Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Noin+olen+minäkin+kokenut+Makriina,+samana+joukkona+täällä+kirjoitamme+ja+yhtä+lailla+varmasti+vieroksumme+tylyttämistä,+huomauttelua+ja+näitä+omista+"oikeuksistaan"+kiinni+pitäviä...
  2. Hyvä+te,+kaikki+"oikeanikäiset",+jotka+otitte+kantaa+tämän+Anon+18.03/eilen+viestiin.+Vai+kirjoittiko+hän+niitä+enemmänkin+?Näköjään+parin+päivän+välein+näitä+huomautusviestejä+ilmestyy.+Ennenkin+on+kysytty,+millainen+ihminen+niitä+kirjoittaa,+mitä+häneltä+puuttuu+?+Taitaa+jäädä+arvailujen+varaan,+mutta+se+on+kai+hänellekin+tullut+selväksi,+että+hän+onnistuu+kyllä+myrkyttämään+ilmapiiriä+täällä+ja+onhan+se+aika+ikävää,+ellei+itselleen+parempaa+tekemistä+löydä.+Että+jää+ruokkimaan+sitä+ärjyä+sutta.Makriina+esitti+tuolla+arvelun,+että+me+"ali-ikäiset"+pelkäämme+vanhuutta+ja+siksi+olemme+täällä+vähän+olevinamme,+turhan+rehvakkaita+,"oikeuksiamme"+tivaavia:+"yleinen+palsta",+"kaikilla+on+oikeus+kirjoittaa"+jne.+"Ikä+on+saavutus",+kirjoitti+Vappu+Taipale+jossakin+ja+jos+"korkean"+iän+on+saavuttanut+riittävissä+sielun+ja+ruumiin+voimissa,+sen+luulisi+herättävän+kunnioitusta+tietyn+ylimielisyyden+sijasta+ja+välittävän+toivoa,+pelon+ja+torjunnan+sijasta.+Kun+hekin,+jospa+minäkin+?Hyvän+kysymyksen+SkillaN+esitti:+kuinkahan+moni+meistä+vielä+yli+kahdeksankymppisenä+kirjoittelee+täällä,+seuraa+aikaansa,+ottaa+kantaa+ajankohtaisiin+asioihin,+on+aktiivinen+ulospäin,+hoitaa+omat+asiansa+?+Pelkään+pahoin,+etten+itsekään+kuulu+siihen+joukkoon,+vaikka+vielä+tällä+hetkellä+saatan+kuuluakin.Taas+sitä+"turhaa+ja+tyhjää+puhetta",+mutta+sellaista+täällä+esittävät+mielestäni+myös+nämä+kirjoittajat,+joiden+anti+typistyy+toisten+virheiden+kirjaamiseen.demeter1
  3. Keskipäivää.+Minulla+aamu+venähti,+kun+yöunet+karkasivat+kesken+kaiken+enkä++millään+saanut+omaa+mieltäni+kuriin+ja+järjestykseen.+Vasta+aamulla+nukahdin+hetkeksi...Tämä+nyt+taitaa+olla+monen+ikäihmisen+riesa,+huonounisuus,+ja+senkin+kanssa+on+vain+tultava+toimeen.Marjayrittäjistä+syntyikin+vilkas+keskustelu.+Varmasti+noita+epäkohtia+ja+väärinkäytöksiä+on+siinäkin+bisneksessä+ollut+mukana,+mutta+minusta+media+on+kuitenkin+ollut+valppaana,++paljastanut+väärinkäytöksiä+ja+näin+edesauttanut+saamaan++vilpillisiä+yrittäjiä+vastuuseen.+Ja+marjat+on+kuitenkin+saatu+poimittua+ja+vierasmaalaiset+poimijat+saaneet+työtä+ja+ansioita+ja+jos/kun+eivät+ole,+siihen+varmasti+tullaan+pyrkimään,+lakikin+siihen+velvoittaa.