Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Kiva+kuulla+tuosta+tapahtumasta+Paloma,+vaikka+vähän+jälkijunassa.))+Niin+kai+se+käy:+ellei+ihan+saa+sitä,+mitä+odotti+,+saakin+jotakin+muuta,+joka+voi+olla+yhtä+arvokasta.++Sitä+kai+samanhenkisten+tapaaminen,+yhteinen+harrastuneisuus+voi+meille+kaikille+tarjota+?+Kustannusalan+muutoksesta+puhutaan+meilläkin+ja+ilmiö+on+nähtävissä:+kirjan+julkaisukynnys+on+entistä+korkeampi,+mutta+(hyvää)+tekstiä+tuotetaan+entistä+enemmän.+Sille+sitten+kukin+löytää+oman+väylänsä.+Kunhan+vain+lukijoita+riittäisi+?..))Tuttuni+on+kahdessa+kirjapiirissä:+isohko+kunta,+mutta+kirjallisuuden+harrastajia+vain+kourallinen.+Vetäjät+ovat+innostuneita,+valmistelevat+tunnit+huolellisesti,+vaikka+läsnäolijoita+on+yleensä+2-6:een+.+Ehkä+laatu+korvaa+määrän.+Ja+viihde+myy+tunnetusti++paremmin.Olen+kertonutkin+Veikko+Sinisalon+vierailusta+Suomi-seuran+tilaisuudessa+Tukholmassa+vuosikymmeniä+(!)+sitten.+Kun+tilaisuuden+järjestäjä+pahoitteli+vähäistä+yleisömäärää,+Sinisalo+totesi:+"Hänelle,+jolla+on+sanottavaa,+riittää+yksikin+kuulija"...Mutta+hyvinhän+tuo+ruotsinsuomalaisuus+nyt+kuitenkin+tuntuu+siellä+olevan+esillä+ja+kuten+toisaalla+kirjoitit,+merkittäviä+kultturipersooniakin+on+muuttanut+meiltä+Ruotsiin...Ramoona+mainitsi+tuolla+Spoon+River+Antologian.+Minäkin+ole+ihmetellyt,+ettei+sen+idea+ole+saanut+sijaa+meillä+tai+muualla.+"Kuolleet+puhuvat"+tietysti+Lee+Masterin+teoksessa+sellaista,+mitä+eivät+eläessään+"kehdanneet",+mutta+voisivathan+he+kertoa+muustakin:+vaikka+tavisten+elämästä+tai+arvoista,+mitä+katsoivat+edustaneensa+,+antologian+muodossa...
  2. Päivää+kahvipirttiin+ja+kiitos+kaikille+muistamisesta..))+Ihan+oikein+SkillaN,+brinkkala+ja+muut+"tunnistamattomat+ja+myötämieliset"+muutaman+päivän+poissaoloni+tulkitsivat.+Joskus+vain+ei+huumori+riitä+kuittaamaan+noita+naljailuja+ja+suoranaisia+syytöksiä,+mitä+nyt+näyttää+satavan+kaikille+rekatuille.Ikäänkuin+olisimme+vapaata+riistaa,+suurennuslasin+alla+kaikki.+Ja+tiedetäänhän+me,+että+ihminen+löytää+sen+mitä+etsii,+onko+se+sitten+totuus+ja+kenen+totuus,+onkin+toinen+juttu.Siitä+on+tietysti+syytäkin+olla+pettynyt,+että+"ajan+henki"+on+saavuttanut+myös+nämä+ikäpalstat++kun+ajattelisi,+että+se+arvomaailma+mikä+heillä/meillä+vielä+on,+toimisi+vastavoimana+tuolle+valtavirralle,+missä+vallitsee+pidäkkeetön+"sananvapaus"+eikä+toisten+kunnioituksesta+näy+jälkeäkään.+No.+Nämä+asiat+on+nähty+ja+puitu+moneen+kertaan,+mutta+eipä+niihin+muutosta+ole+tullut.Kuten+muutkin+rauhantahtoiset+en+itsekään+näe+muuta+keinoa+kuin+yrittää+pysyä+omalla+linjallaan,+luottaa+siihen,+että+"hyvä",+hyväntahtoisuus,++voittaa.Siitä+saa+kuitenkin+todisteita,+ainakin+itse+saan+jatkuvasti.