Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Noin+minäkin+kuvittelen+olevani:+iloinen+ja+aktiivinen+jälkikasvuni+seurassa,+Ano+12.46,+ainakin+vielä+kun+olen+suht.terve+ja+toimintakykyinen.+Olen+kuitenkin+joutunut+todistamaan,+että+ikääntyneen+arvostus+voi+laskea+silloin+kun+hänellä+ei+ole+enää+"annettavaa",+kun+tulee+aika,+jolloin+hän++ei+ole+avun++antaja+vaan+avun+tarvitsija.+Toivoa+tietysti+sopii.+että+jokainen+meistä+saisi+ansaitsemansa+arvostuksen+myös+elämän+viime+vaiheissa.++Sinulla,+Ano,+on+varmasti+siihen+hyvät+mahdollisuudet:+noin+paljon+jälkikasvua+omaa+elämää+rikastuttamassa..))
  2. Varmasti+noin:+kärsimys+ja+uhrautuminen+ovat+kulunutta+kamaa+meidän+ajassa,++ne+eivät+kuulu+"hyvän+elämän"+käsikirjoitukseen.++Omalta+mukavuusalueelta+ei+mieluusti+poiketa,+varsinkaan+toisen+hyväksi+ja+oman+henkisen+kuorman+kantamiseen+tarvitaan+aina+"apua".++Yksilökeskeisellä+ajalla+on+omat+sääntönsä,+mutta+mielestäni+myös+omat+pudokkaansa.+Itse+kannatan+ehdottomasti+kumpaistakin:+kärsimystä+(osana+inhimillistä+kehitysprosessia)+ja+uhrautumista+(itseä+isomman+kokonaisuuden+hyväksi)...))+Tietysti+tämä+elämänvaihe+ei+ole+enää+itselle+aktiivisen+toiminnan+aikaa,+mutta+nuoremmeille+olisin+valmis+niitä+tarjoamaan+vaikka+niillä+eri+juuri+houkuttavuutta+olekaan...Ehkä+tuo+oikeudenmukaisuuden+hakeminen+on+yhteistä+meille+kaikille,+ellei+isommalle+joukolle+niin+ainakin+itselle+ja+tuo+paljon+mainittu+kateus+on+oman+osattomuuden+pelkoa.+Että+joku+saa+enemmän+ja+parempaa,+ehkä+jopa+ilman+omaa+ansiotaan..))Sillä+tavalla+yleinen+ilmapiiri+on+mielestäni+muuttunut,+että+nämä+markkinoiden+rummuttamat+päiväkäskyt+ovat+muuttuneet+elämänohjeiksi,+ellei+suorastaan+hyveiksi+kuten+"nopeat+syövät+hitaat"+ja+sitten+se+ihana+"carpe+diem"...))Eli+ilman+muuta:+röyhkeät+menestyvät+ja+"snälla+barn+väntar+tills+de+ingenting+får"joku+osaa+aina+suomentaa+minua+paremmin..))Tuon+epäoikeudenmukaisuuden+sietämisen+ja+oman+mielenrauhansa+vuoksi+meille+kai+sitten+hyvin+kelpaavat+uskontojen++lohduttavat+vakuutukset++kuolemanjälkeisen+elämän+palkitsevuudesta.+En+siis+missään+nimessä+väheksy+uskon/uskontojen+merkitystä+sellaisenaankaan+ja+itsekin+hauraasti+uskon,+että+ellei+oikeus+toteudu+nyt,+se+toteutuu+joskus+myöhemmin+-+vaikka+siellä+seuraavassa+elämässä..))
