Mustaa jäätä, Finlandia-palkinnoista

169

1226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole koskaan luottanut arvosteluihin.
      Kirjoissakaan.
      Yleensä olen kirjoissakin onnistunut vaistoillani.
      Enää en lue kirjoja, en ole lukenut kymmeniin vuosiin.
      Varmaankin olen jo kaiken kokenut.
      -
      Muuten.
      Isaac Asimovilla on paljon mukavia novelleja naisillekin.
      Painotan tässä taas Säätiö-jatkumoa.
      Järjestyksessä 1 - 7

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Säätiö-sarja

      H.

    • Anonyymi

      Luin samaisen arvostelun, kirjaa en ole lukenut, luotan aika paljon
      arvostelijaan, Antti Majanderiin, hänen omia kirjojaan lukeneena.

      • Anonyymi

        Lisäys: Enemmän Majander on kriitikko, eli hänen tekstejään on tullut luetuksi paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys: Enemmän Majander on kriitikko, eli hänen tekstejään on tullut luetuksi paljon.

        Lisäyksen lisäys: Ja myöskin hänen arvostelemiaan kirjoja. Aika oikeassa hän mielstäni on ollut, mutta makuja on monia.....


    • Anonyymi

      "Erittäin tympeä arvostelu" ? Entä jos kirja onkin huono ?

      Kun itse kirjailija pettyy arvosteluun on mieluisampaa ajatella, että arvostelijat
      ovat huonoja. Kirjailijan kommenttia ei ole vielä luettu eikä kirjailijan pitäisi ikinä ruveta"vastaiskuun", selittämään tai puolustamaan kirjaansa, siitä se vain huononee
      ja oma maine.

      • Ei aavistustakaan miten kirjailija itse on suhtautunut arvosteluun. Aloitukseni lähti "Kirjailijanloput", suljetusta FB_ryhmästä, jossa ryhmään kuuluvat ovat reagoineet arvosteluun, ei siis kirjailija itse.
        Miksi kirjailija ei saisi antaa vastinetta kritiikkiin jonka hän katsoo asiattomaksi tai epäoikeudenmukaiseksi?
        Ryhmässä (johon kuuluu koko joukko tunnettujakin kirjailijoita) Mustaa jäätä on saanut hyvin positiivista palautetta ja useimmat jotka ovat kommentoineet eivät ole yhtyneet Majanderin mielipiteisiin.
        Pidetään mielessä että lukuelämys on aina subjektiivinen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei aavistustakaan miten kirjailija itse on suhtautunut arvosteluun. Aloitukseni lähti "Kirjailijanloput", suljetusta FB_ryhmästä, jossa ryhmään kuuluvat ovat reagoineet arvosteluun, ei siis kirjailija itse.
        Miksi kirjailija ei saisi antaa vastinetta kritiikkiin jonka hän katsoo asiattomaksi tai epäoikeudenmukaiseksi?
        Ryhmässä (johon kuuluu koko joukko tunnettujakin kirjailijoita) Mustaa jäätä on saanut hyvin positiivista palautetta ja useimmat jotka ovat kommentoineet eivät ole yhtyneet Majanderin mielipiteisiin.
        Pidetään mielessä että lukuelämys on aina subjektiivinen.

        Tavallisen lukijan lukuelämys on hieman eri asia
        kuin yleistä kirjallisuustiedettä opiskelleen
        ja jatkuvasti valtavasti lukevan
        vuodesta 2000 kirjallisuustoimittajana olleen henkilön,
        joka on oppinut helposti erottamaan jyvät akanoista.
        Kirjallisuustoimittajan arvio ei ole läheskään niin subjektiivinen
        kuin tavallisen lukijan.
        Kriitikon lähtökohdat kirjan arvioimiseen ovat paljon vähän erilaiset
        ja kriittisemmät kirjan sisällön, tyylin ja rakenteen suhteen.

        Banaalikin kirja voi koskettaa jotakuta ei-niin-kriittistä lukijaa,
        mutta olla heikkotasoinen juuri esim. tyylin ja rakenteen suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisen lukijan lukuelämys on hieman eri asia
        kuin yleistä kirjallisuustiedettä opiskelleen
        ja jatkuvasti valtavasti lukevan
        vuodesta 2000 kirjallisuustoimittajana olleen henkilön,
        joka on oppinut helposti erottamaan jyvät akanoista.
        Kirjallisuustoimittajan arvio ei ole läheskään niin subjektiivinen
        kuin tavallisen lukijan.
        Kriitikon lähtökohdat kirjan arvioimiseen ovat paljon vähän erilaiset
        ja kriittisemmät kirjan sisällön, tyylin ja rakenteen suhteen.

        Banaalikin kirja voi koskettaa jotakuta ei-niin-kriittistä lukijaa,
        mutta olla heikkotasoinen juuri esim. tyylin ja rakenteen suhteen.

        Hesarihan on rajoittuneiden feikkimedia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisen lukijan lukuelämys on hieman eri asia
        kuin yleistä kirjallisuustiedettä opiskelleen
        ja jatkuvasti valtavasti lukevan
        vuodesta 2000 kirjallisuustoimittajana olleen henkilön,
        joka on oppinut helposti erottamaan jyvät akanoista.
        Kirjallisuustoimittajan arvio ei ole läheskään niin subjektiivinen
        kuin tavallisen lukijan.
        Kriitikon lähtökohdat kirjan arvioimiseen ovat paljon vähän erilaiset
        ja kriittisemmät kirjan sisällön, tyylin ja rakenteen suhteen.

        Banaalikin kirja voi koskettaa jotakuta ei-niin-kriittistä lukijaa,
        mutta olla heikkotasoinen juuri esim. tyylin ja rakenteen suhteen.

        Paloma: "Pidetään mielessä että lukuelämys on aina subjektiivinen."

        Tarkalleen ottaen kenen se tässä ja nyt pitäisi pitää mielessä? Useimmille meistä se lienee itsestäänselvyys ja kirjallisuustoimittajalle/-kriitikolle aivan varmasti?

        Olen täysin samaa mieltä Anonyymin "Eilen 14:31" kanssa.

        Vaikka kirja (mikä tahansa kirja) olisikin saanut kirjallisuustoimittajalta/-kriitikolta (keneltä tahansa) osittain huonoa palautetta tai jopa täystyrmäyksen, niin eihän se kirjan lukijan lukuelämystä pilaa tai muuta huonommaksi? Päinvastoin, joidenkin kohdalla saattaa sitä jopa parantaa, arvelen.

        Koen itse olevani ennakkoluuloton, mutta melko kriittinen lukija. Kriittisyyteni lienee suurimmalta osin sanoisinko 'tiedostamatonta' vai olisiko niin päin, että pyrin enemmän tai vähemmän tietoisesti joko olemaan huomaamatta kirjan heikkotasoisuuden tai tavallaan 'menemään nopeasti yli' kohdista jotka koen kiusallisen mauttomiksi tai muuten tökeröiksi/kömpelöiksi/alleviivaaviksi/tarpeettomiksi mutta tarkoituksella päälle liimatuiksi jne.. Aika pian kuitenkin luovutan jos ja kun milloin olen tällaisen kirjan tullut 'vahingossa' aloittaneeksi. Harvoin pystyn kokonaan lukemaan edes "hyvän", mutta minua sillä hetkellä ei yhtään kiinnostavan kirjan, saati sitten sellaisen, joka tavan takaa saa minut vaivautuneeksi tms.. Tai no, pystyisin kyllä mutta en todellakaan viitsi, aina löytyy parempaakin tekemistä, minun tapauksessani se useimmiten on nukkumista.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma: "Pidetään mielessä että lukuelämys on aina subjektiivinen."

        Tarkalleen ottaen kenen se tässä ja nyt pitäisi pitää mielessä? Useimmille meistä se lienee itsestäänselvyys ja kirjallisuustoimittajalle/-kriitikolle aivan varmasti?

        Olen täysin samaa mieltä Anonyymin "Eilen 14:31" kanssa.

        Vaikka kirja (mikä tahansa kirja) olisikin saanut kirjallisuustoimittajalta/-kriitikolta (keneltä tahansa) osittain huonoa palautetta tai jopa täystyrmäyksen, niin eihän se kirjan lukijan lukuelämystä pilaa tai muuta huonommaksi? Päinvastoin, joidenkin kohdalla saattaa sitä jopa parantaa, arvelen.

        Koen itse olevani ennakkoluuloton, mutta melko kriittinen lukija. Kriittisyyteni lienee suurimmalta osin sanoisinko 'tiedostamatonta' vai olisiko niin päin, että pyrin enemmän tai vähemmän tietoisesti joko olemaan huomaamatta kirjan heikkotasoisuuden tai tavallaan 'menemään nopeasti yli' kohdista jotka koen kiusallisen mauttomiksi tai muuten tökeröiksi/kömpelöiksi/alleviivaaviksi/tarpeettomiksi mutta tarkoituksella päälle liimatuiksi jne.. Aika pian kuitenkin luovutan jos ja kun milloin olen tällaisen kirjan tullut 'vahingossa' aloittaneeksi. Harvoin pystyn kokonaan lukemaan edes "hyvän", mutta minua sillä hetkellä ei yhtään kiinnostavan kirjan, saati sitten sellaisen, joka tavan takaa saa minut vaivautuneeksi tms.. Tai no, pystyisin kyllä mutta en todellakaan viitsi, aina löytyy parempaakin tekemistä, minun tapauksessani se useimmiten on nukkumista.

        Bessie

        "Tarkalleen ottaen kenen se tässä ja nyt pitäisi pitää mielessä? Useimmille meistä se lienee itsestäänselvyys ja kirjallisuustoimittajalle/-kriitikolle aivan varmasti?"
        kirjoittaa nim. Bessie tuossa ylempänä.
        Varmasti olet oikeassa, mutta oliko tarpeellista vastata noin terävästi, suorastaan aggressiivisesti?
        FB-ryhmässänikin oli paljon keskustelua aiheesta ja monet kyseenalaistivat kriitikon arvion kirjan meriiteistä. Itse en ole lukenut kirjaa.
        Aion ottaa listalleni seuraavaksi Ann.Luise Bertellin kirjan "Heiman" joka suomennetaan myös. Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle. Vahva, kattava sukuromaani.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007633168.html?share=877984a85f6370bc1b904491ad03f870&fbclid=IwAR0m8F05KlukHnS_wI8YgUgbP8xVkqCaILw8-B6vY_-d-5FxQ84djCuvlJo


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Tarkalleen ottaen kenen se tässä ja nyt pitäisi pitää mielessä? Useimmille meistä se lienee itsestäänselvyys ja kirjallisuustoimittajalle/-kriitikolle aivan varmasti?"
        kirjoittaa nim. Bessie tuossa ylempänä.
        Varmasti olet oikeassa, mutta oliko tarpeellista vastata noin terävästi, suorastaan aggressiivisesti?
        FB-ryhmässänikin oli paljon keskustelua aiheesta ja monet kyseenalaistivat kriitikon arvion kirjan meriiteistä. Itse en ole lukenut kirjaa.
        Aion ottaa listalleni seuraavaksi Ann.Luise Bertellin kirjan "Heiman" joka suomennetaan myös. Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle. Vahva, kattava sukuromaani.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007633168.html?share=877984a85f6370bc1b904491ad03f870&fbclid=IwAR0m8F05KlukHnS_wI8YgUgbP8xVkqCaILw8-B6vY_-d-5FxQ84djCuvlJo

        "Varmasti olet oikeassa, mutta oliko tarpeellista vastata noin terävästi, suorastaan aggressiivisesti?"

        Terävyydestä en tiedä, mutta vähääkään aggressiivisesti en vastannut. Ei ole ensimmäinen kerta kun syyttä suotta väität minun vastanneen sinulle aggressiivisesti, mutta toivottavasti viimeinen, siis aiheeton sellainen. Aihetta tuskin tulen koskaan antamaan, en nimittäin ole vähääkään aggressiivinen ihminen.

        Olin oikeasti hieman ihmeissäni ja siksi kysyinkin "Tarkalleen ottaen kenen jne..". Saattoihan kirjoituksistasi saada sellaisen käsityksen, että sinun mielestäsi kirjallisuustoimittajan/-kriitikon pitäisi arvostelua kirjoittaessaan eli työtään tehdessään
        "pitää mielessään että lukuelämys on aina subjektiivinen.

        Ajattelen joskus, että tuo ja tuo kirja pitäisi lukea, mutta ei minulla koskaan mitään sen kummempia lukulistoja ole. Mitä nyt välillä joku liuskalehtiölappunen tuossa pyörimässä ja odottamassa josko huomaan ja muistan sen kirjastoon mennessäni. Useimmiten valitsen lukemiseni oman, sen hetkisen (valintahetki) fiiliksen mukaan. Lukupiirit tai joku järjestelmällinen (esim. syksyn palkitut ilman muuta ja mahdollisimman pian tai määrätyn kirjailijan uusin) tapa lukea ei sovi minulle, en halua lukea niin, että se tuntuu suorittamiselta tai urakalta tai 'velvollisuudeltani' kirjallisuuden harrastajana.

        Olen nyt löytänyt paljon mieluisaa luettavaa vielä laatikoissa varastoituna olevista veljeltäni jääneistä kirjoista. Osa on alkujaan meidän lapsuudenkodistamme, osa hänen itsensä hankkimia. Ei siis alunperin mitään minun tuo-pitäisi-joskus-lukea kirjoja tai uutuuksia, mutta ehdottomasti lukemisen arvoisia ovat kaikki tähän mennessä lukemani olleet. Tähän saakka esiin kaivamistani uusin on Stephen Webb in "Missä kaikki ovat?". Jos olisin muualla kuin veljeni kirjojen joukossa sen nähnyt niin olisin ehkä ohittanut. Nyt luotin veljeni 'arvosteluun' (eli hän oli siihen rahojaan laittanut), enkä suotta, pidin.

        Bessie


      • Paloma01 kirjoitti:

        "Tarkalleen ottaen kenen se tässä ja nyt pitäisi pitää mielessä? Useimmille meistä se lienee itsestäänselvyys ja kirjallisuustoimittajalle/-kriitikolle aivan varmasti?"
        kirjoittaa nim. Bessie tuossa ylempänä.
        Varmasti olet oikeassa, mutta oliko tarpeellista vastata noin terävästi, suorastaan aggressiivisesti?
        FB-ryhmässänikin oli paljon keskustelua aiheesta ja monet kyseenalaistivat kriitikon arvion kirjan meriiteistä. Itse en ole lukenut kirjaa.
        Aion ottaa listalleni seuraavaksi Ann.Luise Bertellin kirjan "Heiman" joka suomennetaan myös. Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle. Vahva, kattava sukuromaani.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007633168.html?share=877984a85f6370bc1b904491ad03f870&fbclid=IwAR0m8F05KlukHnS_wI8YgUgbP8xVkqCaILw8-B6vY_-d-5FxQ84djCuvlJo

        Kuulut siis johonkin tasokkaaseen kirjallisuusryhmään, jossa on oikeita kirjailijoitakin (kuuluisiakin) ja vilkasta keskustelua aloittamastasi aiheestakin.

