Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei kuulu (kehnäsieni seitikkeihin). Aika harva tuntee sen, vaikka se on yleinen, helppo tunnistaa ja valmistaa: pannulle vain sekin. Olen myös kuivannut kehnäsientä, hyvän keiton siitä saa. Kolmen tähden sieni, eli erinomainen ruokasieni.
Mutta oikeilla jäljillä olet Ano, 11.15. Oppaassa kerrotaan, että vanhempana sieni voi muistuttaa joitakin seitikkejä. Rengas jalassa on minusta hyvä tunnusmerkki.
Olen testannut kehnäsientä itselläni vuosikymmenet, enkä ole vielä (tietääkseni) kuollut. Ainakaan sanan perinteisessä merkityksessä..))
17.09.2022 20:39
No en ainakaan minä tuntenut itseäni vangiksi nojatuolissakaan, Ano 14.28, ja kaipaan sitä vielä. Mutta tähän on nyt tultu ja näillä mennään.
Ja onhan kaikilla, minulla ainakin, kokemusta myös siitä, että "tuntemattomien" kanssa voi syntyä ihan antoisaa keskustelua. Etenkin korona-aikana oli paljon näitä satunnaisia kontakteja ja niistä sai yhtä lailla mielen virkistystä.
17.09.2022 14:44
Saako liittyä yksineläjien tyytyväiseen joukkoon ? Liekko ja Eliaana. Vanhat tutut, joiden kuulumisia ja ajatuksia on aina mukava lukea.
Liekon kanssa meillä oli yhteistä kokemustaustaa - en nyt kerro millaista, koska se saatetaan kohta nostaa otsikohin sensaatiomielessä..))
Eliaanan kuvaamaa elämää haaveilin joskus itsekin viettäväni, mutta nyt ikä on rajoittanut toimintakykyä sen verran, että olen aika avuton näissä "talonmiehen" hommissa ja kun minulla ei enää ole autoa eikä ajokorttiakaan, logistiikka menee hankalaksi.
Kun maalla "peräkärryn" kanssa rahtasin ruokavettä marketista piti oikein matkalla pysähtyä, vanha hengästyy helposti.
Ja kun sähkö katkaistiin lapsuudenkodistani ja jäimme yöksi ja päiväksi ilman sähköä, niin olihan se aika tahmeata olla oman mukavuusalueensa ulkopuolella niinkin pitkään.
Käsi hakeutui valokatkaisijalle kaiken aikaa ja aamulla latasi vedet kahvinkeittimeen vanhasta tottumuksesta..))
No voi. Taas tuli tätä"tyhjää ja turhaa puhetta", liiankin kanssa. Ehkä mittamies on valppaana taas..))
Mutta kiva, että tuttuja tapaa nyt muuallakin, ei vain nojatuolissa...
17.09.2022 14:17
Ajattelen tuosta avautumisesta hieman toisin, Ano 9.21. Avautuja voi olla naiivi, vilpitön pölvästi, lukija hänet viime kädessä määrittää ja tuo määrittely kertoo myös lukijasta.
Itse olen kiinnostunut toisten yksityiselämästä ja pidän sitä hyvänä ominaisuutena. Näen, että se voi parhaimmillaan tarjota vertaistukea, enkä oikein voi nähdä mielekkyyttä sellaisessa elämässä, joka sulkee pois toiset ihmiset tai valikoi heitä hyötyperiaatteella.
17.09.2022 10:11
Niin Ano, 9.15. On helppoa jättää herjat omaan arvoonsa, ellei itse joudu maalituksen kohteeksi. Vaikuttaa myös siltä, että suuri osa kirjoittajista reagoi siihen, jos toista kirjoittajaa stalkataan tai hän joutuu maalituksen kohteeksi.
Minulle se on merkki siitä, että ihmisillä on oikeudentuntoa ja myötämieltä, enkä osaisi niiden läsnäoloa pitää pahana - enkä edes manipulointina..))