  3. Minäkin+ajattelen,+että+hengellisyys+jossakin+muodossa,+ei+ole+pelkästään+ihmistä+rajoittava,+se+voi+yhtä+hyvin+olla+häntä+avartava,+tarjota+sellaisen+ulottuvuuden,+mitä+aikaan+sidottu+mieli+ei+tavoita.+Silti+vierastan+itsekin+julistavaa,+ahdasta+hengellisyyttä,+mitä+ei+kyllä+mielestäni+enää+tapaakaan.+Tai+no,+ehkä+joskus..))+Munkki+Hariton,+Pokrovan+luostarin+valtias,+puhutteli+kyllä+meitä+vierailijoita+ankarin+sanoin.+Katsoi,+että+me+olimme+kuin+soppailijoita+valintamyymälässä,+otamme+hengellisyydestä+sen,+mikä+miellyttää+meitä.+Muu+saa+jäädä..))+Eipä+tuota+osaa+vastaankaan+väittää...Tuosta+pahuudesta+olen+Paloman+kanssa+samaa+mieltä+(viesti+eilen+23.26).+Pahuutta+on+meissä+kaikissa+ja+ellei+sitä+tunnista+itsessään+tuleekin+sitten+kova+tarve+maalittaa+ja+leimata+muita.+Ja+kun+prosessi,+maalittaminen,+pääsee+alkuun+sitä+ei+pysäitä+mikään.+Se+ruokkii+ja+vahvistaa+itse+itseään.+Tätä+Mazzarella+kuvaa+kirjassaan+ja+siitä+meilläkin+on+mielestäni+esimerkki+täällä:+persukeskustelu..))+Dostojevskin+ajatus+siitä,+että+pahantekijät,+rikolliset+ja+muut,+ovat+lähempänä+Jumalaa,+koska+he+kantavat+suurimman+osan+ihmiskunnan+yhteisestä+syyllisyydestä,+kiehtoi+minua+pitkään.+Niin+pitkään+kunnes+tutustuin+muutamaan+rikolliseen.+Heidän+joukossaan+on+kirjailijoitakin,+Torsti+Lehtinen,+Kierkegaard-tuntija+on+heistä+ehkä+tunnetuin,+muut+eivät+ole+niin+tunnettuja.Ajattelen+nykyisin,+että+rikollisuus,+pahantekeminen,+ei+enää+sisällä+tuota+traagista+ulottuvuutta+ja+siitä+seuraavaa+kärsimystä,+vaan+on+pikemminkin+pinnallisempi+ilmiö,+joka+seuraa+noista+Paloman+listaamista+asioista:+geneettinen+virhe,+huonot+kasvuolosuhteet+ja+kun+meidän+aikamme+ei+oikein+tunnista+tuota+kärsimyksen+"jalostavaa+vaikutusta"+me+tavallaan+pelaamme+pois+ihmisen+puhdistumis-+ja+muutosmahdollisuuden,+hoidamme+haavaa+peittämällä+sen+laastarilla.+Tai+sitten+meillä+on+luonnevikaisia+yhä+enemmän+ja+heillehän+me+emme+voi+mitään.Jokin+aika+sitten+telkkarissa+oli+rikosasianajaja,+nimeä+en+nyt+muista,+Anne+Flinkkilän+haastateltavana.+Hän+muisti+pitkältä+uraltaan+vain+muutaman+rikoksentekijän,+jonka+hän+saattoi+katsoa+"puhtaan+pahuuden"+edustajaksi.
  4. Varmasti+noin,+Anot+18.02+ja+8.27,+aihetta+on+käsitelty,+minäkin+muistan+sitä+käsitellyn+tuolla+60+:lla.+Mutta+lopulta:+onkohan+yhtään+aihetta,+mitä+ei+olisi+joskus+käsitelty+?+Pitkään+kirjoittaneet+varmasti+tietävät+tämän.+Ja+jos+on+itse+asian+mielessään+ratkaissut+tuntuu+ehkä+väkinäiseltä+siitä+jatkaa...Itse+en+elämän+tarkoitusta+tiennyt+silloin+aikaisemmin,+enkä+tiedä+sitä+nytkään..))