        Saanen kysäistä, että osallistuitko sinä siellä myös tästä aiheesta keskusteluun.
        Mitä mieltä sinä siinä ryhmässä olit sieltä tänne hinaamastasi aiheesta?

        Oma arvaukseni sinut jotenkuten oppineena tuntemaan on, että olet pysyttellyt siellä hiljaa kuin susi kukassa, mutta kyyläät vain siellä saadaksesi aineistoa tällä palstalla keskusteluun.
        Olisitko nyt sitten jo saanut tältä palstalta asiasta mielipiteitä, joita voisit viedä sinne ryhmään omina mielipiteinäsi?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Tarkalleen ottaen kenen se tässä ja nyt pitäisi pitää mielessä? Useimmille meistä se lienee itsestäänselvyys ja kirjallisuustoimittajalle/-kriitikolle aivan varmasti?"
        kirjoittaa nim. Bessie tuossa ylempänä.
        Varmasti olet oikeassa, mutta oliko tarpeellista vastata noin terävästi, suorastaan aggressiivisesti?
        FB-ryhmässänikin oli paljon keskustelua aiheesta ja monet kyseenalaistivat kriitikon arvion kirjan meriiteistä. Itse en ole lukenut kirjaa.
        Aion ottaa listalleni seuraavaksi Ann.Luise Bertellin kirjan "Heiman" joka suomennetaan myös. Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle. Vahva, kattava sukuromaani.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007633168.html?share=877984a85f6370bc1b904491ad03f870&fbclid=IwAR0m8F05KlukHnS_wI8YgUgbP8xVkqCaILw8-B6vY_-d-5FxQ84djCuvlJo

        Sinun kannattaisi varmaankin vain pysytellä omien Ferrante-kopioidesi parissa.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kuulut siis johonkin tasokkaaseen kirjallisuusryhmään, jossa on oikeita kirjailijoitakin (kuuluisiakin) ja vilkasta keskustelua aloittamastasi aiheestakin.

        Saanen kysäistä, että osallistuitko sinä siellä myös tästä aiheesta keskusteluun.
        Mitä mieltä sinä siinä ryhmässä olit sieltä tänne hinaamastasi aiheesta?

        Oma arvaukseni sinut jotenkuten oppineena tuntemaan on, että olet pysyttellyt siellä hiljaa kuin susi kukassa, mutta kyyläät vain siellä saadaksesi aineistoa tällä palstalla keskusteluun.
        Olisitko nyt sitten jo saanut tältä palstalta asiasta mielipiteitä, joita voisit viedä sinne ryhmään omina mielipiteinäsi?

        Sinä et tunne minua laisinkaan etkä tiedä minusta mitään.
        Kaikki oletuksesi ovat vääriä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Sinä et tunne minua laisinkaan etkä tiedä minusta mitään.
        Kaikki oletuksesi ovat vääriä.

        Keskustelet siis vilkkaasti siinä ryhmässä?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Sinä et tunne minua laisinkaan etkä tiedä minusta mitään.
        Kaikki oletuksesi ovat vääriä.

        Mielenkiintoinen vastaus. Täällähän rekatut nikit on usein kirjoittanut, että meitä anonyymejä ei tunneta........

        Sitten taas, jos rekattu vuodesta toiseen kertoo itsestään, elämästään, ajatuksistaan, niin ei sitten häntäkään tunneta? Pakko tulla siihen tulokseen, että ne kirjoitukset onkin pelkkää satua, joten totta sitten se, kun tätä
        "huuhaa-palstaksi "kutsutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen vastaus. Täällähän rekatut nikit on usein kirjoittanut, että meitä anonyymejä ei tunneta........

        Sitten taas, jos rekattu vuodesta toiseen kertoo itsestään, elämästään, ajatuksistaan, niin ei sitten häntäkään tunneta? Pakko tulla siihen tulokseen, että ne kirjoitukset onkin pelkkää satua, joten totta sitten se, kun tätä
        "huuhaa-palstaksi "kutsutaan.

        Tuota on jo epäilty, mutta nytpä itse todisti että se ei ole tiedon eli faktan tasolla, mitä on kertoillut . Ei me hänen ystävänsäkkään oikeasta elämästä ilmeisesti mitään tiedetä yli 15 vuoden taukoamattomasta #blogaamisesta# huolimatta. Ei ole kyllä väliksikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen vastaus. Täällähän rekatut nikit on usein kirjoittanut, että meitä anonyymejä ei tunneta........

        Sitten taas, jos rekattu vuodesta toiseen kertoo itsestään, elämästään, ajatuksistaan, niin ei sitten häntäkään tunneta? Pakko tulla siihen tulokseen, että ne kirjoitukset onkin pelkkää satua, joten totta sitten se, kun tätä
        "huuhaa-palstaksi "kutsutaan.

        Ystävä-kaksikko on "hauska", he ovat vuosia vuodattanet koko elämänsä tänne,
        ja sitten toinen kirjoittaa "et tunne minua".
        Kommentit paljastavat paljon enemmän kuin asianomaiset tajuavatkaan
        eikä se välttämättä ole positiivista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoinen vastaus. Täällähän rekatut nikit on usein kirjoittanut, että meitä anonyymejä ei tunneta........

        Sitten taas, jos rekattu vuodesta toiseen kertoo itsestään, elämästään, ajatuksistaan, niin ei sitten häntäkään tunneta? Pakko tulla siihen tulokseen, että ne kirjoitukset onkin pelkkää satua, joten totta sitten se, kun tätä
        "huuhaa-palstaksi "kutsutaan.

        Korjaan sen verran eilen sanottua, että nim. Tellukka ei tunne minua ja mitä hän tietää minusta (usein itsekertomaani tietoa jota hän on tulkinnut tietoisesti väärin ja sitten esittänyt palstalla faktana) hän käyttää väärin saadakseen minut huonoon valoon, karrikoidakseen persoonaani ja juoruämmien tapaan pilatakseen muidenkin kuvan minusta.

        En ole koskaan tietoisesti valehdellut mitään kommenteissani ja olenhan kirjoittanut paljonkin itsestäni, jopa kirjan muodossa joka on julkista tekstiä ja kaikkien vapaasti luettavissa. Minulla on myös pari blogia jotka ovat julkisia (en tosin ole niitä päivittänyt pitkään aikaan). Mutta joku verhon takana kyyläävä nainen joka käyttää jokaista tiedonmurusta jonka on saanut ongittua minusta minua vastaan ei TODELLAKAAN tunne minua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ystävä-kaksikko on "hauska", he ovat vuosia vuodattanet koko elämänsä tänne,
        ja sitten toinen kirjoittaa "et tunne minua".
        Kommentit paljastavat paljon enemmän kuin asianomaiset tajuavatkaan
        eikä se välttämättä ole positiivista.

        "Hauskempia" tai oikeastaan säälittäviä ja pateettisia olette te (sinä) joka vuosikausia jaksaa stalkata ja mollata ja kritikoida muita kirjoittajia, joista on joskus jonkun komentin perusteella muodostanut negatiivisen kuvan ja nyt elämän ainoa sisältö on jahdata muita julkisella keskustelupalstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ystävä-kaksikko on "hauska", he ovat vuosia vuodattanet koko elämänsä tänne,
        ja sitten toinen kirjoittaa "et tunne minua".
        Kommentit paljastavat paljon enemmän kuin asianomaiset tajuavatkaan
        eikä se välttämättä ole positiivista.

        Hohhoijaa taas...

        Sinun oma kommenttisi paljastaa myös aika paljon. On aika ilkeää ja halpamaista väittää jonkun "vuodattaneen koko elämänsä tänne". Eihän kukaan oikeasti ole niin tehnyt, ja toisekseen, mitä sitten vaikka olisikin? Tämähän on kaikille avoin 70 keskustelupalsta jossa sana on vapaa. Se, että eri yhteyksissä kerromme joskus jotain itsestämme ja elämästämme, ei ole keneltäkään kanssakirjoittajalta pois tai vastoin 'yhteistä etua', päinvastoin. Ja jos joku vastaa toiselle, että "et tunne minua" niin kyllähän hän silloin on ehdottomasti oikeassa.

        Bessie


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Korjaan sen verran eilen sanottua, että nim. Tellukka ei tunne minua ja mitä hän tietää minusta (usein itsekertomaani tietoa jota hän on tulkinnut tietoisesti väärin ja sitten esittänyt palstalla faktana) hän käyttää väärin saadakseen minut huonoon valoon, karrikoidakseen persoonaani ja juoruämmien tapaan pilatakseen muidenkin kuvan minusta.

        En ole koskaan tietoisesti valehdellut mitään kommenteissani ja olenhan kirjoittanut paljonkin itsestäni, jopa kirjan muodossa joka on julkista tekstiä ja kaikkien vapaasti luettavissa. Minulla on myös pari blogia jotka ovat julkisia (en tosin ole niitä päivittänyt pitkään aikaan). Mutta joku verhon takana kyyläävä nainen joka käyttää jokaista tiedonmurusta jonka on saanut ongittua minusta minua vastaan ei TODELLAKAAN tunne minua.

        Jokainen osaa muodostaa käsityksen ihan itse sinusta, ei siinä tellukkaa välittäjänä tarvita. Hän hyvällä itsetunnolla varustettuna ja teräviä huomioita tekevänä uskaltaa nikillään antaa kriittistä palautetta. Jotkut ilman nikkiään antaa kritiikkiä, mutta uskon että suurinta osaa ei tuollaisten tavismummojen elämä kiinnosta pätkääkään. Lähinnä sääliä pukkaa herättämään tuollainen palstoilla tärkeily.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen osaa muodostaa käsityksen ihan itse sinusta, ei siinä tellukkaa välittäjänä tarvita. Hän hyvällä itsetunnolla varustettuna ja teräviä huomioita tekevänä uskaltaa nikillään antaa kriittistä palautetta. Jotkut ilman nikkiään antaa kritiikkiä, mutta uskon että suurinta osaa ei tuollaisten tavismummojen elämä kiinnosta pätkääkään. Lähinnä sääliä pukkaa herättämään tuollainen palstoilla tärkeily.

        Minua säälittää vielä enemmän ne jotka jaksavat jahdata tällaisia tavismummoja palstalta toiselle, vuodesta vuoteen ja kiinnostua niinkin paljon meidän tavismummojen tavallisesta, tavismummomaisesta,tylsästä elämästä, että kääntävät joka ainoan asiakeskustelun kirjoittajan oman persoonan arvosteluksi. Siis et tää enää ollutkaan Finlandia-palkinnoista vaan Palomasta.
        Kolumbialainen tokaisist tuohon että "coja oficio" elikkä keksi nyt jotain tekemistä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minua säälittää vielä enemmän ne jotka jaksavat jahdata tällaisia tavismummoja palstalta toiselle, vuodesta vuoteen ja kiinnostua niinkin paljon meidän tavismummojen tavallisesta, tavismummomaisesta,tylsästä elämästä, että kääntävät joka ainoan asiakeskustelun kirjoittajan oman persoonan arvosteluksi. Siis et tää enää ollutkaan Finlandia-palkinnoista vaan Palomasta.
        Kolumbialainen tokaisist tuohon että "coja oficio" elikkä keksi nyt jotain tekemistä.

        Mitä se meille kuuluu mitä joku sivistymätön kehitysmaalainen tuohon tokaisisi. Onneksi tällä palstalla ei ole kolumbialaisia.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Hauskempia" tai oikeastaan säälittäviä ja pateettisia olette te (sinä) joka vuosikausia jaksaa stalkata ja mollata ja kritikoida muita kirjoittajia, joista on joskus jonkun komentin perusteella muodostanut negatiivisen kuvan ja nyt elämän ainoa sisältö on jahdata muita julkisella keskustelupalstalla.

        Miltäs ne murot tänä aamuna maistuivat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se meille kuuluu mitä joku sivistymätön kehitysmaalainen tuohon tokaisisi. Onneksi tällä palstalla ei ole kolumbialaisia.

        Nämä "sivistymättömät" kehitysmaalaiset voisivat opettaa sinullekin miten puhutaan ihmisiksi ja muiden mielipiteitä kunnioittaen vaikka itse olisikin hieman eri mieltä. Suosittelen sinulle ja monelle muullekin parin vuoden opintomatkaa halveksimiisi "kehitysmaihin".


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Nämä "sivistymättömät" kehitysmaalaiset voisivat opettaa sinullekin miten puhutaan ihmisiksi ja muiden mielipiteitä kunnioittaen vaikka itse olisikin hieman eri mieltä. Suosittelen sinulle ja monelle muullekin parin vuoden opintomatkaa halveksimiisi "kehitysmaihin".

        Mitä siellä Kolumpiassa oppisi? Huumekauppaa? Ihmiskauppaa? Aika alhainen tilastojen varassa se sivistystaso siellä, jos koulutus on tärkeä osa sivistystä. Aikamoinen kauppakoulu. Ehkä voivat sydämen sivistystä opettaa Eurooppalaisille.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Tarkalleen ottaen kenen se tässä ja nyt pitäisi pitää mielessä? Useimmille meistä se lienee itsestäänselvyys ja kirjallisuustoimittajalle/-kriitikolle aivan varmasti?"
        kirjoittaa nim. Bessie tuossa ylempänä.
        Varmasti olet oikeassa, mutta oliko tarpeellista vastata noin terävästi, suorastaan aggressiivisesti?
        FB-ryhmässänikin oli paljon keskustelua aiheesta ja monet kyseenalaistivat kriitikon arvion kirjan meriiteistä. Itse en ole lukenut kirjaa.
        Aion ottaa listalleni seuraavaksi Ann.Luise Bertellin kirjan "Heiman" joka suomennetaan myös. Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle. Vahva, kattava sukuromaani.
        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007633168.html?share=877984a85f6370bc1b904491ad03f870&fbclid=IwAR0m8F05KlukHnS_wI8YgUgbP8xVkqCaILw8-B6vY_-d-5FxQ84djCuvlJo

        Eikö tänne muut tee aloituksia, kuin tuo Palsta trolli nyt naisen muodossa. Paloma01.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minua säälittää vielä enemmän ne jotka jaksavat jahdata tällaisia tavismummoja palstalta toiselle, vuodesta vuoteen ja kiinnostua niinkin paljon meidän tavismummojen tavallisesta, tavismummomaisesta,tylsästä elämästä, että kääntävät joka ainoan asiakeskustelun kirjoittajan oman persoonan arvosteluksi. Siis et tää enää ollutkaan Finlandia-palkinnoista vaan Palomasta.
        Kolumbialainen tokaisist tuohon että "coja oficio" elikkä keksi nyt jotain tekemistä.

