Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
retkipurjehtija
profiilit
retkipurjehtija
retkipurjehtija
Vapaa kuvaus
Aloituksia
4
Kommenttia
138
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jos+ei+itse+ymmärrä+veneestä+mitään,+niin+toki+katsastus+on+tarpeen.+Mä+lähinnä+vastustan+pakollista+katsastusta,+mitä+jotkut+tahot+ajavat+veneilyyn.+Se+toisi+vain+lisäkustannuksia,+ilman+merkittävää+hyötyä.
07.09.2016 14:41
Venepalot+johtuvat+usein+bensamoottorin+vuotamasta+polttoaineesta+tai+viallisesta+keittimestä,+mastot+ja+purjeet+rikkoontuvat+myrskyissä+ja+miehistön+tukehtumiset+viallisesta+kaasulaitteistosta.+Montako+tuollaista+voidaan+estää+(nykyisellä)+katsastusysteemillä?
07.09.2016 14:26
Ollakseen+merkittävästi+turvallisuutta+lisäävä+järjestelmä+katsastajilla+pitäisi+olla+alan+koulutus+ja+vastuu+katsastuksista+samoin+kuin+autopuolella.+Ja+lisäksi+se+pitäisi+erottaa+kokonaan+seuratoiminnasta,+jotta+olisi+tasapuolinen+kaikille+veneenkäyytäjille.+Ongelmaksi+tulee+myös+veneiden+epämääräiset+vaatimukset,+joista+pitäisi+laatia+selkeät+ohjeet,+jopa+uusi+laki.+
Onnettomuudethan+eivät+tapahdu+siksi,+että+sammutin+on+katsastamatta,+vaan+siksi,+että+moottoritilassa+ei+ole+riittävää+tuuletusta+ja+joku+polttoainesysteemi+vuotaa.+Moottorin+kunnon+tarkastaminen+on+siis+paljon+olennaisempaa+kuin+(käytännössä+lähes+hyödyttömän+2kg:n)+sammuttimen+tarra.+
Tällainen+venekatsastus+olisi+taas+suhteettoman+kallis+siihen+lisähyötyyn+nähden,+jota+toisi.
07.09.2016 14:22
Suurin+osa+johtuu+kipparin+tekemistä+vääristä+päätöksistä,+viinasta+tai+piittaamattomuudesta.
07.09.2016 14:11
"Juuri+tästä+ajatuksesta+järjestelmää+varmasti+kannattaisikin+alkaa+kehittämään,+koska+väitän+että+iso+osa+veneilijöistä+on+hyvin+kiinnostuneita+turvallisuudestaan+ja+silti+kokee+katsatuksen+suhteellisen+turhana."
Juuri+tästä+syystä+moottoripyörien+kohdalla+homma+toimii+hyvin.+Suurin+osa+motoristeista+on+kiinnostunut+turvallisuudestaan+ja+ei+aja+viallisella+pyörällä.+Onnettomuuksia,+joiden+syyksi+paljastuu+jokin+tekninen+vika,+joka+olisi+mahdollisessa+katsastuksessa+huomattu,+ei+juuri+ole.
07.09.2016 14:10
En+usko.+Moottoripyörien+kanssa+homma+toimii+hyvin.
07.09.2016 13:06
Venekatsastus+on+mielestäni+täysin+turhaa+puuhaa.+
Perustelu:+Tosiasiallisesti+sellaisia+onnettomuuksia,+jotka+johtuvat+veneen+huonosta+kunnosta+sattuu+erittäin+vähän.
07.09.2016 12:45
H-vene+on+pitkä,+mutta+ei+kovin+iso.+
Sitä+en+ihan+ymmärrä,+että+miksi+merellä+pitää+pyrkiä+mahdollismman+pieneen+veneeseen,+kun+ei+tuosta+koosta+mittaluokassa+6...8m+ole+oikeastaan+kuin+hyötyä.+Kustannuksia+saa+alas+valitsemalla+luotettavan+käytetyn+veneen,+esim.+tuollaisen+H-veneen.
