Lapsuuden riippuvaisuudesta vanhuuiän riippuvaisuuteen

Anonyymi-ap

Väliaika ilman vaippoja oli ihan kiva.

Kaikki saavutetut kyvyt, joilla olemme elämämme aikana tarpeitamme täyttäneet, katoavat ikää myöten hitaasti, mutta varmasti.

Kaikki nimet ja sanat eivät muistukaan enää mieleen rajun flunssan jälkeen. Eikä polvikipu enää lähdekään sillä liikunnalla, josta se aiemmin tuli.

Ystävät eivät enää soita tai kiukuttelevat, ettei heille soitella koskaan. Omat sisarukset on hoitokodissa tai haudan levossa. Perheen nuorimmaiset on jo maailmalla ja lastenlastenkin kuvia on kirjahyllyllä enemmän kuin mitä nimiä muistissa.

Elämän piiri kapeutuu, lääkelista pitenee.

Lähikaupassa käynti onkin yhtä pelottavaa kuin ensimmäisellä kerralla yksin apurattailla kauppaan pyöräillessä melkein vuosisata sitten.

Toimintakyvyn heikentyessä edelleen elinpiiri voi kaveta vessan, jääkaapin ja sängyn väliin. Lääkelistan pidentyessä lääkehaitat lisääntyvät. Jos elämänhalua olikin vielä sairaustaakasta huolimatta jäljellä, puolison menehtyminen voi viedä loputkin tuhkat pesästä.

Ympyrä sulkeutuu ja yksilö joutuu jälleen olemaan riippuvainen muista.
Sama on meillä kaikilla edessä jossain vaiheessa.

Itsenäisessä vaiheessa elämä oli parasta.

37

226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Monet vanhukset kuolee ”saappaat jalassa”, ihan liikuntakykyisinä ja täydessä tolkussa. Eikä läheskään kaikki vaippoihin joudu. Avuton loppuvaihe saattaa kestää vain päiviä tai viikkoja.Näin omien vanhempien kohdalla ja toivottavasti minullakin.

      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        😍 ­­­N­­y­m­f­­o­­­m­­­a­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#178288564

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Semmoinen on elämänkulku. Kun yhä vanhemmaksi eletään,
      yhä useampi kuolee sairaana.

    • Anonyymi

      Olipa taas aloitus. Huhuh.

    • Anonyymi

      Pistää ajattelemaan vuosikymmeniä, joita on elänyt ja sitä kaikkea mitä
      on ollut ja niitä tunteita mitä niihin liittyy. Niitä on liian paljon, että niitä voisi
      kuvailla ja eikä niitä voi tiivistää. Elämmekö lopulta kuin unta, yksin ?
      Jälkeenpäin ajatellen.

      • Anonyymi

        Kun takaovi on jo raollaan, on mielenkiintoista todeta, että ne aikaisemmin lähteneet tulevat mieleen yhä useammin, ja jos on hyvä mielikuvitus, he vilahtavat huoneissa ja kolistelevat keittiössä patoja ja pannuja. Jättävät komeron oven auki ja valot eteiseen. Piilottavat puhelimen ja avaimet.
        Sellaisia ovat, vähän leikkisiä, mutta mukavaa seuraa yksinäiselle.


    • Anonyymi

      Loppuelämä on naurettava ja ihmisarvoa alentava. Nyt saa etsiä vessaa jos
      johonkin liikkeelle yleensä pääsee.

      • Anonyymi

        Vaipat ovat sitä varten ettei ole ihan Pakko etsiä , vessaa koko ajan. Muistan miten oma äitini helpottui kun hommasin hänelle vaipat , ei hän puhunut niistä asioista vaikka minä ne silti näin, jo ammattinikin vuoksi . Häpesi vanhuuttaan jotenkin tai sen tuomia vaivoja , oli ollut aina hyvä pitämään hienoista suojamuuria yksityisyyttään suojaten .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaipat ovat sitä varten ettei ole ihan Pakko etsiä , vessaa koko ajan. Muistan miten oma äitini helpottui kun hommasin hänelle vaipat , ei hän puhunut niistä asioista vaikka minä ne silti näin, jo ammattinikin vuoksi . Häpesi vanhuuttaan jotenkin tai sen tuomia vaivoja , oli ollut aina hyvä pitämään hienoista suojamuuria yksityisyyttään suojaten .

