Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Niinpä.+Kun+ei+tunne+olosuhteita,+eikä+ole+kulkenut+sitä+päivää+"toisen+mokkasiineissä"+niin+mutuahan+sitä+tässä+suoltaa,+tai+tukeutuu+yleiseen+ennakkoasenteeseen,+etenkin+kun+kyseiset+tulijat+ovat+vaikuttaneet+"iloisilta+ja+hyvinvoivilta"...Kai+sitä+peilaa+niihin+pakolaisiin,+joista+kärsimys+näkyy+jo+päältä,+heitäkin+on+nähty...
  2. Yksi+juttu.+Kaikki+"tyhjän+asunnon"+omistajat+eivät+ole+rikkaita.+Tiedän+henkilöitä,+jotka+ovat+ostaneet+asunnon+vanhuuden+varalle+ja+pitävät+sitä+tyhjänä,+koska+eivät+jaksa+sitä+rumbaa,+mitä+etenkin+toisesta+kulttuurista+tulleet+vuokralaiset+helposti+voivat+aiheuttaa+omine+tapoineen+ja+tarpeineen.++Tarinoita+tästä+löytyy,+mutta+kun+tuo+rasistileima+täällä+irtoaa+liiankin+helposti,+niitä+lienee+turha+ottaa++puheeksi.Täällä+on+myös+tehty+eroa+tänne+saapuneista+vierasmaalaisista+ja+ukrainalaiset+tuntuvat+olevan+"hyvässä+maineessa",+eikä+heidän+avun+tarvettaan+kukaan+voi+asettaa+kyseenalaiseksi+ja+siksi+on+luonnollista,+että+heidät+otetaan+avosylin+vastaan.Yleensä+tuo+kollektiivinen+myötätunto+on+mielestäni+hiukan+vaarallista.+Muistammehan+tapaus+Sipilän+?+Hyveellinen,+silloin+pääministerimme,+tarjoasi+asuntoaan+pakolaisille.Byrokratiaanhan+sekin+hanke+kaatui+ja+tästä+hyväntahtoisesta+eleestä+seurasi+se,+että+muutkin+tänne+pyrkivät+tahtoivat+pääministerin+asunnon+tai+jotakin+vastaavaa.Kateus+ei+ole+vierasta+huono-osaisellekaan.Kollektiivinen+myötätunto+ja+siihen+samaistuminen+tarjoaa+"hyvän+fiiliksen",+mutta+jossain+määrin+sokea+se+on,+siinä+mielessä,+että+se+ei+kestä,+eikä+siihen+sitouduta+pitkän+päälle,+ei+ajatella+"mitä+se+maksaa+ja+mihin+se+johtaa".En+siis+missään+nimessä+halua+sanoa,+ettei+ukrainalaisia+pidä+auttaa,+totta+kai+pitää,+mutta+kyllä+auttamisessakin+pitäisi+pitää+pää+kylmänä+ja+viime+kädessä+luottaa+viranomaisiin.+He+ovat+kokeneita+ja+ammattitaitoisia+ja+jos+he+kutsuvat+vapaaehtoisia+apuun+he+osaavat+karsia+joukosta+ne,+jotka+ovat+liikkeellä+kyseenalaisin+tarkoituksin.Jos+yksityinen+henkilö+pystyy/haluaa+majoittaa+tänne+tulevia+ukrainalaisia,+ei+mielestäni+voi+odottaa,+että+hän+vastaisi+myös+heidän+ylläpidostaan+ja+muista+tarpeistaan,+se+vaatisi+kokopäiväistä+osallistumista+majoittajalta+eikä+kaikilla+välttämättä+ole+edes+mahdollisuutta+siihen.++Marjatilallisten+auttava+käsi+tuntuu+luontevalta+ja+eikö+näin+ole+tapahtunutkin:+tarjoavat+apuaan+työntekijöilleen+?Eiköhän+tästä+kuitenkin+selvitä.+Puoli+miljoonaa+Karjalan+evakoitakin+asutettiin+aikanaan,+vaikka+samoja+resursseja+ei+edes+ollut+käytössä+silloin.+Ja+useimmet+ukrainalaiset+tahtovat+palata+kotiinsa+heti+kun+se+on+mahdollista,+näin+olen+ymmärtänyt.+Me+taidamme+tarvita+heidän+työpanostaan+edelleen,+he+eivät+välttämättä+tarvitse+meitä+pitkään+ja+toivottavasti+yhteinen+aika+muodostuu+hyväksi+kokemukseksi+kaikille+osapuolille.
