Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Pistitpä+kovan+haasteen,+M..))+Että+mikä+on+näiden+Idän+uskontojen,+henkisen+suuntautuneisuuden,+perinteen+sanoma+meille+länsimaisille+?"Aurinko+nousee+Idästä"+ja+sieltä+ovat+peräisin+esim.+meille+rantautuneet+hiljentymis-+ja+mietiskelytekniikat,+uusin+taitaa+olla+tämä+Mindfullness...Eli+kyllä!+Mielenrauhaa+niistä+etsitään+ja+ilmeisesti+myös+saadaan,+koska+kiinnostus+niihin+on+säilynyt,+ellei+suorastaan+kasvanut.Olen+tainnut+aikaisemmin+mainitakin+Alan+Wattsin+kirjan+"Psykoterapiaa+idästä+ja+lännestä".Siinä+on+kiinnostavasti+vertailtu+idän+ja+lännen+ihmiskäsitystä,+ihmismielen+sisältöä+,+-toimintaa+ja+-häiriöitä.++Merkittävin+ero+on+tietysti+tämä+meidän+yksikökeskeisyys,+minkä+vaikutus+ihmisen+tyytyväisyyteen+ja+mielenrauhaan+on+mielestäni+vasta+nyt+asetettu+kyseenalaiseksi.+Alan+Wattsin+kirja+Zen+on+myös+suomennettu,+tiibettiläisen+buddhalaisuuden+asiantuntija+meillä+on+Tuula+Saarikoski+ja+kai+Anne+Brunilakin+voidaan+jo+sellaiseksi+katsoa...Minua+on+tämä+Idän+hengellisyys+aina+kiehtonut.+Mielestäni+lakihenkisyys+ei+ole+siinä+keskeistä+vaan+myötätunto+ja+kilvoittelu+sen+löytämiseksi+lempein+keinoin.
  2. Moi+M.+Lohdullista+kuulla,+että+sinäkin+jätät+joskus+kirjan+kesken..))+Haavikko+ei+oikeastaan+koskaan+kiinnostanut+minua+erityisesti.+Joku+slogan+kuten+"Jumala+armahtaa,+minä+en"+kuvastaa+mielestäni+sitä,+millaisena+hän+itsensä+koki+kirjamaailmassa,+olkookin+sitten+vaikka+"ylimys+kakkonen".+Matti+Klinge+taitaa+tosiaan+olla+se+"ylimys+ykkönen",+Pentti+Saarikoski+häntä+ja+hänen+itsetietoisuuttaan/turhamaisuuttaan+Nuoruuden+päiväkirjoissa+vähän+pilkkasikin+vai+osoitteliko+vain+?+Mielellään+Klingeä+olen+kyllä+kuunnellut,+lukenut+en+juurikaan+ole.Ilkka+Kiven+kirja+oli+meillä+kirjapiirin+kirjana,+vähän+puolihuolimattomasti+sitä+silmäilin,+mutta+kivaa+keveyttähän+se+ainakin+tarjoili.Minun+varsinainen+löytöni,+Johanna+Venhon+muistelmateos+Anne+Brunilasta+oli+kyllä+vaikuttava+ja+pysäyttävä,+Kirjoitin+siitä+tuonne+70+:n+kirjaketjuun.+Yritin+lukea+Riikka+Pulkkisen+Lasten+planeettaa.+Sen+hetkisessä+mielentilassa+väsyin+siihen+heti.+Hyvän+kirjailijan+maineessa+Riikka+Pukkinen+on,+mutta+tämä+modernin+naisen+parisuhteen+problematiikka+ei+nyt+vain+enää+pure+minuun.+Että+mies+pihalle+ja+ystävättäret+tilalle+ja+"lapsi+voi+hyvin+kun+äiti+voi+hyvin"...Liiankin+tuttu+kaava+?Tuollaisena++kirja+minulle+aukesi,+mutta+varmasti+siitä+löytyisi+muitakin+tasoja,+ne+eivät+vain+auenneet+tälle+lukijalle,+ainakaan+tällä+hetkellä.+Yritän+päästä+kirjastoautolle+lähiaikoina+vaikka+olen+kyllä+tuon+Brunilan+innoittamana+löytänyt+omasta+hyllystänikin+taas+"uutta"...Sogyal+Rinpochen+"Tiibettikäinen+kirja+elämästä+ja+kuolemasta".+Voisi+alkaa+kerrata+kun+on+päässyt+unohtumaan..))Antoisia+lukuhetkiä+sinulle+ja+kaikille+muillekin.