        Ihan samoin minunkin kohdalla Äiti ei sanonut mitään vaivoistaan vaan peitteli kaikella tavalla.
        Joten hankin minäkin hänelle vaipat käyttöön ja sen jälkeen ei ollut niin hermona koko ajan. Kun ei tarvinnut ajatella missä on lähin vessa ja ehtiikö vai ei. Jos minulle tulisi inkontinessi niin en häpeäisi siitä puhua, se on sairaus siinä kun muutkin sairaudet, eikä sille itse mitäön voi. Nykyään jopa tehdään leikkauksiakin että saa asian korjattua .
        Joten en koskaan ymmärtänyt miksi se oli niin tärkeä äidille salailla asia jonka olin jo huomannut kauan sitten hänellä.


    • Anonyymi

      Oli aloitus joka kertoi paljon. Jotenkin se näin menee elämän kaari lapsesta vanhukseksi , ja se välivaihe jossa eletään mutta ei osata antaa arvoa sille silloin kun se on ajankohtaista siis vain normaalia elämää . Luulossa että näin tulee jatkumaan aina .

      Mutta vaikka vanhuus onkin rajoitettua niin aina jotain positiivista voi löytyä pikku asioista .
      Niitä lasten kuvia hyllyillä aina välillä vilkaisee , on hääkuvia, rippikuvia ylippilaskuvia ja kesäisiä lomakuviakin pienistä lastenlapsista ja jopa lastenlasten lapsistakin . Elämä jatkuu näiden rakkaitten kautta eikä mekään nyt ihan vielä perille anneta .
      Herätään aamulla taas uuteen päivään ,, ja tehdään ne tavalliset aamurutiinit , saattaa joku käväistä tai puhelinkin voi soida ken tietää.

      • Anonyymi

        On totta, että elämälle ei osaa antaa täyttä arvoa, kun se parasta on.
        Ei vielä tulevaisuudesta tiedä eikä sitä ajattele, koska se on olevinaan niin kaukana.


    • Anonyymi

      Lapsena ja nuorena elämä tuntui loputtoman pitkältä. Yht'äkkiä se onkin loppu.

    • Kävin juuri terveyskeskuksessa rutiinikäynnillä ja juttelin odotellessani ehkä noin ikäiseni miehen kanssa. Hän oli hyvin pettynyt kun oli joutunut hankkimaan rullaattorin että pääsee liikkeelle. Leikkauksen jälkeen hänen lihasvoimansa eivät olleet palanneet ja sillä aikaa kun hän on kuntoutuksessa hän joutuu käyttämään rollaattori, jalat eivät kanna.
      "En minä ole vielä vanha", hän protestoi. Miksi minulla ei saisi olla samat voimat ja sama terveys kuin muillakin ikäisilläni!"
      Ymmärrän tunteen, mutta vanheminen on kuitenkin (kuten kaikki tiedämme) prosessi joka on hyvin yksilöllinen . Vaikeaa se on luultavasti hyvin monille.

      Facebookissa kiertää meme "Elämän pyörät" . Ei kauheesti hauska mutta hyvin kuvaava. Lähtee liikkeelle synnytyslaitokselta, jossa tulevaa äitiä viedään kohti synnytyssalia. Lastenvaunuista kolmipyöriin, polkupyöristä potkulautoihin, perheautoista moottoripyöriin, avoautoihin, rollaattoriin, pyörätuoliin ja kaikkein viimeiksi ruumisautoon. Elämän pyörät pyörivät.

      • Anonyymi

        Eikö siellä Ruotsissa kuntouteta leikkausten ja pitkää makuuta vaativien sairauksien jälkeen liikuntakykyiseksi? Kiinnitti huomiota tuo ilmaus, miksi ei s SAISI olla samat voimat ja sama terveys kuin ikätovereilla. Kyllä 75 vuotias on jo vanhus ja on keskimäärin monia sairauksia , myös nivelrikko vaikeuttaa liikkumista suurella osalla.


