Vapaa kuvaus

Aloituksia

37

Kommenttia

6146

1. "Olen+oikeasti+todella+miellyttävä,+hyvätapainen,+komea,+hurmaava,+älykäs+ja+isomulkkuinen+äijä."Ja+ne+todisteet?
  2. "Tuntuuko+sinusta+koskaan+ohimenevästi+siltä,+että+haluaisit+ottaa+asian+omiin+käsiisi+eli+suomeksi+sanottuna+tappaa+itsesi+(vaikka+et+vakavasti+sitä+miettisikään)?"Ei+ole+ainakaan+vielä+tullut+sellaista+ajatusta,+mutta+toisina+päivinä+on+valmiimpi+kuolemaan+ja+toisina+taas+haluaisi+elää+vielä+pitkään.+Minusta+tuntuu+siltä+(ainakin+nyt),+että+niin+kauan+kuin+on+elämää,+on+myös+toivoa+ja+toisaalta+en+oikein+usko,+että+minusta+olisi+tappamaan+itseäni."Kun+luin+nimimerkin+ElämäOnKuolemista+kirjoitukset+tästä+ketjusta,+tuli+mieleen:+ei+kiitos,+tahdon+kuolla+niin+kuin+elän:+yksin.+Haluan+kuolla+omilla+ehdoillani,+jossain+hiljaisessa+paikassa,+valitsemallani+hetkellä,+enkä+varsinkaan+halua+uteliaita+mulkoilevia+silmiä+ympärilleni.+Mutta+nämä+asiat+tuskin+toteutuvat,+ellen+hoida+kuolemaani+omatoimisesti."Ymmärrän+tuon+ajatuksesi+uteliaista+ympärillä+kuoleman+hetkellä.+Olen+itsekin+sitä+miettinyt.+Nykyisinhän+koulutetaan+ihmisiä+olemaan+kuolevan+rinnalla+ja+uskon,+että+siitä+on+monelle+suuri+apu,+jos+omia+ihmisiä+ei+ole+lähellä.+Itse+en+haluaisi+kuolla+yksin,+toivoisin,+että+minun+lähimmäiseni+olisivat+siinä+ympärillä.+Jos+he+eivät+jostain+syystä+pääsisi+paikalle+silloin,+toivoisin,+että+siinä+olisi+joku+minulle+mieluinen+ihminen+kuitenkin.+Olen+ymmärtänyt,+että+Suomessa+on+hyvääkin+saattohoitoa+saatavilla+ja+siihen+koulutetut+sairaanhoitajat+ovat+varmaan+ihmisiä+paikallaan.+Aika+ikävä+ajatus+olisi+se,+että+siinä+olisi+joku+sietämätön+tyyppi+odottamassa,+että+kuolen."En+myöskään+luota+siihen,+että+minun+sukupolveni+ihmiset+saavat+vanhuudessaan+Suomessa+hyvää+terveydenhoitoa."Vanhusten+tilanne+on+monin+paikoin+huono+eikä+oikein+näytä+siltä,+että+asiat+olisivat+menossa+parempaan+suuntaan.+Olen+ajatellut,+että+toisaalta+on+hyvä,+että+luultavasti+en+elä+niin+pitkään,+että+joutuisin+sinne+pyöriteltäväksi.+Vielä+tuli+mieleen,+kun+kirjoitit,+että++että+et+halua+antaa+valtaa+kuolemalle,+että+haluat+vallita+sitä,+niin+ajattelen+että+elämällä+hyvän+elämän+ja+tekemällä+niitä+asioita,+joista+nautit,+niin+et+ole+antanut+valtaa+kuolemalle.+Kuulostaa+ehkä+vähän+kliseeltä,+mutta+näin+ajattelen+nyt.
  3. Noin+vuosi+sitten+minulla+todettiin+syöpä+ja+melko+pian+sen+jälkeen+se+todettiin+levinneeksi.+Lääkäri+nimittää+sitä+parantumattomaksi+ja+ennusteenkin+olen+saanut.+Ennusteet+ovat+ennusteita+ja+ihmeitä+tapahtuu.+Silloin+vuosi+sitten+kuolemasta+tuli+jollain+lailla+todempi+kuin+mitä+se+aiemmin+oli+ollut.+Kukaanhan+ei+päivistään+tiedä,+mutta+silti+se+tässä+tilanteessa+on+erilaista+kuin+ennen.+Olen+miettinyt,+että+pelkäänkö+kuolemaa+vai+pelkäänkö+kuolemista.+Nyt+tuntuu,+että+enemmän+mietin+kuolemista,+tuleeko+tuskia,+kuinka+se+käytännössä+menee,+olenko+yksin+viimeiset+hetkeni+jne.Olen+uskossa,+joten+sikäli+uskon,+että+asiat+ovat+kohdallani+kunnossa.+Mutta+valehtelisin,+jos+väittäisin,+ettei+epäilys+välillä+iske.+Mitä+jos+en+kelpaakaan,+mitä+jos+olenkin+ollut+väärässä+koko+ajan?+Välillä+jopa+mietin,+että+mitäs+jos+en+olekaan+oikeasti+uskossa.+Tätä+palstaa+lukiessa+varsinkin+on+joskus+tullut+mieleen,+että+kuinka+monenlaisia+käsityksiä+"oikeasta"+uskosta+onkaan.+Mutta+ei+minulla+muuta+ole+kuin+Raamatun+sanat+ja+niissä+aion+roikkua+loppuun+saakka.Itse+en+halua+katsella+kuolinvideoita,+se+voisi+olla+liian+ahdistavaa.+En+halua+ajatella+kuolemaa+liikaa,+haluan+elää+nämä+viimeiset+aikani+niin+hyvin+kuin+mahdollista.+Tehdä+niitä+asioita,+jotka+tuovat+iloa.+Kovin+pitkälle+en+voi+elämääni+suunnitella,+jokainen+aamu+kun+avaan+silmäni,+voin+todeta+olevani+vielä+elossa+ja+sen+mukaan+sitten+jatketaan+päivää.Toivon,+että+Jumala+tekisi+kohdallani+ihmeen,+että+Hänellä+olisi+minulle+vielä+käyttöä+ja+paranisin+tästä.+Silti+uskon,+että+Hän+tekee+niin+kuin+minulle+on+parasta.Siunausta+sinulle.+Elä!
  4. Itse+olen+sitä+mieltä,+että+toisen+sanomisesta+ei+pitäisi+tehdä+tulkintoja,+eikä+varsinkaan+kolmansille+osapuolille.+Usein+nimittäin+tulkinnat+menevät+pieleen+ja+muuttuvat+juoruiksi.+Puhujalta+kannattaa+kysyä,+että+tarkoititko+näin+tms.+jos+tuntuu,+ettei+sanoma+ollut+ihan+selkeä.+Helposti+asioista+kuullaan+oma,+hiukan+värittynyt+versio+ja+riitojen+välttämiseksi+olisi+hyvä+varmistaa,+mitä+toinen+tarkoitti.+Lainausmerkkeihin+ei+tosiaan+missään+nimessä+saa+laittaa+omaa+tulkintaansa+ja+väittää+niitä+toisen+sanoiksi.