpistako puhut taas? Miksi sitä turhisukkoa joka paikkaan työnnät?

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Trumpistako puhut taas? Miksi sitä turhisukkoa joka paikkaan työnnät?

Juuri tuota.

• Anonyymi kirjoitti:

Juuri tuota.

Ei trumpia tarvitse vastustaa kun itse leikannut suksensa ristiin.

• KTS kirjoitti:

Ei trumpia tarvitse vastustaa kun itse leikannut suksensa ristiin.

Trump valitaan toisellekin kaudella joten yritä kestää vaan 🇮🇱🇺🇸

• usko.vainen kirjoitti:

Kestätkö sinä, jos ei valita? 😏

• usko.vainen kirjoitti:

Miksi elät koko elämäsi luulojen varassa?

Minä katson mitä tapahtuu, en lähde haihattelemaan.

• Minkäs sille voi. Elämä on.

Mutta siitä huolimatta en haihattele, vaan katson miten asiat todellisuudessa ovat.

• Vielä kymmenen vuotta sitten palstoilla huudettiin, kuinka juutalaiset tulevat kärsimään hamaan siihen asti, kunnes kääntyvät kristityiksi ja se on ikäänkuin oikein ja jumalan sallimus kaikki kärsimys ja vaino heille. . Ja sitten on puhuttu valhetellen kaikkinaista pahaa, koska eivät ole ottaneet messiasta vastaan.

Muistan Sari Essayahin erään kirjoituksen, jossa hän oli sitä mieltä, että juuri meidän kristittyjen kuuluu mennä Israeliin opettamaan juutalaisia.
      Niinhän te ajattelette vieläkin, että evankeliumia kaikille.

Sain valtavat solvaukset ja vihat päälleni, kun kirjoitin että juutalaiset eivät tule kääntymään kristityiksi. Että juuri se on se suuri asia, että he eivät ole kompastuneet. Kukaan ei ollut sellaista kuullutkaan, se oli niin uusi ajatus.

• Anonyymi

Muut huutajat ovat sitten vaihtuneet mutta sinä, RR, q, torre ja muutama muu vaan pysytte.

• Anonyymi kirjoitti:

Muut huutajat ovat sitten vaihtuneet mutta sinä, RR, q, torre ja muutama muu vaan pysytte.

"Huutajat". Heh.

• ”Vielä kymmenen vuotta sitten palstoilla huudettiin, kuinka juutalaiset tulevat kärsimään hamaan siihen asti, kunnes kääntyvät kristityiksi…”

Niin, mutta sinällään yhä on oppi, joka uskoo Jeesuksen tulevan, kunhan kaikki juutalaiset on saatu karkotettua Israeliin. Tätä muuten myös nämä etnonationalistitkin haluavat, tosin eivät aina uskonnollisista syistä-ä.

• mummomuori kirjoitti:

”Vielä kymmenen vuotta sitten palstoilla huudettiin, kuinka juutalaiset tulevat kärsimään hamaan siihen asti, kunnes kääntyvät kristityiksi…”

Niin, mutta sinällään yhä on oppi, joka uskoo Jeesuksen tulevan, kunhan kaikki juutalaiset on saatu karkotettua Israeliin. Tätä muuten myös nämä etnonationalistitkin haluavat, tosin eivät aina uskonnollisista syistä-ä.

Ja aika outoa, kun juutalaiset eivät tajua, että pitäisi toteuttaa Jumalan tahto. Kun Jumala itse ei saa koottua heitä "takaisin". He elelevät tyytyväisinä eri puolilla maailmaa. Israel ei taida olla houkutteleva muuttokohde.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

”Vielä kymmenen vuotta sitten palstoilla huudettiin, kuinka juutalaiset tulevat kärsimään hamaan siihen asti, kunnes kääntyvät kristityiksi…”

Sanoja oli Jeesus Kristus, mutta Hän sanoi sen jo noin parituhatta vuotta sitten...

Matt. 23:39

Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."

• Anonyymi kirjoitti:

Sanoja oli Jeesus Kristus, mutta Hän sanoi sen jo noin parituhatta vuotta sitten...

Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."

Mitä tuossa puheessa on kristityiksi kääntyneistä?

• Anonyymi kirjoitti:

”Sanoja oli Jeesus Kristus, mutta Hän sanoi sen jo noin parituhatta vuotta sitten...”

No, sepäs oli reipasta tulkintaa. Ei Jeesus sanonut, että vasta kun kaikki juutalaiset ovat kääntyneet kristityiksi – eihän silloin edes ollut kristinuskoa!

• mummomuori kirjoitti:

”Sanoja oli Jeesus Kristus, mutta Hän sanoi sen jo noin parituhatta vuotta sitten...”

No, sepäs oli reipasta tulkintaa. Ei Jeesus sanonut, että vasta kun kaikki juutalaiset ovat kääntyneet kristityiksi – eihän silloin edes ollut kristinuskoa!

Niin. Jeesus ei ennustanut kristinuskon tuloa, eikä kristittyjen.

• Kuka tahansa voi sairastua. Ikäviä asioita tapahtuu maailmassa. On vaikeaa kuvitella, että ne olisivat Jumalan tai minkään muunkan tahon "tahto". Eläminen vain on aika irrationaalista. Asioita tapahtuu, halusi tai ei.

• Minun elämäni on täynnä siunauksia sekä hengellisiä että fyysisiä että taloudellisia että poliittisia ja se johtuu siitä että siunaan palestiinalaisia.

• Kummallista, että sinuauksesi ei ole tuottanut mitään hyvää paleille 🤔 siellä ne terrorisoi edelleen Israelia🇮🇱🇮🇱🇮🇱 ja elää pelkillä muiden avustuksilla.

• usko.vainen kirjoitti:

Kummallista, että sinuauksesi ei ole tuottanut mitään hyvää paleille 🤔 siellä ne terrorisoi edelleen Israelia🇮🇱🇮🇱🇮🇱 ja elää pelkillä muiden avustuksilla.

Palestiinalaisilla on erittäin vireä talous ja ilman alueen hedelmiä Israelinkin elintarviketeollisuus ontuisi. Rakennusteollisuus kukoistaa myös aina silloin kun saadaan rakennuslupia jotka kiven alla.

• KTS kirjoitti:

Palestiinalaisilla on erittäin vireä talous ja ilman alueen hedelmiä Israelinkin elintarviketeollisuus ontuisi. Rakennusteollisuus kukoistaa myös aina silloin kun saadaan rakennuslupia jotka kiven alla.

😂 avustuksia on vähennetty tuntuvasti ja kansa kärsii.
        Rakennusteollisuus kukoistaa vain Israelin puolelle ulottuvien terroritunnelien rakentamisessa ja nekin 🇮🇱🇮🇱🇮🇱 tuhoaa.

• usko.vainen kirjoitti:

😂 avustuksia on vähennetty tuntuvasti ja kansa kärsii.
        Rakennusteollisuus kukoistaa vain Israelin puolelle ulottuvien terroritunnelien rakentamisessa ja nekin 🇮🇱🇮🇱🇮🇱 tuhoaa.

Trump on vähentänyt mutta hänen kaltaiseltana kajahtaneelta kaistapäältä nyt ei olekaan mitään hyvää odotettavissa.

• KTS kirjoitti:

Trump on vähentänyt mutta hänen kaltaiseltana kajahtaneelta kaistapäältä nyt ei olekaan mitään hyvää odotettavissa.

Hupaisaa, että sinä puhut kajahtaneista kaistapaistä ja heilutat terroristien lippua 🤔

• usko.vainen kirjoitti:

Hupaisaa, että sinä puhut kajahtaneista kaistapaistä ja heilutat terroristien lippua 🤔

Se on Palestiinan lippu ja löytyy myös YK:sta ja itse asiassa useasta toimistosta Israelissa joten totu siihen.

• KTS kirjoitti:

Se on Palestiinan lippu ja löytyy myös YK:sta ja itse asiassa useasta toimistosta Israelissa joten totu siihen.

Se on terroristivaltion lippu ☹️

• usko.vainen kirjoitti:

Se on terroristivaltion lippu ☹️

Se on Palestiinan lippu ja totu siihen tai itke ja totu

• KTS kirjoitti:

”Palestiina” on terrorivaltio joka alistaa omaa kansaansa terroristien käyttöön 😏

• usko.vainen kirjoitti:

”Palestiina” on terrorivaltio joka alistaa omaa kansaansa terroristien käyttöön 😏

Näinkö on? Annat varmaankin sitten esimerkkejä puolueettomista tahoista, jotka noin määrittelevät?

• Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

Näinkö on? Annat varmaankin sitten esimerkkejä puolueettomista tahoista, jotka noin määrittelevät?

Mainitse joku puolueeton taho.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei sillä mitään tahoja oo. Omasta päästään trollailee

• usko.vainen kirjoitti:

Valtiota nimeltä Palestiina ei ole olemassa eikä tule koskaan olemaankaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Esimerkiksi jokin muu valtio kuin Israel?

• Anonyymi
        Musti.Hintikka kirjoitti:

Valtiota nimeltä Palestiina ei ole olemassa eikä tule koskaan olemaankaan.

Siksi laitoinkin sen ”hipsuihin” 😄

• KTS kirjoitti:

Ei sillä mitään tahoja oo. Omasta päästään trollailee

Kerrankin olemme samaa mieltä 😃

• Anonyymi

Esimerkiksi jokin muu valtio kuin Israel?

Iran, Turkki, Venäjä, Erkki Tuomioja?

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

mkäs se olikaan valuutta sillä lippuvaltiollasi, en muista enkä kurssiakaan muista höh !

tekeekö se autoja vaiko skoottereita, vaiko ihan my kynttilöitä ympär mualimoo niinkö?

• Anonyymi kirjoitti:

mkäs se olikaan valuutta sillä lippuvaltiollasi, en muista enkä kurssiakaan muista höh !

tekeekö se autoja vaiko skoottereita, vaiko ihan my kynttilöitä ympär mualimoo niinkö?

Miehityksen alla on aina vaikea toimia mutta alueen talous on kasvanut vaikka maataloustuotanto onkin supistunut edellisvuodesta 11 prosenttia. Länsirannalla työttömyysprosentti on 18, Gazassa 44.

Tavaroiden kuljettaminen ja kaupankäynti ovat vaikeutuneet. Israel myös takavarikoi palestiinalaisten maita ja luonnonvaroja, ja laittomien siirtokuntien laajentaminen on viime vuosina kiihtynyt.

Israel ja Palestiina käyvät keskenään vapaakauppaa, ja niillä on muun maailman kanssa samat tariffit.

Talouden kehittämistä vaikeuttaa myös se, että monien tavallisten siviilituotteiden, kuten kemikaalien ja lannoitteiden, tuonti on Palestiinalaisalueelle kiellettyä

Mikäli rajoitukset poistettaisiin, bruttokansantuote voisi raportin mukaan kasvaa kymmenen prosenttia. Gazassa taloudellisen saarron poistaminen voisi luoda vuoteen 2025 mennessä yhteensä 32 prosentin kasvun.

Tiedot YK:n raportista.

• Anonyymi kirjoitti:

Lähde tälle tiedolle?

• KTS kirjoitti:

Miehityksen alla on aina vaikea toimia mutta alueen talous on kasvanut vaikka maataloustuotanto onkin supistunut edellisvuodesta 11 prosenttia. Länsirannalla työttömyysprosentti on 18, Gazassa 44.

Tavaroiden kuljettaminen ja kaupankäynti ovat vaikeutuneet. Israel myös takavarikoi palestiinalaisten maita ja luonnonvaroja, ja laittomien siirtokuntien laajentaminen on viime vuosina kiihtynyt.

Israel ja Palestiina käyvät keskenään vapaakauppaa, ja niillä on muun maailman kanssa samat tariffit.

Talouden kehittämistä vaikeuttaa myös se, että monien tavallisten siviilituotteiden, kuten kemikaalien ja lannoitteiden, tuonti on Palestiinalaisalueelle kiellettyä

Mikäli rajoitukset poistettaisiin, bruttokansantuote voisi raportin mukaan kasvaa kymmenen prosenttia. Gazassa taloudellisen saarron poistaminen voisi luoda vuoteen 2025 mennessä yhteensä 32 prosentin kasvun.

Ja YK on ihan yhtä puolueeton kuin UNESCO.
        ”Palestiinaa” johtaa kaksi terrorostijärjestöä Hamas Gazaa ja Fatah Samariaa ja Juudaa 🤓
        Miksi palet eivät pidä edes uusia pressanvaaleja kun Abbasin kausi on päättynyt jo monta vuotta sitten❓

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvää sarkasmia 😂

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Niin minä kysyin mikä valuutta sillä lipullasi on, etkö osaa lukea kun jaaritat mitä sattuu?

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Laitatko vielä linkin siihen YK:n raportiin?

Monet kemikaalit ja lannoitteet ovat hyvää materiaalia mm. räjähteiden valmistukseen.

Mikäli palestiinalaiset toimisivat siten, että rajoitteet voitaisiin poistaa, olisi se erinomainen asia sekä Israelille, että tavallisille palestiinalaisille. Pahiten tilanteesta kärsisi palestiinalaisten johto, joka ei pystyisi keräämään rahaa enää itselleen nykyiseen tahtiin. Siksi he estävät tilanteen muuttumisen. Tavallisten palestiinalaisten tlannetta pahentaa myös Israelin boikotointia ajava BDS-liike.

Tässä palestiinalaisen asiantuntijan kommentti tuosta liikkeestä www.youtube.com/watch?v=5-Aul3CW6gY

Etkös sinäkin ole tuota boikotointia ja täten tavallisten rivikansalaisten olojen heikentämistä ollut kannattamassa?

