Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Sadepäivää+!+Paljon+on+keskustelua+ollut+täällä+ja+moneen+kirjoitukseen+on+tehnyt+mieli+vastata,+mutta+aika/voimat+eivät+vain+ole+riittäneet...Kun+vaivaisena+yrittää+selvitä+kaikista+tämänhetkikistä+haasteista+meinaa+väkisinkin+ajautua+sinne+kielteisyyden+kierteeseen.+Etenkin+kun+on+tällainen+helposti+lannistuva+perfektionisti.Toisaalta,+kun+yksi+asia+alkaa+rullata,+se+tuntuu+vetävän+muita+mukaansa.+Sain+apua+ikkunananpesuun,+tänään+pääsin+kirjastoon+hakemaan+Tommi+Kinnusen+"Ei+kertonut+katuvansa"+ja+samalla+äänestämään.+Saan+myös+apua+lämpökompostorin+asennukseen+ja+trampoliinin+pystyttämiseen,+joten+eipä+tässä+hätiä+mitiä.+Kesäkukat+sain+istutettua+ja+saunapuut+kannettua,+trimmeriä+käytti+kylätalkkari...+OMT-selkäterapeutin+vastaanotolle+pääsen+3.6.+ja+odotan+siltä+paljon.+Täällä+livessä+seuraelämäkin+tuntuisi+vilkastuneen,+puhetta+piisaa+kun+tavataan+toisiamme:+ensin+vaivat,+sitten+muut+kuulumiset.+Omat+tuttuni+ovat+saamassa+toista+rokotusta+niin+kuin+itsekin+olen+ja+vähän+se+oma+olokin+tuntuu+keventytyneen.Eilen+ystäväni+kanssa+tehtiin+vähän+yhteenvetoa+kuluneesta+vuodesta+ja++oma+omasta+selviytymisestä,+mitä+keinoja+siihen+on+käytetty.+Ystävät,+vertaistuki,+nousivat+kyllä+listan+kärkeen+kuten+myös++musiikki,+kirjat,+elokuvat.+Niistähän+on+täälläkin+ollut+puhetta,+ja+niitä+sentään+ovat+useimmat+meistä+voineet+harrastaa.+Elokuvaelämyksen+sain+eilen,+kun+Teemalta+tuli+Aki+Kaurismäen+Le+Havre.+Olin+kyllä+nähnyt+sen+aikaisemmin,+mutta+aina+se+jaksaa+liikuttaa,+tuoda+hyvää+mieltä+kaikessa+paljaudessaan.+Tuli+taas+kysyneeksi,+elääkö+rakkaus/ystävyys+vain+marginaaleissa,+kuten+ranskalainen+elikuvaohjaaja+Claude+Chabrol+väittää.+Hyvinvoiva+ihminen+antaa+liiastaan+-+jos+siitäkään+-+köydä+antaa+vähästään.+"Jos+tarvitset+apua,+käänny+köyhän+puoleen"+todettiin+myös+Steinbeckin+romaanissa...+Tuota+SkillaNin+esille+ottamaa+väärinymmärtämistä+tuntuu+olevan+liikkeellä+vähän+joka+puolella+kuten+tuota+alavireisyyttä+ja/tai+mielialojen+sahaamistakin.+Itsessäni+olen++huomannut+myös+lisääntynyttä+ärtyneisyyttä+,+en+tahdo+millään+jaksaa+ohittaa+kaikkia+neuvoja,+mitä+saan+näiden+käytännön+töiden+tekemiseen.+Ikäänkuin+ihmisillä+olisi+nyt(kin)+iso+tarve+päteä,+osoittaa+tietämystään.+Eilenkin+naapuri+kommentoi+vaivalla+hakemiani+ja+istuttamiani+kesäkukkia.+Pelargonia+ei+ole+ulkokukka,+Marketta+ja+orvokit+olivat+mutta+vaativat+tietynlaista+hoitoa,+mitä+minä+en+tietenkään+voi+tietää..))No.+Täällä+ainakin+on+luotettavia+puutarhureita,+heiltä+otan+mielelläni+neuvoja+vastaan,+vaikka+he+eivät+neuvokaan.+Kertovat+vain...Hyvää+sadepäivää+kaikille,+eikös+huomenna+ole+sää+jo+"todennäköinen",++kaunista+luvassa,+ainakin+tänne+etelään..))demeter1
