Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Huomenta+!+Alakulon+syövereissä+täälläkin+on+oltu+ja+kun+vähävoimaisena+yrittää+viedä+tuota+pihaprojektia+eteenpäin,+se+tuntuu+vievän+kaikki+voimat.+Nojatuoliin+istahdan+kyllä+heti+aamusta+ja+SkillaNin+aamunavaukset+auttavat++hyvään+alkuun+ja+uskon,+että+jäävät+myös+talteen,++mutta+siihen+se+sitten+jääkin.+Edes+palautetta++ei+"uskalla"+antaa+kun+on+jo+letkauteltu+tästä+"keskinäisen+kehun+kovasta+kolmikosta"+mihin+minutkin+on+sijoitettu.+Kiitos+vain,+hyvään+seuran+pääsin.Ei+oikein+jaksaisi+tuota+kun+itse+ei+näe++"kehumista"+kielteisessä+valossa,+eikä+oikein+voi+ymmärtää+miksi+tätä+huomauttelua+ja+tylyttämistä+harrastetaan,+mihin+sillä+pyritään+?+Siihenkö,+että+Nojatuoli-tyyppinen,+tunnistettavien+kirjoittajien+viestittely+loppuisi+vai+siihenkö,+että+heidän+tulisi+olla+enemmän+omien+toiveitten+mukaisia+?Samanarvoisuus+tuntuisi+olevan+kova+sana+täälläkin.+Miten+sen+laita+sitten+on+tällaisessa+kuviossa,+jossa+tunnistettavina+kirjoittavista+on+tullut+vapaata+riistaa+?+Heille+voi+naljailla,+heitä+sopii+opastaa+ja+tylyttää+ja+Anonyyminä+ehkä+nauttia+siitä+nosteesta,+minkä+tuo+"sainpahan+sanottua"-+uroteko+ilmeisesti+monelle+tarjoaa.+Tasapuolista+vai+?En+tiedä,+olenko+itse+yliherkkä+tällaiselle+tylyttämiselle,+mutta+ainakin+minulta+se+helposti+saa+mielen+matalaksi,+vaikuttaa+omaankin+osallistumiseen.+Olen+tahtonut+uskoa,+että+SkillaNin+ja+muiden+hyväntahtoisten+kirjoittajien+panos+riittäisi+kestämään+pahantahtoisten+tylytyksen,+mutta+kai+olen+sitten+ollut+väärässä,+ainakin+omalla+kohdallani.++Ja+ehkä+"rohkea",++anonyymi+kirjoittelu+on++tulevaisuutta:+jatkuvuus+ja+tunnistettavuus+ei+ole+enää+arvo+vaan+eilistä+päivää.+Miksi+"jumittua"+samaan+kuvioon,+kun+"koko+maailma"+on+avoin,+voi+tarjota+hetken+viihtymisen+ja+kun+se+loppuu,+haetaan+uutta+?Synkkiä+mietteitä,+mutta+muuta+minusta+ei+nyt+irtoa.+Kaino+toiveeni+olisi,+että+SkillaN+jaksaisi+jatkaa+kirjoitteluaan+ja+puolustaa+niitä+arvoja+joiden+varaan+itsekin+toivoni+asetan.+Ehkä+kohtuuton+toive+yhdelle+ihmiselle,+kun+ainakaan+itse+en+aina+jaksa+noihin+talkoisiin+osallistua.+Kuten+olet+kertonut+ja+onhan+se+nähtykin,+SkillaN,++olet+pitkän+"urasi"+aikana+ehtinyt+saada+myös+niitä+risuja+ruusujen+joukossa+ja+silti+jaksanut+jatkaa+omalla+hyväntahtoisella+linjallasi.+Jospa+tämäkin+olisi+jokin+ohimenevä+vaihe,+johon+korona+ja+vallitseva+maailmantilanne+ikävästi+vaikuttaa+ja+josta+me+kaikki+tahdomme+selvitä,+niillä+eväilä+jotka+meille+on+annettu+?Sinulla+SkillaN+on+tuo+erityislahja+hyvän+mielen+tuottamiseen+ja+sen+jakamaisen+muille.+Toivon+todella,+että+saisimme+vielä+siitä+nauttia+ja+voimien+salliessa+osallistua+itsekin+näihin+hyvän+mielen+talkoisiin...Hyvää+pilvistä+päivää+kaikille,demeter1