        Sinähän oot nuori mies......... Palsta hirmu. Kuinka lie paljo noita satuhahmoja?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Korjaan sen verran eilen sanottua, että nim. Tellukka ei tunne minua ja mitä hän tietää minusta (usein itsekertomaani tietoa jota hän on tulkinnut tietoisesti väärin ja sitten esittänyt palstalla faktana) hän käyttää väärin saadakseen minut huonoon valoon, karrikoidakseen persoonaani ja juoruämmien tapaan pilatakseen muidenkin kuvan minusta.

        En ole koskaan tietoisesti valehdellut mitään kommenteissani ja olenhan kirjoittanut paljonkin itsestäni, jopa kirjan muodossa joka on julkista tekstiä ja kaikkien vapaasti luettavissa. Minulla on myös pari blogia jotka ovat julkisia (en tosin ole niitä päivittänyt pitkään aikaan). Mutta joku verhon takana kyyläävä nainen joka käyttää jokaista tiedonmurusta jonka on saanut ongittua minusta minua vastaan ei TODELLAKAAN tunne minua.

        Jos lienen juoruiluun taipuvainen, mutta en niin pitkälle ole vielä mennyt, että avoimella yleisellä keskustelupalstalla juoruilisin, mistä suljetussa faceryhmässä keskustellaan (missä aihetta koskien itse on vain kärpäsenä katossa) ja mitä mieltä siellä ollaan.

        Jos ryhmä on suljettu, niin eikö sen ryhmän jostain aiheesta keskustelu pitäisi tapahtua siellä vain ryhmän keskeisesti.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minua säälittää vielä enemmän ne jotka jaksavat jahdata tällaisia tavismummoja palstalta toiselle, vuodesta vuoteen ja kiinnostua niinkin paljon meidän tavismummojen tavallisesta, tavismummomaisesta,tylsästä elämästä, että kääntävät joka ainoan asiakeskustelun kirjoittajan oman persoonan arvosteluksi. Siis et tää enää ollutkaan Finlandia-palkinnoista vaan Palomasta.
        Kolumbialainen tokaisist tuohon että "coja oficio" elikkä keksi nyt jotain tekemistä.

        Tuskin tavismummojen tarvii etsiä "sanontoja" Kolumbiasta, kun niille kotimainenkin versio löytyy.


      • Tellukka kirjoitti:

        Jos lienen juoruiluun taipuvainen, mutta en niin pitkälle ole vielä mennyt, että avoimella yleisellä keskustelupalstalla juoruilisin, mistä suljetussa faceryhmässä keskustellaan (missä aihetta koskien itse on vain kärpäsenä katossa) ja mitä mieltä siellä ollaan.

        Jos ryhmä on suljettu, niin eikö sen ryhmän jostain aiheesta keskustelu pitäisi tapahtua siellä vain ryhmän keskeisesti.

        Koska nyt olet kuitenkin kirjattuna liikkeellä vastaan vaikka tiedänkin että se ei ole aivan viisasta.
        Kysymys on Helsingin Sanomissa ilmestyneestä tunnetun kriitikon kirjoittamasta kirja-arvostelusta joka koskee erittäin ajankohtaista Finlandia-ehdokasta. Aihe on yleinen ja jos olen viitannut johonkin ryhmässä kirjoitettuun mielipiteeseen niin en ole koskaan siteerannut sananmukaisesti enkä julkaissut mitään joka viittaisi ryhmän henkilöiden identiteettiin.
        Suljettu ryhmä ei ole mikään salaseura ja että olisin siellä vain kärpäsenä katossa on omia kuvittelujasi. Osallistun ajoittain keskusteluihin jos aiheet kiinnostavat. Tässä keskustelussa en ollut mukana, mutta se herätti mielenkiintoni .
        Mikä kohta siinä oli mielestäsi sopimatonta juoruilua?
        Vai oliko vain mukavaa päästä kritikoimaan minua?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Koska nyt olet kuitenkin kirjattuna liikkeellä vastaan vaikka tiedänkin että se ei ole aivan viisasta.
        Kysymys on Helsingin Sanomissa ilmestyneestä tunnetun kriitikon kirjoittamasta kirja-arvostelusta joka koskee erittäin ajankohtaista Finlandia-ehdokasta. Aihe on yleinen ja jos olen viitannut johonkin ryhmässä kirjoitettuun mielipiteeseen niin en ole koskaan siteerannut sananmukaisesti enkä julkaissut mitään joka viittaisi ryhmän henkilöiden identiteettiin.
        Suljettu ryhmä ei ole mikään salaseura ja että olisin siellä vain kärpäsenä katossa on omia kuvittelujasi. Osallistun ajoittain keskusteluihin jos aiheet kiinnostavat. Tässä keskustelussa en ollut mukana, mutta se herätti mielenkiintoni .
        Mikä kohta siinä oli mielestäsi sopimatonta juoruilua?
        Vai oliko vain mukavaa päästä kritikoimaan minua?

        Kirjattunahan minä niin kuin yleensäkin.
        En ole niitä kaislikossa rypijöitä ollut ennenkään kuten eräs vaikka hänellä on parikin rekattua nimimerkkiä.

        On siinä taas pyöritystä:
        """ Osallistun ajoittain keskusteluihin jos aiheet kiinnostavat. Tässä keskustelussa en ollut mukana, mutta se herätti mielenkiintoni ."""

        Koska herätti siellä mielenkiintosi (=samaa kuin kiinnosti), niin miksi et siellä keskustellut aiheesta, vaan hinasit sen tänne useankin kerran tässä ketjussa vedoten siihen, että siitä siellä suljetussa keskustellaan ja minkä tyylisiä kirjoittajia siellä on ja minkälaisia mielipiteitä siellä on esitetty. Minusta tuo on juoruilua.

        Jos halusit pelkästään vain keskustelua Hesarin artikkelista, niin miksi vetää siihen mukaan joku suljettu ryhmä ja sen keskustelut ja mielipiteet ilman omia mielipiteitään aihetta koskien.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Koska nyt olet kuitenkin kirjattuna liikkeellä vastaan vaikka tiedänkin että se ei ole aivan viisasta.
        Kysymys on Helsingin Sanomissa ilmestyneestä tunnetun kriitikon kirjoittamasta kirja-arvostelusta joka koskee erittäin ajankohtaista Finlandia-ehdokasta. Aihe on yleinen ja jos olen viitannut johonkin ryhmässä kirjoitettuun mielipiteeseen niin en ole koskaan siteerannut sananmukaisesti enkä julkaissut mitään joka viittaisi ryhmän henkilöiden identiteettiin.
        Suljettu ryhmä ei ole mikään salaseura ja että olisin siellä vain kärpäsenä katossa on omia kuvittelujasi. Osallistun ajoittain keskusteluihin jos aiheet kiinnostavat. Tässä keskustelussa en ollut mukana, mutta se herätti mielenkiintoni .
        Mikä kohta siinä oli mielestäsi sopimatonta juoruilua?
        Vai oliko vain mukavaa päästä kritikoimaan minua?

        Ploma "Kolumbialainen tokaisist tuohon että "coja oficio" elikkä keksi nyt jotain tekemistä"

        Al no saber de C. eikö coger olekaan Kolumbiassa taboo-verbi?

        Ploman parhaat ominaisuudet mm. latinojen tuntemus eivät pääse esille tällaisella palstalla

        Hänen perheensä on erikoinen puolisuomalaiset lapset joita ei Suomi kiinnosta

        Hänellä on ihanat poskipäät kuvissa

        Nämä eivät pääse riittävästi esille

        Ploma onko Aku Ankan henkilöiden nimet Kolumbiassa eri kuin Meksikossa jossa ne ovat eri kuin Espanjassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ploma "Kolumbialainen tokaisist tuohon että "coja oficio" elikkä keksi nyt jotain tekemistä"

        Al no saber de C. eikö coger olekaan Kolumbiassa taboo-verbi?

        Ploman parhaat ominaisuudet mm. latinojen tuntemus eivät pääse esille tällaisella palstalla

        Hänen perheensä on erikoinen puolisuomalaiset lapset joita ei Suomi kiinnosta

        Hänellä on ihanat poskipäät kuvissa

        Nämä eivät pääse riittävästi esille

        Ploma onko Aku Ankan henkilöiden nimet Kolumbiassa eri kuin Meksikossa jossa ne ovat eri kuin Espanjassa?

        Nyt paloma suuttuu, kun hänen poskistaan puhutaan. Hän kielsi puhumasta mitään hänestä. Vain hän itse saa puhua itsestään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ploma "Kolumbialainen tokaisist tuohon että "coja oficio" elikkä keksi nyt jotain tekemistä"

        Al no saber de C. eikö coger olekaan Kolumbiassa taboo-verbi?

        Ploman parhaat ominaisuudet mm. latinojen tuntemus eivät pääse esille tällaisella palstalla

        Hänen perheensä on erikoinen puolisuomalaiset lapset joita ei Suomi kiinnosta

        Hänellä on ihanat poskipäät kuvissa

        Nämä eivät pääse riittävästi esille

        Ploma onko Aku Ankan henkilöiden nimet Kolumbiassa eri kuin Meksikossa jossa ne ovat eri kuin Espanjassa?

        Pato Donald, mutta en muista enää niitä veljenpoikia minkä nimisiä. Kolumbiassa
        "Coger" ei ole taboo-verbi Kolumbiassa, vaan sitä käytetään aivan normaalimerkityksessään. (Ottaa kiinni, hankkia)
        Kyllä lapsiani Suomi kiinnostaa, mutta se ei ole suuri osa heidän kulttuuri-identiteettiään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Pato Donald, mutta en muista enää niitä veljenpoikia minkä nimisiä. Kolumbiassa
        "Coger" ei ole taboo-verbi Kolumbiassa, vaan sitä käytetään aivan normaalimerkityksessään. (Ottaa kiinni, hankkia)
        Kyllä lapsiani Suomi kiinnostaa, mutta se ei ole suuri osa heidän kulttuuri-identiteettiään.

        Aku Ankan veljenpoikien nimi Kolumbiassa:
        -Tubaco
        -Hubaco
        -Lubaco


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aku Ankan veljenpoikien nimi Kolumbiassa:
        -Tubaco
        -Hubaco
        -Lubaco

        Elikkä Hugo, Paco ja Luis


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Pato Donald, mutta en muista enää niitä veljenpoikia minkä nimisiä. Kolumbiassa
        "Coger" ei ole taboo-verbi Kolumbiassa, vaan sitä käytetään aivan normaalimerkityksessään. (Ottaa kiinni, hankkia)
        Kyllä lapsiani Suomi kiinnostaa, mutta se ei ole suuri osa heidän kulttuuri-identiteettiään.

        Eikö heissä olekkaan 50% suomalaista verta? Minusta puolet on kyllä aika iso osa identiteettiä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Elikkä Hugo, Paco ja Luis

        ???

        Miten niin "elikkä"?
        Kirjoitin Tubaco, Hubaco ja Lubaco!
        Etkö sinä osaa lukea?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö heissä olekkaan 50% suomalaista verta? Minusta puolet on kyllä aika iso osa identiteettiä.

        Veri ei ole identiteetti.
        Kieli, kulttuuri, syntymämaa...
        Katselin eilen telkusta ohjelmaa Chilestä adoptoidusta naisesta joka etsi biologista äitiään. Nainen oli kasvanut pohjoisruotsalaisessa perheessä Luulajassa ja hänen kultturi-identiteettinsä oli täysin ruotsalainen, kehon kieli, tapa reagoida asioihin jne. Äiti löytyi, pikkuruinen Mapuche-intiaani ja DNA-kokeet vahvistivat sukulaisuuden ja sitten naisen nuorempi sisar matkusti Ruotsiin tapaamaan sisartaan ja vaikka he fyysisesti muistuttivat toisiaan, niin kulttuurierot olivat todella suuret.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö heissä olekkaan 50% suomalaista verta? Minusta puolet on kyllä aika iso osa identiteettiä.

        Ei taida olla puolet suomalaista verta, kun äitinsä on noin venäläisen maatuskan näköinen. Ettei vain olisi sukua Putinille jostain kautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ???

        Miten niin "elikkä"?
        Kirjoitin Tubaco, Hubaco ja Lubaco!
        Etkö sinä osaa lukea?

        Kysäisin kolumbialaiselta sukulaisnaiselta mesessä. Sattui olemaan linjalla. Vastaus tuli empimättä: Hugo, Paco ja Luis. :)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Veri ei ole identiteetti.
        Kieli, kulttuuri, syntymämaa...
        Katselin eilen telkusta ohjelmaa Chilestä adoptoidusta naisesta joka etsi biologista äitiään. Nainen oli kasvanut pohjoisruotsalaisessa perheessä Luulajassa ja hänen kultturi-identiteettinsä oli täysin ruotsalainen, kehon kieli, tapa reagoida asioihin jne. Äiti löytyi, pikkuruinen Mapuche-intiaani ja DNA-kokeet vahvistivat sukulaisuuden ja sitten naisen nuorempi sisar matkusti Ruotsiin tapaamaan sisartaan ja vaikka he fyysisesti muistuttivat toisiaan, niin kulttuurierot olivat todella suuret.

        Meillähän tehdäänkin virhe kun otetaan shariaperheitä humanitaarisesti ja säilyttävät barbaarikulttuurit ja lopulta vaihtavat kansan ja koko shariahomma tuhoaa kaiken kuin Ruotsissa

        Teidänkin kannattaa muuttaa Chicagoon takaisin


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei taida olla puolet suomalaista verta, kun äitinsä on noin venäläisen maatuskan näköinen. Ettei vain olisi sukua Putinille jostain kautta.

        Suu niin pieni ettei mansikka halkasematta sovi. Tiukka ilme.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Veri ei ole identiteetti.
        Kieli, kulttuuri, syntymämaa...
        Katselin eilen telkusta ohjelmaa Chilestä adoptoidusta naisesta joka etsi biologista äitiään. Nainen oli kasvanut pohjoisruotsalaisessa perheessä Luulajassa ja hänen kultturi-identiteettinsä oli täysin ruotsalainen, kehon kieli, tapa reagoida asioihin jne. Äiti löytyi, pikkuruinen Mapuche-intiaani ja DNA-kokeet vahvistivat sukulaisuuden ja sitten naisen nuorempi sisar matkusti Ruotsiin tapaamaan sisartaan ja vaikka he fyysisesti muistuttivat toisiaan, niin kulttuurierot olivat todella suuret.

