Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

203

1. Minäpä tunnen tämän Ylävaaran Annin. Tosi hauska ja värikäs muija. Tavattiin eka kerran Koijärvellä 1980. Jo silloin hän kirjoitteli niitä yhden sivun pikanovellejaan Komposti-lehteen. Kumma juttu muuten, en ole huomannut hänen kirjoittaneen mitään Koijärvestä, vaikka enhän ole lukenut hänen koko tuotantoaan. Sehän oli minulle ja monelle muullekin varsinainen sukupolvikokemus, historiallinen tapaus jossa olin itse mukana. On nähty myöhemminkin muutaman kerran erinäisissä vihreissä maailmanparannuskinkereissä.
    Jos Annia voi jostain moittia, niin ehkä jonkinlaisesta itsekritiikin löysyydestä. On tullut kelpuutettua kokoelmiin vähän puolivalmiita tekeleitä. Niissä pikanovelleissa hän kyllä on omimmalla alueellaan. Parjaimmillaan tosi nasevia ja elämänmakuisia. Kreisland oli kai hänen eka pitkän proosan yritelmänsä. Minulle se toi mieleen ylikuohuneen kiljuämpärin. Hytti numero 6 sai Finlandia-palkinnon, OK. Hänhän on todella matkustanut Siperian junalla Mongoliaan. Tämä juttuhan on tietenkin fiktio eikä yritäkään olla kovin realistinen. Kuun vaihekin voi muuttua yhden yön aikana.
    Kyllä minä kaiken kaikkiaan hänelle peukutan.👍