Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7393

1. En ole kuullutkaan, että porotkin syövät sieniä. Näin tietämätön sitä on.
    Minulla on mainio sienikirja: Matti J Särömaa:" 99 suomalaista sieniherkkua". Sitä selaan ja lueskelen vesi kielellä, mutta harvoin valmistan muuta kuin näitä tavallisia: munakasta, muhennosta, keittoa, lämpimiä juusto/sienileipiä.
  2. Minun "juhlani" tuo kymmenen hengen sunnuntailounas meni sittenkin putkeen, yksi vieras ei tullut ja pöytään mahtuivat kaikki.

Ilma oli leppoisa, lapset kulkivat ulos ja sisään koivun siemenet matkassaan...))
    Että niitä riittääkin tänä vuonna.

Minulla näyttää käyvän niin, että jos jotakin rutiinista poikkeavaa on tiedossa, edellinen yö on levoton, eikä unta riitä. Puoli viideltä heräsin ahkeroimaan ja mielessäni mietin, että olen liian vanha tähän, palvelemaan ja viihdyttämään. Minkähän vuoksi pitää aina yrittää enemmän kuin jaksaisi ? Toisaalta yhdessä olemisen ilo yleensä korvaa vaivat
    ja kun tapaamisen jälkeen saa jäädä omilleen, osaa arvostaa sitäkin.

Jaan yleensä jäljelle jääneen ruuan nuorille ja hyvin se on kelvannut. Päätin yrittää jatkossa selvitä pienemmällä pakastimella 125 l, kun en enää kerää marjoja yli oman tarpeen. Jos kerään, pistän heti jakeluun.

Täällä odotetaan nyt tuota trombia. Pojat sitoivat eilen trampoliinin puuhun kiinni ja siirsivät keveämpiä puutarhakalusteita turvaan.
    En ottanut tuota trombivaroitusta vakavasti - huomenna kai se pahin uhka onkin -
    mutta kun menin kirjastoautolle, tuulenpuuska oli heittää mummon kumoon - 64 kiloa ei kai ole paino eikä mikään kun luonto tahtoo näyttää voimansa.

Aamulla puhuttiin telkkarissa puista: miten tärkeitä ne ovat pitämään hellettä aisoissa ja miten kaupungeissa kärsitään, kun puita ei ole riittävästi suojaamaan paahteelta. Onneksi minulla on tontilla puita, ajattelen, että ehkä liikaakin, mutta ehkä ei sittenkään..))
    Elokuun aikana tulee kuitenkin "puumies" poistamaan muutaman kuivuneen koivun. Täällä joku linkitti hyvää infoa tuosta kaadosta ja sen hinnasta. Kuvittelin sen paljon isommaksi kuin se lopulta oli: kuusi runkoa klapeiksi saakka, "vain" 1650 euroa...
    Ja siitä vielä kotitalousvähennys. Kyllä kelpaa...

Siedettävää hellepäivää ja -iltaa kaikille...
    t. demeter1
  3. Huomentapäivää ! Tuohan olikin hyvä ilmaisu: "arvailuaamu"..))

Tänään ei ehkä tarvinnut arvailla kun sadetta on taas luvattu koko päivälle. Oikeastaan helpotus kun kulunut viikko oli yhtä tapahtumista...

Eilenkin olin taas liikkeellä aamusta alkaen. Kävin tapaamassa entistä vapaaehtoistyöporukkaani seurakunnassa - siis luterilaisessa..)) Sessio kesti neljä tuntia ja kun tulin kotiin, pää oli täynnä tarinoita..)) Kyllä seurustelu monen eri henkilön kanssa käy työstä, minulla ainakin.
    Vaikka itse puhun (nykyisin) paljon, niin tekevät muutkin..)) Jaetaan muistoja, pähkäillään nykyistä ja tulevaa - itse kunkin kohdalla - mukavaa ja virkistävää se tietysti on, vaikka voimat viekin..))

Palautuminen tapaamisesta tapahtui kuitenkin yllättävän nopeasti ja kun sää oli vielä iltapäivällä poutainen päätin suunnata metsään. Siellä vierähti ne perinteiset pari tuntia ja sadekuuron sain niskaani taas. "Minkä kesä kastelee, sen se kuivaakin" - eikös se niin ollut ?

Huomenna alkaakin sitten valmistautuminen sunnuntailounaaseen. 11 henkeä tulossa ja järjestelyjä riittää. Onneksi on luvattu poutasäätä. Keittolounasta ajattelen: linssi/punajuuri/kookoskeitto, porkkana/bataattikeitto (lasten suosikkeja), perinteinen kalakeitto ja mahdollisesti vielä suppilovahvero- tai tattikeitto...)) Vähän jännittää tuo mustikkapiirakan teko kun en ole aikoihin leiponut pullaa - ja pullataikinaanhan se mustikkapiirakka pitää tehdä..))
    Kuulostaapa aika rehvakkaalta, tämä työrupeamani esittely..)) Ikäänkuin olisin parempikin työmyyrä ja/tai osaaja... Eihän sitä jaksamista aina löydy, sekaan mahtuu päiviä, jolloin tekemisen into ja voimat ovat todella vähissä...
    Katsotaan miten käy tällä kertaa. Hyvää viikonloppua kaikille,
    demeter1