Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Kiva+lukea,+että+jouluisia+ajatuksia+ja+askareita+on+muilla,+kun+itsellä+juhlan+valmistelut+ovat+alkutekijöissään...Nyt+olen+kuitenkin++saanut+nämä+"juoksevat+asiat",+kaupunkireissut+ja+lääkärikäynnit+hoidetuksi+ja+voin+siirtyä+"normaaliin+päiväjärjestykseen",+mikä+se+sitten+korona-aikaan+onkin.Pääkaunkiseutu+on+siirtynyt+leviämisvaiheeseen+-+eikös+se+niin+ollut?++-+ja+kun+nyt+on++todettu,+että+myös+pikkulapset+voivat+vähin+oirein+olla+viruksen+kantajia,+olemme+nuorten+perheiden+kanssa+sopineet+täyskaranteenista.Lääkäriaikani+sattui+keskipäivälle+ja+liikkeelle+piti+lähteä+"heti+aamusta"+Oli+tarkoitus+kävellä+parin+kilometrin+matka+juna-asemalle,+mutta+kun+kadulla+oli+mustaa+jäätä+piti+turvautua+bussi/juna-yhdistelmään.+Bussi+oli+tietysti+täynnä+koululaisia,+jotka+rupattelivat+suureen+ääneen+-+kyllä+siinä+aerosolitkin++saivat+kyytiä..))+-+ja+vanharouva+on+siinä+seurassa+näkymätön+tai+ainakin+ohitse+katsottava.+Nurkassa+seisoin,+että+lapset+saivat+istua..))Ei+junamatkakaan+häävimpi+ollut,+ainoa+vapaa+paikka+tuntui+olevan+vastapäätä+istuvan+nuoren+äidin+ja+leikki-ikäisen+poikansa+läheisyydessä.+Äiti+oli+maskitta,+poika+niisti+nenäänsä...No.+Uskon,+että+tämä+oli+viimeinen+riskimatka+minulle,+pakollista+menoa+ei+nyt+ole+tiedossa.+Meidän+lähikaupat+yrittävät+pitää+tiukkaa+kuria+koululaisille,+jotka+väli-+ja+ruokatunneillaan+tulevat+oleilemaan+kauppaan+ilman+asiaa.+Tupa+oli+nytkin+täynnä+vaikka+kassarouva+yritti+hoitaa+portsarin+virkaa...Tämän+reissuni+jälkeen+ymmärrän+kyllä+miksi+ollaan+pandemian+leviämisvaiheessa...Kiitos+ynnämuu+palautteestasi.+Muiden+kirjoittajien+toivomuksiin+minäkin+yhdyn.+Toivottavasti+pysyt+joukossamme,+sinulta+pelkkä+ilmoittautuminenkin+riittää+vakuuttamaan+,+että+asiat+ovat+hyvällä+tolalla..))Mukava+kuulla+tuo,+että+ynnämuukin+löysi+tuttua++noista+Aila+Meriluodon+ajatuksista.+Minun+tuntemani+miesväki,+lähempänä+90+kuin+80,+ei+tunnu+vielä+saavuttaneen+tuota+vaihetta.+Ehkä+he+tekevät+surutyötään+kun+tuntuu,+että+on+vielä+vaikea+hyväksyä+voimien+hiipuminen+ja+nähdä+että+oma+elämäntyö+ja+sen+saavutukset+käyvät+kelpaamattomiksi+muille:+vaikka+niin,+että+se+omin+käsin+rakennettu+ja+rakkaudella+hoidettu+talo+joutuu+perusteellisen+stailauksen+kohteeksi,+vanha+väistyy+uuden+tieltä.No.+Kuka+mistäkin+joutuu+luopumaan+ja+harva+meistä+on+rautaa..))+vai+miten+se+laulu+meni+?+Mukavaa+poutapäivää+kaikille.+Toivottavasti+poutaa+riittää+muuallekin.demeter1
