Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Varmasti+vanhusten+asia+nousee+taas+otsikoihin+kunhan+koronasta+päästään.+Ennen+heitä/meitä+tulevat+luultavasti+lasten+varhaiskasvatuksen+ongelmat+ja+nuorten+mielenterveysongelmat,+niinhän+se+pakkaa+mennä.+Tulevaisuuteen+satsataan,+ei+niihin,+jotka+eivät+tuota.+Markkinoiden+kylmä+laki.Katselin+vain+lopun+tuosta+ohjelmasta+ja+olihan+se+sillä+tavalla+toivoa+herättävä,+että+omaiset+olivat+aktiivisesti+liikkeellä.+Viranomainen+ei+koskaan+korvaa+omaista,+ja+on+jo+kauan+nähty,+että+ellei+vanhuksella+ole+omaista+tukenaan,+hän+pakkaa+jäädä+koneiston+jalkoihin,+kun+ei+osaa/jaksa+omia+"oikeuksiaan"+perätä.Tämä+nimenomainen+ohjelma+oli+tietysti+vain+jäävuoren+huippu,+esimerkki+meidän+ikärakenteen+vääristymisestä++ja+yhteiskunnan+palvelujen+riittämättömyydestä+vanhusväestön+kohdalla.+Hoitajamitoitus+lakiin+ei+taida+olla+mikään+ratkaisu,+kun+hoitajia+ei+ole+eikä+ala+houkuta.++Maahanmuuttajista+haetaan+apua,+mutta+usein+heidän+kielitaitonsa+ei+riitä+vanhushoivaan,+vaikka+heidän+luontevuutensa+ja+ystävällisyytensä+tunnustetaan.Myös+se+tietty+huolettomuus,+joka+meidän+omien+hoitajien+silmään+heissä+pistää,+muodostuu+joskus+rasitteeksi+yhteistyössä+"omien+ja+vieraiden+kesken",+näin+olen+kuullut.+Viime+aikoina+on+myös+otettu+keskusteluun+laitospaikkojen+puute.+Kaikki+eivät+pärjää+kotona,+edes+kotihoidon+turvin.Niin,+että+puitavaa+meillä+riittää+ja+käsittääkseni+jokaisen+apua+tarvitaan+muodossa+tai+toisessa.+Mikä+olisi+se+oma+anti+ja+panostus+yhteiseen+hyvään+tulee+varmasti+uuteen+tarkasteluun+ja+harkintaan+itse+kunkin+kohdalla.
  2. Päivää.+Mulle+kävi+eilen+niinkuin+Hurskaiselle:+loskan+siirtely+pihateillä+sai+aikaan+sellaisen+väsymyksen,+että+piti+päiväunet+ottaa+ja+minulla+se+saa+usein+aikaan+sen,+että+kaikkinainen+into+lopahtaa+loppupäivälle.++Pakkopullana+yritin+hoitaa+atk-avun+kiistanalaista+laskua+kuluttajaviranomaisen+tuella.On+tämä+maailma+mennyt+huonoon+suuntaan+tuossa+kaupankäynnissäkin+kun+jopa+kuitin+saaminen+ostetusta+palvelusta+vaatii+erityistoimia.+Ja+tietysti+tämä+hämäräbisneskin+on+rantautunut+meille,+mihinkään+ei+voi+enää+luottaa.+Paitsi+tietysti+kuluttajaviranomaiseen..))Siellä+asiakasta+kuunneltiin,+teititeltiin+(!)+ja+palveltiin+mallikkaasti.+Samana+päivänä+tuli+yhteydenotto+ja+uskon,+että+tässä+vielä+hyvin+käy.+Ei+tällaista+sotaa+(digitalisaatiota+vastaan)+muuten+jaksaisi/välittäisi+käydä,+ellei+tietäisi,+etten+ole+ainoa,+joka+asiasta+kärsii,+SkillaNIllakin+taitaa+olla+oma+"sota"+käynnissä,+jos+oikein+ymmärsin.Kiva+huomata,+että+kaikki+eivät+ole+tämän+koronan+lannistamia,+Makriinakin+reippaasti+lähti+liikkeelle.