+Eikö+vaikuta+myös+siltä,+että+tämä+Ukrainan+kriisi+on+saanut+meitä+ja+muita+hyvinvointivaltioita+havainnoimaan+epäkohtia+ja+korjattavaa+myös+omassa+elämänpiirissä,+tunnistamaan+eriarvoisuutta+ja+myös+puuttumaan+siihen+?+Tälläkin+hetkellä+annamme++apua+sinne,+missä+sitä+tarvitaan+.Ehkä+on+tarvittu++näin+rankka+ravistelu+tuohon+heräämiseen,+sen+näkemiseen,+että+toisten+hätä+on+meidänkin+hätämme,+kaikki+vaikuttaa+kaikkeen.Makriina+kyseli+tuolla,+eikö+kenelläkään+ole+mitään+mukavaa+kerrottavaa+?Eipä+taida+olla,+takki+on+tyhjä+niiden+osalta,+minulla+ainakin.+Mutta+eikös+mukavaa+voisi+olla+sekin,+että+nytkin+saamme+täällä+kirjoitella+rauhassa,+lukea+muiden+kuulumisista+ja+paneutua+vaikka+marjayrittäjien+toimintaan,+turvallisesti,+sieltä+kotisohvalta+?+Eihän+se+toisten+ahdingosta++ponnistaminen+kovin+ylevää+ole,+mutta+voihan+se+toimia+myös+oman+vastuullisuuden+löytymisenä.Mukavalta+tuntuu+sekin,+että+nojatuolille+ja+kirjoittajille+löytyy+myös+kannustusta,+kun+on+sitä+kritiikkiäkin+taas+viime+aikoina+ollut.+Ja+aurinko+paistaa,+täällä+ainakin.+Minun+päivälenkkini+typistyy+nyt+kompostille+menoon.+Luin+meidän+jätehuollon+tiedotteesta,+että+edelleen+kompostikelpoista+jätettä+päätyy+sekajätteeseen+runsaasti,+40+prossaa,+sanottiin,+siis+täällä+pääkaupunkiseudulla,+mutta+muutokseen+pyritään+kaiken+aikaa...Oma+lämpökompostorini+on+verraton:+ei+jäädy+edes++pakkasilla+ja+muutenkin+on+kaikin+tavoin+toimintavarma.+Ja+auttaahan+se+luontoa+palauttamalla+kiertoon+sen,+mikä+sieltä+on+tullut+ja+säästää+myös+jätehuoltokustannuksissa.+"Win,+win"-tilanne,+kaikki+voittavat..))+Ehkä+siihen+pyritään+muillakin+elämänaloilla...Hyvää+loppupäivää+kaikille,demeter1
  4. Huomenta.+Aurinkoista+päivää+luvattu+tänne.+Minullahan+se+tarkoittaa+vain+sitä,+että+on+mukavampi+katsella+ikkunasta+ulos..))+Kyynärsauvojen+kanssa+liikkuminen+ei+oikein+suju+noilla+liukkailla+teillä.+Näin+on,+kuten+sanot+SkillaN:+vaikeata+on+niitä+ilon+aiheita+löytää+etenkin+jos+uutisointia+seuraa,+kuten+itse+olen+nyt+siedätysmielessä+tehnyt.+Tunteet+ovat+pinnassa+eikä+kummoista+uutista+tarvita+kun+kyyneleet+nousevat+silmiin,+sekä+ilon-+että+surun.Kyllä+niitä+ilon+aiheitakin+selvästi+tahdotaan+uutisoinnissa+ottaa+esille,+kuten+tämä+ihmisten+myötämieli+ukrainalaisia+kohtaan.+Aamulla+kerrottiin+marjayrittäjästä,+joka+lupasi+majoittaa+luokseen+omat+poimijansa+ja+heidän+perheensä+ja+tavarantoimittajasta,+joka+kotiin+palatessaan+toi+ukranalaisia+Suomeen+ja+lupasi+majoittaa+heidät.Kyllä+meidän+päättäjät+ja+virkamiehet+herättävät+ainakin+minun+luottamukseni+ja+arvostukseni.