+Ehkä+silloinkin+keskusteltiin+enemmän+siitä,+mikä+omassa+elämässä+on+ollut+merkityksellistä,+millaisia+arvoja+on+pitänyt+tärkeinä+ja+tarkoitus+on+löytynyt+niiden+kautta.Tuosta+Mazzarellan+kirjasta+minua+kosketti+alkupuollella+-+olen+lukenut+sitä+vähän+oudosti,+aloitin+loppupuolelta+-+kuvaus+alkuperäiskansojen+kohtalosta,+mitä+heille+tapahtui+kun+heidät+pakotettiin+siirtymään+omilta+asuinsijoiltaan+koska+maata+tahdottiin+hyödyntää+sen+luonnonvarojen+tai+vaikka+modernien+liikenneyhtyksien+vuoksi.+Se+taas+sai+minut+miettimään+tätä+nykyistä+"kansainvaellusta",+sitä+että+ei+ole+mikään+pikku+juttu+ihmisten++lähteä+synnyinmaastaan+vieraaseen+kulttuuriin,+vieraiden+keskelle+ja+että+siinä+voidaan+menettää+jotakin+ihan+oleellista+omasta+identiteetistä+kun+joutuu+elämään+"elämää,+jota+ei+ymmärrä",+kuten+Crow-intiaanit+asian+ilmaisivat...+Ja+miten+pitkään+kestää+sopeutuminen,+"kotoutuminen",+onnistuuko+se+edes+yhden+ihmiselämän+aikana+?+Totta+sekin+tietysti,+että+kirja+olisi+hyvä+tuntea,+jolloin+se+antaisi++aiheen+käsittelyyn+enemmän+erilaisia+"tulokulmia"+kuten+nykyisin+sanotaan..))+ja+ehkä+auttaisi+näkemään+sen+tarkoituksenkin+kirkkaammin...Silti+olisi+mukava+kuulla+millaisia+vastauksia+on+tullut+noista+aikaisemmista+keskusteluista...
  5. Hyvä+ehdotus+ja+hyvä+ajoitus,+Paloma.+Kunhan+otamme+aiheen+väljästi,+ettei+kukaan+tunne+painetta+sanoa+sitä+viimeistä+sanaa,+eikä+toisaalta+koe+aihepiiriä+turhan+juhlalliseksi.+Vastausta+elämän+tarkoitukseen+ei+taida+antaa+edes+Mazzarella.+Hänkin+etsii+mieluummin+vastauksia,+esittää+kysymyksiä+mutta+niin+suurella+tietämyksellä+ja+avaralla+ajattelulla+ettei+se+sulje+pois+muidenkaan+pohdiskelua.+Kiva,+että+"löysit"+Mazzarellan,+Paloma.+Vaikka+tuolla+aikaisemmin+vähän+"syytin"+häntä+elitismistä+tarkoitin+tietysti+hänen+asennettaan+suhteessa+omaan+missiooni,+ilmastonmuutokseen,+ekologisiin+arvoihin.Mazzarellan+pohdiskelevissa+kirjoissa+on+minusta+ansiokasta+se,+että+hän+jakaa+tietämystään+ja+ajatuksiaan,+mutta+osaa+silti+jättää+asiat+auki,+ei+nimeä+kenenkään+ajattelua+"oikeaksi"+tai+"vääräksi",+vaikka+sen+kyseenalaistaakin,+kritisoikin+sitä.++Häntä+kiinnostaa,+miksi+joku+ajattelee+niinkuin+ajattelee+kun+ajattelee+eri+tavalla+kuin+hän.Ehdottomat+varmuudet+ja+niiden+esittäminen+on+paras+tapa+tyrehdyttää+keskustelu,+sen+jokainen+tietää+ja+siksi+kai+keskustelut+päätyvät+helposti+umpikujaan+tai+niistä+tulee+monologeja+jopa+jonkinlaista+kilpalaulantaa,+missä+tavoitteena+ei+ole+löytää+mitään+yhteistä+tai+mitään+uutta+vaan+osoittaa+toinen+"väärässä+olevaksi",+"kisan+häviäjäksi".Odotan+mielenkiinnolla+keskustelua.+Omasta+osallistumisestani+on+ole+satavarma.+Pääsiäissuunnitelmat+menivät+hiukka+uusiksi,+mutta+yritän+olla+mukana,+vähintäinkin+jälkijunassa+ja+tuohon+kirjaan+varmasti+palataan+myöhemmin.+Toivottavasti+se+on+tuttu+muillekin+tai+herättää+ainakin+kiinnostusta.demeter1