  2. Kiva+saada+"synninpäästö",+SkillaN+ja+nähdä,+että+mielet+pysyvät+vakaina,+hetkittäisestä+häiriöstä+huolimatta..))Tuopa+se+on+huolenaiheena+itse+kullakin:+yksin+asuvien+sairauskohtaukset.+Omat+++naapurini+83-+ja+86-vuotiaat,+ovat+kyllä+aktiivisia+ja+seurallisia,+heillä+on+periaatteessa+riittävä+turvaverkko,+mutta+eihän+apua+ole+saatavilla+joka+hetki.+Vaikka+olisi+jonkun+kanssa+sopimus+päivittäisestä+yhteydenpidosta,+suurin+osa+ajasta+on+silti+yksinoloa.Siinä+kai+täytyy+omaksua+jonkinlaista+fatalismia:+mitä+on+tapahtuakseen,+se+tapahtuu,+eikä+tapahtuminen+ole+aina+omassa+vallassa.Joskus+on+täälläkin+puhuttu+oman+muistin+hapertumisesta+ja+onhan+tuon+itsestäänkin+huomannut.+Minua+ilahdutti+Aila+Meriluodon+versio+aiheesta+(Päiväkirjat+1975-2004):+"Minä+unohtelen+paljon.+En+seniiliyttäni+-+vai+onko+se+juuri+sitä,+mitä+sanotaan+seniiliydeksi+?+Se+on+kaikkinaista+runsautta:+aivot+ovat+täynnä+muistikuvia,+kokemisen+ylirunsautta,+kaikki+ajat+tulvivat+yhteen.+Miksi+ylipäänsä+väitetään+vanhenemista+jonkinlaiseksi+psyykiseksi+autioitumiseksi,+köyhtymiseksi,+kun+se++on+nimenomaan+rikastumista,+täyttymistä+äärimmilleen".+En+usko,+että+vain+runoilija+voi+kokea+vanhenemisen+noin.+Ainakin+omat+tuttuni+ovat+alkaneet+muistella+enemmän,+minä+myös..)),+nähdä+elämästään+juuri+tuon+runsauden+ja+ilmaista+sitä.+Eiväthän+ne+omat+muistikuvat+ja+se+oma+runsaus+välttämättä+tavoita+muita,+mutta+jos+ne+itselle+riittävät+sekin+on+jo+saavutus.+Että+viihtyy+itsensä+seurassa..))Poutapäivä+luvassa.+Ei+muuta+kun++menoksi,+metsä+kutsuu...Mukavaa+sunnuntaita+kaikille,demeter1
  3. Eilinen+viestisi,+korppis.+ei+juuri+lupaa+keskinäisen+ymmärryksen+löytymistä,+mutta+kiitos+kuitenkin.+Kun+lupasin+vastata,+teen+sen.Onhan+minulla+kokemusta+meidän+aikaisemmista+keskusteluista.+Mielestäni+erimielisyys,+pienikin+kritiikki,+saa+sinut+puolustuskannalle+ja+siinä+toinen+tulee++johdatetuksi+sellaiseen+sanojen+hetteikköön+ettei+sieltä+kirkasta+ajatusta+löydy.+Ainakaan+minä+en+löydä.+"Todistusaineistoa"+omien+sanojen+vakuudeksi+vyörytetään+sivun+täydeltä+eikä+niillä+juuri+ole+yhteyttä+esillä+olevaan+asiaan.+Ja+se+on+sitten+sitä+"faktaa",+mitä+itse+peräänkuulutat+muilta.+Stalkkaamisesi+omalla+kohdallani+on++mielestäni+ollut+systemaattista+seurailua,+tuhahduksia+omiin+viesteihini+henkeen+:+"puhu+sina+vain,+minä+tiedän"...Se+nyt+tietysti+on+vielä+pientä+kuten+pilkalliset+huomiot+omasta+arvomaailmastani+"toistan+vaatimattomuuden+mantraa",+"suositan+masennusta+ihmisen+eheytymiseen".+Tahallista+väärinymmärrystä+?++Tahatonta+voi+sattua,+tahalliseen+tarvitaan+jo+tiettyä+ilkeyttä.Suhteet+60+:lla++olleisiin+kirjoittajiin+ja+kanssakäymiseeni+heidän+kanssaan+eivät+ole+koskaan+liittyneet+esillä+oleviin+aiheisiin,+enkä+ole+ymmärtänyt+miksi+ne+tuot+tänne.+Korostaaksesi+mitä?+Sitäkö+että+palstantuntemuksesi+on+ylittämätön+ja+sen+avulla+hallitset+tilannetta,+selvität+"vyyhtiä"+minkä+olet+itse+luonut.