+Tuo+mainittu+Lindgrenin+kirja+oli+meilläkin++kirjapiirissä.+Dystopiana,+kauhukuvanana+tulevaisuuden+yhteiskunnasta+,+se+tietysti+piti+ottaa,+mutta+jos+tämä+meno+jatkuu+niin+ken+tietää+?+Valta+siirtyy+lapsille,+palvelun+saajille..))Toinen+kirjoittaja+tuolla+muistutti+näistä+"etelän+talvista".+Minäkin+koen,+että+ne+on+menetetty.+Tosin+viime+talvena+täällä++olisi+hyvinkin+päässyt+suksille+ja+se+harmitti+ankarasti,+kun+jalka+ei+antanut+silloinkaan+myöten.Tutut+nuoret+suuntaavat+Lappiin,+osa+jopa+Alpeille.++Tällaistahan+se+on+kun+"+kotikylä+on+koko+maailma".Olen+jo+alkanut+valmistautua+nuorten+vierailuun+sunnuntaina.+Ennen+riitti+yksi+valmistautumispäivä,+nyt+tarvitaan+kolme!+..)Kyllä+hitauteen+suostuminen+ottaa+välillä+lujille,+mutta+se+on+minulla+edellytys+sille,+että+pysyn+pystyssä.+Kerran+olen+tämän+lonkkavaivani+aikana+mennyt+nurin+ja+se+tapahtui+nimenomaan+silloin,+kun+jouduin+nopeati+reagoimaan+lasten+tapahtumiseen.Ne+"nopeat,+syvät+vatsalihakset"+jotka+tasapainoon+osallistuvat,+eivät+ehtineet+mukaan++riittävän+nopeasti.+Olen+kyllä+aina+testannut+itseäni+siinä,+että+pääsen+tarvittaessa+lattialta+ylös..))+Ja+kai+meidän+ikäpolvella+on+tallessa+se+perusliikunnallisuus,+mitä+"ennen+vanhaan"+tarvittiin+ihan+tavallisessa+arjessa.+Pakko+keksiä+taas+pientä+askaretta+ulkona,+virkityksen+vuoksi.+Onneksi+tuo+ergonomia+on+jo+tullut+jokamiehenkin+tietoudeksi,+että+tietää+nostaa+sen+painavan+lumilapiollisen+jaloilla,+ei+selällä..))Mukavaa+perjantaipäivää+kaikille,demeter1
  3. Päivää+kaikille+!+Kirjoitin+eilen+parikin+viestiä+tänne,+mutta+eivät+näköjään+tulleet+perille.+Sivustolla+ilmeisesti+oli+jotakin+häikkää,+kun+sivusto+oli+"rikki"+aamullakin.No.+Tuskin+niissä+minun+(yli)pitkissä+viesteissä+mitään+kuolematonta+oli,+tätä+digimaailmaa+vain+manasin,+valitin+siitä+kyllä+ihan+oikeisiin+osoitteisiinkin,+vaikka+eipä+niistä+valituksista+mitään+seuraa:+jos+luetaan,+sijoitetaan+mappi+ööhön...Ensimmäinen+harmistus+tuli+kun+lähetin+ostoslistani+verkkokauppaan.+Ettei+niitäkään+sivustoja+voida+pitää+muuttumattomina+edes+pientä+hetkeä:+juuri+kun+on+oppinut+alkeellisesti+asioimaan,+sivuja+on+taas+"kehitetty"+ja+entinen+polku+on+tukossa.Koko+tilanteen+absurdius+tuli+näytille,+kun+kysyin+neuvoa+"chatistä".+Siellä+vastaa+robotti,+joka+kysymykseni+luettuaan+pyysi+odottamaan+hetken,+että+hän+voi+pyytää+"ihmisen"+vastaamaan+kysymykseeni..))+Meidän+kunnan+terveydenhuollossa+asioidaan+kaupungin+viestintäkanavan+kautta.+Sain+sieltä+lääkärin+kaksisanaisen+vastauksen+kysymykseeni+enkä+tietenkään+ymmärtänyt++mitä+se+tarkoittaa+käytännössä,+mitä+tuolla+tiedolla+teen,+miten+menettelen+tulevilla+taksimatkoilla+kun+saan+niistä+osakorvauksen.