Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Aamupäivää+!+Valoa+tunnelin+päässä+?+Ainakin+tuolla+ulkona+näyttäisi+olevan+valoa+tarjolla.Ajankohtainen+muistutus+noista+keleistä,+SkillaN.+Nuori+perhe+on+tulossa+sinne+kotikaupunkiisi+ja+vähän+sydän+syrjällään+noita+matkoja+täältä+"turvaetäisyydeltä"+seuraa.Vasta+eilen+tein+väliraportin+syksystä+veljelle+eikä+se+nyt+kovin+mieltä+ylentävä+ollut.Niinpä+tässä+täytyy+ruveta+miettimään,+miten+tämä+vuodenkierron+raskain+aika+-+siis+minulle+-+vietetään,+miten+siitä+selvitään.+Niin,+että+vinkkejä+kehiin..!)Ramoonan+eilinen+kirjoitus+niitä+jo+sisälsikin.+Kukkakimppu+ja+sauna+ainakin+sopivat+minulle,+ovat+helposti+saatavilla.+Kynttilät+olen+asettanut+pannaan,+kun+palovaroittimet+menevät+päälle+kun+niitä+sammutan.Siirsin+ulkopelargoniat+sisälle+ja+katson+menestyvätkö+täällä.+Callunat+ovat+vielä+noutoa+vailla,+On+se+metkaa,+että+vaikka+nykyaika+tarjoaa+jos+minkäkinlaista+virkistystä+ja+helpotusta+omaan+oloon+niin+joskus+vain+pää+lyö+tyhjää.+Valinnan+vapaus,+vaikea+tapaus+?Juttelin+veljentytön+kanssa+ja+hän+valitti+myös+tuota+nihkeyttä+erilaisten+aloitteiden+tekemisessä.+Vaikka+kaikilla+tutuillani+on+nyt+rokotukset+voimassa,+ei+sittenkaan+ole+helppo+palata+entiseen,+ikäänkuin+koronasta+olisi+jäänyt+jokin+pysyvä+jälki+meihin.+Tietoisuus+näistä+massiivisita+uhkista,+mitä+voi+olla+tulossa+?+Toisaalta+sama+uhka+voisi+auttaa+meitä+elämään+täydemmin+ja+keskittymään+olennaiseen.Valinta+on+taas+meidän.Pölynimurin+kuljetus+olisi+tänään+ehdottoman+välttämätöntä,+minkähän+rotuisen+"koiran"+ottaisin+nyt+liikuteltavakseni+?..))Valoisaa+syyspäivää+kaikille,demeter1
  2. Huomentapäviää+!+Sinäpä+tuo+haravoimisen+viehätys+taitaa+ollakin+(SkillaN),+että+näkee+työnsä+tulokset.+Sitä+hauskuutta+tuossa+omalla+pihallani+olisi+tarjolla+vaikka+miten.Poika+on+luvannut+sitä+tehdä,+mutta+kuten+monet+muutkin+täällä+katsovat,+nuorilla+on+omat+paineensa,+työ+ja+perhe,+ei+heille+tahdo+llisäkuormaa+asettaa.+Tuttuni+olivat+päättäneet,+että+lehdet+saavat+jäädä,+maatuvat+omia+aikojaan+talven+aikana.+Jotkut+taas+ottavat+ruohonleikkurin+apuun+ja+tekevät+niistä+silppua.+Itse+taidan+kyllä+kutsua+kylätalkkarin..))Eilen+taas+tuli+"juostua"+sen+kahvitajouksen+perässä+kuten+kunnon+eläkeläisen+kuuluukin...))+Nyt+riittää+kahvia+loppuvuodeksi,+eikös+sitä+hinnankorotustakin+luvattu+?Muutkin+varastot+tulivat+täydennetyiksi.+Sinisiru+jätti+tänne+sellaisen+perinnön,+että+myös+yksineläjä+voi+juhlistaa+arkeaan+hyvällä+aterialla.+Siitä+olen+nyt+pitänyt+kiinni,+vaikka+en+mikään+mestarikokki+olekaan.+Omia+kokeiluja+voi+silti+harrastaa.Uskonto+ja+politiikka+taisivat+olla+niitä+aiheita,+joita+ei+sopinut+yleisessä+keskustelussa+käsitellä?+Siis+silloin+"vanhaan+hyvään+aikaan".+Molempien+kohdalla+taitaa+olla+liikaa+niitä+kiveenhakattuja+"totuuksia"+eikä+niistä+sen+vuoksi+oikein+yhteisymmärrystä+synny,+väittelyksi+menee+ja+kuten+SkillaN+totesi,+vaikuttavuutta+ei+meidän+puheella+enää+taida+olla.+Meillä+on+vain+se+yksi+ääni.Minusta+meidän++lisä+yleiseen+keskusteluun+olisi+juuri+tuo,+mitä+täällä+on+monien+hyvien+kertojien+toimesta+tehtykin:+muistuttaa+lähihistoriasta,+siitä+ajasta,+mikä+on+itse+eletty+ja+sillä+tavoin+todistaa,+mikä+hinta+nykyisestä+hyvinvoinnista+on+maksettu,+miten+paljon+sen+eteen+on+tehty+työtä.+Ei+tässä+turhaa+joukkoa+olla..))Ulos+täytyy+nyt+itseään+keinotella,+päiväkin+paistaa+siihen+malliin.Mukavaa+pyhäpäivää+itse+kullekin,demeter1
