Tunnistatko kirjat alkusanoista?

Anonyymi

70

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7/10, ei niin paha, mutta olen pettynyt itseeni kun en muistanut Anna Kareninan alkusanoja. Pari noista testiin valituista oli minulle tuntemattomista teiksista. Jari Tervon kanssa olen samaa tuosta García Marquez-sitaatista.

      • Anonyymi

        Sama mulle. 7/10. Kyllä hävetti kun en Linnaa tunnistanut..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama mulle. 7/10. Kyllä hävetti kun en Linnaa tunnistanut..))

        Heh, Anonyymiksi menin, mutta ehkä oli hyväkin kun demeterinä sain kehotuksen pysyä pois Anojen keskusteluista..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Heh, Anonyymiksi menin, mutta ehkä oli hyväkin kun demeterinä sain kehotuksen pysyä pois Anojen keskusteluista..))

        Minä en myöskään tunnistanut Linnaa. Puolustukseksini voin vain sanoa että en ole muistaakseni koskaan lukenut Tuntematonta sotilasta....olen nähnyt sen vain elokuvana moneen kertaan.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä en myöskään tunnistanut Linnaa. Puolustukseksini voin vain sanoa että en ole muistaakseni koskaan lukenut Tuntematonta sotilasta....olen nähnyt sen vain elokuvana moneen kertaan.

        Kyllä Tuntematon sotilas on lukemisen väärti, vaikka ainakin Edwin Laineen elokuvaversio myötäilee kirjaa melko tarkasti.
        Laineen Tuntemattoman olen minäkin katsonut moneen kertaan, Mollbergin ja Louhimiehen elokuvaversioista en löydä "tuttuja hahmoja". Ehkä ne puhuttelevat paremmin nuorempaa sukupolvea.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä en myöskään tunnistanut Linnaa. Puolustukseksini voin vain sanoa että en ole muistaakseni koskaan lukenut Tuntematonta sotilasta....olen nähnyt sen vain elokuvana moneen kertaan.

        En minäkään tunnistanut. Olin muistavinani, että kirja alkaa paloaukealta, jossa porukka äkseeraa.
        Sain 8/10, mutta nopeasti on kerrottava, että alkulauseesta saattoi päätellä vaihtoehdot. En ole niitä kaikkia kirjoja varmaankaan lukenut, vaikka nuoruuteni päivinä ahmin monta kirjaa viikossa. Luin vain, enkä osannut sen kummemmin niitä analysoida. En osaa vieläkään.
        Totuus on, että klassikot saavat minut haukottelemaan. En ikinä ole jaksanut niitä venäläisiä kirjailijoita. - Anna Kareninan luin, koska katsoin, että se on ihmisen velvollisuus tässä elämässä.
        Nyt ovat silmäni väsyneet kirjaimiin, niin että lukeminen ei onnistu kuin parin sivun verran kerrallaan. Olen lopettanut itseni kiusaamisen. Kirjallisuuspiirikin jää tänä syksynä pois.
        Kiinnostuksella kuitenkin seuraisin muiden keskusteluja tästä aiheesta, toivottavasti jatkuu.


      • Makriina kirjoitti:

        En minäkään tunnistanut. Olin muistavinani, että kirja alkaa paloaukealta, jossa porukka äkseeraa.
        Sain 8/10, mutta nopeasti on kerrottava, että alkulauseesta saattoi päätellä vaihtoehdot. En ole niitä kaikkia kirjoja varmaankaan lukenut, vaikka nuoruuteni päivinä ahmin monta kirjaa viikossa. Luin vain, enkä osannut sen kummemmin niitä analysoida. En osaa vieläkään.
        Totuus on, että klassikot saavat minut haukottelemaan. En ikinä ole jaksanut niitä venäläisiä kirjailijoita. - Anna Kareninan luin, koska katsoin, että se on ihmisen velvollisuus tässä elämässä.
        Nyt ovat silmäni väsyneet kirjaimiin, niin että lukeminen ei onnistu kuin parin sivun verran kerrallaan. Olen lopettanut itseni kiusaamisen. Kirjallisuuspiirikin jää tänä syksynä pois.
        Kiinnostuksella kuitenkin seuraisin muiden keskusteluja tästä aiheesta, toivottavasti jatkuu.

        Hyvä sinä - Makrina, 8/10. Minunkin silmäni väsyvät, mutta vasta hoksasin, että ensisijainen syy taitaa olla toisen silmän yläluomen laskeutuminen ja painon tunne siinä.
        Että taitaa taas olla leikkaus edessä...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, Anonyymiksi menin, mutta ehkä oli hyväkin kun demeterinä sain kehotuksen pysyä pois Anojen keskusteluista..))

        Tuskin olet saanut kehotusta, ehkä se on kk:n sabotaasia ....?