      • Paloma.se01
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siellä Ruotsissa kuntouteta leikkausten ja pitkää makuuta vaativien sairauksien jälkeen liikuntakykyiseksi? Kiinnitti huomiota tuo ilmaus, miksi ei s SAISI olla samat voimat ja sama terveys kuin ikätovereilla. Kyllä 75 vuotias on jo vanhus ja on keskimäärin monia sairauksia , myös nivelrikko vaikeuttaa liikkumista suurella osalla.

        Kerroin vain mitä hän sanoi. Kysyin kuntoutuksesta ja hän sanoi sen olevan meneillään.
        Jotkut 75-vuotiaat ovat vanhuksia, joko psyykisesti tai fyysisesti, mutta eivät kaikki. Jotkut ovat vain virkeitä, aktiiveja senioreja, samoavat tuntureilla, ajavat moottoripyörillä, matkustelevat ja pelaavat golfia. Sanopa heille päin kasvoja että olet vanhus, niin voi olla sinua tintataan päin pläsiä.
        Terveydentila ja etenkin liikkumiskyky vaikuttaa kyllä paljon ihmisen omaan kuvaan itsestään ja ikääntymisestään. Ei se kuitenkaan ole nivelrikosta kiinni, onko ihminen vanhus vai ei.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kerroin vain mitä hän sanoi. Kysyin kuntoutuksesta ja hän sanoi sen olevan meneillään.
        Jotkut 75-vuotiaat ovat vanhuksia, joko psyykisesti tai fyysisesti, mutta eivät kaikki. Jotkut ovat vain virkeitä, aktiiveja senioreja, samoavat tuntureilla, ajavat moottoripyörillä, matkustelevat ja pelaavat golfia. Sanopa heille päin kasvoja että olet vanhus, niin voi olla sinua tintataan päin pläsiä.
        Terveydentila ja etenkin liikkumiskyky vaikuttaa kyllä paljon ihmisen omaan kuvaan itsestään ja ikääntymisestään. Ei se kuitenkaan ole nivelrikosta kiinni, onko ihminen vanhus vai ei.

        Vanhus on siis herjaussana mielestäsi!!!??? On se nyt törkeetä, että aletaan karsinoida vanhuksiakin sen perusteella, onko varaa jotain golfpalloa huitoa tai lössähtää moottoripyörän selkään.
        Jo nuori voi joutua pyörätuoliin esim onnettomuuksissa, tuleeko hänestäkin hetkessä vanhus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus on siis herjaussana mielestäsi!!!??? On se nyt törkeetä, että aletaan karsinoida vanhuksiakin sen perusteella, onko varaa jotain golfpalloa huitoa tai lössähtää moottoripyörän selkään.
        Jo nuori voi joutua pyörätuoliin esim onnettomuuksissa, tuleeko hänestäkin hetkessä vanhus?

        Et anna siis arvoa 75-vuotiaiden liikuntaharrastuksille, vaan pidät mm. golfinpeluuta "huitomiseksi". Olet ehkä itse "vanhus" , mutta moni jopa tälle ikäpalstalle ikänsä puolesta kuuluvat kirjoittajat harrastavat monenlaista liikuntaa ja kulttuuria.
        On aiheetonta karsinoida ihmisiä ikäryhmiin, joiden odotetaan toimivan samalla tavalla. Ja jos niin halutaan tehdä, olisi hyvä sopia, minkä ikäinen on vanhuksen kategoriaan asetettava. Ikähaarukassa yli 90- vuotiaiitten joukko on kasvussa.


      • Huomenta Paloma@

        Rollaattori on monelle ikäisellemme kauhistus, minulle se oli ihana kulkuväline kuntoutuksen ankuvaiheessa. Tykkäsin, en tuntenut olevani toisenluokan ihminen, päinvastoin olin etuoikeutettu. Nytkin kun menen ostoksille
        otan aina kevyen ostoskärryn se on kuin rollaattori.