  2. Huomentapäivää.+SkillaN+ja+Ramoona+pohtivat++ylpeyttä.+Minunkin+korvaani+on+aina+särähtänyt,+kun+joku+sanoo+olevansa+ylpeä+lapsistaaan++tai+itsestään..))Minulle+tulee+siitä+mielikuva,+että+ollaan+täällä+kilpailemassa,+ottamassa+mittaa+toisistamme,+vaikka+niin+ei+tietenkään+tarvitse+olla.Tuota+vastaanottamista+olen+kyllä+mielestäni+oppinut+vuosien+varrella.+Eli+jos+joku++kehuu+tai+rohkaisee,+en+ota+sitä+mainipulointina+(!)+vaan+ihan+hyväntahdon+eleenä+toiselta.Sensijaan,+tässä+uudessa+tilanteessa++-+jalkapuolena+-+minun+on+edelleen+vaikea+pyytää+ja+vastaanottaa+apua+muilta.+Onko+se+sitä+"vahvuuteen+sairastumista"+(Hellsten)+vai+ihan+meidän+tyttölasten+kasvatusilmapiirin+sanelemaa+"ei+saa+olla+vaivaksi"-+asennetta+?Monesti+olen+minäkin+miettinyt,+että++Ramoonan+puutarha+on+varmasti+nähtävyys+ohi+kulkeville,+antaa+"ilmaista+iloa"+myös+heille..))+Ja+hänen+jakamansa+kasvitietous+palvelee+meitä+kaikkia...Itse+joudun+tyytymään+"vähään"+pihankin+osalta.+Pihakukat+sain+sentään+hankittua+ja+istutettua,+yrttejä+tuskin+kylvän+tänä+kesänä.+Jostain+syystä+jänöt+ovat+mieltyneet+meidän+pihaan+ja+ne+kyllä+tekevät+selvää+yrteistäni+-+jos+entiset+merkit+pitävät+paikkansa.+No,+luonnossa+riittää+kauneutta+sellaisenaan+ja+luonnontilainen+pihapiiri+taitaa+olla+myös+arvossaan,+ötököiden+kotina.+Tosin+taas+on+ilmestynyt+karkotettava+vieraslaji,+espanjansiruetana,+hävitystalkoot+ovat+menossa+täällä.+SkillaN+pohti+myös+tämän+meidän+kirjoittelun+merkitystä.+Myös/ainakin+minulle+se+on+antanut+paljon,+ollut+suurena+apuna+kun+olen+joutunut+isojen+elämänmuutosten+keskelle,+asumaan+"pääsääntöisesti+yksin"+ja+työstämään+ja+hyväksymään+omaa+vanhenemistani+ja+sen+tuomia+uusia+elämänratkaisuja.+Muiden+rakentavat+asenteet+ja+elämänläheiset+kirjoitukset+ovat+toimineet+kannustavana+esimerkkinä+siitä,+että+elämästä+voi+edelleen+löytää+iloa+ja+merkitystä.Tokihan+niitä+tulee+pohdittua+ystävienkin+kesken,+mutta+kun+korona+on+estänyt+perinteiset+tapaamiset+on+kai+joutunut+virittymään+toisin,+hiljaisuuden+keskelle+ja+silloin+kirjoittelu+on+kasvattanut+merkitystään,+ainakin+omalla+kohdallani.Sateinen+päivä+tulossa+-+vai+menossa+?+-+taas..))+Hyvää+perjantaipäivää+kaikille,demeter1
  3. Ai+kukkiensyönti+on+taas+"in"+?+Muutama+vuosi+sitten+niistä+kohistiin+kovasti.++Ramoona++mainitsikin++voikukan+-+tai+niiden+lehtien+-++käytöstä.++Tuossa+Rautavaaran+kirjassa+taidettiin+myös+mainita,+että+voikukan+juurta+käytettiin+kahvin+korvikkeena+-+vai+kuulinko+siitä++äidiltä+?Veljen+kanssa+muisteltiin+eilen,+miten+pikku++vaivoja+hoidettiin+kotikonstein,+"rautalehti"+eli+piharatamo+kuului+näihin+lääkinnällisiin+yrtteihin.+Hän+muisteli+tädin+tehneen+niistä+hauteen,+jolla+hänen+kipeä+kurkkunsa+parani.+Pikku+haavojen+hoidossa+sitä+muistan+käytetyn.Tuota+"Mihin+kasvimme+kelpaavat"-teosta+laajempi+teos+on+Toivo++Rautavaaran+"Miten+luonto+parantaa",+joka+sisältää+myös+tietoa+kansanparannuksesta+ja+luontaishoidoista,+kaikki+tietysti+esiteltynä+tieteeellisellä+tarkkuudella+kuten+professorin+arvolle+sopiikin.Korvasieniä+en+ole+löytänyt/saanut+moneen+vuoteen,+vaikka+sitä+suurena+herkkuna+pidänkin.+Työläitähän+ne+ovat,+keitettävä+moneen+kertaan.+Raparperipiikakkaa+itsekin+suunnittelen+tekeväni+ja+nokkostarha+on+humahtanut+jo+sellaiseen+kasvuun,+että+ovat+kohta+yli-ikäisiä.+Yhden+keiton+olen+sentään+keittänyt,+mutta+se+Sinisirun+nokkosnäkkileipä+on+vielä+kokeilematta.demeter1
