"Moraali on kovakaikuinen sana, hyvät tavat, ihmisiksi eläminen ja toisten huomioonottaminen ovat käytännön kieltä" , kirjoittaa Ramoona.
Tuossa on riittävästi moraalia minunkin tarpeisiini. Toisten moraaliin puuttuminen on aina arvelluttavaa, kun ei ole "kävellyt sitä päivää hänen mokkasiineissaan".

Pihlströmin tekstistä en osaa/jaksa muodostaa kokonaiskäsitystä, mutta voihan se antaa uutta näkökulmaa tähän sopuisaan, "positiiviseen" elämänkatsomukseen. Timo Airaksinenhan puhui myös toksisesta positiivisuudesta, siitä oli puhetta, täälläkin.
Älähän nyt, Sel-la, kerro ihmeessä kuorosi historiaa ja tarinoita kun pyydetään !
Sinähän olet hyvä kertoja, täälläkin se tiedetään. Millaista olisikaan kerrontasi livessä, voi vain kuvitella.
Jäin miettimään tuota tyttäresi toppuuttelua kun luontevasti ajattelit puhutella juhlavierasta.
Ehkä tytöt syynäävät vanhempaansa tarkemmin kuin pojat. Ainakaan vielä on ole saanut pojilta ohjeistusta jos olemme yhdessä jossakin olleet: mikä on sopivaa, mikä ei.

Ehkä meidän perheen kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa ei ole koskaan ollut kovin muodollista, edes juhlatilaisuuksissa, bopoja=boheemiporvareita taidetaan olla..))

Hauskoja nämä uudet säädyt: bopo ja pipo. Pipo on piiloporvari...

Minäkin ajattelen, että useimmat ihmiset osaavat luonnostaan käyttäytyä "riittävän" hyvin toisten ihmisten seurassa, ei kai siihen mitään ohjekirjaa tarvita. Tai sitten en vain ole ollut joutunut tilaisuuksiin, joissa protokollaa on syytä noudattaa..

Pakkaset jatkuvat täälläkin, 20 astetta aamulla ja aurinkokin näyttäytyi. Vähissä ovat voimat minulla vielä. Hurskainen kertoi kilometrin kävelystä, sellainen matka riittää minullekin hyvin. Liekko kertoi 45 minuuntin liikuntasessiosta, minulle riittää 12 minuuttia juoksumatolla plus tietysti päivittäinen hyötyliikunta, Sel-lakin voimistelee"polkee" aamuisin ja viruttelee. Minä köpittelen jäykin jäsenin aamiaispöytään, enkä aina muista, "missä mitäkin on". "Aivosumu", koronaoire, on kyllä ihan todellinen.
Veli, 91 v, kertoi samasta, että sähköpostiviestin kirjoittaminen minulle vei aikaa 3 tuntia ! Ja niin skarppi ja toimelias kuin hänkin on aina ollut.
No. Parempia päiviä on ollut ja uskon että tulee vastakin. Eikä tämäkään päivä vielä ohi ole..))
Hyvää pikkulauantain jatkoa !
demeter1
iltapäivää ! Kyllä Hurskainen taitaa olla eräänlainen elämäntapaintiaani. Sisulla - ja polkupyörällä - kulkee eikä vaivojaan valita, ruokkii vielä taivaan lintujakin ja kertoo mukavia tarinoita meille..))
Meilläkin on tuo lintujen talviruokintakielto päällä, enkä halua sitä uhmata. Pakko kovettaa sydämensä siinäkin asiassa.

Ramoonan kirjoitus puhutteli minuakin: siinä oli kaikki oikein ja kohdallaan - niinkuin hänen kirjoituksissaan aina on. Itse joudun toteamaan, että taidan olla niitä, joilla on "tahto, ei voima" (vrt Eino Leino), ihanteet ja todellisuus eivät aina kohtaa.

Koen silti, että me kaikki olemme tasavertasina mukana siinä elämän kudoksessa, jonka yhdessä muodostamme, eivätkä vertailu tai mittailu oikeastaan kuulu sinne.
Sitähän keskeneräinen ihminen kuitenkin pakkaa tekemään, ainakin niinä hetkinä kun ei jaksa uskoa itseensä (eikä muihinkaan..)).

Noin se menee, Sel-la, pitkäkestoisen koronan kesto vaihtelee 3 kk:sta vuoteen. Surku tulee työikäisiä, jotka saattavat menettää työkykyään pitkäksi aikaa. Nuorten työikäisten keskuudessa on lisääntynyt myös samantyyppinen neurologinen sairaus: väsymys/uupumus oireyhtymä. Hyvinvointivaltiossa voidaan myös huonosti.

Kai sitä on katsottava itsensä onnekkaaksi, kun saa sairastaa vapaarouvana ja veronmaksajien piikkiin..))
Ehkä ei ihan noinkaan. Jokainen tahtoisi pysyä terveenä ja jos/kun ei itse katso olevansa syypää sairastumiseen niin voisi ehkä puhua huonosta tuurista.
Ja niinkin, että eiköhän suurin osa meistä ole sittenkin työllään ansainnut eläkkeensä ja mahdollisen sairastumisen hoidon.
Kiitollinen on silti syytä olla: on edelleen lottovoitto syntyä Suomeen ja asua maailman onnellisemmassa maassa..))
Onnellista alkuviikkoa kaikille,
demeter1
Hyvä kuulla, Makriina, että Arabia on vielä arvossaan. Toinen yllättävä tieto - siis tältä nuorelta antiikkikauppiaalta - oli se, että lasi ei enää kiinnosta, ei Sarpaneva, ei Wirkkala. Pitäneekö paikkansa ? Täytynee tarkistaa ?
Meidän suvussa, siis tässä nuoressa polvessa on vain kaksi, joita antiikki kiinnostaa.
Poika kahmi sitä mummolasta liikaakin - säilytystilohin nähden - mutta kyllä hänen sisustustaitonsa hivelee silmää ja ennen muuta välittää ainutlaatuista tunnelmaa.
demeter1