      • Makriina kirjoitti:

        En minäkään tunnistanut. Olin muistavinani, että kirja alkaa paloaukealta, jossa porukka äkseeraa.
        Sain 8/10, mutta nopeasti on kerrottava, että alkulauseesta saattoi päätellä vaihtoehdot. En ole niitä kaikkia kirjoja varmaankaan lukenut, vaikka nuoruuteni päivinä ahmin monta kirjaa viikossa. Luin vain, enkä osannut sen kummemmin niitä analysoida. En osaa vieläkään.
        Totuus on, että klassikot saavat minut haukottelemaan. En ikinä ole jaksanut niitä venäläisiä kirjailijoita. - Anna Kareninan luin, koska katsoin, että se on ihmisen velvollisuus tässä elämässä.
        Nyt ovat silmäni väsyneet kirjaimiin, niin että lukeminen ei onnistu kuin parin sivun verran kerrallaan. Olen lopettanut itseni kiusaamisen. Kirjallisuuspiirikin jää tänä syksynä pois.
        Kiinnostuksella kuitenkin seuraisin muiden keskusteluja tästä aiheesta, toivottavasti jatkuu.

        Äidinkielen opettajani, joka itsekin oli julkaissut vinon pinon nuortenkirjoja, yritti saada minua lukemaan venäläisiä klassikoita, alkaen Rikoksesta ja rangaistuksesta. Anna Kareninan luin varmaan kouluaikoina, samoin Gogolin Kuolleet sielut. Ajoitus oli kyllä pielessä, minä olin 11-vuotias ja puberteetin lähestyessä muut asiat tuntuivat tärkeämmiltä.

        Muta olet toki oikeassa, monista alkusanoista voi jo sinänsä päätellä mistä kirjasta oli kysymys. Jotkut liian helppoja, jotkut taas aivan liian vaikeita. Tuo kylmä ja myrskyinen yö on niin paljon käytetty klishe että sitä on vaikea jäljittää mihinkään tiettyyn teokseen.

        Makriina, oletko kokeillut kuunnella äänikirjoja?
        Monet meistä paljon nuoremmatkinovat hurahtaneet äänikirjojen kuunteluun, kun ei tarvi rasittaa silmiä ja nuorille äänikirjat ovat yleistymässä nopeasti suosikkivaihtoehdoksi.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Äidinkielen opettajani, joka itsekin oli julkaissut vinon pinon nuortenkirjoja, yritti saada minua lukemaan venäläisiä klassikoita, alkaen Rikoksesta ja rangaistuksesta. Anna Kareninan luin varmaan kouluaikoina, samoin Gogolin Kuolleet sielut. Ajoitus oli kyllä pielessä, minä olin 11-vuotias ja puberteetin lähestyessä muut asiat tuntuivat tärkeämmiltä.

        Muta olet toki oikeassa, monista alkusanoista voi jo sinänsä päätellä mistä kirjasta oli kysymys. Jotkut liian helppoja, jotkut taas aivan liian vaikeita. Tuo kylmä ja myrskyinen yö on niin paljon käytetty klishe että sitä on vaikea jäljittää mihinkään tiettyyn teokseen.

        Makriina, oletko kokeillut kuunnella äänikirjoja?
        Monet meistä paljon nuoremmatkinovat hurahtaneet äänikirjojen kuunteluun, kun ei tarvi rasittaa silmiä ja nuorille äänikirjat ovat yleistymässä nopeasti suosikkivaihtoehdoksi.

        Pelkkää saamattomuutta, kun en ole. Näilläkin palstoilla on siihen neuvottu, kun olen marissut tätä lukemisongelmaani.
        Minulla ei ole ketään kaveria, joka tulisi kotoa hakemaan ja veisi puotiin, jossa laitteita myydään. ORPO minä poloinen vanhus. :)))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin olet saanut kehotusta, ehkä se on kk:n sabotaasia ....?

        Dokumentti on tallessa, Ano 11.48..))
        "Demeter voisit pysyä bloggaajien seurassa ja jättää anojen keskustelut rauhaan.
        Onko se liikaa pyydetty?" Ei ihan kuulosta kk:lta, kun bloggaa itsekin.
        (ketju: Kevyttä pohdiskelua 13.8.)


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Pelkkää saamattomuutta, kun en ole. Näilläkin palstoilla on siihen neuvottu, kun olen marissut tätä lukemisongelmaani.
        Minulla ei ole ketään kaveria, joka tulisi kotoa hakemaan ja veisi puotiin, jossa laitteita myydään. ORPO minä poloinen vanhus. :)))

        Eikö asuinkunnassasi ole yhteispalvelupistettä. Siellä autetaan näihin digipalveluihin, myös kirjasto voi neuvoa miten pääset lukemaan äänikirjaa.

        Ainakin Espoossa ja Vantaalla o yhteispalvelupisteitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö asuinkunnassasi ole yhteispalvelupistettä. Siellä autetaan näihin digipalveluihin, myös kirjasto voi neuvoa miten pääset lukemaan äänikirjaa.

        Ainakin Espoossa ja Vantaalla o yhteispalvelupisteitä.