        Jokainen luo itse itsestään oman identiteettinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hesarihan on rajoittuneiden feikkimedia

        Niin ajatteleva persut.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "Hauskempia" tai oikeastaan säälittäviä ja pateettisia olette te (sinä) joka vuosikausia jaksaa stalkata ja mollata ja kritikoida muita kirjoittajia, joista on joskus jonkun komentin perusteella muodostanut negatiivisen kuvan ja nyt elämän ainoa sisältö on jahdata muita julkisella keskustelupalstalla.

        Ihan itse julkisella palstalla sinäkin itsestäsi kuvan annat niinkuin jokainen muukin.
        Sen kuvan saa minkä ihminen itse antaa. Ihan itse kommentoija
        saattaa itsensä hyvään tai huonoon valoon.
        Osaamme kaikki lukea ja ymmärrämme asioita,
        kenenkään Tellukan ei tarvitse tulkita meille niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin tavismummojen tarvii etsiä "sanontoja" Kolumbiasta, kun niille kotimainenkin versio löytyy.

        Pitää päästä pätemään....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan itse julkisella palstalla sinäkin itsestäsi kuvan annat niinkuin jokainen muukin.
        Sen kuvan saa minkä ihminen itse antaa. Ihan itse kommentoija
        saattaa itsensä hyvään tai huonoon valoon.
        Osaamme kaikki lukea ja ymmärrämme asioita,
        kenenkään Tellukan ei tarvitse tulkita meille niitä.

        Edelleenkin, en ole vastuussa siitä miten sinä tulkitset lukemaasi. Sinulla ei ole riittävästi tietoa minusta voidakseen tehdä mitään yleistysta minusta. 🕊️


    • Anonyymi

      Eli se on menneen ajan lesbokirja miesnaisen ja seksipommin suhteesta?

    • Anonyymi

      Finlandiapalkinto-ehdokas, Ritva Hellstenin kirja "Raija"
      sai myönteiset arvostelut,
      ja se on paitsi romaani hänen kirjailijasisarensa Raija Siekkisen
      traagisesta elämästä, myös hänestä itsestään. Jäi kiinnostamaan.

    • Anonyymi

      Kirjat on vain sepustuksia paperilla. Oikea elämä on erikseen.
      Ei kirjoittamista saa ottaa tosissaan. Höpöä se vaan on.
      Kirjojen kirjoittajat ovat höpöttäviä hölöttäjiä. Joutavanpäiväisiä.

      • Anonyymi

        Inflandia palkinto tähtää kustantajien joulumyyntii
        Kirjaijoiden määrä on räjähtänyt ja tulot romahtaneet jos niitä koskaan on ollutkaan

        Samoin taulujen hinnat ovat romahtaneet

        Omituisin hyysättävä porukka on elokuvalaiset, joiden tekeleitä tuetaan verorahoilla kaurimäkiläisesti ja näyttelijät saavat sossua

        Hollywoodissa filmit tuottavat miljardin ja näyttelijät elävät Beverly Hillsissä elleivät lomaile Cala de Mar ixtapassa


      • Anonyymi

        Joutavanpäiväiseksi voi sanoa sinunkin kirjoittamaasi tekstiä ano 13:54.
        "Höpöä vaan",


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joutavanpäiväiseksi voi sanoa sinunkin kirjoittamaasi tekstiä ano 13:54.
        "Höpöä vaan",

        Sitähän mä juuri edellä sanoin. Ei kirjoittamista saa ottaa tosissaan. Höpöä se vaan on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän mä juuri edellä sanoin. Ei kirjoittamista saa ottaa tosissaan. Höpöä se vaan on.

        Sen mielestä höpöä, joka ei siitä saa mitään irti.


      • Anonyymi

        Ketä erikoisesti haluat mitätöidä.....?


    • Omalta osaltani en oikeastaan voisi keskusteluun edes osallistua, koska en ole lukenut ainuttakaan näistä ehdokkaina olevista. En pidä äänikirjoista, joten jonotan kenties pitkäänkin kirjaston jonossa. Eniten aiheen puolesta ja ensimmäisen Kultarinta-romaanin peruteella kiinnostaa Anni Kytömäen Margarita, ja sitä jonotan. Joululahjavihjeeksi annoin Tommi Kinnusen uuden kirjan, koska häneltä on jo vankka näyttö ja haluan lukea lisää hänen tekstiään, kierrätyspolkukin on jo valmis.

      Mustan jään kirjoittaja Vuori-Kemilä on minulle tuntematon, uutuuskirjan aihe tuntuu raskaalta, joten en siitä kiinnostunut. Luin tuon linkin ja siinä kiinnitti huomiota:
      "Alituiseen ollaan syvän liikutuksen äärellä.
      Saahan sellaisista teoksista pitää. Mutta Suomen tunnetuimman kirjallisuuspalkinnon raadille kyseinen mieltymys ei ole kunniaksi."

      Jos on kyse siitä, että kirjailija ikäänkuin kokee tunteita lukijan puolesta, tunteista tulee sentimentaalista tunteilua, siinä ei ole aitoutta ja lukijalle tarpeeksi väljyyttä omaan tulkintaan. Yleensäkään en lue ammattikriitikoiden arvosteluja etukäteen, mutta luulisin, että siellä facebookin Kirjailijanloput-ryhmässä on kattavasti lukukokemuksia.

      Jossain arvostelussa huomasin, että tämä on ensimmäinen Kariston kustantaman kirjan Finlandia-ehdokkuus. Kärjessä ovat Otava 38,2 %, ASOY 35,3 % ja Teos 14.7%. Tänä vuonna on tulossa palkinnon tiimoilta tv-lähetys Finlandia 2020 - lukemisen juhlaa. Kuulostaa hyvältä idealta näin koronavuonna, jolloin lukeminen on kokenut uudenlaisen nousun.

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/08/finlandia-2020-lukemisen-juhlaa-ohjelmassa-palkitaan-kotimaisen-kirjallisuuden

      • Anonyymi

        Kun alituiseen ollaan "syvän liikutuksen vallassa" se kuulostaa pateettiselta.


    • Nytpä minua hymyillyttää kun Ramoona kirjoitti tuosta kirjasta ja arvostelusta juuri niin kuin olisin itsekin kirjoittanut..))
      Toistan nyt kuitenkin: en ole lukenut yhtään kirjaa noista ehdolla olevista, eikä "Mustaa jäätä" kirja kiinnosta samoista syistä: liikaa tavaraa ja epäilys siitä, että joutuu menemään mukaan sentimentaaliseen tunnevyöryyn.
      Jos kirjan välityksellä syntyy lukijalle runsaasti tunnekuormaa, voi ajatella, että kirjailija on jotenkin keskellä omaa prosessiaan, haluaa ehkä alitajuisesti keventää tilannettaan, heittää vähän omaa kuormaansa lukijallekin. Ei kai se, että kirjoittaa itsestään itselleen tarvitse huono motiivi olla, kirjoittihan Sinuhenkin kertojaminä "itsensä vuoksi" ja silti siitä syntyi suurta maailmankirjallisuutta.

      Kirjan valinnut raati tietysti perusteli valintansa hyvin: ajankohtaisia kestoaiheita ja tunteisiin vetoavuus taitaa olla myös hyvä myyntivaltti ajassa, jossa peräänkuulutetaan empatiaa ja välittämistä, suopeaa suhtautumista erilaisuuteen.

      Ei tietysti pitäisi teilata kirjaa sitä lukematta, nämä ajatukset vain tulivat mieleen tuota kritiikkiä lukiessa. Ei se mielestäni mitenkään tyly ollut. Kriitikon tehtävä on kritisoida, ei kannustaa eikä kaunistella. Se taitaa jäädä lukijan tehtäväksi ja jos lukijat ovat kirjasta pitäneet sillä on iso merkitys. Ainakin se puolustaa paikkaansa kirjana, Finlandia-palkinnon jaossa kannattaisi ehkä sittenkin noudattaa erilaista valintaperustetta kuten luultavasti tehdäänkin.

    • Mainitsemassani FB-ryhmässä on kaikkea mahdollista, ammattikirjailijoista harrastelijoihin, paljon uusia, nuoria kirjailijaksi haaveilevia, pöytälaatikkokirjailijoita ja koko joukko julkaistuja, jotka ovat jo saaneet nimeäkin. Toinen kirjallisuusklubi jota olen jo suositellut on juuri tuo goodreads, josta löytyy lukija-arvosteluja sekä Kylmästä jäästä että Margaritasta. kun laittaa sanat hakuun.
      En usko että haluaisin edes elää maailmassa jossa kirjoja ja kirjallisuutta ei arvosteta. En kuitenkaan ole niinkään kiinnostunut kaunokirjallisuudessa kriitikkojen arvostamista parametreistä, mitä tulee tyyliin, rakenteeseen jne. Minulle ainoastaan elävä, kiehtova, mukaansavievä kieli ja hyvä tarina ovat kaksi keskeistä kriteeriä.

      • Samat kriteerit taitavat olla minullakin, Paloma. Helppolukuisuus, pitävä rakenne ilman kikkailuja, sopii minullekin. Sain muuten loppuun Ferranten "Tyttären varjo". Totta kai vakaata kerrontaa ja hyvin pysyi hyppysissä, mutta aihepiiri oli minulle outo monessa mielessä. Ensinnäkin siinä, että minulla ei ole tyttäriä ja toisekseen akateeminen maailma on minulle vieras. Myös Ferranten aikaisemminkin käsitettelemä teema: omien lasten hylkääminen ja sellainen tunne-elämän prosessi, joka siihen johti, en päässyt mukaan...
        Vielä on yksi Ferrantelta käännetty teos, jota en ole lukenut. Nimeäkään en nyt muista..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Samat kriteerit taitavat olla minullakin, Paloma. Helppolukuisuus, pitävä rakenne ilman kikkailuja, sopii minullekin. Sain muuten loppuun Ferranten "Tyttären varjo". Totta kai vakaata kerrontaa ja hyvin pysyi hyppysissä, mutta aihepiiri oli minulle outo monessa mielessä. Ensinnäkin siinä, että minulla ei ole tyttäriä ja toisekseen akateeminen maailma on minulle vieras. Myös Ferranten aikaisemminkin käsitettelemä teema: omien lasten hylkääminen ja sellainen tunne-elämän prosessi, joka siihen johti, en päässyt mukaan...
        Vielä on yksi Ferrantelta käännetty teos, jota en ole lukenut. Nimeäkään en nyt muista..))

        "Tyttären varjo" jäi minulta kesken, en jaksanut loppuun saakka. "Amalian rakkaus" oli jotenkin rankka ja synkkä ja "Hylkäämisen päivät" oli myös raskas. Raastavaa pohdiskelua ja tarina jäi minulle etäiseksi.
        Napoli-sarjan myötä minulle jäi kiinnostus italialaisiin sarjoihin ja filmeihin; nyt HBO.ssa menevä "Romulus" on taitavasti tehty ja kuvattu.


      • Paloma01 kirjoitti:

        "Tyttären varjo" jäi minulta kesken, en jaksanut loppuun saakka. "Amalian rakkaus" oli jotenkin rankka ja synkkä ja "Hylkäämisen päivät" oli myös raskas. Raastavaa pohdiskelua ja tarina jäi minulle etäiseksi.
        Napoli-sarjan myötä minulle jäi kiinnostus italialaisiin sarjoihin ja filmeihin; nyt HBO.ssa menevä "Romulus" on taitavasti tehty ja kuvattu.

        Hyvä kuulla, etteivät kaikki Ferranten kirjat kolahda muillekaan. Noiden kirjojen naisten tunne-elämään en osaa samaistua, vaikka Ferrante yleensä on taitava sen kuvaajana.
        Punnitsen ehkä näitä kirjoja rakenteen kestävyydellä, tarinan taidokkaalla etenemisellä, riittävällä jännitteellä lukemisen jatkamiseen...
        Onneksi meillä on kirjoja mistä valita. Kun vain ehtisi kaiken lukea..))


    • Anonyymi

      Joku mainitsi Kirjailijanloput-Facebookryhmän. Siinä on tuhansia apujäseniä, jotka värvätään kehumaan kirjaa sitten kun oikea kirjailija sen julkaisee.

      • Onko sinua sinne yritetty värvätä apujäseneksi?
        Vai onko hakemuksesi ryhmään hylätty?
        ***
        Suurin osa viesteistä ryhmässä kertovat kirjoittajien ilosta kun saavat julkaisusopimuksen, hakevat tukea ja neuvoa kun kässäri ei tahdo onnistua , kun tulee hylsyjä, vinkkejä ja neuvoja miten toimia kun kirjoittaminen on jumissa jne. Menestyksestä iloitseminen ei ole kiellettyä, samppanjapullojen poksahteluista ja julkkareista iloitsevat kaikki ja että kukaan kehuisi toisiensa kirjoja on aika harvinaista. Erinomainen, solidaarinen tukiryhmä kirjoittavalle kansalle.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onko sinua sinne yritetty värvätä apujäseneksi?
        Vai onko hakemuksesi ryhmään hylätty?
        ***
        Suurin osa viesteistä ryhmässä kertovat kirjoittajien ilosta kun saavat julkaisusopimuksen, hakevat tukea ja neuvoa kun kässäri ei tahdo onnistua , kun tulee hylsyjä, vinkkejä ja neuvoja miten toimia kun kirjoittaminen on jumissa jne. Menestyksestä iloitseminen ei ole kiellettyä, samppanjapullojen poksahteluista ja julkkareista iloitsevat kaikki ja että kukaan kehuisi toisiensa kirjoja on aika harvinaista. Erinomainen, solidaarinen tukiryhmä kirjoittavalle kansalle.

        "Oliko tarpeellista vastata noin terävästi, suorastaan aggressiivisesti? "

        "Vai onko hakemuksesi ryhmään hylätty?"


    • Anonyymi

      Ploma: "Aion ottaa listalleni seuraavaksi Ann.Luise Bertellin kirjan "Heiman" joka suomennetaan myös. Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle. Vahva, kattava sukuromaani."

      Ai jaa? Rkp-läiset eli surut olivat sodan jälkeen rauhanoppositio- liikkeessä nuolemassa kom kanssa Stalinia ja yrittivät jakaa Suomesta erillisen Svenskfinland- osan itselleen johon olisi perustettu Ööriken kaltainen suomalaisvastainen ra sistinen hallinto tuhoamaan suomen kielen

      Stalin haistoi tämän ongelmallisuuden - hänellä oli iso rokonarpinen nenä - eikä ollenkaan kuunnellut surujen vallankaappaushanketta

      Tästä on hyvin vaikea surujen kirjoittaa historiaa rehellisesti

      • Kerron lisää kunhan olen hankkinut kirjan. Se käsittelee tietääkseni ruotsinsuomalaisen miehen kokemuksia sodasta, paluusta kotitantereelle ja kotitilan asuttamisesta. Sukupolviromaani, juuri sellaisista pidän.
        Ei käsittääkseni koske Stalinin rokonarpista nenää.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Kerron lisää kunhan olen hankkinut kirjan. Se käsittelee tietääkseni ruotsinsuomalaisen miehen kokemuksia sodasta, paluusta kotitantereelle ja kotitilan asuttamisesta. Sukupolviromaani, juuri sellaisista pidän.
        Ei käsittääkseni koske Stalinin rokonarpista nenää.