+Kuuden+eri+virkailijan+kanssa+viestittelin+ja+selvisihän+asia+lopulta,+mutta+tuli+kyllä+mieleen,+että+yksi+"elävä"+ihminen+olisi+kohdattaessa+voinut+selvittää+kaiken,+ainakin+vastata+yksinkertaiseen+kysymykseeni,+mutta+ihminen+ei+taida+olla+enää+tavattavissa+missään+ja+lääkärin+tapaamisesta+ei+voi+edes+haaveilla+enään,+noin+kärjistäen.+Ja+digipalveluiden+lisääminen+nähdään+sitten+(osa)ratkaisuna+vanhushoivan+ongelmiin+ja+hoitajakatoon+!+Ikäihminen+tulee+jatkuvasti+nöyryytetyksi,+kun+joutuu+kohtaamaan+oman+avuttomuutensa+ja+osaamattomuutensa+omien+asioidensa+hoidossa.+Ja+miten+sitten+he,+joilla+ei+ole+edes+omaa+tietokonetta+?Kiva+kuulla+sinustakin,+brinkkala.+Kyllä+se+on+niin+kuin+SkillaN+on+todennut:+jos+pitkään+aikaa+ei+kuulu+näistä+palstaystävistä,+huolestuu.+Ja+minusta+tämä+apatia/masennus+on+täysin+tervettä+tässä+tilanteessa,+minkä+korona+on+meille+aiheuttanut.+Jos+on+sairasta+terveyttä+ja+tervettä+sairautta+niin+minusta+masennus+on+tuota+jälkimmäistä.+Ja+se+taitaa+ollakin+sitten+seuraava+pandemia+meillä,+uutistenkin++perusteella.Joku+lääkäri+totesi+joskus,+että+masennuksessa+on+se+hyvä+puoli,+että+se+mene+ohi,+ja+meidän+ikäiset+varmasti+sen+tietävätkin.+Ja+jokainen+on++myös+löytänyt+keinoja+sen+taltuttamiseenkin.+Minulla+se+on+yleensä+ollut+tämä:+jätän+itseni+rauhaan,+yritän+olla+armollinen+itselleni.SkillaN+,+vai+kuka+?+-+otti+tuolla+esille+tuon+kiukustumisen,+sitäkin+ymmärtääkseni+pidetään+masennuksen+merkkinä.+Parissa+ystävässä+olen+sen+pannut+merkille,+en+itsessäni+tietenkään..))+Hyvää+keskiviikkopäivää+kaikille,+sinnitellään,demeter1
  4. Keskipäivä+jo+ja+tämä+mummo+sai+vasta+nyt+aamutoimensa+hoidettua.+Ylellinen+määrä+unta,+kyllä+nyt+kelpaa.+Ikkunasta+kun+katsoin+niin+eipä+tarvitse+kysellä,+"mitä+tänään+tehtäisiin".+Lunta+on+tullut+sen+verran,+että+askaretta+riitää+ulkona+ja+kun+kaikki+työnteko+suoritetaan+kuin+hidastetussa+filmissä,++aikaa+palaa.+Pystyssä+pysyminekin+alkaa+jo+olla+taitolaji+minulle.Minulle+on+tullut+sama+"vaiva"+kuin+SkillaNille:+en+pysty+katsomaan+näitä+kisoja+tuon+jännittämisen+vuoksi.+Vaikka+sydämessä+ei+pitäisi+olla+vikaa.+Uutispätkissä+näen+sitten+mitä+on+tapahtunut.Uskomattomia+suorituksia+Niskasen+sisaruksilla.+Heinosti+hiihtävät+Suomea+maailmankartalle.+Ainakin+urheilun+varjolla+meillä+on+vielä+"lupa"+kokea+tuota+kansallistunnetta,+monilla+muilla+alueilla+sekin+taitaa+jo+olla+kyseenalaista..))+Neeasa+kertoi+tuolla+osallistumisestaan+vanhuspalveluun.+Varmasti+hieno+kokemus,+todistaa+musiikin+voima+jakamalla+se+toisten+kanssa.