        Luin kommenttisi ja ymmärsin oikein en kuten joku muu tikulla kaiveleva.

        Olen kevään innoittamana huumaantunut autonvaihtoon. Minun pitää uusia ajokortti kahden vuoden päästä, johtuen sairaudestani viime vuonna.

        Ajelin ekakertaa tiistaina automaattivaihteisella WW.llä. Ei minua jännittänyt, ajo oli helppoa vaikka oikea käsi välillä etsi kytkintä.

        Auton vaihto on vaiheessa, katsotaan. Onhan siinä autoilussa tietty iän tuomat riskit. Olenhan jo murjonut autoani, joten lisä varovaisuus ei ole pahasta.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kerroin vain mitä hän sanoi. Kysyin kuntoutuksesta ja hän sanoi sen olevan meneillään.
        Jotkut 75-vuotiaat ovat vanhuksia, joko psyykisesti tai fyysisesti, mutta eivät kaikki. Jotkut ovat vain virkeitä, aktiiveja senioreja, samoavat tuntureilla, ajavat moottoripyörillä, matkustelevat ja pelaavat golfia. Sanopa heille päin kasvoja että olet vanhus, niin voi olla sinua tintataan päin pläsiä.
        Terveydentila ja etenkin liikkumiskyky vaikuttaa kyllä paljon ihmisen omaan kuvaan itsestään ja ikääntymisestään. Ei se kuitenkaan ole nivelrikosta kiinni, onko ihminen vanhus vai ei.

        Mitä on tintata päin pläsiä kolumbiaksi


        punetazo en la cara siis oikeasti kansankielellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et anna siis arvoa 75-vuotiaiden liikuntaharrastuksille, vaan pidät mm. golfinpeluuta "huitomiseksi". Olet ehkä itse "vanhus" , mutta moni jopa tälle ikäpalstalle ikänsä puolesta kuuluvat kirjoittajat harrastavat monenlaista liikuntaa ja kulttuuria.
        On aiheetonta karsinoida ihmisiä ikäryhmiin, joiden odotetaan toimivan samalla tavalla. Ja jos niin halutaan tehdä, olisi hyvä sopia, minkä ikäinen on vanhuksen kategoriaan asetettava. Ikähaarukassa yli 90- vuotiaiitten joukko on kasvussa.

        Senjorikeskus on ilmaisia likunta tunteja ainakin Helsinki lähiöt.Keskuksen ulkopuolella asuville.Repaita mummoja ja pappoja Mieleltään siellä käy iältään 70-90v. Yrtävät liikua nekin joilla aivoinfakti ollut vaikka eivät kaikeen ihan taivu.Tai polvien niverikosta kärsivät.Mukana ovat elämässä kuin todella huipukuntoiset vähän alle 90v. ihmiset.Asenne se ratkaisee.Ilolla ovat siellä kaikki mukana arvostelematta muita vaan kannustaen.Kirkoilakin on avitetia ihan ilmasta viikolla.Siellä ei kysytä kulutko kirkoon kaikki saavat olla mukana.Kuin Asukastaloissa. Nykyisin on saatavissa pissa passi.Kysy terveyskeskus.Tarkoitaa päästävä pissalle ilman ostopakoa esim.Kahvilat paarit ymm.On myös siten lirautajille kaikissa isomissa ruokakaupoissa kun kalimpaa hintaa apteekit. Miesten ja Naisten erikseen Tena Housuvaipat.Koot on kirjaimien mukaan S.M.L. XL. Jne..Kyllähän se ihminen kuitenkin haluaa tarpeensa WCC-tehdä.


