Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Hyvää+alkanutta+vuotta+kaikille+minunkin+puolestani.+Ja+todella:+kiitos+menneestä+vuodesta.Kyllä+Kahvipirtti+on+ollut+hyvä+kiinnekohta,+virtuaaliyhteisö,+minullekin+kun+muu+toiminta+ja+osallistuminen+on+hiipunut+ympäriltä+ja+yksin+elämisestä+on+tullut+arkipäivää.+Sorvasin+jo+aamusta+viestiä+tänne,+mutta+sitten+tulivat+kalamiehet+käymään+ja+siirryin+heidän+jälkeensä+muihin+tehtäviin.+Poika+piti+uskollisesti+maskin+naamalla+koko+ajan,+pikkumies+ei+vielä+ole+rokotettu,+mutta+ei+ole+tullut+päiväkodista+viestiä+mahdollisista+tartunnoistakaan.+Tuurilla+mennään,+jos+omikronia+tosiaan+on+noin+runsaasti+tarjolla.Minäkin+olen+pitänyt+noita+kalaruokia+mielessä.+kolme+kertaa+viikossa,+niinhän+se+suositus+taisi+nyt+olla+?+Ennen+pysyin+"kuhassa"+lankomiehen+ansiosta,+nyt+poika+kalastaa+ja+aina+tulee+filettä+minullekin.++Ehkä+eilinen+"rehkiminen"+lumitöissä+oli+sittenkin+minulle+liikaa,+koska+tänään+ei+jalka+pidä+ollenkaan,+jokainen+askel+sattuu+vaikka+Panacodkin+on+jo+korkattu.+Kai+pitäisi+jo+minunkin+ymmärtää,+että+nivelvaivat+nyt+vain+kuuluvat+normaaliin+ikääntymisen+eikä+voi+olettaa,+että+ilman+särkyjä+ja/tai+särkylääkettä+pärjää+elämäänsä+loppuun+saakka.Presidentin+puhe+oli+tietysti+taas+päivän+kohokohta+ja+juhlistaja.+Kenestäkähän+saamme+yhtä+hyvän+presidentin+kun+vallanvaihto+tulee+ajankohtaiseksi+?+Kyllä+Hesarin+kuukausiliitteessä+sillä+jo+spekuloitiin.+Tuttuni+liputtaa+Sanna+Marinin+puolesta,+"kun+se+on+niin+kauniskin",+nuoremmat+eivät+sentään.+Enkä+minä.+Toisaalta,+eipä+minullakaan+ole+enää+kovin+suuria+intohimoja+politiikan+kohdalla,+mahdanko+edes+Aluevaaleissa+äänestää+?+Vaalikoneella+kävin+ja+sain+kuulla,+että+olen+ajatuksiltani+lähimpänä+sosiaalidemokraatteja+kuin+muita+puolueita...Presidentti+siteerasi+nyt+puheessaan+F+E+Sillanpäätä,+joka+toivoi+ihmisille+"enemmän+hyvää+tahtoa,+halua+ymmärtää+toinen+toistamme,+enemmän+nöyryyttä+korkeampien+arvojen+kohdalla".+Sopinee+toivotuksena+minne+tahansa,+tännekin..))demeter1
  2. Osanotto+minultakin,+Paloma.+"Kun+ystäväsi+kuolee,+hän+palaa+sinuun+kuolemaan"+kirjoittaa+Pablo+Neruda.+Minäkin+jäin+miettimään+tuota+ystävyyttä+ja+sen+olemusta,+mutta+onneksi+Ramoona+kirjoitti+siitä+niin+kauniisti+ja+tyhjentävästi+,+että+eipä+siihen+ole+lisättävää.Onnekas+olen+minäkin+ollut+ystävien+kohdalla.+Lapsuudenystävistä+on+vielä+viisi++jäljellä,+pidämme+yhteyttä+harvakseltaan.+Kolme+läheistä+ja+pitkäaikaista+ystävää+olen+menettänyt,+kuolemalle,+heitä+muistan+ja+kaipaan.+50,+60+ja+70-vuotiaina+kuolivat.+Miksi+juuri+he+?Olen+myös+miettinyt,+vaikuttaako+tämä+korona-aika+ystävyyteen,+saako+se+näkemään+omat+ja+toisen+puutteet+selkeämmin,+saako+se+odottamaan+ystävyydeltä+enemmän+kuin+aikaisemminItsestäni+huomasin+pientä+loukkaantumista,+kun+pitkäaikainen+ystäväni+soitti+ja+sanoi:+"soitan+nyt+kun+ei+ole+muutakaan+tekemistä".+Aikaisemmin+olisin+tulkinnut+asian+huumoriksi,+nyt+jäin+miettimään+ja+tietysti+ynnäsin+muitakin+lauseenparsia,+joiden+perusteella+jäin+punnitsemaan+tuon+ystävyyden+laatua.+Kovin+syvällinen+se+ei+koskaan+ole+ollut,+ehkä+vain+viihteellinen+ja+se+kirkastui+minulle+nyt++-+koronan+ansiosta..))+Eihän+se+tietysti+mitään+toimenpiteitä+tai+välirikkoa+aiheuta,+mutta+on+varmasti+hyvä+nähdä+sen+laatu+ja+rajat.+Täydellistä+vastavuoroisuutta+ei+varmasti+ihmisten+kesken+voi+ollakaan,+mutta+ainakin+"rakkausprofessori"+Kaarina+Määttä,on+katsonut,+että+meillä+on+sisimmässämme+kalkulaattori+joka+pitää+koko+ajan+tiliä,+kirjaa+suhteen+plussat+ja+miinukset+ja+jos+tase+kääntyy+negatiiviseksi,+suhde+kuihtuu+tai+loppuu.+Voihan+tuossa+perääkin+olla+?