  3. Vaikuttavin+teos+pitkään+aikaan+oli+Johanna+Venhon+kirja+Anne+Brunilasta.+"Kuka+olisi+uskonut"+muistikuvia.+Ei+siis+varsinainen+elämäkerta.Katselin+joskus+telkkarista+Anne+Brunilan+haastattelun+(Flinkkilä+&+Kellomäki)+ja+kiinnostukseni+heräsi.+Sitä+ennen+media+oli+tietysti+ehtinyt+mässäillä+Brunilan+kokemuksilla+perheväkivallasta,+mikä+hänen+haastattelussaan+ja+kirjassa+oli+vain+eräänlainen+sivujuonne,+hänen"vuosisadan+rakkaustarinaansa"+liittyvä+varjo,+joka+ei+vähentänyt+suhteen+merkitystä+hänelle,+mutta+syvensi+kyllä+mielestäni+hänen+omaa+henkilökuvaansa,+kuten+myöskin+toinen+elämänmittainen+haaste:+aivokuumeen+seurauksena+ainoa+lapsi+sai+sellaisia+henkisiä+vauriota,+ettei+hän+välttämättä+pysty+itsenäisesti+selviämään.Kun+Anne+Brunila+kirjan+alussa+kuvasi+omaa+laatuaan,+muistui+mieleen+Veikko+Ennalan+muistelmien+ensi+lehdellä+oleva+toteamus:+"Lahjakkaitten+ihmisten+tapaan+hänellä+oli+huono+käsitys+itsestään".++Onhan+Brunila+katsonut,+että+hänellä+on+jopa+muodikas+"Huijarisydrooma",+mikä+pistää+ihmisen+aina+epäilemään+itseään,+vaikka+tosiasiat+ja+saavutukset+todistaisivat+muuta.+Näin+Brunilankin+kohdalla:+huippupaikkoja+Suomen+pankissa,+Euroopan+komissiossa,+valtiovarainministeriössä+ja+lopulta+johtajanpaikalla+liike-elämän+palveluksessa+Metsäteollisuudessa+ja+Fortumissa.+Yhteenkään+paikkaan+ei+tarvinnut+hakea,+niihin+kutsuttiin.+Tuntui+myös+siltä,+että+Brunilalla++ei+ollut+kunnianhimoa+perinteisessä+mielessä+vaan+kiinnostus+asiaan+ja+halu+palvella,+tuotta+hyvää+"joukoille".Buddhalaista+elämänkatsomusta+ja+hänen+omaa+henkistä+polkua+esiteltiin+kirjan+viimeisessä+luvussa+mutta+yhtä+raikkaasti+ja+kiihkottomasti+kuin+muutakin+elämää,+aseteella+"nyt+antaudun+tälle++ja+teen+parhaani"++vaikka+olisi+sitten+ollut+kyse+porkkanoiden+kuorimisesta+ja+pilkkomisesta,+joita+luostarikoulutuksessa+myös+"jouduttiin"tekemään.Huomasin,+että+tässä+osiossa+mainittiin+myös+Sogyal+Rinpochen+teos+"Tiibettiläinen+kirja+elämästä+ja+kuolemasta",+jonka+Tuula+Saarikoski+on+kääntänyt+ja+joka+minulla+sattuu+olemaan+hyllyssäni+aikaisemman+kiinnostukseni+pohjalta.+Pitää+varmasti+tutustua+uudelleen..))