+Voi+vain+aavistella+millaisen+paineen+alla+he+tekevät+työtään+kun+tietävät+miten+kauaskantoisia+seurauksia+heidän+työnsä+ja+päätöksensä+voivat+saada+aikaan.Arkeen+kiinnittyminen+antaa+kuitenkin+hyvää+suojaa+ja+ainakin+hetkellisen+huojennuksen+kuten+se+"hömppäkin",+jota+jopa+Mika+Aaltola+kertoi+käyttävänsä+oman+pään+tyhjennykseen.Ymmärsin,+että+se+"hömppä"+ovat+viihteelliset+TV-ohjelmat.Ihmisyhteys+taitaa+ainakin+minulla+olla+se+paras+keino+katkaista+ikävän+kierre+ja+siihen+sopii+myös+kirjoittelu+täällä,+nojatuoliin+istahtaminen,+vaikka+riskinä+olisi+sitten+tuon+ikävän+ilmapiiirin+tarttuminen,+jota+täällä+on+myös+tarjolla,+ainakin+aika+ajoin.Kampaajalle+menosta+ovat+monet+kertoneet.+Minullakin+se+on+"vaiheessa"+kuten+nykyään+sanotaan.+Koronan+varominen+ja+uuden+kampaajan+etsiminen+on+listalla+ja+siksikin+kai+asiaa+on+tahtonut+siirtää.+Vakikampaajani,+72+v+,+jäi+eläkkeelle+ja+häntä+on+vaikea+korvata,+lähes+ystävyys+meille+kehkeytyi+vuosien+varrella.+Olin+jo+pitkään+ihmetellyt,+miksi+kaikilla+naisilla+on+nykyisin+tuo+sama+kampaus:+pitkä+suora+tukka+ja+nyt+minullakin+alkaa+olla..))+Onneksi+sitä+on+edelleen+runsaasti,+vaikka+välillä+valittelin+sen+ohenemista,+päälaeltahan+se+yleensä+alkaa...Riittävät+hiukset+ovat+ilmeisesti+perimässä+nekin:+isällä+oli+loppuun+saakka+vahva+luonnonkihara+tukka,+äidillekin+ehti+vielä+tulla+"uudet"+hiukset,+vaikka+ensimmäinen+aivohalvaus+hävitti+entisen+kellanvaalean+hiuspehkon+ja+toi+tilalle+harmaan+värin.+Anteeksi+nyt+!+Vaikka+miten+yritän,+tätä+"tyhjää+ja+turhaa"+puhetta+syntyy+ainakin+yhden,+ehkä+useammankin+lukijan+mieliharmiksi.+Tuleehan+sitä+ajatelleeksi,+että+kirjoittamista+vartenhan+nämä+alustat+ovat+ja+lukeminen+on+vapaaehtoista.+Turha+siitä+on+ketään+syyllistää+saati+toivoa/vaatia,+että++jokainen+kirjoittaisi+niin,+että+kaikille+kelpaa...Kiitos+Makriina+tuosta+"luvasta"+olla+täällä,+80+:lla...))+Ja+brinkkala:+ole+hyvä+vain+!+Saat+omia+tuon+"turhentaminen"-sanan+!+Mistä+lienen+senkin+"varastanut"..))+Lahjaksi+olette+saaneet,+lahjaksi+antakaa...Aurinkoista+päivää,+sinnitellään,+uhallakin,demeter1
  5. Saattaa+olla,+mutta+yrittänyttä+ei+laiteta,+Ano+14.32.+Ja+voihan+olla,+että+demokratiaa+on+tarttunut+heihinkin+sen+verran,+että+edes+pientä+liikehdintää+saavat+aikaan+-+kuten+tuon+Afganistanin+sodan+aikaan+kun++heidän+"osallistumisensa"+ainakin+ylitti+kansainvälisen+uutiskynnyksen.+"Hiljaa+hyvä+tulee"....