  3. Taidan+vielä+ehtiä jättämään+uudenvuoden+tervehdykseni+minäkin.+Kärsivällisyyttä+ja+tulevaisuuden+uskoa+toivotan+ainakin+itselleni,+ehkä+muillekin+kelpaa..))Helpottavaa+lukea,+etteivät+muutkaan+ole+ihan+parhaassa+iskussa+täällä,+juhlafiilis+lopahti+minullakin+heti+pyhien+jälkeen,+mutta+johan+sitä+kestikin.+Olen+nyt+kulkenut+erilaisissa+kokeissa+ja+tutkimuksissa+tulevaa+operaatiota+varten+ja+tiistaina+poika+haki+minulle+kotiin+apuvälineitä:+rollaattorin,+suihkutuolin,+istuintyynyn,+sukanvetolaitteen+.+Vähän+ihmettelin+tuota+viimeksimainittua+mutta+se+vasta+on+verraton+peli:+ei+tarvitse+kipuilla+kun+vetää+aamulla+sukan+jalkaan+.+En+kyllä+ihan+kaikkia+apuvälineitä+olisi+tarvinnutkaan,+mutta+vara+on+viisautta+eikä+vahingon+enne,+sanotaan.Olin+lapsenomaisen+iloinen+kun+sain+lumityöt+tehtyä+tänään.+Suojalunta+ja+huomenna+on+luvattu+pakkasta.+Rautalapiolla+jouduin+hakkaamaan+jäätyneitä+paakkuja+tienposkesta+tänäänkin.Pääsin+viikolla+tekemään+jopa+pienen+matkan,+kun+poika+oli+lomalla+ja+tahtoi+kuskiksi+lähteä.+Kyllä+siitä+aina+mieli+virkistyy,+vaikka+erakkonakin+on+ihan+hyvä olla..))SkillaNin+ja+brinkkalan+tapaan+minäkin+keräsin+eilen+kauppareissulla+varmuusvarastoa+itselleni+kun+uusi+koronatilanne+teki+minut+niin+turhautuneeksi,+että+päätin+heittää+pyyhkeen+kehään+-+niinhän+sitä+sanotaan+-+pariksi+viikoksi+enkä+mene+edes+kauppaan..))+Kunhan+mökötän+kotona.Mutta+kuten+monet+ovat+kokeneet+ja+kertovat,+pieni+arkinen+puuhastelu+kohottaa+kummasti+mielialaa,+tuntee+olevansa+enemmän+elossa,+elämässä+kiinni.+Ulkoilu+tekee+myös+hyvää,+sen+jokainen+tietää.+Katsotaan+nyt+josko+saan+sen+jossakin+muodossa+päiviini+sovitetuksi.+Viimeksi+se+parin+kilsan+kauppareissu+vei+kyllä+voimat.Voi+sentään.+Taas+tuli+pitkä+viesti..))+Kun+on+saanut+tuntumaa+eläviin+ihmisiin,+saanut+jutella+heidän+kanssa+kiireettömästi+ja+ystävällisessä+hengessä+näiden+somealustojen+yleisilmapiiri+ja+"keskustelu"tuntuu+välillä+aika+masentavalta,+tuo+Makriinankin+saama+syytös+tuli+minulla+jopa+yöuneen,+niin+kohtuuttomalta+se+tuntui.+Kuten+tietysti+muillekin+tulleet+suorat+syytökset+ja+tahallinen+häirintä.++Tietysti+vastapainona+täällä+on+mukavaakin+kirjoittelua,+kunpa+se+ystävällisyys+ja+hyvä+tahto+voittaisivat+ensi+vuonna..))toivoo:+demeter1
