Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. En+ehtinyt/jaksanut+lukea+koko+ketjua,+mutta+se+tässä++ilmiössä+nyt+pistää+heti+silmään,+että+koronasta+viis+kunhan+päästään+tositoimiin..))Mielestäni+on+myös+niin,+että+korona-apatia+on+otollinen+tilanne+nostaa+jokin+aihe+otsikohin+ja+lähteä+lietsomaan+sitä.+Turhautunut,+eristetty+ihminen+saadaan+varmasti+liikkeelle+minkä+tahansa+"hyvän+asian"+vuoksi+-+seurauksia+uhmaten,+kuten+tässä.Onhan+tuo+tapaus+räikeä,+tai+se,+mitä+siitä+on+nähty+ja+julkisuuteen+tuotu,+mutta+jos+mitään+ymmärrän,+tämäkään+tarina+ei+alkanut+tästä+ja+taustoista+emme+tiedä+juuri+mitään.+Etenkin+Suomesta+käsin+on+vaikea+tavoittaa+sitä+ilmapiiriä+missä+tuollaista+voi+tapahtua.+Onko+"peruskauraa"+mustalle+väestölle+vai+oliko+taas+se+tuttu+"yksittäistapaus"+?Ainakaan+en+usko,+että+vihan+ja+vastakkainasettelun+lietsominen+veisi+asioita+eteenpäin+ja+sitähän+tehdään+tässäkin+ketjussa:+suvakki+vihaa+rasistia+ja+rasisti+halveksii+suvakkia...Minäkään+en+tykkää+näistä+lyhenteistä:+matu+(=maahantunkeutuja),+mamu+(=maahanmuuttaja),+Persu+(=perussuomalainen),+etenkään+silloin+kun+niitä+käytetään+halventavassa+mielessä.+Ja+niinhän+kai+yleensä+tehdään,+ainakin+täällä.
  2. Tervetuloa+uusi+kirjallisuusaloitus+!..))Näin+tuon+listan+jossakin+ja+totesin+mielessäni+kuin+nytkin:+en+tunne+yhtäkään+kirjaa+enkä+edes+kirjalijaa.+Onkohan+aika+ajanut+ohitseni+?..))Enni+Mustonen+on+tietysti+otsikoista+tuttu,+mutta+jotenkin+olen+niputtanut+hänet+samaan+sarjaan+kuin+Laila+Hirvisaaren+ja+Kaari+Utrion.+Tuotteliaita+ja+suosittuja+kirjoilijoita,+mutta+taidan+minäkin+olla+enempi+vähälevikkisten+kirjojen+lukija.Tai+no,+olihan+Bolla+ja+Ferrante,+ehkä+muitakin,+mutta+jostakin+syystä+suositut+eivät+välttämättä+ole+minun+suosikkejani.Olisi+kyllä+kiva+kuulla,+jos+joku+on+lukenut+noita+listattuja.+Niin+ja+tietysti+muistakin+luetuista+olisi+kiva+kuulla...))Tommi+Kinnunen+oli+aamulla+Maarit+Tastulan+vieraana+telkkarissa.+Olin+nähnyt+haastattelun+aikaisemminkin,+mutta+kyllä+oli+ilo+nähdä+ohjelma+toiseenkin+kertaan.Tommi+Kinnusen+Pintti+oli+meillä+keväällä+kirjapiirissä.Pintti+kertoo+Tyynelän+perheestä+joka+asusti+lasitehtaan+varjossa+sodanjälkeisessä+Suomessa.++Kirjan+henkilökuvaus+oli+osuvaa,+niinkuin+Kinnusella+aina+on.+Hänellä+on+myös+tapana+sisällyttää+kirjoihin+jokin+sellainen+hahmo,+johon+suhtaudutaan+ristiriitaisesti+-+tai+ainakin+suhtauduttiin+-50+luvulla+-+:+homoseksuaali,+sokea,+kehitysvammainen+ja+peilata+yhteisön+asenteita+näihin+poikkeaviin+ja+kuvata+myös+heidän+omia+tuntojaan.Kinnunen+ei+kikkaile+kirjoissaan.+Ne+pysyvät+tutulla+aikajanalla+eikä+koskaan+jää+epäselväksi+kuka+romaanihenkilö+kulloinkin+on+äänessä.