        No joko taas pyörii.

        """Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle."""
        """Se käsittelee tietääkseni ruotsinsuomalaisen miehen kokemuksia sodasta,"""

        Päätä nyt kummasta on kysymys, suomenruotsalaisesta vai ruotsinsuomalaisesta.


      • Tellukka kirjoitti:

        No joko taas pyörii.

        """Kirjasta ennustetaan suomenruotsalaisten vastinetta "Täällä Pohjantähden alla"-teikselle."""
        """Se käsittelee tietääkseni ruotsinsuomalaisen miehen kokemuksia sodasta,"""

        Päätä nyt kummasta on kysymys, suomenruotsalaisesta vai ruotsinsuomalaisesta.

        Suomenruotsalaisen.
        Haluatko alkaa oikolukijaksi kirjalleni? Sinulla on tarkat silmät ja palava mielenkiinto virheideni paljastamiseen.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Suomenruotsalaisen.
        Haluatko alkaa oikolukijaksi kirjalleni? Sinulla on tarkat silmät ja palava mielenkiinto virheideni paljastamiseen.

        Ettäkö kokonaisen kirjan tuollaista pyörimistä ja huperehtimista ...


    • Anonyymi

      Biden valisi kuubalaisen sisäministerin tähtää Floridaan

      • Saa nähdä miten valitsijamiehet loppujen lopuksi äänestävät, kun katsovat tuon Obaman entisen varapresidentin touhuja.
        Yksi möläys hänellä on ollut, että hän tulee rajoittamaan sananvapautta.
        Siis toisin sanoen hänen hallitustaan ei sitten arvostella tai se katsotaan vihapuheeksi ja on rangaistava teko.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Saa nähdä miten valitsijamiehet loppujen lopuksi äänestävät, kun katsovat tuon Obaman entisen varapresidentin touhuja.
        Yksi möläys hänellä on ollut, että hän tulee rajoittamaan sananvapautta.
        Siis toisin sanoen hänen hallitustaan ei sitten arvostella tai se katsotaan vihapuheeksi ja on rangaistava teko.

        Turun hävisi, hallelujaa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turun hävisi, hallelujaa!!

        Trump


      • Anonyymi kirjoitti:

        Trump

        Joko hän luovutti?
        Eikös se salainen äänestys valitsijamiehillä ole vasta joulukuussa joskus.


    • Anonyymi

      Trump möläyttää joka kerran kun suunsa avaa.

    • En ole ehtinyt perehtyä kirjallisuuteen sitten kevään Tommy Hellstenin Virtahepo olohuoneessa jälkeen.

      Hellsteen on kasvanut alkoholistiperheessä ja kokemuksiinsa nojaten kirjoitti tuon kirjan sisäisistä möröistämme.

      Aila Meriluodon tuotantoa on kehuttu ja siteerattu.

      En ole lukenut yhtään kirjailijattaren kirjoittamaa kirjaa tai runoa, joten googlasin minkälaisesta kirjailijasta oli kysymys.

      Alkoholisti, skitsofreeni, taiteilija Lauri Viidan vaimo. Neljä lasta. Pitääpä lukea joku Meriluodon runo, jos vaikka valaistuisi.

      • Anonyymi

        Aila Meriluoto on hyvä kirjoittaja. Runot luettavia myös. Kun lukee, saa itselleen sielunravintoa ja ajattelemista, syvällistäkin.

        Häntä ei tee yhtään huonompiarvoiseksi avioliitto Lauri Viidan kanssa aikanaan. Taisit vähän siihen suuntaan viitata tuossa , kun luettelit Lauri Viidan sairauksia.
        Muuten Lauri Viidan runouteen sinun kannattaisi myös vähän paneutua. Hänellä on paljon todella hyviä runoja, erittäin tunnettuja.

        Kannattaa joskus tutustua näihin meidän kirjailijoihimme, saa vähän sielunsivistystäkin.
        Näemmä et paljon lue kirjallisuutta. "Lukeminen kannattaa aina" , sanoi se eräskin edesmennyt mieshenkilö ja se pitää paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aila Meriluoto on hyvä kirjoittaja. Runot luettavia myös. Kun lukee, saa itselleen sielunravintoa ja ajattelemista, syvällistäkin.

        Häntä ei tee yhtään huonompiarvoiseksi avioliitto Lauri Viidan kanssa aikanaan. Taisit vähän siihen suuntaan viitata tuossa , kun luettelit Lauri Viidan sairauksia.
        Muuten Lauri Viidan runouteen sinun kannattaisi myös vähän paneutua. Hänellä on paljon todella hyviä runoja, erittäin tunnettuja.

        Kannattaa joskus tutustua näihin meidän kirjailijoihimme, saa vähän sielunsivistystäkin.
        Näemmä et paljon lue kirjallisuutta. "Lukeminen kannattaa aina" , sanoi se eräskin edesmennyt mieshenkilö ja se pitää paikkansa.

        Ei pidä paikkaansa, esim tämän listan lukeminen on pelkkä aikavaras sitäpaitsi donner oli yläluokan laiskamato joka tosin puuhasteli kaikenlaista mutta mitään asiaa hän ajanut no vastusti guggenheimia pyrki opetusministeriksi huh huh

        Itsekään et ole lukemisesta oppinut että eroottinen meriluoto lopuksi nai rahaa, muistat vain viidan


      • Anonyymi

        Panu Rajala on kirjoittanut kirjan "Lasin kirkas" , siinä on kerrottu Aila Meriluodosta ja hänen elämästään esim. Lauri Viidan kanssa.

        Purre


      • Anonyymi kirjoitti:

        Panu Rajala on kirjoittanut kirjan "Lasin kirkas" , siinä on kerrottu Aila Meriluodosta ja hänen elämästään esim. Lauri Viidan kanssa.

        Purre

        Tuota, Pirre (?) Panu Rajalan kirjoitt
        aman elämäkerran nimi taisi olla: "Hullunrohkea, lasinkirkas" Ei muuten, mutta tuo sanapari kuvaa mielestäni hyvin Meriluodon persoonaa ja hänen elämänvalintojaan.
        Poikkeava psyykenrakenne taitaa olla kaiken merkittävän taiteen edellytys ja monet taiteilijat voidaan lääketieteen kriteerein määritellä "sairaiksi", kuka skitsofreenikoksi, kuka bipoksi (kaksisuuntainen mielialahäiriö), muitakin diagnooseja taitaa olla tarjolla..))

        Ja kuten toinen kirjoittaja totesi, diagnoosit eivät tee taiteilijaa/ihmistä huonommaksi, ehkä kertovat vain siitä, että he ovat tietyn rajan ylittäneinä löytäneet enemmän, ammentavat syvemmistä lähteistä. Sillä matkalla on tietysti vaarana että palikat menevät sekaisin ja paluu normitodellisuuteen on hankalaa, on tästäkin esimerkkejä ja kuvauksia, vaikkapa Juha Hurmeen kirja "Hullu"...
        Taisi nyt mennä kauas aloituksen aiheesta, mutta palatahan aina voi..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tuota, Pirre (?) Panu Rajalan kirjoitt
        aman elämäkerran nimi taisi olla: "Hullunrohkea, lasinkirkas" Ei muuten, mutta tuo sanapari kuvaa mielestäni hyvin Meriluodon persoonaa ja hänen elämänvalintojaan.
        Poikkeava psyykenrakenne taitaa olla kaiken merkittävän taiteen edellytys ja monet taiteilijat voidaan lääketieteen kriteerein määritellä "sairaiksi", kuka skitsofreenikoksi, kuka bipoksi (kaksisuuntainen mielialahäiriö), muitakin diagnooseja taitaa olla tarjolla..))

        Ja kuten toinen kirjoittaja totesi, diagnoosit eivät tee taiteilijaa/ihmistä huonommaksi, ehkä kertovat vain siitä, että he ovat tietyn rajan ylittäneinä löytäneet enemmän, ammentavat syvemmistä lähteistä. Sillä matkalla on tietysti vaarana että palikat menevät sekaisin ja paluu normitodellisuuteen on hankalaa, on tästäkin esimerkkejä ja kuvauksia, vaikkapa Juha Hurmeen kirja "Hullu"...
        Taisi nyt mennä kauas aloituksen aiheesta, mutta palatahan aina voi..))

        Niinpä olikin, muistin kirjan nimen väärin, vaikka se on omassa kaapissakin.

        Kiitos demeter.

        Pirre


      • demeter1 kirjoitti:

        Tuota, Pirre (?) Panu Rajalan kirjoitt
        aman elämäkerran nimi taisi olla: "Hullunrohkea, lasinkirkas" Ei muuten, mutta tuo sanapari kuvaa mielestäni hyvin Meriluodon persoonaa ja hänen elämänvalintojaan.
        Poikkeava psyykenrakenne taitaa olla kaiken merkittävän taiteen edellytys ja monet taiteilijat voidaan lääketieteen kriteerein määritellä "sairaiksi", kuka skitsofreenikoksi, kuka bipoksi (kaksisuuntainen mielialahäiriö), muitakin diagnooseja taitaa olla tarjolla..))

        Ja kuten toinen kirjoittaja totesi, diagnoosit eivät tee taiteilijaa/ihmistä huonommaksi, ehkä kertovat vain siitä, että he ovat tietyn rajan ylittäneinä löytäneet enemmän, ammentavat syvemmistä lähteistä. Sillä matkalla on tietysti vaarana että palikat menevät sekaisin ja paluu normitodellisuuteen on hankalaa, on tästäkin esimerkkejä ja kuvauksia, vaikkapa Juha Hurmeen kirja "Hullu"...
        Taisi nyt mennä kauas aloituksen aiheesta, mutta palatahan aina voi..))

        "Demeter1"

        Kaitpa minäkin saan sitten oikeuden eksyä.

        "Minä muistin miten ylös nousin...
        en kuitenkaan yhtään siitä kun putosin."

        Onneksi on kuulokkeita joilla kuulee pienimmänkin rapinan.
        Niin sisällä, ulkona, keittiössä, vessassa...

        https://www.koss.com/headphones/wireless-headphones/porta-pro-wireless

        "Ole varovainen ihminen, sinä kuulet paljon."

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aila Meriluoto on hyvä kirjoittaja. Runot luettavia myös. Kun lukee, saa itselleen sielunravintoa ja ajattelemista, syvällistäkin.

        Häntä ei tee yhtään huonompiarvoiseksi avioliitto Lauri Viidan kanssa aikanaan. Taisit vähän siihen suuntaan viitata tuossa , kun luettelit Lauri Viidan sairauksia.
        Muuten Lauri Viidan runouteen sinun kannattaisi myös vähän paneutua. Hänellä on paljon todella hyviä runoja, erittäin tunnettuja.

        Kannattaa joskus tutustua näihin meidän kirjailijoihimme, saa vähän sielunsivistystäkin.
        Näemmä et paljon lue kirjallisuutta. "Lukeminen kannattaa aina" , sanoi se eräskin edesmennyt mieshenkilö ja se pitää paikkansa.

        Olen lukenut paljon. En kuitenkaan ole ns. kirjojen suurkuluttaja. Olen enempi käsillä tekevä kuin lukeva.

        Kun tentin aikuiskasvatuksen approa reipas parikymmentä vuotta sitten jouduin lukemaan kirjatenttiin vaikea selkoista sivistävää tekstiä sivistyssanoineen, jotka suomensin, että ymmärrtäisin lukemaani ja jatkoin pänttäystä kuukausi tolkulla. Joten kun tentti meni hyvin arvosanoin läpi olin valmis siirtymään viihdyttävien kirjojen pariin ja valitsin Arto Paasilinnan, jonka tuotanto on tullut hyvin tutuksi.


      • huruksz kirjoitti:

        "Demeter1"

        Kaitpa minäkin saan sitten oikeuden eksyä.

        "Minä muistin miten ylös nousin...
        en kuitenkaan yhtään siitä kun putosin."

        Onneksi on kuulokkeita joilla kuulee pienimmänkin rapinan.
        Niin sisällä, ulkona, keittiössä, vessassa...

        https://www.koss.com/headphones/wireless-headphones/porta-pro-wireless

        "Ole varovainen ihminen, sinä kuulet paljon."

        H.

        Sinä et sitten hellitä, hunksi. Saatko jotakin provikkaa noista kuulokkeista..))

        Mitähän nyt pitäisi varoa ? Kuulemista ei, luulemista kyllä...


      • demeter1 kirjoitti:

        Sinä et sitten hellitä, hunksi. Saatko jotakin provikkaa noista kuulokkeista..))

        Mitähän nyt pitäisi varoa ? Kuulemista ei, luulemista kyllä...

        "demeter1"

        Ei tule rahaa, ei.
        Kuulokkeethan olivat aikoinaan tapeetilla.
        Vastasin ihan asiallisesti että tässä minun ehdotukseni.
        Koska minulla on jo vuosia ollut moiset.
        Asiaa on myös viestissäni täällä.
        Taidan ostaa nuo langattomat.
        Joten kommenttini oli vain vinkki sinulle.

        yst.
        H.


    • Anonyymi

      Jos ei tunne Donnerin elämää eikä ole kulttuuri-ihminen
      eikä pidä kulttuurin alalla työtä tekevää yhtään minään,
      kommentoi kuten ano 5:46.

      Donner oli erittäin työteliäs kulttuurinsaralla ja elätti itsensä työllään.
      Hän ei kaikissa elämänsä vaiheissaan ollut mitenkään niin varakas,
      että olisi voinut vain "harrastella ajankulukseen"
      eikä missään nimessä ollut "yläluokan laiskamato" niinkuin ano 5.46 kommentoi

      Hän teki töitä joka päivä. Kirjoittaminenkin oli hänen työtään,
      muun lisäksi hän kirjoitti joka päivä.

      Hän oli uranuurtaja monessa kulttuuriasiassa. Jo nuorena perusti. mm. elokuva-arkiston. Hän toimi elokuvakriitikkona, tuotti ja ohjasi elokuvia, teki töitä myös Ruotsissa kulttuurin parissa, oli arvostettu sielläkin,
      kirjoitti kuutisenkymmentä (!) kirjaa, mikä on jo elämäntyö, johon harva yltää.

      Donner oli lisäksi USA:ssa Suomen konsulina, jonka työn toimettomuuteen kyllästyi ja toimi kansanedustajana.

