- Minulla niille hölpöttäjille vakiovastaus: ”Kuule poika, hanki ammatti. Putkimiehiä aina tarvitaan! Tai ”tyttö, hanki ammatti. Hoitsuja aina tarvitaan!”
- Suosittelen luettavaksi pari Erich Frommin kirjaa: Pako vapaudesta ja Tuhoava ihminen. Sieltä löytyy osuvaa analyysiä sekä Lutherista että Calvinista. Jättivät harhansa ja traumansa perinnöksi sadoillemiljoonille ihmisille.
- Karhu+ei+ole+koskaan+ollut+minun+varsinainen+suosikkini,+jos+kohta+olen+joskus+ostanut+alkosta+sitä+tosivahvaa+8%sta.+Nyt+joku+zuubi-duubi-suvaitsevainen+tradenomi-neropatti+luuli+keksineensä+varsinaisen+myyntivaltin,+mutta+luulen+että+myynti+enemmänkin+notkahtaa.+Joku+keräilijä+ehkä+voi+ostaa+koko+sarjan+englannin+pronomineilla+koristeltuja+tölkkejä+ajankuvana+2020-luvulta,+mutta+sitten+—+se+on+siinä👎.
Jos+sitä+suuremmoista+suvaitsevaisuutta+kannetaan+kuin+paskaa+tikun+nokassa,+se+kohta+haiseekin+siltä+itseltään. - Mitenkähän tuli mieleeni etäisesti vastaavanlainen tapaus vuodelta 1940, kun Saksa hyökkäsi Norjaan. Sumuisena huhtikuun aamuna huomattiin, että Oslonvuono oli täynnä saksalaisia sotalaivoja. Suurkäräjät kokoontui hätäistuntoon. Pitkän diskuteerauksen päätteeksi päätettiin kutsua ensi hätään puolet reserviläisistä sotapalvelukseen. Kutsut lähetettiin kirjattuna kirjeenä, joka itsekunkin vastaanottajan piti henkilökohtaisesti tai valtakirjalla hakea postitoimistosta (minun ikäluokkani muistaa vielä sellaisenkin kommunikointivälineen).
Niinhän siinä kävi, että Saksa valloitti Norjan kahdessa kuukaudessa.
Aistiton ja aivoton virus ei odota kymmentä päivää lähteäkseen leviämään sitten kun tanssi ja karaoke loppuu kapakoissa. Ei piittaa pätkääkään Martin Scheininin lausunnoista.
Toisaalta täällä syrjäpitäjässä on tähän mennessä todettu sormilla laskettava määrä tartuntoja eikä yhtään viimeisen kahden viikon aikana. Aamulla kaupassa pidin naamalla maskia vain näön vuoksi ja paheksunnan välttämiseksi (on muuten ollut sama rätti viimeiset 3 kk).🥴 - Ilman muuta, galakseista aina karkaa tähtiä galaksien väliseen avaruuteen, kun tähtien keskinäisissä ohituksissa toinen saa vähän lisää vauhtia ja toinen menettää. Yleensä pienempi tähti sinkoutuu ulommas, ja suurempi vajoaa lähemmäs galaksin keskustaa. Niin voi käydä jopa pallomaisille tähtijoukoille, kuten NGC 2419 Ilveksen tähdistössä. Suurin osa galaksien välisessä avaruudessa vaeltavista tähdistä on punaisia kääpiöitä, joita on vaikea havaita jopa meidän kosmisesta lähiympäritöstä, saati miljoonien valovuosien päästä.
Yhtään suoranaisesti sattumanvaraista tähtien törmäystä ei tietääkseni ole havaittu, mutta äärettömän pitkien ajanjaksojen kuluessa niitäkin väistämättä tapahtuu. - Onhan näitä.
Niko Kazantzakis: Kerro minulle, Zorbas.
Jonkinlainen valaistumisen sysäys kristillisistä syyllisyydentunnoista vapautuvalle peräkammarinpojalle.
Robert M. Pirsig: Zen ja moottoripyörän kunnossapito.
Ajetaan, ajetaan ja ajetaan prätkällä läpi Amerikan, isä pyöränsarvissa, poika takasatulassa, vertaiillaan länsi- ja itämaista filosofiaa.