        Kiitos. Pitää pontevoitua.
        Alkaa vain olla kaikessa sellainen tunne, että törmään koska tahansa takaseinään, niin että ei kannata hötkyillä missään asiassa.
        Jonain päivänä muutun anoksi ihan sen takia, että en jää roikkumaan kuin hantuuki naulaan.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Pelkkää saamattomuutta, kun en ole. Näilläkin palstoilla on siihen neuvottu, kun olen marissut tätä lukemisongelmaani.
        Minulla ei ole ketään kaveria, joka tulisi kotoa hakemaan ja veisi puotiin, jossa laitteita myydään. ORPO minä poloinen vanhus. :)))

        Et tarvitse erillisiä laitteita äänikirjojen kuunteluun. Älykännykällä onnistuu ja sehän sinulla on :)


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Dokumentti on tallessa, Ano 11.48..))
        "Demeter voisit pysyä bloggaajien seurassa ja jättää anojen keskustelut rauhaan.
        Onko se liikaa pyydetty?" Ei ihan kuulosta kk:lta, kun bloggaa itsekin.
        (ketju: Kevyttä pohdiskelua 13.8.)

        Eiköhän anneta asian olla jo. Kaikkihan täällä anonyymejä tavallaan ollaan 😊✌


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Dokumentti on tallessa, Ano 11.48..))
        "Demeter voisit pysyä bloggaajien seurassa ja jättää anojen keskustelut rauhaan.
        Onko se liikaa pyydetty?" Ei ihan kuulosta kk:lta, kun bloggaa itsekin.
        (ketju: Kevyttä pohdiskelua 13.8.)

        Mikä vain on mahdollista, jos kyse on kk:sta, mutta älä välitä tuosta kommentista.
        Jokainen saa osakseen jotain kyseisenlaista "onnea".....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tarvitse erillisiä laitteita äänikirjojen kuunteluun. Älykännykällä onnistuu ja sehän sinulla on :)

        Ihan tavallisella älykännyllä tai tabletillakin onnistuu. Minä kuuntelin aikaisemmin hands free-kuulokkeilla, jotka luontuivat hyvin korviin kun kuuntelee makuuasennossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän anneta asian olla jo. Kaikkihan täällä anonyymejä tavallaan ollaan 😊✌

        Olet oikeassa, Ano 13.07. Tyhmäähän tuo minulta oli aiheeseen palata. Vähän turhautunut olo jos/kun on päällä, niin tekee itsekin kärpäsestä härkäsen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ihan tavallisella älykännyllä tai tabletillakin onnistuu. Minä kuuntelin aikaisemmin hands free-kuulokkeilla, jotka luontuivat hyvin korviin kun kuuntelee makuuasennossa.

        Kuulokkeita ei tarvitse jos jonkun kustantamon äänikirjoja kuuntelee suoraan. Langattomat kuulokkeet, kuten mainitsit, ovat hyvät. Niihin on monta suutinta ;) Sauvakävellessä tai kotona parvekkeella kuulokkeilla kuuntelen.

        Mielipiteitäkin jakanut "Suon villi laulu" saa Suomessa pian ensi-iltansa.
        Kiinnostaa onko siihen saatu vangittua kirjan suomiljöö ja muu luonto. Sen kuvaus oli mielrstäni kirjan parasta antia. Loppu oli ennalta arvattava ja "heppoinenkin".

        Anteeksi aloittaja, lipesin aiheesta ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulokkeita ei tarvitse jos jonkun kustantamon äänikirjoja kuuntelee suoraan. Langattomat kuulokkeet, kuten mainitsit, ovat hyvät. Niihin on monta suutinta ;) Sauvakävellessä tai kotona parvekkeella kuulokkeilla kuuntelen.

        Mielipiteitäkin jakanut "Suon villi laulu" saa Suomessa pian ensi-iltansa.
        Kiinnostaa onko siihen saatu vangittua kirjan suomiljöö ja muu luonto. Sen kuvaus oli mielrstäni kirjan parasta antia. Loppu oli ennalta arvattava ja "heppoinenkin".

        Anteeksi aloittaja, lipesin aiheesta ;)

        Äsh, tämä pää.
        Kustantamolla tsrkpitin äänikirjapalveluja. Niitä on monta ja useat tarjoavat aloittajalle ensimmäiset 14-30 vrk ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama mulle. 7/10. Kyllä hävetti kun en Linnaa tunnistanut..))

        kumarran häpeääsi
        GARAMATSONIN VELJEKSET mukailtuna


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        En minäkään tunnistanut. Olin muistavinani, että kirja alkaa paloaukealta, jossa porukka äkseeraa.
        Sain 8/10, mutta nopeasti on kerrottava, että alkulauseesta saattoi päätellä vaihtoehdot. En ole niitä kaikkia kirjoja varmaankaan lukenut, vaikka nuoruuteni päivinä ahmin monta kirjaa viikossa. Luin vain, enkä osannut sen kummemmin niitä analysoida. En osaa vieläkään.
        Totuus on, että klassikot saavat minut haukottelemaan. En ikinä ole jaksanut niitä venäläisiä kirjailijoita. - Anna Kareninan luin, koska katsoin, että se on ihmisen velvollisuus tässä elämässä.
        Nyt ovat silmäni väsyneet kirjaimiin, niin että lukeminen ei onnistu kuin parin sivun verran kerrallaan. Olen lopettanut itseni kiusaamisen. Kirjallisuuspiirikin jää tänä syksynä pois.
        Kiinnostuksella kuitenkin seuraisin muiden keskusteluja tästä aiheesta, toivottavasti jatkuu.

        edward lianen etunimi on
        edvin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulokkeita ei tarvitse jos jonkun kustantamon äänikirjoja kuuntelee suoraan. Langattomat kuulokkeet, kuten mainitsit, ovat hyvät. Niihin on monta suutinta ;) Sauvakävellessä tai kotona parvekkeella kuulokkeilla kuuntelen.