      En ulkomuistista muista tässä heti Donnerin kaikkia tekemisiään.
      Hän on aina herättänyt kritiikkiä, koska hän on tehnyt asioita oman päänsä mukaan välittämättä muitten arvostelusta. Hänestä voi olla montaa mieltä, mutta "yläluokan laiskamato" hän ei ollut, niinkuin kulttuuria ymmärtämätön henkilö häntä voi arvioida.

      Donnerin äskettäin ilmestynyt elämänkerta on valaiseva,
      jos ei hänen työstään ole mitään käsitystä eikä ole hänen kirjojaan lukenut.

      • Anonyymi

        Huono ulkomuisti laiskottelijasta onneksi ei päässyt opetusministeriksi vetämään lonkkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono ulkomuisti laiskottelijasta onneksi ei päässyt opetusministeriksi vetämään lonkkaa

        Donner teki viimeiseen asti, ei jäänyt koskaan eläkkeelle, kulttuuri oli hänelle elämänmuoto, josta hän sai elantonsa. Lonkkaa hän ei vetänyt yhtenäkään päivänä.
        Kulttuuri oli verissä hänellä. Hän kirjoitti, että ei voinut olla koskaan olla
        "tekemättä mitään". Jos jossain työprojektissa oli tauko, hän kirjoitti, kirjoja ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Donner teki viimeiseen asti, ei jäänyt koskaan eläkkeelle, kulttuuri oli hänelle elämänmuoto, josta hän sai elantonsa. Lonkkaa hän ei vetänyt yhtenäkään päivänä.
        Kulttuuri oli verissä hänellä. Hän kirjoitti, että ei voinut olla koskaan olla
        "tekemättä mitään". Jos jossain työprojektissa oli tauko, hän kirjoitti, kirjoja ym.

        Donner teki töitä viimeiseen asti. Nostan hattua !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Donner teki töitä viimeiseen asti. Nostan hattua !

        Eikös se ole vähän siitä kiinni millaisin silmälasein Donneria - tai ketä tahansa - arvioi ?
        En ole kovin paljon tutustunut Donnerin tuotantoon mutta kyllä hän minullekin näyttäytyy enempi kosmopoliittina kuin yläluokan laiskamatona...))
        Ja minkä sillekään voi, jos syntyy kultalusikka suussa ? Kyllä siitä varmasti mainintoja tuli silloin kun liikkui vasemmistolaispiireissä, SKDL, SDP. Kelpasi silti sinnekin.

        Tuottelias oli jos kuka, eikös se Mammuttikin ilmestynyt vasta muutama vuosi sitten ?
        Tätä uutta elämäkertaa on taidettu kehuakin. En ole ole lukenut.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Eikös se ole vähän siitä kiinni millaisin silmälasein Donneria - tai ketä tahansa - arvioi ?
        En ole kovin paljon tutustunut Donnerin tuotantoon mutta kyllä hän minullekin näyttäytyy enempi kosmopoliittina kuin yläluokan laiskamatona...))
        Ja minkä sillekään voi, jos syntyy kultalusikka suussa ? Kyllä siitä varmasti mainintoja tuli silloin kun liikkui vasemmistolaispiireissä, SKDL, SDP. Kelpasi silti sinnekin.

        Tuottelias oli jos kuka, eikös se Mammuttikin ilmestynyt vasta muutama vuosi sitten ?
        Tätä uutta elämäkertaa on taidettu kehuakin. En ole ole lukenut.

        Lapsiakin teki tuotteliaasti vielä vanhoilla päivillään, mutta hylkäsi heidät, paitsi kaksi nuorintaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsiakin teki tuotteliaasti vielä vanhoilla päivillään, mutta hylkäsi heidät, paitsi kaksi nuorintaan.

        Aivan, yksi Donnerin lapsista taisi tehdä kirjankin isästään ? Ei kovin mairittevaa niistä otteista päätellen, mitkä siitä on julkaistu...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Eikös se ole vähän siitä kiinni millaisin silmälasein Donneria - tai ketä tahansa - arvioi ?
        En ole kovin paljon tutustunut Donnerin tuotantoon mutta kyllä hän minullekin näyttäytyy enempi kosmopoliittina kuin yläluokan laiskamatona...))
        Ja minkä sillekään voi, jos syntyy kultalusikka suussa ? Kyllä siitä varmasti mainintoja tuli silloin kun liikkui vasemmistolaispiireissä, SKDL, SDP. Kelpasi silti sinnekin.

        Tuottelias oli jos kuka, eikös se Mammuttikin ilmestynyt vasta muutama vuosi sitten ?
        Tätä uutta elämäkertaa on taidettu kehuakin. En ole ole lukenut.

        Mistä käsitys, että Donner syntyi kultalusikka suussa ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Aivan, yksi Donnerin lapsista taisi tehdä kirjankin isästään ? Ei kovin mairittevaa niistä otteista päätellen, mitkä siitä on julkaistu...

        Pojalla on ristiriita siitä, kun kaikki lapset eivät olleet isälleen läheisiä.
        Yhden yön panon seurauksena on varmaan tuhansilla miehillä Suomesa lapsia,
        jotka eivät tunnu läheisiltä, kun ei niitten äitikään.
        Ikäviä, valitettavia, ajattelemattomia hetken juttuja.
        Olisivatko ne lapset varmuudella niin kiinnostuneita isästään, jos se ei olisi Donner ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä käsitys, että Donner syntyi kultalusikka suussa ?

        Jaa. Minä olen ymmärtänyt että syntyi varakkaaseen sukuun." Laulu 20 perheestä" taisi olla 60-luvun renkutus ja Donnerin suku oli sillä listalla. Hämärästi muistelen....


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Jaa. Minä olen ymmärtänyt että syntyi varakkaaseen sukuun." Laulu 20 perheestä" taisi olla 60-luvun renkutus ja Donnerin suku oli sillä listalla. Hämärästi muistelen....

        Donnerit on saksalaista teollisuussukua kaukaisuudessa, äiti oli von Bonsdorff,
        mutta Donnerhan oli välillä peeaakin ja kun oli naimisissa rikkaan Bonnierin-suvun
        tyttären kanssa, jossain kohtaa tuli ohimennen ilmi,
        että killinkiäkään ei siltä suvulta ottanut, niinkuin ei kukaan itseään kunnioittava tekisi,
        jos kasvonsa haluaa säilyttää.


    • Anonyymi

      "Panu Rajala on "

      Lukemalla ei opi vaan silmät auki pitämällä
      Lapsikin näkee että jokaisessa KHelenan haastattelussa on etu- ja takakäteen sovittu, että tuostahörhöstä ei sitten keskustella haastattelussa

      Timpasta puhutaan ja jos mistä henkimaailmasta ja kalakavereista muttei tuosta

      • Anonyymi

        Panu Rajala oli liian fiksu simppelille iskelmätähtöselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Panu Rajala oli liian fiksu simppelille iskelmätähtöselle.

        Kirjakin on kirjoitettu: Lavatähti ja kirjamies. Rajala ei kyllä mielestäni onnistu kovin hyvin näissä omissa muisteluissaan "Enkeli tulessa", ja "Lavatähti", vähän tylsää raportointia, ei syvyyttä henkilökuvissa...
        Kirjailijoiden elämäkerrat ovat tietysti ihan eri luokkaa, ammattimies sillä saralla...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Kirjakin on kirjoitettu: Lavatähti ja kirjamies. Rajala ei kyllä mielestäni onnistu kovin hyvin näissä omissa muisteluissaan "Enkeli tulessa", ja "Lavatähti", vähän tylsää raportointia, ei syvyyttä henkilökuvissa...
        Kirjailijoiden elämäkerrat ovat tietysti ihan eri luokkaa, ammattimies sillä saralla...

        Katri-Helunasta ei v o i saada syvällistä kirjaa.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Kirjakin on kirjoitettu: Lavatähti ja kirjamies. Rajala ei kyllä mielestäni onnistu kovin hyvin näissä omissa muisteluissaan "Enkeli tulessa", ja "Lavatähti", vähän tylsää raportointia, ei syvyyttä henkilökuvissa...
        Kirjailijoiden elämäkerrat ovat tietysti ihan eri luokkaa, ammattimies sillä saralla...

        Panu jakaa naislukijoita, osa on ihastunu, toiset puolestaan inhoavat hänen makuukammari katsettaan.
        Mikä lie syynä naisten voimakkaisiin tunteisiin Rajalaa kohtaan?
        Ilmeisesti osalla johtuu Katri -Helenasta ja kirjasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Panu jakaa naislukijoita, osa on ihastunu, toiset puolestaan inhoavat hänen makuukammari katsettaan.
        Mikä lie syynä naisten voimakkaisiin tunteisiin Rajalaa kohtaan?
        Ilmeisesti osalla johtuu Katri -Helenasta ja kirjasta.

        Näin se on tainnut mennä, Ano 9.36. "Vilkkuvasilmäinen" Rajala oli kai hyvinkin tunnettu menestyksestään naismaailmassa. Kerrotaan, että hänen etunimensäkin oli jossakin sisäpiiriin julkaisussa kirjoitettu muotoon "Pano Rajala"..))
        Eiköhän hänkin ole vanhemmiten rauhoittunut...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panu jakaa naislukijoita, osa on ihastunu, toiset puolestaan inhoavat hänen makuukammari katsettaan.
        Mikä lie syynä naisten voimakkaisiin tunteisiin Rajalaa kohtaan?
        Ilmeisesti osalla johtuu Katri -Helenasta ja kirjasta.

        (Poistettiinkos edellinen kommenttini epämieluisa.)

        En ole lukenut yhtään Panu Rajala kirjaa. Julkiset esiintymiset, seksistiset puheensa ovat luoneet minulle Rajalasta rasvaisen, nut jo elähtäneen elostelijan kuvan.

        Kirjasivistys ei ole pystynyt poistamaan hänestä rietastelijan olemusta.
        Tuo mielikuva pitää minut erossa hänen tuotoksistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (Poistettiinkos edellinen kommenttini epämieluisa.)

        En ole lukenut yhtään Panu Rajala kirjaa. Julkiset esiintymiset, seksistiset puheensa ovat luoneet minulle Rajalasta rasvaisen, nut jo elähtäneen elostelijan kuvan.

        Kirjasivistys ei ole pystynyt poistamaan hänestä rietastelijan olemusta.
        Tuo mielikuva pitää minut erossa hänen tuotoksistaan.

        Tiedä häntä , millainen gentlemanni Panu on kammarin puolella.
        Joku lähetysseuralainen voi kuoriutua viitastaan, ja muuttua pervoksi irstailijaksi.
        Aina ei ole karvoihin katsominen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä häntä , millainen gentlemanni Panu on kammarin puolella.
        Joku lähetysseuralainen voi kuoriutua viitastaan, ja muuttua pervoksi irstailijaksi.
        Aina ei ole karvoihin katsominen!

        Hui sentään! Voi se tietenkin olla noinkin.
        Mielikuvani vain on "tuohon en koskisi tikullakaan".
        Päällimmäisenä on kaiketi sliipatun oloinen lipevyys. Joillekin voi olla korrektisti pukeutuva sujuvasaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        (Poistettiinkos edellinen kommenttini epämieluisa.)

        En ole lukenut yhtään Panu Rajala kirjaa. Julkiset esiintymiset, seksistiset puheensa ovat luoneet minulle Rajalasta rasvaisen, nut jo elähtäneen elostelijan kuvan.

        Kirjasivistys ei ole pystynyt poistamaan hänestä rietastelijan olemusta.
        Tuo mielikuva pitää minut erossa hänen tuotoksistaan.

        Omassa päässäsi taitaa olla lööppien antama kuva.
        Lööpit on raakoja, ne eivät ihmistä säästä.
        Niitten tarkoitus on myydä lehteä.

        Mitä seksistisiä puheita Rajalalla on ollut ?
        Kerro, kun tiedossasi niitä on !


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Näin se on tainnut mennä, Ano 9.36. "Vilkkuvasilmäinen" Rajala oli kai hyvinkin tunnettu menestyksestään naismaailmassa. Kerrotaan, että hänen etunimensäkin oli jossakin sisäpiiriin julkaisussa kirjoitettu muotoon "Pano Rajala"..))
        Eiköhän hänkin ole vanhemmiten rauhoittunut...

        En ole tiennyt, että Panu Rajala olisi erikoisemmin tunnettu menestyksestään naismaailmassa tai edes menestynyt naismaailmassa.
        Lööpit ovat voineet antaa sellaisen kuvan.
        Jos naisia olisi paljon ollut, tuskin hän olisi Katri-Helenaan sortunut, heheh....

        Jos lööppeihin uskoo, niin voi erehtyä monen ihmisen suhteen.
        Lööpit ovat raakoja, ne eivät kunnioita ihmistä, niitten tarkoitus on myydä lehteä.
        Jos jollakin on "pilkettä silmäkulmassa", sekö on heti "rietastelija" ?
        Kuitenkin hiljaisissa vesissä ne ....kalat kutee...miten se menikään....

        Onkohan se enemmän joittenkin ihmisten yleistä halua kuvitella hänet tai yleensä
        joku muu sellaiseksi kuin itse haluaa ?

        Täällä on lisäksi tosi erikoisia käsityksiä,
        että jos pitää jonkun kirjoista,
        täytyy olla ihastunut häneen.
        Niin lapsellisia juttuja ei viitsisi kommentoidakaan.
        Tuskin kukaan, en ainakaan itse koskaan valitse kirjoja kirjoittajan habituksen mukaan.

        Myöskin on (toisaalta) vaikea tajuta, että jos jonkun habitus ei jotakuta miellytä
        niin ei voi lukea hänen kirjojaan, vaikka ne olisivat kuinka hyviä.
        (mikä taas johtuu kommentoijan vähäisestä ÄO:sta, tuskin hän muutenkaan lukee paljon mitään)
        Älytön syy kieltäytyä hyvästä kirjasta, lukuelämyksestä ja itsensä sivistämisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panu jakaa naislukijoita, osa on ihastunu, toiset puolestaan inhoavat hänen makuukammari katsettaan.
        Mikä lie syynä naisten voimakkaisiin tunteisiin Rajalaa kohtaan?
        Ilmeisesti osalla johtuu Katri -Helenasta ja kirjasta.

        "Osa ihastunut"
        "Naisten voimakkaisiin tunteisiin Rajalaa kohtaan?"
        Mistä nuo päätelmäsi tempaisit ?
        Olet ilmeisesti mies, joka haluaisi kaikkien naisten ihailun,
        mutta olet jäänyt ilman yhdenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedä häntä , millainen gentlemanni Panu on kammarin puolella.
        Joku lähetysseuralainen voi kuoriutua viitastaan, ja muuttua pervoksi irstailijaksi.
        Aina ei ole karvoihin katsominen!