  4. Huomenta.++Sama+näkymä+täälläkin++mistä+ynnämuu+jo+kertoi+ja+taitaa+olla+Makriinallakin+vähän+"lunta+näkyvissä".Kivampi+katsella+ulos.+Viime+hetken+tervehdyksiä+on+tullut,+tytärpuolikin+eilen+pistäityi+omien+askareittensa+ja+murheidensa+keskeltä.+Pikkuneiti+ei+uskaltanut+tulla+kun+oli+flunssaa+sairastanut.+Flunssaa+taisi+minullekin+yritellä+kun+palelin+koko+päivän+ja+illalla+oli+jo+hiukan+kuumetta.+Ihan+koronaa+epäilin+mutta+burana/panadol-yhdistelmä+ilmeisesti+auttoi,+kun+"aamu+oli+iltaa+viisaampi",+vaivat+olivat+hävinneet..Jouluruuista+tuo+lipeäkala+ei+ole+koskaan+ollut+minun+herkkuani.+Lapsena+sitä+taisin+viimeksi+maistaa,+mutta+en+sen+jälkeen.+Eikä+se+kinkkukaan+herkkuani+ole,+ainakaan+sen+jälkeen+kun+joudumme+sitä+pakkosyömään+urakalla+muutama+vuosi+sitten..+Nuorempi+poika+oli+silloin+töissä+firmassa,+joka+antoi+työntekijöille+joululahjaksi+kinkun.+Poika++jäi+jonossa+viimeiseksi+ja+joutui+ottamaan+isomman,+14+kg:n+kinkun.Hyvä+että+uuniin+mahtui+!Pari+joulupuhelua+täytyy+vielä+soittaa.+Eilinen+veti+vähän+mielen+matalaksi.+Serkun+vaimo,+86+v,+jonka+kanssa+meillä+on+ollut+lämmin+ystävyys+vuosia,+on+nyt+saanut+Altzheimer-diagnoosin+ja+nyt+sen+huomasi.+Kahteen+kertaan+hän+ehti+kysyä+minulta+neuvoa+suonenvetoon.+Suolaa+kämmenelle+ja+siitä+kielen+päälle,+on+ollut+hyvä+ensiapu+tutulla+joka+niistä+kärsi+ja+muitakin+konsteja/lääkitystä+varmasti+on,+ainakin+meille,+jotka+pystymme+googlaamaan..))Maskien+kysyntä+on+kuulemma+taas+kasvussa.+Minä+kun+vierastan+kaikkea+kertakäyttöistä+olen+jo+pitkään+harkinnut+uudelleenkäyttöä.+VTT:n+tutkimuksen+mukaan+maskit+saadaan+uudelleen+käyttöön+kiehauttamalla+niitä+vedessä+viisi+minuuttia+tai+pesemaällä+pesukoneessa+60+asteessa.+Valitsin+keittämisen.+Eivät+ne+ainakaan+ulkoisesti+ole+kärsineen+näköisiä+ja+suojaustehon+sanotaan+olevan+ainakin+yhtä+hyvä+kuin+kangasmaskilla.Koronan+kotitestitkin+ovat+kuulemma+loppuneet+monista+paikoista.+Jännityksellä+pitää+odottaa+mitä+joulu+ja+uusi+vuosi+tuovat+tullessaan.Hyvää+aatonaattoa+itse+kullekin,demeter1SkillaNilla+on+tosiaan+hyvä+terveys.+onneksi+olkoon+!+Olen+aikaisemminkin+tainnut+ehdottaa+että+sopuisalla+luonteella+on+varmasti+oma+osuuteensa+tässä..))+Minäkin+olen++kuopus,+mutta+minä+taas+olen+katsonut,+että+hyvät+geenit+ovat+menneet+vanhemmille,+minulle+on+jäänyt+vain+jämät..))+Ja++olisko+se+"riidankylväminenkin"+(kirjoittajakollegan+arvio)+peritty+jo+geeneissä..))