        Mielipiteitäkin jakanut "Suon villi laulu" saa Suomessa pian ensi-iltansa.
        Kiinnostaa onko siihen saatu vangittua kirjan suomiljöö ja muu luonto. Sen kuvaus oli mielrstäni kirjan parasta antia. Loppu oli ennalta arvattava ja "heppoinenkin".

        Anteeksi aloittaja, lipesin aiheesta ;)

        8/10 testiin.
        Kuulokkeet näin öiseen aikaan äänikirjoja kuunnellessa ei herätä kuorsaavaa puolisoa :)))


    • Anonyymi
    • Minäkin sain tulokseksi 8/10, en tunnistanut Peppi-kirjan enkä Cliffordin teoksen alkuja.
      Löysin toisenkin samanaiheisen testin, ja ensimmäisen avulla sain siitä täydet pisteet. Romeosta ja Juliasta en ollut varma, mutta arvaus osui oikeaan.

      https://yle.fi/uutiset/3-9258797

      Tuo "Oli synkkä ja myrskyinen yö" on jonkinlainen aloituksen symboli, antaa odottaa synkeää ja dramaattista jatkoa. Sarjakuvantekijä Schulzin Ressu-koira kirjoittaa tuonnimisen kirjan.

      En ole samaa mieltä Tervon kanssa aloituksesta, jonka pitäisi olla adjektiiviton ja hyvin lyhyt.
      Nappasin hyllystäni Mika Waltarin kirjan Nuori Johannes, joka on yksi suosikkini Waltarin upeasta laajasta tuotannosta. Aloitus on havainnollinen ja elävä, vie lukijansa heti kyseiseen aikaan, paikkaan, tilanteeseen ja tunnelmaan.

      "Karattuani olin vaeltanut halki Ranskan ja Burgundin maiden halki Reinille asti. Heinä oli korjattu, pelloilla leikkasivat hikiset miehet viljaa helteen vuoksi vain risainen paita yllä. Naiset keritsivät lampaita. Vaelsin leijonan merkeissä."

      • Ramoona, upea aloitus Nuoressa Johanneksessa. Onko Nuori Johannes Johannes Angelus?
        Taidanpa laittaa omalle lyhyelle listalleni luettavien kirjojen jpukkoon.
        Tervoon viittasin ainoastaan siinä mielessä, että tuo García Márquezin avaus on klassillinen esimerkki upeasta kirjan avauksesta. Monet kriitikot pitävät sitä jopa maailamkirjallisuuden huippuna tai yhtenä parhaista. Se vie heti lukijansa mukaan, väistämättömästi.


      • Minuun on jostakin tarttunut tieto, että "Oli synkkä ja myrskyinen yö" on poimittu maailman huonoimmaksi valitun romaanin alkulauseesta. Ressu käyttää sitä ansiokkaasti omien kirjoituksiensa alkulauseina. (Koskahan sekin kilpailu on käyty! Varmasti on sen voittajia pilvin pimein.)Tuossa gallupissakin taisi siitä olla maininta.
        Jussi ja kuokka ovat myös suosittu alkulause, jonka suomalaiset muistavat Minä muistan, että koulussani suomenkielen tunnilla luettiin silloin tällöin vuorotellen Seitsemää veljestä. Se oli ihan kivaa, kun osatkin jaettiin ja tarina herätti halun lukea kirja loppuun sitten kotioloissa. Tuskin monikaan teini-ikäinen vapaaehtoisesti siihen tarttuu iltalukemiseksi.
        Nythän kovasti murehditaan sitä, että nuorille ei lukeminen enää maistu. Elämä lienee niin nopearytmistä, että ei ole aikaan paneutua sohvan nurkkaan kirja kädessä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ramoona, upea aloitus Nuoressa Johanneksessa. Onko Nuori Johannes Johannes Angelus?
        Taidanpa laittaa omalle lyhyelle listalleni luettavien kirjojen jpukkoon.
        Tervoon viittasin ainoastaan siinä mielessä, että tuo García Márquezin avaus on klassillinen esimerkki upeasta kirjan avauksesta. Monet kriitikot pitävät sitä jopa maailamkirjallisuuden huippuna tai yhtenä parhaista. Se vie heti lukijansa mukaan, väistämättömästi.

        Nuori Johannes on Mika Waltarin historiallinen romaani, joka on kirjoitettu vuonna 1951, mutta ilmestyi postuumisti vasta vuonna 1981. Kyseessä oli alkujaan Waltarin hylkäämä vuonna 1952 ilmestyneen Johannes Angeloksen ensimmäinen käsikirjoitus. Kun Waltari päätti aloittaa Johannes Angeloksen tarinan suoraan Konstantinopolin piirityksestä, päähenkilön aiempia vaiheita kuvannut monta sataa sivua pitkä käsikirjoitus jäi tarpeettomaksi. Waltarin kuoleman jälkeen erillisenä romaanina julkaistu Nuori Johannes toimii näin Johannes Angeloksen esiosana.