  6. Keskipäivää+!+Kellot+on+sitten+siirretty+ja+entisille+paikoilleen+asetettu..))Koskahan+tästäkin+"uudistuksesta"+päästään+?+Ei+taida+tulla+ihan+eilisen+veroinen+päivä,+joka+olikin+kevätpäivien+parhaita.+Buranan+voimalla+pääsin+mukavasti+liikkeelle,+ensin+harjoittelua+juoksumatolla+ja+sitten+iltapäivällä+ihan+oikeata+kävelyä+kuivilla+kaduilla.Pikkumies+tuli+hakemaan+pajunkissoja+ja+voi+sitä+iloa+mitä+hän+tunsi+kun+keruu+onnistui+oksasaksia+käyttäen.+Lapsen+ilo+on+aina+tarttuvaa,+keventää+omaakin+mieltä.SkillaN+on+tuosta+liikkumisen+vaikeudesta+kirjoittanut.+Minulla+on+ystävä,+pari+vuotta+minua+vanhempi,+polviaan+poteva,+joka+kertoi+"istuneensa"+koko+vuoden,+ei+ole+liikkunut+ulkona+lainkaan.+Sitten+joutui+menemään+lähikauppaan+huonoimpaan+mahdolliseen+keliin:+auraamattomat+jalkakäytävät,+alla+jäätä.+Oli+itsekin+hämmästynyt+kun+reissu+meni+ihan+hyvin,+väsytti+tietysti+mutta+pärjäsi+muuten.+Itsekin+olen+toiveikas+siinä+suhteessa,+kun+on+saanut+huomata,+että+kankeus+on+sulanut+ja+vauhti+"kiihtynyt",+vaikka+mittavia+tavoitteita+en+ole+itselleni+asettanut.+Valittanut+lähinnä+vain..))+Että+kai+meihin+on+asennettu+jokin+itseään+korjaava+mekanismi+joka+ainakin+yrittää+palauttaa+valmiudet+entiselleen.Tietysti+on+mahdollista+että+omallekin+kohdalle+tulee+se+"rollaattorivaihe",+jolloin+on+mukavampi+turvautua+apuvälineeseen+kuin+piiskata+itseään+jokapäiväisellä+treenillä,+ellei+siihen+oikein+ole+intoa+eikä+motivaatiota.+Kokeilin+kesällä+ystäväni+rollaattoria,+minkä+käyttäjäksi+hänellä+oli+tosi+korkea+kynnys,+paljon+liikkunut+ja+autoillut+kun+oli.++Laite+taisi+olla+itse+valittu+ja+itse+kustannettu+ja+kai+sen+vuoksi+tukeva+ja+ketterä,+ihan+innostuin+siitä..))Hyvin+sillä+ovat+sujuneet+kauppareissut+ja+muukin+asiointi.+Kuntoaan+voi+hoitaa+muillakin+keinoin,+jumpalla+ja+vesiliikunnalla,+kuten+hän+tekee.+Toimintakyky+on+säilynyt+silti+riittävän+hyvänä.Moni+haikailee+tuota+tulevaa+pääsiäistä.+Niin+minäkin.+Vaikka+toinen+orkidea+on+jo+puhjennut+kukkaan+ja++jouluksi+saatu+tulilatva+puskee+uutta+kukkaa.+Marketista+ostin+jo+narsissiruukun.+Niin,+että+kelpaa+tässä,+kukkien+keskellä..))Ex-puolisolla+ja+uudella+puolisollaan+oli+jokin+viritys+pääsiäiseksi,+että+voitaisi+tavata+pihamaalla+isommalla+joukolla,+mutta+katsotaan+nyt.+Nykyisen+puolisoni+matka+tänne+ei+onnistu,+joten+on+mahdollista+että+nämä+vanhat+viettävät+pääsiäistä+"yksin+ja+hylättyinä"...+No+ei+sentään.+Lapset+ja+lapsenlapset+muistavat,+kuka+mitenkin.+Ja+SkillaNin+tapaan+ajattelen,+"ei+minulta+yksinkään+mitään+puutu"...Olen+ottanut+tavakseni+viettää+aamulla+hetken+ihan+vain+hiljaisuutta+kuunnellen+ja+se+on+tuntunut+hyvältä.++Istua+hetki+ajattomuutta+aistien,+ilman+ajatusten+kiihtyvää+laukkaa,+mikä+niin+usein+on+se+vallitseva+tilanne+verkkaisenkin+arjen+keskellä.Hyvää+sunnuntaipäivää+kaikille,demeter1