      • Anonyymi

        Moni häpeää rollaattoria ,ystäväni joka oli 16 vuotta minua vanhempi oli saanut rollaattorin. Ja kun vierailin hänen luonaan. Niin ei sitten millään halunnut ottaa siä mukaan kaupungille kun menimme ostoksille. Kysyin miksi?
        Hän sanoi ettei ole niin kovin vanha vielä .
        Sanoin hänelle että hän oli tarpeeksi vanha käyttämään sitä , ja otin rollaattorin mukaan ja ulkona sitten hän alkoi opettelemaan sen kanssa .
        Ja kun tulimme kotiin niin oli mielissään kun ei tarvinnut kantaa kauppakasseja koska ne olivat korissa rollaattorinsa.
        Sen jälkeen alkoi käyttämään sitä jokapäivä ulkona ollessaan. .
        Onhan se vanheneminen toisinaan kurjaa, ystävistä suurin osa poistunut , ja ei enää puhelin kyllä heitä kaipaa kovasti ..ja puhelinkin soi aina vaan harvemmin kun soittajat ovat poistuneet joukostamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö siellä Ruotsissa kuntouteta leikkausten ja pitkää makuuta vaativien sairauksien jälkeen liikuntakykyiseksi? Kiinnitti huomiota tuo ilmaus, miksi ei s SAISI olla samat voimat ja sama terveys kuin ikätovereilla. Kyllä 75 vuotias on jo vanhus ja on keskimäärin monia sairauksia , myös nivelrikko vaikeuttaa liikkumista suurella osalla.

        Tottakai kuntoutus alkaa jo kun makaavat sängyssä , joka päivä hoitaja tekee ohjelman jonka fysioterapeutit ovat suunnitelleet kuhunkin tapaukseen sopivana .
        Mutta jos on vaikka saanut aivoveren vuodon ja kävelee rollaattorin avulla niin. Ei mikään kuntoutus tee ihmisestä sitä mitä oli ennen sairastumistaan.
        Lääkärit ja fysioterapeutit tekevät yhteis työtä ja näkevät senkin milloin ei mikään kuntoutus tule auttamaan.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Kerroin vain mitä hän sanoi. Kysyin kuntoutuksesta ja hän sanoi sen olevan meneillään.
        Jotkut 75-vuotiaat ovat vanhuksia, joko psyykisesti tai fyysisesti, mutta eivät kaikki. Jotkut ovat vain virkeitä, aktiiveja senioreja, samoavat tuntureilla, ajavat moottoripyörillä, matkustelevat ja pelaavat golfia. Sanopa heille päin kasvoja että olet vanhus, niin voi olla sinua tintataan päin pläsiä.
        Terveydentila ja etenkin liikkumiskyky vaikuttaa kyllä paljon ihmisen omaan kuvaan itsestään ja ikääntymisestään. Ei se kuitenkaan ole nivelrikosta kiinni, onko ihminen vanhus vai ei.

        Ihan niin kaikki ovat erilaisia , toiset tulevat vanhaksi jo 40 vuotiaina , kuten äitini sanoi aina että ” me vanhat” siinä iässä . Jotenkin mielestäni kummallista kun halutaan olla niin nuorena vanhuksia .
        Meidän kaupungissa on paljon hyväkuntoisia ” vanhuksia” jotka ovat yli 90 vuotiaita , ja sitten on niitä jotka ovat olleet vuosi kymmeniä vanhoja omasta mielestään


    • Anonyymi

      Kiitos aloittajalle ja muille kirjoittajille! Tämä on tosi hyvä ja viisas ketju. Tähän on hyvä samaistua ja pistää myös ajattelemaan. Tosi monipuolisesti ketjussa asiat tulevat esiin. Aloittajan aloitus sinänsä on ihan mainio :) .

    • Anonyymi

      En tiedä miten tarkkaan ajokortin uusinnassa ikäihmisiä testataan. (Itse en enää uusinut korttia.) Eilen todistin iäkkään naisen ajavan liikenneympyrässä väärään suuntaan. Onneksi ei ollut moottoritie, alhaiset nopeudet ja toisten autoilijoiden neuvokkuus estivät onnettomuudet.
      Olkaa varovaisia jollakin on voinut ote herpaantua hetkellisesti.

      • Anonyymi

        Sukuuni kuuluva iäkäs mies menetti ajokorttinsa koska ajoi moottoritiellä vastavirtaan.
        Toisten autoilijoiden neuvokkuus esti onnettomuuden.