  3. Hyvä+ja+ajankohtainen+aloitus.+Vuosien+varrella+on+pyritty+pääsemään+eroon+milloin+ruokahävikistä+milloin+punaisesta+lihasta.+Kasvisten+lisääminen+ruokavalioon+taitaa+olla+jo+tuttu+juttu,+ei+tarvi+muistuttaa.+Punaisesta+lihasta+luopuminen+on+tietysti+selvää+säästöä,+kotimaiset+kasvikset+eivät+kovin+kalliita+ole.+Kotimaisen+kalan+hinta+on+pysynyt+aika+korkeana,+mutta+silakat+taitavat+edelleen+olla+aika+edullisia+?Minulla+on+tuolla+kirjahyllyssäni+Lars+Johanssonin+"Saiturin+keittokirja"+(1992)+ja+mielestäni+Martoilla+on+myös+hyviä+julkaisuja+aiheesta.+Ja+eivätkös+naistenlehdetkin+ole+olleet+asialla+tämän+tästä+?Varmasti+meidän+ikäpolvella+on+jo+taito+hyppysissä,+osataan+kyllä+säästää,+mutta+ehkä+se+mieleen+palauttaminen+on+tämän+ajan+haaste.+Itsekin+vasta+muistin,+etten+ole+pitkään+aikaan+tehnyt+hernekeittoa.+Herneet+ovat+halpa+ja+hyvä+proteiinin+lähde.+Itse+keitän+hernekeiton+aina+ilman+lihaa,+sipulia+ja+porkkanaa+vain+joukkoon+niin+kyllä+maistuu+ja+on+edullista+arkiruokaa..+++Kananmunat+ovat+edelleen+edullisia,+vaikka+niitä+ei+ehkä+ihan+terveystuotteiksi+voi+lukeakaan.+Jotkut+bodarit+käyttävät+tätä+proteiinin+lähdettä+niin,+että+syövät+kananmunasta+vain+valkuaisen.Minulta+jäi+tänä+vuonna+nuo+nokkoset+poimimatta,+vaikka+listalla+oli.+Sienisaaliskin+jäi+vähäiseksi+ja+tietysti+metsämarjat.+Aikaisempina+vuosina+niitä+on+minulla+ollut+ihan+jaettaviksi+saakka.+Leipominen+on+monelle+harrastus.+Minäkin+yritän+pitää+huolen+siitä,+että+ainakin+kahvileipä+on+aina+itse+leivottua.+Hapanleivän+juurikin+minulla+taitaa+vielä+olla+pakastettuna,+mutta+sen+valmistaminen+on+sen+verran+työlästä+ja+taitoakin+vaativaa,+että+se+on+minulta+jäänyt.Kuten+joku+jo+kirjoitti,+itse+valmistaen+saa+edullista+ruokaa+ja+tietysti+myös+terveellistä,+lisäaineet+eivät+kovin+suotavia+ole.
  4. Minulla+tämä+sivusto+nikottelee+taas.+Viesti+ei+lähde.+Jos+nyt+tulee+toiseen+kertaan,+syy+ei+ole+minun..))Minulle+SkillaNin+aamuiset+viestit+ovat+aina+mieltä+tyynnyttäviä,++eiväkä+ne+hyvän+mielen+toivotukset+varmasti+mitään+vaatimuksia+ole,+että+hampaat+irvessä+pitäisi+iloita,+vaikka+muilla+menee+huonosti.++Itse+otan+ne+muistuksena+siitä,+että+sodan+vierellä,+jopa+sen+keskellä+,+täytyy+yrittää+etsiä+ilon+aiheita,+tuskin+se+synkkyyteen+vajoaminenkaan+ketään++auttaa.+Ihailen+SkillaNin+ja+muiden+kirjoittajien+taitoa+havainnoida+uutisvirtaa+maltilla,+ei+torjuen+eikä+väheksyen,+mutta+ei+myöskään+epätoivoa+ruokkien,+vaikka+sekin+vaihtoehto+on+aina+tarjolla.Tiukan+paikan+edessä+on+nyt+presidentti+Niinistö+ja+muutkin+valtaapitävät.Voimia+ja+viisautta+heille.Kyllä+me+varmasti+oman+osamme+tuosta+sotatilasta+joudumme+maksamaan,+muodossa+tai+toisessa.