• Anonyymi

Niin, koska mitään jumalia ei luonnollisestikaan ole, asiat tapahtuvat kuten tapahtuvat ja on täysin sattumaa, kuka mitäkin sairauksia saa.

Kyllä kai nyt lapsikin sen tajuaa, että "hyvä Jumala" ei olisi koskaan sairauksia keksinytkään.

Todella naurettavaa yleensäkin, että vielä v. 2019 yhdessä maailman moderneimmista maista, joku vielä uskoo johonkin ukko ylijumalaam

• Anonyymi

Voi sentään, onko albuumissasi esivanhempien kohdalla talitinttejä ja punapäätikkoja vaiko ihan uga uga-porukkaa !?

• Anonyymi kirjoitti:

Voi sentään, onko albuumissasi esivanhempien kohdalla talitinttejä ja punapäätikkoja vaiko ihan uga uga-porukkaa !?

Sinut on varmaan Jumala luonut. Anti on sen tasoista.

• En mielestäni. Ne näkyvät varastelevan ja naivan vähän väliä. Ja etsivät täitä toisista.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Sinut on varmaan Jumala luonut. Anti on sen tasoista.

mikä annissa on vikana ?

kerro mitä välimuotoja on olemassa ellei Jumala ole lunut ihmistä tai evouskovien malliin talitintistä pikkuhiljaa kehittyneitä, häh kerro?

• Anonyymi kirjoitti:

mikä annissa on vikana ?

kerro mitä välimuotoja on olemassa ellei Jumala ole lunut ihmistä tai evouskovien malliin talitintistä pikkuhiljaa kehittyneitä, häh kerro?

No on aivan selvää, ettei Jumala ole mitään luonut. Käsittääkseni kaikki on kehittynyt ja alkanut sitä mukaa kuin olosuhteet ovat olleet suotuisat.

Tämä nykyinen ihmislaji on jo kolmas, kun aloimme selvitä paremmin.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

No on aivan selvää, ettei Jumala ole mitään luonut. Käsittääkseni kaikki on kehittynyt ja alkanut sitä mukaa kuin olosuhteet ovat olleet suotuisat.

Tämä nykyinen ihmislaji on jo kolmas, kun aloimme selvitä paremmin.

No tuo tekstisi selvittää kaikki muutkin tekstisi, ok !

• Anonyymi kirjoitti:

No minkä sille voi. On vain tiedossa, että meitä ennen on ollut kaksi ihmislajia, jotka ovat kuolleet sukupuuttoon. Meidän laji on selvinnyt.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja kun täällä harvoin sataa; viimeksi huhtikuussa, niin kunnon sateiden jälkeen luonto alkaa kukoistaa. On saatu suotuisat olosuhteet.

• Ceterum censeo: Raamattu sanoo, että kaikkea voi tapahtua kaikille. Ks. Raamattu, Vanha Testamentti, Saarnaaja.

• Ja syöpään kaatui myös israelfanittaja Saarikalle!
        Minä sen sijaan porskutan

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Ja syöpään kaatui myös israelfanittaja Saarikalle!

Joo aikasi saat armonaikaa irvistellä', sitten se loppuu!

Ei jää kuin huivi ja luistimet naulaan eikä monikaan muista koko irvailijaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Joo aikasi saat armonaikaa irvistellä', sitten se loppuu!

Ei jää kuin huivi ja luistimet naulaan eikä monikaan muista koko irvailijaa.

Saarikallelta loppui armonaika eikä monikaan muista koko irvailijaa. Minä sen sijaan olen siirtynyt armon alle jo 1997 ja PYSYN huolimatta sun lössis irvailuista.

Jämpti nii!

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Ja syöpään kaatui myös israelfanittaja Saarikalle!

Punikki Felt-Ranta vetelee viimeisiään mahasyöpänsä kanssa.

• Anonyymi kirjoitti:

Punikki Felt-Ranta vetelee viimeisiään mahasyöpänsä kanssa.

Ai eikö syöpä olekaan vain kristillisdemokraattisten poliitikkojen riesa?

• Anonyymi

ensiksi,,,ei ole paha,,eikä hyvä ihmistä,,,kaikissa on hyvän ja pahan,,,,,,mut otetaan nyt ihmis käsityksijen ,,johdonmukaisuuden
      yskytyksen syyt, ,vaikka joku on niin n,s PAHA ,,aina hyvin menee,,,,,
      mut kun joku n.s. HYVÄ jatkuvasti on vaikeuksissä,,,
      KOSKA-----n,s HYVÄLLÄkin on joku pienie pahen jöka Jumala vähän kovalla kouralla, koettele kaveria hylkäkö hän kun on vaikeuksissä oman luojansa tässä lyhyessä elämässa ja sitten tulee parasta ,,mitä on luvattu pyh,kirjassa,,,samaten nsPAHA ,,on hänellä on joku pienen hyvän joka avokatisesti palkitaan ,,ja jos ei parannusta tulee,,,sitten voi,,voi

• Anonyymi

Job.22:30 Hän pelastaa senkin, joka ei ole viaton; sinun kättesi puhtauden tähden hän pelastuu. 1Kor.4:5.

• Kovaa paatosta Jobilta tai keneltä tuo sitten onkaan.

• Anonyymi

Jälleen yksi osoitus jumalanne pahansuopuudesta. Olisi noita joutavampiakin sairastamaan, vaikka herra hakkarainen.

• Anonyymi

Jumala on ilmoittanut ettei ihminen elä ikuisesti, ei siinä ol ekyse pahansuopuudesta, jonka jokainen käsittää paitsi pahansuovat ihmiset eivät käsitä mitään.

• Anonyymi

Asiahan nyt on niin että yksikään hyvä teko ei jää rankaisematta, tässä tapauksessa hyvät teot on vanhoillisuus, tekopyhyys, homofobia ja ahdasmielisyys. Jeesus tuskin rientää näiden fundamentalistien avuksi koska kaikki näiden vakaumuksellisten teot ja puheet sotii sitä vastaan mitä toitottavat ristiriipus kaulassa ja kalan merkki peräluukussaan. Itse mitä tätä "sanaa" olen lukenut niin perimmäinen sanoma on hyväksyminen, rakkaus ja myötätunto, niin homoja, rikollisia, ei uskovia ja abortin tekijöitä kohtaan jne. Kaikki muu on patriarkaalisen konklaavin itse keksimiä sääntöjä jotka tuntuu sopivan tietynlaisen vallanhimoisen, itsensä ylentävän muka uskovaisen ja naista alistavan mielenlaadun pönkittämiseen (järjettömintä tässä on että kiihkomielisimmät on itse naisia). Eli ei aurinko paista manipuloiville ja vallanhimoisille, karma se sieltä antoi takaisin sen minkä ansaitseekin. Talouden, politiikan ja yhteiskunnan päättävät tahot pitää siivota uskovaisten toimeenpanovallasta ja maallistaa kaikki tahot joissa on kysymys ihmisten elämästä ja toimeentulosta, täysin turhaa ristiriitaa kylvää vielä 2020 luvulla (sanan merkityksessä). Se nähtiin kun Sipilän lahko heilui 4 vuotta niin arvot oli ihan muuta kuin raamatussa opetetaan. Jos nyt keksittäisiin kristinusko niin te hörhöt pääsisitte samaan sakkiin yksisarvisten ja muiden menninkäisten kanssa. Sari voi todistaa nyt rukouksen voiman ja näyttää ihmeparantumisen ilman lääketieteellistä apua.

• ”Huonot asiat voivat tapahtua niin hyville kuin pahoille?”

Juuri näin se on. Ihmisenä olemiseen kuuluu myös erilaiset sairaudet, onnettomuudet sekä vastoinkäymiset.

• Terrorismi on erittäin huono esikuva maailmalle valtiontekotaidoista.

Jos joku sillä valtion saa, niin muut seuraa perässä.

• Se, että kristillinen maailma niin suuresti tuki palestiinalaisten terrorismia,
      kristillisen antisemitismin pohjalta, synnytti kapinaliikkeitä myös muissa maissa ja sen hedelmiä tässä nyt nautitaan.
      Miljoonat ovat pakolaisleireillä, hukkuvat mereen ja tilanteen palauttaminen on pitkässä kuusessa, jos koskaan.

• Mitä vittua sotket palestiinalaiset tähän. Mistään terrorismista ei ollut kyse.

• Anonyymi
        KTS kirjoitti:

Mitä vittua sotket palestiinalaiset tähän. Mistään terrorismista ei ollut kyse.

Kyse oli "palestiinalaisten" terrorismista, vaikka sitä sukupuolielimien pilkkanimillä puolustelisitkin.

• Anonyymi

Miksi ihmiset julkaisee henkilökohtaisia asioitaan ja sairauksiaan mediassa, tässäkin tapauksessa olisi vain voinut ilmoittaa että jää vähäksi aikaa sairaslomalle.
      Facebookit sun muut täynnä näitä ilmoituksia ja sitten alkaa yleisön toimesta senpäiväinen repostelu, en ymmärrä tätä maailman hullua menoa....

• Anonyymi

rintasyöpä ilmenee vuosittain tuhansilla naisilla, olisko viistuhatta tapausta.

muutamat ihmiset kokevat tarvetta kertoa siitä medioissa jopa.

ja ne mediat taas elää uutisista, mitä raflaavampia sen paremmin kauppa käy, koska moni ihminen taas elää muiden ongelmista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

rintasyöpä ilmenee vuosittain tuhansilla naisilla, olisko viistuhatta tapausta.

muutamat ihmiset kokevat tarvetta kertoa siitä medioissa jopa.

ja ne mediat taas elää uutisista, mitä raflaavampia sen paremmin kauppa käy, koska moni ihminen taas elää muiden ongelmista.

Essayah antaa kasvot naisten rintasyövälle, mikä tulee auttamaan jatkossa tuhansia naisia heidän elämässään. Täytyy muistaa, että uskovainen tekee auttamistyössä kaikissa olosuhteissa, myös kuolemansairaana päättöhoidossa.

• Anonyymi

Sari on julkinen henkilö ja tekee oikein kun kertoo rehellisesti miksi jää sairaslomalle.
        Niin ovat tehneet kaikki muutkin poliitikot ja puolueiden puheenjohtajat.

• Anonyymi kirjoitti:

Essayah antaa kasvot naisten rintasyövälle, mikä tulee auttamaan jatkossa tuhansia naisia heidän elämässään. Täytyy muistaa, että uskovainen tekee auttamistyössä kaikissa olosuhteissa, myös kuolemansairaana päättöhoidossa.

Mitä soopaa. Kyllä ihmiset ovat tienneet rintasyövästä jo kauan. Jokainen kokee sen omalla tavallaan, eikä muiden antavat kasvot juurikaan auta, kun asia syöksyy päälle.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Mitä soopaa. Kyllä ihmiset ovat tienneet rintasyövästä jo kauan. Jokainen kokee sen omalla tavallaan, eikä muiden antavat kasvot juurikaan auta, kun asia syöksyy päälle.

Mediassa on tosiaan paljon ollut hyvää palautetta sille, että joku antaa kasvot eri vakaville sairauksille. On nyt kiinnostavaa seurata miten liberaali media suhtautuu kun Sari antaa kasvot vakavalle sairaudelle. Uskon, että nyt ja varsinkin jatkossa tuhannet naiset saavat apua tästä Sarin ulostulosta sairautensa suhteen. Avun antaminen kannattaa aina.

• Anonyymi kirjoitti:

Mediassa on tosiaan paljon ollut hyvää palautetta sille, että joku antaa kasvot eri vakaville sairauksille. On nyt kiinnostavaa seurata miten liberaali media suhtautuu kun Sari antaa kasvot vakavalle sairaudelle. Uskon, että nyt ja varsinkin jatkossa tuhannet naiset saavat apua tästä Sarin ulostulosta sairautensa suhteen. Avun antaminen kannattaa aina.

Minä uskon, että jokainen kokee syövän omalla tavallaan.

Luin juuri puolitutun kirjoittaman elämänkerran, jossa hän kertoo saaneensa eturauhassyövän. Vaikka se on yleisin syöpä miehillä, eikä mikään outo asia, niin hän koki sen järkyttävänä.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Minä uskon, että jokainen kokee syövän omalla tavallaan.

Luin juuri puolitutun kirjoittaman elämänkerran, jossa hän kertoo saaneensa eturauhassyövän. Vaikka se on yleisin syöpä miehillä, eikä mikään outo asia, niin hän koki sen järkyttävänä.

Uskon että jokainen kokee syövän järkyttävänä ja siksi onkin niin tärkeää, että Sari antaa nyt kasvot rintasyövälle. Mediassa on paljon ollut hyvää palautetta sille, että joku antaa kasvot eri vakaville sairauksille. On nyt kiinnostavaa seurata miten liberaali media suhtautuu kun Sari antaa kasvot vakavalle sairaudelle. Uskon, että nyt ja varsinkin jatkossa tuhannet naiset saavat apua tästä Sarin ulostulosta sairautensa suhteen. Avun antaminen kannattaa aina.

• Anonyymi kirjoitti:

Uskon että jokainen kokee syövän järkyttävänä ja siksi onkin niin tärkeää, että Sari antaa nyt kasvot rintasyövälle. Mediassa on paljon ollut hyvää palautetta sille, että joku antaa kasvot eri vakaville sairauksille. On nyt kiinnostavaa seurata miten liberaali media suhtautuu kun Sari antaa kasvot vakavalle sairaudelle. Uskon, että nyt ja varsinkin jatkossa tuhannet naiset saavat apua tästä Sarin ulostulosta sairautensa suhteen. Avun antaminen kannattaa aina.

Muistat varmaan hyvin miten esim. persufanit ja tämänkin palstan häiriköt suhtautuivat siihen kun Vihreiden puheenjohtaja antoi kasvot sairaudelleen.

Törkyviestejä toisensa perään.