+Maanantainakin+kun+lähdin+toiveikkaasti+influenssarokotukseen+ja+päätin+mennä+osan+matkasta+"omin+jaloin".Huonostihan+siinä+kävi.+Pari+päivää+urheuteni+jälkeen+olin+"ilman+toista+jalkaa"ja+oli+pakko+tyytyä+sauvojen+apuun+ja+vähiin+askeliin.Mukavia+elämyksiä+sain+kuitenkin+matkalta.+Somalitaksi+kertoi+tarinansa:+12+vuotta+Suomessa,+peruskoulu,+lukio+ja+ammattitutkinto.+Vaikka+siltä+"omalta+alalta"+ei+töitä+löytynyt,+tahtoi+kuitenkin+pysyä+työelämässä+ja+valitsi+taksihomman.+Eli++maahanmuuttajissa+on+näitä+hyvin+integroituneita,+jotka+ovat+sisäistäneet+sen,+että+"raha+ei+tule+seinästä",+eikä+sossusta..))Junassa+tapasin+vapaaehtoistyöstä+tutun+rouvan,++joka+oli+nyt+mukana+hävikkiruuan+jakamisessa.+Houkutteli+minuakin+mukaan.+Hyvin+organisoitua+toimintaa,+päättelin.Mutta+niin+vain+pesii+kateus+siinäkin+kuvioissa.+Jotkut+asiakkaat+valvovat+muiden+saamia+avustuskasseja:+miksi+minulle+ei+anneta+tuota+ja+tuota+ja+miksi+toinen+saa+enemmän+kuin+minä..))+Kun+työntekijä+kulkee+kaupungilla,+asiakkaita+voi+tulla+vastaan+ja+heittää+halventavia+kommentteja+hänen+työstään...Kiitollisuuden+sijalle+tulee+mittailu,+oman+edun+vartiointi.+Nuori+tuttuni+kertoi+omasta+työelämästään+ja+ilmapiiristä+työpaikallaan.+Vaikka+olot+ovat+nykymenon+mittarilla+mitaten+lokoisat,+työntekijät+kisaavat+keskenään,+milloin+palkoista,+milloin+tehdyn+työn+määrästä,+milloin+asemasta+yrityksen+hierarkiassa+ja+tietysti+kiusaamisesta:+ketä+kiusataan+eniten..))En+usko,+että+nämä+tarinat+ja+kuvaukset+ovat+mitään+urbaania+legendaa+vaan+monelle+arkipäivää,+kerrotaanhan+niistä+mediassakin,+ehkä+jopa+siinä+määrin,+että+moni+tahtoo+niiltä+suojautua,+kiistää+niiden+olemassaolon.Ehkä+tuo+muiden+maalittaminen+ja+lillukanvarsiin+takertuminen++on+eräs+suojautumisen+keino,+kun+löytää+moitittavaa+muista,+ei+tarvitse+nähdä+itseään,+osallisuuttaan.+Tulipa+taas+vuodatus+!+Lukeminen+on+edelleenkin+vapaaehtoista,+eikö+?+Minulla+on+aina+ollut+se+uskomus,+että+hyvän+löytää+vain+näkemällä+pahan,+menemällä+sen+läpi...Ja+että+hyväntahtoisuus+loppupeleissä+voittaa+ilkeilyn+ja+pahantahtoisuuden.+Ja+että+"mitä+paha+on+muuta+kuin+hyvää,+jota+sen+oma+nälkä+ja+jano+kalvaa"...))(Kahlil+Gibran)Hyvää+talvipäivää+kaikille,demeter1