  4. Sattuipas+mukavasti+tämä+aloitus..))+Että+saa+oikein+"luvan+kanssa"+puhua+itsestään+ja+vaivoistaan.+Siihen+kun+"eri+tahoilla"+voidaan+kyllästyäkin...Eli+avun+odottaja+olen+minäkin.+Odottanut+toista+vuotta+uutta+lonkkaniveltä.+Ennen+tätä+minulla+on+ollut+pitkä+uraputki+avun+antajana,+joten+statuksen+muutos+on+ollut+työn+alla.+Onneksi+vertaisapu+ja+muut+läheiset+ovat+kiitettävästi+kuulolla,+joten+kyllä+se+avun+saanti+on+pitkälti+itsestä+kiinni.+Kodinperintönä+vain+taitaa+olla+tuo+periaate+pärjätä+omillaan+niin+pitkään+kuin+suinkin+voi+ja+paljon+on+tarvittu+malttia+ja+nöyryyttä+tuon+ylimalkaisen+suorittamisenkin+hyväksymisessä,+perfektionismi+on+saanut+väistyä.Myös+avun+vastaanottaminen+ilman+vastapalvelun+pakkomiellettä+on+"vaiheessa".Tuota+vastavuoroisuutta+olen+kyllä+ruvennut+katsomaan+uusin+silmin.+Jos+koen/näen+avun+pyytäjällä+laskelmointia,+en+rupea+hyväksikäytettäväksi,+enkä+tykkää+edes+siitä,+jos+minun+apuni+otetaan+vastaan++sitä+vaatien+tai+minuun+suhtaudutaan+muuten+alentuvasti.+Siitä+oli+tässä+ketjussa+muillakin+kokemusta.+Nuorempana+loin+autettavan+tilanteesta+vielä+sellaisen+kuvan,+että+olen+auttajana+ainoa,+tai+jotenkin+ainutlaatuinen,+ellen+minä+auta,+kukaan+muukaan+ei+auta.Onneksi+siitä+harhasta+olen+päässyt+ja+oppinut+siirtämään+enemmän+vastuuta+avun+pyytäjälle.+Eli+tämä+on+tapahtunut+ensi+sijassa+marginaaleissa+elävien+kohdalla,+vertaisten+kohdalla+ei+niinkään.Jos+tästä+omavoimaisuudesta+jotakin+etua+on+ollut,+niin+luultavasti+se,+että+osaa+olla+todella+kiitollinen+saamastaan+avusta,+koska+se+ei+mielestäni+automaattisesti+"kuulu"+minulle,+aina+siinä+toisen++osaamista+ja+myös+hyvää++tahtoa+tarvitaan.