  3. Helpotuksen+huokaus+!+Että+SkillaN+on+taas+paikalla+ja+"aamu"+voi+alkaa+tuttuun+tapaan...Vaikka+aika+kohtuuttomalta+tuntuu+tuo,+että+minkäänlainen+vetoomus+-+ainakaan+se+ystävällinen+-+ei+mene+läpi+ja+"joukko"+lähtee+kevyen+chattailyn+imuun.+Ei+kai+siinä+tarvitse+mitään+pahaa+olla+jos+itse+tahtoo+mukaan+mennä+ja+leikin+kestää,+mutta+eikö+sen+paikan+voisi+valita+?+Kiikkustuolin+ulkopuoltelta+?No.+"Ajan+henki"+taitaa+nyt+olla+sellainen,+että+jokainen+meistä+saa+"ilmaista+itseään"+rajattomasti,+missä+vain+milloin+vain.+Auktoriteettejä+ei+ole,+kaikki+ovat+"tasavertaisia"+ja+lainsäädäntökin+suojelee+sitä+kaikkivaltiasta+"yksilöä".+Ja+"Tolstoin+luvalla",+nuoret+saavat+vallan,+vanhat+saavat+väistyä..))Kun+näin+on,+vertaisuus,+ne+"samanhenkiset"+,+muodostuvat+ikääntyneille+entistäkin+tärkeimmiksi.+Onneksi+heitä/meitä+sittenkin+on,+täälläkin.+Yritetään+loikkia+"nuorten"+yli,+kuten+SkillaN+taisi+ehdottaakin.Kyllä+te+sitkeitä+olette,+Skillan,+ynnämuu+ja+muut+liikkuvaiset.+Ulkona+liikkuminen+tuo+virkistystä+niin+monella+tavalla,+saa+raitista+ilmaa+ja+näkee+maailman+menoa+uudesta+vinkkelistä.++On+minullakin+sitä+juhlaa+tiedossa+kun+pääsen+taas+naapurien+kanssa+kauppareissulle+tuohon+naapurikuntaan..))+Ei+olisi+pari+vuotta+sitten+tullut+mieleen,+että+niinkin+arkinen+tapahtuma+voi+muodostua+elämykseksi.Isompien+elämysten,+vaikka+sen+teatterin+tai+edes+elokuvien,+perään+en+nyt+yritäkään+lähteä.Eikä+kotonakaan+tarvitse+virikkeettä+olla,+viihdettä,+kevyttä+ja+vakavaa+riittää+tuutin+täydeltä+ja+hiljaisuuskin+tuntuu+välillä+ihan+hyvältä.Ai+niin.+Neeasa+kertoi+seuranneensa+tätä+minun+lonkka-raportointiani.+Viimeksi+kun+kyselin+operaation+perään,+kerrottiin+että+aika+kirurgille+on+siirtynyt+joulukuun+puoleen+väliin.Eli+vasta+silloin+pääsen+jonoon+eikä+jonon+pituudesta+ole+tietoa.+Näin+siis+täällä+HUS:in+alueella.Tuo+tieto+kyllä+tyrmistytti+niin,+että+aloin+vakavasti+harkita+yksityispuolta,+sitä+12000+euron+panostusta+omaan+terveyteen,+mutta+konsultointi+tutuilta+ja+pojalta+palautti+kyllä+minut+maan+pinnalle.+Eli+jään+odottavalle+kannalle+ja+uskon+uutisiin,+joiden+mukaan+leikkausjonoa+yritetään+purkaa+ostamalla+palvelua+yksityispuolelta,+eli+"asiakkaalle"+ei+tulisi+lisäkuluja.Jotkut+ikääntyneet+tutut+ovat+ottaneet+näihin+isompiin+operaatioihin,+vaikka++hammasimplantteihin,+käänteistä+asuntolainaa+ja+saaneet+sillä+nostettua+sitä+omaa+elämänlaatuaan.Itse+en+sellaiseen+tahtoisi+ryhtyä.+Velaksi+tai+yli+varojensa+eläminen+ei+ole+minun+juttuni.Se+kävisi+jo+kunnian+päälle..))+Olen+mieluummin+ilman+tai+vähemmällä+kun+perustarpeet+tulevat+kuitenkin+tyydytetyiksi.+Edesmenneen+veljeni+sanoin:+"+80x180+cm,+lämmin+tila+ja+vähän+ruokaa,+niillä+pärjää",,))+No+ei+hänkään+ihan+niillä+pärjännyt,+mutta+periaatteessa....Harmaa+päivä+kääntyi+nyt+valoisammaksi.+Jospa+se+tästä.mukavaa+viikonloppua+kaikille,demeter1