• Anonyymi kirjoitti:

En näe asiaa niin, että Essayah olisi halunnut antaa tälle asialle kasvot ja avun.

• torre12 kirjoitti:

En näe asiaa niin, että Essayah olisi halunnut antaa tälle asialle kasvot ja avun.

Siis Suomen poliittiset päättäjät ovat antaneet tiedon kaikista sairauksistaan, kuten viimeksi tätä ennen Antti Rinne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne kasvot haalistuvat nopeasti, sillä saman asian ovat tehneet jo aikoinaan mm. Satu Hassi ja Arja Koriseva, ja varmasti monet muutkin.
        Meille rintasyöpään sairastuneille se lohdutuksen sana, että Suomessa jo n. 90 % sairastuneista paranee.
        Suomen terveydenhoito on korkeaa luokkaa. Syöpään sairastunutta ei jätetä. Syöpiä on monia eri lajeja, ja siitä syystä on turhaa vertailla hoitomuotoja keskenään. Ne on määritelty aina tapauskohtaisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne kasvot haalistuvat nopeasti, sillä saman asian ovat tehneet jo aikoinaan mm. Satu Hassi ja Arja Koriseva, ja varmasti monet muutkin.
        Meille rintasyöpään sairastuneille se lohdutuksen sana, että Suomessa jo n. 90 % sairastuneista paranee.
        Suomen terveydenhoito on korkeaa luokkaa. Syöpään sairastunutta ei jätetä. Syöpiä on monia eri lajeja, ja siitä syystä on turhaa vertailla hoitomuotoja keskenään. Ne on määritelty aina tapauskohtaisesti.

Ei haalistu, yhä muistan Hassin ja Korisevan tapauksen kun heistä jotain kuulen!!

• Anonyymi
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Muistat varmaan hyvin miten esim. persufanit ja tämänkin palstan häiriköt suhtautuivat siihen kun Vihreiden puheenjohtaja antoi kasvot sairaudelleen.

Törkyviestejä toisensa perään.

He näyttivät, että ovat Saatanan joukoissa. Älä välitä heistä.

• ”Miksi ihmiset julkaisee henkilökohtaisia asioitaan ja sairauksiaan mediassa, tässäkin tapauksessa olisi vain voinut ilmoittaa että jää vähäksi aikaa sairaslomalle.”

Siksi, ettei asiaa enää hävetä, koska ei mitään hävettävää ole. Toisekseen, nyt on ollut monia artikkeleita syövistä, mikä on oikein hyvä asia. Näin ihmiset saava tietoa ja myös toivoa.

Kun syöpiin sairastuu yli 30 000 ihmistä vuosittain, niin miksi siitä pitäisi vaieta?

• Anonyymi

90 % paranee rintasyövästä... höpö höpö mikä on rintasyöpä sitten... se menee sitten luihin kun olet jo muka parantunut, sitten keuhkoihion ja lopulta maksa ja sisäelimet loppu ja finito !

ehkä 50 % on elossa viiden vuoden jälkeen.

• Anonyymi

Ai niin siis onhan se nyt paljon helpompaa sitten aikanaan kuolla kun on saanut kasvot sairaudelleen !!

meinas unohtua tuo mahoton tärkeä seikka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai niin siis onhan se nyt paljon helpompaa sitten aikanaan kuolla kun on saanut kasvot sairaudelleen !!

meinas unohtua tuo mahoton tärkeä seikka.

Voit olla oikeassakin! Ihminen kuollessaan on onnellisempi jos on tehnyt ainakin yhden hyvän teon elämässään. Kuolinhetkellä näillä on iso merkitys. Ei ole elänyt turhaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Voit olla oikeassakin! Ihminen kuollessaan on onnellisempi jos on tehnyt ainakin yhden hyvän teon elämässään. Kuolinhetkellä näillä on iso merkitys. Ei ole elänyt turhaan.

Ja se ainoa hyvä teko elämässä oli kuolla syöpään antaen sille kasvot.

• Anonyymi

Sarin ennuste on hyvä koska kasvain oli vasta varhaisasteella.

• Anonyymi

Minä sairastuin v, 2007.
        On aika kornia huutaa tuollaisia ennusteita julkisilla palstoilla. Moni sairastunut saattaa olla hyvinkin ahdistunut ja ongelmissa.
        Teillä ei ole mitään syytä toivoa meikäläisten kuolemaa.
        Pitäkää huoli itsestänne, lopettakaa tupakointi ja viinanjuonti, liikasyönti ja nuuska.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä sairastuin v, 2007.
        On aika kornia huutaa tuollaisia ennusteita julkisilla palstoilla. Moni sairastunut saattaa olla hyvinkin ahdistunut ja ongelmissa.
        Teillä ei ole mitään syytä toivoa meikäläisten kuolemaa.
        Pitäkää huoli itsestänne, lopettakaa tupakointi ja viinanjuonti, liikasyönti ja nuuska.

Niinpä. Täällä on moukkia, jotka hihkuvat toivoen kuolemaa. Ei niistä kannata välittää.

Kiva, että sinä olet noin hyvin selvinnyt eteenpäin.

• Aika höpöjä kirjoitat. Lääketiede on kehittynyt ja suurin osa syövistä voidaan parantaa. Eli lääkkeet tuhoavat syöpäsolut. Toisekseen kroonisen syvän kanssa voi elää yllättävän pitkän elämän.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Aika höpöjä kirjoitat. Lääketiede on kehittynyt ja suurin osa syövistä voidaan parantaa. Eli lääkkeet tuhoavat syöpäsolut. Toisekseen kroonisen syvän kanssa voi elää yllättävän pitkän elämän.

Ikäväkseni oma kumppani ei tiennyt noista 90 % onnellisista !

eli lähtö tuli mitkään lääkkeet ei tehoa luihin menneeseen syöpään, maksaa ei voida parantaa, haima on toivoton tapaus, keuhkot tuhoutuu olkoot läkkeet mitä tahansa, eli tässä faktaa käytännön tasolta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eli lähtö tuli mitkään lääkkeet ei tehoa luihin menneeseen syöpään, maksaa ei voida parantaa, haima on toivoton tapaus, keuhkot tuhoutuu olkoot läkkeet mitä tahansa, eli tässä faktaa käytännön tasolta.

Miksi et lukenut tekstiäni kunnolla? Kirjoitin, että rintasyövän parantumisprosentti on n. 90. Sen sanoi minulle lääkäri, joka hoiti minun rintasyöpääni. Minulla on ollut 4 todettua syöpää v. 2007 jälkeen., Kaikki eri tauteja. Kaikki voitettu, ja elän edelleen. Täytän 86 v, ensi kuussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi et lukenut tekstiäni kunnolla? Kirjoitin, että rintasyövän parantumisprosentti on n. 90. Sen sanoi minulle lääkäri, joka hoiti minun rintasyöpääni. Minulla on ollut 4 todettua syöpää v. 2007 jälkeen., Kaikki eri tauteja. Kaikki voitettu, ja elän edelleen. Täytän 86 v, ensi kuussa.

On kuules hiukan eri asia sairastaa jotain syöpää lähes satavuotiaana kuin vaikkapa kolmekymppisenä tai nelikymppisenä!

Jokainen lääkäri sanoo asioita eri tavalla, minullekkin lääkäri sanoi asioita omalla tavallaan.

muta hienoa että olet elossa edelleen! minun vaimoni ei ole.

• Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

Niinpä. Täällä on moukkia, jotka hihkuvat toivoen kuolemaa. Ei niistä kannata välittää.

Kiva, että sinä olet noin hyvin selvinnyt eteenpäin.

Onko se niin että on ihmisiä joilla ei ole älliä juuri minkäänvertaa.

selaiseen tulokseen tulee kun lekee muutamia edellisiä kommentteja.

pakko se on uskoa sekin näköjään.

• Anonyymi kirjoitti:

”…tässä faktaa käytännön tasolta.”

Kun syöpä on levinnyt ja on erityisen aggressiivinen, niin toki silloin hoidot eivät pure. Kuten tuolla sanoin, syöpiä on erilaisia.

Se, että puolisollasi on ollut kenties tuollainen tilanne, tarkoittaa vain sitä, että hän ikävä kyllä sai huonon arvan. Samoin isäni kuoli syöpään. Ensimmäinen syöpä saatiin aisoihin, mutta siitä jäi etäpesäkkeitä. Ne levisivät selkäytimeen, eikä lääkkeet enää siihen purreet. Äitini sekä lukuisia joukko muita ovat parantuneet. Äiti eli vielä 20 vuotta, kuoli aivohalvaukseen.

Joten, älä tee vääriä johtopäätöksiä.

• Anonyymi

Juuh ei niissä tietyissä piireissä auta sanoa että en jaksa uskoa tai että usko loppuu, tms. - Vaikka kaikki menisi tuusan nuuskaksi, ei sittenkään vaan se on kiellettyä ja piste! -Pitää vain vakuuttaa että uskonhan minä kaiken ja että hyvää tämä vain tekee ja tarkoittaa ja jatkaa uskokomista.

Muuten et ole hyväksytty, sinun siis on vain PAKKO! Olen ymmärtänyt!

(kui2)

• Anonyymi

Ei uskomisella ja sairauksilla ole mitään keskinäistä kisaa, joku sairastuu joku ei, kumpikin uskoo tai on uskomatta, siinä kaikki !

joka tapauksessa joka iikka haudataan jossain vaiheessa uskoi sitten niin paljon kuin jaksaa tai olu uskomatta.

USKON päämäärä on sielun pelastus ei yhtään mikään muu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei uskomisella ja sairauksilla ole mitään keskinäistä kisaa, joku sairastuu joku ei, kumpikin uskoo tai on uskomatta, siinä kaikki !

joka tapauksessa joka iikka haudataan jossain vaiheessa uskoi sitten niin paljon kuin jaksaa tai olu uskomatta.

USKON päämäärä on sielun pelastus ei yhtään mikään muu.

Kyse oli siitä että saako epäillä, saako? En kirjoittanutkaan että sairaus johtuu epäuskosta! Vaan saako epäillä? - yleensä sitä ei kaikissa piireissä hyvällä katsota jos ilmaisee epilevänsä..

(kui2)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyse oli siitä että saako epäillä, saako? En kirjoittanutkaan että sairaus johtuu epäuskosta! Vaan saako epäillä? - yleensä sitä ei kaikissa piireissä hyvällä katsota jos ilmaisee epilevänsä..

(kui2)

Ps. Siis Epäilemistä pelätään kuin ruttoa sen takia juuri sen takia että "ei voi pelastua" jos epäilee?

Eli on PAKKO uskoa aina vaikka mikä olisi, ainakin on sanottava että uskon, ei ymmärrys riitä sille joka ei voi uskoa tai sanoo epäilevänsä jotakin?

(kui2)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ps. Siis Epäilemistä pelätään kuin ruttoa sen takia juuri sen takia että "ei voi pelastua" jos epäilee?

Eli on PAKKO uskoa aina vaikka mikä olisi, ainakin on sanottava että uskon, ei ymmärrys riitä sille joka ei voi uskoa tai sanoo epäilevänsä jotakin?

(kui2)

Uskoa mitä?

mitä on pakko uskoa en tajua moista asetelmaa.

• Anonyymi

> Juuh ei niissä tietyissä piireissä auta sanoa että en jaksa uskoa... <

Sinähän se varsinainen salapoliisi olet, kun tiedät kaikki tietyt piirit ja niiden käytännöt.

Kui ihmeessä?

• Anonyymi

Moni sairaus vie ihmisen hautaan, tai sitten ei. Vakavia sairauksia on lukemattomia. Toiset paranevat hoidoilla, toisiin ei apu auta.
      Se ei koske yksin syöpää, tiedoksesi, muutenhan meillä olisi satojen vuosien ikäisiä ihmisiä keskuudessamme.

Muutama vuosikymmen sitten syöpä oli parantumaton, sitä ennen keuhkotauti. Hiv ja aids olivat kuolemantuomio alkuaikoina 80-luvulla, nyt ne pidetään lääkkeillä kurissa.
      Lääketiede on kehittynyt niin että sydänsiirrotkaan eivät enää ole mikään ihme. Monet muutkin elimet voidaan vaihtaa. Meidän vanhempiemme aikoina nämä sairaudet olivat parantumattomat.
      Järjetöntä vertailla sairauksia toisiinsa, ne ovat yksilölliset ja henkilökohtaiset. Ei maallikko voi ennustaa mitään toisten sairauksista.

• "Järjetöntä vertailla sairauksia toisiinsa, ne ovat yksilölliset ja henkilökohtaiset. Ei maallikko voi ennustaa mitään toisten sairauksista. "

Olet aivan oikeassa. Tosin jos vaivautuu hakemaan tietoa, niin ehkä sitten ymmärtää paremmin sen, missä mennään.

• Anonyymi

Hienoa, että monet on parantuneet, jopa useasta syövästä. Sitä parempi mahdollisuus parantua, mitä aikaisemmassa vaiheessa syöpä havaitaan.

Mutta yksi asia, mistä potilailla on vähemmän tietoa on se, että sytostaatit aiheuttaa syöpää. Jos syöpä, vaikka rintasyöpä, on todettu hoidoilla parantuneen, henkilö sairastuu uudelleen syöpään esim. viiden vuoden kuluttua. Lääkärit toteaa uuden syövän, vaikka todellisuudessa syöpä on rintasyövän sytostaattihoidon aiheuttamaa. Eräs lääkäri myönsi, että ennen oli noin mutta ei niinkään enää tänä päivänä. No onhan toki syöpähoidot kehittyneet, mutta yhä edelleen käytetään vanhoja sytostaatteja.

