Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Heh,+M.++Puhuin+itseni+pussiin..))Vierastan+biofiktiota,+mutta+nautin+sen+lukemisesta,++ainakin+"Pääskyissä"...Tuota+vierautta+koin+lähinnä+Minna+Rytisalon+Rouva+C:ssä+ja+uskon++sen+johtuvan+siitä,+että+kyseessä+on+henkilö,+Minna+Cath,++josta+meillä+kuitenkin+on+aika+paljon+faktatietoa+ja++jokin+uusi+ja+"vieras"+lisä+tuohon+henkilökuvaan+tuntui+minusta+jotenkin+"halvalta".+Mutta+kuten+sanottu,+kaikki+eivät+välttämättä+koe+samoin+ja+kirjahan+oli+"hyvä"...Tervon+kirjan+koen+kuvaavan+sellaista+aikaa,+josta+ainakaan+minulla+ei+ole+juuri+lainkaan+faktatietoa+ja+siksi+tulee+eläytyneeksi+ensi+sijassa+sen+luomaan+ilmapiiriin,+eikä+silloin+pysty+tekemään+tuota+vertailua+faktan+ja+fiktion+välillä.+Ymmärrän+kyllä,+että+historiaa+paremmin+tuntevat+kiinnittävät+huomiota+tuollaisiin+yksityiskohtiin,+kuten+Acricolan+"sepitettyyn"+sairauteen.Itse+ajattelen+että+tuo+sepite+täydentäisi++Mikaelin+henkilökuvaa,+että+tietty+poikkeavuus+olisi+saanut+hänet+etsimään+uutta,++enempää...Katsotaan+nyt+löytyy+sepitteelle+parempaa+selvitystä...Lukemisiin..))
  2. Minä+taidan+olla+niin+yksoikoinen+lukija,+että++en+oikein+tuolle+biofiktiolle+syty.Tai+sitten+vanhalla+vie+aikaa+tottua..))Ramoonan+mainitsemassa+Rouva+C:ssä+minua+suorastaan+häiritsi+tuo+kirjailijan+"päälle+puhuminen",+liikaa+modernin+feminismin+äänenpainoja,+mielestäni.+Meidän+muut+kirjapiirin+jäsenet+kyllä+siitä+tykkäsivät.+HS:n+Jussi+Ahlroth+sen+tunnon+tulkitsi:+"tulee+vähän+petetty+olo".+Kun+kirja+ei+ollutkaan+"totta"...))Toisaalta+tuo+viimeksi+lukemani+Heidi+Köngäksen+Sanda+oli+tietysti+myös+biofiktiota,+kertoi+omien+isovanhempien+tarinaa+sisällissodan+ajalta.+Kirjasta+kerroinkin+jo+lyhyesti+tuolla+kiikkustuolissa.Sain+yllättäen+kirjastoautolta+täälläkin+puheena+olleen+Jari+Tervon+uusimman+"Pääskyt+talvehtivat+järven+pohjassa".+Saa+nähdä+tuleeko+luetuksi.+Yleissivistykseen+tietysti+kuuluisi,+mutta+sillä+saralla+en+oikeastaan+jaksa+enää+ponnistella..))+Juha+Hurmeen+Niemi-kirjakin+makaa+hyllyssä,+lukemattomana.Ketjussa+mainitun+Merete+Mazzarellan+Syksystä+syksyyn+aion+kyllä+lainata+tutulta.Melkein+kaikki+Mazzarellat+olen+lukenut.Minun+välipala-lukemistani+on+nyt+Anna-Leena+Härkösen+"Takana+puhumisen+taito".+Taitaa+olla+kolumneista+koottu+pikku+kirjanen.++Härkönen+kirjoittaa+kevyesti+ja+mukaansatempaavasti,+tekee+tarkkoja+havaintoja,+viljelee+sarkasmia+ja+itseironiaa+taitavasti.+Hänen+huumorinsa+on+myös+mieleeni.Eeva+Kilven+Sininen+muistikirja+on+myös+"työn+alla".+Päiväkirjamerkintöjä+vv.+2002+-+2003,+jolloin+Eeva+Kilpi+oli+74-vuotias,+jos+oikein+ynnäsin.+Tuttuja+tuntoja/tuttuja+kokemuksia.+On+se+juhlallista,+että+joku+osaa+kuvata+niitä+noin+hienosti..))Vanhuus,+yksinäisyys,+kaipaus,+ihmetys,+ilot+ja+surut.+Kaikki+on+tallessa,+kaikki+on+käytettävissä+ja+niitä+voi+jakaa+ainakin+vertaisten+kesken,+elleivät+muille+kelpaa+-+vielä..))