17.09.2022 09:57
Hauska tuo Ramoonan lista..)) Mustarousku todella katosi "syötäväksi kelpaavien" sienten listalta. Syytä en muista, mutta aika paljon ehdin sitä kerätä ja syödä ennenkuin boikotti asetettiin.
Taisi olla niin, että herkkutatti ja sappitatti muistuttavat toisiaan ja maistamalla piti varmistaa, kumpi oli kyseessä.
Itä-Suomesta kotoisin oleva kälyni harrasti haperoita. Sato on yleensä runsas ja sienen käsittely helppoa: pannulle vain ja siitä suuhun. Hän tapasi maistaa haperoita ennekuin kelpuutti koriinsa.
Tuota Ramoonan mainitsemaa kantarellipiirasta täytyy varmasti kokeilla..))
Meillä Martat järjestävät joka syksy sieniretken ja opastavat sienten käytösssä. Ohi meni minulta taas...
17.09.2022 09:45
Tsernobylin jälkeen piti olla varovainen sienien kanssa. Nimettiin ihan, mitkä sienet - ja missä kasvaneet - olivat pahimpia cesiumin kerääjiä. Oma suosikkini, kehnäsieni, mainittiin sellaiseksi.
Taisin olla muutaman vuoden keräämättä sitä, kotipaikkakunnaltani, missä laskeuma oli runsas.
Sellainen legenda siellä liikkui, että pari rouvaa, jotka olivat sienien ystäviä, kuolivat aika nuorina syöpään. Tiedä häntä.
Juuri tarkistin, että nykysuositusten mukaan sieniä ja marjoja uskaltaa syödä turvallisesti.
16.09.2022 20:09
Kiitos vastauksesta ja perusteluista, Ano 15.56. Saatat olla oikeassa. Ehkä "syylliseksi nimetyn" kirjoittajan käytös pisti useammankin silmään, mutta valittiin pienemmän riesan tie, yritettiin jättää provosoinnit huomiotta, olla "tasapuolisia", tällä "kaikille avoimella, yleisellä palstalla, jossa jokaisella on oikeus kirjoittaa".
Tuntuu vain siltä, ettei palstarauhaa saavuteta ainakaan sillä, että "vastataan samalla mitalla". Herja, herjasta-kisa pystyyn, vai ?
16.09.2022 17:42
Saisikos sinultakin Ano 15.12, pyytää perusteluja tuolla "klikki-" näkemyksellesi ? Miten se on mielestäsi ilmennyt ja mitä haittaa siitä on ollut sinulle ?
16.09.2022 15:37
Eikös se ole niin, että valkoinen kärpässieni on myrkyllisin kaikista, Ano 14.56 ? Se se on joskus sekoitettu valkoisiin herkkusieniin ?
Punaista kärpässientä on taidettu käyttäyttää humaltumistarkoituksessa, muistelen...
16.09.2022 15:33
Juu, mutta silloin pitää myös perustella mielipiteensä, Ano 15.22, eikä heittää sitä kenenkään silmille, kun tiedetään, millaisia reaktioita se ihmisissä herättää.
Eikä muitakaan herjoja perustella. Minäkin olen ilkeillyt ja harrastanut vihapuhetta, kuulemma, ja kun pyydän esimerkkejä siitä, perusteluja, niitä ei koskaan tule.
16.09.2022 15:30
Näin oli, Ano 14.56. Anot ovat puolustaneet niin SkillaNia kuin minuakin. Sitä ei unohdeta.
En vain tiedä missä vaiheessa tulivat nämä Anot, jotka alkoivat kritisoida Nojatuolia ja nähdä nojatuolilaisten toiveet määräyksinä, heille asetettuina rajoina, vaikka SkillaN ei koskaan asettanut porttikieltoa kenellekään, toivoi vain sopua ja ystävällisyyttä. Niitä hän itsekin osoitti muita kohtaan ja yritti taitavan "vetäjän" tavoin kantaa vastuuta yleisestä myös ilmapiiristä, minkä tietysi yksikin änkyrä, sorään,i pysyy pilaamaan.