Tosiasia on, että hoidot myös tuhoavat terveyttä. Sädehoito aiheuttaa pahoja vaurioita, pahimmat ilmenee vasta vuosien kuluttua hoidosta. Turvallista sädeannosta ei tiedetä, onko edes sellaista. Rintakehän alueelle annetun sädetyksen tiedetään lisäävän sydänsairauksien riskiä noin kaksinkertaiseksi. Lähes jokaiselle potilaalle kehittyy tietokonetomografiassa näkyviä muutoksia keuhkokudokseen 6-12 kuukauden kuluessa hoidon päättymisestä, pneumotiittia. Tästäkään ei potilaille etukäteen aina kerrota, jotta potilas voisi kieltäytyä sädetyksestä.

Sädehoidon tekniikka on kehittynyt sekin. Suoran sädetyksen lisäksi on vähemmän tuhoa aiheuttava stereotaktinen sädehoito, siinä säteet tulevat eri suunnista kasvaimeen. Valitettavasti sitä ei aina käytetä kaikille rintakehäsädetyspotilaille, mikä on anteeksiantamatonta, että aiheutetaan "tahallaan" koko loppuelämän kestävät keuhkovauriot ja hengitysvaikeudet.

Suomessa syöpätutkimus on maailman huippua, mm. sädehoidon annos-laskentaohjelmistot on kehitetty Suomessa. Parhaillaan Helsingin Viikissä kehitetään älylääkettä, jossa lääkeaineet pakataan sählypallon näköiseen hiukkaseen, joka tunkeutuu syöpäsolun sisään ja vapauttaa siellä lääkkeen.

Mutta huolimatta huippuhoidoista, hoitovirheitä tapahtuu, joskus huolimattomuuttaan ja aiheutetaan suurta kärsimystä potilaille. Ja ihan tietämättömyyttäkin on, kun potilaille tarjotaan sairaalassa sokeroituja jälkiruokia ja kahvileipiä. Sokerihan on syövän ruokaa! Kaikille syöpään sairastuneille pitäisi toitottaa tulikirjiaimin: sokerit ja valkojauhotuotteet pois ihan ensimmäisenä, sen jälkeen muu roska ravinnosta pois. Vaihda vesi kun kala on sairas. Kalamaljan säteilyttäminen ei ole ratkaisu.

Lisäksi pitäisi sallia tunnettujen vaihtoehtoisten hoitojen käyttäminen. Syöpäklinikoiden yhteydessä pitäisi olla vaihtoehtoiset hoidot ja potilaille näin mahdollisuus valita ensin niitä tai käyttää niitä lääkehoidon rinnalla. Esim. otsonihoito, joka on yleistä itä-Euroopan maissa, auttaa syöpähoitojen sivuvaikutuksiin. Mutta sitä ei tapahdu, ennen kuin vanhaa koulukuntaa edustavat lääkehallinnon yläpäässä on vaihtuneet nuorempiin ja asioista paremmin tietävämpiin.

Järkyttävintä syövän hoidossa on ollut lääketehtaiden potilaista piittaamaton politiikka, jossa yksinvaltaisesti, jopa väkivaltaa käyttäen on kaapattu monopoli syövän hoitoon. Menneinä vuosikymmeninä on ollut onnistuneita hoitoja, mutta koska ne on halpoja luonnosta saatavia eikä niistä siten lääketehtaat voi voittoja vetää, on ne kielletty ja vaiennettu. Linkissä 8-osainen järkky kertomus viranomaisvainosta. (jota parhaillaan meidänkin maassa väärinajattelijat saavat kohdata)

https://www.youtube.com/watch?v=I0JcBo9iINs&list=PL7D6C1672CEA8CD5F

- hoito tuhoaa

• Sarin syöpä on alkuvaiheissaan ja urheiljana hän on oppinut tsemppaamaan. En epäile etteikö tämä hyvin pääty.

• Anonyymi

Seuratkaa ja tutkikaa tarkoin tätä sairastumisten aikaamme. Ihmiselle on kauhistus ajatella stressiä ja miten se ilmentyy ja vaikuttaa ihmisessä.

Stressi on tekijä, joka aktivoi ihmiseen sairauksia repuisen jos kaksikin. Ihmisen tila on kuin korkealle viritetty moottori, jonka heikoin lenkki antaa periksi. Mikä se on liittyy jokaisella ihmisellä geneettisyyteen.

Karjalainen - sanoalhehti sunnuntai numero on hyvä ilmentäjä tästä aheesta. Julkaistuissa kuolinilmoituksissa seuraa monasti muistokirjoituksia, joissa ilmenee miten sairauden uuvuttama ihminen oli mukana kaikkialla ja kaikessa ja oli arvostettu toiminnan ihminen. Stressipesäke eläissään.

Niin, ajatellen JUMALAN siunausta ja uudestisyntymisen / JUMALAN tekemän uskon vaikutusta, niin tällä on ratkaiseva merkitys ihmisen lihalisuuden näivettämisessä.
      Juuri tuo tekijä - uudestisyhntyminen avaa ihmiselle oven elää stressitöntä elämää ja omata aikuisen oikeesti rauha ja lepo. Lepo - joka on stressin vastakohta. Turmeltuneen ihmisen perustiaan liityy juuri voimakas kilpailuvietti ja alitajuine tarve tulla huomioiduksi ja tämä paketti ohjaa ihmistä mitä ihmeellisiin suorituksiin. Lihan mielisyydestä on kyse.
      Ajatelle politiikkaa niin tuohon liittyy vielä valta ja se tavoittelu.

Uudestisyntymisessä kyse on puhtaasti uuden ajattelitavan saamisesta ja siten uuden elämän alkamisesta. Omalla kohdallani mullistava tekiä.

Todettakoon miten stressitila ihmisessä on ajattelutapa, jota on erittäin vaikea edes tiedostaa.Tästä tilasta kärsii kaikki ja näkyy myös liikennekäyttäytymisessä ja kaikkialla. Väitämpä, jos ihmiseltä tänä päivänä saisi stressitilan alemmaksi - ajattelutavan muutetuksi - näkyen käyttäytymisessä, niin jo sote menot oliosivat huomattavasti alhaisemmat.
      Moni ihminen tiedostaa tämän vasta sairastuessaan vakavasti ja toinen ei edes tässä tilassa. Meno jatkuu entisellään. Ihminen ei kestä tätä elämän menoa sairastumatta - sen aikuttamatta. Kiire - ei minnekkään ja siten tässä ja nyt hetki jää elämättä.

Markku Lievonen

• Anonyymi

Ajatellen tätä aikaamme . Älykännykän vaikutusta. Runsaan tiedon keskellä elävää ja seuraavaa ihmistä. Kiire ja sen tuntu 24/7. ja suorituskeskestä kulttuuria jne.....

Niin, voiko ihminen edes elää terveellisesti jos on mukautunut tämän maailman ajan mukaan? Voiko ihminen edes enää haaveilla elämästä, jossa hän on riittävä - ilman vajaa tehoa.

Niin, on muuten uskomaton tunne kun tuntee ja tiedostaa miten on riitävä a kiireetön. On aikuisen oikeesti aikaa ajattelulle ja ajattelemiseen. Kaiken huipuksi työnantajakin pitää tästä tilasta. Hyvä keskittymiskyky ja tehokkuus. Todellisuudessa ihmisen kiireellysyys / stressi syö myös tehokkuutta työssä ja erikioisesti luo virhearviointia.

Niin,, tänä aikana tulisi ehdottomasti laajemmin käsitellä mistä kiire aktivoituu ja miten haitallista se vaikutukseltaan on koko ihmisen elinympäristösä..

m.l

• Anonyymi

Ajatellen mielikuvaa. Aika ei riitä, niin Sari lienee hyvä opettaja aiheesta kun oli kilpaurheilussa mukana.

Nyt tämä SAMA tila - kun aika ei riitä - on riesana monen ,koko ihmisen elämän. Aika ei riitä edes ajttelemiseen - hiljentymiseen.

Niin, kun Raamatussa kuvataan tilanteita, joissa JUMALA vie ihmisen erämaahan, niin vain ja ainoastaan tämä tila ihmisessä opettaa ihmistä ajattelemaan. Erämaassa on aikuisen oikeesti aikaa ajatella ja ihminen myös ajattelee. Käyttää tätä lahjaansa.

Siis JUMALA tahtoo, että ihminen käyttäisi AINA tätä saamaansa lahjaa - ajattelemista. Tämä lahja kasvattaa ihmistä ja avaa näkökyvyn.

Erämaa ihmisellä on taival / aikakausi, jossa ihminen ajattelemisen kautta saa ymmärryksen, miten taakoitettu / stressattu ihminen onkaan ilman uskoa kaikkivaltiaaseen JUMALAAN. Pahinta stressissä on miten ihminen itse tuntee kantavansa vastuuta / vastuun asiasta ja toisaalta onn kyvytön ja voimaton vaikuttajana.
      Kuvitteleppa - hiljenny ajattelemaan. Miten paljon kohottaa ihmisessä stressitasoa tämä ilmaston muuttumiseen liittyvvät tiedotteet. Ihmisessä, joka ei omaa uskoa kaikkivaltiaaseen JUMALAAN. Siis aikuisen oikeesti.

Mitä pidemmälle ihmisen / ihmislajin elinympäristö ikääntyy, niin sitä enemmän jumalaton ihminen omaksuu stressiä ja - kuten Raamattu ilmoittaakin - niin ihmisiä viimein menehtyy jo omiin pelkotiloihin. Siis kyse ei ole itsetuhoisuudesta vaan menehtyminen stressin vaikutuksen kautta sairastumiseen ja siten sen seuraamukeen.
      Ihminen on omaksunut jumalattomuudessaan liikaa kannattavakseen ja maksaa luonnollisesti siitä hintansa.

m.l

• No jaa. Elämä oli ennen paljon kovempaa kuin nykyisin. Lienet kuitenkin siitä selvillä.

Minä itse en pidä erityisen korrektina sitä, että ihmisten sairastamisista täällä messutaan. Ei syöpä niin mukava asia ole.

• Anonyymi

No jaa. Elämä oli ennen paljon kovempaa kuin nykyisin. Lienet kuitenkin siitä selvillä.

Minä itse en pidä erityisen korrektina sitä, että ihmisten sairastamisista täällä messutaan. Ei syöpä niin mukava asia ole.

Totta. Ennen massamme oli elämä kovempaa fyysiseen työhön liittyen. Taas fyysinen rasitus ihmisellä ei ole lähes niin hatallista kuin psyykkinen rasitus. Se on totta, miten ennen psyykkinenkin kuormitus kävi rinnan fyysisen kuormituksen kanssa, mutta se ei ollut tällä tasolla kuin tänään.

Esim. vaikka maaseudulla elämä oli kovaa, niin kiireisen heinänteko aikaan rengit ja isäntä väki otti keskellä heinäpoutaa nokkaunet ja tämä kertoo käyttäytykisestä stressin olleen alhaisempaa.

Todellisuus on, miten eri syöpälajit sairastuttavat ihmistä enemmän kuin mitä ennen verraten vaikkapa 70.....90 lukuun ja sitä aiempaan aikaan. Tuttava piirissäni syöpään sairastavuus on järkyttävällä tasolla a taas tuntematomia ihmiset ovat asia erikseen , koska syöpähoitokin on paranunut. Jos syöpähoitotaso olisi 80/90 luvun tasoa, niin kuolleisuus olisi eritäin suuri.
        Syöpä on todella vakava asia ja siksi otan stressin esille lähes joka tilanteessa missä arjessa liikun.
        Ihmisen sanaton viestintäkin kertoo harmillisesta tilasta.

Todettakoon tässäkin, miten stressi liittyy ihmisen alemmuuden tuteesee - alitajiseen,jota ihminen pyrkii kompensoimaan tehokkuudella. Taas toinen - ollen esteellinen tehokuutee - ahdistuu.Mutta molemmilla tila on sama. Stressitaso.

Jokainen mies ja miksei nainenkin ymmärtää. Jos käytät auton moottoritehoja maksimaalisesti, niin todellisuus on, miten heikoin lenkki ratkeaa ennen oikojaan. Mikä se lieneee. Voimansiiro vaiko moottori liittyen vielä moottorin viritysasteeseen.
        Taas samalla autolla ajaen rauhallisesti kilometrejä kertyy tuplaten.

Ihmisellä tilanne on aivan sama. Geneettisyys vaikuttaa mikä on heikoin lankki ja mikä on sen kehitystaso. - normaali heikkous. Valitettavasti syöpäänkin sairastuu enemmän toisessa suvussa ( geeettisys) kuin toisessa - koska on heilpin lenkki. Sydänperäiset sairaudet voivat olla tuntemattomia tässä suvussa. Taas toinen suku / ihminen oireilee mielen alueella. Ei kestä stressitasoaan.

Niin, luonnollisesti annan kaikkkien ihmisten elää omaa elämäänsä ja suunnitela siten arkensa ja kiireensä, mutta edelleen soisin koko ihmislajille leppoisen ja vähä stressisen elämän kaaren. Toki jokaisella ihmisellä on elämän vaihe / vaiheet, joihin sisältyy korkea stressitaso, mutta silti ihmisen tulisi havainnoida tilanteensa ja pyrkiä pois stressitasostaan.

Kaikkilla ihmisllä on mahdollisuus toteuttaa stressitön elämä, mutta toiselle se on haasteelliempi kuinn toisella. Arvomaailmasta on siis kysymys. Mitä ihminen arvostaa ja mitä ei.