+Jonkinlaista+salaliittoteoriaako+kehittelet+?Ja+sitten+tietysti+tuo+omaa+yksityiselämääni+koskeva+info,+joka+ei+ollut+edes+faktaa.Olen+mielestäni+tehnyt+aika+selväksi+sen,++etten+halua+olla+"eturivissä",+en+hae+täältä+näkyvyttä+vaan+vertaisuutta+ja+sitä+olen+ilokseni+täältä+löytänytkin.+Siksi+on+tuntunut+aika+kiusalliselta,+että+teet+jonkin+käsittämättömän+aloituksen,+jossa+nimimerkkini+loistaa+otsikossa.+Viimeaikaiset+kommenttisi+minulle+on+nekin+kirjoitettu+niin+että+Demeter-nimimerkki+loistaa+kauas.+"Avatumiseni"+,+se+että+kerroin+miltä+käyttäytymisesi+on+minusta+tuntunut,+oli+kai+sinulle+työvoitto,+sitäkin+piti+korostaa.+En+välittäisi+tästäkään+vastaamisesta,+koen+sen+jonkinlaisena+mittelöön,+ellei+peräti+liittolaisuuteen,++kutsumisena.Että+pitäisi+tilittää,+miksi+"nuolen"+Anoja,+NIITÄ+Anoja+?+Jos+noin+tahdot+nähdä,+oma+asiasi.Yksikään+Anonyymi+ei+ole+minua+stalkannut+eikä+loukannut.+Rohkaissut+ja++kannustanutkyllä.+Heidän+kanssaan+olen+saanut+käydä+hyviä+keskusteluja+ihan+samalla+tavalla+kuin+muidenkin+kanssa.+Revi+tästä.Kokemuksesta+tiedän,+että+meidän+välinen+keskustelu+ei+johda+mihinkään+eikä+palsta+ole+mielestäni+pitkään+vuoropuheluun+tarkoitettukaan.+Siksi+päätän+keskuselun+omalta+osaltani+tähän+ja+toivotan+sinulle+hyvää+päivää.+Yritetään+pärjäillä.
  4. Nytpä+minua+hymyillyttää+kun+Ramoona+kirjoitti+tuosta+kirjasta+ja+arvostelusta+juuri+niin+kuin+olisin+itsekin+kirjoittanut..))Toistan+nyt+kuitenkin:+en+ole+lukenut+yhtään+kirjaa+noista+ehdolla+olevista,+eikä+"Mustaa+jäätä"+kirja++kiinnosta+samoista+syistä:+liikaa+tavaraa+ja+epäilys+siitä,+että+joutuu+menemään+mukaan+sentimentaaliseen+tunnevyöryyn.Jos+kirjan+välityksellä+syntyy+lukijalle+runsaasti+tunnekuormaa,+voi+ajatella,+että+kirjailija+on+jotenkin+keskellä+omaa+prosessiaan,+haluaa+ehkä+alitajuisesti+keventää+tilannettaan,+heittää+vähän+omaa+kuormaansa+lukijallekin.+Ei+kai+se,+että+kirjoittaa+itsestään+itselleen+tarvitse+huono+motiivi+olla,+kirjoittihan+Sinuhenkin+kertojaminä+"itsensä+vuoksi"+ja+silti+siitä+syntyi+suurta+maailmankirjallisuutta.Kirjan+valinnut+raati+tietysti+perusteli+valintansa+hyvin:++ajankohtaisia+kestoaiheita+ja+tunteisiin+vetoavuus+taitaa+olla+myös+hyvä+myyntivaltti+ajassa,+jossa+peräänkuulutetaan+empatiaa+ja+välittämistä,+suopeaa+suhtautumista+erilaisuuteen.Ei+tietysti+pitäisi+teilata+kirjaa+sitä+lukematta,+nämä+ajatukset+vain+tulivat+mieleen+tuota+kritiikkiä+lukiessa.+Ei+se+mielestäni+mitenkään+tyly+ollut.+Kriitikon+tehtävä+on+kritisoida,+ei+kannustaa+eikä+kaunistella.+Se+taitaa+jäädä+lukijan+tehtäväksi+ja+jos+lukijat+ovat+kirjasta+pitäneet+sillä+on+iso+merkitys.+Ainakin+se+puolustaa+paikkaansa+kirjana,+Finlandia-palkinnon+jaossa+kannattaisi+ehkä+sittenkin+noudattaa+erilaista+valintaperustetta+kuten+luultavasti+tehdäänkin.