        Luin ensin Johannes Angeloksen ja vielä enemmän kuin Sinuhe, se imaisi tapahtumiin, kuin olisin ollut paikalla näkemässä, kuulemassa, kokemassa, jakamassa kaikkea. Nuori Johannes täydentää lukukokemusta, päällekkäisyyksiäkin luonnollisesti on.

        Monet historiallisten romaanien kirjoittajat tekevät tarkkaa taustatyötä, etsivät faktoja, tutkivat lähteitä. Mutta Waltarin tasoista autenttisuuden tuntua en ole muilla kirjailijoilla tavannut. Tosin maailmakirjallisuudesta olen vain pienen hippusen lukenut, vaikka lukeminen on aina kuulunut osaksi elämääni 5-vuotiaasta lähtien, jolloin opin lukemaan. En suinkaan ollut nuorin lukemaan oppinut lapsuusperheessäni, kaksi sisarustani voittivat minut vuodella.


      • Tåytyy ihan leuhkia ! Täydet pisteet sain tuosta Ylen testistä. Pari vastausta tuli tietysti arvaten, yksi päätellen niin että tuurillakin voidaan mennä...


      • Anonyymi

        Samat meni minullakin ekassa testissä väärin, mutta minäkin opin ne toiseen testiin.)))
        Meni muitakin vikaan, tulokset kohtuulliset, eka 6/10, toka 7/10.
        Luen enemmänkin kevyttä kirjallisuutta, en läheskään kaikkia noita ole lukenut mutta päättely auttoi, osa ihan helppoja.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Tåytyy ihan leuhkia ! Täydet pisteet sain tuosta Ylen testistä. Pari vastausta tuli tietysti arvaten, yksi päätellen niin että tuurillakin voidaan mennä...

        Nyt päihitit minut. Yksi väärin Ylen testissä, joka oli mielestäni jopa helpompi.
        Paloma ei kirj.


    • Anonyymi

      En edes yritä ettei sitten tartte hävetä

    • Anonyymi

      Hurraa ! Vain viisi oikein. Luen niin paljon, etten millään voi muistaa miten mikäkin kirja on alkanut eikä sillä ole oikeastaan mitään väliä, vaikkei sitä jälkeenpäin muistaisikaan.

      • Anonyymi

        Ei niitä alkuja muisteta, ne päätellään annetuista vaihtoehdoista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä alkuja muisteta, ne päätellään annetuista vaihtoehdoista!

        Kiitos 17:32, erotut joukosta!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä alkuja muisteta, ne päätellään annetuista vaihtoehdoista!

        Ei kai kukaan väittänytkään muistavansa niitä alkuja.!!!! Tosiaan päättelykykyä tarvitaan. Minäkään en noista ole montakaan lukenut, silti 7/10 ja 8/10.


    • Anonyymi

      Nyt kun on paljastunut että arv. rouvat eivät tunne Linnaa
      niin
      kirjahan oli raakile ja sitä jouduttiin muuttamaan Goethen periaatteella
      Varpio on sanonut tämän eli Linnan tuntija että näin tehtiin

      Bilde, Kunstler, rede nicht, nur ein Hauch sei dein gedicht

      LUO, TAITELIJA, ÄLÄKÄ LÄSSYTÄ jaarituksia

      Linnan tuntemattomuuden häpeä ei ole korvattavissa jollain Waltarin osaamisella
      vaikka osaisi monta metriä

      • No nyt päästiin asiaan taas.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        No nyt päästiin asiaan taas.

        Monella kielellä
        mm. molemmat Saksat käänsivät oman Tuntemattoman erikseen
        ja venäjäksi ei ollenkaan vaan


      • Mikä on Goethen periaate?
        Olen kirjan lukenut, suomeksi, ja oletan, että Linna kirjoitti sen suomen kielellä.
        Mitä on tämä Varpio sanonut?
        Olen ihan amatöörilukija, en ole kirjallisuuteen perehtynyt.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Mikä on Goethen periaate?
        Olen kirjan lukenut, suomeksi, ja oletan, että Linna kirjoitti sen suomen kielellä.
        Mitä on tämä Varpio sanonut?
        Olen ihan amatöörilukija, en ole kirjallisuuteen perehtynyt.

        Goethe oli renessanssi-ihminen kaikkien alojen kirjallisuus luonnontiede kielet pääministeriys ... osaaja jossain määrin joten hän antoi kirjailijoille ohjeen

        ei pidä jaaritella jos halutaan olla taitelija ja luoda
        Bilde, Kunstler, rede nicht, nur ein Hauch sei dein Gedicht

        Linna ei kirjoittanut suoraan Tuntematonta vaan kirjan nimeltä SOTAROMAANI ja se sisälsi paljon jaaritusta, se piti ohjastaa uudelleen Goethen periaatteella eli Wsoylla oli tunnettu maisteri Jokinen joka supisti selittelyjä pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Goethe oli renessanssi-ihminen kaikkien alojen kirjallisuus luonnontiede kielet pääministeriys ... osaaja jossain määrin joten hän antoi kirjailijoille ohjeen

        ei pidä jaaritella jos halutaan olla taitelija ja luoda
        Bilde, Kunstler, rede nicht, nur ein Hauch sei dein Gedicht

        Linna ei kirjoittanut suoraan Tuntematonta vaan kirjan nimeltä SOTAROMAANI ja se sisälsi paljon jaaritusta, se piti ohjastaa uudelleen Goethen periaatteella eli Wsoylla oli tunnettu maisteri Jokinen joka supisti selittelyjä pois

        Kustannustoimittaja?