  5. Huomenta.+Laitoin+nyt+itselleni+ison+haasteen:+imelletyn+perunalaatikon+valmistamisen.Siitä+on+täälläkin+puhuttu,+eikä+ohjeista+ole+pulaa+muutenkaan.+Marttojen+ohjetta+ajattelin+noudattaa.Kun+en+ole+käsityöihmisiä+ja+kun+jotakin+pientä+puuhastelua+pitää+olla+mielen+virkistykseksi,+olen+valmistanut+ruokia+pakkaseen.+Kun+on+näitä+vegaaneja+ja+vegatisteja+lähipiirissäkin.+Viimeksi+tein+perinteisen+lanttukukon+ja+miellyin+siihen+niin,+että+vain+puolikas+jäi+pakkaseen+laitettavaksi..))Muutenkin+olen+opetellut+uudenaista+asennetta+ruuan+valmistuksessa.+En+ota+sitä+enää+suorituksena+enkä+pidä+edes+"onnistumista"+tärkeänä.+Oikeastaan+kokeilen+ja+leikittelen+ruuan+kanssa,+menettämättä+kunnioitusta+tietenkään.+++Eilen+laitoin+porkkanalaatikkoon+hunajaa+ja+johan+tuli+pehmeän+makuista.+Taatelikakkua+hankin+tehdä,+mutta+kun+minulla+oli+vain+yksi+paketti+taateleita,+keräsin+kaapista+kaikki+kuivahedelmien+jämät+ja+sain+aikaan+jouluisen+"hedelmäkakun".+Kyllä+se+ainakin+minun+makupalakseni+on+kelvannut.Tuntemani+nuoret+perheet+eivät+juuri+ole+perinteisiin+jouluruokiin+mieltyneet,+syövät+kuka+mitäkin,+lempiruokiaan.+Itselleni+päätin+laittaa+hirvipaistin,+kevyttä+ja+maukasta+ja+aattona+olen+pojan+luona.+Kutsu+kävi+isompaankin+tapahtumaan,+mutta+koen+sen+liian+haasteellisena,+tässä+tilanteessa.+Tapaninpäivän+perinteinen+yhteislounas+suvun+kesken+taitaa+myös+jäädä+väliin.Että+tässä+tylsä+raporttini+tältä+päivältä.+Ei+elämää+suurempi,+mutta+minun+kokoiseni..))SkillaNille+toivotan+hyvää+matkaa,+antoisaa+joulunviettoa+ja+hyvää+syntymäpäivää!Tulethan+pian+takaisin+?..))demeter1
  6. Huomentapäivää.+Kiva+saada+myönteistäkin+kannustusta+kahvipirtille,+Ano+eilen+22.22.Kiitos+minunkin,+pitkien+viestien+kirjoittajan,+puolesta..))Toinen+kirjoittaja,+Ano,+9.63,+puhui+hiekalle+rakentamisesta,+Raamattuun+vedoten.+Totta+kai+meidän+ihmisten+rakennelmat+ovat+hiekalle+rakentamista,+aika+niistä+tekee+selvää,+ennemmin+tai+myöhemmin.+Mutta+pitääkö+meidän+itse+jouduttaa+tuota+tapahtumaa+?Esittämällä+perusteeksi+ihmisten+laatimia+lakeja,+tässä+tapauksessa+vetoamalla+somen+käytäntöihin+ja+sääntöihin+?+"Usko,+toivo+ja+rakkaus,+mutta+suurin+niistä+on+rakkaus",+sanotaan+Raamatussa+myös.+Jos+jokin+alusta,+jokin+ketju,+pystyy+noita+asioita+edustamaan+ja+tarjoamaan++ainakin+osalle+meistä,+niin+eikö+se+silloin+ole+olemassaolon+oikeutuksensa+ansainnut+,+Raamatunkin+valossa+?+Paatoksellista+tekstiä+minulta,+mutta+ei+kai+Raamattu++ole+pelkkä+lyömäase,+kun+se+voi+tarjota+myös+lohtua+ja+toivoa+meille+?+Vai+olenko+lukenut+sitä+"kuin+piru+Raamattua"?..))Toinen+seikka+oli+tietysti+tämä+hallinnointi+ja+kirjoitukset+siitä,+että+ketjussa+ei+pitäisi+olla+"vetäjää"ja+kun+on+ollut,+häntä+kohtaan+on+sitten+"lupa"+esittää+kritiikkiä,+tarjota+ohjeistusta+ja+ojentaa+muutenkin.Itse+noissa(kin)++tehtävissä+olleena+katson+oppineeni+siitä+jotakin.