  2. Huomentapäivää.+Kiva+kuulla,+että+SkillaN+sai+"puhtaat+paperit"+ja+ystävällistä+palvelua+lääkäriltään.+Uskomattoman+paljon+hyvää+mieltä+saa+tuosta+hoitoväen+ystävällisyydestä,+sitä+olen+itsekin+saanut+osakseni.+"Liikuntavammaisena"+tahtoisin+muuttaa+tuon+hokeman+"liike+on+lääke"+uuteen+muotoon:+"ystävällisyys+on+lääke"..))+liikkumista+tietenkään+väheksymättä.Lopulta+sain+nyt+itselleni+leikkausajan+toukokuun+loppuun.+Tietysti+suhtaudun+siihen+varauksella,+niin+monta+aikaa/ajankohtaa+minulle+on+annettu+ja+aina+niistä+on+livetty.+Syyttää+ei+tietysti+voi+ketään,+eikä+ole+syytä+olettaa,+että+tahdolla+operaatiota+siirrettäisiin.+Vaikka+liikkuminen+on+hankaloitunut,+suurin+kuorma+on+kuitenkin+se,+että+henkinen+kantti+tahtoo+pettää,+kärsivällisyys+on+koetuksella+ja+kun+elämässä+samanaikaisesti+tapahtuu+suuria+muutoksia,+kuten+niin+monella+tässä+iässä,+uuteen+tilanteeseen+orientoituminen+ei+aina+ole+ihan+kivutonta.Oppia+ikä+kaikki,+sanotaan,+mutta+joskus+tuntuu+että+se+siperia+opettaa+liiankin+kovalla+kädellä.+Ja+niinkin,+että+ihmisten+kuorman+kantamisen+kyvyt+ovat+erilaisia+ja+voiko+ketään++syyttää+siitä,+jos+ei+rautaa,+kuulu+näiden+modernien,+"vahvojen+naisten"+joukkoon+?..))Grafologi,+käsialantutkija,+kuvasi+luonnettani++näin:+"hän+jos+kuka+sopeutuu,+alistuu+vaikka+diktatuuriin",,))+Ei+nyt+sentään,+mutta+varmasti+vuorovaikutus+erilaisten+ihmisten+kanssa+auttaa+uusissa++tilanteissa+isommankin+haasteen+edessä+ja+ihmisten+suhteen+olen+aina+ollut+onnekas.+Täälläkin,+vaikka+näitä+stalkkaajia+on+osunut+minunkin+kohdalleni.+Eikä+heitä+unohda..))+Kuten+eivät++kuulemma+kiusatutkaan+unohda+kiusaajiaan+eivätkä+kiusaamiskokemustaan.Voi,+voi+!+Taas+tuli+tätä+tilitystä+-+tällä+julkisella+palstalla,+vaikka+juuri+puhuin+pidättyvyyden+puolesta.+No.+Luonne+on+kohtalo,+ei+sitä+niin+kovasti+pysty+muuttamaan,+ainakaan+en+itse+ole+pystynyt.Eilen+tulivat+tilaamani+puutarhakalusteet.+"Ostin+kun+halvalla+sain"..))+Edelliset+olivatkin+kestäneet+melkein+ihmisiän.+Paketissahan+ne+kaikki+tulivat,+mutta+apumies+on+luvannut+koota+kunhan+ehtii.+Meillä+on+toimiva+avunantojärjestelmä:+hän+on+rauhallinen,+osaa,+eikä+ole+ahne,+45+euroa+tunti+ja+saanhan+siitä+kotitalousvähennyksen..))Kylätalkkarin+tilaan+ikkunoiden+pesuun,+mutta+nyt+täytyy+pysyä+viisi+viikkoa+visusti+eristyksessä.+Hoitaja+kertoi,+että+jos+nyt+saisin+koronatartunnan,+siitä+selviämisajaksi+katsotaan+seitsemän+viikkoa,+eli+ohi+menisi+annettu+aika.Niinpä+koululaisten+syntymäpäivät,+ehkä++äitienpäiväkin,+täytyy+perua+tältä+vuodelta.Brinkkalaa+ei+ole+näkynyt+pitkään+aikaan,+eikä+Miaelinakaan+ole+käynyt+helssaamassa.+Mira+sentään+"tuli+takaisin"+ja+ynnämuukin+pistäytyy+silloin+tällöin,+ja+Hurskainen..))Kun+nyt+näin+listaan,+se+ei+tietenkään+tarkoita,+etteikö+Anoja+luettaisi+miksikään,+toki+luetaan,+mutta+kuten+sanottu,+heitä+ei+voi+kuitenkaan+"nimeltä+kutsua",+vaikka+saman+arvoista+on+mielestäni+heidänkin+osallistumisensa.+Kuka+mitenkin+tahtoo+oman+kortensa+kekoon+kantaa...Mukavaa+kevätpäivää+kaikille,demeter1
  3. Kiitos+toivotuksista,+Makriina.+"Valmis"+piha+taitaa+olla+sellainen+tavoite,+joka+jää+minulta+saavuttamatta.+Tai+miten+sen+ottaa.+Luonnontilainen+piha+voi+tietysti+myös+olla+"valmis"+ja+onhan+se+ainakin+ötökkäystävällinen..))