  5. Näyttö+telepatiasta,+Ano+9.17..?))+Pakkohan+se+on+tuollaisen+kannustuksen+jälkeen+lakata+luurailemasta..))+Kiitos+palautteestasi.Olisin+kyllä+tuohon+SkillaNin+viestiin+vastannutkin+,+että+keinuttelua+olen+kyllä+kaivannut+ja+pelännyt,+että+SkillaNkin+väsyy,+kuten+ehkä+me+muutkin,+minä+ainakin.+Jo+pelkästään+tähän+koronaan+ja+siihen+näköalattomuuteen,+mitä+se+pakostakin+lisää+jokaisen+arkeen.Viimeinen+niitti+oli+minulla+nuoren+perheen+sairastuminen+koronaan.+Ensin+koulupoika,+kerran+rokotettu,+sitten+siskot,+toinen+kerran+rokotettu+ja+myös+vanhemmat,+kolmeen+kertaan+rokotetut.++Yksi+päivä+oli+kuulemma+erityisen+hankala,+sitten+helpotti.+Kuumetta,++oksentelua,+särkyisyyttä.+Poika+totesi+vain,+että+tuon+parempaa+suojaa+ei+koronaa+vastaan+ilmeisesti+ole,+täysi+rokotussarja+ja+sairastettu+korona.Myös+tämä+oma+arkeni+tuntuu+vievän+yhä+enemmän+aikaa.+Että++edes+ne+rutiiniin+kuuluvat++toimet+saa+suoritettua.+Niin+paljon+kuin+olen+nuorempana+rutiineja+vieroksunutkin+nyt+ymmärrän,+että+niiden+ylläpito+on+hyvä+suoja+jopa+sitä+maailmantuskaa+vastaan,+mikä+pakkaa+minua+välillä+ahdistaa,+näinkin+vanhana.Lumi+oli++sitten+ihan+oma+lukunsa:+ensin+suojalunta+30+senttiä,+sitten+kevyempää+ja+lopulta+ihan+kevyttä.+Innoissani+tein+jalkapuolena+lumitöitä+ensin+tunnin+verran+ja+vielä+hankalampia+sisähommia+sen+päälle,+mutta+seuraava+päivä+olikin+sitten+niin+kipuinen,+että+piti+jo+ottaa++Panacod+avuksi,+eikä+sekään+paljon+auttanut.Muistan+joskus+kovasti+väitelleeni+siitä,+kuuluuko+kärsimys+ihmisen+elämään+ja+olin+kai+seurassa+ainoa,+joka+puolusti+sitä.+Nyt+taidan+jo+olla+hiukan+eri+mieltä..))Poika+urakoi+lumen+kanssa+pari+tuntia,+mutta+nyt+on+baana+leveänä,+kelpaa+siinä+mummon+käppäillä,+vai+miten+sitä+kahden+sauvan+kanssa+liikkumista+pitäisi+kuvata+?+Täällä+sitä+on+kyllä+hyvin+kuvattukin,+ja+sekin+on+ottanut+päähän+kun+niitä+palautteita+on+joutessaan+muistellut.Sellaista+edistystä+on+leikkausjonossa+tapahtunut,+että++kun+hammaslääkäri+on+lausuntonsa+antanut+ja+verikokeissa+käyty,+ei+pitäisi+olla+terveydellisiä+esteitä+leikkaukselle.+Silti+ennen+maaliskuuta+ei+kannata+mitään+odottaa.+Ja+jos+huonosti+käy,+voi+vielä+sairastua+ennen+sitä.+Eristyksessä+aion+pysyä,+edes+lapsenlapsia+en+tapaa,+mikä+on+tietysti+se+isoin+harmi+tässä.Asiointi+pitää+kuitenkin+hoitaa,+taksilla,+ja+ne+matkat+ovatkin+sitten+olleet+yhtä+juhlaa..))Toinen+eilisistä+takseista+oli+afgaanipoika+ja+40+minuuttia+meni+liiankin+nopeasti+kun+kuuntelin+hänen+elämäntarinaansa:+turvapaikanhakija-status,+perheen+kanssa+Iranin+kautta+Suomeen+päätynyt,+isä+kuollut+Iranissa,+pari+sisarusta+siellä,+äiti+ja+kaksi+siskoa+Norjassa...Paljon+surua++ja+menetyksiä+nuorelle+miehelle+ja+silti+pysynyt+avoimena+ja+luottavaisena+(?).