      • Minäkään en enää uusinut ajokorttia, 75 täytettyäni. Jälkeenpäin olen kyllä vähän harmitellut sitä, kun on pitänyt opetella tähän autottomuuteen ja olemaan muista riippuvainen asiointireissuilla. Syy tuosta ajokortista luopumiseen oli osin taloudellinen ja osin vastuullinen. Kun näki itsessään reaktionopeuden hidastumisen ja tajusi sen riskit liikenteessä, oli minusta aika luopua autosta ja ajokortista. Tiedän kyllä, ja olen nähnytkin, että paljon huonommin varustautuneita kuskeja näkee liikenteessä, mutta varman päälle on hyvä pelata, mielestäni.
        Olen kyllä käyttänyt taksia aika huolettomasti, mutta talous asettaa reunaehdot sillekin.

        Tuo aloitus, jota minäkin pidin ansiokkaana ja realistisena kuvauksena siitä mitä tulossa on, poiki minustakin hyviä vastauksia. Kuvioon tietysti kuului se pakollinen tylytyskin, josta jäi sellainen vaikutelma, että noinkin realistinen kuvaus kuin aloitus oli, koettiin ikävänä valituslauluna, ainakin joku sen koki..))
        Ellei kahdeksankymppinen ihminen saa valittaa vaivojaan täällä, vertaisten joukossa, niin missä
        sitten ? Etenkin kun tiedetään, että vertaistuki on todettu hyvin toimivaksi tukimuodoksi kaiken ikäisten keskuudessa. Meiltäkö se nyt sitten pitäisi evätä ?

        Tuosta aloituksen aiheesta juttelimmekin juuri pitkäaikaisen tuttuni kanssa, peilasimme omaa elämäämme, mitä se oli ennen ja mitä se on nyt. Apeaksi veti mielen, vaikka me molemmat olemme vielä "terveitä", kuluneita vain. Elämän mielekkyys oli se, mitä punnitsimme, onko meidän elämällä enää merkitystä muille, onko meillä mitään virkaa ?

        Vastausta vaille tuo pohdinta jäi ja päätimme (?) tyytyä siihen, mitä elämä antaa, olla vain kuulolla ja poimia talteen ne pienet ilon aiheet, mitä itse kunkin kohdalle aina tulee - jos ne näkee ja ottaa vastaan. Toinen kirjoittaja, Ano 21.46, niitä jo listasikin..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minäkään en enää uusinut ajokorttia, 75 täytettyäni. Jälkeenpäin olen kyllä vähän harmitellut sitä, kun on pitänyt opetella tähän autottomuuteen ja olemaan muista riippuvainen asiointireissuilla. Syy tuosta ajokortista luopumiseen oli osin taloudellinen ja osin vastuullinen. Kun näki itsessään reaktionopeuden hidastumisen ja tajusi sen riskit liikenteessä, oli minusta aika luopua autosta ja ajokortista. Tiedän kyllä, ja olen nähnytkin, että paljon huonommin varustautuneita kuskeja näkee liikenteessä, mutta varman päälle on hyvä pelata, mielestäni.
        Olen kyllä käyttänyt taksia aika huolettomasti, mutta talous asettaa reunaehdot sillekin.

        Tuo aloitus, jota minäkin pidin ansiokkaana ja realistisena kuvauksena siitä mitä tulossa on, poiki minustakin hyviä vastauksia. Kuvioon tietysti kuului se pakollinen tylytyskin, josta jäi sellainen vaikutelma, että noinkin realistinen kuvaus kuin aloitus oli, koettiin ikävänä valituslauluna, ainakin joku sen koki..))
        Ellei kahdeksankymppinen ihminen saa valittaa vaivojaan täällä, vertaisten joukossa, niin missä
        sitten ? Etenkin kun tiedetään, että vertaistuki on todettu hyvin toimivaksi tukimuodoksi kaiken ikäisten keskuudessa. Meiltäkö se nyt sitten pitäisi evätä ?