  3. Sen+verran+vielä+jatkan,+että+pitkään+korppiksen+palstakäyttäymistä+seuranneena+ja+lopulta+itsekin+stalkkauksen,+naljailun,+vihjailun,+aiheettomien+syytösten+ja+avoimen+herjanheiton+kohteeksi+joutuneena,+en+vain+tahdo+hyväksyä+sitä+,+ettei+hän+voi+myöntää+omaa+osuuttaan+siihen+eripuraan,+mitä+hänen+käyttäytymisensä+ikäpalstoilla+on+aiheuttanut,+ja+että+hän+aina+siirtää+syyn+selkkauksista+muiden+kontolle.+Uudessa+ympäristössä,+uudella+palstalla+hän+voi+itse+alkaa+alusta+ja+syyttää+riidoista+muita,+meitäkin,+jotka+muistamme.+Ja+me+muistamme+aina+kun+sama+käytöskuvio+toistuu.+Ja+sekin,+että+kun+olen+saanut++kannustusta++muilta,+ilmeisesti+samaa+kokeneilta,+samoin+ajattelevilta,++on+pilkanteon+aihe+myös.+Että+jokaisen+"täysjärkisen"+pitäisi+nähdä,+"kuka+täällä+huseeraa"...+ilmeisesti+vetää+suorastaan+salaliittoa+häntä+vastaan+!+Ja+minähän+se+ilmeisesti+olen+?+Kun+kehtaan+itseäni+puolustaa,+tehdä+oman+kantani+selväksi.Olen+pahoillani,+SkillaN+ja+kaikki+kiikkustuolilaiset,+kirjoittajat+ja+lukijat,+mutta+minun+oli+taas+pakko+sanoa+tämä.+Ja+vaikka+toiveeni+on+sama+kuin+muillakin+kirjoittajilla,+palstarauha,+en+näköjään+itse+pysty+nielemään+noita+edellä+listattuja+asioita+ja+jatkamaan+siltä+"puhtaalta+pöydältä",+jota+täällä+kirjoittavat+haluavat+ja+myös+ansaitsevat.+Eli+taas+kai+täytyy,+itseäni+toistaen.+yrittää+pysyä+pois+palstalta,+kun+"Demeri"+taas+nimettiin+"riidan+siemenen+heittäjäksi".+Viimeksi+kulki+"vihakirves+kädessä"...))+ja+mitä+ne+viimeaikaiset+syytökset+nyt+ovatkaan+?Pieni+paussi+ja+harkinta+on+nyt+paikallaan.+Kiitos+kuitenkin+kaikki+samanmieliset+kannustajat+ja+-kirjoittajat,+lukijatkin.+Te+olette+saaneet+minut+viihtymään+täällä,+vaikka+70+:lle+tultua+ajattelin+jättää+kirjoittamisen+sikseen.+Yksineläjälle+yhteisö,+virtaalinenkin,+on+kullan+arvoinen.+Etenkin+silloin+kun+oma+osallistuminen+muualle+on+rajoittunutta.+Mukana+voi+tietysti+olla,+vaikka+ei+kirjoittajaisi,++voi+lukea+ja+saada+siitäkin+virkistystä+ja+virikettä,+uskoisin..))+demeter1
  4. Onhan+siinä+tuokin+puoli,+Ano+13.24.++80-luvulla+meille+vakuutettiin,+että+meillä+on+potentiaalia,+käyttämättömiä+voimavaroja+vaikka+miten,+kunhan+vain+ne+omat+lahjat,+oma+luovuus+otetaan+käyttöön.+Siihen+halpaan+meni+moni,+uskoi+olevansa+ainutlaatuinen,+erityinen,+ja+siksi+kai+näitä+taiteilijoita+tuppasi+tulla+liikaa.+Ja+ellei+menestynyt,+tahtoi+ainakin+itse+uskoa+lahjoihinsa+ja+ottaa+sen+mitä+otettavissa+oli,+ellei+muuta+niin+ainakin+niiden+ihailun,+jotka+häneen+uskoivat,+hänessä+näkivät+taiteilijan.Ei+niin,+että+menestys+olisi+lahjojen+mittari,+Van+Gogh+taisi+eläissään+saada+kaupaksi+vain+yhden+työnsä+ja+nyt+hän+on+maailmankuulu,+taulut+maksavat+maltaita.