+Leikkiäkin+laskettiin+matkan+varrella+ja+taas+tuli+todistettua+millainen+voimavara+huumori+ihmiselle+on.Tuntuu+kuin+sillä+olisi+ihan+oma+aaltopituutensa+ihmismielissä,+kun+se+voi+yhdistää+sellaisetkin,+joilla+ei+tuntuisi+muuten+paljon+yhteistä+olevan.Toinen+taksi+oli+myös+kiinnostava,+musiikko,+joka+oli+"työrajoitusten"+vuoksi+päätynyt+ajamaan+taksia.+Paljon+puhuttiin+musiikista+ja+omista+mieltymyksistämme,+yhteisistä+tutuistakin.Oikeastaan+melkein+kaikki+haastattelemani+taksit+ovat+olleet+muun+ammatin+taitajia,+IT-alan+väkeä,+ammattikoulutettuja,+jopa+yhden+eläkkeellä+olevan+papin+olen+kuullut+ajavan+taksia.Kun+kiittelin+seurasta+ja+turvallisesta+matkasta+he+totesivat+itsekin,+että+tietävät+olevansa+ainakin+monelle+ikäihmiselle+se+ainoa+"elävä"+kontakti+pitkään+aikaan.+Harmi,+että+korona+on+vaikuttanut+siihenkin+,+että+nämä+meidän+arjen+terapeutit,+erilaisissa+palveluammateissa+työskentelevät,+ovat++estyneet,+tai+estettyjä,+harjoittamasta+omaa+ammattiaan.Eikä+arjen+terapeuteista+sovi+unohtaa+täällä+kirjoittaviakaan,+heitäkin+on,++ja+kyllä+Nojatuolissa+keinahtelu+voi+hyvin+auttaa+katkaisemaan+jonkin+ikävän+kierteen+omassa+arjessa,+omassa+mielessä+ja+se+on+jo+paljon+se.+Ja+tietysti+taas+kiitokset+SkillaNille+hänen+uupumattomasta+panoksestaan+täällä.+Vaikka+muut+kirjoittajat+väsyisivät+välillä,+SkillaN+on+jaksanut+ja+lukijoita+tuntuu+myös+riittävän.Hyvää+päivää+ja+jaksamista+kaikille.demeter1
  6. Huomentapäivää.+Kiva+että+nojatuolissa+sentään+jaksetaan+pitää+huumoria+ja+hyvää+mieltä+yllä..))Lunta+taitaa+tosiaan+tulla+ihan+tupaan+saakka,+jos+ennusteet+pitävät+paikkansa.+Eikä+kylätalkkaria+saa+ainakaan+viikonlopulla+apuun,+tuskin+alkuviikostakaan,+kysyntä+ylittää+tarjonnan.Puoli+päivää+tuli+taas+kamppailtua+K-ruoka-tilauksen+kanssa.+Sivustoa+oli+taas+"kehitetty",+mikä+meikäläiselle+merkitsee+sitä,+että+yrität+ja+erehdyt+taas+uudesti.+Annoin+kyllä+tiukkaa+palautetta+siitä,+että+"me+vanhat"+emme+jaksa+harhailla+ja+sukkuloida+tässä+digiviidakossa.+Jos+yksi+polku+on+opittu,+ei+jaksaisi+taas+uutta.+Ja+kun+minulle+tuli+sähköpostiin+toimintaohjeita++englanniksi+huomautin,+että+asun+Suomessa+ja+puhun+suomea.+Eikö+sen+pitäisi+olla+aika+selvää?No.+Onhan+tuossa+palvelussa+hyvätkin+puolensa,+muistin+kyllä+kehua+niitäkin.+Saa+tuoretta+tuotetta+kotiin+ilman+vaivalloista+ja+riskialtista+kauppareissua.+Eikä+12+euroa+siitä+palvelusta+nyt+liikaa+ole.Makriinalle+piti+jo+eilen+sanoa,+että+nyt+hänen+viestinsä+on+mennyt+perille..))