Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7626

1. Niin+minustakin,+Ano+13.59.+Skillan+huomaa+toiset+kirjoittajat+ja+aina+ystävällisesti,+on+läsnä+vertaisena,+ei+ylivertaisena..))
  2. Minä+sain+Jaakobin+portaat+vasta+nyt,+Ano+18.49.+Tilasin+varhain+keväällä.+Muut+trilogian+osat+olen+lukenut.+Haahtela+vaatii+minulta+tiettyä+viritystä,+ihan+arjen+pyörteissä+siihen+en+pysty+paneutumaan.Tällä+hetkellä+luen+Antti+Malisen+ja+Tuomo+Tammisen+ansiokasta+historiateosta:+Jälleenrakentajien+lapset.+Kertoo+siis+meistä,+sodan+aikana+ja+heti+sen+jälkeen+syntyneistä.+Vaikka+kyseessä+oma+historia,+kirja+kyllä+avaa+ja+rikastaa+tuota+ajankuvaa.+Miten+erilaisia+meidän+kokemukset+ja+eletty+elämä+ovat+olleet+riippuen+siitä,+missä+päin+Suomea+asuimme,+millainen+oli+perhetaustamme+ja+miten+sota+siihen+vaikutti:+evakkoperheet,+perheet,+joissa+menetettiin+huoltaja+tai+muu+läheinen,+asuttiinko+maalla+vai+kaupungissa,+oliko+sukua+lähellä,+millaisena+perheen+isä+tai+läheinen+palasi+sodasta,+miten+sotatraumoja+hoidettiin...Vaikka+kirja+perustuu+laajaan+tutkimusaineistoon+se+ei+ole+mitenkään+tylsä,+vaan++elävää,+mukaansa+tempaavaa+kerrontaa+ja+ihmetellä+täytyy,+että+tuosta+ajasta+sittenkin+selvittiin,+näinkin+hyvin.+Läsnä+oli+ilmeisesti++myös+voimia+antavia+elementtejä+ja+ennen+muuta+tulevaisuuden+usko,+toivoa+paremmasta.Tämän+päivän+lapsilla+ja+nuorilla+tuota+uskoa+ei+välttämättä+ole.+Siksi+toivoisi,+että+myös+seuraava+sukupolvi+saisi+kirjan+käsiinsä,+lukisi+ja+näkisi,+että+mahdottomasta+on+selvitty+ennenkin.Muitakin+kirjoja+on+"pinossa",+odottamassa+aikaa,+jolloin+illat+pimenevät+ja+kirjaan+on+taas+mukava+tarttua...+.
  3. Ihana+aamunavaus+taas,+SkillaN.+Kiitos+siitä.+Tahdon+uskoa,+että+jokainen+ystävällinen,+hyväntahtoinen+viesti,+jonka+tänne+laitamme,+auttaa+tuossa+kadonneen+hengen+etsinnässä+ja+palauttamisessa.+Eihän+ihminen+tietysti+juuri+voi+luontoaan+muuttaa:+toiset+ovat+avoimia,+toiset+taas+puolustuskannalla,+lähtevät+siitä,+että+toinen+ihminen+on+"vihollinen",+hänet+täytyy+voittaa..))Onneksi+kuitenkin+vielä+löytyy+sellaisia+ihmisiä,+täältäkin,+joiden+kanssa+voi+jakaa+omia+tuntojaan,+kokea+vertaisuutta,+ystävyyttäkin.++Parina+päivänä+sää+oli+sellainen,+että+saatoin+tehdä+ihan+kunnon+sauvalenkin,+metsässä.+Minulle+metsä+on+aina+antanut+kehon,+mielen+ja+sielun+ravintoa.Kun+viime+viikolla+kävin+Helsingissä,+totesin,+ettei+suuri+kaupunki+ole+enää+minua+varten:+liian+hektistä,+liikaa+väkeä,+liikaa+katsomista+ja+tarjontaa.Tietysti+sielläkin+voi+pysähtyä,+pistäytyä+vaikka+Oodissa,+pääkirjastossa,+josta+varmasti+löytyy+kaikki,+mitä+tämän+ajan+elämyksillä+ja+mukavuuksilla+hemmoteltu+ihminen+voi+toivoa,+jopa+tilaa+ja+rauhaa..))Pikkumies,+tai+vaarinsa,+lähetti+eilen+kuvan+retkueen+kalansaaliista:+kahdeksan+kiloinen+hauki,+melkein+pikkumiehen+mittainen,+uistimen+oli+itse+valinnut.+Aika+hämmästyttävää,+että+tämän+ajan+lapsi+pystyy+olemaan+kalassa+monta+tuntia,+silloinkin+kun+saalista+ei+juuri+ole+tullut.+Ehkä+sekin+vaikuttaa,+että+saa+olla+"miesporukassa",+isän+ja+vaarin+seurassaja+nauttia+siitä+kiireettömyydestä,+mitä+uskoisin+myös+tämän+ajan+lasten+tarvitsevan+ja+kaipaavan.Siitä+aion+itsekin+tänään+nauttia,+vaikka+pikkumies+varmasti+tulee+iltapäivällä+kertomaan+yksityiskohtia+seikkailustaan.Levollista+sunnuntaipäivää+kaikille,demeter1
  4. Ihan+samat+fiilikset+SkillaN.+Jotakin+puuttuu.+Kirjoitusrauha+?+Mielestäni+se+on+nyt+menetetty,+kun+on+alettu+peräämään+näitä+omia+"oikeuksia"+kirjoittaa+missä+vain.++Eihän+tuota+oikeutta+ole+keneltäkään+viety,+mutta+toiveena+on+ollut,+että+kirjoittelu+olisi+sopuisaa,+eikä+tätä+lyhyttä+tylytystä,+chattailyä,+johon+tietysti+itsekin+osallistuin,+viimeksi+eilen..))No.+Me+elämme+demokratiassa,+jossa+"enemmistö"+päättää.+Niin+kai+sitten+täälläkin.Ellei+sitten+nojatuolin+henkeä+katsotaan+niin+arvokkaaksi,+että+löytyy+lisää+meitä,+jotka+tahdomme+sitä+vaalia.+Meidät+rekisteröidyt+kirjoittajat+on+helppo+nähdä+jonkinlaisina+päällepäsmäreina,+jotka+tahtovat+asettaa+tänne+omat+sääntönsä,+rajoittaa+muiden+osallistumista.+Minusta+niin+ei+ole.+Makriina+kirjoitti+juuri+jossakin,+että+jokainen+kirjoittaja+on+tänne+tervetullut,+SkillaN+on+sitä+vakuutellut+vuosia.+Ja+ainakin+aikaisemmin+tulijat+aistivat+nojatuolin+hengen,+sopuisuuden,+ja+jos+katsoivat,+ettei+se+oli+sitä,+mitä+itse+hakivat,+jättivät+nojatuolin+"rauhaan".+Nyt+tuntuu+siltä,+että+nojatuolista+halutaan+samantyyppinen+kirjoittelualusta+kuin+monista+muista+ketjuista:+heitetään+niihin+pari+sanaa,+jopa+herja,+ja+hävitään+paikalta+tai+jäädään+puimaan+sanojen+merkitystä,+kisaamaan+siitä,+kuka+saa+sanoa+sen+viimeisen+sanan,+noin+kärjistäen.Minäkin+jään+odottavalle+kannalle..))+Katsotaan+millaiseksi+nojatuoli+jatkossa+muodostuu.Valinta+on+meidän.demeter1