  5. Mielenkiintoinen+aihe,+ja+kuten+sanottu,+onhan+näiden+nerojen+taustoja+valaistu+ennenkin.+Meillä++Tikkaset,+Märta+ja+Henrik,+käsittelivät+sitä+muutaman+kirjan+verran,+Christer+Kihlman+omissa+tilityskirjoissaan.+F+E+Sillanpään+arjelle+vieraus+ja+nainen+palvelijana-asetelma+on+tullut+tutuksi,+ainakin+aikalaiskirjoitusten+kautta.+Pentti+Saarikoski+mainittiinkin+jo.++Samoin+kuvataiteilijat,+meiltä+ja+muualta.+Tuttavani,+joka+on+lukenut+runsaasti+elämäkertoja+kertoi+Charles+Chaplinin+ja+Oona-+vaimon+suhteesta+ja+hänkin,+miehenä,+näki+suhteen+äärimmäisen+alistavuuden+ja+lakkasi+ihailemasta+Chaplinia..))Ei+taida+olla+liikaa+sanottu,+kuten+Rakel+Liehun+romaanihenkilö+totesi:+"eivät+taiteilijat+uhraa+taiteelle+itseään,+vaan+läheisensä".+Mutta+hyvähän+se+on+ottaa+asia+uudelleen+puheeksi..))+Noista+yhteiskuntarakenteista,+jotka+tämän+mahdollistavat,+en+osaa+sanoa+mitään.+Tulee+vain+mieleen,+että+eikö+nainen,+joka+valitsee+ja+pysyy+epätasa-arvoisessa+suhteessa,+saa+siitä+itsekin+jotain+emotionaalista+palkintoa+?+Lapset+eivät+voi+valita,+mutta+aikuiset+voivat,+tai+ainakin+heidän+pitäisi+voida,+ellei+oma+patologia+ole+esteenä.Että+pitäisikö+taiteilijoita+mitata+eri+mitoilla+kuin+meitä+taviksia+?+Ja+jäisikö+jotain+merkittävää+taidetta+syntymättä,+jos+taiteilijoille+asetettaisiin+samat+käytösnormit+kuin+muillekin+?+Miten+kävisi+rajojen+rikkomisen+kanssa+?+Eikö+se,+uuden+synnyttäminen+ole+ainakin+ennen+liitetty+luovuuteen+ja+sillä+on+aina+hintansa.
  6. Huomentapäivää+!+Kiva,+että+joku+muistaa+!+SkillaN,+Neeasa+ja+Mira,+pitkästä+aikaa..))Minulla+on+nyt+ollut+näitä+muita+"kirjallisia+töitä"+tavallisten+arkirutiinien+lisäksi+ja+hidas+kun+olen,+aika+ei+riitä+kaikkeen.+Ei+niin,+etten+mielelläni+kirjoittaisi+täällä,+vaan+niin,+että+ikävämmät+tehtävät+pitää+myös+hoitaa,+ja+toimintarajoitteisena+ne+vievät+moninkertaisen+ajan+entiseen+verrattuna.+Vaikka+onkin+todettu,+että+minua+invalidisoivat+"kulumat"+nivelvaivat,+kuuluvat+vanhuuteen,+ampiaisen+pisto+se+on+toista..))No.+Ehkä+ei+tarvitse+kilpailla+siitä,+"kuka+kärsii+eniten",+kuten+eräs+ajan+trendeistä+tuntuisi+olevan.+Eiköhän+se+meidän+haaste+ole+pikemminkin+se,+miten+pärjätä+lisääntyvien+kremppojen+kanssa.+Ja+jakamalla+kokemusasiantuntijuutta+keskenämme+voimme+saada+vertaistukea+siihen.Sitä+olen+itse+kokenut+saavani+ja+"jakavani"+myös,+vaikka+säälipisteiden+keruuksi+oma+raportointini+on+nimetty.++No,+päättelen,+että++kyseessä+on+taas+se+tuttu+"yksittäistapaus".+En+nyt+vain+malta+olla+antamatta+hiukan+palautetta+saamastani+palautteesta.Mutta+Neeasa,+kiva+kuulla+sinusta+ja+siitä,+miten+olet+uudesta+tilanteestasi+selvinnyt.