+Makriina+kirjoitti+tänne+jokin+aika+sitten+koulukiusaamisesta+ja+näki,+että+se+on+väkivaltaa+ja+sellaisena+se+pitäisi+nähdä.+Nyt+nuori+kirjailija+Iida+Rauma+vakuuttaa+samaa+ja+katsoo+myös,+Makriinan+tavoin,+että+lapsen+asemaan+aikuiset+eivät+kiinnitä+tarpeeksi+huomiota,+Iida+Rauma+ilmaisi+asian+jopa+niin,+että+aikuiset+vihaavat+lapsia.+Siinäpä+taas+kirjailija,+johon+pitäisi+tutustua..))Toinen+ilahduttava+ulostulo+oli+Hesarissa+eilen.+Toimittaja+Harri+Vallin+kirjoitti+kolumnin+otsikolla+"Ylpeä+tavis",+jossa+hän+muistutti,+ettei+menestys+ole+ainoa+oikotie+onneen.+Elämä+voi+olla+merkityksellistä+ja+onnellista,+vaikka+ei+olisi+menestynyt,+erityinen+eikä+erottuisi+muista.+Myös+meidän+julkkisfilosofi+Frank+Martela+on+ennustanut+että+tavallisuus+lyö+itsensä+läpi,+koska+"erityisyys"+on+jo+muuttunut+tavallisuudeksi..))+Ylipäänsä+on+aina+ihmetyttänyt+tuo+vastakkainasettelun+tarve.+Eikö+olisi+tärkeämpää+etsiä+ja+löytää+niitä+asioita,+jotka+ovat+meille+yhteisiä,+jotka+yhdistävät,+eivät+erota+meitä+toisistamme+?+Niitäkin+tässä+ajassa+ja+maailmassa++luulisi+riittävän.Meniköhän+taas+julistamisvaihde+päälle+?+Kyllä+tämä+nykyinen+"keskusteluilmapiiri"+tekee++melkein+ylivarovaiseksi.+Kun+tietää,+miten+helposti+siihen+"virheelliseen"+sanavalintaankin+puututaan+ja+siitä+vedetään+tilille.+Usein+sitä+myös+katsoo+velvollisuudekseen+tuon+selventämisen++ja+sekin+sitten+vie+aikaa+ja+palstatilaa+ja+on+yleensä+aika+hedelmätöntä.Onneksi+on+niitäkin,+joille+ei+tarvitse+selitellä,+jotka+aistivat+ja+ottavat+vastaan+sen+hengen,+millä+viesti+on+kirjoitettu+ja+ymmärtävät,+että+vastuu+ja+valinta+on+viime+kädessä+lukijalla,+eikä+kenenkään+sanalla+ole+sen+enempää+painoa+kuin+se,+minkä+lukija+sille+antaa.Aluevaaleista+piti+vielä+sanomani.+Aamun+Jälkiviisaissa+Kreeta+Karvala++puolusteli+meitä+nukkuneita+äänestäjiä+sillä,+että+jos+olemme+riittävän+tyytyväisiä+nykyiseen+järjestykseen,+miksi+tahtoisimme+uutta,+josta+tiedetään+ainakin+se,+että+se+tulee+maksamaan+tuhottomasti+?+Janne+Saarikivi+samassa+ohjelmassa+taas+katsoi,+että+vaikka+seuraisi+aikaansa+ja+sitä+infoa+mitä+meille+annetaan,+ei+silti+osaa+sanoa,+miten+asiat+pitäisi+hoitaa.Itsekin+kuulun+tuohon+porukkaan+ja+kun+tiesin+oman+ehdokkaani+menevän+vaaleissa+läpi,+annoin+äänestämättömyyteni+itselleni+anteeksi...Pääsyy+oli+tietysti+se,+että+taksireissu+äänestyspaikalle+olisi+ollut+hankala+ja+tullut+kalliiksi..))Ja+taas+tuli+paljon+turhia+sanoja,+tyhjää+puhetta..))+Niihän+se+yksi+viimeaikaisista+palautteista+meni.+Onneksi+kaikki+puhe+ei+ole+sellaista,+täälläkään...Viisautta+jos+sitten+viisasteluakin+löytyy+ja+kuten+sanottu:+valinta+on+lukijalla...Mukavaa+viikonloppua+kaikille,demeter1