Mutta, todellisuus on, ettei ihmine voi paeta tätä tilannetta. Yhteiskuntamme tulee pakon eteen ja käsittelee tämän asian. Vaikuttaa jo nyt työn tuottavuuteen / työelämään ja kaikkkeen. Kyseessä on kollektiivinen väärä ajattelutapa koko väestöllä. Taistelusta on siis kysymys. Ristiriitaisuksista, joita ihminen ei tiedosta.

m.l

• Anonyymi kirjoitti:

Totta. Ennen massamme oli elämä kovempaa fyysiseen työhön liittyen. Taas fyysinen rasitus ihmisellä ei ole lähes niin hatallista kuin psyykkinen rasitus. Se on totta, miten ennen psyykkinenkin kuormitus kävi rinnan fyysisen kuormituksen kanssa, mutta se ei ollut tällä tasolla kuin tänään.

Esim. vaikka maaseudulla elämä oli kovaa, niin kiireisen heinänteko aikaan rengit ja isäntä väki otti keskellä heinäpoutaa nokkaunet ja tämä kertoo käyttäytykisestä stressin olleen alhaisempaa.

Todellisuus on, miten eri syöpälajit sairastuttavat ihmistä enemmän kuin mitä ennen verraten vaikkapa 70.....90 lukuun ja sitä aiempaan aikaan. Tuttava piirissäni syöpään sairastavuus on järkyttävällä tasolla a taas tuntematomia ihmiset ovat asia erikseen , koska syöpähoitokin on paranunut. Jos syöpähoitotaso olisi 80/90 luvun tasoa, niin kuolleisuus olisi eritäin suuri.
        Syöpä on todella vakava asia ja siksi otan stressin esille lähes joka tilanteessa missä arjessa liikun.
        Ihmisen sanaton viestintäkin kertoo harmillisesta tilasta.

Todettakoon tässäkin, miten stressi liittyy ihmisen alemmuuden tuteesee - alitajiseen,jota ihminen pyrkii kompensoimaan tehokkuudella. Taas toinen - ollen esteellinen tehokuutee - ahdistuu.Mutta molemmilla tila on sama. Stressitaso.

Jokainen mies ja miksei nainenkin ymmärtää. Jos käytät auton moottoritehoja maksimaalisesti, niin todellisuus on, miten heikoin lenkki ratkeaa ennen oikojaan. Mikä se lieneee. Voimansiiro vaiko moottori liittyen vielä moottorin viritysasteeseen.
        Taas samalla autolla ajaen rauhallisesti kilometrejä kertyy tuplaten.

Ihmisellä tilanne on aivan sama. Geneettisyys vaikuttaa mikä on heikoin lankki ja mikä on sen kehitystaso. - normaali heikkous. Valitettavasti syöpäänkin sairastuu enemmän toisessa suvussa ( geeettisys) kuin toisessa - koska on heilpin lenkki. Sydänperäiset sairaudet voivat olla tuntemattomia tässä suvussa. Taas toinen suku / ihminen oireilee mielen alueella. Ei kestä stressitasoaan.

Niin, luonnollisesti annan kaikkkien ihmisten elää omaa elämäänsä ja suunnitela siten arkensa ja kiireensä, mutta edelleen soisin koko ihmislajille leppoisen ja vähä stressisen elämän kaaren. Toki jokaisella ihmisellä on elämän vaihe / vaiheet, joihin sisältyy korkea stressitaso, mutta silti ihmisen tulisi havainnoida tilanteensa ja pyrkiä pois stressitasostaan.

Kaikkilla ihmisllä on mahdollisuus toteuttaa stressitön elämä, mutta toiselle se on haasteelliempi kuinn toisella. Arvomaailmasta on siis kysymys. Mitä ihminen arvostaa ja mitä ei.

Mutta, todellisuus on, ettei ihmine voi paeta tätä tilannetta. Yhteiskuntamme tulee pakon eteen ja käsittelee tämän asian. Vaikuttaa jo nyt työn tuottavuuteen / työelämään ja kaikkkeen. Kyseessä on kollektiivinen väärä ajattelutapa koko väestöllä. Taistelusta on siis kysymys. Ristiriitaisuksista, joita ihminen ei tiedosta.

m.l

Sinä puhut jostakin idyllisestä 50-luvun illuusiosta ja sadusta, joka ei ollut edes silloinkaan totta. Maatalon työ oli silloinkin jo äärimmäisen kovaa ja romantiikka kukoisti vainelokuvissa. Minä taas puhun laajemminkin menneisyydestä. Se tuntuu olevan asia, johon te uskovaiset ette joko halua tutustua perinpohjaisesti tai sitten ette siihen kykene. Tutustu vaikkapa elämään keskiajalla tai 1800-luvulla ja teekin se tutustuminen oikein kunnolla.

Syöpiä on enemmän kuin mitä oli aikaisemmin siksi, että ihmiset elävät vanhemmiksi. En minä väitä, että ympäristömme ei saattaisi jotenkin vaikuttaakin, mutta ihmisten elinaikaodote on noussut Suomessakin rajusti sitten 1900-luvun.

Stressi on suhteellista. Minun nähdäkseni stressiä' myös jonkin verran liioitellaan. Jos meidät laitettaisiin elämään vaikkapa 1800-luvun olosuhteissa, kuolisimme nopeasti. Silloin energia meni varsinkin pienituloisimmalla kansanosalla hengissäpysymiseen. Siinä ei ehditty stressata. Lapsikuolleisuus oli rajua kulkutaudeista puhumattakaan. Maailma oli ihan toinen.

Stressi ei ole minullekaan vieras, mutta se ei saisi estää objektiivista ajattelua. Me elämme maailmassa, jossa asiat ovat aivan toisin kuin vaikkapa vielä 30 vuottakin sitten.

• Anonyymi

Sinä puhut jostakin idyllisestä 50-luvun illuusiosta ja sadusta, joka ei ollut edes silloinkaan totta. Maatalon työ oli silloinkin jo äärimmäisen kovaa ja romantiikka kukoisti vainelokuvissa. Minä taas puhun laajemminkin menneisyydestä. Se tuntuu olevan asia, johon te uskovaiset ette joko halua tutustua perinpohjaisesti tai sitten ette siihen kykene. Tutustu vaikkapa elämään keskiajalla tai 1800-luvulla ja teekin se tutustuminen oikein kunnolla.

Syöpiä on enemmän kuin mitä oli aikaisemmin siksi, että ihmiset elävät vanhemmiksi. En minä väitä, että ympäristömme ei saattaisi jotenkin vaikuttaakin, mutta ihmisten elinaikaodote on noussut Suomessakin rajusti sitten 1900-luvun.

Stressi on suhteellista. Minun nähdäkseni stressiä' myös jonkin verran liioitellaan. Jos meidät laitettaisiin elämään vaikkapa 1800-luvun olosuhteissa, kuolisimme nopeasti. Silloin energia meni varsinkin pienituloisimmalla kansanosalla hengissäpysymiseen. Siinä ei ehditty stressata. Lapsikuolleisuus oli rajua kulkutaudeista puhumattakaan. Maailma oli ihan toinen.

Stressi ei ole minullekaan vieras, mutta se ei saisi estää objektiivista ajattelua. Me elämme maailmassa, jossa asiat ovat aivan toisin kuin vaikkapa vielä 30 vuottakin sitten.

Todellisuus vain on, miten esim. 70- luvulla tuntemassani ihmisissä vain kolme sairasti syöpää. Lähes sama taso oli 80- luvulla. Syöpälajit tunnettiin jo tuolloin.
        Elimme aivan erilaisessa elinympäristössä.

2000- luvun jälkeen yhä useamman kuulin sairastuneen syöpään ja tänä vuonna -------- lähes viikottain / kuukausittain. Syöpä on erittäin yleistynyt sairaus,- jota se ei aiemmin ollut.
        Mitä tiedän, niin monen kohdalla syöpään sairastumiseen liittyy poikkeava piiiiiiiiitkkestoinen stressikausi. Avioero, lapsensa menetäminen, työttömäksi jääminen, yrityskonkurssi, ensi asunnon piiiiitkittynyt rakentamine ,vaikea parisude ongelma jne..... puhumattakaan momissa toiminnoissa mukana oleminen.
        No, jokainen ymmärtänee, miten satojavuosia sitten ihmisen elinikää j asairastumisiin vaikutti ravinto.
        Nykyään ruualla oikein mässäillään ja ravintotasapaino on kunnossa, mutta taas elintason ylläpito /laajentaminen ja huomioiduksituleminen - tarve olla esillä syö ihmistä.

Ps. Olen maalta kotoisin ja tunnen alueen ja sen muutoksen. Vaikka aikoinaan käsin tehtiin heinät eläimille ja sadot korjattiin käsin, niin AINA oli aikaa huilimiseen. Raskaan työn keskellä.
        Tänään on tehokkaat koneet ja koko alue koneistettu, niin maanviljelijällä on erittäin kiire työnsä parissa ja erikoisesti stressaantunut suuuuuuuuuren velkataakkansa alla.

Ajatellen ihmistä kollektiiviesti, niin ihminen kuormittaa itsensä aistiensa kautta. Ihmisen alitajunta on monessa mukana ja siten stressaannuttaa omistajansa. Todettakoon tässäkin, miten työelämässäkin mahdolistuu olemaan ilman stressiä, vaikka on sitoutunut yritystoimintaan. Kyse on todella ajattelutavasta.

Syntiin langenneen - turmeltuneen ihmisen ajattelutapa juuri aktivoio stressin eli on luontainen käyttäytyminen, jota juuri ruokkii / aktivoi elinympäristömme. Tuosta poistumiseen onn ainut tie Kristuksenn mielisyys / mielen uudistuminen. Juuri tuohon liittyy Jeesukse opetus, Tie - Totuus - ja elämä, jossa on lepo ja rauha. Tila, jota jumalattoman ihmisen on mahdottomuus saavuttaa - lihallisuuteen - ajatteluunsa liittyen.

Laaja-alaisesti katsottuna suuremman ikkunan kautta, niin juuri tuohon liittyy myös maan saastuminen asukaittensa alla. jumalaton ihminen ei voi elää tässä ja nyt hetkeä, vaan aistien kautta imuroi missä olisi se hetki / kohde missä eläisi. Lentomatkustaminen on räjähtänyt siten käsiimme.

Niin, voi vain kuvitella, miten utopistista ajattelua onkaan ilmastonmuutkokseen kaavaillut tarvittavat toimenpiteet. Ihmisen / koko lajin todella tulisi kokea jokin vakava sairastuminen, ennekuin harkitsisi vakavasti elintapojensa muuttamista.

m.l

• Anonyymi kirjoitti:

Todellisuus vain on, miten esim. 70- luvulla tuntemassani ihmisissä vain kolme sairasti syöpää. Lähes sama taso oli 80- luvulla. Syöpälajit tunnettiin jo tuolloin.
        Elimme aivan erilaisessa elinympäristössä.

2000- luvun jälkeen yhä useamman kuulin sairastuneen syöpään ja tänä vuonna -------- lähes viikottain / kuukausittain. Syöpä on erittäin yleistynyt sairaus,- jota se ei aiemmin ollut.
        Mitä tiedän, niin monen kohdalla syöpään sairastumiseen liittyy poikkeava piiiiiiiiitkkestoinen stressikausi. Avioero, lapsensa menetäminen, työttömäksi jääminen, yrityskonkurssi, ensi asunnon piiiiitkittynyt rakentamine ,vaikea parisude ongelma jne..... puhumattakaan momissa toiminnoissa mukana oleminen.
        No, jokainen ymmärtänee, miten satojavuosia sitten ihmisen elinikää j asairastumisiin vaikutti ravinto.
        Nykyään ruualla oikein mässäillään ja ravintotasapaino on kunnossa, mutta taas elintason ylläpito /laajentaminen ja huomioiduksituleminen - tarve olla esillä syö ihmistä.

Ps. Olen maalta kotoisin ja tunnen alueen ja sen muutoksen. Vaikka aikoinaan käsin tehtiin heinät eläimille ja sadot korjattiin käsin, niin AINA oli aikaa huilimiseen. Raskaan työn keskellä.
        Tänään on tehokkaat koneet ja koko alue koneistettu, niin maanviljelijällä on erittäin kiire työnsä parissa ja erikoisesti stressaantunut suuuuuuuuuren velkataakkansa alla.

Ajatellen ihmistä kollektiiviesti, niin ihminen kuormittaa itsensä aistiensa kautta. Ihmisen alitajunta on monessa mukana ja siten stressaannuttaa omistajansa. Todettakoon tässäkin, miten työelämässäkin mahdolistuu olemaan ilman stressiä, vaikka on sitoutunut yritystoimintaan. Kyse on todella ajattelutavasta.

Syntiin langenneen - turmeltuneen ihmisen ajattelutapa juuri aktivoio stressin eli on luontainen käyttäytyminen, jota juuri ruokkii / aktivoi elinympäristömme. Tuosta poistumiseen onn ainut tie Kristuksenn mielisyys / mielen uudistuminen. Juuri tuohon liittyy Jeesukse opetus, Tie - Totuus - ja elämä, jossa on lepo ja rauha. Tila, jota jumalattoman ihmisen on mahdottomuus saavuttaa - lihallisuuteen - ajatteluunsa liittyen.

Laaja-alaisesti katsottuna suuremman ikkunan kautta, niin juuri tuohon liittyy myös maan saastuminen asukaittensa alla. jumalaton ihminen ei voi elää tässä ja nyt hetkeä, vaan aistien kautta imuroi missä olisi se hetki / kohde missä eläisi. Lentomatkustaminen on räjähtänyt siten käsiimme.

Niin, voi vain kuvitella, miten utopistista ajattelua onkaan ilmastonmuutkokseen kaavaillut tarvittavat toimenpiteet. Ihmisen / koko lajin todella tulisi kokea jokin vakava sairastuminen, ennekuin harkitsisi vakavasti elintapojensa muuttamista.

m.l

70-luvulla ihmisistä varsinkin miehet kuolivat sydän- ja verisuonisairauksiin tämän päivän mittapuulla nuorina. Tämän huomaa esim. silloin, kun käyn ukkini haudalla. 70-luvulla kuoli sodat käyneitä miehiä liukuhihnalta. Ei siinä ehditty syöpään sairastua. Kuvitteletko oikeasti, että kun esim. tupakointi oli hyvin yleistä tuolloin, siitä ei mitään seurannut? Et ole tullut ajatelleeksi, että epäterveelliset elämäntavat tekivät ihmisistä selvää jo ennen syöpää?

