Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Mihinkähän+tuo+väite+perustuu+?+Että+suomalaiset+ovat+kateellisia.+Ettei+vain+siihen,+että+ollaan+perusrehellisiä,+ei+osata+kätkeä+niitä+huonoja+puolia+itsessämme?Osattomuuden+kokemus+voi+tietysti+aiheuttaa+kateutta,+mutta+silloinkin+voi+olla+kyse+siitä,+että+omaa+oikeudentajua+on+loukattu+ja+silloin+on+aika+luonnollista+"ottaa+asia+puheeksi".En+myöskään+jaksa+uskoa,+että+kateus+istuisi+ihmisen+luonteessa,+enempi+se+voi+olla+hetken+reaktio+juuri+tuohon+epäoikeudenmukaisuuden+tai+vääryyden+kokemiselle.Tai+sitten+olen+väärässä..))
  2. Sohelsin+taas+yhden+vastauksen+kadoksiin.+No+eipä+siinä+suurta+vahinkoa+tainnut+tulla,+uutta+ja+kuolematonta++viestissä++tuskin+oli,+siis+rakkaudesta..))Samaa+mieltä+olen+kuitenkin+SkillaNin+kanssa+tuosta+rakkaussanan+kulumisesta.+Tulee+jopa+mieleen+tuttu+sananlasku:+"siitä+puhe,+mistä+puute".++Kun+samaan+aikaan+tämän+"runsaan+tunneilmaisun"+keskellä+puhutaan+ajan+rakkaudettomuudesta.Ramoona+tuolla+aikaisemmin+erittelikin+hienosti+rakkauden+ilmenemistä+ja+myös+sen+velvoittavuutta:+"tahtoa,+sitoutumista,+antautumista,+uskallusta".+Ja,+ankarasti+ottaen,+ilman+niitä+olemme+vain+se+"helisevä+vaski+ja+kilisevä+kulkunen".Ja+kuitenkin+me+olemme+kaikki+synnyinlahjana+saaneet+kyvyn+rakastaa,+brinkkala+sitä+kuvasi+tuolla+aikaisemmin.+Muistan+lapsenlastani+ja+hänen+ihmetystään+siitä,+kun+hän+avoimena+ja+innokkaana+tervehti+naapureita+ja+he+eivät+välttämättä+tervehtineet+häntä+tai+sitä,+kun+hän+päiväkodissa+"lakastui"+vieressä+istuvaan+tyttöön,+kertoi+tunteistaan+ja+hänelle+naurettiin...Tavallista+lasten+kokemaahan+tämä+on,+eikä+niissä+tarvitse+olla+mukana+pahaa+tahtoa,+ajattelemattomuutta+vain,+mutta+voi+niistä+silti+jäädä+jälki,+joka+saa+lapsen+tuntemaan+luottamattomuutta,+häpeääkin...+Eli+kai+se+kuuluu+ihmisen+kasvuun,+että+oppii+suojautumaan,+varjelemaan+omaa+haavoittuvuuttaan+jos+siinä+sitten+menettääkin+vastaanottamisen+kykyään.+"Lapset,+ainoat+enkelimme,+emme+ansaitse+heitä"...Ynnämuun+näkemys+oli+taas++tuttua+ja+vakaata+puhetta+suomalaisen+miehen+suusta.++Jos+oma+kumppani+kovasti+vakuuttelisi+rakkauttaan,+pitäisin+häntä+lörpöttelijänä..))+Olen+itsekin+niitä,+jotka+tuntevat+enemmän+kuin+ilmaisevat,+sanoilla,+joilla+voi+myös+manipuloida+ja+koukuttaa+ja+mikä+sen+parempi+täky+voisi+toiselle+olla+kuin+ehdollinen+rakkaus.+Eliaana+viittasi+universaaliin+rakkauteen,+rakkauteen++elämänasenteena.+Se+ei++ole+poissulkevaa+ja+edellyttää+"vain"+antautumista,+avautumista+ja+nöyryyttä,+liian+isolla+egolla+sitä+ei+tavoiteta,+ymmärtäisin.Ehkä+se+edellyttää+myös+sitä+lastenkaltaisuutta,+joille+luvataan+taivasten+valtakunta.Sellainen+rakkaus+olisi+minusta+hyvinkin+mahdollinen+meille+tässä+elämänvaiheessa+kun+"tekeminen"+jää+vähemmälle+ja+"oleminen"+astuu+tilalle.demeter1
  3. Minä+alan+kerrata+"Ainoat+todelliset+asiat"-+kirjaa,+Paloma,++vuodelta+2012.+Rakkaus+ja+työ+ovat+ovat+teoksen++keskeisiä+teemoja+ja+niistä+uskoakseni+meillä+kaikilla+on+jonkinlaista+kokemusta.+Aikuisen+valheellinen+elämä+(Ferrante)+on+kohta+luettu..))