    • Anonyymi

      Joku ei muista eilisiä loukkauksiaan, vaikka muistaa kirjojen alut,
      että se siitä hyvästä muistista.

      • Anonyymi

        "Päivänsäde" on täällä taas kaikentietävänä niinkuin ei mitään, jakamassa ohjeita muille
        sisäiseen tutkiskeluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Päivänsäde" on täällä taas kaikentietävänä niinkuin ei mitään, jakamassa ohjeita muille
        sisäiseen tutkiskeluun.

        Mahtaako suunnitella uutta paljastuskirjaa palstalaisista. Mitkähän olisi alkusanat?
        Kesäkiertue Suomessa onnistui, entisiä kirjoja myytiin laatikkokaupalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako suunnitella uutta paljastuskirjaa palstalaisista. Mitkähän olisi alkusanat?
        Kesäkiertue Suomessa onnistui, entisiä kirjoja myytiin laatikkokaupalla.

        Tiimikaksikko voimissaan taas palstaa valtaa. Toinen ohjeistaa kasikymppisiä ja toinen hymyillen vähättelee hänelle ketjussaan tilaa tehnyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiimikaksikko voimissaan taas palstaa valtaa. Toinen ohjeistaa kasikymppisiä ja toinen hymyillen vähättelee hänelle ketjussaan tilaa tehnyttä.

        Näyttää että tämä palstaelämä on niille kahdelle korviketta oikeasta elämästä. Tilaa on kaikenlaisille. Mutta pitäisi avata oma ketju, ei mennä toisen reviirille ainakaan mestaroimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttää että tämä palstaelämä on niille kahdelle korviketta oikeasta elämästä. Tilaa on kaikenlaisille. Mutta pitäisi avata oma ketju, ei mennä toisen reviirille ainakaan mestaroimaan.

        Hyvin sanottu. Tässäkin ketjussa puhutaan kirjoista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako suunnitella uutta paljastuskirjaa palstalaisista. Mitkähän olisi alkusanat?
        Kesäkiertue Suomessa onnistui, entisiä kirjoja myytiin laatikkokaupalla.

        "Ensiksi korkattiin kuohuviini, espanjalainen cava. Emäntä tarjoili mansikoita ja suolakeksejä, joiden päälle oli koristeellisesti aseteltu katkarapuja, tillinoksia, sekä punaista ja mustaa turskan mätiä. Lasit kilahtelivat hilpeästi kippis- ja skål-toivotuksissa molemmilla kotimaisilla. " (Omaa tekstiä )
        Sehän on jo tehty.
        Nyt olen kirjoittamassa tarinaa joka sijoittuu jonnekin Kravun ja Kauriin kääntöpiirien välimaille. Teitä ketään ei ole siinä. Ei edes minua.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Ensiksi korkattiin kuohuviini, espanjalainen cava. Emäntä tarjoili mansikoita ja suolakeksejä, joiden päälle oli koristeellisesti aseteltu katkarapuja, tillinoksia, sekä punaista ja mustaa turskan mätiä. Lasit kilahtelivat hilpeästi kippis- ja skål-toivotuksissa molemmilla kotimaisilla. " (Omaa tekstiä )
        Sehän on jo tehty.
        Nyt olen kirjoittamassa tarinaa joka sijoittuu jonnekin Kravun ja Kauriin kääntöpiirien välimaille. Teitä ketään ei ole siinä. Ei edes minua.

        Tuohan on kuin sinun arkibrunssin alkupalat. Ne meetvurstit, ilmakuivatut kinkut, juustovalikoimat, pannukakut siirapin kera tietysti mlisänä:


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        "Ensiksi korkattiin kuohuviini, espanjalainen cava. Emäntä tarjoili mansikoita ja suolakeksejä, joiden päälle oli koristeellisesti aseteltu katkarapuja, tillinoksia, sekä punaista ja mustaa turskan mätiä. Lasit kilahtelivat hilpeästi kippis- ja skål-toivotuksissa molemmilla kotimaisilla. " (Omaa tekstiä )
        Sehän on jo tehty.
        Nyt olen kirjoittamassa tarinaa joka sijoittuu jonnekin Kravun ja Kauriin kääntöpiirien välimaille. Teitä ketään ei ole siinä. Ei edes minua.

        Onko siinä jokin juoni
        hirveästi porukkaa

        liian kilttiä tylsää siis
        poliittinen motiivi hyysätä matuja
        vähän liian arvattavaa

        muistuttaa koululaisen ainetta jossa on eksoottisia sanoja ja paikkoja

        onko siinä mitään yllättävää karkeutta
        ferranten tyyliin jota sitäkään en tunne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako suunnitella uutta paljastuskirjaa palstalaisista. Mitkähän olisi alkusanat?
        Kesäkiertue Suomessa onnistui, entisiä kirjoja myytiin laatikkokaupalla.