  4. Keskipäivää+!+On+helppo+yhtyä+SkillaNin+"ihailijakuoroon".+Juuri+noin+olen+hänet+kokenut+kuin+nano-Ano+8.53+häntä+kuvaa.+Hänen+merkityksensä+muille+kirjoittajille+ja+lukijoille+on+mittaamaton+ja+jo+18+-+vuoden+mittainen+kirjoittelu+täällä+on++sellainen+saavutus,+että+siihen+ei++moni+ole+tainnut+yltää.SkillaN+pohti+tuota+kirjoittajakatoa.+Eikös+Makriina+joskus+kirjoittanut,+että+välillä+80+-osasto+oli+hyvinkin+hiljainen,+nyt+se+taitaa+kuitenkin+olla+vilkkain+ikäosasto,+vai+eikö+?Ja+Nojatuolin+lukijamäärästä+voi+päätellä+paljon+sen+suosiosta.+Tunnistettavia+kirjoittajia+on+tietysti+vähän+ja+syyt+taitavat+olla+tiedossa..))+Olen+itse+ollut+aika+alamaissa+ja+silloin+on+sen+verran+haavoittuva,+ettei+halua+ottaa+riskiä+joutua+silmätikuksi+ja/tai+naljailun+kohteeksi.+Viimeksi+taisi+joku+epäillä,+että+"valitan"+nykyään+Anona..))"Ken+vaivojansa+valittaa,+on+vaivojensa+vanki",+muistetaan+toistaa,+mutta+haluaako+vanki+olla+vanki+?+Kyllä+kai+hän+pyrkii+pois+vankilastaan+ja+tunnettu+keino+siihen+on++juuri+vaivoista+kertominen+ja+mahdollisen+vertaistuen+löytyminen+sitä+kautta.+Enkä+tietenkään+katso,+etten+olisi+tuota+tukea+saanut,+enempää+ei+voisi+kohtuudella+ja+näissä+puitteissa+odottaakaan.Ja+niinkin,+että+vaikka+ei+itse+tahtoisi/jaksaisi+kirjoittaa,+muiden+osallistumisesta+voi+saada+paljon,+viesteistä+voi+välittyä+ystävällisyyttä+ja+hyväntahtoisuutta,+mitä+jopa+meidän+onnellisuusprofessori+Markku+Ojanen,+piti+merkittävänä+kaikessa+ihmisten+välisessä+kanssakäymisessä.+Juuri+nuo+kaksi+:++ystävällisyys+ja+hyväntahtoisuus+ovat+mielestäni+aina+läsnä+SkillaNin+viesteissä+ja+siksi+ne+kantavat,+tavoittavat+suuren+joukon+lukijoitakin.Kevään+tulosta+ja+-merkeistä+on+kerrottu+täällä.+Minulle+ne+ovat+toistaiseksi+näkyneet+vain+pihalumen+häviämisenä+ja+parin+leskenlehden+kukintana+-+niin+ja+tietysti+trampoliini-riemuna,++mikä+näkyy+ja+kuuluu+omallakin++pihalla+nyt.+Toivon,+että+tuo+katupöly+vähenee,+siitä+kirjoitettiinkin,+olisi++kivampi+tehdä+vähät+askareensa+pihamaalla,+vaikka+niihin+joudun+tietysti+pyytämään+jo+apuakin.+Eilen+poika+tyhjensi+kompostorin+ja+komeannäköistä+multaa+se+oli+tuottanutkin.+Edellisinä+vuosina+saimme+maanparannusainetta+tytärpuolen+hevostilalta,+nyt+pitää+kai+turvautua+teolliseen+tuotantoon.+enkä+tietenkään+mitään+isoja+viljelyksiä+aio+rakentaakaan,+joitakin+yrttejä+vain.+Kirjastoautolle+pitäisi+taas+yritellä+tänään.+Onneksi+tiet+ovat+nyt+tasaisia+taivaltaa,+eiköhän+se+puolen+kilsan+"sauvalenkki"+onnistu..))Mukavaa+alkavaa+viikkoa+kaikille.demeter1