+Ja+soittotaito+on+sellainen+lahja,+jonka+olisin+itsekin+suonut+itselleni..))Tuo+kuvaus+sai+minutkin+kaipaamaan+vapaaehtoistyön+pariin,+ehkä+meidän+kierrätyspistekin+alkaa+taas+toimia+ja+nythän+päiväkodeissakin+tarvitaan+lisäapua.+Kun++vain+pääsisin+kunnolla+liikkumaan+niin+pari+tuttua+päiväkotia+voisi+hyvinkin+ottaa+tutun+mummon+avukseen.+"Ammattitaito"+on+varmasti+ruostunut,+mutta+aika+ja+läsnäolo+ovat+asioita,+joita+useimmat+meistä+vielä+pystyvät+antamaan++ja+niistähän+lapsilla+on+tänä+päivänä+puute.Läsnäolosta+puhui+myös+Tapio+Luoma+tuossa+saarnassaan,+mihin+Neeasakin+viittasi.Hienosti+puhui+minustakin.+Nyt+kun+tuo+kritiikki+kirkkoa/seurakuntaa+kohtaan+on+noussut+täälläkin+esiin+niin,+tahtoisin+niitä+sillä+tavoin+puolustaa,+että+meillä+on+mielestäni+jo+lukuisia+esimerkkejä+kirkon/seurakuntien+uudistumisesta+ja+sellaisia+julistajia,+joiden+puheesta+ei+juuri+moitteen+sijaa+löydy:+Tapio+Luoma,+Eero+Huovinen+ja+Mari+Leppänen+tulevat+ensimmäisinä+mieleen.+Tuohon+SkillaNin+kuvaamaan+"suoraan+yhteyteen"+voi+varmasti+moni+yhtyä.+Taas+tulee+mieleen+sitaatti,+anteeksi+vain..))"On+monta+uskoa+päällä+maan/ja+toinen+toista+kiittää.++mut+laulajalla+yks+usko+on+vaan/ja+hälle+se+saapi+riittää:++Min+verran+meissä+on+lempeä/sen+verran+meissä+on+ijäistä/+++ja+sen+verran+meistä+myös+jäljelle+jää/kun+päättyvi+päivä+tää."+(Eino+Leino)Muitakin+sitaatteja+tulee+mieleen,+mutta+jääköön+toiseen+kertaan..))+Kuten+tiedetään+vanhana+tulevat+vanhat+asiat+mieleen,+kuten+minulla+nyt+tämä+Leino-harrastus.+Se+taisi+minulla+alkaa+jo+toisella+kymmenellä,+kun+maailmantuska+oli+huipussaan...Mukavaa+sunnuntaita+kaikille,+helmikuukin+on++jo+puolessa+ja+valo+sen+kun+lisääntyy,demeter1
  5. Moi+M+ja+tietysti+muutkin+kirjojen+ystävät+ja+elämäntarkoitusta+pohtivat..))M+asettaa+näitä+isoja+kysymyksiä+ja+kyllä+ne+minusta+lukuprosessiin+kuuluvat+ja+kai+on+hyvä+jos+kirja+herättää+ajatuksia,+johdattaa+sinne+perimmäisten+kysymysten+ja+oman+itsensä+äärelle+?Minua+jäi+mietityttämään+tuo+oman+tien+valinta.+Siitähän+puhutaankin+paljon,+kun+nykyihminen,+ainakin+täällä+hyvinvointivaltiossa,+pystyy+noita+valintoja+tekemään.Tai+ainakin+niin+katsotaan.Tosin+Pentti+Saarikoski+tiesi+jo+16-vuotiaana:+"Ihminen+ei+ole+oman+elämänsä+valtias.+Jumalat+ohjaavat+meidän+askeleitamme+ja+antavat+meidän+olla+siinä+uskossa,+että+meidän+itsemme+oli+valittava+polkumme".+Itse+allekirjoitan+aika+pitkälle+tuon.+"Jumalat"+voivat+tietysti+olla+vaikka+markkinavoimat+tai+sitten+jokin+henkinen+prinsiippi,+ihmisen+egoa+suurempi+voima+kuitenkin.Hermann+Hesse+käytti+ilmaisua+"sisäinen+johdattaja",+esoteeriset+opit+puhuvat+henkioppaasta,+eiköhän+se+meidän+kristillisen+perinteen+"johdatus"+lukeudu+samaan+kategoriaan+?Niin+että+valitseeko+ihminen+itse+tiensä+vai+valitsee+tie+ihmisen+?