        Ootko puutteessa vai miten miksi mielikuvituksesi lentää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa päässäsi taitaa olla lööppien antama kuva.
        Lööpit on raakoja, ne eivät ihmistä säästä.
        Niitten tarkoitus on myydä lehteä.

        Mitä seksistisiä puheita Rajalalla on ollut ?
        Kerro, kun tiedossasi niitä on !

        Googletappa vaikka ihan itse.
        Löytynee Ylen uutisarkistosta ym.
        Opiskelijat syyttivät Rajalaa härinnästä.
        Yksi tapaus oli jossa Rajala "veti turpiin" toimittajaa toistuvien lähentelyjen jälkeen.
        Rintojen tuijottelua ja siinä ohessa jotain seksististä huomauttelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panu jakaa naislukijoita, osa on ihastunu, toiset puolestaan inhoavat hänen makuukammari katsettaan.
        Mikä lie syynä naisten voimakkaisiin tunteisiin Rajalaa kohtaan?
        Ilmeisesti osalla johtuu Katri -Helenasta ja kirjasta.

        Mikä makuukammarikatse ? On sulla vilkas mielikuvitus.


    • Anonyymi

      Eliittiperheen venyvästä vetelästä oleilijasta ja perijästä Bisquitin mukaan, jos yhdistettäisiin Ässä-arpa ja Donner, saataisiin itse itseään raaputtava rahapeli

      • Anonyymi

        Oletpa kultivoitunut.....
        Vanha vitsi ja Bisquitin kuului pakinoitsijana irvailla kaikkea ja kaikkia.
        Telkkarissa menee juuri uusintana Donnerin 5-osainen dokumentti Mannerheimistä,
        joka on hyvin tehty ja mielenkiintoinen.


      • Anonyymi

        Lahjakkuus voi herättää kateutta lahjattomissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lahjakkuus voi herättää kateutta lahjattomissa.

        Saattaa olla lahjakaskin. Mistäpä minä tiedän. En tunne miestä, enkä ole lukenut yhtään hänen kirjaansa.

        Jotenkin vain ennakkoluulot (luultavasti sitten väärät) heräsivät, kun näin yhden ainoan haastattelun hänestä. Katsoinkohan loppuunkaan. Minusta hänen vetelä (plösö) olemuksensa ja puhetyylinsä olivat vastenmielisiä, sekä hänen ylimielisyytensä hänen vetelästi silmät lurpallaan sanoessaan: " minun älykkyyteni menee siellä hukkaan". En muista edes mistä oli kysymys. Ei kai kiinnostanut tarpeeksi.
        Jotenkin sellainen tunne niinkuin olisi tehnyt mieli repäistä hänet siinä vetelänä istuessaan ylös tuolista ja potkia pikkusen persuuksille, että tuleeko tuohon vähänkään jotain elämää.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Saattaa olla lahjakaskin. Mistäpä minä tiedän. En tunne miestä, enkä ole lukenut yhtään hänen kirjaansa.

        Jotenkin vain ennakkoluulot (luultavasti sitten väärät) heräsivät, kun näin yhden ainoan haastattelun hänestä. Katsoinkohan loppuunkaan. Minusta hänen vetelä (plösö) olemuksensa ja puhetyylinsä olivat vastenmielisiä, sekä hänen ylimielisyytensä hänen vetelästi silmät lurpallaan sanoessaan: " minun älykkyyteni menee siellä hukkaan". En muista edes mistä oli kysymys. Ei kai kiinnostanut tarpeeksi.
        Jotenkin sellainen tunne niinkuin olisi tehnyt mieli repäistä hänet siinä vetelänä istuessaan ylös tuolista ja potkia pikkusen persuuksille, että tuleeko tuohon vähänkään jotain elämää.

        Minulla ei ole mitään kantaa Donnerin ulkoiseen olemukseen sen paremmin kuin toisenkaan erittäin haukutun ulkoiseen olemukseen eli Loirin,
        arvioin Donnerin aikaansaannoksia. Kummankaan olemus ei silti ärsytä
        minua yhtään eikä kenenkään muunkaan. Jokainen on oma persoonansa.
        Donner tiesi ärsyttävänsä moniakin, mutta ei välittänyt rahtuakaan siitä,
        hän teki mitä halusi. Ehkä jopa vähän provosoi lahjattomia, joita hän ärsytti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään kantaa Donnerin ulkoiseen olemukseen sen paremmin kuin toisenkaan erittäin haukutun ulkoiseen olemukseen eli Loirin,
        arvioin Donnerin aikaansaannoksia. Kummankaan olemus ei silti ärsytä
        minua yhtään eikä kenenkään muunkaan. Jokainen on oma persoonansa.
        Donner tiesi ärsyttävänsä moniakin, mutta ei välittänyt rahtuakaan siitä,
        hän teki mitä halusi. Ehkä jopa vähän provosoi lahjattomia, joita hän ärsytti.

        Saattaa olla, että minulla olisi aivan eri käsitys hänestä, jos olisin (ainakin ensin) pelkästään lukenut hänen kirjojaan. Minulle jotenkin vain ensivaikutelma ihmisestä usein iskostuu takaraivoon. Enpä sille mitään voi vaikka se saattaa olla vääräkin ja monesti kai onkin.

        Nyt jos alkaisin lukemaan hänen kirjojaan kuultuani hänen puhuvan, niin korvissani kuulisin jokaisen hänen kirjoittamansa sanan löpsötyksenä niinkuin lehmä lätäkköön sontisi.

        Muuten ni, pidätkö sinä itseäsi sellaisena lahjakkaana?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Saattaa olla lahjakaskin. Mistäpä minä tiedän. En tunne miestä, enkä ole lukenut yhtään hänen kirjaansa.

        Jotenkin vain ennakkoluulot (luultavasti sitten väärät) heräsivät, kun näin yhden ainoan haastattelun hänestä. Katsoinkohan loppuunkaan. Minusta hänen vetelä (plösö) olemuksensa ja puhetyylinsä olivat vastenmielisiä, sekä hänen ylimielisyytensä hänen vetelästi silmät lurpallaan sanoessaan: " minun älykkyyteni menee siellä hukkaan". En muista edes mistä oli kysymys. Ei kai kiinnostanut tarpeeksi.
        Jotenkin sellainen tunne niinkuin olisi tehnyt mieli repäistä hänet siinä vetelänä istuessaan ylös tuolista ja potkia pikkusen persuuksille, että tuleeko tuohon vähänkään jotain elämää.

        Donnerin habitus ei ollut omiaan keräämään ihailijoita, mutta sen ei kannattanut antaa hämätä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Donnerin habitus ei ollut omiaan keräämään ihailijoita, mutta sen ei kannattanut antaa hämätä.

        No toivottavasti hänellä oli tarpeeksi ihailijoita ilman minuakin.
        Ja minulla taas on kyllä riittänyt lukemista ilman Donnerin kirjoja.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        No toivottavasti hänellä oli tarpeeksi ihailijoita ilman minuakin.
        Ja minulla taas on kyllä riittänyt lukemista ilman Donnerin kirjoja.

        En ole minäkään kenenkään "ihailija", tykkään vain joittenkin kirjoista.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Saattaa olla lahjakaskin. Mistäpä minä tiedän. En tunne miestä, enkä ole lukenut yhtään hänen kirjaansa.

        Jotenkin vain ennakkoluulot (luultavasti sitten väärät) heräsivät, kun näin yhden ainoan haastattelun hänestä. Katsoinkohan loppuunkaan. Minusta hänen vetelä (plösö) olemuksensa ja puhetyylinsä olivat vastenmielisiä, sekä hänen ylimielisyytensä hänen vetelästi silmät lurpallaan sanoessaan: " minun älykkyyteni menee siellä hukkaan". En muista edes mistä oli kysymys. Ei kai kiinnostanut tarpeeksi.
        Jotenkin sellainen tunne niinkuin olisi tehnyt mieli repäistä hänet siinä vetelänä istuessaan ylös tuolista ja potkia pikkusen persuuksille, että tuleeko tuohon vähänkään jotain elämää.

        Ei Donner mikään "nero" ollut eikä itsekään itseään nerona pitänyt, mutta
        lahjoja hänellä oli moneen.


    • Anonyymi

      Donnerin kirjat eivät kaikkia tietenkään kiinnosta niinkuin ei kenenkään.
      Ne ovat esseemäisiä, mm. yhteiskunnallisia huomioita tekeviä,
      kulttuuria ynnä muuta analysoivia, jokainen kirja on niin erilainen,
      ettei häntä voi niitten perusteella (eikä minkään muunkaan) perusteella määrittää. Suurin osa suomalaisista pitkästyy hänen kirjojensa parissa.
      Jos pitää esim. Saarikosken kirjoista, voisi ehkä pitää Donnerin kirjoista.
      Moni ei pidä Saarikoskestakaan. Eikä ole pakko. Älykkäitä heppuja silti ja
      aika lailla boheemeja/oman tiensä kulkijoita.

    • Anonyymi

      Donnerin isä Kai Donner oli kielitieteilijä ja antropologi.
      Jörn Donner oli filosofian maisteri, pääaineina yleinen valtio-oppi
      ja pohjoismainen kielitiede, sivuaineina psykologia ja filosofia,
      kaikki ne heijastuvat hänen kirjoissaan.
      Hän itse ei määritellyt itseään suomenruotsalaiseksi vaan ruotsia puhuvaksi
      suomalaiseksi.

      • Tulipa hyvin kirkastettua Jörn Donnerin henkilökuva ja -tuotanto, kiitos noista vastauksista. Kai se yleissivistykseen kuuluu tietää kuka hän oli, mitä teki. Nyt ei tarvikaan elämäkertaa lukea..))
        Näin ihmiset voivat toisiaan palvella, esim Anon 21.36, kuvaus Donnerin tuotannosta vahvisti sen, mistä minulla oli vain aavistus..))


    • Anonyymi

      Ei sovi unohtaa, että Donner oli vahvasti elokuvamies. Hän toimi 1972 alkaen
      Ruotsin elokuvainstituutin toimitusjohtajana ja tuottajana ja kirjoitti jo 1962 kirjan tunnetun ruotsalaisen ohjaajan Ingmar Bergmanin elokuvista. Hän ohjasi monta elokuvaa Ruotsissa. Myöhemmin Donner toimi Suomen elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtajana sekä elokuvien tuottajana ja ohjaajana.
      Siinä sivussa hän teki paljon muutakin ja kirjoitti 60 teosta.

      • Sekin vielä, Ano 13.05. Donnerin omat ohjaustyöt eivät mielestäni saaneet kovin kummoista vastaanottoa, ainakaan meillä. En muista niistä kuin elokuvan, jossa entinen vaimo, Harriet Andersson, oli pääosassa. Mutta edelleen: tuottelias mies ja merkittävä kulttuuripersoona...
        Tuskin unohdamme häntä..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Sekin vielä, Ano 13.05. Donnerin omat ohjaustyöt eivät mielestäni saaneet kovin kummoista vastaanottoa, ainakaan meillä. En muista niistä kuin elokuvan, jossa entinen vaimo, Harriet Andersson, oli pääosassa. Mutta edelleen: tuottelias mies ja merkittävä kulttuuripersoona...
        Tuskin unohdamme häntä..))

        Donnerin elokuvien taso ei tosiaankaan korkealle noussut, ei yli muitten sen aikaisten
        lukuunottamatta "Käpy selän alla"-elokuvaa, jossa tuotantoryhmässä hän oli mukana.
        Hän oli kirjoittajana huomattavasti parempi, vaikka kirjoissakin taso vaihtelee
        ja ihmisten mielipiteet hänen kirjoista. Ekholm, expertti, joka kirjoitti Donnerin elämänkerran, piti muistaakseni Mammuttia epäonnistuneena ja turhana kirjan.
        itse luin sitä mielelläni ja tykkäsin siitä.
        Ilmeisesti minulla on huono maku :)))
        M.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Donnerin elokuvien taso ei tosiaankaan korkealle noussut, ei yli muitten sen aikaisten
        lukuunottamatta "Käpy selän alla"-elokuvaa, jossa tuotantoryhmässä hän oli mukana.
        Hän oli kirjoittajana huomattavasti parempi, vaikka kirjoissakin taso vaihtelee
        ja ihmisten mielipiteet hänen kirjoista. Ekholm, expertti, joka kirjoitti Donnerin elämänkerran, piti muistaakseni Mammuttia epäonnistuneena ja turhana kirjan.
        itse luin sitä mielelläni ja tykkäsin siitä.
        Ilmeisesti minulla on huono maku :)))
        M.

        Donner tykkäsi myös näytellä filmeissään nuorten kauniitten naisuen kanssa, vaikka aika pökkelö hän oli näyttelijänä.
        Sai myös aikaan vuosikausia kestäneen riidan Kristiina Halkolan kanssa.

        Hupasena, pidin hänen Mammutti-kirjaansa liittämää kuvaansa ,lepotilassa olevasta siittimestä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Donnerin elokuvien taso ei tosiaankaan korkealle noussut, ei yli muitten sen aikaisten
        lukuunottamatta "Käpy selän alla"-elokuvaa, jossa tuotantoryhmässä hän oli mukana.
        Hän oli kirjoittajana huomattavasti parempi, vaikka kirjoissakin taso vaihtelee
        ja ihmisten mielipiteet hänen kirjoista. Ekholm, expertti, joka kirjoitti Donnerin elämänkerran, piti muistaakseni Mammuttia epäonnistuneena ja turhana kirjan.
        itse luin sitä mielelläni ja tykkäsin siitä.
        Ilmeisesti minulla on huono maku :)))
        M.

        En muistanutkaan tuota, että Donnerilla on sormensa pelissä myös tuossa "Kävyssä". Ja miten monessa hankkeessa hän sitten olikaan takapiruna ? Mikko Niskanen ja senaikaiset näkyvät tähdet taisivat korjata potin "Kävystä"...Raikas, unohtumaton elokuvahan se oli.

        Mammutista muistan lukeneeni samat arviot. Ehkä Donner kirjoitti sen "kun ei voinut olla kirjoittamatta"..)) Ilmeisesti kuitenkin tavoitti lukijoita, jos sinutkin. Voisikohan tässä jo siteerata Veikko Sinisaloa: "hänelle, jolla on sanottavaa, riittää yksikin kuulija/lukija"..))

        Donnerin eduskunta-ajalta muistan hänen jossain haastattelussa todenneen, että ihminen ei pysty työskentelmään intensiivisesti kuin neljä tuntia kahdeksan tunnin työajasta. Muu aika menee erilaiseen hengailuun... Rehellistä puhetta kansanedustajalta..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        En muistanutkaan tuota, että Donnerilla on sormensa pelissä myös tuossa "Kävyssä". Ja miten monessa hankkeessa hän sitten olikaan takapiruna ? Mikko Niskanen ja senaikaiset näkyvät tähdet taisivat korjata potin "Kävystä"...Raikas, unohtumaton elokuvahan se oli.