  5. Hyvä+ehdotus,+Paloma,+että+me,+jotka+kai+todistetusti+olemme+aiheuttaneet+eripuraa+ja+hämmenystä+Nojatuolissa,+siirtyisimme+tähän+osioon,+opettelemaan+tavoille..))Siis+pohtimaan+mikä+mättää+somealustoilla,+miksi+keskustelu+siellä/täällä+menee+kinaamiseksi,+inttämiseksi,+stalkkaamiseksi,+luulotteluksi,+tilille+vetämiseksi...Ihan+alkuun+on+sanottava,+etten+usko,+että+mitään+viisastenkiveä+löydämme+ja+itse+katson+muutenkin+olevani+aiheesta+pihalla+kun+en+ole+muilla+somealustoilla,+kirjoitan+vain+täällä+ja+kirjoitanko+enää+täälläkään,+jää+nähtäväksi..))Kun+tuota+kampanjaa:+"Hyvin+sanottu"+esiteltiin,+Merja+Ylä-Anttila+korosti+kuuntelemisen+ja+vastapuolen+kunnioituksen+tärkeyttä.+Ei+siis+mitään+uutta+ja+tavatonta.+Kyllä+niitä+on+korostettu+täälläkin.+Ja+yhä+edelleen+me+tulemme+keskusteluun+valmiin+sabluunan+kanssa,+esitämme+oman+kiveen+hakatun+näkemyksemme,+syntyykö+siitä+keskustelua+?+Ja+yhä+edelleen+me+saatamme+myös+rynniä+toisen+reviirille,+kertoa+millainen+hän+on,+mitä+hänen+olisi+syytä+ajatella..))Sanotaan+nyt+heti,+että+edellinen+kuvaus+oli+pientä+provoa,+mutta+jos+löytää+noita+piirteitä+itsessään+voisi+kai+kysyä+miksi+teemme+noin+?+Barack+Obama+oli+kuulemma+kuvannut+uudessa+kirjassaan+ensi+tapaamistaan+Vladimir+Putinin+kanssa+niin,+että+hän+hylkäsi+tuon+valmiin+sabluunan+ja+tahtoi+kuulla+mitä+Putin+ajatteli+käsillä+olevista+asioista.+Olisiko+tässä+jotakin+osviittaa+hyvään+keskusteluun+?Oman+osallisuuteni+jätän+nyt+tähän,+pakko+lähteä+rokotusreissulle.Katsotaan+sieltä+palattuani...Toivotan+muille+antoisaa+keskustelua.demeter1
  6. Olen+pahoillani+SkillaN,+että+tuossa+nyt+noin+kävi:+mopo+karkasi+käsistä.+Paljon+otan+omalle+kontolleni.+Kuvittelin+kai,+että++"avautumalla"+omasta+nokkiintumisestani+voisin++lieventää+vastakkainasettelua+rekattujen+ja+Anonyymien+välillä,+siis+osoittamalla+että+myös+me,+tunnistettuina+kirjoittavat,++voimme+syyllistyä+samoihin+rikkeisiin+mistä+muita+syytämme.+No.+Pahemmin+ei+tuossa+hankkeessa+olisi+voinut+epäonnistua..))Ja+samaa+mieltä+olen+SkillaNin+ja+muiden+vakikirjoittajien+kanssa+siitä,+että+ei+pitäisi+olla+kohtuuton+toive+saada+Nojatuoli+pysymään+paikkana+missä+ne+entisaikaiset+hyvät+tavat+olisivat+voimassa+ja+kirjoittajilla+olisi+riittävästi++halua+ja+malttia+vaalia+sitä+henkeä,+mikä+on+taannut+nojatuolin+jatkuvuuden+ja+erityislaadun.Ei+siihen+mitään+pyhittämistä+tarvita,+vähän+sitä+"rispektiä",+kunnioitusta,+vain...Palomalla+oli+tuohon+hyvä+ehdotus:+että+me,+joilla+tekee+tiukkaa+pitää+mölyt+mahassamme+siirtyisimme+tuonne+"Hyvin+sanottu"-+ketjuun+ja+yrittäismme+siellä+oppia+hyville+tavoille..))Totta+on+sekin,+että+meidän+60+:lta+tulleiden+mukana+tänne+on+tullut+väkeä,+jolla+on+paljon+hampaankolossa+aikaisemmilta+vuosilta+ja+se+on+osaltaan+lisännyt++eripuraa+täällä.++Auttaako+sen+sanallinen+purkaminen,+en+usko,+mutta+yrittää+aina+voi+ja+ennen+kaikkea+voi+yrittää+taata+kirjoitusrauha+niille,+jotka+tahtovat+jakaa+elämäänsä+ja+sen+tapahtumista+leppoisassa+hengessä.Heitä+löytyy+varmasti+riittävästi+ja+edelleen+uskon,+että+hyvää+tahtoa+on+sittenkin+enemmän+kuin+pahantahtoisuutta.Hyvää+päivää+vain+kaikille!+Kyllä+se+tästä,+eikö+vain+?demeter1