++Tuo+elämän+merkityksellisyyden+-+tai+merkityksettömyyden+-+kokemus+taitaa+olla+aika+keskeinen+kysymys+kun+pohditaan+ihmisen+tyytyväisyyttä+ja+mielenrauhaa.+Se+on+täälläkin+tullut+esille+monissa+keskusteluketjuissa.+Victor+E+Frankl+sen+nosti+voimallisesti+esille+paljon+huomiota+saaneessa+kirjassaan+Ihmisyyden+rajalla+(+käännetty+suomeksi+1978)+Omien+keskitysleirikokemustensa+pohjalta+Frankl+kehitti+logoterapian,+joka+taitaa+edelleen+olla+tunnustettu+hoitomuoto+meillä,+ainakin+sen+keskeiset+ajatukset+ovat+tulleet+tutuiksi+eri+yhteyksissä,+mielestäni.+Niin+M,+katsoit,+että+ihminen+oppii+elämänsä+aikana+tuntemaan+itseään+vain+"vähän"..))Työtä++riittää,+mutta+uskotaan,+että+voimme+jatkaa+sitä+"seuraavassa+elämässä"...))Ellemme+voi+niin+täytyy+sitten+tyytyä+tähän,+keskeneräisyyteen...
  6. Seurakunnissa+on+iät+ajat+toiminut+diakoniatyö,+josta+monet+nuoremmatkin+ovat+löytäneet+toimintaympäristön+itselleen+(jos+ovat+ensin+päässeet+ennakkoluuloistaan..))+Diakoniatyöhön++kelpaavat+yleensä+kaikki,+myös+eri+tavoin+syrjäytyneet,+kirkosta+eronneetkin.Ainakin+oman+kokemukseni+mukaan+erilaiset+ideat+ovat+sinne+tervetulleita+eikä+niiden+toteutumista+juuri+estä+se+mittava+byrokratia,+mikä+usein+tulee+esteeksi+muualla+toimiessa.+Uusi+hanke+voi+tietysti+tuntua+sen+keksijälle+uudelta+ja+ainutlaatuiselta,+mutta+uskon+kyllä+että+ideat+ja+innostus+voisivat++hyvin+toteutua+myös+entisissä,+valmiissa+puitteissa.+Vähän+toistakymmentä+vuotta+sitten+Suomeen+lanseerattiin+Saksasta+käsin+Senioriosaajakoulutus,+jonka+idea+oli+mielestäni++juuri+tuo+aloittajan+kuvaama:+hyödyntää+vapaaehtoispohjalta+sitä+osaamista,+minkä+seniori+oli+työelämässään+saanut+ja+samalla+tietysti+saada+omaan+elämään+lisää+merkitystä,+virkistystäkin.Tämä+hanke+kuivui+melko+pian+kokoon,+käsittääkseni,+ja+toteumisen+esteeksi+nousi+muun+muassa+EU-lainsäädäntö.+Katsottiin+senioriosaajien+ilmaantumisen+työelämään+vääristävän+kilpailua..))+Muutenkaan,+meille+"kurssin+käyneille"+,+ei+oikein+tullut+selväksi+miten+me+erottuisimme+muista+vapaaehtoistyön+tekijöistä.+Ja+niinkin,+ettei+meitä+erityisesti+noteerattu+"työharjoittelupaikoissa".+Eräskin+historianopettaja,+joka+tarjoitui+vapaaehtoiseksi+vanhusten+palvelukeskukseen,+melkein+heitettiin+ulos+paikasta,+hänen+osaamiselleen/taidoilleen+ei+ollut+käyttöä...Todennäköisesti+siellä+tarvittiin+niitä+käsipareja+enemmän+kuin+muuta+tarjontaa.Ei+ollut+tietenkään+tarkoitus+ampua+alas+aloittajan+ideaa.+Voihan+olla,+että+aika+on+nyt+vastaanottavaisempi+erilaisille+uusille+kokeiluille+ja+kuten+on+todettu,++nuoremmissa+ikäluokissa+voisi+saada+enemmän+vastakaikua+ajatukselle.+Onnea+ja+menestystä+vain.