07.09.2016 11:45
Sekoitat+kaksi+asiaa:+mikä+on+ahdas+väylä+(jossa+sääntö+9+on+ylipäätään+voimassa)++ja+millainen+alus+on+säännön+9b+tarkoittama++alus,+joka+voi+navigoidaan+vain+itse+ahtaassa+väylässä+turvallisesti.+
Edellisestä+on+melko+selkeä+hallinnollinen+ohje+ja+yhtenäinen+oikeuskäytäntö,+jossa+valtaosaa+Suomen+merkityistä+väylistä+pidetään+ahtaina+väylinä.+
Jälkimmäisestä+ei+tietääkseni+ole+olemassa+selkeää+ohjeistusta,+vaan+siinä+mennään+aika+mutulla+puolin+ja+toisin.
07.09.2016 11:39
"Väistämissäännöt+kulminoituvat+taas+kerran+siihen,+milloin+kulkuväylä+on+ahdas.+Suomen+pitää+noudattaa+kansainvälisiäö+sopimuksia+ja+siksi+se+ei+voi+tehdä+omaa+linjaustaan+muilla+kuin+sisävesillä,+joilla+ei+ole+yhteyttä+mereen."
Ei+ihan+noin.+Valtioilla+on+oikeus+tehdä+omia+linjauksiaan+myös+mereen+yhteydessä+olevilla+alueilla.+
Ongelma+on+osittain+siinä,+että+nämä+meriteiden+säännöt+on+luotu+isojen+merien+ja+kauppalaivojen+näkökulmasta,+ja+ne+soveltuvat+varsin+huonosti+saaristoon+ja+huviveneilyyn.+
---
1+sääntö
Soveltaminen
...
b)+Nämä+säännöt+eivät+estä+soveltamasta+erityisiä+määräyksiä,+joita+asianomainen+viranomainen+on+antanut+noudatettaviksi+ankkurointialueilla,+satamissa,+joissa,+järvissä+tai+sisäisillä+kulkuvesillä,+jotka+ovat+yhteydessä+avomereen+ja+joilla+merialukset+voivat+liikennöidä.+Tällaisten+erityisten+määräysten+on+oltava+mahdollisimman+yhdenmukaiset+näiden+sääntöjen+kanssa.
07.09.2016 11:04
"Mikä+on+"matkustajalautta"+ja+missä+sen+alaraja+menee"
Tuo+oli+siis+oma+"pääsääntöni"+(ei+mikään+virallinen+määritelmä)+mutta+sanosin,+että+vesibussi+on+jo+sellainen,+jota+väistän.+Taksivene+ei+useinkaan+poikkea+huviveneestä+ja+niitä+ei+välttämättä+edes+tunnista.+
Reittien+ulkopuolisesta+liikenteestä+en+osaa+sanoa,+kun+en+muista+koskaan+kohdanneeni+matkusta-alusta+reitin+ulkopuolella.
06.09.2016 23:13
Se+on+ohje,+mutta+ohjeen+on+antanut+viranomainen,+jolla+on+siihen+vesiliikennelaissa+määrätty+oikeus+(ja+velvollisuus).+Sitä+en+osaa+sanoa,+miten+viraston+antama+ohje+poikkeaa+(juridisesti)+määräyksestä.+
Olen+siinä+käsityksessä,+että+viranomaisen+laatima+ohje+on+(tuomioistuimen+vinkkelistä)+ihan+validi+lain+tulkintaa+tämentävä+asiakirja,+jos+siihen+on+laissa+annettu+tuo+valtuutus,+ja+se+ei+ole+lain+kanssa+ristiriidassa.+Se+edustaa+sitä+harkintavaltaa,+jota+eduskunta+on+viranomaiselle+suonut.+
---
26+§+(22.12.2009/1294)
Tarkemmat+säännökset+ja+määräykset
...
Liikennevirasto+antaa+määräyksiä+vesiliikenteen+ohjaamisesta+ja+siihen+liittyvästä+valvonnasta,+vesiliikenteen+liikennesäännöistä+ja+vesikulkuväylien+merkitsemisestä.