Mutta kiitos puolenpidosta ja mukavaa syksyä sinullekin !
demeter1
16.09.2022 15:24
Juu brinkkala, Makriinan ohje taisi olla: ollaan niinkuin ei oltaiskaan..))
Minä en ole vielä käynyt sienimetsässä. Pihalle on joka vuosi ilmestynyt koivun punikkitatteja vaivaksi saakka - ja karvarouskuja, Nyt en ole nähnyt yhden yhtäkään.
Jospa niitä vielä ilmestyisi kun sadettakin lopulta saatiin.
Näkyillään..))
demeter1
16.09.2022 14:00
Minulla oli jossakin vaiheessa jonkinlainen sieniallergia. Sienisokeri kai sen aiheutti. Kantarellista ja joistakin tateista sain vatsanväänteitä, mutta tuntuu, että nyt siedän niitäkin.
Joskus voi käydä niinkin...
16.09.2022 13:52
Nojatuolista kuulemma komenneltiin. Aika ankaralta komennolta kuulosti sinunkin viestisi, Ano 13.15 .
Vai pitäisikö olla imarreltu ? Kun kelpaisi uudeksi sylkykupiksi.
16.09.2022 13:39
Jos, Ano 12.59, seurasit millaista aiheetonta ja loukkaavaa kritiikkiä SkillaN viime aikoina sai osakseen, niin eipä taida meistä kenestäkään olla Nojatuolin vetäjäksi.
Ja aina herää kysymys, miksi nämä arvostelijat eivät tartu toimeen ja ala Nojatuolin vetäjiksi itse ? Sitäpaitsi, eikös täällä jo ole Nojatuolin tyyppinen ketju: Puhetta vain meistä ?
Hyvin vetää käsittääkseni, Anoja kaikki ja kirjoittajilla on aitoa myötämieltä toisiaan kohtaan.
Voisin itse hyvin siirtyä sinne, mutta kun on kehotettu pysymään poissa Anojen keskusteluista ja jättämään ihmiset rauhaan..)) Niin eihän tässä rohkene...
16.09.2022 13:32
Hyvä kun sanot noin, liekko. Me "nojatuolilaiset" kun olemme kuulemma jäävejä todistamaan itsestämme, "yleisen oikeuskäytännön mukaan". Niin meitä opetettiin..))''
16.09.2022 13:04
Pistetään harkintaan, Ano 12.44...)) Kyllä tunnistetaan, askelista ja tyylistä...))
16.09.2022 12:59
Toinen eksynyt täällä, brinkkala, huhuu "!..))
Olen ajatellut keskittyä ihan "eläviin ihmisiin". Eivät syrji, eivätkä hauku rasisteiksi..))
En minäkään ole löytänyt uutta kirjoitusalustaa. Kaipaan SkillaNia ja tuttua väkeä, vaikka
me "nojatuolilaiset" olemme kuulemma estäneet joitakin Anoja olemasta "oma itsensä".
Viittaan vastaukseen 11.18 tässä ketjussa.
Hävetäänkö yhdessä, brinkkala ?.. Vai hävitäänkö ?..))
demeter1
16.09.2022 12:41
9/12. Sienisieppo silti, sanottiin. Juuri eilen tein kuivatuista suppilovahveroista vegaanisen keiton: vain perunoita (suurustamiseen), sipulia, vihannesliemikuutio, ruokakermaa ja suppiksia.
Maukasta tuli.
Suppilovahveroiden lisäksi olen kuivannut kehnäsieniä ja tatteja. Säilyvät kuivattuina hyvin. Karvarouskut ja haaparouskut pakastan ja teen niistä salaattia tai sienikastikeen.
demeter1
16.09.2022 12:24
51 / 342