  6. Keskipäivää+!.+Kiva+huomata,+että+moni+meistä+on+jo+alkanut+palata+siihen+"entiseen+normaaliin"+elämään,+tuttujen+harrastusten+pariin,++ainakin+rautarouvat,+SkillaN+ja+Makriina..))+Eikä+me+muutkaan+nyt+ihan+lannistettuja+olla,+eihän+?Suomalaisella+sitkeydellä+mennään...Ajattelin+itse+pitää+vähän+paussia+tämän+"hötön+ja+hattaran"+tuottamisessa,+koska+koen,+että+tuo+"stalkkaajan"+ja+minun+vuoropuhelu+ei+nyt++ole+rakennukseksi+kenellekään.Ei+haukku+haavaa+tee,+tässä+iässä,+kun+ne+vanhat+haavat+ovat+jo+arpeutuneet+ja+kuulemma+se++arpikudos+kestää+paremmin+kuin+iho+sen+alla..))+Tiedä+häntä.Ja+taas+Leinoa+(!):+"Haavat+lyödyt/+haavat++saadut/+aika+kerran+kuroo+umpeen/+mitkä+liekin+miekan+laadut/+taisteluss+on+hymy+tarpeen,"/+(vapaasti+muistettuna)..Omasta+mielialasta+kai+viime+kädessä+riippuu+riittääkö+huumori+tai+se+"erilaisuuden+sietokyky".+Ja+kuten+on+todettu,+muilta+saatu+tuki+auttaa+enemmän+kuin+ehkä+itse+tietääkään+-+vähän+tuota+yllä+siteerattua+J+Romanin+ajatteluakin++mukaillen.+Kukaan+ei+ole+erillinen+vaan+yhteydessä+toisiin+näkyvin+tai+näkymättömin+sitein+ja+uskon,+että+myötämieli,+hyvä+tahto+toista+kohtaan++välittyy+ja+tulee+rakennukseksi+meille+kaikille.Jos+peilaa+tätä+omaa+mieltään+isompaan+"maailmanmieleen",+kuten+Mika+Aaltola+tuossa+täälläkin+mainitussa+haastettelussa+teki,+niin+eikös+tuo+yleinen+ilmapiirikin+ole+muuttunut+sellaiseksi,+että+nähdään+ja+myönnetään+pahuuden+läsnäolo+ja+aletaan+taistella+sitä+vastaan,+kovaa+kovaa+vastaan+?+Kuten+Ukrainan+kohdalla+on+nyt+käynyt.+Onneksi+"maailman+omatunto"+on+hereillä+ja+antaa+meille+toivoa+ja+voimia+puolustaa+omia+arvojamme.+Ja+onneksi+meillä+on+näitä+"ankkuri-ihmisiä"+(=Mika+Aaltolan+ilmaisu),+jotka+oman+tietoutensa+ja+persoonansa+voimin+auttavat+meitä+hahmottamaan+tilannetta,+valitsemaan+puolemme.+MInusta+silläkin+on+merkitys,+että+tiedämme,+"kumpaa+sutta+ruokimme"..))Urhea+on+Ukrainan+kansa,++saa+kyllä+liikuttumaan+tuo+oman+isänmaan+puolustaminen+ylivoimaiselta+tuntuvaa+vihollista+vastaan.+Aika+hämmästynyt+olin+tosin,+kun+Alfa-TV:llä+listattiin+näitä+venäläisten+tappioita.+Eivät+ne+vähäisiä+olleet,+nekään.+Ehkä+ne+venäläiset+äidit+ja+isoäidit+alkavat+nytkin+protestoida+kuten+Afganistanin+sodan+aikana,+kun+uhkasivat+hakea+poikansa+ja+lapsenlapsensa+kotiin+sotimasta.+Tätä+episodia+muistelimme+tutun+kanssa+eilen.Sen+verran+olen+itsekin+yrittänyt+tehdä+paluuta+"normaaliin",+että+horjahtelin+eilen+kirjastoautolle,+kun+varaamaani+kirja+oli+tullut.