+Energian-+ja+elintarvikkeiden+hinnat+ovat+jo+nousseet+eikä++vähäistä+ole+myöskään++se,+mitä+sota+ja+sen+pelko+vaikuttavat+meidän+omaan+tulevaisuuden+uskoomme++ja+yhteiskunnan+yleiseen+toimivuuteen.HUS+on+luvannut+ottaa+vastaan+Ukrainasta++paennutta,+sairaalahoitoa+tarvitsevaa+väkeä+ja+varoittaa,+että+se+merkitsee+sitä(kin),+että+meidän+omat,+vähemmän+kiireelliset+hoitotoimet+siirtyvät+tuonnemmaksi.+++Mikä+tietysti+oikein+onkin.+Kun+vielä+hoitajalakon+uhka+on+päällä+niin+hyvin+ymmärrän+tilannetta,+kun+eilen+sitä+minulle+kuvattiin+kysyessäni,+koska+tulee+minun+vuoroni...+"Puoli+vuotta"+,+oli+ylimalkainen+lupaus+!+Lonkkaleikkaus+ei+tietenkään+ole+ainoita+leikkauksia,+joihin+on+pitkät+jonot."Minähän+voin++vaikka+kuolla+ennen+kuin+pääsen+leikkaukseen",+parahdin+tutulle,+eikä+se+kovin+kaukaa+ole+haettu.+Pari+päivää+sitten+luin+lehdestä+luokkatoverinkuolinilmoituksen+ja+seurakuntasivuilta+saa+lukea,+että+kuolleiden+joukossa+on+monia+minua+nuorempia.No.+Elämisen+tahtoa+jos+on+tallella+niin+aina+löytää+asioita,+joihin+voi+keskittyä,+joista+voi+nauttia,+romunakin..))+Ja+monesti+olen+tullut+ajatelleeksi,+miten+paljon+ihminen+menettää,+voi+aiheuttaa+haittaa+itselleen+ja+muille+kun+pitää+kiirettä,,))On+liian+ahne+elämälle.+Sitä+olen+tietysti+itsekin+ollut+ja+vasta+olen++ajamassa+itseäni+sisään+tuohon+hitauden+kulttuuriin,+näkemään+sen+mahdollisuudet+ja+kauneuden.Sitä+välittivät+eiliset+telkkariohjelmatkin:+uusinta+Aalto-dokumenttielokuvasta,+jonka+hyvin+jaksoi+katsoa+toiseen+kertaan,+vaikka+vasta+se+oli+teatterissakin.+Sen+jälkeinen+ohjelma:+Marianne+ja+Leonard+oli+myös+oivasti+tehty+kuvaus+Leonard+Cohenin+elämästä+ja+rakkauksista.+Cohen+tunnetaan+kai+meillä+parhaiten+kappaleistaan+"Hallelujah"+ja+"Dance+to+the+end+of+love".++Poikkeuksellinen,+monilahjakas+persoonallisuus+ja+ääni+ja+tulkinta+ovat+unohtumattomia,+sieluun+saakka+käyviä...No.+Taas+unohduin+loruilemaan.+Kun+ei+tässä+nyt+muutakaan..))+Ja+kun+kaikki+kesäsuunnitelmatkin+pitää+laittaa+uusiksi.+Niinhän+tietysti+voi+käydä+monelle+muullekin+ihan+jo+maailmantilanteestakin+johtuen.Kaikesta+huolimatta:+tahdon+olla+mukana+hyvän+mielen+ja+hyvän+tahdon+toivottajana+kaikille,+niin+tutuille+kuin+vähemmän+tutuillekin..))demeter1
  5. Huomenta+!+Ja+kiitos+vauvauutisista+Eliaana,+aina+ne+iloa+tuottavat,+kun+niitä+kuulee.Kun+nuorena+alkaa,+"pitkälle"+pääsee,+tälläkin+saralla..."Kaikkeansa+katuvi+vaan+ei+nuorna+naimistansa",+taisi+olla+peräti+Kalevasta+tämä+toteamus+?Kun+itse,++kolmikymppisenä,+tulin+äidiksi,+olin+kummajainen,+vanha+ensi+synnyttäjä.Nykyään+se+ei+ole+harvinaista+ollenkaan,+yhä+useampi+tahtoo+kai+rytmittää+elämänsä+niin,+että+"elää"+ensin,+opiskee+ja+tahtoo+vakiinnuttaa+muutkin+elämänpuitteet+sellaisiksi,+ettei+perheen+perustaminen+aiheuta+kohtuutonta+stressiä,+uskoisin.Nuorella+on+kuitenkin+nuoren+voimat,+jaksaa+paremmin+valvomista+ja+osaa+varmasti+ottaa+"kevyemmin"koko+hoitoprosessin,+näin+olen+ollut+näkevinäni.Meillä+isovanhemmilla+ja+isoisovanhemmilla+on+tietysti+paras+osa:+ei+tarvitse+kantaa+sitä+vanhemman+kokoaikaista+vastuuta,+saa+olla+mukana+iIoisena+sivustakatsojana+ja+osallistua+voimiensa+mukaan.Aamulla+telkkarin+digiporukkakin+varoitteli+tuosta+liiallisesta+Ukrainan+tapahtumien+seuraamisesta.