+Koskaan+ei+voi+olla+mieliksi+kaikille+ja+aina+on+niitä,+jotka+tahtovat+pistää+paremmaksi+ja+katsovat,että+ryhmän+vetäminen+on+"silkkiä"+vaan+ja+että+vetäjä+saa+siitä+ansiotonta+arvonnousua.Tänä+päivänä+asetelma+on+tietysti+jo+muuttunut,+koska+tuollaisiin+tehtäviin+,+vaativaan+vapaaehtoistyöhön,+ei+juuri+väkeä+saa.+Siksi+me+"kahvipirttiläiset"+olemme+mielestäni+olleet+todella+onnekkaita,+kun+meillä+on+ollut+Kahvipirtti+ja+"itsepäinen"+(lue:kärsivällinen+ja+toivonsa+säilyttänyt)+vetäjä,+SkillaN,+ja+hänen+poikkeukselliset+taitonsa+ketjun+vetämisessä+ja+jatkumisessa.+En+todella+voi+ymmärtää,+miksi+kahvipirtti+nyt+on+muuttunut+niin+suureksi+uhkaksi++muille+kirjoittajille,+että+sitä+pitäisi+remontoida,+ellei+suorastaan+päästä+siitä+eroon.Olisi+tässä+muutakin+raportoitavaa,+mutta+annetaan+nyt+olla..))Ettei+kellokallen+ja+mittamiehen+tarvitse+vaivautua..))Vähän+vielä+tästä+omasta+raportoinnistani.+Kun+olen+kertonut+lonkkavaivoistani,+en+suinkaan+ole++tehnyt+sitä+"säälipisteiden"+vuoksi+vaan+ihan+siitä+syystä,+että+kun+kirjoitetaan+80+:lla,+sama+vaiva+voi+olla+tuttu+monelle+meistä+ja+silloin+kai+luonnostaan+samaistuu+toisen+kokemukseen,+ehkä+tuntee+myötämieltäkin,++eikä+nyt+ainakaan+lähde+pilkkaamaan+toista.+Eihän+sitä+mitään+konkreettista+"apua"+odotakaan,+mutta+jo+se,+että+saa++kertoa+kokemastaan,+auttaa.+Ainakin+minua+on+auttanut.+Että+kiitos+vain+teille,+jotka+ette+ole+pilkanneet..))Nyt+tietysti+taas+sataa+syytöstä+"riidankylvämisestä"+ja+ties+mistä+muustakin,++mutta+jospa+se+joulumieli+vielä+löytyisi+meille+kaikille+ja+se+riittäisi+ylittämään+nämä+harmit+mitä+me+tahtoen+tai+tahtomattamme+toisillemme+aiheutamme..))demeter1
  7. Huomentapäivää.+Taitaa+käydä+niin,+että+minun+joulunalusviikkoni+myötäilee+Hectorin+"Työttömän+arkiviisua":+"Maanantai+ei+mittää,+tiistai+ei+mittää,+keskiviikko+ei+mittää"..))Eli+ne+vähät+jouluvalmistelut+on+tehty+samaan+tapaan+kuin+Ramoona+ja+SkillaN+kuvasivat:+pitkin+vuotta,+vähän+kerrassaan.+Ja+kun+ketään+ei+ole+tulossa,+ainakaan+jouluaterialle,++riittää+kun+pakkasessa+on+jotakin+tarjottavaa+"yllätysvieraitten"+varalle.+Aatoksi+on+kutsuttu+pikkumiehen+kotiin.Koronauhkakin+rajoittaa+taas+isompia+tapaamisia.+Koululasten+koulussa+on+jo+ollut+koronatartunta,+toinen+miniä+tekee+työtä+yhdessä+"koronapesäkkeessä"+eivätkä+muidenkaan+työtehtävät+riskittömiä+ole+tartuntojen+osalta..Fiinufammu+kertoi+konsertista,+johon+pääsee+osallistumaan.+Sitä+minäkin+olen+kaivannut,+elävää+musiikkia.+Ja+sainhan+minä+siihen+tuntumaa,+kun+Kaj+Chydenius,+Kai+Hyttinen+ja+Taru+Nyman+konsertoivat+tuossa+lähikirjastossa,+jonne+sain+kyydin.Chydeniuksen+säveltämää+perinteistä+suomalaista+runoutta:+Leinoa,+Jylhää,+Viitaa,+Kajavaa,+Onervaa,+Vuorelaa...Kyllä+koskettivat+tekstit+ja+sävelet.+Melkein+itkua+väänsin+siellä+maskini+takana...))Makriina+heitti+epäilyn+elintarvikkeiden+hintojen+noususta.+Kyllä+näin+on.+Tuore+kurkkukin+maksoi+jo+yli+neljä+euroa.+Kahvia+on+onneksi+hamstrattuna,+sen+hintaan+povattiin+jo+korotusta+aikaisemmin.+Nyt+täytyy+lopettaa+kun+pitkistä+viestistäkin+on+valitettu..))+Mistäpä+ei+?Hyvää+paivää+kaikille,demeter1