        Tuosta aloituksen aiheesta juttelimmekin juuri pitkäaikaisen tuttuni kanssa, peilasimme omaa elämäämme, mitä se oli ennen ja mitä se on nyt. Apeaksi veti mielen, vaikka me molemmat olemme vielä "terveitä", kuluneita vain. Elämän mielekkyys oli se, mitä punnitsimme, onko meidän elämällä enää merkitystä muille, onko meillä mitään virkaa ?

        Vastausta vaille tuo pohdinta jäi ja päätimme (?) tyytyä siihen, mitä elämä antaa, olla vain kuulolla ja poimia talteen ne pienet ilon aiheet, mitä itse kunkin kohdalle aina tulee - jos ne näkee ja ottaa vastaan. Toinen kirjoittaja, Ano 21.46, niitä jo listasikin..))

        Ikä aiheuttaa näitä asioita huomaamattamme, sillä harvalle vanhuus iskee kerralla.
        Olen mielestäni ihan hyväkuntoinen, mitä nyt polvi ärtyilee ja selkä kenkkuilee jne. tavanomaiset, mutta uskon aina varmana, että jaksan ihan hyvin mennä hoitamaan asiani ja tapaamaani tuttaviani, ja menenkin. Seuraavana päivänä sitten saan huomata, että liikaa rehkimistä oli. Voi mennä väsymyksestä toipuessa parikin päivää.
        Huomaan myös, että yksin oleminen ei mitenkään ahdista, vaan pidän hiljaiselostani, omasta rytmistäni. Lähipiirin ystävät ovat muilla mailla. Uusia en kaipaa.
        Verkkaisuus on sopiva elämäntapa.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minäkään en enää uusinut ajokorttia, 75 täytettyäni. Jälkeenpäin olen kyllä vähän harmitellut sitä, kun on pitänyt opetella tähän autottomuuteen ja olemaan muista riippuvainen asiointireissuilla. Syy tuosta ajokortista luopumiseen oli osin taloudellinen ja osin vastuullinen. Kun näki itsessään reaktionopeuden hidastumisen ja tajusi sen riskit liikenteessä, oli minusta aika luopua autosta ja ajokortista. Tiedän kyllä, ja olen nähnytkin, että paljon huonommin varustautuneita kuskeja näkee liikenteessä, mutta varman päälle on hyvä pelata, mielestäni.
        Olen kyllä käyttänyt taksia aika huolettomasti, mutta talous asettaa reunaehdot sillekin.

        Tuo aloitus, jota minäkin pidin ansiokkaana ja realistisena kuvauksena siitä mitä tulossa on, poiki minustakin hyviä vastauksia. Kuvioon tietysti kuului se pakollinen tylytyskin, josta jäi sellainen vaikutelma, että noinkin realistinen kuvaus kuin aloitus oli, koettiin ikävänä valituslauluna, ainakin joku sen koki..))
        Ellei kahdeksankymppinen ihminen saa valittaa vaivojaan täällä, vertaisten joukossa, niin missä
        sitten ? Etenkin kun tiedetään, että vertaistuki on todettu hyvin toimivaksi tukimuodoksi kaiken ikäisten keskuudessa. Meiltäkö se nyt sitten pitäisi evätä ?

        Tuosta aloituksen aiheesta juttelimmekin juuri pitkäaikaisen tuttuni kanssa, peilasimme omaa elämäämme, mitä se oli ennen ja mitä se on nyt. Apeaksi veti mielen, vaikka me molemmat olemme vielä "terveitä", kuluneita vain. Elämän mielekkyys oli se, mitä punnitsimme, onko meidän elämällä enää merkitystä muille, onko meillä mitään virkaa ?

        Vastausta vaille tuo pohdinta jäi ja päätimme (?) tyytyä siihen, mitä elämä antaa, olla vain kuulolla ja poimia talteen ne pienet ilon aiheet, mitä itse kunkin kohdalle aina tulee - jos ne näkee ja ottaa vastaan. Toinen kirjoittaja, Ano 21.46, niitä jo listasikin..))