06.09.2016 22:49
Kiukkusi+on+näköjään+on+ketjurajat+ylittävää.+:)
06.09.2016 22:36
"Aina+jää+epävarmuus+siitä+onko+toinen+sitä+mieltä,+että+sääntö+9+on+voimassa+ja+että+hänen+aluksensa+kulkua+ei+saa+sen+nojalla+estää.+Vai+oletetako+sinä+kanootista+lähtien+kaikkien+olevan+sellaisia?+"
Tuosta+ei+pitäisi+olla+mitään+suurta+epävarmuutta,+kun+sääntö+9+on+voimassa+kaikilla+sisäväylillä+(Liikenneviraston+ohjeen+ja+vallitsevan+oikeuskäytännön+mukaisesti)+
Epävarmuus+on+siitä,+millainen+alus+voi+kulkea+turvallisesti+vain+itse+väylässä,+eli+siitä+koskeeko+sitä+säännön+9b+"etuajo-oikeus".
06.09.2016 22:34
Sitä+rajaa+ei+ole+selkeästi+olemassa+kuin+ääritapauksissa.+Asiasta+olisi+hyvä+olla+olemassa+selkeä+Liikenneviraston+ohjeistus.++
Itse+olen+pitänyt+rajana,+että+kaikkea+(väylässä+kulkevaa+)+matkuistajaliikennettä+väistetään,+ja+myös+selvästi+isompia+aluksia.+Matkustajalautoilla+on+suuri+vastuu+matkustajistaan+ja+eivät+pääsääntöisesti+poikkea+väyliltä.
06.09.2016 22:30
"Sinun+käsityksesi+siitä+että+ettei+purkkari+saisi+liikkua+siellä+lainkaan+..."
Ei+minulla+ole+tällaista+käsitystä.
06.09.2016 22:27
Häilyvähän+tuo+on.+Usein+moottoripurressa+on+sisäohjausmahdollisuus+ja+isot+ikkunat,+joita+ei+(avomeri)purjeveneessä+sallita.
06.09.2016 21:56
"Ei+kai+sitä+voi+varmuudella+tietää+onko+joku+alus+sellainen,+joka+saa+"etuuksia"+sääntö+9:stä+tai+ei+muuta+kuin+aivan+selvissä+tapauksissa+(huomattavan+iso+alus+väylään+nähden+tai+merkkikuviot/valot).+Parempi+siis+arvioida+kokorajaa+alakanttiin,+mutta+mielestäni+Suomenlinnan+lautta+on+kyllä+jo+hyvin+selvästi+alle+rajan+reitillään,+ainakin+silloin+kun+siellä+ei+ole+muuten+ruuhkaa.+Mutta+tuo+on+tietysti+vain+minun+mielipiteeni."
Aivan,+eli+systeemisi+johtaa+siihen,+että+tietoisesti+"haastat"+suomenlinnan+lautan+ja+aiheutat+siten+vaaran+yhteentörmäämisestä.+Ja+kaiken+taustalla+vain+periaate,+että+saa+itse+mennä+ensin?
06.09.2016 21:22
Uskoisin,+että+on+rannikkolaivuritason+kysymyksiä.+Muuten+olisi+outoa,+että+ko+tutkinto+on+Trafin+listalla+ja+kelpaa+siinä,+missä+rannikkolaivurin+tutkintokin.
06.09.2016 18:26
Ei+kyllä+vastannut,+vaikka+kuinka+innokkaasti+häntä+peesaat.+:)+
Laiva+voi+toki+näyttää+merkkiä,+että+on+syväyksen+rajoittama,+mutta+mikään+pakko+ei+ole.+Ts.+ko.+lieriön+tai+valojen+puuttuminen+ei+tarkoita+mitään.+
Ja+lisäksi+missään+ei+lue,+että+turvallinen+navigointi+väylässä+olisi+sama+asia+kuin+syväyksen+rajoittama+kulku.
06.09.2016 16:01
4 / 7