Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Kiitos+kun+puit,+Ramoona,+sanoiksi+sen+mitä+yritin+mielessäni+tavoitella+ja+jäsentää:+siis+tuota+novellin+määrittelyä+ja+siihen+liittyvää+lukemisen+vaikeutta.+Lukija,+ainakin+minä,+voi+tosiaan+jäädä+novellin+jälkeen+kysymään:+entä+sitten+?Samoin+minä+laitan+listalle+tuon+Paloman+esittelemän+kirjan:+Sade+piiskaa+asfalttia.Sehän+oli+toisenkin+kirjoittajan+mieleen.Toivottavasti+siitä+ei+muodostu+yhtä+kiistanalaista+teosta+kuin+Ferranten+kirjoista..))Toisaalta:+juuri+nuo+erilaiset+näkemykset+voivat+avata+uusia+ulottuvuuksia+myös+itselle.
  2. Tunnustaudun+lukutoukaksi,+vaikka+meidät+jo+jossakin+ketjussa+lytättiin..))MInäkin+olen+sellainen+kirjojen+kautta+elämää+elävä+vai+tarkasteleva,+en+muista+miten+se+määritelmä+meni,+mutta+ainakin+lukutoukat+siirrettin+alempaan+kastiin+kuin+toiminna-+ja+arjen+sankarit..))Minulle+kirjat+ovat+ystäviä,+hyvää+seuraa+ja+yksinäisyyden+tunteen+poistajia.+Ellei+tunne+saavansa+vastakaikua+muilta,+alkaa+helposti+tuntea+itsensä+kummajaiseksi,+ajattelunsa+vinksahtaneeksi.+KIrjat+ja+lukevat+ihmiset+ovat+ilman+muuta+"minun+ihmisiäni"+siksi+olen+tuosta+toisesta+ketjusta+hiukan+ihmeissäni+kun+sekin+tuntui+menneen+jonkinlaiseksi+kilpalaulannaksi,+oman+pätevyyden+ja+tietämisen+esittämiseksi.+Näin+siis+itse+koin,+ehkä+moni+siitä+tykkäsikin.Meidän+kirjapiiri+on+valinnut+syksyn+kirjat+ja+ensimmäistä+aloitinkin+jo:+Minna+Lindgrenin+"Aina+on+toivoa".+Kuvaa+tulevaisuuden++koulumaailmaa,+dystopia,+kauhukuva,+se+lähinnä+on,+mutta+niin+taitavasti+ja+älykkäästi+rakennettu,+että+sen+kärjistyksille+ei+voi+kuin+nauraa.Oppilaat+ovat+asiakkaita,+jotka+valitsevat+tuotteet,+opetussisällön+ja+saavat+tietysti+itseohjautuvasti+muokata+sen+mieleisekseen..))+Täälläkin+moni+on+lukenut+Minna+Lindgrenin+suositun+Ehtoolehto-sarjan.+Taisin+itse+lukea+sen+sellaisessa+elämänvaiheessa+etten+siihen+kovasti+tykästynyt+ja+"Vihainen+leski"+taas+sai+minut+melkein+vihaiseksi+-+etenkin+kun+kävin+vielä+teatterissa+katsomassa+sen.++Minun+huumorini+ei+riittänyt+sen+kirjan+sisällön+ihasteluun,+vai+oliko+syy+se,+etten+itse+voinut+samaistua+näihin+bilettäjämummoihin+?Kevyenä+lukemisena+olen+lukenut+Anna-Leena+Härkösen+kirjan+"Ihan+ystävävänä+sanon.."+ja+toinen+kirja+näitä+pikkukertomuksia+-+vai++kolumneja+?-++on+odottamassa.+Anna-Leena+Härkönen,+56+v,+on+arvomaailmaltaan+vastakohtani:+rakastaa+matkustelua,+ravintolailtoja+ystävien+kanssa,+inhoaa+liikkumista+(nykyisin),+mutta+on+avoin+ja+rehellinen,+koviakin+kokenut+(kolme+avioliittoa,+sisaren+itsemurha).+Pidän+hänen+suorasukaisesta+ja+jossakin+määrin+ironisesta+tyylistään.+En+oikeastaan+tiedä+miten+kirjallinen+maailma+hänet+määrittää.+Tuottelias+hän+ainakin+on+ja+ilmeisesti+myös+kustantajalle+mieleinen.
  3. No+näihin+nuoriin+tietysti+viittasin,+Ano+19.09.Olet+oikeassa,+enhän+minä+paljonkaan++tiedä+näyttämö-+ja+elokuvataiteesta.+Ihan+tavallinen+kuluttaja+olen+enkä+yleensä+puhu+toisten+puolesta.+Nyt+taisin+puhua,+vahingossa.