  3. Huomentapäivää+!+Meilläpä+on+maa+edelleenkin++mustana,+eilen+satoi+vettä+koko+päivän,+hiljakseen,+mutta+satoi+silti.+Sain+taas+tämän+syksyllä+löytämäni+remonttireiskan+avuksi,+tyhjentämään+sadevesikourut+ja+konsultoimaan+käsillä+olevissa+ongelmissa.+Astianpesukoneen+luukku,+saunankiukaan+kivet,+ulkovalolampun+vaihto+ja+paljon+muuta..))Kun+näillä+vuosin+yrittää+talkkarin+hommia+hoitaa,+se+ei+onnistu+ihan+lonkalta,+varsinkaan+lonkkavaivaiselta..))Mutta+onhan+sekin+vaihtelua,+että+saa+tutustua+uusiin+ihmisiin,+ihailla+muiden+osaamista+ja+oppia+ottamaan+apua+vastaan.+Kyllähän+sekin+vaatii+opettelua,+muuttua+avun+antajasta+avun+saajaksi.+Toivottavasti+vain+tilapäisesti,+mutta+kyllä+takaraivossa+on+jo+pelko+siitä,+ettei+enää+jaksa+ponnistaa+entisiin+"saavutuksiinsa",+vapaaehtoistyöhön,+apukokiksi,+lastenhoitoavuksi.Pieniähän+nämä+omat+ongelmat+ja+vaivat+ovat,+isompiin+peilaten,+ja+niitähän+meillä+riittää+jo+pelkän+pinnallisen+uutisseurannan+pohjalta.+Uusi+virusmuunnos,+deltavarianttia+ärhäkämpi,+tuleeko+meille+?+Koronatilanteen+huononeminen,+terveydehuollon+kantokyky,+heikentyneet+talousnäkymät,+nuorten+koulutustason+romahtaminen.Siinäpä+niitä+päällimmäisiä.Vaikka+itse+saisi+olla+"turvassa",+rokotettuna,+perustarpeet+tyydytettynä,+tietoisuus+kokonaistilanteesta+ja+olemassa+olevista+uhkista+heijastuu++myös+tänne+"kotilieden+lämpöön",+ainakin+minulla.Ja+kun+omat+keinot+vaikuttaa+isompiin+kuvioihin+ovat+olemattomat,+täytyy+taas+kysyä,+mikä+olisi+se+oma+panostus,+miten+voisi+itse+vaikuttaa+kokonaistilanteeseen,+vaikka+vain+toiveikkuutta+lisäten+?"Tehkää+muille+se,+mitä+toivoisitte+itsellenne+tehtävän"+kehotetaan+Isossa+Kirjassa.+Olisiko+siitä+neuvoksi+omassa+tilanteessa,+kun+oman+osallistumisen+keinot+ovat+rajoitetut+?+Aika,+läsnäolo,+ystävällisyys+?+Niitä+kai+meillä+kaikilla+olisi+ihan+omasta+takaa+ja+jo+täällä+mukana+ollen+voimme+antaa+niitä+muille,+jos+niin+tahdomme+ja+jos+heille++kelpaa..))+Yrittänyttä+ei+kai+laiteta,+vaikka+eihän+se+kivalta+tunnu,+jos+itse+mielestään+suhtautuu+toisiin+ystävällisesti+ja+tuleekin+torjutuksi,+leimatuksi+"nuolijaksi",+tai+jos+yrittää+ottaa+vastuuta+kokonaistilanteesta,+puuttua+näkemiinsä+vinoutumiin+tai+epäkohtiin,+tuleekin+leimatuksi+päällepäsmäriksi,+jopa+riidanhaastajaksi..))Sitäkin+sattuu,+mutta+rapatessa+roiskuu...))+Meniköhän+oma+osallistumiseni+nyt+hurskasteluksi,+saarnaamisen+puolelle+?+Jos+meni,+täytyy++muistaa,+että++"itsestään+paha+pappi+saarnaa"...Ensi+sijassa+itseään+tässä+ruotii+ja+miettii,+miten+olisi+edes+vähän+parempi+ihminen..))Hyvää+päivää+kuitenkin+kaikille,demeter1
  4. Sitkeä+ja+väsymätön+järjestyksen+puolestapuhuja++olet,+Makriina.+Urhoollisuus+mitalin+ansaitset!Kiva+että+saat+vahvistusta+sieltä+"toisesta+ulottuvuudesta"..))+Alan+uskoa+noiden+kohtaamisten+voimaan...