John Barth: Uiva ooppera.
Sain sen joskus joululahjaksi. Harvinaisen osuva valinta veljmieheltä, mahtoiko itsekään tajuta.
Kyynisen ovela amerikkalainen asianajaja keksii yksinkertaisen tavan ratkaista kaikki elämänongelmansa: minäpä tapan itseni! Ja yks lysti, jos siinä samalla menee sata muuta, onpahan näyttävä lähtö. Päivän kuluessa hän kuitenkin päätyy toisenlaiseen ratkaisuun ja oivaltaa erään perustotuuden: Kaikki arvot ovat suhteellisia. Varsinainen herkkupala älykkään mustan huumorin ystäville. - Carlos Castaneda on kirjoittanut kymmenkunta omiin kokemuksiinsa perustuvaa kirjaa Meksikon intiaanien noituudesta. Omasta hyllystäni niitä löytyi 6 kpl. Jos niihin haluaa perehtyä, kannattaa ehkä lukea ensiksi Don Juanin Opetukset tai Matka Ixtlaniin. Itselleni sattui ensiksi käsiin Tarinoita Voimasta, joka on oikeastaan sarjan viimeinen. Asia on sikälikin kimurantti, että kirjoja ei voi sijoittaa selvään aikajärjestykseen, vaan ne käsittelevät naguaali-noituuden eri puolia. Missään tpauksessa kyseessä ei ole mikään Harrypotter-tyylinen romaanisarja vaan jotain aivan muuta. Sitäpaitsi suomennoksia on julkaistu eri kustantajilta, ainakin Otavalta ja Unio Mysticalta. Jotain saattaa olla vielä suomentamattakin.
Vähän samaa aihepiiriä sivuaa nykyshamanismin perusteos, Michael Harnerin Shamaanin Tie. Kävi vielä sellainen tuuri, että noin 30 vuotta sitten (ennenkuin olin edes näistä asioista mitään lukenut) tapasin erään M. Harnerin oppilaan, ja siitä alkoi minun shamaanin tieni... mikä taas on ihan oma juttunsa. - Päivän ja yön vaihtelua ei voi olla muualla kuin akselinsa ympäri pyörivillä planeetoilla.
Planeetojenvälisessä avaruudessa Auringon valo himmenee suhteessa etäisyyden neliöön. Pluton etäisyydellä se on jotain katulampun luokkaa. Alfa Centaurin etäisyydellä (~4 valovuotta) se on noin magnitudia 0 . Sattumalta Alfa Centauri näkyy meille just nyt muutaman tuhannen vuoden ajan likimain yhtä kirkkaana kuin Aurinko sinne. Pohjoisella taivaalla Capella on näennäisesti suunnilleen yhtä kirkas ja keltainen, vaikka onkin oikeasti kirkkaampi ja kauempana. - Muistan miten pienenä poikana joskus marras-joulukuun iltana kävelin pihalta pellolle noin 50 päähän pihavalosta. Oli pieni pakkanen, muutaman sentin verran lunta. Minulla asialliset sen ajan pikkupojan talvivaatteet. Kävin selälleni lumeen, niin että maankamara ja koko maisema jäi taakse näköpiirin rajoille. Muistan hyvin sen ihan ruumiillisen huimauksen, kun näin vain tähtiä. Juuri keskitaivaalla oli tähtikuvio joka minusta näytti isolta perhoselta. Myöhemmin sain selville, että muinaiset kreikkalaiset näkivät siinä valtaistuimellaan keekoilevan Etiopian kuningattaren Kassiopeian. Ehkä siitä hetkestä alkoi minun elinikäinen kiinnostukseni tähtiin ja avaruuteen.
- Ei ne ole vähäjärkisiä, ne on aidosti vittumaisia. Erehdyin pari vuotta sitten ostamaan läppärin jossa oli oletusasetuksena W10 jota ei voinut vaihtaa muuhun, enkä kyllä enää mokomaan paskaan koske kepilläkään. Miksi hitossa piti mennä ajamaan alas ihan hyvä, ymmärrettävä ja kehityskelpoinen W7?