  5. Anna+Takasen+kirja+on+tuttu+minullekin.+Tykkäsin+kyllä+siitä,+etenkin+loppuosasta..))Taisin+jo+siitä+puhuttaessa+muistella+tuota+Klaus+Härön+elokuvaa+"Äideistä+parhain",+joka+kertoi+myös+sotalapsesta+ja+oli+koskettavuudessaan+unohtumaton.Kiva+että+löysit+"Suon+villi+laulu"-kirjan+Paloma.+Sehän+jo+esiteltiinkin++täällä+hienosti.MInulle+se+"esittelty"+taitaa+olla+enempi+kuvausta+omista+vaikutelmista,+millaisia+tunteita+ja+mielleyhtymiä+kirjan+lukeminen+herätti.Muuten,+sain+yllättäen+"Sade+piiskaa+asfalttia"+käsiini.+Olikohan+mielialani+silloin+jotenkin+vastaanottamaton,+kun+kirja+ei+tehnyt+kovin+suurta+vaikutusta.+Ehkä+jonkinlainen+"paikallistuntemus"+olisi+auttanut+siinä.+Lucia+Berlin+tuli+mieleen,+arvostettu+kirjailija+hänkin,+mutta+en+osannut+lukea+häntäkään.+Nykyisin+minulle+käy+myös+niin,+että+ellei+kirja+heti+vedä+imuunsa,+en+viitsi+ponnistella+sen+kanssa+vaan+lasken+sen+käsistäni.+Toki+luin+Sanchezin+kirjan+loppuun+ja+varmasti+se+oli+ansiokas+kuvaus,+jos+aika+ja+paikka+olisivat+olleet+tutumpia...Jos+taas+löydän+sellaisen+kirjan,+joka+tuntuu+omalta,+olen+ihastunut+ikihyviksi,+siitä+tulee+minulle+elämää+suurempi+teos+ja+se+jättää+jäljen.++Tommi+Mellenderin++Kylmä+sota,+tuntui+alkuun+sellaiselta,+mutta+muuttui+kyllä+vieraammaksi+loppua+kohden.+Sensijaan+Tommi+Liimatan+Hautajaiskengät+piti+otteessaaa+loppuun+saakka.+Näitä+kahta+yhdisti+minusta+miesten+ystävyyden+kuvaus.+Mellender+kuvasi+akateemista,+menestyneiden+ystävyyttä,+Liimatta+taas+ystävyyttä+alkuvoimaisen,+ei-urbaanin+elämän+keskellä.+Toki+kirjoissa+oli+muitakin+teemoja+ja+ihmiskuvaajina+molemmat+Tommit+ovat+ammattimiehiä...Luin+myös+hyvät+arvostelut+saaneen+Miika+Nousiaisen+kirjan+Pintaremontti.+Komediahan+se+oli+laadultaan+ja+tietysti+vaatii+taitoa+käsitellä+ajan+ilmiöitä+huumoirilla+ilman,+että+ne+jäävät+pintapuoliseksi+raapaisuksi.+Lukijan+tehtäväksi+jää+sitten+löytää+se+traaginen+puoli+asioista+-+jos+niin+tahtoo.+Minulle+se+oli+kyllä+kuvaus+kirjassa+esiintyneen+Sinin+blogipäivityksistä,+siitä,miten+"helppoa"+oli+somessa+luoda+oma,+kiinnostava+julkikuva+ja+saada+"seuraajia"+ja+mitä+tapahtuu+sitten,+kun+tuo+kuva+särkyy+ja+todellisuus+tulee+kohdattavaksi.