  4. Kevään+tulon+riemua+välittyy+nyt+viesteistä,+olihan+sitä+jo+viimeksikin,+kun+sieltä+kuuteen+kertaan+toistettujen+viestien+joukosta+etsi+ja+löysi..))Meidän+pihatapaaminen+onnistui+yli+odotusten,+vaikka+tilattua+ja+odotettua+trampoliinia+ei+vielä+saatukaan+kokeilla.+Sellainen+värkki+tuntuu+tosiaan+olevan+täällä+meidän+omakotialueella+melkein+joka+pihassa.Minun+pihakalusteeni+ovat+jo+niin+vanhoja+ja+kulahtaneita,+että+ne+häiritsivät+jopa+minun+kierrättäjän+silmääni+ja+nuorempi+poikani,+joka+on+perinyt+kädentaitonsa+molemmilta+isoisiltään,+lupasi+puuttua+asiaan.+Ongelma+tuntuu+vain+tällä+hetkellä+olevan+puutavaran+huono+saatavuus.+Siitä+on+kerrottu+uutisissakin.+Katsotaan+nyt,+löytyykö+siperianmäntyä,+joka+on+luonnonystävälle+se+oikea+valinta,+ainakin+mainosmiesten+mielestä.+Savulohilasagne+oli+palautteesta+päätelleen+makoisa+kun+"justihin+piisas+kun+kesken+loppu"+kuten+laihialainen+sanoisi.))+Onneksi+oli++tarjolla+toinenkin+versio+"suoraan+pakastimesta"...+Mansikkakakku+kyllä+maistui+sahanpurulta,+pahoittelin+sitä,+mutta+kai+sekin+kohteliaisuussyistä+kelpasi.+Vähän+siinä+tuli+mietittyä+-+meidän+isovanhempien+kesken+-tuota+koronan+vaikutusta+lapsiin+ja+keskinäisiin+suhteisiin.+Pienin,+kolmevuotias,+oli+heti+juonessa+mukana,+mutta+isommat+lapset+tuntuivat+kaukaisemmilta.+Kunpa+nyt+saataisiin+se+kaivattu+"entinen+normaali"+takaisin+ja+suhteet+ennalleen.+Pienten+kanssa+vuosikin+on+pitkä+aika.Katselin+eilen+telkkarista+kun+Merete+Mazzarella+oli+Daniel+Olinin+haastateltavana.+Hänkin+tuntui+kaipaavan+entisenlaisia+tapaamisia+ja+harkitsi+nyt+jopa+pitempiä+matkoja+ystäviään+tapaamaan:+kun+ei+tiedä,+miten+monta+vuotta++on+enää+mahdollisuus+siihen.+Ihmissuhteet,+niiden+tärkeys+painottuu+hänenkin+mielestään+näillä++vuosin+ja+ikävä+kyllä+taitaa+myös+nostaa+pintaan+niiden+puutteet+ja+niiden+aiheuttamat+pettymykset.++Viimeinen+havainto+on+minulta..))Kun+Mazzarellalta+kysyttiin,+mikä+hänestä+vanhuudessa+on+parasta+hän+vastasi+että+se+on+vapaus.+Huvitti,+kun+juuri+olin+hehkuttanut+samaa+asiaa+lapsenlapsille,+ettei+heille+välittyisi+kuvaa+siitä,+että+vanhuus+olisi+pelkkää+raihnaisuutta,+tappioiden+kirjaamista,+jollaisena+sen+omina+synkkinä+hetkinään+saattaa+nähdä...Tuolta+edellisestä+ketjusta+huomasin,+että+oli+katseltu+samoja+telkkariohjelmia...Ja+onhan+niistä+ollut+ennenkin+puhetta,+niin+että+eihän+tässä+nyt+pelkkiä+ruokareseptejä++jaeta,+vaikka+ainakin+minä++niistä+tykkään...))Kiitos+kevätkuulumisten+jakamisesta+ja+hyvää+jatkoa++kaikille,+tutuille+ja+tuntemattomille..))+demeter1