+"Ihminen+on+ihmisen+toivo"+ja+onneksi+meillä+vielä+on+niitä,+jotka+ovat+vierellämme+myös+näiden+isojen+menetysten+kohdatessa.Ikävä+kuulla+lonkkavaivoistasi.+Pitkien+lenkkien+jälkeen+oireet+minullakin+alkoivat.Ja+pitkään+meni,+yli+puoli+vuotta,+ennen+kuin+lonkkavaivaa+osattiin+epäillä.+Röntgenkuva+sen+lopulta+vahvisti+ja+TK:sta+edetään+nyt+ortopedille,+joka+antaa+lähetteen+leikkausjonoon+tai+tietysti+arvioi+onko+leikkaus+välttämätön.+Uutisten+mukaan+jono+on+pitkä+ja+taitaa+olla+epärealistista+odottaa,+että+hoitotakuu,+eli+puoli+vuotta,+riittäisi+odotteluun.++Poika+jo+lohdutteli,+että+talvi+on+tulossa+ja+kotoilu+on+helpompaa,+mutta+minä+odottelin+jo+hiihtoladulle+pääsyä+kun+viime+talvi+jäi+väliin...Aikaisemmin+taisin+jo+todeta,+että+kyllä+se+uuden+lonkkanivelen+saaminen+on+lahja,+milloin+se+sitten+tuleekin,+sekä+rahallisesti+että+oman+elämänlaadun+lisääjänä.+Että+varaosia+saa,+kun+entiset+kuluvat.+Sinullahan+Neeasa+se+polvileikkaus+ja+siitä+toipuminen+meni+hyvin,+muistelen,+ja+siihen+verrattuna+lonkka+on+vain+läpihuutojuttu,+sanovat,+ennuste+on+hyvä.+Odotellaan+sitten+yhdessä..))Moneen+kirjoitukseen+on+tehnyt+mieli+ottaa+kantaa.+Miaelina+kirjoitti+arvoista.+Ainakaan+näitä+kestäviä+ja+perinteisiä+ei+juuri+politiikassa+näy.++Arvokeskustelua+varmasti+kaivattaisiin+sinnekin.+Elokapinasta+olen+samaa+mieltä+kuin+muutkin,+niin+luontoihminen+ja+"Linkolan+linjoilla"+kuin+olenkin.Sisällissotakin+tuli+puheeksi.+Luin+juuri+Heidi+Köngaksen+kirjan+Sandra.+Kirjailijan+omien+isovanhempien+tarinaa,+sitä+biofiktiota,+eli+osin+faktaa,+osin+fiktiota.+Järkyttävää+kuvausta,+vuolaasti+kyynelehtien+sitä+luin+ja+ainakin+minut+se+sai+miettimään+naisen+osaa+silloin,+sata+vuotta+sitten:+tyttölapset+ajautuivat+usein+piioiksi+ja+pahimmillaan+isännän+hyväksikäytön+uhreiksi+ja+kantamaan+yksin+häpeänsä+jos+hyväksikäytöstä+syntyi+lapsi.+Kotirintamanaisten,+miesten+sotiessa,+osa+ei+ollut+juuri+sen+parempi.+Lapsia+oli+paljon,+työtä+ympäri+vuorokauden,+leipä+tiukassa,+nähtiin+vilua+ja+nälkää.+Puutetta+oli+kaikesta.Kun+tänä+päivänä+puhutaan+lapsiperheköyhyydestä+-+tai+köyhyydestä+yleensä+-+kannattaisi+varmasti+tutustua+tämäntyyppiseen+kirjallisuuteen+ja+peilata+omaa+elämää+niihin.++Yltäkylläistä+aikaa+elämme.Ai+niin.+Ja+vauvojakin+on+taas+syntynyt+ja+odotustakin+ilmassa.+Onnittelut+kaikille+!Tuntuu,+että+mitä+vanhemmaksi+tulee,+sitä+enemmän+osaa+iloita+näistä+uusista+pienistä+ihmisistä,+jotka+tänne+syntyvät+viattomina,+avoimina,+luottavaisina."Lapset,+ainoat+enkelimme,+emme+ansaitse+heitä",+kirjoittaa+Arja+Tiainen.+Hyvää+päivää+ja+tulevaa+viikonloppua+kaikille,demeter1