        Tuota reaktio juttua olen minäkin ajatellutkaan nuorena saattoi katsella sivuilleen maisemia vaikka ajoi , nyt ei sekään käytä , on oltava tarkkana kun porkkana ja katse koko ajan eteenpäin . Joten sitä on paljon varovaisempi maantiellä nyt kun mitä oli vielä 20 vuotta sitten. Silloin vielä ajoin siin 1200 kilometriä melkein yhteen lykkyyn , kahvi taukoja toki välillä . Nyt en lähtisi pitkälle ajolle millään .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota reaktio juttua olen minäkin ajatellutkaan nuorena saattoi katsella sivuilleen maisemia vaikka ajoi , nyt ei sekään käytä , on oltava tarkkana kun porkkana ja katse koko ajan eteenpäin . Joten sitä on paljon varovaisempi maantiellä nyt kun mitä oli vielä 20 vuotta sitten. Silloin vielä ajoin siin 1200 kilometriä melkein yhteen lykkyyn , kahvi taukoja toki välillä . Nyt en lähtisi pitkälle ajolle millään .

        mull on tänävuonna 85v ajokortin uusiminen,
        aijon mennä,
        jännittää
        meneeköhän tunnin testi ja lääkärintarkastus vielä läpi,
        saanko vielä kortin,

        edellisillä kerroilla meni vielä virheettömästi kaikki läpi, mutta nyt pelottaa
        vanha sanonta " vuosi vanhan vanhentaa " ja se pitää paikkansa,

        kunto on menny takapakkia huimaa vauhtia,
        siitä huolimatta menen testiin,
        en pärjää ilmana omaa autoa,

        jos en saa korttia enään,
        lahjotan auton lähisukuliselle, hän saa kuskata sitten mua asioille,


    • Anonyymi

      Kiitos hienosta aloituksesta joka ei syyliistävä ,mutta varmaankin täysin totta ihan jokaisen kohdalla lopulta.

      • Anonyymi

        Kaada ittelles vaan.


    • Anonyymi

      Vanhana ihminen alkaa pelätä "turvaan" pääsemistä eli laitoshoitoa.

    • Anonyymi

      Itellä oli kerran kaulatukikin. Jaloissa ja käsissä olleiden lisäksi. Portaat oli vähän hankalat kyllä.

    • Anonyymi

      Ihmisen täytyy kuolla, että se saa olla vapaa eikä tarvitse pelätä mitään.

      • Anonyymi

        Minä en pelkää mitään, joten jatkan elämää pää pystyssä.


    • Anonyymi

      Niin se vaan on,
      "vuosi vanhan vanhentaa" niin minutki, puhe alkaa kangertamaan,
      ja kaikki toiminnot vaikeutuu,
      kuuntelin radiosata ohjelmaa vanhuudesta,
      siinä sanottiin oireita 2 vuotta ennen kuolemn tuloa, huh ja ne oireet ovat tällä hetkellä just minussaki,
      siis olisko mulla elinaikaa enään noin 2 vuotta, jää kyllä arvoitukseksi,
      aion elää kuitenki niin kauan kuin henkipihisee,
      se vaan harmittaa kun puheet loppuu
      jää vain miettimään mitä sanois,
      nooooh ei sano sitten mitään jos ei enään ole mitään puhuttavaa,

      huomasitte kai,
      vuoden vanha ketju
      tuo palstalle pesiytyny häirikkö näyttää niitä nostelevan ,
      hauskoja ketjuja näyttää olevan,
      kaikki meidän vanhusten ajatuksia
      hyvinki edeleen ajankohtaisia,

      mutta
      jotenki hävettää tuo hörkö noine urkinta videoineen,
      toivottavasti kukaan ei hörhön videoita avaa,
      se on rikollinen tietojen urkkija, varokaa,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      433
      13500
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      61
      2654
    3. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      158
      2653
    4. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2612
    5. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      37
      2097
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      171
      2068
    7. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      1967
    8. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      42
      1545
    9. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      64
      1507
    10. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      22
      1480
    Aihe