Sinun luulisi "maasweudulla eläneenä" käsittävän senkin, että monet asiat ovat maanviljelyssä muuttunet sitten aikojen vaikkapa 80-luvulla saati aikaisemmin. Tunnen suurta sympatiaa maanviljelijöitä kohtaan, mutta aika vain on toinen. Ei pienviljelijän elämä ole ollut herkkua ikinä. Jos olet kovinkin romanttisia ja leppoisia aikoja kokenut, kyseessä on ollut suuri ja vauras tila. Kyllä minäkin olen nähnyt, mitä vuosikymmenten kova työ pientilalla on tehnyt ihmisten kehoille. Älä siis viitsi haihatella täyttä roskaa. Aika tuppaa kultaamaan muistot itse kullakin.

Loppuosa tekstistäsi meneekin sitten valitettavasti höpötyksen puolelle.

• InhottavaRealisti kirjoitti:

Niin, tutkippa vaikka mielenkiinnosta Raamatusta alueet, joissa mainitaan; Eivät peri JUMALAN valtakuntaa. Siis nämä alueet ilmentävät turmetuneen ihmisen mieltä ja ajattelua ja tekoja.
        Juuri nuo alueet - ajattelu ihmisessä aktivoi stressiä ja siksi JUMALA - suojellaakseen ihmimstä - ilmoittaa ihmisen olevan väärällä alueella.

Sillä on jo totaallinen merkitys kun ihminen tiedostaa nämä kaksi eri aluetta ja ajattelua ja näin armossa mahdolistuu kasvamaan oikealla tiellä ja oikeaan suuntaan.

• markkulievonen kirjoitti:

Niin, tutkippa vaikka mielenkiinnosta Raamatusta alueet, joissa mainitaan; Eivät peri JUMALAN valtakuntaa. Siis nämä alueet ilmentävät turmetuneen ihmisen mieltä ja ajattelua ja tekoja.
        Juuri nuo alueet - ajattelu ihmisessä aktivoi stressiä ja siksi JUMALA - suojellaakseen ihmimstä - ilmoittaa ihmisen olevan väärällä alueella.

Sillä on jo totaallinen merkitys kun ihminen tiedostaa nämä kaksi eri aluetta ja ajattelua ja näin armossa mahdolistuu kasvamaan oikealla tiellä ja oikeaan suuntaan.

Tuon tyyppisellä logiikalla mitä vain voi väittää Jumalan tahdoksi tai toiveeksi tai aiheuttamaksi. Tuollainen ajattelumalli upposi kenties primitiiviin ihmisiin ja nykypäivänä kolahtanee fundamentalisteihin, mutta me muut nykyihmiset ymmärrämme asioiden luonnolliset taustat ja osaamme etsiä syy-yhteyksiä muualtakin.

Sinun kannattaa Markku kaikesta huolimatta koettaa hahmottaa vaikkapa se, että ihmiskunnalla meni paljon huonommin kuin nyt silloin, kun uskonnot olivat määräävässä asemassa. Vaikkapa sodat olivat jatkuvia. Tutki keskiaikaa tai esim. 1700-lukua. Kansa oli sivistymätöntä ja luokkaerot valtavat. Olot kertakaikkisen huonot. Se idyllinen 50-lukukin oli onnellista joillekin, mutta ei esim. äitini kaltaisille äärimmäisen köyhistä oloista oleville nuorille naisille. Koulut jäivät käymättä. Maalaiskunnassa luokiteltiin surutta lapset perhetaustan mukaan. Sinun pitäisi Markku tutustua todellisuuteen.

70-luvulla ihmisistä varsinkin miehet kuolivat sydän- ja verisuonisairauksiin tämän päivän mittapuulla nuorina. Tämän huomaa esim. silloin, kun käyn ukkini haudalla. 70-luvulla kuoli sodat käyneitä miehiä liukuhihnalta. Ei siinä ehditty syöpään sairastua. Kuvitteletko oikeasti, että kun esim. tupakointi oli hyvin yleistä tuolloin, siitä ei mitään seurannut? Et ole tullut ajatelleeksi, että epäterveelliset elämäntavat tekivät ihmisistä selvää jo ennen syöpää?

Sinun luulisi "maasweudulla eläneenä" käsittävän senkin, että monet asiat ovat maanviljelyssä muuttunet sitten aikojen vaikkapa 80-luvulla saati aikaisemmin. Tunnen suurta sympatiaa maanviljelijöitä kohtaan, mutta aika vain on toinen. Ei pienviljelijän elämä ole ollut herkkua ikinä. Jos olet kovinkin romanttisia ja leppoisia aikoja kokenut, kyseessä on ollut suuri ja vauras tila. Kyllä minäkin olen nähnyt, mitä vuosikymmenten kova työ pientilalla on tehnyt ihmisten kehoille. Älä siis viitsi haihatella täyttä roskaa. Aika tuppaa kultaamaan muistot itse kullakin.

Loppuosa tekstistäsi meneekin sitten valitettavasti höpötyksen puolelle.

Kirjoittelustasi - ajattelustasi päätellen et ymmärrä miten stressi ilmentyy ihmisessä ja miten siihen vaikuttaa psyykkinen kuormitus - ei fyysinen.

Lapsikin ymmärtää miten tänä kehittyneen teknologian ja vapaan liikkumisen aikana ihminen on yhä enemmän strressaantuneempi ja kiireellisempi. Ajatellen kiireettömyyden aikakautta täällä päin, niin aikoinaan meni Joensuussa käymiseen päivä ja tänä päivnä suuntaansa vain alle 40min.

Loogisesti ajatellen tänä päiv'ä ei tulisi olla kiireellisyyttä, mutta asia on juuri päin vastoin.
        Väitämpä - "tieteellisiin tutkimuksiini" nojaten, miten ihmisen elinympäristö aistien kautta ohjaa ihmistä. Siis mitä tehokkaammin ja nopeammin ihminen mahdolistuu liikkumaa, niin tämä ohjaa aistien kautta ihmisen stressitasoa ja kiireellisyyttä. Kyse on noidan kehästä.

Tuohon liittyen soisin monen ihmisen harrastavan kävelmeistä liikkumismuotona. Yksin kävely harrasteena hidastaa - näivettää ihmisen kiireellsyyttä - stressitasoa. Tai kävellä hitaasti luonossa. Taas "ralliautoilu" aktivoi sitä.

Tai paras tapa poistaa stressiä on katsella tulen loimutusta - paikallaan istuen. Tietysti paras tapa on,- ette lataa itselleen stressitasoa.

Tuon tyyppisellä logiikalla mitä vain voi väittää Jumalan tahdoksi tai toiveeksi tai aiheuttamaksi. Tuollainen ajattelumalli upposi kenties primitiiviin ihmisiin ja nykypäivänä kolahtanee fundamentalisteihin, mutta me muut nykyihmiset ymmärrämme asioiden luonnolliset taustat ja osaamme etsiä syy-yhteyksiä muualtakin.

Sinun kannattaa Markku kaikesta huolimatta koettaa hahmottaa vaikkapa se, että ihmiskunnalla meni paljon huonommin kuin nyt silloin, kun uskonnot olivat määräävässä asemassa. Vaikkapa sodat olivat jatkuvia. Tutki keskiaikaa tai esim. 1700-lukua. Kansa oli sivistymätöntä ja luokkaerot valtavat. Olot kertakaikkisen huonot. Se idyllinen 50-lukukin oli onnellista joillekin, mutta ei esim. äitini kaltaisille äärimmäisen köyhistä oloista oleville nuorille naisille. Koulut jäivät käymättä. Maalaiskunnassa luokiteltiin surutta lapset perhetaustan mukaan. Sinun pitäisi Markku tutustua todellisuuteen.

Jokainen jo tienneekin, miten ennen tätä teknologian myllerrystä ihminen rasittui voimakkaasti fyysisesti. Jo yksin ravinnon saaminen oli työlästä.

Taas moni ei voi hahmottaa mikä oli psyykkinen rasitus. Tuona aikana ei ihminen huolestunut tavaroidensa haalimisessa. Tuotantoa ei ollut, mitä haalia ja siten ihminen oli ja eli vapaana kaikesta mikä nykyisin kuorittaa ihmistä.

Monasti kesämökkeily - sen alhaine taso ihmisellä on juuri pakenemistä pois tästä teknologian tuomasta paineesta. Elää yksinkertaisesti yksinkertaisessa ympäristössä.

• Anonyymi
        markkulievonen kirjoitti:

Jokainen jo tienneekin, miten ennen tätä teknologian myllerrystä ihminen rasittui voimakkaasti fyysisesti. Jo yksin ravinnon saaminen oli työlästä.

Taas moni ei voi hahmottaa mikä oli psyykkinen rasitus. Tuona aikana ei ihminen huolestunut tavaroidensa haalimisessa. Tuotantoa ei ollut, mitä haalia ja siten ihminen oli ja eli vapaana kaikesta mikä nykyisin kuorittaa ihmistä.

Monasti kesämökkeily - sen alhaine taso ihmisellä on juuri pakenemistä pois tästä teknologian tuomasta paineesta. Elää yksinkertaisesti yksinkertaisessa ympäristössä.

Ilmeisesti siis ihmiset olivat köyhyydessä ja kurjuudessa hirvittävän onnellisia? No, näkemys ei yllätä. Väittäähän täällä yksi ihminen niinkin, että juutalaisten orjat olivat onnellisia.

Outo juttu sinänsä, että ne köyhyyttä kokevat eivät useimmiten itse ole kovin onnellisia.

IR

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti siis ihmiset olivat köyhyydessä ja kurjuudessa hirvittävän onnellisia? No, näkemys ei yllätä. Väittäähän täällä yksi ihminen niinkin, että juutalaisten orjat olivat onnellisia.

Outo juttu sinänsä, että ne köyhyyttä kokevat eivät useimmiten itse ole kovin onnellisia.

IR

Ihmisen elinympäristön taso, joka mahdollistaa tuomaan ihmisen mielen onnelliseksi ei ole yksinkertainen asia.
        Esim. jos 100-vuotta sitten perheen taloudellinen tilanne ja elintaso olisi maassamme ollut tämän päivän työttömyydestä kärsivän perheen tasolla, niin sen aikainen ihminen olisi ollut iki onnellinen. Olisi kuulunut erittäin hyväosaisiin talouden perusteella. Tänään on asia toisin, koska on vertailukohteita.

Niin, eriarvoisuus ihmisen elinympäristössä on tekijä, joka tuo ihmiselle haasteellisuutta olla onnellinen ja iloisuuden syrjässä kiinni. on täysin valheellisuutta kuvitella, miten vasta tänä korkean teknologian ja elintason päivänä ihminen voi olla vasta onnellisuuden tilassa.

Eli jos ihmisen elinympäristö on tasaisesti köyhyydestä kärsivä, niin ihminen mieltää sen normaalliksi. Ei ole vertailukohdetta ja näin on mahdolista elää onnellisena ja iloisuuden kera. Ihmisen onnellisuuden / tyytyvöisyyden pilaa juuri vertaileminen asioissa ja jos on suuria eroja vertailukohteissa, niin onnellisuuden saavuttaminen on haasteellinen asia.

Luonnollisesti ravinnon puute - kuoleman uhka ihmisen elinympäristössä muuttaa kaiken.

Niin, ajatellen tätä korkean elintasomme aikaa, niin harvassa on ihmiset, jotka omaavat iloisuuden mielenlaadun = ovat tyytyväisiä,
        m.l

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

IR

Ihmisen elinikään ja sairastavuuteen vaikuttaa ensiksikin geneettisyys,mutta myös elinympäristö merkittävästi.
        Moni pitää juuri tätä aikaamme ihmislajin parhaimpana aikakautena, johon liittää ihmisen eliniän pitenemisen. Asia ei ole yksinkertainen.

Jos hahmotetaan elinympäristö, jossa ihmisen ravinnon saanti on turvalisella tasolla ja ymmärrys terveestä ravinnosta, mutta taas teknologia esim 50...70- vuoden tasolla, niin väitämpä, miten tämä maassamme oleva aikakausi sairastuttaa ihmistä enemmän kuin tuo 50....70 -luvun elinympäristö.

Tuona aikana ihminen ei kärsinyt näin korkeasta stressitasosta piiiiiiitkäkestoisuus huomioiden. Merkittävin tekijä tuossa on lihaksiston aktiivinen käyttö.
        Moni ei ajattele, miten tänä päivänä ihmisen elinikää nostattaa merkittävästi - jopa ratkaisevasti lääketiede ja siihen liittyvä hoitotaso. Sairauksien tunteaminen.
        Jokainen alan ihminen tietääkin, miten juuri ihmisen liikkumattomuuus - lihaksiston käyttämättömyys aktivoi erittäin paljon sairauksia ja voimistaa niitä. Lääketiede tuotantoineen on ikään kuin valjastettu laiskan ihmisen huolettoman eliniän jatkamiseksi. Jos maastamme poistettasiin kaikki ihmisen sairauksien lääkitseminen, niin elinikämme romahtaisi.

Niin, liikunta - lihaksiston käyttö todistettavasti alentaa ihmisen stressiä ja juuri tämä tekijä - hyve oli menneisyydessä hyödynnettynä. Tänään ei ja siksi ihminen sairastaa mitä moninaisempia sairauksia.

m.l

• Anonyymi kirjoitti:

Ihmisen elinikään ja sairastavuuteen vaikuttaa ensiksikin geneettisyys,mutta myös elinympäristö merkittävästi.
        Moni pitää juuri tätä aikaamme ihmislajin parhaimpana aikakautena, johon liittää ihmisen eliniän pitenemisen. Asia ei ole yksinkertainen.