        Mammutista muistan lukeneeni samat arviot. Ehkä Donner kirjoitti sen "kun ei voinut olla kirjoittamatta"..)) Ilmeisesti kuitenkin tavoitti lukijoita, jos sinutkin. Voisikohan tässä jo siteerata Veikko Sinisaloa: "hänelle, jolla on sanottavaa, riittää yksikin kuulija/lukija"..))

        Donnerin eduskunta-ajalta muistan hänen jossain haastattelussa todenneen, että ihminen ei pysty työskentelmään intensiivisesti kuin neljä tuntia kahdeksan tunnin työajasta. Muu aika menee erilaiseen hengailuun... Rehellistä puhetta kansanedustajalta..))

        Hohhhoijjaa. Deme juuttunut Jörkkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hohhhoijjaa. Deme juuttunut Jörkkaan.

        No, mielenkiintoinen persoona, Jörkka, Ano 17.40, kyllä hänestä juttua riittää.
        Mutta oikein: nyt on valomerkin aika, minulle..))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhhoijjaa. Deme juuttunut Jörkkaan.

        Virhepäätelmä ! Ei se ole Demeter, joka Donnerista on kirjoitellut,
        hän on vain kommentoinut kirjoittajaa.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        En muistanutkaan tuota, että Donnerilla on sormensa pelissä myös tuossa "Kävyssä". Ja miten monessa hankkeessa hän sitten olikaan takapiruna ? Mikko Niskanen ja senaikaiset näkyvät tähdet taisivat korjata potin "Kävystä"...Raikas, unohtumaton elokuvahan se oli.

        Mammutista muistan lukeneeni samat arviot. Ehkä Donner kirjoitti sen "kun ei voinut olla kirjoittamatta"..)) Ilmeisesti kuitenkin tavoitti lukijoita, jos sinutkin. Voisikohan tässä jo siteerata Veikko Sinisaloa: "hänelle, jolla on sanottavaa, riittää yksikin kuulija/lukija"..))

        Donnerin eduskunta-ajalta muistan hänen jossain haastattelussa todenneen, että ihminen ei pysty työskentelmään intensiivisesti kuin neljä tuntia kahdeksan tunnin työajasta. Muu aika menee erilaiseen hengailuun... Rehellistä puhetta kansanedustajalta..))

        Donner itse taisi tehdä noin 10 tuntisia päiviä
        seitsemän päivää viikossa,
        koska teki vain sitä mikä häntä kiinnosti.

        Ehkä tuo kommentti koski kansanedustaja-aikaa ?
        Olen ihmetellyt miten hän jaksoi sitä, mutta jos en väärin muista
        se kävi niin, että tarvittiin ehdokkaita keräämään ääniä puolueelle
        ja Donner lupautui vain sen takia ehdokkaaksi,
        koska hänelle vakuutettiin,
        ettei ole mitään mahdollisuutta mennä läpi,
        mutta puolue saa enemmän ääniä.

        Toisaalta voi olla, että muistan väärin
        ja asia koskeekin Claes Anderssonia :)))

        Jompsin kumpsin :)))
        Vähän savolaisittain...
        M.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hohhhoijjaa. Deme juuttunut Jörkkaan.

        "ano" 17:40. Harmittaako kun ei "juututa" sinuun ja Hellsteniin ?
        Siihen toiseen kirjaan, jonka olet eläessäsi lukenut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "ano" 17:40. Harmittaako kun ei "juututa" sinuun ja Hellsteniin ?
        Siihen toiseen kirjaan, jonka olet eläessäsi lukenut.

        Minunko kommentiksi luulit, oletko luulotautinen😁


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Minunko kommentiksi luulit, oletko luulotautinen😁

        Kaikki sen tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Donner tykkäsi myös näytellä filmeissään nuorten kauniitten naisuen kanssa, vaikka aika pökkelö hän oli näyttelijänä.
        Sai myös aikaan vuosikausia kestäneen riidan Kristiina Halkolan kanssa.

        Hupasena, pidin hänen Mammutti-kirjaansa liittämää kuvaansa ,lepotilassa olevasta siittimestä!

        Sen kuvan takia hankit sitten kirjan.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Minunko kommentiksi luulit, oletko luulotautinen😁

        Miten sitten tunnistit että sinusta on puhe ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sitten tunnistit että sinusta on puhe ?

        Enhän minä autisti ole 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä autisti ole 😁

        Ootko varma...?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Donner tykkäsi myös näytellä filmeissään nuorten kauniitten naisuen kanssa, vaikka aika pökkelö hän oli näyttelijänä.
        Sai myös aikaan vuosikausia kestäneen riidan Kristiina Halkolan kanssa.

        Hupasena, pidin hänen Mammutti-kirjaansa liittämää kuvaansa ,lepotilassa olevasta siittimestä!

        Kommari Halkolalla nousi päähän, tuli riita.
        Etkö ymmärtänyt kuvan tarkoitusta ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko varma...?

        Olen kukenut autismista kolme kirjaa jos sinä olisit myös lukenut, tietäisit vastauksen et edes kysyisi.


      • Anonyymi
        Korppikotka kirjoitti:

        Olen kukenut autismista kolme kirjaa jos sinä olisit myös lukenut, tietäisit vastauksen et edes kysyisi.

        Sinun oireet sopii moneen tautiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Donnerin elokuvien taso ei tosiaankaan korkealle noussut, ei yli muitten sen aikaisten
        lukuunottamatta "Käpy selän alla"-elokuvaa, jossa tuotantoryhmässä hän oli mukana.
        Hän oli kirjoittajana huomattavasti parempi, vaikka kirjoissakin taso vaihtelee
        ja ihmisten mielipiteet hänen kirjoista. Ekholm, expertti, joka kirjoitti Donnerin elämänkerran, piti muistaakseni Mammuttia epäonnistuneena ja turhana kirjan.
        itse luin sitä mielelläni ja tykkäsin siitä.
        Ilmeisesti minulla on huono maku :)))
        M.

        Donner on merkittävä kulttuurihenkilö
        arvostettu ja palkittu myös Suomessa, tosin kaikki suomalaiset eivät arvosta

        Donner on tehnyt 25 elokuvaa ja saanut kolme Jussia
        ja vielä jussin elämäntyöstään
        palkittu Venetsia n elokuvajuhlilla
        saanut valtion palkinnon
        käynyt pokkaamassa Oscarin Amerikan maalla, onko kukaan muu suomalainen
        teki sen tuottajana ja ilman tuottajaa ei koko elokuvaa olisi tehty,

        Aikamoinen on kirjallinen tuotanto vuodesta 1951 lähtien ja kuolemaansa saakka kirjoitti ja sien lisäksi elokuvat ja vielä poliittinen työsarka.
        Donner olisi sopinut mainiosti kulttuuriministeriksi,
        (sivuhuom. nykyisestä kulttuuriministeristä olen nähnyt yhden kuvan, jossa hän maalaa taloa, kerran kattelin elämäni aikana vaikuttaneita kulttuuriministereitä, siitä listasta löytyy monta kirjailijaa)

        Donner on myös saanut Finlandiansa,

        Jörn Donner on kerännyt vaimonsa kanssa upean modernin taiteen kokoelman.
        Femmalta löytyy tvohjelma, joka kertoo kuinka ja millaisilla periaatteilla he vat kokoelman luoneet,. Merkittävä kulttuuriteko sekin.


    • Anonyymi

      Eräänä päivänä välttämätön tapahtui un dia ocurio y sucedio lo inevitable murio Diego Maradona sydänkohtaukseen

      • Kuulin juuri uutisissa. Maradona oli loistava jalkapallonpelaaja, mutta eli vähän liian lujaa.


      • Anonyymi

        Tee siitä oma aloitus.


    • Anonyymi

      Nyt meni ihan avuttomaksi. Viimeinen kortti on käytössä,
      yritys päteä espanjaksi.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Anni Kytömäen Margarita voitti tämän vuoden Finlandian! 🌹🇫🇮Onnea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anni Kytömäen Margarita voitti tämän vuoden Finlandian! 🌹🇫🇮Onnea!

        Näin äsken vilauksen em. kisan voittajasta. Nyt näin edellisestä viestistä hänen nimenkin; Anni Kytömäki. Onnea


      • Anonyymi

        Saarikoski on kirjoittanut monta kirjaa käännöstöittensä lisäksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saarikoski on kirjoittanut monta kirjaa käännöstöittensä lisäksi,

        Joopa joo. Kato siin on se taso

        Mikä on Saarikosken ENSIMMÄINEN kustannettu ja painettu oma kirjoitus?
        Minulla on se hyllyssä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin äsken vilauksen em. kisan voittajasta. Nyt näin edellisestä viestistä hänen nimenkin; Anni Kytömäki. Onnea

        Huono oli valinta.


    • Anonyymi

      Tämäkö on joku kirjallisuuskeskustelu ? Kehittymättömimmät purkavat katkeruuttaan ja pahansuopaisuuttaan.

      • Anonyymi

        Donneria ja Rajalaa kohtaan on pahansuopainen inho, vaikkei kukaan ole tainnut heitä edes tuntea.
        Samanlainen huvittava kalabaliikki oli, kun kirja Loirista ilmestyi. Hänen jokainen
        naamanäppynsäkin sai solvauksensa.
        Miten itseään sivistyneenä ihmisenä pitävä voi vajota niin alas ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Donneria ja Rajalaa kohtaan on pahansuopainen inho, vaikkei kukaan ole tainnut heitä edes tuntea.
        Samanlainen huvittava kalabaliikki oli, kun kirja Loirista ilmestyi. Hänen jokainen
        naamanäppynsäkin sai solvauksensa.
        Miten itseään sivistyneenä ihmisenä pitävä voi vajota niin alas ?

        Pano kirjoitti Khelenasta pilkkakirjan lavatähti vaikka tämä on tai tei lija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pano kirjoitti Khelenasta pilkkakirjan lavatähti vaikka tämä on tai tei lija

        Pilkkakirjan ? Njet ! Ei ! Nou ! Olet luk enut sitä kuin piru raamattua,
        sitäpaitsi Kutri-Heluna ei ole mikään taitelija,
        piipittäjä vaan.


      • Anonyymi

        Netistä löytyy paljon kirjallisuusketjuja, joten sinne vaan. Jopa tälläkin foorumilla on omat kirjallisuusketjunsa eli turhaa tulla tänne narisee "kehittymättömistä".

        Fiksut ja järkevät ihmiset eivät arvostele, vaan poistuvat paikalta, jos ei seura miellytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netistä löytyy paljon kirjallisuusketjuja, joten sinne vaan. Jopa tälläkin foorumilla on omat kirjallisuusketjunsa eli turhaa tulla tänne narisee "kehittymättömistä".

        Fiksut ja järkevät ihmiset eivät arvostele, vaan poistuvat paikalta, jos ei seura miellytä.

        Eikö kirjoja ole tarkoitus arvostella/arvioida ?
        Ei alkaa solvata kirjoittajien ulkonäköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kirjoja ole tarkoitus arvostella/arvioida ?
        Ei alkaa solvata kirjoittajien ulkonäköä.

        Näinhän sen pitäisi olla.

        Taidetaan vaan elää aikaa, joka on hyvin ulkonäkökeskeinen. (palstalla huomattua)


      • Anonyymi

        Nythän tämäkin K-H kirjoittaa omaelämänkerran.

        Tulee jo tunne, että ei päivääkään mene, ettei joku ilmoita kirjoittavansa kirjaa omasta elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän sen pitäisi olla.

        Taidetaan vaan elää aikaa, joka on hyvin ulkonäkökeskeinen. (palstalla huomattua)

        Tässä iässä olevilla ihmisillä olettaisi arvojen jo olevan kohdillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä iässä olevilla ihmisillä olettaisi arvojen jo olevan kohdillaan.

        Näin minäkin olen sen kuvitellut.
        Mutta kun joskus näyttäisi siltä, että ne on jotenkin jääneet jumiin aivan vääriin kuvioihin. Ulkonäkö tärkeämpää kuin ansiot. Varakkuus tärkeämpää kuin sivistys. Pärjääminen tärkeämpää kuin yhteistyö.
        Kehitys pysähtynyt, ei päivityksiä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Näin minäkin olen sen kuvitellut.
        Mutta kun joskus näyttäisi siltä, että ne on jotenkin jääneet jumiin aivan vääriin kuvioihin. Ulkonäkö tärkeämpää kuin ansiot. Varakkuus tärkeämpää kuin sivistys. Pärjääminen tärkeämpää kuin yhteistyö.
        Kehitys pysähtynyt, ei päivityksiä.

        Onko pärjääminen sinun mielestä yhteistyön vastakohta? minä sanoisin, että yhteistyön vastakohta on itseriittoisuus. Yhteistyöllä pärjää yleensä paremmin.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      66
      2506
    2. Rippileirillä ahdistelua - jälleen kerran

      Lyhyen ajan sisällä monia tapauksia jotka todistavat, että lapsenne eivät ole turvassa rippileirillä. Leirin yövalvoja
      Luterilaisuus
      77
      1192
    3. Mikä on toivomuksesi

      Tällä hetkellä
      Ikävä
      117
      1059
    4. Olen tyytyväinen Tinderiin

      Deittailu on pitkän parisuhteen jälkeen ollut pääosin virkistävää ja kiva sosiaalinen harrastus, josta on saanut seuraa,
      Sinkut
      140
      992
    5. Nimesi nainen

      On koko päivän ollut ajatusteni ykkönen. Jotenkin kaipaan sinua nyt entistä enemmän ja se on saanut minut miettimään tos
      Ikävä
      52
      987
    6. Tunnen intohimoa.

      Jokaiselle naiselle sanon että panisin.
      Ikävä
      177
      970
    7. Tavio toi uudet tuulet ministeriöön: Rukoushetkiä kabinetissa, vähemmistöpuheet pannaan

      Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio on ilmoittanut, ettei hänen puheisiinsa saa kirjoittaa mitään seksuaali-
      Ateismi
      139
      956
    8. Vaikka olet nainen

      Tunteellinen ja suhtaudut asioihin hyvin syvällisesti ( mikä on hyvä asia). Mutta kai sua nyt joskus huvittaa tämä meid
      Ikävä
      34
      808
    9. Yritän toipua siitä, etten sinua saanut nainen

      Niin oli varmaan tarkoitettu. Oli nähty, että me emme kuulu yhteen ja teiden täytyy kulkea eri suuntaan. Yritän toipua m
      Ikävä
      40
      800
    10. Eihän nyt mikään

      Sitten varmasti jäänyt hiertämään meidän välejä. Meillähän ei ole varsinaisesti edes koskaan mitään ollut ja siksi itse
      Ikävä
      54
      779
    Aihe