Vapaa kuvaus

Aloituksia

323

Kommenttia

14592

1. Tarkoitatko+minua?
  2. No+niin.+Ehkäpä+tähän+aiheeseen+jotakin+nyt+sanon,+kun+avauksen+itse+tein.+Minun+pulmani+-+jos+sellaista+sanaa+voi+käyttää+-+uskonnollisuuden+ja+uskontojen+suhteen+on+se,+etten+millään+kykene+näkemään+uskonnoissa+kuin+vain+ihmisten+tuotosta.+En+ole+puhdasoppinen+ateisti,+mutta+minulle+on+hyvin+vaikeaa+sopeutua+ajatukseen,+että+olisi+vain+sokeasti+uskottava,+kertoipa+järki+mitä+tahansa.+Kun+joku+Raamattuun+keksi+ujuttaa+vaatimuksen+uskomisesta+lapsen+lailla,+hän+oli+nerokas.+Hän+myös+toimi+ymmärrettävästi:+epäileminen+on+pakko+leimata+pahaksi+asiaksi.+Koska+tunnen+kristinuskon+parhaiten,+keskityn+siihen.+Raamatun+määritteleminen+Jumalan+muuttumattomaksi+sanaksi+on+periaatteessa+järkevää.+Näinhän+fundamentalistit+VÄITTÄVÄT+ajattelevansa.+Väite+vain+ei+ole+totta.+Raamatun+taustaan+liittyy+ääretön+määrä+erilaisia+kysymyksiä+ja+ongelmakohtia.+Tekstejä+on+väännelty+ja+käännelty+surutta.+Äskettäin+luin+juuri+siitä,+miten+teksteissä+on+tietoisesti+muokattu+naisten+osuutta+tarinoissa+pienemmäksi.+Jos+Raamattuun+olettaa+Jumalan+jotenkin+vaikuttaneen,+se+pitäisi+pystyä+todistamaan.+Tarinoiden+ottaminen+kirjaimellisesti+on+ymmärrettävää,+mutta+tosiasiat+eivät+yksinkertaisesti+millään+tue+esimerkiksi+VT:n+tarinoiden+kirjaimellisuutta.+Jo+Luomiskertomuksesta+lähtien+juttu+menee+pieleen+ja+kreationisteja+lukuunottamatta+tämän+kyllä+suuri+osa+ymmärtääkin.+Jopa+juutalaiset+itsekin+ymmärtävät+tarinoiden+kuvitteellisuuden+fundamentalisteja+lukuunottamatta.+Kyseessä+on+kuitenkin+heidän+historiansa!Kuten+ylempänä+sanoin,+jo+ajatus+siitä,+että+Jumala+tosiaankin+käskisi+juutalaisten+tuhota+kokonaisia+viholliskansoja+on+mieletön.+Sama+Jumalako+sitten+yhtäkkiä+UT:n+puolella+muutuukin+armahtavaksi+ja+uhraa+ITSENSÄ?+jo+pelkkä+ajatus+siitä,+että+kristinuskon+Jumala+on+kolmiyhteinen+ja+samalla+kuitenkin+vain+yksi+on+sekava+ja+typerä.+Jos+Jeesus+on+Jumalan+poika+(?),+hän+on+eri+persoona.+Jos+ei,+on+turha+puhua+monoteismistä!Ja+sitä+myös+ihmettelen,+MITÄ+Jumala+loppujen+lopuksi+uhrasi!+Jeesushan+heräsi+kuolleista+ja+on+nyt+Taivaassa?+Mikä+uhraus+se+sitten+oli,+että+Jeesus+kärsi+ja+nyt+sitten+ei+enää+kärsi?+Kun+Jeesus+kärsi,+kärsikö+myös+Jumala?+Kun+Jeesus+kuoli,+kuoliko+myös+Jumala?+Jos+ei+kuollut+eikä+kärsinyt,+miten+voidaan+puhua+monoteismistä?+Kyseessähän+on+yksi+ja+sama+olento?+Oliko+Jeesuksen+kärsimys+hyvinkin+mittaamaton,+kun+huomioon+otetaan+se,+että+moni+ihminen+kärsii+maailmassa+jatkuvasti+ja+huomattavasti+Jeesusta+pitemmän+ajan?Jos+Jeesus+hyvitti+ihmisten+synnit,+miksi+yleensä+ottaen+meidän+pitää+yhä+edelleenkin+vain+märehtiä+syntejämme+ja+tuntea+kovasti+syyllisyyttä,+vaikka+olemme+vain+inhimillisiä+olentoja?+Jumalahan+meidät+tällaisiksi+loi?+Miksi+ylipäätään+ottaen+meidän+pitäisi+olettaa+olevamme+lähtökohtaisesti+syntisiä?+Tarina+Syntiinlankeemuksesta+ei+ole+totta.Tiedän,+olen+sivussa+aiheesta.+Katsotaan+nyt,+tuleeko+vastaukseksi+yhtään+mitään...
  3. En+usko+hetkeäkään,+että+joku+oikeasti+uskovainen+ihminen+puolustaisi+ihmisen+tappanutta+uusnatsia.+Mitä+kummaa+nämä+puheet+"lynkkauksestakin"+tarkoittavat?+Tätä+potkijaahan+ei+taida+kuolena+uhata,+toisin+kuin+uhriaan?On+kertakaikkisen+irrationaalista,+että+täällä+joku+muka+uskovainen+kehuu+MV-lehteä+ja+sen+jouranalismia.+Minulle+riittää.+Hyvää+joulua+kaikille!