  7. Päivää.+Ja+kiitos+muistamisesta,+ystävät+!+Kuten+SkillaN+listasi,+meitä+"hiljentyneitä"+on+muitakin.+Mutta+hyvä,+että+SkillaN+ja+te+muut+olette+jaksaneet+keskustelua+++ylläpitää.Informaatiota+koronasta+on+tullut+täälläkin,+eikä+lisätieto+ja+keskustelu+siitä+tietenkään+pahasta+ole.+Ne+oman+pienelämän+kuulumiset+tuntuvat+vähän+tyrkyltä+kun+isompaakin+on+tekeillä.+Kehitysavustakin+tuli+mielenkiintoisia+puheenvuoroja+ja+tietysti+oli+hyvä+huomata+myönteinen+asenne+siihen.Minuun+teki+vaikutuksen+Anne+Flinkkilän+haastattelema+nuori,+Viola+Wallenius,+joka+adoptoi+Keniassa+kahdeksan+orpolasta+ja+muutti+sinne+heidän+"äidikseen".+Kyllä+tällaisilla+yksittäisillä+toimijoilla+on+iso+merkitys+ja+sen+heijastusvaikutuksia+emme+ehkä+edes+riittävästi++tunnista.+Ja+niin+kai+pitää+ollakin.+ettei+oikea+käsi+tiedä+mitä+vasen+teki+?Valitettavasti+tämä+oma+tilanteeni+ei+ole+juuri+mennyt+eteenpäin.+Korona+on+HUSin+alueella+saanut+aikaan+sen,+että+toistasataa+leikkausta+on+jouduttu+perumaan.Melkein+itkua+väänsin+kun+kuulin+tämän,+mutta+sitten+oli+tietysti+pakko+yrittää+asennoitua+uudelleen.+Tämä+meidän+"sotatila",+korona,+on+yhteinen+onnettomuus+ja+sillä+on+aina+uhrinsa.+Käsittääkseni+leikkausjonossa+ei+noudateta+minkäänlaisia+prioriteettejä+ja+kohtuuton+odotus+se+tietysti+olisikin,+hoitotaholle.Viime+viikolla+minulle+nousi+vielä+mystinen+kuume+ja+jouduin+asioimaan+näiden+etäyhteyksien+kautta+hoitotahoon.+Se+onnistui+kuitenkin+hyvin+ja+eilisissä+verikokeissa+ei+näkynyt+merkkejä+tulehduksesta+ja+muutkin+veriarvot+olivat+tyydyttävällä+tasolla.+Niin+että+tähän+on+nyt+tyytyminen.Samaahan+se+on+meillä+kaikilla,+toiveikkuutta+"normaalista"+ja+toiveikkuuden++menettämistä.+Väsyy+siinä.Nyt+kun+omat+läheiseni+ovat+kaikki+sairastaneet+koronan+olen+kyllä+päättänyt+tavata+heidät.+Riskinä+on+tietysti+Omikron,+mutta+ynnäsin,+että+jos+saan+sen,+ehdin+sairastaa+sen,+eikä+se+tule+esteeksi+tulevan+leikkauksen+kohdalla.Optimistista+päättelyä+tietysti,+mutta+ajatus+siitä,+että+eläisin+täydessä+erityksessä+pitkälle+kevääseen,+ei+houkuta.+Ja+eikös+joku+näistä+meidän+asiantuntijoista+arvioinut,+että+Omikron+tulee+ennen+pitkää+läpäisemään+koko+väestön+?Eilisen+"virkistysmatkani",+eli+taksireissun+elämyksiin+kuului+kyllä+tuo+kaunis+talvimaisena.+Ei+siitä+voi+kyllikseen+saada+ja+nuo+omat+pienet+ulkoiluhetkeni+ovat+myös+olleet+nautittavia+ja+voimia+antavia.Eli+niitä+pieniä+ilon+aiheita+tässä+nyt+taas+täytyy+etsiä+ja+muistaa+olla+kiitollinen+kaikesta+siitä,+mitä+meillä+kuitenkin+on.+"Me+onnelliset,+maailman+kärsimyksillä+mitaten"+.+Waltarin+muistutus+sopinee+hyvin+tähänkin+päivään/aikaan.Hyvää+talvipäivää+kaikille,demeter1