Onneksi tunnen yhden it-ammattilaisen joka osti/vaihtoi sen sopuhintaan, turha selostaa enempää, nykyään pärjäilen suht kohtuullisesti Applen tabletilla. - ”7 vuodessa kaikki ihmisen solut ovat vaihtuneet” on suusta suuhun levinnyt kansanuskomus, jonka tueksi en ole löytänyt mitään luotettavaa faktaa.
Näppituntumalla uskallan sanoa, että meillä kaikilla on samoja luusoluja kuin syntyessämme. Toisaalta luuytimessä muodostuu verisoluja, joiden elinikä on viikkoja eikä vuosia. Aivosolut säilyttävät meillä kaikki muistikuvat lapsuudesta asti. Eivät nekään voi tuosta vain vaihtua.
Satavarmasti meillä jokaisella on elimistössämme muutama happi- ja hiiliatomi, joka on käynyt Buddhan, Jeesuksen ja Hitlerin keuhkoissa ja verisuonissa. Kaikki ne kiertävät ilmakehässä tuulen mukana.
Päiväntasaajan tienoilla ilmakehän kierto vaihtuu suurin piirtein takaisin napoja kohti, mutta kyllä siinäkin aika isoja ilmamassoja vaihtuu.
Voi olla teoriassa mahdollista, että tänään Australiassa syntyvä lapsi ei ole vielä saanut minulta yhtään atomia, varsinkin kun jo viime vuoden huhtikuussa (kun hänet on pantu alulle) lentoliikennettä rajoitettiin, mutta mutta kyllähän aine ja energia aina vaihtuu... - Mitenkähän se pärjäisi venäläisten kanssa? Siellä ei tuollaista heppulia oteta ollenkaan todesta, oli sitten vallan kahvassa Putin tai kuka vaan.
- Mandariinikiinassa on kaikista kielistä eniten homonyymejä, myös erilaiset intonaatiot huomioon ottaen. Useimmat kiinalaiset vitsit perustuvat juuri niihin kaksois- ja monimerkityksiin, eikä niitä voi kääntää millekään muulle kielelle.
- Joskus 80-luvulla muutamat kaverit olivat pitkällä työkeikalla Saudi-Arabiassa. Kun ei torilta löytynyt joulukuusta, tehtiin joulu-6 eli sahattiin kuitulevystä iso kuutonen ja ripustettiin se seinälle.
- En minä yleensä täällä kovin kauan haahuilekaan.
- Tätä se sitten on: Ennen uskovaiset pelkäsivät Jumalaa. Nyt ne pelkäävät jumalansa puolesta.
Ehkä ihan aiheellisesti? 🙄 - Sellainen vesikehä ei pysyisi muodossaan minuutteja kauempaa. Jonkinlainen Saturnuksen renkaan tapainen jäälohkareparvi kestäisi vähän kauemmin, mutta tällä etäisyydellä Auringosta se hyvin pian haihtuisi höyryksi, ionisoituisi ja hajoaisi aurinkotuulen mukana avaruuteen.
Fysiikka ei tainnut olla mieliaineesi koulussa? - Juice todella hallitsi suomen kielen. Ja suomalaisen mielen.Muutaman kerran näin hänet luonnossa. 1985 olin paikalla Ämmänsaaren työväentalolla, kun hän esitti silloin vielä levyttämättömän biisinsä ”Musta aurinko nousee”. Myöhemmin jossain tv-ohjelmassa toimittaja kyseli häneltä: ”Mitä tuo oikeastaan tarkoittaa?” Juice vastasi: ”Sen voi tulkita kolmella tavalla: Joko a) että aurinko, joka nousee, on musta, tai b) että aurinko nousee minusta, tai c) että olen sitä mieltä, että aurinko nousee.”
- Oikea muoto olisi Amorin viinestä. Viini (nuolikotelo) on sanana paljon vanhempaa perua kuin ruotsista tulleet viini ja viina.
- Merkitys voi muuttua myös isosta tai pienestä alkukirjaimesta.
Keski-Pohjanmaan tunnetuimmat henkilöt: Sievin piika ja Vetelin jätkä.