        Onhan siitä saatu lukea etukäteen hänen itsensä kertomana. Päivänsäde ja Korven Kaunotar matkustelevat ympäri maailmaa ja ilmeisesti kirjoittajan johtopäätös on, että
        se on aiheuttanut kateutta palstalla, koska kirja kertoo palstavihasta.
        Vai oliko ihan väärin tulkittu ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siitä saatu lukea etukäteen hänen itsensä kertomana. Päivänsäde ja Korven Kaunotar matkustelevat ympäri maailmaa ja ilmeisesti kirjoittajan johtopäätös on, että
        se on aiheuttanut kateutta palstalla, koska kirja kertoo palstavihasta.
        Vai oliko ihan väärin tulkittu ?

        Voisiko keksiä enää vähemmän sopivia nimiä kuin päivänsäde ja korven kaunotar?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko siinä jokin juoni
        hirveästi porukkaa

        liian kilttiä tylsää siis
        poliittinen motiivi hyysätä matuja
        vähän liian arvattavaa

        muistuttaa koululaisen ainetta jossa on eksoottisia sanoja ja paikkoja

        onko siinä mitään yllättävää karkeutta
        ferranten tyyliin jota sitäkään en tunne

        Onhan siinä juoni. Vihjeitä löytyy kirjan takakannesta.

        "viiden novellin muodostama jatkokertomus joka kertoo tarinan, jossa nettifoorumien anonyymin keskustelukulttuurin luomat jännitteet purkautuvat vaarallisiksi sivuraiteiksi arkielämään. Kevyellä otteella vakavista asioista kirjoitettu kertomus lähtee alkuunsa Suomen kesästä, siirtyy laivaristeilyn muodossa Itämeren toiselle puolelle, "

        Ei Ferranten tapaan osaa kirjoittaa kukaan muu.
        Jokaisella kirjailijalla on oma kertojanäänensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siinä jokin juoni
        hirveästi porukkaa

        liian kilttiä tylsää siis
        poliittinen motiivi hyysätä matuja
        vähän liian arvattavaa

        muistuttaa koululaisen ainetta jossa on eksoottisia sanoja ja paikkoja

        onko siinä mitään yllättävää karkeutta
        ferranten tyyliin jota sitäkään en tunne

        Ferranten kirjat ovat nuorisokirjoja, ei niitä aikuinen jaksa lukea.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onhan siinä juoni. Vihjeitä löytyy kirjan takakannesta.

        "viiden novellin muodostama jatkokertomus joka kertoo tarinan, jossa nettifoorumien anonyymin keskustelukulttuurin luomat jännitteet purkautuvat vaarallisiksi sivuraiteiksi arkielämään. Kevyellä otteella vakavista asioista kirjoitettu kertomus lähtee alkuunsa Suomen kesästä, siirtyy laivaristeilyn muodossa Itämeren toiselle puolelle, "

        Ei Ferranten tapaan osaa kirjoittaa kukaan muu.
        Jokaisella kirjailijalla on oma kertojanäänensä.

        Vähän puisevalta se tuntuu
        Varmaan nämä omakohtaiset muistelmat ovat ok
        mutta tämä vaikuttaa lähinnä koululaisen kirjoitukselta
        johon on liimattu kuolemaa päälle jännitystä siinä ei ole
        eikä se vie mukanaan

        sisäänkirjautumiseen tuli virhe ja hän päätti lähteä ottamaan vaikka aurinkoa sillä aikaa
        kun perunat kiehuivat

        eli siis turhia sanoja
        vaikka
        ja älytöntä tekstiä perunoista joita ei todellakaan kukaan lue


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siitä saatu lukea etukäteen hänen itsensä kertomana. Päivänsäde ja Korven Kaunotar matkustelevat ympäri maailmaa ja ilmeisesti kirjoittajan johtopäätös on, että
        se on aiheuttanut kateutta palstalla, koska kirja kertoo palstavihasta.
        Vai oliko ihan väärin tulkittu ?

        Ulkona olet kuin proverbiaalinen lumiukko. :)
        Päivänsäde ei matkusta minnekään. Ei myöskään Korven Kaunotar.
        Palstalla vihataan ja inhotaan puolin ja toisin, pitkin ja poikin. Syyt eivät aina ole ilmeiset. Palstaviha on kuitenkin vain sivuraide suuremmassa verkostossa. Henkilökohtaiset kaunat nivoutuvat osaksi suurempaa kuvaa.
        No, niin, nyt saavat juonenpaljastukset riittää.


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ulkona olet kuin proverbiaalinen lumiukko. :)
        Päivänsäde ei matkusta minnekään. Ei myöskään Korven Kaunotar.
        Palstalla vihataan ja inhotaan puolin ja toisin, pitkin ja poikin. Syyt eivät aina ole ilmeiset. Palstaviha on kuitenkin vain sivuraide suuremmassa verkostossa. Henkilökohtaiset kaunat nivoutuvat osaksi suurempaa kuvaa.
        No, niin, nyt saavat juonenpaljastukset riittää.