Jos hahmotetaan elinympäristö, jossa ihmisen ravinnon saanti on turvalisella tasolla ja ymmärrys terveestä ravinnosta, mutta taas teknologia esim 50...70- vuoden tasolla, niin väitämpä, miten tämä maassamme oleva aikakausi sairastuttaa ihmistä enemmän kuin tuo 50....70 -luvun elinympäristö.

Tuona aikana ihminen ei kärsinyt näin korkeasta stressitasosta piiiiiiitkäkestoisuus huomioiden. Merkittävin tekijä tuossa on lihaksiston aktiivinen käyttö.
        Moni ei ajattele, miten tänä päivänä ihmisen elinikää nostattaa merkittävästi - jopa ratkaisevasti lääketiede ja siihen liittyvä hoitotaso. Sairauksien tunteaminen.
        Jokainen alan ihminen tietääkin, miten juuri ihmisen liikkumattomuuus - lihaksiston käyttämättömyys aktivoi erittäin paljon sairauksia ja voimistaa niitä. Lääketiede tuotantoineen on ikään kuin valjastettu laiskan ihmisen huolettoman eliniän jatkamiseksi. Jos maastamme poistettasiin kaikki ihmisen sairauksien lääkitseminen, niin elinikämme romahtaisi.

Niin, liikunta - lihaksiston käyttö todistettavasti alentaa ihmisen stressiä ja juuri tämä tekijä - hyve oli menneisyydessä hyödynnettynä. Tänään ei ja siksi ihminen sairastaa mitä moninaisempia sairauksia.

m.l

”Ihmisen elinikään ja sairastavuuteen vaikuttaa ensiksikin geneettisyys,mutta myös elinympäristö merkittävästi.”

Elämme nyt niin monenlaisien yhdisteiden keskellä, ettei niiltä voi kovinkaan moni välttyä.

”Klooratut tai halogenoidut hiilivedyt ovat ryhmä kemikaaleja, joista monet ovat vaarallisia ja pitkäikäisiä ympäristömyrkkyjä.”
        ”Kloorattuja hiilivetyjä ovat esimerkiksi hyönteismyrkkynä käytetty DDT (diklooridifenyylitrikloorietaani), kloorivalkaisussa ja jätteenpoltossa syntyvät dioksiinit sekä erilaisissa sähkölaitteissa aiemmin käytetyt PCB-yhdisteet (polyklooratut bifenyylit). ”

”…bromatut palonestoaineet. Niitä on lähiympäristömme esineissä hyvin yleisesti, esimerkiksi tietokoneissa, televisioissa ja huonekaluissa.”

Sitten on erilaisia torjunta-aineita, joiden pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole riittävästi tietoa.

”…hormonihäiritsijöinä. Tällaisia ovat esimerkiksi tuttipulloissa ja monissa muissa muovituotteissa oleva bisfenoli-A, kovien muovien pehmentimenä käytetyt ftalaatit, sekä monissa kosmetiikkatuotteissa käytetyt parabeenit…”

Kun ajattelee, minkä määrän käytämme vaikka shampoita, nestesaippuoita, deodorantteja tai meikkejä, kuormaa kertyy huomaamatta.

”Syömästämme ruoasta voidaan löytää yhteensä yli 300 sallittua lisäainetta. Niiden vaikutukset terveydelle voivat olla hyvin monimutkaisia, eikä kaikkea tiedetä.”
        Peda.net kemikaalit ympäristössä.

”Muoviin voidaan lisätä esimerkiksi palonestoaineita, jotka ovat myrkyllisiä. Haitallista muovissa on se, jos tällaiset kemikaalit erittyvät muovista ympäristöön.”

”Ihminen puolestaan voi saada mikromuovia ravinnon, kuten kalojen mukana.”
        Aamulehti ”Meret täyttyvät muovista ja ihmiset pelkäävät, että mikromuovi imeytyy juomapullosta veteen – selvitimme mitkä väitteet muovista ovat totta ja mitkä tarua” 15.4.2018

Emme tiedä siitäkään riittävästi, miten mikromuovi vaikuttaa ihmiseen.

”…liikunta - lihaksiston käyttö todistettavasti alentaa ihmisen stressiä ja juuri tämä tekijä - hyve oli menneisyydessä hyödynnettynä.”

Ikävä että kavennat sitten loppua kohti alaa, vaikka alussa aivan oikein kirjoitit ”Asia ei ole yksinkertainen.”

Ihminen elää aika luonnottomassa ympäristössä, jossa joudutaan käyttämään niin paljon henkistä kapasiteettia, että useimmat eivät sitä kestä. Stressi tulee siitä, on paljon mitä pitää osata ja muistaa, on oltava ”aktiivinen” kaikin tavoin. Asiat ympärillä muuttuvat jatkuvasti ja pitäisi pysyä kehityksen mukana.

Missään vaiheessa ei ole tilaa ”latautumiseen” eli pelkkään oleiluun.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

”Ihmisen elinikään ja sairastavuuteen vaikuttaa ensiksikin geneettisyys,mutta myös elinympäristö merkittävästi.”

Elämme nyt niin monenlaisien yhdisteiden keskellä, ettei niiltä voi kovinkaan moni välttyä.

”Klooratut tai halogenoidut hiilivedyt ovat ryhmä kemikaaleja, joista monet ovat vaarallisia ja pitkäikäisiä ympäristömyrkkyjä.”
        ”Kloorattuja hiilivetyjä ovat esimerkiksi hyönteismyrkkynä käytetty DDT (diklooridifenyylitrikloorietaani), kloorivalkaisussa ja jätteenpoltossa syntyvät dioksiinit sekä erilaisissa sähkölaitteissa aiemmin käytetyt PCB-yhdisteet (polyklooratut bifenyylit). ”

”…bromatut palonestoaineet. Niitä on lähiympäristömme esineissä hyvin yleisesti, esimerkiksi tietokoneissa, televisioissa ja huonekaluissa.”

Sitten on erilaisia torjunta-aineita, joiden pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole riittävästi tietoa.

”…hormonihäiritsijöinä. Tällaisia ovat esimerkiksi tuttipulloissa ja monissa muissa muovituotteissa oleva bisfenoli-A, kovien muovien pehmentimenä käytetyt ftalaatit, sekä monissa kosmetiikkatuotteissa käytetyt parabeenit…”

Kun ajattelee, minkä määrän käytämme vaikka shampoita, nestesaippuoita, deodorantteja tai meikkejä, kuormaa kertyy huomaamatta.

”Syömästämme ruoasta voidaan löytää yhteensä yli 300 sallittua lisäainetta. Niiden vaikutukset terveydelle voivat olla hyvin monimutkaisia, eikä kaikkea tiedetä.”
        Peda.net kemikaalit ympäristössä.

”Muoviin voidaan lisätä esimerkiksi palonestoaineita, jotka ovat myrkyllisiä. Haitallista muovissa on se, jos tällaiset kemikaalit erittyvät muovista ympäristöön.”

”Ihminen puolestaan voi saada mikromuovia ravinnon, kuten kalojen mukana.”
        Aamulehti ”Meret täyttyvät muovista ja ihmiset pelkäävät, että mikromuovi imeytyy juomapullosta veteen – selvitimme mitkä väitteet muovista ovat totta ja mitkä tarua” 15.4.2018

Emme tiedä siitäkään riittävästi, miten mikromuovi vaikuttaa ihmiseen.

”…liikunta - lihaksiston käyttö todistettavasti alentaa ihmisen stressiä ja juuri tämä tekijä - hyve oli menneisyydessä hyödynnettynä.”

Ikävä että kavennat sitten loppua kohti alaa, vaikka alussa aivan oikein kirjoitit ”Asia ei ole yksinkertainen.”

Ihminen elää aika luonnottomassa ympäristössä, jossa joudutaan käyttämään niin paljon henkistä kapasiteettia, että useimmat eivät sitä kestä. Stressi tulee siitä, on paljon mitä pitää osata ja muistaa, on oltava ”aktiivinen” kaikin tavoin. Asiat ympärillä muuttuvat jatkuvasti ja pitäisi pysyä kehityksen mukana.

Missään vaiheessa ei ole tilaa ”latautumiseen” eli pelkkään oleiluun.

Edelleen painotan. Ihmisen ei ole pakko - välttämätön olla kaikessa mukana, jota sanotaan aktiiviseksi elämäksi. Vaikka puhutaan työelämän uuvuttamisen vaikutuksesta, niin ihmisen ei ole pakko uuvuttaa itseään. Ihminen voi levätä ja esim. harrastaa liikuntaa rentutummmis muotona.
        Ihmisen tulee ainoastaan ajatella ja olla mukautumatta tämän maailman ajan mukaan.
        Ajattele - kun / jos ihminen sairastuu vakavasti, niin uskotko miten aikaa löytyy ja yllin kyllin. Ihminen voi löytää aikaa myös sairastumatta luopumalla kiireellisyyden tunteesta ja siten elää tässä ja nyt hetkessä.

Mutta, erikoisen tärkeää tässä ajassa on lihaksiston käyttö - liikkuminen. Tämä alue on täysin näivettynyt teknologian keskellä elävältä ihmiseltä. Väitämpä vielä, miten älypuhelin tulee sairastuttamaan ihmistä erittäin laaja-alaisestri. Laajemmin kuin alkoholiriippuvaisuus. Se vähäinenkin itsenäinen ajattelu ja liikkuminen surkastuu.

Niin, toki saasteilla - epäterveellä ravinnollakin on oma osuutensa ihmisen sairastumisiin, mutta ihmisen uupuminen - ylirasitus - pitkäkestoinen stressitila on ainakin ihmistä sairastuttava tekijä. Oma lukunsa on myös hormoonivalmisteiden käyttö.

m.l

• Anonyymi kirjoitti:

Edelleen painotan. Ihmisen ei ole pakko - välttämätön olla kaikessa mukana, jota sanotaan aktiiviseksi elämäksi. Vaikka puhutaan työelämän uuvuttamisen vaikutuksesta, niin ihmisen ei ole pakko uuvuttaa itseään. Ihminen voi levätä ja esim. harrastaa liikuntaa rentutummmis muotona.
        Ihmisen tulee ainoastaan ajatella ja olla mukautumatta tämän maailman ajan mukaan.
        Ajattele - kun / jos ihminen sairastuu vakavasti, niin uskotko miten aikaa löytyy ja yllin kyllin. Ihminen voi löytää aikaa myös sairastumatta luopumalla kiireellisyyden tunteesta ja siten elää tässä ja nyt hetkessä.

Mutta, erikoisen tärkeää tässä ajassa on lihaksiston käyttö - liikkuminen. Tämä alue on täysin näivettynyt teknologian keskellä elävältä ihmiseltä. Väitämpä vielä, miten älypuhelin tulee sairastuttamaan ihmistä erittäin laaja-alaisestri. Laajemmin kuin alkoholiriippuvaisuus. Se vähäinenkin itsenäinen ajattelu ja liikkuminen surkastuu.

Niin, toki saasteilla - epäterveellä ravinnollakin on oma osuutensa ihmisen sairastumisiin, mutta ihmisen uupuminen - ylirasitus - pitkäkestoinen stressitila on ainakin ihmistä sairastuttava tekijä. Oma lukunsa on myös hormoonivalmisteiden käyttö.

m.l

”Ihmisen ei ole pakko - välttämätön olla kaikessa mukana, jota sanotaan aktiiviseksi elämäksi.”

Ensinnäkin et voi tietää, mitkä kaikki tekijät stressaavat ketäkin. Ihmisen on nyky-yhteiskunnassa pakko opiskella ja tehdä töitä. Sitten on erilaisia huolia, kuten huoli lapsista tai vanhenevista vanhemmista jne. Entä jos on työtön, niin on jatkuva stressi siitä, miten pärjää ja saa leipää.

”…puhutaan työelämän uuvuttamisen vaikutuksesta, niin ihmisen ei ole pakko uuvuttaa itseään. Ihminen voi levätä ja esim. harrastaa liikuntaa rentutummmis muotona.”

Mikäli sitä työtä haluaa tehdä ja säilyttää se paikkansa, niin ikävä kyllä se on pakko toimia työyhteisön mukaisesti. Aika paradoksaalisesti tuossa alussa mainitsi, ettei ole välttämätöntä elää aktiivielämää ja sitten kuintenkin tarjoat sitä ”hoitona”?!!
        Kun ajattelee sitä, että uupuneena ei ole voimia aina selvitä arkisista askareista, kuten vaikka ruuanlaitosta tai kaupassa käynnistä, niin ei sitä stressiä ehkä auta, kun noiden päälle pitää vielä jotain ”liikuntaa”!

”Ihminen voi löytää aikaa myös sairastumatta luopumalla kiireellisyyden tunteesta ja siten elää tässä ja nyt hetkessä.”

Tuossa osuit siinä mielessä oikeaan, että toisinaan se kiire on enemmän tunne. Siitä päästäänkin siten siihen, miksi tunteiden hallintaa tai mielenhallintaa kovasti suositaan nykyään. Etenkin tuo eläminen tässä ja nyt on juuri sitä mindfulnessia, mikä on muotia. Tosin itse en oikein olen tämän kannattaja.

”…erikoisen tärkeää tässä ajassa on lihaksiston käyttö - liikkuminen.”

Jos olet lukenut uutisia siitä, miten moni urheilija on sairastunut, niin varmaan ymmärrät, ettei se ole kuin pieni osa eri sairauksien ehkäisyä.