+Vaikeatahan+se+olisi+ollut+tervejalkaisellekin,+niin+surkeassa+kunnossa+on+nyt+katu,+mutta+kirjastovirkailijoiden+ystävällisyys+korvasi+vaivat,+hyvä+mieli+jäi+käynnistä.+Tuolla+aikaisemmin+oli+puhe+muistista,+siitä+"atsaleastakin"..))+Juuri+eilen+valitin+ystävälle+sitä,+että+tutut+nimet,+jopa+tutut+sanat+voivat+kadota+mielestä+ihan+kesken+tavallisen+puheen,+johon+hän+totesi,+että+tuntuupa+niitä+sanoja+sinulla+vielä++riittävästi++olevan..))Sitä+taitaa+todistaa+tämäkin+"pitkä,+tyhjä+ja+turha+räpätys",+mutta+kuten+sanottu,+lukupakkoa+täällä+ei+ole,++eikä+yksinpuhelukaan+ole+kielletty,+käsittääkseni.Kiitos+seurasta,+ja+SkillaNille+taas+erityiskiitos+jaksamisesta+ja+hyvän+mielen+jakamisesta+tänne.+Ainakin+minä+otan+sen+aina+kiitollisuudella+vastaan.Aurinkoista+kevätpäivää+kaikille,demeter1
  7. Kiitos+sanoistasi,+SkillaN.+Niillä+on+aina+paljon+painoa,+kun+tuntuu,+että+tavoitat+myös+niitä+tuntoja,+jotka+ovat+meille+yhteisiä.+Eli+en+usko,+että+kovin+moni+kirjoittaja+kannustaa+tällaista+stalkkausta,+kohdistuupa+se+sitten+keneen+tahansa.+Eihän+tämän+ikäinen+nyt+tuosta+tolaltaan+mene,+mutta+pakottaa+kuitenkin+muistamaan+sen+tosiasian,+että+ihmisestä+löytyy+myös+kivisydämisyyttä+ja+pahaa+tahtoa,+sellaisena+tuon+viestittelyn+koin.+Ja+käyhän+tuo+esimerkkinä+viestittelijöiden+täydellisestä+kohtaamattomuudesta.Eikä+se+ole+ollenkaan+harvinaista+tässä+ajassa,+näinä+päivinä.+Sitäkin+suuremmalla+syyllä+tahtoisi+itse+olla+sillä+"vastapuollella",+pysyä+"pliisuna"+ja+"miellyttämishaluisena"++-+niitä+muita+määreitä+en+nyt+pysty+toistamaan,+kun+näitä+stalkkaajan+viestejä+oli+poistettu..))+Mutta+taitava+sanankäyttäjä+tämä+kirjoittaja+on."Koirat+haukkuu,+karavaani+kulkee"+vai+millainen+sitaatti+tähän+nyt+sopisi+?+..))Mahtava+päivä+täällä:+aurinko+paistaa+täydeltä+terältä+ja+ilma+on+juuri+passeli+ulkona+pistäytymiseen.+SkillaN+kirjoitti+tuosta+parvekeulkoilusta.+Tuttuni+kertoi,+että+hänkin+istuu+kotitalonsa+ulkoterassilla+heti,+kun+lämpötila+nousee+nollan+yläpuolelle,+kestitseekin+siellä+vieraita+ja/tai+omaa+väkeä.+Riittävä+vaatetus+vain+niin+kyllä+siellä+pärjää.Itse+en+löydä+pihaltani+niin+suurta+lumetonta+paikkaa,+että+sinne+voisin+minkäänlaista+olotilaa+itselleni+tehdä,+mutta+ehkä+otan+sen+työn+alle...))Täytyy+nyt+äkkiä+lopettaa+tämä+"tylsä+ja+turha+räpätys",+ennenkuin+stalkkaaja+saa+siitä+uutta+innoitusta.+Rohkenen+kuitenkin+toivottaa+kaikille+mukavaa+sunnuntaipäivää.+Sää+hellii+meitä,+ainakin+täällä+etelässä..))demeter1