        Jopas sitä ollaan dramaattista! Vai että vihataan, kyllä se on tuollaisille elvistelijöille nauramista. Vai että päivänsäde, räntäsade paremminkin ja kaunAtar🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ulkona olet kuin proverbiaalinen lumiukko. :)
        Päivänsäde ei matkusta minnekään. Ei myöskään Korven Kaunotar.
        Palstalla vihataan ja inhotaan puolin ja toisin, pitkin ja poikin. Syyt eivät aina ole ilmeiset. Palstaviha on kuitenkin vain sivuraide suuremmassa verkostossa. Henkilökohtaiset kaunat nivoutuvat osaksi suurempaa kuvaa.
        No, niin, nyt saavat juonenpaljastukset riittää.

        Ei ole totta. Ei palstalla vihata eikä inhota "puolin ja toisin".
        Näyttää siltä, että vain "p-säde" ja kk kadehtivat palstalla muita
        ja kantavat kaunaa heille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole totta. Ei palstalla vihata eikä inhota "puolin ja toisin".
        Näyttää siltä, että vain "p-säde" ja kk kadehtivat palstalla muita
        ja kantavat kaunaa heille.

        .......... ja ihan kuin he yrittäisivät haastaa riitaa ja yrittäisivät manipuloida palstaa .... ?
        Sellaista se voi teettää jos on alistava, kontrolloiva ja itsepäinen luonne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole totta. Ei palstalla vihata eikä inhota "puolin ja toisin".
        Näyttää siltä, että vain "p-säde" ja kk kadehtivat palstalla muita
        ja kantavat kaunaa heille.

        Ei tietenkään ole totta. Eikä Päivänsäde tai K-K ole edes olemassa. Tää on kaikki fiktiivistä. Fiktiivisiä nikkejä, fiktiivinen foorumi, fiktiivisiä murhia.... :) :) :) (nyt mä repesin)
        kirja on romaani, ei muistelmat tai tietokirja.
        Yritä nyt pitää talkkunat ja ohrasuurimot eri purkeissa.


    • Anonyymi

      Eli Saksat käänsivät omat Tuntemattomansa DDR tietenkin paljon myöhemmin
      Bundesrepublik heti ja niissä on eri nimi kirjoilla
      DDR:ssä oikeampi nimi
      Der Unbekannte Soldat kun taas B:ssä Kreuze in Karelien se käännettiin B:ssä kahteen kertaan saksaksi

    • Anonyymi

      Venäjäksi Tuntematonta ei käännetty Nliitossa
      mutta viroksi se käännettiin ei Nliitossa
      vaan pakolaisen toimesta Kanadassa

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Ilokseni huomasin tuon uutisen, Ano 10.07. Kari Hotakainen on lempikirjailijoitani. Hän osaa ruotia tätä aikaa terävästi mutta lempeästi.
        Tuossa haastattelussa pisti erityisesti silmään tämä havainto:

        " Hyveellisyys ja suvaitsevaisuus ovat nyt yleisiä harrastuksia parempiosaisten maailmassa. Usein se on testaamatonta itsensä mainostamista, Hotakainen naurahtaa."


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Ilokseni huomasin tuon uutisen, Ano 10.07. Kari Hotakainen on lempikirjailijoitani. Hän osaa ruotia tätä aikaa terävästi mutta lempeästi.
        Tuossa haastattelussa pisti erityisesti silmään tämä havainto:

        " Hyveellisyys ja suvaitsevaisuus ovat nyt yleisiä harrastuksia parempiosaisten maailmassa. Usein se on testaamatonta itsensä mainostamista, Hotakainen naurahtaa."

        mikä on parempiosainen

        jos on itse hankkinut osansa on vain hyvä tyyppi
        vähempiosaiset eivät ole hyviä tyyppejä


    • Anonyymi

      Ploma: Ei tietenkään ole totta. Eikä Päivänsäde tai K-K ole edes olemassa. Tää on kaikki fiktiivistä. Fiktiivisiä nikkejä, fiktiivinen foorumi, fiktiivisiä murhia.... :) :) :) (nyt mä repesin)

      Niin mutta olet myöhässä. Raqqan isisakoista kirjoittaminen on vanhanaikaista kouluaineessa siinä ei ole pihviä

      Sitäpaitsi edes Ruotsin sosdem-pääministeri Magdalena Andersson ei halua somalikaupunkeja Ruotsiin

      Hyvä idea mutta MASSIIVISESTI MYÖHÄSSÄ hänkin samoin M (kokoomus)
      Magdalena Andersson: ”Vill inte ha Somalitown”

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      384
      2009
    2. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      53
      1710
    3. Miksi toisten toiveet ahdistavat teitä?

      Kertokaapa miksi toisen ihmisen toiveet mahdolliselle kumppanilleen ahdistavat niin kovasti? Oletatko, että hän vaatii j
      Sinkut
      209
      1364
    4. Mitä tuntemuksia

      sinulle tulee, kun hän ilmestyy näköpiiriin? Vaihtelevatko ne?
      Ikävä
      84
      1086
    5. T mies missä oot

      T mies pääsetkö lähtemään sieneen villasukat tein sulle 💕🐶
      Ikävä
      69
      1005
    6. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      58
      948
    7. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      110
      861
    8. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      48
      832
    9. Homouden synti

      Kerrotaan faktoja alkuun. On olemassa vain kaksi sukupuolta ja aviolIiitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen välin
      Luterilaisuus
      259
      782
    10. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      46
      690
    Aihe