• Anonyymi

Lisäätte vain ahdistusta tällaisella spekuloinnilla.
      Valutte takaisin taikauskoon, shamaanien aikaan, jolloin toiselle sai taiotuksi taudin kostoksi. Afrikassa yhä tilataan sairauksia noitatohtorilta ja vastavuoroisesti tilataan parannus sairaalle. Kumpikin noituus maksaa maltaita.

Kuinka moni ikääntynyt, lapsiensa ja lastenlastensa huolia kantava eläkeläinen olisikaan valmis vaihtamaan terveytensä vakavasi sairaalle nuorelle ihmiselle, jonka kärsimys ja kuolema tulee aiheuttamaan paljon surua ja murhetta koko perheelle!
      Kuinka paljon onkaan aitoja, uskovaisia ihmisiä, jotka joutuvat kärsimyksen tielle vuosiksi, jotka joutuvat joko hoitamaan potilasta, tai olemaan itse hoidettava, vuodesta vuoteen, ilman tulevaisuuden toivoa ja paranemista!
      Ovatko he mielestänne tällaisen kohtalon ansainneet, ja miten sen perustelette?

• Anonyymi

Olisiko parempi tilanne jos yhteiskunnassamme ei käytäisi mitään avointa keskustelua sairauksien ennalta ehkäisemisestä ja miten hidastaa / vältää sairauksien puhkeamista? Tulisiko myös vaieta alkoholiin liittyvistä vaaroista ja antaa rauhassa jokaisen - alkoholisoitua. Tämänkin riippuvuuden tiedostaminen lisää alkoholin suur kuluttajassa tuskaa.

Se on totta, miten väärin ymmärrettynä tieto lisää tuskaa. Omasta puolestani voinen sanoa, miten motiivini asian ympärillä pyörimiseen on puhtaasti sysätä ihmisten mieltä kohden tyytyväisyyden - iloisuuden tuntemiseen. Tila ihmisessä, johon ei enää liity stressi - kiireellisyys. Asian tiedostamisesta on kysymys.
        Mutta, valitettava todellisuus on, miten ihmisen sisin / perusolemus ei helposti saavuta tätä tilaa, koska perusolemuksen tapaan ajatella ja elää tuottaa juuri ihiseen stressin. Stressi onkin turmeltuneen ihmisen tuotoksen hedelmä.

Tämän tilan soisin jokaisen ihmisen omaavan koko ihmislajissa;

4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. 6Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
        8Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa; Fil 4

m.l

• Anonyymi kirjoitti:

Olisiko parempi tilanne jos yhteiskunnassamme ei käytäisi mitään avointa keskustelua sairauksien ennalta ehkäisemisestä ja miten hidastaa / vältää sairauksien puhkeamista? Tulisiko myös vaieta alkoholiin liittyvistä vaaroista ja antaa rauhassa jokaisen - alkoholisoitua. Tämänkin riippuvuuden tiedostaminen lisää alkoholin suur kuluttajassa tuskaa.

Se on totta, miten väärin ymmärrettynä tieto lisää tuskaa. Omasta puolestani voinen sanoa, miten motiivini asian ympärillä pyörimiseen on puhtaasti sysätä ihmisten mieltä kohden tyytyväisyyden - iloisuuden tuntemiseen. Tila ihmisessä, johon ei enää liity stressi - kiireellisyys. Asian tiedostamisesta on kysymys.
        Mutta, valitettava todellisuus on, miten ihmisen sisin / perusolemus ei helposti saavuta tätä tilaa, koska perusolemuksen tapaan ajatella ja elää tuottaa juuri ihiseen stressin. Stressi onkin turmeltuneen ihmisen tuotoksen hedelmä.

Tämän tilan soisin jokaisen ihmisen omaavan koko ihmislajissa;

4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä. 6Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
        8Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa; Fil 4

m.l

”Olisiko parempi tilanne jos yhteiskunnassamme ei käytäisi mitään avointa keskustelua sairauksien ennalta ehkäisemisestä ja miten hidastaa / vältää sairauksien puhkeamista?”

Tätä taitaa jo tulla monesta tuutista? Eli totta kai ennaltaehkäisy on tärkeää. Kaikkia sairauksia vain ei voi ennaltaehkäistä.

”…motiivini asian ympärillä pyörimiseen on puhtaasti sysätä ihmisten mieltä kohden tyytyväisyyden - iloisuuden tuntemiseen. Tila ihmisessä, johon ei enää liity stressi - kiireellisyys.”

Tuossa on totta mukana, mutta se ikävä kyllä on aika yksipuolinen näkemys.

Ensinnäkin täysin stressitön ihminen on todennäköisesti kuollut. Jokaiselle kuuluu iästä riippumatta jonkinlainen stressi. Ilman sitä me emme saavuttaisi mitään. Ajatellaan vaikka, että pitää opetella lukemaan ja laskemaan, pitää suunnitella kellon kanssa menemisiään, tuntea huolta läheisistä ja lapsistaan. Tiesitkö että myös myönteiset asiat tuovat stressiä? Kuten lapsen syntymä, avioliiton solmiminen, uuteen paikkaan tai työpaikkaan menemin jne.

Stressi on haitallista vasta sitten, kun sitä on liikaa. Ei vain voimat riitä kaikkeen siihen, mitä haluaa tai pitää tehdä. Elimistö alkaa reagoida ja tulee erilaisia oireita. Jokainen on yksilö ja siksi stressiä siedetään eri määrä.

• mummomuori kirjoitti:

”Olisiko parempi tilanne jos yhteiskunnassamme ei käytäisi mitään avointa keskustelua sairauksien ennalta ehkäisemisestä ja miten hidastaa / vältää sairauksien puhkeamista?”

Tätä taitaa jo tulla monesta tuutista? Eli totta kai ennaltaehkäisy on tärkeää. Kaikkia sairauksia vain ei voi ennaltaehkäistä.

”…motiivini asian ympärillä pyörimiseen on puhtaasti sysätä ihmisten mieltä kohden tyytyväisyyden - iloisuuden tuntemiseen. Tila ihmisessä, johon ei enää liity stressi - kiireellisyys.”

Tuossa on totta mukana, mutta se ikävä kyllä on aika yksipuolinen näkemys.

Ensinnäkin täysin stressitön ihminen on todennäköisesti kuollut. Jokaiselle kuuluu iästä riippumatta jonkinlainen stressi. Ilman sitä me emme saavuttaisi mitään. Ajatellaan vaikka, että pitää opetella lukemaan ja laskemaan, pitää suunnitella kellon kanssa menemisiään, tuntea huolta läheisistä ja lapsistaan. Tiesitkö että myös myönteiset asiat tuovat stressiä? Kuten lapsen syntymä, avioliiton solmiminen, uuteen paikkaan tai työpaikkaan menemin jne.

Stressi on haitallista vasta sitten, kun sitä on liikaa. Ei vain voimat riitä kaikkeen siihen, mitä haluaa tai pitää tehdä. Elimistö alkaa reagoida ja tulee erilaisia oireita. Jokainen on yksilö ja siksi stressiä siedetään eri määrä.

Niin, ihminen on ihmeellinen otus ja huomaan , että ymmärrämme sen eritavalla. Itse ymmärrän, miten ihmisessä on monia luontaisia säätelymekanismeja,, jotka voivat häiriintyä ja aiheuttaa tuhoa ihmisessä. Alueiden poikkeavuus on vielä kuin veteen piirretty viiva ajatellen niiden havainnoimista.

Niin, ihmisen elämään liittyy luontaisesti mielen alakulo ja ahdistavaisuus, mutta taas masennus onn aivan eri asia. Masennus syntyy ihmisessä juuri tämän luontaisen säätelyjärjestelmän häiriintymisestä ja ihminen ohjaantuu masennukseen.

Aivan sama on ihmisessä tämä stressi. Se on totta, miten ihminen joka päivä kokee eritasoista stressiä, mutta taas järjestelmä ohjaa ihmisen "uneen" eli ihmisen virkeystasapaino laskee ja alkaa väsyttää ja ihminen menee lepotilaan ja näin stressin vaikutus poistuu.

>>Jos olet lukenut uutisia siitä, miten moni urheilija on sairastunut, niin varmaan ymmärrät, ettei se ole kuin pieni osa eri sairauksien ehkäisyä.<<

Niin, tiedän miten heikkotasoinen olen asioiden ilmaisussa, mutta edelleen ihmettelen miten väärin ymmärrät ajatuksiani. Siis stressi ihmisessä on väärä ajattelutapa - ei fyysinen rasitus. Taas fyysinen rasitys poistaa stressiä eli ohjaa ihmisen lepotilaan - jos säätelymekanismi ei ole häiriintynyt.

Niin urheilijan KOKO ajatusmaailma aktivoi stressiä. Harjoittelu ja koko valmennuskausi - elämä. Aika ei riitä ja on oltava vielä tehokkaamp eli urheilijan liikunta sairastuttaa ihmistä entisestään, niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Moni urheilija on aivan kaput urheilun päätettyää ja tuohon liittyen monen urheilijan elämä "siviilisssä" onn haasteellinen.

Niin, miten liikunta - lihaksien käyttö poistaa stressiä. Ensiksikin ihmisen tulee painaa takaraivoon JUMALAN aivoittama viisaus eli KAIKELLA on oma aikansa. Ihmisen ei tule ajatella suoriutua tästä faktasta nopeammin. Siis kyse on puhtaasta ajattelusta - tavasta ajatella.
        Tiedän tasan tarkkaan, miten todella ihmisen lihaksien käyttö on erittäin tärkeää verenkierrolle kuin myös vaikutus mieleen. JUMALA on aivoittanut ihmisen käyttäväiseksi lihaksistoaan.- mutta oikealla ajatuksella.

Esim. itse teen sunnuntaisin 20km kävelylenkin. KOSKAAN en ole edes ajatellut miten nopeasti sen tekisin, jos alkaisin treenaamaan tai kellottamaan aikaa. Sitäkään en ajattele miten voimakkaasti lenkki vaikuttaa kehooni tai voisinko hyödyntää sitä paremmin.
        Ajatteluni on. Menköön lenkillä 3/h tai viisi tai vaikka koko päivä. Laintan askeleita eteen ja ajattelen asioita kävellessäni. Tämä on sitä omaa aikaani eli irrottaudun ihmissuhteista ja ajatukset vie. Poikeuksen tekee, jos tuttuja tulee vastaan ja jään keskustelemaan .........

Aivan sama tilanne työssä. Uskon - koska olen kokenut, miten kaikkivaltias JUMALA vaikuttaa kaikkialla ja kaikissa.

6. yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa. Ef 4

Siis koko ihmislaji on JUMALAN toiminnan kenttä ja siten koen miten teen työelämänikin tässä vaikutuksessa. Juuri tuosta johtuen minulle on aivan yks hailee onko esimihiä / omistajia paikalla tai olenko vaikka yksin koko hallissa töissä, niin tämä ei vaikuta työhöni. Keskityn vain työhön ja teen sitä tahdilla ja ajatuksella; Kaikella on oma aikansa. En pyri nopeuttamaan tahtiani van teen luontaisella tahdilla työtä. Sein on yks hailee onko hyllyssä yksi asiakkaan tilaus - tai 100 kpl. Kaikiella onn kuitenkin oma aikansa.

Tuolla edellä halusin todistaa miten ajattelutapa on se punainen lanka stressissä ja mikä on jo sairautta.Mekanismi - sen toiminta ei häiriintynyt.

Ajatellen tätä stressin säätelymekanismia, niin sen häiriintymisellä / vaiitus on laaaja. Kaikki olemme kuulleet, miten ihminen on selviintynyt erittäin vaikeista tilanteista. Voimaa ja virkeyttä on löytynyt yks kaks käsittämtön määrä. Siis tilanteessa, jossa on ollut pakko suoriutua.
        Tai, jos ajat väsyneenä autolla ja torkahdat hetkeksi ja heräät, niin virkistyt ihmeelllisesti. Mitä vaarallisemmaksi havainnoit tilanteen - ajattelet - niin sitä virkeämmäksi - hetkelliseksi mieli tulee.

Aivan sama tilanne stressaantuneella ihmisellä tänä aikana. Ihminen on haalinut vuosien varrella tehtäviä - joita pitää ITSE tärkeänä ajatuksissaan ja näin virkistää itsensä. Menoja ja tetäviä on jo repullinen jos kaksikin ja edelleen mieli pysyy suht koht virkeänä, koska säätelymekanismi ihmisessä on häiriintynyt eli se ei ohjaa enää totaaliseen lepoon,- jota taas keho vaatisi. Ihmminen on siis oppinut huijaamaan itsensä.

Siis stressillä tarkoitan tätä tilaa, joka mielestäni on jo selvä sairaus - mutta erittäin yleinen tämän päivän ihmisessä. Ihmisellä on todella KIIRE ja siten on AINA alimittainen ja aika ei todella riitä. Uskon, miten juuri tämä tila ihmisessä aktivoi geneettisen sairauden puhkeamisen. Geneettisen sairauden puhkeamiseenkin liittyy myös ulkoinen / ympäristö tekijä. Geneettisyys ihmisessä vaikuttaa juuri sen, miten vähäinen / herkkä ympäristötekijä voi laukaista sairauden.

• Anonyymi

Ei sairstuminen kato hyvää eikä pahaa!!!. Eikä uskovaista on kysymys jostain muusta kuka sairastuuu! Geenit !

• Etenkän syopäsairaudet eivät katso ikää tai muuta terveydentilaa.

• Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

Etenkän syopäsairaudet eivät katso ikää tai muuta terveydentilaa.

Totta. Lapsia / ihmisiä syntyy tähän maailmaan jo valmiiksi ihmisen säätelymekanismin häiriityneenä.

m.l

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4358
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      144
      3120
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2428
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      46
      2343
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      1985
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1596
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1584
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      150
      1411
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe