Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Noinko+taas+kävi+?+Että+heti+löydettiin+SkillaNin+aamunavauksesta+huomautettavaa+ja+syyttelyn+aihe.+Syytetään+syrjinnästä,++kun+++antaa+palautetta+ja+ilmaisee+hyvää+tahtoaan+jollekulle,+tällä+kertaa+minulle,+koska+viestin+olin+laittanut+?Eikö+nyt+jokainen+ymmärrä,+että+kaikkia+ei+voi+täällä+huomioida+ja+eikö+jokaisella+meistä+ole+omia+"suosikkeja",+siis+sellaisia+kirjoittajia,+joiden+kanssa+ei+synny+tällaisia+syyttely-+ja+tenttaustilanteita+vaan+jutustelu+sujuu+vapaasti+ja+luonnollisesti+?+Nyt+tietysti+tullaan+minua+syyttämään+siitä,+että+"sotkeuduin"+asiaan,+vaikka+olin+luvannut+kiikkustuolista+vetäytyä..))+En+nyt+kuitenkaan+kiitellyt+minulle+synninpäästön+antanutta+Anoa+21.56/eilen,+mutta+kiitän+nyt...))+Jos+siitä+meteli+nousee+niin+pyydän+anteeksi,+enkä+taida+muuttaa+mielipidettäni+siitä,+että+ystävällisyyttä+ja+toisten+kannustusta+ei+ole+koskaan+liikaa...Mistähän+nyt+luin+tai+kuulin,+taisi+olla+Anna-Stina+Nykäsen+haastattelu,+jossa+hän+kertoi+somen+kautta+saamastaan+tuesta+avomiehensä+menetettyään.+Hän+puhui+kannattelusta.+Että+myös+virtuaalisesti+ilmaistu+myötämieli+voi+kantaa+ihmistä+pahan+paikan+yli.+Se+mahdollisuus+on+mielestäni+myös+meillä+ja+itse+olen+tuota+kannattelua+kokenut++myös+täällä,+vaikka+sekin+nyt+tuntuu+joutuneen+kritiikin+ja+epäilyjen+kohteeksi.Siitä+nyt+ei+kuitenkaan+enempää.+Mukavasti+alkoi+minun+aamuni+kun+luin+tutun+aamunavauksen+ja+sain+ottaa++vastaan+hyvän+viikonlopun+toivotukset.+Samat+täältä..))Toivottavasti+SkillaNin+vaivojen+syy+selviää.+demeter1
  2. On+se+niin+väärin,+että+tämä+"oikea+elämä"+pakkaa+viedä+tilaa+tuolta+lukuharrastukselta.))Ehkä+se+on+tarpeenkin,+ettei+käy+kuin+Aleksis+Kivelle,+jolle+"uni+oli+todellisuutta+ja+todellisuus+unta"+(Charlotta+Lönnkvistin+mukaan).+Hyvin+kuvaat,+M,+omaasi+ja+myös+minun+-+ja+ehkä+joidenkin+muidenkin+-+mielenliikkeitä+ja+verkkaista+työskentelyä+tasapainon+saavuttamisessa+ja+ylläpitämisessä+kaikkien+isojen+muutosten+ja+-uhkien+maailmassa.+Maailmantuskaa+joutuu+näköjään+potemaan+vieläkin,+aika+ajoin.Takavuosilta+tulee+mieleen+Joachim+Bodamerin+kirja+"Ihminen+vailla+minuutta",+jossa+hän+katsoo,+että+ihmisen+minuus+on+koko+ajan+uhattuna+erilaisten+stimulanttien+paineessa,+ihmisen+tajunnantilasta+käydään+ankaraa+kilpailua+ja+markkinat+tietysti+tahtovat+siitä+sievoisen++siivun+omaan+laariinsa.Bodamer+suositti+tuohon+kamppailuun+ja++infoähkyyn+sivilisaatioaskeesia,+ja+kyllä+kai+se+on+ainakin+ideana+löydettykin:+hiljaisuuden+retritit+ovat+kai+edelleenkin+"suurta+huutoa"..))+ja+hiljaisuutta+haetaan+muillakin+keinoilla.+"Pääskyset"+ovat+taas+päässeet+uljaaseen+lentoon+eikä+Tervon++Luther-kuva++enää+töki+samalla+tavalla.+Lutherista+löytyy+uusia+kotoisia+piirteitä,++ja+kuten+sanot,+ajankuvastahan+tässä+on+kyse.+Agricola+on+ainakin+tähän+saakka+säilynyt+hyvinkin+puhtoisena,+ehkä+tuo+sepitetty+(?)+sairaus+on+mukana+vain+muistuttamassa+hänen+"maallisuudestaan",+ja+ponnistelujensa++suuruudesta.Ai+niin.+Se+Airaksinen+?+Himon+ilo.+Pohdintaa+seksuaalisuudesta+ja+sen+ilmenemisestä+eri+aikoina,+eri+kulttuureissa.+Airaksinen+on+leppoisa+ja+vuorovaikutukseen+panostava+luennoitsija.+Päinvastoin+kuin+yleensä+näissä+kirjailloissa,+luennolle+oli++tullut+huomattava+määrämiehiä+!+..))Eräs++heistä+kysyikin+toiveikkaasti+"Onko+kirjassa+kuvia"..))+Ei+ollut,+mutta+Airaksinen+viittasi+netin+tarjontaan.+Lukija+sai+hakea+kuvituksen+kirjaan+sieltä.))Airaksinen+jutusteli+myös+vapaasti+omasta+nuoruudestaan+Vaasassa,+omista+matkoistaan+maailmalla,+tuttavistaankin.+aiheeseen+liittyen+tietysti.+Ei+myöskään+häkeltynyt,+vaikka+ei+muistanut+Aino+Kallaksen+nimeä+ja+kadotti+välillä+esityksen+punaisen+langan,+vitsaili+vain+Uuno+Turhapurosta,+jonka+muisti+palautui+pätkittäin...))+Niinhän++meillä+kaikilla+?Esityksen+puitteet+olivat+nyt+vähän+kehnonlaiset,+mikrofoni+puuttui+ja+kun+yleisöllä+oli+maskit+naamalla,+kuuluvuus+kärsi.+Lisäksi+tapahtumalava+oli+kirjaston+sisäänkäynnin+lähellä+ja+jos+/kun+sinne+pelmahti+äänekäs+lapsilauma,++osallisuus+vaati+lisäskarppausta.Kyllä+se+puolitoista+tuntia+näyttäisi+olevan+se+aika,+minkä+yleisö+jaksaa+olla+mukana+ja+on+selvää,+että+nämä+illat+ovat+virikkeellisiä,+ajatuksia+aiheesta+voi+tulla+paljon+niiden+jälkeenkin+tai+sitten+ollaan+niitä,+jotka+lähtiessä+toteavat:+"teki+mieleni+sanoa,+mutta+jätin+sanomatta..))Kamalan+pitkä+juttu+tuli+taas,+mutta+lukupakkoahan+ei+ole..))Ja+totta+tuo,+mitä+Ramoona+kirjoitti:+kirjailijatapaamiset+ovat+monesti+vain+sellaisia+ohikiitäviä+hetkiä,+eikä+niiden+pohjalta+välttämättä+mitään+henkilökuvaa+kirjailijasta+pysty+luomaan.+Ja+onko+se+tarpeenkaan+?+Kirjat+puhuvat+puolestaan.Hyviä+kirjalöytöjä+kuitenkin+kaikille+ja+viihtymistä+kirjojen+parissa.
  3. Vähän+samoissa+fiiiliksissä,+brinkkala,+kuin+sinä+tuolla+aloituksessasi.+Mutta+kiva.+että+kerroit...))Onhan+tätä+palstan+tilaa+tullut+miettineeksi+kerran+jos+toisenkin,+etenkin+kun+tuntuu,+että+on+itsekin+joutunut+draamaan+mukaan+ja+saanut+sellaisen+roolin,+mitä+ei+ole+tahtonut+eikä+hakenut+.+Se+taitaa+olla+meidän+paljon,+ja+tunnistettavina+kirjoittavien+osa.+Hintansa+kaikella..))Eniten+olen+pahoillani+SkillaNin+ja+muiden+kiikkustuolissa+kirjoittaneiden+puolesta.Se+muitakin+voimaannuttava+harmonia,+minkä+he+ovat+sinne++luoneet+on+nyt+kai+sitten+menetetty+?++"Nurkanvaltaajat",+Makriinan+osuva+ilmaus,+ovat+ottaneet++muodikkaasti+tilan+haltuunsa,+koska+heillähän++on+siihen+"oikeus",+yleisellä+palstalla+kun+ollaan.++Yhtä+oikeuksien+peräämistä+ja+niihin+vetoamistahan++tämä+meidän+elämä+pakkaa+nykyisin+olla.+Muiden+huomioon+ottaminen+on+vanhakantaista,+keskinäinen+kunnioitus,+mitäs+se+nyt+taas+olikaan+?+Jotakin+luusereitten+tai+hurskastelijoiden+hommaa+?Kun+mainitsit+tuon++lasten+syysloman,+sain+minäkin+vähän+uutta+virtaa+putkeen+kun+ajattelin,+että+"omat"+koululaiseni+saattavat+hyvinkin+innostua+tulemaan+mummon+luokse+kun+on+enemmän+vapaa-aikaa+ja+täällähän+ainakin+huolto+pelaa..))+Joskin+hitaalla.+Hyvää+viikonalkua+sinulle+ja+muillekin+tietysti..))demeter1
  4. Olen+luvannut+pysyä+pois+kiikkustuolista+-+kirjoitusrauhan+saavuttamiseksi,+mutta+nyt+kiikkustuoli+näyttääkin+muuttuneen+tuomioistuimeksi:On+syytetyt,+syyttäjät,+puolustus+ja+suuri+jury,+vai+miten+?+Tuomari+kai+sen+lopullisen+tuomion+antaa,+mutta+tuomari/tuomarit+pysyvät+nyt+viisaasti+vaiti.Täältä+yleisön+joukosta+nyt+kysyisin:+tätäkö+me+tahdomme+ja+kaipaamme+?++SkillaN+ja+moni+vakikirjoittaja+on+esittänyt+toiveensa+ja+vetoomuksensa+palstarauhan+puolesta,+tai+ainakin+sen+puolesta,+että+tällä+alustalla+olisi+edes+yksi+ketju,+jossa+ne+"vanhat,+hyvät+tavat"+olisivat+voimassa+ja+osallistujat+yrittäisivät+niitä+kunnioittaa.+Ja+kuten+todettu+moneen+kertaan:+välillä+ei+tarvita+kuin+yksi+ainoa+"väärä"+sanavalinta+niin+jo+"keskustelijoita"+riittää+ja+sen+oman+näkemyksen,+"totuuden"++esittäminen+tulee+tuiki+tärkeäksi.++Enkä+nyt+osoittele+Anonyymejä+enkä+muitakaan+kirjoittajia,+koska+olen+itsekin+ollut+metelissä+mukana.+Luvannut+kuitenkin+pysyä+pois+SkillaNin+ketjuista,+jos+"aika"+osoittaa,+että+sen+leppoisa+ilmapiiri+muuttuu+mukanaolostani.Ja+please,+olkaa+hyvät,+älkää+"puolustajani"+tulko+puolustemaan+minua,+sananne+ovat+kyllä+talllennettuina+sydämessäni,+mutta+joskus+nekin+voivat++kääntyä+kokonaisuutta+vastaan.+Tätä+on+Paloma+yrittänyt+todistella,+onko+hän+sittenkin+ollut+oikeassa+?..))Ja+onko+sillä+lopulta+merkitystä+kun+pyritään+yhteiseen+hyvään+?Niin,+että+jos/kun+SkillaN+aloittaa+uuden+ketjun+niin+voitaisko+vielä+yrittää+?+Puhun+siis+myös+omasta+puolestani+koska+SkillaNin+aamunavaukset+ja+muiden+kirjoittajien+viestit+ovat+tuoneet+iloa+ja+valoa+minunkin+päiviini.+Eikä+niitä+syksyn+edetessä+välttämättä++liikaa+ole...+demeter1
  5. Huomentapäivää,+M+ja+muutkin+kirjojen+lukijat+!..))Totta+ihmeessä+kirjaketjut+ovat+tervetulleita+ja+mieluisia.+Ainahan+sitä+pakkaa+joku+kirja+olla+menossa+tai+ainakin+tulossa..))+Minulla+taitaa+olla+kolme+voimassa+olevaa+varausta+Helmetissä.+Ja+napurikunnassa+on+iso,+upea+kirjasto.+Ja+kirjastokortti+on+kahteen+muuhunkin+kirjastoon,+että+neljällä+kortilla+mennään.)).+Niin+siitä+Tervosta+ja+Tervon+"Pääskysistä".+Puoleen+väliin+olen+nyt+lukenut,+siirtynyt+Agricolan+lapsuudesta+miehuusvuosiin+ja+yliopistomaailmaan.+Kirjan+intensiteetti+pitää+ja+häikäisee+edelleen+ajankuvana,+mutta+kyllä+lukijan+(minun)+rajat+tulevat+taas+vastaan.Kun+Luther,+Tohtori+Martti,++pääsee+kuvaamaan+"ihmistä"+inhuudella+ei+ole+enää+rajaa,+tekstinäytettä+en+voi+antaa,+koska+"botti"+tekisi+siitä+selvää.+Toki+sieltä+kaikkien+intiimien+ruumiintoimintojen+kuvausten+keskeltä+löytyy+vahva+punainen+lanka,+Agricolan+henkilöhistoria,+mutta+jään+kyllä+kysymään+-+ainakin+tässä+vaiheessa+-+pitääkö+hänen+henkilökuvaansa+sotkea+tuo+kaikki+kuona,+mikä+häntä+kirjassa+ympäröi+?+Jos+sivistys+on+onnistunut+sitä+vähentämään+,+se+on+totisesti++meidät+pelastanut,+ainakin+nostanut+hieman+korkeampiin+sfääreihin.+Uskonpuhdistusta+tarvittiin.Katsotaan+nyt,+pääsenkö+enää+kirjan+alun+synnyttämään+eurofiaan,+maagiseen+imuun.Ellen+pääse,+niin+taidan+siirtyä+Joel+Haahtelaan+ja+hänen+pienoisromaaniensa+pariin.+Vaikka+sanotaan,+ettei+kirjailijan+tulisi+selitettä,+"avata"kirjaansa+lukijoille,+hänen+kohdallaan+se+tuntui+ainakin+minulle+tarpeelliselta.+Haahtela+katsoi+kuvaanvansa+ensi+sijassa+"mielentiloja",+henkilöidensä+sisäistä+tapahtumista,+ei+ulkoista+niinkään+ja+sehän+sopii+minulle.+Sitähän+minäkin..))Kaksitoista+kirjaa+tämä+"nuorimies"+on+kirjoittanut+psykiatrin+työnsä,+perhe-elämänsä+ja+hengellisen+etsintänsä+ohella.+Yhden+tiedän+lukeneeni,+mutta+en+muista+edes+nimeä.Olisi+muuten+kiva+lukea+myös+siitä,+millaisia+vaikutelmia+lukijoille+on+jäänyt+vaikka+näistä+kirjailijatapaamisista.+Kyllähän+kirjailijat+kulkevat+lukijoitaan+tapaamassa.+Haahtelankin+ympärille+kerääntyi+heti+esityksen+jälkeen+iso+joukko+meitä+keski-+tai+mummoikäisiä+lukijoita+kertomaan+lukukokemuksistaan.Itse+olin+jonon+päässä+ja+jouduin+luovuttamaan+paikkani.++Olisin+kiittänyt+elämyksestä,+kirjaillasta+ja+siitä,+että+hän+osasi+yhdellä+lauseella+kuitata+sen,+mikä+minua+jäi+hiertämään+Yuval+Noah+Hararin+kirjassa+"Sapiens+Ihmisen+lyhyt+historia".+Siitä+puuttui+ihmisen+henkinen+ulottuvuus.+Ja+sen+mukana+paljon,+mielestäni.+Hyvä+hän.))
  6. Olen+kertonut+tunteistani+liikaakin,+korppis.+Sekä+omasta+että+parin+(?)+muunkin+kirjoittajan+mielestä.+Eikä++kyse+ole+mielestäni++anteeksiantamisesta+tai+anteeksiantamattomuudesta+vaan+erilaisisa+tavoista+olla+yhteydessä+toisiin+ihmisiin.Tämän+ikäiset+ovat+jo+oppineet,+että+toista+ihmistä+ei+voi+muuttaa+ja+aika+harvoin+itseäänkään.+Eikä+kai+kukaan+tosissaan+tahdo,+että+jonkin+täytyy+täältä+(palstalta)+lähteä+?Jos+sellaisia+kehotuksia+tulee,+ne+ovat+mielestäni+vain++äärimmäisen+turhautumisen+merkki+tai+kertovat+siitä,+että+ihmistä+ei+ole+kuultu.Kanssakäymisen+esteet+ovat+joskus+ylittämättömiä:+ei+löydy+yhteistä+aaltopituutta,+luonne-erot++ja+erilaiset+arvomaailmat+erottavat.+Elävässä+elämässä+emme+juuri+edes+hakeudu+sellaisten+ihmisten+seuraan,+joiden+kohdalla+nuo+esteet+pitäisi+ylittää.++Täällä+emme+voi+toisiamme+välttää+ja+ainoa+tapa+olisi+mielestäni+-+sitäkin+on+ehdotettu+monesti+-+väistää+,+välttää+kanssakäymistä.Elävässä+elämässä+huumori+tulee+usein+avuksi+riitatilanteissa,+sitä+olen+täälläkin+yrittänyt,+mutta+epäonnistunut.+Se+ehkä+vaatisi+juuri+tuota+yhteistä+aaltopituutta+ja/tai+sellaista+avarasydämisyyttä,+jota+minulla+ei+ole+tai+sitten+se+ei+vain+toimi+täällä+ja++tulee++mielletyksi+ivana+tai+pilkkana.+En+kyllä+pidä+muiden+osallistumista+turhana,+ainakin+minulle+nuo+parjatut+"kehut"+ovat+viesti+siitä,+että+olen+tullut+ymmärretyksi,+joku/jotkut+kokevat+ja+ajattelevat+samansuuntaisesti,+ovat+vertaisia.+Ilman+tuota+yhteyttä+en+viitsisi+edes+kirjoittaa,+itselleni..))Kuten+aikaisemmin+sanoin,+oma+ratkaisuni+on+se,+että+pysyn+poissa+Kiikkustuolista,+ainakin+nähdäkseni+auttaako+se+sovun+syntymisessä,+koska+sitä+kai+me+kaikki+tahdomme+?