+Aihellinen+varoitus+vaikka+uskon,+että+meidän+ikäisillä+on+tuo+"puolustus"+kohdallaan,+tietää+mitä+kestää+ja+osaa+suojautua+liialliselta+informaatiolta.+Minäkin+jätin+Myrskyluodon+Maijan+vähälle+katsomiselle.+Kun+perhe+menetti+kotinsa+se+oli+jo+liikaa+ja+tietysti+muistutti+siitä,+että+sama+tapahtuu+tänäkin+päivänä,+Ukrainan+kansalle.+Eikä+nyt+ole+kyseessä+onneton+sattumus+vaan+yhden+ihmisen+tietoinen+päätös+ja+lupa+toteuttaa+omia+valtapyrkimyksiään.+Ei+ymmärrä,+ymmärtäneekö+kukaan+muukaan+?Kiva+kuulla,+että+SkillaN,+ja+kai+moni+muukin,++jaksaa+osallistua+entisiin+harrastuksiin,+olkoonkin,+etteivät+ne+tunnu+ihan+samalta+kuin+ennen.+Ja+kiitos+huolenpidosta+ja+muistutuksesta,+SkillaN..))+Lupaan+varoa+tuota+lumijärkälettä.+Naapurin+katolta+sellainen+on+jo+tullut+alas,+sähkösahalla+kertoi+sen+kimppuun+käyneensä...Parempaa+säätä+on+tiosiaan+luvassa,+ulkoilijoiden+kelpaa+taas+!Mukavaa+keskiviikkopäivää+kaikille,demeter1Huomenta+!+Ja+kiitos+vauvauutisista+Eliaana,+aina+ne+iloa+tuottavat,+kun+niitä+kuulee.Kun+nuorena+alkaa,+"pitkälle"+pääsee,+tälläkin+saralla..."Kaikkeansa+katuvi+vaan+ei+nuorna+naimistansa",+taisi+olla+peräti+Kalevasta+tämä+toteamus+?Kun+itse,++kolmikymppisenä,+tulin+äidiksi,+olin+kummajainen,+vanha+ensi+synnyttäjä.Nykyään+se+ei+ole+harvinaista+ollenkaan,+yhä+useampi+tahtoo+kai+rytmittää+elämänsä+niin,+että+"elää"+ensin,+opiskee+ja+tahtoo+vakiinnuttaa+muutkin+elämänpuitteet+sellaisiksi,+ettei+perheen+perustaminen+aiheuta+kohtuutonta+stressiä,+uskoisin.Nuorella+on+kuitenkin+nuoren+voimat,+jaksaa+paremmin+valvomista+ja+osaa+varmasti+ottaa+"kevyemmin"koko+hoitoprosessin,+näin+olen+ollut+näkevinäni.Meillä+isovanhemmilla+ja+isoisovanhemmilla+on+tietysti+paras+osa:+ei+tarvitse+kantaa+sitä+vanhemman+kokoaikaista+vastuuta,+saa+olla+mukana+iIoisena+sivustakatsojana+ja+osallistua+voimiensa+mukaan.Aamulla+telkkarin+digiporukkakin+varoitteli+tuosta+liiallisesta+Ukrainan+tapahtumien+seuraamisesta.+Aihellinen+varoitus+vaikka+uskon,+että+meidän+ikäisillä+on+tuo+"puolustus"+kohdallaan,+tietää+mitä+kestää+ja+osaa+suojautua+liialliselta+informaatiolta.+Minäkin+jätin+Myrskyluodon+Maijan+vähälle+katsomiselle.+Kun+perhe+menetti+kotinsa+se+oli+jo+liikaa+ja+tietysti+muistutti+siitä,+että+sama+tapahtuu+tänäkin+päivänä,+Ukrainan+kansalle.+Eikä+nyt+ole+kyseessä+onneton+sattumus+vaan+yhden+ihmisen+tietoinen+päätös+ja+lupa+toteuttaa+omia+valtapyrkimyksiään.+Ei+ymmärrä,+ymmärtäneekö+kukaan+muukaan+?Kiva+kuulla,+että+SkillaN,+ja+kai+moni+muukin,++jaksaa+osallistua+entisiin+harrastuksiin,+olkoonkin,+etteivät+ne+tunnu+ihan+samalta+kuin+ennen.+Ja+kiitos+huolenpidosta+ja+muistutuksesta,+SkillaN..))+Lupaan+varoa+tuota+lumijärkälettä.+Naapurin+katolta+sellainen+on+jo+tullut+alas,+sähkösahalla+kertoi+sen+kimppuun+käyneensä...Parempaa+säätä+on+tiosiaan+luvassa,+ulkoilijoiden+kelpaa+taas+!Mukavaa+keskiviikkopäivää+kaikille,demeter1