  3. Päivää+pitkästä+aikaa.+Nojatuolin+väki+vaikuttaa+niin+aktiiviselta+ja+hyväntuuliselta,+etten+ole+oikein+arvannut+tulla+mukaan+omine+alakuloineni.Onhan+meillä+vaikka+minkälaisia+"työkaluja"+oman+mielialan+kohentamiseen+ja+useimpia+olen+kyllä+käyttänyt..))+Olen+lenkkeillyt,+puuhaillut,+pitänyt+yhteyksiä,+syönyt+hyvin,+nukkunut+hyvin,+mutta+aina+vain+on+angsti+alimmaisena.+Ja+alakulon+tilasssa+mieli+tietysti+poimii+elämästä+juuri+sen,+mikä+ruokkii+nurjaa+oloa.Paljon+pistän+koronan+piikkiin.+Digikontaktit+ovat+minulle+vieraita+ja+vain+valju+vastike+eläville+ihmiskontakteille,+niitä+kaipaan.+En+päässyt+hautajaisiin,+en+pääse+rippijuhllin,+en+ristiäisiin...Vaikka+luonto+ja+hiljaisuus+ovat+aina+olleet+minulle+elinehto,+kaipaan+selvästi+muutakin.+Kai+se+on+ihmisen+osa:+kaipaus.+Sellaisen+perään,+mitä+ei+juuri+nyt+ole+tarjolla.Ei+kai+tässä+mitään+tavatonta+ole.+Muistan+kuulleeni,+että+pitkäkestoinen+stressi+on+aika+tutkimatonta+aluetta,+mutta+voisi+kuvitella,+että+se+vaikuttaa+samaan+tapaan+kuin+lyhytkestoinen:+iskee+ihmisen+heikkoon+kohtaan.Minulla+se+ei+nyt+sitten+ollut+verenpaine,+joka+on+laskenut+niin,+että+olen+voinut+vähentää+lääkitystä.+Eli+lenkkien+pidentäminen+ja+muu+fyysinen+aktiivisuus+on+vaikuttanut.+Että+jotain+muutosta+parempaan..))Pihatyöt+tyssäsivät+pitkäksi+aikaa,+ihan+oman+innottomuuden+vuoksi.+Eilen+sain+kylätalkkarin+avuksi+risusavotan+käynnistämiseen.+Olin+päästänyt+itseni+pelkäämään+hakettimen+käyttöä.+Kun+kylätalkkari+(nuori+nainen)+kertoi+myös+pelkäävänsä+sitä+niin+se+rohkaisi+minua+ja+voitin+pelkoni..))+Nyt+se+odottaa+käynnistäjää+tuolla+pihamaalla,+siitä+tuli+kelpo+apuri.Sorry+nyt,+että+viestistä+tuli+pelkkä+valitusvirsi.+Minusta+ei+vain+nyt+löytynyt+sitä+kytkintä,+joka+olisi+kääntänyt+mielen+uudelle+vaihteelle.+Ehkä+toisella+kertaa.Parempia+päiviä+muille,demeter1
  4. "Onko+loppujen+lopuksi+ihmisellä+omia+mielipiteitä+edes+nimeksi,+kun+ei+mitään+suuria+ajattelijoita+olla,+hyviä+matkijoita+vaan",+kysyy+ja+toteaa+maissii.+Samaa+asiaa+olen+minäkin+pohtinut,+kun+joku+korostaa+OMAA+mielipidettä.+Miten+se+on+muodostunut,+mikä+siinä+lopulta+on+omaa+?+Olen+myös+aina+ihmetellyt+niitä,+joilla+on+VARMAT+mielipiteet+asioista.+Ymmärrän,+että+tätä+pidetään++jopa+ansiona,+vahvan+persoonan+tunnusmerkkinä,+mutta+eikö+se+voi+yhtä+hyvin+kertoa+tuosta,+mihin+Paloma+viittasi:halusta+vaikuttaa+toisen+mielipiteeseen+tai+ainakin+korostaa+omaa+mielipidettä+"ainoana+oikeana"+?+Vuorovaikutusta+varman+mielipiteen+esittäjä+ei+minusta+yleensä+hae.Toinen+kirjoittaja+otti+esille+mainonnan+ja+sen+vaikutuksen.+Uskon,+että+meidän+ikäiset+haistavat+mainonnan+tarkoituseperät+ja+ylisanat+aika+hyvin,+eivätkä+välttämättä+ole+manipuloitavissa+sitä+kautta.Heikommilla+mielestäni+ollaan+silloin+kun+oma+henkilöhistoria+painaa+ja+vaikuttaa+omaan+kykyyn+suhtautua+avoimesti+muiden+näkemyksiin+ja+mielipiteisiin.+Meidän+kasvatus+on+saattanut+aiheuttaa+itsetunnon+vaurioita,+nuoremman+sukupolven+rasite+taas+voi+olla+liiallinen+minäkeskeisyys,+kyvyttömyys+kuunnella+ja+arvostaa+muita.+Vaikka+suomalaisten+kommunikointitaitojen+katsotaan+kasvaneen,+ei+olla+enää+"tuppisuusuomalaisia",+en+pidä+niitä+edelleenkään+häävinä.+Ihmiset+puhuvat+paljon,+yleensä+kuitenkin+itsestään..))+esittely+ja+esittämishengessä+vielä.