  6. Päivää+!+Minä+en+ole+koskaan+ollut+näiden+teemapäivien+tai+-viikkojen+perään.+Huono+juhlija+taidan+olla.+Tänä+päivänä+tahtoisin+kyllä+erityisesti+muistaa+Ukrainan+urheita+naisia,+heidän+isänmaan+uskollisuutensa+ja+sitkeytensä+on+liikuttavaa,+päätellen+tietysti+vain+näistä+haastatteluista,+mitä+ollaaan++median+kautta+saatu+nähdä.Ihan+sukulaiskansalta+tuntuvat+nämä+ukrainalaiset+meille,++kaikesta+auttamishalustakin+päätellen.+Minä,+joka+olen+"kierrätysalan+ammattilainen"+tietysti+kauhistelen+sitä+työmaata,+mitä+tuo+tavaran-+ja+tarvikemäärän+sortteeraaminen+aiheuttaa+ja+kuka+sen+tekee..))No.+Punainen+Risti+ja+muut+mukana+olevat+järjestöt+ovat+kokeneita,+ammattilaisia,++joten+voi+kai+siihen+luottaa,+että+yksityistenkin++lahjoittajien+apu+menee+tarvitseville,+elleivät+sitten+sotatoimet+estä+sen+perille+menoa.Muistuu+vain+mieleen+Haiti,+jonka+hätään+koko++maailma+heräsi+samalla+tavalla+ja+uskottiin,+että+kansainvalinen+apu+riittää+poistamaan+maasta+jopa+köyhyyden.+Toisin+taisi+käydä:+Yhdysvallat+rikastui+kun+toimitti+sinne+tarvikkeita+ja+muuta+apua.+Avustusjärjestöjen+työ+paikan+päällä+oli+kordinoimatonta+ja+päällekkäistä,+kerrotiin+jälkeenpäin,+ja+käsittääkseni+Haiti+ei+päässyt+jaloilleen,+köyhä+maa+on+edelleenkin.No.+Tuostakin+on+varmasti+opittu.+Ainakin+tunnetut+avustusjärjestöt++ovat+edelleen+luotettavia+ja+niiden+kautta+voi+hyvin+auttaa.+Vaikka+onhan+Ukrainankin+kohdalla+ilmestynyt+näitä+yksityisiä+"yrittäjiä",+jotka+haluavat+tilanteesta+hyötyä.+Ihmisluonnossa+on+tämäkin+puoli.Tuota+kaikkea+ei+varmasti+kannata+"ääneen"+pohtia,+kaikki+saavat+tietoa,+jos/kun+sitä+hakevat+ja+voi+vain+toivoa,+että+nykyinen+hyvän+tahdon+ilmapiiri:+myötämieli+ja+tuki+Ukrainalle+kestää+ja+kantaa.+Täytyy+myöntää,+että+oma+aamuni+ei+nyt+alkanut+hyvissä+merkeissä:+huonosti+nukuttu+yö,+lisää+lunta+maassa.+Lapion+varteen+ei+oikein+voi+tarttua,+kun+ei+uskalla+astua+ovesta+ulos,+tuon+valtavan+lumimassan+pelossa,+joka+katolta+on+tulollaan.+Jos+olisin+tavallisen+vikkelä+jaloistani,+niin+äkkiäkös+ovesta+livahtaisin,+mutta+nopeus+ei+nyt+kuulu+minun+valmiuksiini+tällä+hetkellä.+"Vaivainen+kaiken+kokee"+vai+miten+sitä+sanottiin+?Täytyy+varmasti+vain+luottaa+siihen,+että+"aika+hoitaa"+niin+katolta+putoavan+lumen+kuin+sataneenkin.,,Oli+miten+oli.+Sanon+niinkuin+puoliseiskan+vieraat:+"kiva+olla+täällä+tänään"..)),+lukea+SkillaNin+aamunavaus+ja+muiden+viestejä,+todisteena+siitä,+että+elämä+jatkuu...Hyvää+päivää+kaikille,demeter1